Από την κινητοποίηση στο Χαϊδάρι την περασμένη Πέμπτη |
Πριν από δύο βδομάδες, το υπουργείο Παιδείας ζήτησε να συγχωνευτούν τμήματα στα σχολεία όλης της χώρας ακόμα και σε επιβαρυμένες και πυρόπληκτες περιοχές, με τον αριθμό των τμημάτων να εκτιμάται στα 1.000 μόνο στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Πρόκειται στην ουσία για εξαντλητική εφαρμογή της νομοθεσίας για ανώτατο όριο 28 μαθητών ανά τμήμα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και 26 στην Πρωτοβάθμια. Με βάση αυτήν τη λογική, πολλά ακόμα τμήματα κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν «κόκκινα», που δεν πιάνουν δηλαδή τη... μαγική αναλογία των 25 - 27 μαθητών ανά τάξη.
Υποτάσσοντας τις ανάγκες των μαθητών στη λογική του «κόστους - οφέλους», το υπουργείο δείχνει ξεκάθαρα για μια ακόμα φορά πως δεν αφουγκράζεται την αγωνία εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών, οι οποίοι, μέσα στη συγκυρία του κύματος της πανδημίας, έχουν προβάλει με πειστικό τρόπο την ανάγκη για αποστάσεις μεταξύ των μαθητών, αλλά και για μέτρα κάλυψης του φορτίου μορφωτικών κενών που κουβαλούν χωρίς να φταίνε από τις δύο χρονιές τηλεκπαίδευσης. Ενα μορφωτικό έλλειμμα το οποίο απασχολεί διεθνώς. Οπως καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί, δεν έχουν παρθεί μέτρα από το υπουργείο ώστε να καλυφθεί, να στηριχθούν ουσιαστικά οι ίδιοι και οι μαθητές στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ενα βήμα σε αυτήν την κατεύθυνση είναι τα μικρά τμήματα, όμως αντί για την ικανοποίησή του, αντί για αξιοποίηση και εξάντληση όλων των δυνατοτήτων να σπάσουν τμήματα και να προσληφθεί το αντίστοιχο εκπαιδευτικό προσωπικό, το υπουργείο με τις συγχωνεύσεις ουσιαστικά οδηγεί σε ακόμα μεγαλύτερη απόσταση ανάμεσα στον μαθητή και τον δάσκαλο, σε ακόμα περισσότερα παιδιά του «τελευταίου θρανίου».
Η πλευρά του υπουργείου έχει να παρουσιάσει μια αποκαλυπτικά κυνική επιχειρηματολογία, καλώντας ουσιαστικά οι γονείς, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί να εναρμονίσουν τις ανάγκες με τη λογική της «μη κατασπατάλησης προσωπικού». Είναι χαρακτηριστικές οι δηλώσεις του γενικού γραμματέα του υπουργείου, που σε τηλεοπτική εκπομπή την προηγούμενη βδομάδα χαρακτήριζε «εξορθολογισμό» και «βελτιωτική κίνηση» αυτήν την πολιτική.
Τις τελευταίες μέρες το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να συγκαλύψει ότι ακριβώς είναι πολιτική του επιλογή να κουκουλώσει τα κενά, για να μην κάνει όσες προσλήψεις απαιτούνται. Ακόμα όμως και με τις 2.500 προσλήψεις που ανακοινώθηκαν το απόγευμα της Παρασκευής, και τις 3.000 επιπλέον που εξαγγέλθηκαν για τις επόμενες μέρες, παραμένει γεγονός ότι φέτος στην Εκπαίδευση βρίσκονται 12.000 εκπαιδευτικοί λιγότεροι απ' ό,τι πέρυσι.
Το μπαράζ συγχωνεύσεων δεν είναι άσχετο με το «μεταρρυθμιστικό έργο» της κυβέρνησης, η οποία έχει βαλθεί να επιβάλει την εφαρμογή των νόμων που ψήφισε μέσα στην πανδημία και που οδηγούν σε νέα εμπόδια, υποβάθμιση για τους πολλούς, κατηγοριοποίηση στα σχολεία. Την ίδια στιγμή, προσπαθεί να πείσει ότι με την εφαρμογή της καταδικασμένης στις συνειδήσεις «αξιολόγησης» θα βελτιωθεί το σχολείο, όταν η εικόνα δείχνει ακόμα μεγαλύτερη υποχώρηση από τις σύγχρονες δυνατότητες για τους όρους μάθησης, τις σύγχρονες ανάγκες.
Οπως φάνηκε από το κύμα αντιδράσεων που έχει ξεσηκώσει αυτή η πολιτική στο σύνολό της, μέσα από τις μεγάλες κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών και την άρνησή τους να βάλουν πλάτη σε αυτό το σχολείο που οικοδομείται, των μαθητών που διεκδικούν σχολείο να μορφώνει, των γονιών και εργαζομένων που παίρνουν πρωτοβουλίες συλλογικής διεκδίκησης με επίκεντρο τις συγχωνεύσεις, όσο αυτή η πολιτική ξετυλίγεται, τόσο θα δυναμώνουν οι φωνές που θα διεκδικούν το σχολείο των σύγχρονων αναγκών.
Σχόλιο του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ για τη στάση του υπουργείου Παιδείας ενάντια στον αγώνα των εκπαιδευτικών
Με απειλές και αυταρχισμό συνεχίζει το υπουργείο Παιδείας να αντιμετωπίζει τους εκπαιδευτικούς και κάθε αντίστασή τους στον νόμο που κατηγοριοποιεί σχολεία και μαθητές, που ανοίγει τις πόρτες των σχολείων σε ΜΚΟ και επιχειρήσεις, που προτρέπει τα σχολεία να εμπορεύονται τις υποδομές τους και να αναζητούν πόρους, που μετατρέπει τους γονείς σε «χορηγούς», αξιοποιώντας την αντιδραστική αξιολόγηση για να τα επιβάλει όλα αυτά.
Το υπουργείο Παιδείας δίνει διαρκώς νέες χρονικές παρατάσεις, πιέζοντας τους εκπαιδευτικούς να καταθέσουν εκθέσεις αυτοαξιολόγησης - τις οποίες απέρριψαν με ποσοστά άνω του 90% - και η υπουργός Παιδείας καταφέρεται ενάντια σε κάθε μορφή αποχής που επιλέγουν οι εκπαιδευτικοί, με απειλές και εκβιασμούς, επικαλούμενη διαρκώς τις δικαστικές αποφάσεις και τις ποινές που θεσμοθέτησε στον αντιδραστικό της νόμο.
Για τη στάση του υπουργείου Παιδείας ενάντια στον αγώνα των εκπαιδευτικών το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ επισημαίνει:
«Ο δίκαιος αγώνας των εκπαιδευτικών, ο οποίος αγκαλιάζεται από ευρύτερα τμήματα του λαού, ενοχλεί την κυβέρνηση, που καταφεύγει στον αυταρχισμό απέναντι σε κάθε μορφή αντίστασης. Η αιτία είναι ότι αυτός ο αγώνας βάζει εμπόδια στην προώθηση ενός αντιδραστικού νόμου και μιας πολιτικής που έχει καταδικαστεί από τη μεγάλη πλειοψηφία της κοινωνίας, των εκπαιδευτικών, των γονιών, των μαθητών. Γιατί κάνει το σχολείο πιο εχθρικό απέναντι στα μορφωτικά δικαιώματα των νέων, πιο ταξικό και άνισο, πιο πιεστικό απέναντι στους γονείς, που αναγκάζονται να βάζουν ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη. Το ΚΚΕ δίνει όλες του τις δυνάμεις σ' αυτόν τον αγώνα, απέναντι σε κάθε προσπάθεια αυταρχισμού και υπονόμευσής του».
Σε μέρες πανελλαδικών μαθητικών πορειών σε Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και δήμους την Πέμπτη 4 και την Παρασκευή 5 Νοέμβρη καλεί η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας.
«Από την αρχή της σχολικής χρονιάς οι μαθητές έχουν ήδη κάνει πολλά: Βγήκαμε σε πάνω από 30 πόλεις στην Ελλάδα στον δρόμο, στις 11/10 αλλά και άλλες μέρες. Εχουμε εκλέξει στην πλειοψηφία των σχολείων νέα αγωνιστικά 15μελή και 5μελή. Συγκροτούνται συντονιστικά (παλιά και νέα) με νέα σχολεία και περισσότερους μαθητές. Κατεβήκαμε μαζί με τους χιλιάδες καθηγητές μας που έκαναν απεργία και ενώσαμε τις φωνές και τις γροθιές μας για ένα διαφορετικό δημιουργικό σχολείο, τέτοιο που να μορφώνει όλα τα παιδιά ισότιμα, να μη μας διαχωρίζει ανάλογα με την τσέπη των γονιών μας, να μη μας εξοντώνει με εξετάσεις και πίεση. Τώρα ήρθε η ώρα να ακουστούμε πιο δυνατά!», σημειώνει η Συντονιστική και θέτει αγωνιστικό πρόγραμμα δράσης με μαθητικές πορείες στις 4 - 5 Νοέμβρη, ανοιχτή συνεδρίαση της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών Αθήνας στις 7 Νοέμβρη, προετοιμασία του αγωνιστικού εορτασμού του Πολυτεχνείου και νέα μεγάλη μαθητική πορεία μέσα στον Νοέμβρη.
Οι μαθητές έχουν πολλούς λόγους που τους βγάζουν στον δρόμο. Αναφέρει συγκεκριμένα η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας:
«Για να μπλοκάρουμε τα σχέδια του υπουργείου "Παιδείας" για συγχωνεύσεις και 27άρια τμήματα.
Για να καταφέρουμε και πάλι να μην εφαρμοστούν Τράπεζα Θεμάτων και περιορισμοί στο μηχανογραφικό.
Για να καταργηθεί η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής.
Γιατί πρέπει να γίνει προσαρμογή της ύλης όλων των τάξεων για να αντιμετωπιστούν τα μορφωτικά μας κενά.
Γιατί μας αξίζουν καθηγητές - όχι κενά.
Γιατί μας αξίζουν σύγχρονες σχολικές αίθουσες - όχι κοντέινερ.
Γιατί η καταστολή του Webex δεν θα περάσει».
Μέρα πανελλαδικής κινητοποίησης η Δευτέρα 25 Οκτώβρη
Συνεχίζονται οι διαμαρτυρίες σε όλη τη χώρα με αιχμή τα οξυμένα προβλήματα των σχολείων, τις μαζικές συγχωνεύσεις, τα κενά, τα σοβαρά προβλήματα υποδομών κ.ά.
Στην Αθήνα, σωματεία εκπαιδευτικών και η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής καλούν σε παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας, ενάντια στις συγχωνεύσεις και διεκδικώντας την πρόσληψη του αναγκαίου εκπαιδευτικού προσωπικού, τη Δευτέρα 25 Οκτώβρη στη 1.30 μ.μ.
Στη Θεσσαλονίκη, επίσης τη Δευτέρα, η Α' ΕΛΜΕ καλεί σε παράσταση διαμαρτυρίας στις 3 μ.μ. στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, απαιτώντας να μην κλείσει ούτε ένα τμήμα.
Κινητοποιήσεις προγραμματίζονται σε πολλές ακόμα πόλεις.