Ας το πάρουμε όμως «αλλιώς»: Τα σούπερ μάρκετ πουλάνε τρόφιμα γιατί υπάρχουν εργαζόμενοι στα πόστα τους, φορτώνουν ράφια με εμπορεύματα, λειτουργούν τα ταμεία. Η εφοδιαστική αλυσίδα λειτουργεί γιατί οι εργαζόμενοι καταγράφουν στις αποθήκες, χειρίζονται τα κλαρκ, οδηγούν τα φορτηγά, ξεφορτώνουν τα κοντέινερ από τα βαπόρια.
Τρόφιμα και φάρμακα υπάρχουν γιατί εργαζόμενοι δουλεύουν στα αντίστοιχα εργοστάσια τροφίμων και φαρμάκων. Τα λεωφορεία, τα τρένα, το μετρό, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς κινούνται γιατί οι εργαζόμενοι στον κλάδο τα δουλεύουν. Οι τηλεπικοινωνίες λειτουργούν γιατί είτε στο γραφείο είτε από το σπίτι τους χιλιάδες εργαζόμενοι δουλεύουν στους τηλεπικοινωνιακούς ομίλους.
Ομως, όλη αυτή η εργασία, που σήμερα προβάλλεται ως «κοινωνικά ωφέλιμη», δεν οργανώνεται, δεν πραγματοποιείται με κριτήριο τις κοινωνικές ανάγκες αλλά το καπιταλιστικό κέρδος. Δεν δουλεύουν για το «κοινό καλό», όπως το παρουσιάζουν, αλλά για τα κέρδη τους. Τα σούπερ μάρκετ, οι βιομηχανίες τροφίμων και φαρμάκων, οι επιχειρήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας, οι μεταφορικές εταιρείες, οι επιχειρήσεις στις τηλεπικοινωνίες έχουν μόνο ένα κριτήριο: Το κέρδος. Τίποτα άλλο.
Οι μέτοχοί τους δεν ενδιαφέρονται καν για το περιεχόμενο, το χαρακτήρα της δουλειάς τους, για το τι παράγουν ή τι πουλάνε, φάρμακα, τρόφιμα ή όπλα. Γι' αυτούς μετράνε τα κέρδη, οι τιμές των μετοχών τους. Αυτό προσπαθούν να κρύψουν, καλυμμένοι πίσω από τα πρόσωπα των εργαζομένων τους. Βεβαίως, την ίδια στιγμή, η επιδείνωση των συνθηκών εργασίας των ίδιων, όσων ονομάζουν ήρωες, τα φαινόμενα κερδοσκοπίας και ελλείψεων, είναι απόδειξη του τι σημαίνει μια καπιταλιστική επιχείρηση, ακόμα και αν το «έργο» της συνδέεται με ζωτικές ανάγκες του κοινωνικού συνόλου.
Από την άλλη, χιλιάδες επιστήμονες σε όλο τον κόσμο, που έχουν βάλει κι αυτοί το λιθαράκι τους στην ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, κοιμούνται και ξυπνούν με την αγωνία να κάνουν το «κάτι παραπάνω» για να ανακαλυφθεί το εμβόλιο μια ώρα αρχύτερα. Κι όμως, το μεγαλύτερο εμπόδιο που έχουν απέναντί τους δεν είναι οι «ιδιοτροπίες» του κορονοϊού αλλά το ότι οι καπιταλιστές ιδιοκτήτες των φαρμακοβιομηχανιών «ιδιωτικοποιούν» την επιστημονική γνώση, την κρατάνε μακριά από την κοινωνία μέχρι να εκτιμήσουν ότι μπορεί να τους αποφέρει το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος.
Τα καλύτερα μυαλά του κόσμου, αντί να συνεργάζονται για να αντιμετωπιστεί ο ιός, μένουν περιχαρακωμένα στα όρια που τους θέτουν οι «επενδυτές» των ερευνών, που ανταγωνίζονται μεταξύ τους σε έναν πόλεμο συμφερόντων, με απόκρυψη πατεντών, εξαγορές, σκάνδαλα και όλη τη σαπίλα που αναδίνει το σύστημα του κέρδους.
Αυτό επιβεβαιώνεται καταρχάς από το τι συμβαίνει στους χώρους δουλειάς: Τα εκατομμύρια εργατικά χέρια, και όχι τα κεφάλαια των επενδυτών, είναι αυτά που δίνουν ζωή στις μηχανές, στα μεγάλα εμπορικά καταστήματα, στα τηλεφωνικά κέντρα, στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Κι όμως, την ίδια στιγμή οι εργατοϋπάλληλοι γνωρίζουν την απογείωση της εκμετάλλευσης και την ανασφάλεια, προετοιμάζονται για την «επόμενη μέρα» της καπιταλιστικής κρίσης, για νέες θυσίες, πάλι «για να μείνουν όρθιες» οι επιχειρήσεις.
Τι θα γινόταν αν όλοι οι εργαζόμενοι δοκίμαζαν όχι για μια μέρα, αλλά ακόμα και για μερικές ώρες, να πουν στους βιομήχανους, στα διευθυντικά στελέχη επιχειρήσεων και τους μετόχους, στους τραπεζίτες να αναλάβουν αυτοί να κινήσουν τα γρανάζια της παραγωγής; Ετσι, «για να μείνουν όρθιες οι επιχειρήσεις», όπως λένε η κυβέρνηση και τα άλλα αστικά κόμματα, η ΕΕ...
Ακόμα περισσότερο, συνειδητοποιώντας το γεγονός ότι μπορεί πραγματικά η εργασία τους να αποκτήσει κοινωνικό περιεχόμενο, να υπηρετεί τις ανάγκες του κοινωνικού συνόλου, με μόνη προϋπόθεση να φύγει από τη μέση το καπιταλιστικό κέρδος. Να ανήκουν η παραγωγή, η οικονομική δραστηριότητα, τα μέσα της και τα αποτελέσματα της δουλειάς σε αυτούς που παράγουν, που δουλεύουν, που δημιουργούν τα πάντα.
Ο πραγματικός ηρωισμός δεν είναι να δουλεύεις για να χειροκροτούν τα αφεντικά, αλλά να παίρνεις την κατάσταση στα χέρια σου, να σηκώνεις ανάστημα, να διεκδικείς. Να αναγνωρίζεις τη δύναμη που έχεις στα χέρια σου, να γίνεσαι κυρίαρχος του πλούτου που παράγεις. Αυτός ο ηρωισμός προφανώς δεν συναντάει κανένα χειροκρότημα από τους αστούς και το κράτος τους, αλλά την καταστολή και τη συκοφάντηση.
«Χωρίς εσένα γρανάζι δεν γυρνά» λέει το σύνθημα που σφυρηλατήθηκε μέσα στους ταξικούς αγώνες της προηγούμενης δεκαετίας. Μπροστά στα πολύ πιο δύσκολα που έρχονται μπορεί και πρέπει να γίνει συνείδηση ότι πράγματι ο εργάτης «μπορεί χωρίς αφεντικά». Η φετινή Πρωτομαγιά είναι ένας ακόμα ιδανικός σταθμός σε αυτήν την πορεία!
Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ιστορική γνώση και επιστημονική κατάρτιση για να δει κανείς τις ομοιότητες, για παράδειγμα, μεταξύ της μεταφοράς σκλάβων αιχμαλώτων από την Αφρική στις βαμβακοφυτείες του αμερικάνικου νότου, και της μαζικής μεταφοράς ογδόντα χιλιάδων εργατών γης, πρόχειρα νόμιμων μεταναστών στη Γερμανία για τη συγκομιδή των αγροτικών προϊόντων, σε καθεστώς προστατευτικής φυλάκισης λόγω κορονοϊού. Η βία στην πρώτη περίπτωση και ο εξαναγκασμός λόγω πείνας, ανεργίας και φτώχειας στη δεύτερη διαφέρουν τόσο όσο τα αμερικάνικα κι ευρωπαϊκά συμφέροντα, όταν δήθεν «συγκρούονται» στους κόλπους της διαβόητης ευρωατλαντικής συμμαχίας που λέγεται ΝΑΤΟ. Οπως ελάχιστα διαφέρουν οι ψεύτικες αμπελοσοφικές ανατριχίλες περί τρομοκρατών, όταν οι πρόσφυγες και μετανάστες αντιμετωπίζονται ως ανθρώπινες βόμβες και όπλα, ακριβώς σαν τους ζωσμένους εκρηκτικά βομβιστές στον ευρωατλαντισμό των τρομοκρατημένων μικροαστών.
Στο Λουξεμβούργο, τον παράδεισο των ευρωαποίκων off shore, έκαναν τεστ και οι σαράντα χιλιάδες κάτοικοι του δουκάτου, αλλά όχι οι τετρακόσιες χιλιάδες εργαζόμενοι δούλοι που μπαινοβγαίνουν εκεί, υπηρετώντας τους τσεκαρισμένα υγιείς. Το υποκείμενο νόσημα της αστικής δημοκρατίας, σε όλες της τις παραλλαγές, είναι η έλλειψή της. Κάθε αφεντικό μπορεί να φτιάξει όσες εταιρείες θέλει και να μετακινεί μια μάζα εργαζομένων χωρίς δικαιώματα, με φυτεμένα τα νοσήματα της ανασφάλειας, του φόβου, της απελπισίας και της κατάθλιψης από τη μια στην άλλη, με τον ίδιο τρόπο που οι δουλέμποροι περασμένων αιώνων κουβαλούσαν την πραμάτεια τους, ανθρώπους-res (αντικείμενα δούλους), από παζάρι σε παζάρι. Η διαφορά συνίσταται στο ότι οι πρώτοι θα ελέγχουν αίμα, ούρα και DNA, ενώ οι δεύτεροι κοίταζαν δόντια, μούσκουλα και δέρμα.
Σ' αυτές τις συνθήκες η νοηματοδοσία της φετινής Πρωτομαγιάς του Μεγάλου Εγκλεισμού μπορεί να είναι δεδομένη ως περιεχόμενο, εξεγερτική κι επαναστατική από τη φύση της, αλλά θα χρειαστεί πολλή δουλειά και πολλή φαντασία, πολύ ρίσκο και βαρύ τίμημα ενδεχομένως για να εορταστεί ως απάντηση στη δουλεία του εικοστού πρώτου αιώνα, πριν, κατά τον ποιητή, κλειστούμε ανεπαισθήτως έξω απ' τα τείχη...