MotionTeam |
Τα διετή θεσμοθετήθηκαν με το νόμο 4485/2017 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, μέσα στην προσπάθεια «αναβάθμισης» της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ) και βάσει του σχετικού εθνικού στρατηγικού πλαισίου που ακολουθεί, των κατευθύνσεων της ΕΕ και του ΟΟΣΑ. Η ΝΔ στήριξε την αλλαγή. Προσανατόλισε την κριτική της στην ανησυχία σχετικά με τη χρηματοδότηση των διετών. Το ΚΙΝΑΛ / ΠΑΣΟΚ ενώ κάνει λόγο για κατάργηση των ΤΕΙ, δε χάνει ευκαιρία να πει ότι στηρίζει τον Ενιαίο Χώρο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Ερευνας, στη λογική του οποίου εντάσσεται και η ίδρυση των διετών. Το Ποτάμι έθεσε ανάλογα ζητήματα με το ΚΙΝΑΛ.
MotionTeam |
Το κριτήριο επιλογής των προγραμμάτων κατάρτισης είναι η εξυπηρέτηση της ανταγωνιστικότητας (τα «συγκριτικά πλεονεκτήματα» στο «στρατηγικό σχεδιασμό»).
Ιδιαίτερα η κυβέρνηση επιμένει στο σχεδιασμό των ειδικοτήτων με βάση είτε τη σημερινή διάρθρωση της οικονομίας είτε το λεγόμενο νέο παραγωγικό πρότυπο και τις νέες επενδύσεις. Αναπαράγονται, με τον τρόπο αυτό, οι βασικοί προσανατολισμοί του κεφαλαίου, που ήδη καθορίζουν τι είναι καινοτόμο και χρήσιμο για την καπιταλιστική ανάπτυξη και χρηματοδοτούν ανάλογα από το ΕΣΠΑ ή άλλα προγράμματα.
Μιλάνε, δηλαδή, για ένα τμήμα της εργατικής τάξης με μια ειδίκευση κατώτερη εκείνης των ΑΕΙ, που θα δρα είτε «αυτόνομα» είτε ως αναγκαίο συμπλήρωμα σε άλλες δραστηριότητες που απαιτούν υψηλότερη ειδίκευση. Ενα μέρος από αυτά καλυπτόταν μέχρι σήμερα από κάποια τμήματα των ΤΕΙ. Παράλληλα, τα κυβερνητικά επιτελεία αναφέρονται σε ειδικότητες «κλασικές» στις οποίες η πολυ-κατηγοριοποίηση θα είναι μοχλός για τράβηγμα των δικαιωμάτων προς τα κάτω. Με τον τρόπο αυτό το κεφάλαιο έχει σε όλους τους τομείς τη δυνατότητα να επιλέγει αντικείμενο, βαθμό ειδίκευσης και μισθό από ένα δυναμικό που προσφέρεται από πολλές πηγές για να ικανοποιήσει την καπιταλιστική ανάπτυξη.
Ο νέος θεσμός εξελίσσεται συμπληρωματικά προς τις αναδιαρθρώσεις των ΑΕΙ (ενοποίηση εκπαιδευτικού - ερευνητικού χώρου, απορρόφηση τμημάτων ΤΕΙ από πανεπιστήμια, ίδρυση ερευνητικών πανεπιστημιακών κέντρων). Δεν υπάρχει αμφιβολία πως τα προγράμματα και η λειτουργία των διετών σχετίζονται με το αναπτυξιακό μοντέλο που προκρίνεται, στο πλαίσιο της καπιταλιστικής αναρχίας και των διαγκωνισμών που επιφέρει.
Βασικό στοιχείο για να κατανοηθεί καλύτερα ο ρόλος των διετών στο πλαίσιο των εξελίξεων στην τριτοβάθμια («μεταδευτεροβάθμια») εκπαίδευση, είναι να σχετιστεί με τις προβλέψεις της διαδικασίας της Μπολόνια για το λεγόμενο «σύντομο κύκλο σπουδών», που θα δίνει πιστοποιημένα προσόντα. Οπως εξάλλου συμφωνήθηκε στην πρόσφατη (Μάης 2018) σύνοδο των υπουργών Παιδείας των κρατών της διαδικασίας της Μπολόνια, τα προσόντα που θα παρέχονται από τους σύντομους κύκλους σπουδών θα προέρχονται από πιστοποιημένα προγράμματα που θα αποτιμώνται τυπικά με 90 - 120 μονάδες ECTS (στην περίπτωση των διετών προγραμμάτων που συζητάμε, τέτοια αποτίμηση δεν έχει θεσμοθετηθεί - ακόμα τουλάχιστον). Χρειάζεται, βεβαίως, να επισημανθεί ότι οι προβλέψεις της διαδικασίας της Μπολόνια για τους «σύντομους κύκλους σπουδών» αφήνουν το περιθώριο να λειτουργήσουν και άλλου τύπου σύντομης διάρκειας προγράμματα σπουδών εντός των ιδρυμάτων, πέραν των προαναφερθέντων διετών.
Ο νόμος 4485/2017 (όπως τροποποιήθηκε από τον 4521/2018) προσδιορίζει όργανα, χρηματοδότηση και αρμοδιότητες των ΚΕΕ. Οι πόροι περιλαμβάνουν, πέρα από τον προϋπολογισμό των ΑΕΙ, του ΥΠΠΕΘ, τις «άλλες χρηματοδοτήσεις», ανοίγοντας δρόμο για την επιχορήγηση από ιδιώτες. Σε ό,τι αφορά τη διδασκαλία στα διετή, προβλέπεται ότι πέρα από το υπάρχον διδακτικό προσωπικό των ΑΕΙ, θα μπορεί να προσλαμβάνεται επί τούτου διδακτικό προσωπικό με ατομικές συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Τα ΑΕΙ εντάσσουν την κάλυψη του κόστους λειτουργίας των διετών προγραμμάτων στο «στρατηγικό σχεδιασμό» τους, με εμπλοκή των εταίρων και ρόλο για την Τοπική / Περιφερειακή Διοίκηση. Χωρίς ιδιαίτερο επιπλέον κόστος, θα προσφέρουν «δημοσιονομικά ουδέτερα κίνητρα» π.χ. κινητικότητα στο προσωπικό.
Τα επαγγελματικά δικαιώματα, στα οποία αναφέρονται, είναι ουσιαστικά τα «επαγγελματικά περιγράμματα». Αλλωστε η ορολογία των «περιγραμμάτων» χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο. Αυτά μένουν να καθορίζονται στο μέλλον με Προεδρικό Διάταγμα, όταν εκκρεμούν εδώ και δεκαετίες τα επαγγελματικά περιγράμματα για κλάδους των ΤΕΙ και μάλιστα σε συνθήκες όπου θα ανοιγοκλείνουν προγράμματα από τη μια χρονιά στην άλλη.
Τα διετή στην Ελλάδα έχει θεσμοθετηθεί να παρέχουν πτυχίο επιπέδου 5, όπως τα ΙΕΚ και η τάξη μαθητείας των ΕΠΑΛ.
Ετσι, παραμένουν σύγχυση και συγκρούσεις γύρω από τις δομές που υποστηρίζουν το επίπεδο 5, γεγονός που προοιωνίζεται και περαιτέρω παρεμβάσεις στο πεδίο.
Η αρχική ιδέα ήταν να μετατραπούν σε διετή προγράμματα όσα τμήματα ΤΕΙ, κατόπιν αξιολόγησης, δεν προκριθούν για να παραμείνουν στο χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η λύση που προκρίθηκε, στην ίδια στρατηγική αλλά με όρους που διαμόρφωναν καλύτερα κοινωνική συναίνεση, δεν αναιρεί προβλήματα που προέκυψαν και θα προκύπτουν στην πορεία.
Το γεγονός ότι προβλέπεται προνομιακή μεταχείριση των διετών, όπως η χρηματοδότηση με 700 εκατομμύρια ευρώ έως το 2020 (ΕΣΠΑ), οδηγεί τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ να μπουν στο πεδίο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης, προκαλώντας αναταράξεις στο χώρο των δημόσιων και ιδιωτικών ΙΕΚ. Το γεγονός ότι τα 700 εκατομμύρια ευρώ που προβλέπει το τρέχον ΕΣΠΑ για τη μεταλυκειακή κατάρτιση περνούν στην αποκλειστική διαχείριση των ΑΕΙ, οδηγεί το Ιδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) - στο οποίο έχουν περάσει τα δημόσια ΙΕΚ - να μένει μόνο με την περιορισμένη κρατική χρηματοδότηση (βλ. και Ερώτηση του ΚΚΕ για τα προβλήματα των δημόσιων ΙΕΚ).
Οι παρεχόμενοι τίτλοι (διπλώματα) Επαγγελματικής Εκπαίδευσης των διετών κατατάσσονται στο επίπεδο 5 του Ελληνικού (HQF) αλλά και Ευρωπαϊκού Πλαισίου προσόντων (EQF), οι οποίοι όμως δεν αντιστοιχούν σε προπτυχιακές σπουδές πρώτου επιπέδου (Bachelor). Αποκτούνται χωρίς εξετάσεις του ΕΟΠΠΕΠ. Τα περιεχόμενα των προγραμμάτων σπουδών, με βάση και τα διεθνώς ισχύοντα, διακρίνονται για την πολυμορφία τους, τις παρεχόμενες εξειδικευμένες γνώσεις - δεξιότητες οι οποίες προδιαγράφουν «πιστοποιημένο τεχνικό υψηλής εξειδίκευσης».
Πρέπει να επισημανθεί ότι, παρότι ο κυβερνητικός προσανατολισμός είναι σαφής ως προς το να παρέχονται τα πτυχία των διετών χωρίς εξετάσεις από τον ΕΟΠΠΕΠ, υπάρχουν ορισμένες ενστάσεις. Επιπλέον, σε εκθέσεις του υπουργείου Παιδείας αναφέρεται ότι για τη συνέχεια των σπουδών στα ΑΕΙ μετά την αποφοίτηση από τα διετή προγράμματα «ένα σύστημα πιστωτικών μονάδων, σε συνδυασμό με ειδικά κατ' επιλογήν μαθήματα, θα μπορούσαν να δημιουργήσουν έναν μηχανισμό αξιολογικής, αλλά και διευκολυνόμενης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση». Η εισαγωγή μονάδων ECTS και η ρύθμιση του τρόπου πρόσβασης από τα διετή στα παραδοσιακού τύπου προγράμματα προπτυχιακών σπουδών στα πανεπιστήμια θα σηματοδοτήσει την ολοκλήρωση της προσαρμογής των τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών δομών στο μοντέλο της Μπολόνια. Αρα και οι απόφοιτοι των διετών μπαίνουν στην ίδια διαδικασία που έχει πλέον δρομολογηθεί για τους αποφοίτους πανεπιστημίων και ΤΕΙ, στο αέναο κυνήγι διά βίου μάθησης, πιστοποιήσεων κ.λπ.
Το ότι προωθούνται τα διετή επιχειρηματολογείται από τους υποστηρικτές τους με βάση το γεγονός ότι τα ΙΕΚ οδηγούν μεν στο επίπεδο 5, αλλά ο αριθμός των καταρτιζόμενων σε αυτά παρουσιάζει διαχρονικά μεγάλες διακυμάνσεις και εξαρτάται κυρίως από τον αριθμό αποφοίτων ΓΕΛ οι οποίοι αποτυγχάνουν στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Τα ΙΕΚ δεν ανήκουν στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά στο σύστημα Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης, οι απόφοιτοι δεν έχουν τη δυνατότητα συνέχισης σπουδών και ο τίτλος τους (δίπλωμα) εκδίδεται μετά από εξετάσεις πιστοποίησης στον ΕΟΠΠΕΠ στις οποίες το ποσοστό επιτυχίας των εξεταζομένων είναι εξαιρετικά μικρό.
Με βάση τα δημοσιευμένα στατιστικά στοιχεία της περιόδου 2000 - 2010, προκύπτει ότι πάνω από τους μισούς καταρτιζόμενους διακόπτουν την κατάρτισή τους και από τους υπόλοιπους λιγότεροι από τους μισούς επιτυγχάνουν στις εξετάσεις πιστοποίησης και παίρνουν Δίπλωμα. Το ποσοστό όσων λαμβάνουν το Δίπλωμα είναι κατά προσέγγιση 20%, σε σχέση με τους εγγραφέντες. Η μείωση του δυναμικού των καταρτιζόμενων, η οποία έφτασε το ποσοστό 71,5% στην ίδια περίοδο (υπήρχε τότε μαζικοποίηση της φοίτησης σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ). Το 2014 - 2015 η φοίτηση διπλασιάζεται και από 14.500 το 2013 φθάνει περίπου τις 30.000 και τη μία και την άλλη χρονιά.
Το Μεταλυκειακό Ετος - Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑΛ, που οδηγεί επίσης στο επίπεδο 5, είναι θεσμός εκτός τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος, δεν οδηγεί σε συνέχιση σπουδών και ο τίτλος τους (πτυχίο) εκδίδεται μετά από εξετάσεις πιστοποίησης στον ΕΟΠΠΕΠ. Οι απόφοιτοι που ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους σε τμήματα των ΕΠΑΛ έως και το Δεκέμβρη του 2017, στις επτά διαφορετικές ειδικότητες της Α' φάσης υλοποίησης του προγράμματος, καθώς και στα τρία πιλοτικά προγράμματα που οργανώθηκαν από το υπουργείο Παιδείας είχαν μεγάλα ποσοστά επιτυχίας στις εξετάσεις πιστοποίησης, τόσο στο θεωρητικό μέρος (89%) όσο και στο πρακτικό - εργαστηριακό μέρος (91%). Συνολικά επιτυχόντες, με βάση την επιτυχία και στα δύο μέρη των εξετάσεων, είναι το 80% των υποψηφίων.
Το τι θα γίνει με τα δημόσια ΙΕΚ και με ποιους όρους και, αντίστοιχα, το τι θα συμβεί με τα διετή τμήματα (κάτι που θα εξαρτηθεί και από τις αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση) αντανακλά ασάφειες και θα τροφοδοτήσει, ενδεχόμενα, αντιπαραθέσεις στο μέλλον.
Η αντιπαράθεσή μας με τα διετή αφορά:
α) Το άνοιγμα μιας νέας εκπαιδευτικής αγοράς, στα βήματα επιχειρηματικής λειτουργίας των ΑΕΙ, στην πιο στενή σύνδεση με τις ανάγκες των επιχειρήσεων.
β) Την κατηγοριοποίηση σπουδών και αποφοίτων με αποτέλεσμα και την πίεση προς τα κάτω των μισθών των νέων εργαζομένων.
Το Κόμμα μας από την πρώτη στιγμή αποκάλυψε τον χαρακτήρα των διετών, ότι αποτελούν τμήμα των δομών που θα παρέχουν μέσω πρακτικής άσκησης και μαθητείας φθηνό εργατικό δυναμικό στις μεγάλες επιχειρήσεις, στους τομείς εκείνους που ακριβώς τους χρειάζονται. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, παίρνοντας τη σκυτάλη από τον νόμο Διαμαντοπούλου, που εισήγαγε δομές διά βίου μάθησης στα ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, έβαλε τα ΑΕΙ πιο βαθιά στην «αγορά» της κατάρτισης.
Γι' αυτό αναδείξαμε ότι τα αρμόδια κυβερνητικά επιτελεία έτρεξαν και ενόψει του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής να κλείσουν πρώτα τις συμφωνίες με την COSCO και μετά να ανακοινώσουν τα αντικείμενα των διετών προγραμμάτων, καλώντας μάλιστα την ίδια την COSCO, τον ΣΕΒ και τους εφοπλιστές να παρευρίσκονται σε κάθε φιέστα παρουσίασης του νέου Πανεπιστημίου.
Η αντίθεσή μας αφορά το σύνολο των εξελίξεων στη λεγόμενη «μεταδευτεροβάθμια» Εκπαίδευση, στην πολυκατηγοριοποίηση και διαβάθμιση σπουδών, δομών και αποφοίτων, στη διαφοροποίηση των εκπαιδευτικών διαδρομών κ.ο.κ. Με αυτήν την έννοια, η αντίθεσή μας στα διετή γίνεται από την ίδια αφετηρία και στην ίδια βάση με την οποία τοποθετούμαστε συνολικά για τις εξελίξεις στην Εκπαίδευση γενικά - και στα πανεπιστήμια ειδικότερα - σήμερα.
Το ΚΚΕ λέει ότι η σύγχρονη τεχνολογία, που εισάγεται σ' όλα τα επαγγέλματα, θέλει ο επαγγελματίας να έχει υψηλότερο επίπεδο γνώσεων και μόρφωσης. Δε νοείται επαγγελματίας χωρίς βασικές γνώσεις της θεωρίας, χωρίς γνώση της αρχής λειτουργίας των τεχνολογικών εφαρμογών. Αυτές οι δυνατότητες γεννιούνται μέσα στον καπιταλισμό, όμως μπορούν να γίνουν πραγματικότητα μόνο στα πλαίσια του κεντρικού σχεδιασμού και του εργατικού - λαϊκού ελέγχου. Αυτές τις αντικειμενικές δυνατότητες δεν μπορεί να τις πραγματώσει και να τις ικανοποιήσει ο καπιταλισμός. Είναι άρρηκτα δεμένες με την πάλη για τον άλλο δρόμο ανάπτυξης, το σοσιαλισμό και η νέα βάρδια της εργατικής τάξης θα παίξει τον αποφασιστικό ρόλο γι' αυτό.
Ο σημερινός «χυλός» διαφόρων τύπων σχολών, που παρέχουν διαφορετικά δικαιώματα στους αποφοίτους, που μια ειδικότητα υπάρχει σε ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ, στα Δημόσια και Ιδιωτικά ΙΕΚ, στα ΣΕΚ (πέρα από τις αντίστοιχες ειδικότητες σε ΤΕΙ και πανεπιστήμια) και τώρα στα διετή, δεν αντιμετωπίζεται με την προσπάθεια της κυβέρνησης να «αναδιαρθρώσει» την επαγγελματική εκπαίδευση. Είναι ενδεικτικό ότι τα διετή προγράμματα απευθύνονται μεν σε αποφοίτους ΕΠΑΛ οι οποίοι έχουν έφεση προς την εφαρμοσμένη γνώση και τις δεξιότητες, αλλά οι απόφοιτοι αυτοί παρουσιάζουν κενά στα γενικά μαθήματα τα οποία δεν είναι αναγκαία μόνο για τη συνολική συγκρότηση των νέων αλλά και για την εργασιακή τους ετοιμότητα με βάση και το ανεβασμένο επίπεδο ανάπτυξης των μέσων παραγωγής, την κοινωνικοποίηση της εργασίας που προϋποθέτουν νέου τύπου ικανότητες από τους εργαζόμενους.
Οι επαγγελματικές σχολές, μετά το ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο στο σοσιαλισμό, δίνουν πτυχίο με επαγγελματική επάρκεια. Δεν χρειάζεται ο απόφοιτός τους να περάσει από καμιά άλλη πιστοποίηση, που αμφισβητεί κι απαξιώνει το πτυχίο και τις σπουδές τους. Το ενιαίο σύστημα Επαγγελματικών Σχολών είναι σε διασύνδεση με τους αντίστοιχους κλάδους της σοσιαλιστικής οικονομίας. Στο πλαίσιό τους ολοκληρώνεται η επαγγελματική ειδίκευση για εκείνες τις δραστηριότητες που δεν απαιτούν επιστημονική ειδίκευση και πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές και πτυχίο. Η απόκτηση του πτυχίου εξασφαλίζει το δικαίωμα στο επάγγελμα και την ένταξη του αποφοίτου στην παραγωγική διαδικασία μέσω του κεντρικού σχεδιασμού.
Η επαγγελματική μόρφωση, όπως κάθε μόρφωση, στο πλαίσιο της σοσιαλιστικής κοινωνίας που στο κέντρο της έχει τις διευρυμένες λαϊκές ανάγκες, παίρνει τον πρωτεύοντα ρόλο της και γίνεται οργανικό στοιχείο της ανάπτυξής της. Στο πλαίσιό της, ο καθένας αναπτύσσει τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντά του για το καλό του συνόλου της κοινωνίας.
Σε αυτήν την προοπτική, οι δρόμοι της εκπαίδευσης και της μόρφωσης δεν κλείνουν. Κανείς δεν περισσεύει! Ο άνθρωπος, η πιο σημαντική παραγωγική δύναμη, δεν απαξιώνεται, η συνεχής άνοδος στη μόρφωση του ανθρώπου γίνεται αναγκαιότητα της κοινωνίας. Μιας κοινωνίας που επειδή είναι απαλλαγμένη από την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο καθορίζει, με βάση το σχεδιασμό, την επαγγελματική και την επιστημονική μόρφωση, λύνει το πρόβλημα της ανεργίας και αξιοποιεί όλο το παραγωγικό και ανθρώπινο δυναμικό για την ικανοποίηση των υλικών και πολιτιστικών αναγκών.
Επειδή έχουμε πρόταση για τις σύγχρονες ανάγκες του λαού και της νεολαίας, μπορούμε να δίνουμε τη μάχη και στο «σήμερα», πρωτοστατούμε για να δυναμώσει η οργανωμένη συλλογική διεκδίκηση στις σχολές.
Παλεύουμε για να μπουν εμπόδια στα μέτρα που τσακίζουν τη ζωή και το μέλλον της νέας γενιάς, στην απαράδεκτη κατάσταση στις σχολές και στην πρακτική.
Αυτές οι πλευρές, που αφορούν την καθημερινή ζωή του σπουδαστή, είναι βάση για συζήτηση σε κάθε ειδικότητα, σε κάθε διετές πρόγραμμα.
Αυτή η πάλη μπορεί να πάρει πιο μαζικά χαρακτηριστικά αν οργανωθούν σύλλογοι σπουδαστών, αν όσο γίνεται περισσότεροι από αυτούς συσπειρωθούν σε ένα σωστά προσανατολισμένο ρεύμα στο κίνημα, αν δεθούν με τα σωματεία, που παλεύουν καθημερινά με βάση τα συμφέροντα των εργαζομένων, όπως εκείνα στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη στο Πέραμα ή στην COSCO, κόντρα στις απαιτήσεις των επιχειρηματικών ομίλων.
Στη βάση αυτή, ένα καταρχήν πλαίσιο αιτημάτων είναι το παρακάτω:
-- Κανένα διετές χωρίς εκπαιδευτικούς, βιβλία, εργαστήρια, υποδομές, χωρίς την εμπλοκή εταιρειών και ιδιωτών, με την ευθύνη του κράτους.
-- Ούτε ένα ευρώ από την τσέπη των σπουδαστών.
-- Το πτυχίο η μόνη προϋπόθεση για το επάγγελμα.
-- Καμιά σκέψη για δίδακτρα.
-- Πρακτική άσκηση ενταγμένη οργανικά στη μάθηση, ασφάλιση και πληρωμή με βάση τη συλλογική σύμβαση (ανά κλάδο ή τη γενική) με κατάργηση του υποκατώτατου μισθού.
-- 6ωρο - 5ήμερο - 30ωρο για όσους σπουδαστές εργάζονται, διευκόλυνση με άδεια και αποδοχές στην περίοδο των εξετάσεων.
-- Κάλυψη υγείας και πρωτοβάθμιας περίθαλψης για όλους τους σπουδαστές με την κάρτα τους.
-- Ενταξη στα κοινωνικά προγράμματα της Εργατικής Εστίας (βιβλία - θέατρο - κοινωνικός τουρισμός) των σπουδαστών των διετών.
-- Σίτιση και στέγαση για τους σπουδαστές.
Αντίστοιχα, αύριο Πέμπτη στις 9 μ.μ., στο Πολιτιστικό Κέντρο Χαϊδαρίου (μετρό «Αγία Μαρίνα»), θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση - αφιέρωμα από την Περιφερειακή Οργάνωση Δυτικών Συνοικιών και την Περιφερειακή Οργάνωση ΠΑΔΑ - ΑΣΠΑΙΤΕ της ΚΝΕ, με θέμα «Γνωριμία με το αντάρτικο επαναστατικό τραγούδι του λαού μας».
Η εκδήλωση θα περιλαμβάνει ομιλία και συναυλία από το συγκρότημα της ΚΝΕ. Θα παρουσιαστεί και θα διακινείται στο χώρο το CD που επιμελήθηκαν οι δύο Οργανώσεις και το οποίο περιέχει 33 τραγούδια στενά συνδεδεμένα με την πάλη του ελληνικού επαναστατικού κινήματος την περίοδο '40 - '49. Είσοδος ελεύθερη.
Το Σάββατο 22 Δεκέμβρη θα πραγματοποιηθεί η καθιερωμένη Πρωτοχρονιάτικη γιορτή του ΚΚΕ και της ΚΝΕ για τα παιδιά, στη Θεσσαλονίκη. Το ραντεβού δόθηκε για τις 6.30 μ.μ., στην αίθουσα των πολλαπλών χρήσεων του δημαρχείου Θεσσαλονίκης.
Η γιορτή, εκτός από ατέλειωτο παιχνίδι, θα περιλαμβάνει επίσης: Εργαστήρι κατασκευών, εργαστήρι ζαχαροπλαστικής, Face painting, διαδραστικά ομαδικά χριστουγεννιάτικα παιχνίδια έκπληξη ...και μοναδικές στιγμές για μικρούς και μεγάλους.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Η αντίστοιχη γιορτή στην Αθήνα θα γίνει στον Περισσό, το Σάββατο 5 Γενάρη.