«Οι κατευθύνσεις του υπουργείου για αξιοποίηση του διαδικτύου, με σκοπό - όπως λέγεται - τη συνέχιση των μαθημάτων εξ αποστάσεως, φέρνουν στο προσκήνιο μια σειρά γνωστά από τα πριν προβλήματα, ενώ παράλληλα γεννούν προβληματισμούς και ερωτήματα για τον τρόπο εφαρμογής τους, πολύ περισσότερο από τη στιγμή που αυτός διαφέρει για κάθε Ιδρυμα. Εξαιτίας της εδώ και χρόνια υποχρηματοδότησης των πανεπιστημίων από το κράτος, οι υποδομές είναι ανεπαρκείς να σηκώσουν τέτοιο βάρος», σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Εκτελεστική Γραμματεία του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ) και ζητά:
«Να δοθεί τώρα κονδύλι χρηματοδότησης για τα Ιδρύματα, προκειμένου να εξασφαλιστούν μέτρα πρόληψης και υγιεινής αλλά και οι αναγκαίες υποδομές και ο υλικοτεχνικός εξοπλισμός. Με ευθύνη του υπουργείου και των διοικήσεων να αποκτήσουν όλοι οι φοιτητές πρόσβαση στις διαδικτυακές υπηρεσίες (π.χ. σταθερή και γρήγορη σύνδεση στο διαδίκτυο κ.λπ.), λαμβάνοντας υπόψη ότι η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών έχουν επιστρέψει στον τόπο κατοικίας τους και δεν αποτελεί δεδομένο η πρόσβαση στις ηλεκτρονικές "υπηρεσίες" που έως τώρα προετοιμάζουν τα Τμήματα. Να παρθούν τώρα τα αναγκαία μέτρα ώστε κανένας φοιτητής να μη χάσει το εξάμηνό του, να μη χαθούν μαθήματα, εργαστήρια, πρακτικές ασκήσεις».
«Η αξιοποίηση των τεχνολογιών αποτελεί ένα από τα μέτρα και όχι τη λύση προκειμένου να μπορέσουν οι φοιτητές, προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί, να ολοκληρώσουν το εξάμηνό τους, δεν μπορεί να αποτελέσει προϋπόθεση ώστε να εξεταστούν οι φοιτητές στο τέλος του εξαμήνου. Για παράδειγμα, είναι αδύνατο να γίνουν σωστά μέσω e-learning τα εργαστηριακά μαθήματα που συχνά είναι υποχρεωτικά και απαραίτητα», τονίζει το ΜΑΣ, ζητά μια σειρά από μέτρα ενίσχυσης των Ιδρυμάτων όταν αυτά θα επαναλειτουργήσουν κανονικά και καταλήγει: «Μέσα σε αυτές τις συνθήκες είναι η ώρα να δυναμώσουν οι διεκδικήσεις των φοιτητών, για να μην πληρώσουν με τις σπουδές τους ή από την τσέπη τους την επιδημία και τις συνέπειες των μέτρων για αυτή».
Πλαίσιο αιτημάτων κατέθεσε η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ
Eurokinissi |
Στην πράξη όμως εκφράζονται πλήθος αντιδράσεων για τον χαρακτήρα που πρέπει να έχει η εξ αποστάσεως διδασκαλία και για τα όριά της, ενώ τα προβλήματα φαίνονται πια στην πράξη στα σχολεία όπου προχωράει το εγχείρημα. Σύμφωνα με εκπαιδευτικούς που μπαίνουν στη διαδικασία να διδάξουν εξ αποστάσεως σε πραγματικό χρόνο, π.χ. στη Ζάκυνθο (που είναι από τους πρώτους νομούς που ξεκίνησε το εγχείρημα, μαζί με Αχαΐα και Ηλεία) αυτό μπόρεσε να γίνει μόνο σε ένα από τα τρία Λύκεια του νησιού και μόνο την πρώτη μέρα, ενώ σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις, ακόμα και όταν η συνεδρία γινόταν με λίγους μαθητές (4 - 5) είτε ο ήχος είτε η εικόνα είτε και τα δύο χάνονταν. Ανάλογα προβλήματα υπήρξαν και σε πολλά σχολεία της Πάτρας. Εκπαιδευτικοί Πληροφορικής σχολιάζουν ότι «το σύστημα δεν τραβάει με τίποτα», παρουσιάζει αρκετές δυσκολίες και παίζουν μεγάλο ρόλο οι δυνατότητες του κάθε υπολογιστή αλλά και η σύνδεση με το ίντερνετ, τόσο του καθηγητή όσο και των μαθητών. Ειδικά στην επαρχία, όπου παιδιά μένουν σε απομακρυσμένα χωριά, είναι δύσκολο γιατί το ίντερνετ «σέρνεται».
Αντίστοιχα προβλήματα εμφανίζονταν τις προηγούμενες μέρες και στην ασύγχρονη διδασκαλία, καθώς εκπαιδευτικοί προσπαθούσαν να «φορτώσουν» μαθήματα στις πλατφόρμες του υπουργείου και το σύστημα λειτουργούσε υπερβολικά αργά. Και άμα αυτά εντοπίζονται όταν το σύστημα λειτουργεί μόνο σε ορισμένους νομούς και μόνο για τη Γ' Λυκείου, τίθεται το εύλογο ερώτημα πώς θα μπορέσει να λειτουργήσει για όλη τη χώρα και για όλες τις τάξεις Γυμνασίων και Λυκείων...
Η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ με σχετική ανακοίνωσή της είχε επισημάνει από την πρώτη στιγμή τις ελλείψεις υποδομών σημειώνοντας σχετικά:
«Τα σχολεία δεν διαθέτουν τον σύγχρονο εξοπλισμό, που είναι απαραίτητος για να υποστηρίξει την καθημερινή αλλά και την εξ αποστάσεως διδασκαλία (δηλαδή ηλεκτρονικούς υπολογιστές, web - κάμερες, ταχύτητα πρόσβασης στο διαδίκτυο, ταυτόχρονα για όλους τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές), ιδιαίτερα για τις απαιτήσεις του "σύγχρονου" τρόπου. Αντίστοιχα, υπάρχει μερίδα εκπαιδευτικών και μαθητών που δεν διαθέτει τον εξοπλισμό, προκειμένου, με ίσους όρους, να πραγματοποιήσει και να παρακολουθήσει αυτού του είδους τη διδασκαλία». Και ζητούσε μέτρα από το υπουργείο για όλα αυτά, πέρα από τις επικοινωνιακού τύπου μεγαλόστομες δηλώσεις.
Η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ προτάσσει ένα πλέγμα αιτημάτων ειδικά για τη Γ' Λυκείου, τις υπόλοιπες τάξεις και τους εκπαιδευτικούς, με έμφαση στην ανάγκη για μείωση της διδακτέας ύλης για όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης και προσαρμογή της, ανάλογα με τον χαμένο διδακτικό χρόνο, καθώς και διεύρυνση της ενισχυτικής διδασκαλίας και έναρξη της πρόσθετης διδακτικής στήριξης στους μαθητές, όταν ανοίξουν τα σχολεία. «Βρισκόμαστε δίπλα στους μαθητές μας και τους γονείς με κάθε τρόπο. Ως εκπαιδευτικοί έχουμε τον τρόπο, με απλά λόγια, να αντιμετωπίσουμε τη δικαιολογημένη ανασφάλεια που υπάρχει, το άγχος και τον φόβο. Διαβάζουμε, λοιπόν, ένα καλό βιβλίο, βλέπουμε μια καλή ταινία ή μια ενδιαφέρουσα σειρά στην τηλεόραση, παίζουμε επιτραπέζια παιχνίδια που ακονίζουν το μυαλό, φτιάχνουμε όμορφες κατασκευές ...και φυσικά φρεσκάρουμε τα μαθήματά μας!», καλεί μεταξύ άλλων η Γραμματεία.
Στο ίδιο πνεύμα, πολλά πρωτοβάθμια σωματεία εκπαιδευτικών καταθέτουν τους προβληματισμούς τους και τονίζουν: «Κάνουμε ξεκάθαρο πως τα όποια μέτρα λόγω των ειδικών καταστάσεων δεν πρέπει να παραμείνουν ή να επεκταθούν μετά το άνοιγμα των σχολείων. Θα μας βρει απέναντι κάθε τέτοια προσπάθεια! (...) Στεκόμαστε στο πλάι των μαθητών μας και των οικογενειών τους με όλα τα μέσα!».
Υπουργείο, αρμόδιες υπηρεσίες και δήμοι να φροντίσουν ώστε οι οικογένειες που έχουν ανάγκη, να προμηθεύονται το καθημερινό τους γεύμα
Συγκεκριμένα, τονίζει:
«Τα σχολικά γεύματα (ανεξάρτητα από τα τεράστια προβλήματα στην εφαρμογή του προγράμματος) αποτελούν στήριγμα για αρκετές εργατικές - λαϊκές οικογένειες, για οικογένειες προσφύγων και μεταναστών, που αντιμετωπίζουν πολλές δυσκολίες μέσα στην καθημερινότητα για να καλύψουν άμεσες ανάγκες, και μάλιστα αυτή του φαγητού. Τις τελευταίες μέρες και λόγω των μέτρων που έχουν παρθεί ενάντια στην εξάπλωση του κορονοϊού, οι δυσκολίες αυτές μεγαλώνουν όλο και περισσότερο. Αρκετοί γονείς έχουν σταματήσει από τις δουλειές τους, δεν πληρώνονται, δεν έχουν καμία άλλη στήριξη από το κράτος και δυσκολεύονται ακόμη περισσότερο να ανταποκριθούν στις καθημερινές ανάγκες των παιδιών τους. Οσο περνάνε οι μέρες και τα μέτρα ακουμπούν όλο και περισσότερους κλάδους, τόσο μεγαλύτερη είναι η ανάγκη διανομής των γευμάτων.
Προκύπτει, λοιπόν, ζήτημα διαβίωσης για τα παιδιά αυτά και τις οικογένειές τους, το οποίο πρέπει άμεσα να λυθεί, με ευθύνη του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης. Τα κονδύλια για τα σχολικά γεύματα είναι εξασφαλισμένα για όλο το 2020, άρα είναι δυνατό, με απόφαση της κυβέρνησης, να γίνει προσαρμογή του προγράμματος και συνέχισή του με άλλους τρόπους.
Στη βάση αυτή προτείνουμε:
Το υπουργείο Παιδείας, που διαθέτει τα στοιχεία των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες και τις κοινωνικές δομές των ΟΤΑ να πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα έτσι ώστε οι οικογένειες που έχουν άμεσα ανάγκη να προμηθεύονται το καθημερινό τους γεύμα, τηρώντας τα απαραίτητα μέτρα προστασίας και για τους εργαζόμενους των υπηρεσιών και των δομών των ΟΤΑ, αλλά για τους γονείς».
Οι σπουδαστές καταγγέλλουν μεταξύ άλλων τις μεγάλες ελλείψεις στο σύστημα Υγείας, αλλά και το ότι η κυβέρνηση σε αυτές τις συνθήκες φέρνει στη Βουλή νομοσχέδιο που «ικανοποιεί το σύνολο των αξιώσεων των εφοπλιστών και χτυπά τα δικαιώματα των ναυτεργατών, αφού περιλαμβάνει μέτρα όπως η μείωση των συνθέσεων των πλοίων, η επέκταση του ημερήσιου χρόνου εργασίας έως και πάνω από 10 ώρες κ.ά.». «Την ώρα που η Βουλή θα έπρεπε να συνεδριάζει μόνο για να παρθούν ουσιαστικά μέτρα προστασίας της υγείας του λαού, η κυβέρνηση αξιοποιεί τις συνθήκες ώστε να συνεχίσει μέσα από αντεργατικά νομοσχέδια την επίθεση στα δικαιώματα των εργαζομένων», σημειώνουν οι σπουδαστές, που ενώνουν τη φωνή τους «με τους συναδέλφους μας στις άλλες ΑΕΝ, μαζί με αυτή των εργαζόμενων γονιών μας, και απαιτούμε εδώ και τώρα μέτρα προστασίας της υγείας του λαού».
«Μαζί με τους συναδέλφους μας από τα ναυτεργατικά σωματεία παλεύουμε για να παρθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας της υγείας των δόκιμων μηχανικών και πλοιάρχων και όλων των υπόλοιπων ναυτεργατών που είναι εν πλω», δηλώνουν οι σπουδαστές και μεταξύ άλλων διεκδικούν:
Παράλληλα διεκδικούν μέτρα (απολύμανση, καθαριότητα κ.λπ.) για τις εστίες των Ακαδημιών και τους σπουδαστές που διαμένουν σε αυτές.