Τετάρτη 19 Δεκέμβρη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΜΑΘΗΤΕΣ
Το μήνυμα του αγώνα θα φτάσει παντού σε κάθε σχολείο

Αποσπάσματα από την εισήγηση στην Πανελλαδική Συνάντηση Συντονιστικών Επιτροπών και Σχολείων την Κυριακή 16 Δεκέμβρη

Την αποφασιστικότητά τους για συνέχιση του αγώνα τους για «σχολείο που να μορφώνει και όχι να εξοντώνει» επιβεβαίωσαν οι μαθητές εκπρόσωποι Συντονιστικών Επιτροπών και Σχολείων από όλη τη χώρα, που πήραν μέρος στην Πανελλαδική Συνάντηση που έγινε την Κυριακή 16 Δεκέμβρη.

Στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Καισαριανής, που φιλοξένησε τη Συνάντηση, αντάμωσαν μαθητές από Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Γιάννενα, Αρτα, Πρέβεζα, Βέροια, Κιλκίς, Λάρισα, Λαμία, Λιβαδειά, Χανιά, Ηράκλειο και αλλού. Αντάλλαξαν εμπειρία από τη δράση τους από την αρχή της χρονιάς και κατέληξαν σε επόμενα αγωνιστικά βήματα.

Την εισηγητική ομιλία παρουσίασε εκ μέρους της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών Αθήνας ο Δημήτρης Βουρνάς, πρόεδρος του 15μελούς του ΕΠΑΛ Ζωγράφου. Οπως τόνισε, «η Συντονιστική Επιτροπή της Αθήνας πήραμε την πρωτοβουλία να καλέσουμε τις Συντονιστικές Επιτροπές και τα σχολεία όλης της χώρας σε πανελλαδικό συντονισμό, μέσα σε μια χρονιά που ήδη μετράμε δεκάδες μαθητικούς αγώνες. Η σημερινή μας Συνάντηση είναι ένα ακόμα αγωνιστικό πανελλαδικό ραντεβού, που προστίθεται σε όλα τα προηγούμενα. Σήμερα είμαστε εδώ για να συζητήσουμε και να αποφασίσουμε την κλιμάκωση του αγώνα μας, να ετοιμάσουμε ακόμα πιο μαζικούς και δυναμικούς αγώνες».

Ενάντια στο σχέδιο για πιο εξοντωτικό Λύκειο

Ο Δ. Βουρνάς
Ο Δ. Βουρνάς
Στο επίκεντρο της Συνάντησης βρέθηκε το σχέδιο της κυβέρνησης για το Λύκειο, η επιχειρηματολογία με την οποία το συνοδεύει το υπουργείο και οι συνέπειες για τους μαθητές. Εισηγητικά τονίστηκε σχετικά:

«Να μην τολμήσουν να καταθέσουν το νομοσχέδιο που θα κάνει το σχολείο ακόμα πιο εξοντωτικό εξεταστικό κέντρο και θα μας βάζουν να δίνουμε διπλές πανελλαδικές εξετάσεις, μιας και πέρα από τις γνωστές πανελλαδικές, θέλουν να μας φορτώσουν έναν ακόμα γύρο, αφού και για το απολυτήριο του Λυκείου θα πρέπει να δίνουμε εξετάσεις τύπου πανελλαδικών σε επίπεδο δήμων ή νομών. Και μην μας πει ο κύριος Γαβρόγλου ξανά πως δεν είναι έτσι και πως δεν έχουμε καταλάβει σωστά, γιατί αυτός ο ίδιος σε συνεντεύξεις του έχει δηλώσει πως η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο σχεδιάζει να διατηρήσει τις πανελλαδικές και ταυτόχρονα να τις επεκτείνει και σε τοπικό επίπεδο. Δηλαδή, με απλά λόγια, ετοιμάζονται να σφίξουν και άλλο τη θηλιά του ανταγωνισμού και του άγχους, βάζοντάς μας να διανύουμε όχι έναν αλλά δύο εξεταστικούς μαραθώνιους, με την παπαγαλία να χτυπάει κόκκινο! (...)

Αγωνιζόμαστε για ένα σχολείο που θα μας μορφώνει χωρίς διακρίσεις, για ένα σχολείο χωρίς εμπόδια για τους μαθητές. Αγωνιζόμαστε για ένα σχολείο που θα μας δίνει ολόπλευρη γνώση, στο οποίο θα είμαστε δημιουργικοί και όχι αριθμοί ονομάτων για τα απουσιολόγια. Για ένα σχολείο που δεν θα κοιτάει την τσέπη των γονιών μας, για Παιδεία που δεν θα είναι εμπόρευμα, αλλά θα είναι δημόσια και δωρεάν για όλους μας».

Ανανεώνοντας τον αγωνιστικό σχεδιασμό

Από την Πανελλαδική Συνάντηση
Από την Πανελλαδική Συνάντηση
Σε ό,τι αφορά τα επόμενα βήματα των μαθητών, αποφασίστηκαν πολύμορφες πρωτοβουλίες και άμεση απάντηση με την ανακοίνωση της ημερομηνίας κατάθεσης του νομοσχεδίου. Οπως τονίστηκε:

«Ετοιμάζουμε νέους μαθητικούς αγώνες. Η Συντονιστική Επιτροπή της Αθήνας προτείνουμε από τώρα να οργανώνονται αγωνιστικές πολύμορφες δράσεις στα σχολεία. Να απλώνει η συζήτηση σε κάθε τάξη και σχολείο. Δίνουμε ζωή στη μαθητική κοινότητα. Φτιάχνουμε πολιτιστικές και αθλητικές ομάδες εκεί που δεν υπάρχουν, ζωντανεύουμε με τη δράση μας όσες ήδη λειτουργούν. Κάνουμε συναυλίες, οργανώνουμε πορείες, κλεισίματα δρόμων και άλλες αγωνιστικές δράσεις με στόχο να μπαίνουν και άλλοι συμμαθητές μας στον αγώνα. Κρατάμε αναμμένη τη φλόγα του αγώνα σε κάθε σχολείο. Δυναμώνουμε τις Συντονιστικές Επιτροπές που υπάρχουν, φτιάχνουμε νέες εκεί που δεν έχουμε!

Είμαστε σε ετοιμότητα! Σε κάθε σχολείο σε όλη την Ελλάδα πρέπει να σημάνει μαθητικός συναγερμός».

Από την Πανελλαδική Συνάντηση αποφασίστηκαν:

  • Κινητοποιήσεις και πορείες σε όλη την Ελλάδα μόλις ανακοινωθεί η ημερομηνία κατάθεσης του νομοσχεδίου.
  • Εκδοση εφημερίδας με το κάλεσμα του αγώνα μας, άρθρα Συντονιστικών Επιτροπών και μαθητών με στόχο να φτάσει σε κάθε σχολείο, σε κάθε μαθητή.
  • 21 Μάρτη, Παγκόσμια Μέρα κατά του ρατσισμού, οργάνωση δράσεων κατά του ρατσισμού και του φασισμού σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας. Δράσεις αλληλεγγύης με τους πρόσφυγες και μετανάστες συμμαθητές τους κόντρα στους φασίστες και τις σάπιες ιδέες τους.

«Από αύριο κιόλας το μήνυμα του αγώνα θα φτάσει παντού σε κάθε σχολείο σε όλη την Ελλάδα. Ολοι εμείς που είμαστε σήμερα εδώ, να μπούμε αποφασιστικά μπροστά στο ζωντάνεμα όλης της ζωής στο σχολείο, των 5μελών και 15μελών, των Γενικών Συνελεύσεων των μαθητών, ώστε να έχουν λόγο και δράση για όλα όσα μας απασχολούν.

Συνεχίσουμε ακόμα πιο δυναμικά, γιατί ξέρουμε πως μόνο με τον αγώνα μας μπορούμε να μπλοκάρουμε τα χειρότερα που μας ετοιμάζουν. Μόνο με τον αγώνα μας μπορούμε να εξασφαλίζουμε ένα σχολείο που θα μας μορφώνει πραγματικά χωρίς να μας εξοντώνει», τονίστηκε.

Χαιρετιστήριο μήνυμα Ιταλών εκλεγμένων μαθητών

Την αλληλεγγύη τους στον αγώνα και στα αιτήματα των Ελλήνων μαθητών εκφράζουν, σε χαιρετιστήριο μήνυμα που διαβάστηκε στην Πανελλαδική Συνάντηση, εκλεγμένοι σε Περιφερειακά Μαθητικά Συμβούλια της Ιταλίας. Σχετικά με τη Συνάντηση τονίζουν:

«Πιστεύουμε ότι τέτοιου είδους πρωτοβουλίες συζήτησης και συντονισμού των μαθητικών αγώνων είναι αναγκαίες για την εμβάθυνση της ανάλυσης και την εξέλιξη των θέσεων, για μια ακόμα πιο πλατιά συμμετοχή νέων στην πάλη για ένα διαφορετικό εκπαιδευτικό σύστημα».

Αναφέρονται στη στρατηγική της ΕΕ για την Εκπαίδευση και τις συνέπειες για τους μαθητές στην Ιταλία, τονίζοντας: «Στην Ιταλία βιώνουμε στο πετσί μας τις συνέπειες αυτού του σχεδίου, που εισήχθηκε με την εναλλαγή ανάμεσα στο σχολείο και την υποχρεωτική δουλειά, με τη μεταρρύθμιση της κυβέρνησης Ρέντσι το 2015. Αυτήν τη στιγμή, 1,5 εκατομμύριο Ιταλοί μαθητές είναι υποχρεωμένοι να δουλεύουν τζάμπα, με πρόσχημα την πάλη κατά της ανεργίας.

Οι κυβερνήσεις των χωρών μας έχουν υπακούσει σε όλες τις αποφάσεις και τα μνημόνια της ΕΕ, εφαρμόζοντας μέτρα από δάκρυα και αίμα που έχουν χειροτερέψει την κατάσταση της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων. Τα τελευταία χρόνια έχουμε κινητοποιηθεί για να μην περάσουν οι κυβερνητικές μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία, διεκδικώντας έναν διαφορετικό τύπο εκπαίδευσης, ακριβώς στον αντίποδα από αυτόν που προωθούν όλες οι πολιτικές δυνάμεις που έχουν κυβερνήσει, κεντροδεξιές και κεντροαριστερές (...).

Σήμερα, η πάλη μας μπορεί να γίνει ακόμα πιο διεισδυτική μόνο αν είμαστε ικανοί να συμμετάσχουν ενεργά σε αυτήν ακόμη περισσότεροι μαθητές, ενημερώνοντας παράλληλα πλατιά για τις κινητοποιήσεις και τις καθημερινές μας δραστηριότητες. Μόνο αν αποδίδουμε ανοικτά τις πολιτικές ευθύνες για την κατάσταση που ζούμε στοχεύοντας τον πραγματικό αντίπαλο, μόνο αν συνδέσουμε τις μαθητικές διεκδικήσεις με την πάλη των εργατών για την οικοδόμηση μιας άλλης, πιο δίκαιης κοινωνίας. Μόνο αν στηρίξουμε την ανάγκη για ένα διαφορετικό εκπαιδευτικό σύστημα, που θα επιτρέπει σε κάθε νέο να ικανοποιήσει τις ανάγκες του, να εκφράσει τις ικανότητες και τα όνειρά του για τη ζωή. Αυτά είναι μόνο κάποια από τα καθήκοντα που θεωρούμε πολύ σημαντικά για την εξέλιξη και ανάπτυξη του αγώνα των μαθητών», σημειώνουν ανάμεσα σε άλλα οι Simon Vial, πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Μαθητών του Τορίνο, Bryan Barresi, πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Μαθητών του Λιβόρνο και Raji Colombo, πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Μαθητών της Βενετίας.

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • Ρεπορτάζ από την Πανελλαδική Συνάντηση των μαθητών που έγινε την περασμένη Κυριακή στην Αθήνα.
  • Αποσπάσματα εισήγησης στην 9η Πανελλαδική Συνάντηση του ΜΑΣ για την οργάνωση του φοιτητικού κινήματος.
  • Μια πρώτη ματιά στα διετή προγράμματα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στα ΑΕΙ.
ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Αφιερώματα στον Μάνο Λοΐζο και στο αντάρτικο τραγούδι

Αφιέρωμα στον μεγάλο μουσικοσυνθέτη και τραγουδοποιό Μάνο Λοΐζο πραγματοποιεί σήμερα Τετάρτη στις 9 μ.μ., στον κινηματογράφο «Studio» (Σταυροπούλου 33, πλατεία Αμερικής), η Περιφερειακή Οργάνωση ΑΕΙ της ΚΝΕ. Η εκδήλωση περιλαμβάνει βιντεοπροβολή και μουσικό αφιέρωμα με τραγούδια του αγώνα, μελοποιημένη ποίηση του Ναζίμ Χικμέτ και τραγούδια που έχουν σχέση με την αγάπη. Η είσοδος θα γίνεται με προσκλήσεις από τις Οργανώσεις.

Αντίστοιχα, αύριο Πέμπτη στις 9 μ.μ., στο Πολιτιστικό Κέντρο Χαϊδαρίου (μετρό «Αγία Μαρίνα»), θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση - αφιέρωμα από την Περιφερειακή Οργάνωση Δυτικών Συνοικιών και την Περιφερειακή Οργάνωση ΠΑΔΑ - ΑΣΠΑΙΤΕ της ΚΝΕ, με θέμα «Γνωριμία με το αντάρτικο επαναστατικό τραγούδι του λαού μας».

Η εκδήλωση θα περιλαμβάνει ομιλία και συναυλία από το συγκρότημα της ΚΝΕ. Θα παρουσιαστεί και θα διακινείται στο χώρο το CD που επιμελήθηκαν οι δύο Οργανώσεις και το οποίο περιέχει 33 τραγούδια στενά συνδεδεμένα με την πάλη του ελληνικού επαναστατικού κινήματος την περίοδο '40 - '49. Είσοδος ελεύθερη.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Πρωτοχρονιάτικη γιορτή για παιδιά

Το Σάββατο 22 Δεκέμβρη θα πραγματοποιηθεί η καθιερωμένη Πρωτοχρονιάτικη γιορτή του ΚΚΕ και της ΚΝΕ για τα παιδιά, στη Θεσσαλονίκη. Το ραντεβού δόθηκε για τις 6.30 μ.μ., στην αίθουσα των πολλαπλών χρήσεων του δημαρχείου Θεσσαλονίκης.

Η γιορτή, εκτός από ατέλειωτο παιχνίδι, θα περιλαμβάνει επίσης: Εργαστήρι κατασκευών, εργαστήρι ζαχαροπλαστικής, Face painting, διαδραστικά ομαδικά χριστουγεννιάτικα παιχνίδια έκπληξη ...και μοναδικές στιγμές για μικρούς και μεγάλους.

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Η αντίστοιχη γιορτή στην Αθήνα θα γίνει στον Περισσό, το Σάββατο 5 Γενάρη.

Μια πρώτη ματιά στα διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης στα ΑΕΙ

MotionTeam

Στο άρθρο αυτό γίνεται μια πρώτη προσπάθεια αποτύπωσης της κατάστασης που διαμορφώνεται σε σχέση με τα διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης. Σε αυτήν τη φάση, η κατάσταση είναι ακόμα ρευστή με δεδομένες την εγκεκριμένη πρόταση για 6 προγράμματα διετών στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ), τη λειτουργία στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΚΕΕ) το επόμενο διάστημα, με μεγάλο αριθμό προτεινόμενων διετών προγραμμάτων σπουδών σε μια σειρά από πόλεις που έχουν προχωρήσει σε συνενώσεις πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

Η διαδικασία συγκρότησης και επιλογής τους

Τα διετή θεσμοθετήθηκαν με το νόμο 4485/2017 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, μέσα στην προσπάθεια «αναβάθμισης» της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ) και βάσει του σχετικού εθνικού στρατηγικού πλαισίου που ακολουθεί, των κατευθύνσεων της ΕΕ και του ΟΟΣΑ. Η ΝΔ στήριξε την αλλαγή. Προσανατόλισε την κριτική της στην ανησυχία σχετικά με τη χρηματοδότηση των διετών. Το ΚΙΝΑΛ / ΠΑΣΟΚ ενώ κάνει λόγο για κατάργηση των ΤΕΙ, δε χάνει ευκαιρία να πει ότι στηρίζει τον Ενιαίο Χώρο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Ερευνας, στη λογική του οποίου εντάσσεται και η ίδρυση των διετών. Το Ποτάμι έθεσε ανάλογα ζητήματα με το ΚΙΝΑΛ.


MotionTeam

Στην πραγματικότητα, μέσα από το νόμο αυτό, διατηρείται αλλά και επεκτείνεται η κατηγοριοποίηση που ήδη υπήρχε. Παίρνοντας τη σκυτάλη από το νόμο Διαμαντοπούλου, που εισήγαγε δομές διά βίου μάθησης στα ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης και προέβλεπε τη λειτουργία προγραμμάτων σύντομου κύκλου σπουδών με μαθήματα που αντιστοιχούν κατά μέγιστο σε 120 μονάδες ECTS, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ έβαλε τα ΑΕΙ πιο βαθιά στην «αγορά» της κατάρτισης. Με το νόμο 4485/2017 δόθηκε η δυνατότητα στα ΑΕΙ για κατάρτιση αποφοίτων ΕΠΑΛ, με διετή προγράμματα που θα παρέχουν διπλώματα επιπέδου 5. Αυτό αποσαφηνίστηκε περαιτέρω στο νόμο 4521/2018 (πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, που έχουν την ευθύνη των διετών).

Το κριτήριο επιλογής των προγραμμάτων κατάρτισης είναι η εξυπηρέτηση της ανταγωνιστικότητας (τα «συγκριτικά πλεονεκτήματα» στο «στρατηγικό σχεδιασμό»).

Ιδιαίτερα η κυβέρνηση επιμένει στο σχεδιασμό των ειδικοτήτων με βάση είτε τη σημερινή διάρθρωση της οικονομίας είτε το λεγόμενο νέο παραγωγικό πρότυπο και τις νέες επενδύσεις. Αναπαράγονται, με τον τρόπο αυτό, οι βασικοί προσανατολισμοί του κεφαλαίου, που ήδη καθορίζουν τι είναι καινοτόμο και χρήσιμο για την καπιταλιστική ανάπτυξη και χρηματοδοτούν ανάλογα από το ΕΣΠΑ ή άλλα προγράμματα.

Μιλάνε, δηλαδή, για ένα τμήμα της εργατικής τάξης με μια ειδίκευση κατώτερη εκείνης των ΑΕΙ, που θα δρα είτε «αυτόνομα» είτε ως αναγκαίο συμπλήρωμα σε άλλες δραστηριότητες που απαιτούν υψηλότερη ειδίκευση. Ενα μέρος από αυτά καλυπτόταν μέχρι σήμερα από κάποια τμήματα των ΤΕΙ. Παράλληλα, τα κυβερνητικά επιτελεία αναφέρονται σε ειδικότητες «κλασικές» στις οποίες η πολυ-κατηγοριοποίηση θα είναι μοχλός για τράβηγμα των δικαιωμάτων προς τα κάτω. Με τον τρόπο αυτό το κεφάλαιο έχει σε όλους τους τομείς τη δυνατότητα να επιλέγει αντικείμενο, βαθμό ειδίκευσης και μισθό από ένα δυναμικό που προσφέρεται από πολλές πηγές για να ικανοποιήσει την καπιταλιστική ανάπτυξη.

Σύνδεση με τις αλλαγές στα ΑΕΙ

Ο νέος θεσμός εξελίσσεται συμπληρωματικά προς τις αναδιαρθρώσεις των ΑΕΙ (ενοποίηση εκπαιδευτικού - ερευνητικού χώρου, απορρόφηση τμημάτων ΤΕΙ από πανεπιστήμια, ίδρυση ερευνητικών πανεπιστημιακών κέντρων). Δεν υπάρχει αμφιβολία πως τα προγράμματα και η λειτουργία των διετών σχετίζονται με το αναπτυξιακό μοντέλο που προκρίνεται, στο πλαίσιο της καπιταλιστικής αναρχίας και των διαγκωνισμών που επιφέρει.

Βασικό στοιχείο για να κατανοηθεί καλύτερα ο ρόλος των διετών στο πλαίσιο των εξελίξεων στην τριτοβάθμια («μεταδευτεροβάθμια») εκπαίδευση, είναι να σχετιστεί με τις προβλέψεις της διαδικασίας της Μπολόνια για το λεγόμενο «σύντομο κύκλο σπουδών», που θα δίνει πιστοποιημένα προσόντα. Οπως εξάλλου συμφωνήθηκε στην πρόσφατη (Μάης 2018) σύνοδο των υπουργών Παιδείας των κρατών της διαδικασίας της Μπολόνια, τα προσόντα που θα παρέχονται από τους σύντομους κύκλους σπουδών θα προέρχονται από πιστοποιημένα προγράμματα που θα αποτιμώνται τυπικά με 90 - 120 μονάδες ECTS (στην περίπτωση των διετών προγραμμάτων που συζητάμε, τέτοια αποτίμηση δεν έχει θεσμοθετηθεί - ακόμα τουλάχιστον). Χρειάζεται, βεβαίως, να επισημανθεί ότι οι προβλέψεις της διαδικασίας της Μπολόνια για τους «σύντομους κύκλους σπουδών» αφήνουν το περιθώριο να λειτουργήσουν και άλλου τύπου σύντομης διάρκειας προγράμματα σπουδών εντός των ιδρυμάτων, πέραν των προαναφερθέντων διετών.

Χαρακτηριστικά και όροι λειτουργίας των διετών

Ο νόμος 4485/2017 (όπως τροποποιήθηκε από τον 4521/2018) προσδιορίζει όργανα, χρηματοδότηση και αρμοδιότητες των ΚΕΕ. Οι πόροι περιλαμβάνουν, πέρα από τον προϋπολογισμό των ΑΕΙ, του ΥΠΠΕΘ, τις «άλλες χρηματοδοτήσεις», ανοίγοντας δρόμο για την επιχορήγηση από ιδιώτες. Σε ό,τι αφορά τη διδασκαλία στα διετή, προβλέπεται ότι πέρα από το υπάρχον διδακτικό προσωπικό των ΑΕΙ, θα μπορεί να προσλαμβάνεται επί τούτου διδακτικό προσωπικό με ατομικές συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Τα ΑΕΙ εντάσσουν την κάλυψη του κόστους λειτουργίας των διετών προγραμμάτων στο «στρατηγικό σχεδιασμό» τους, με εμπλοκή των εταίρων και ρόλο για την Τοπική / Περιφερειακή Διοίκηση. Χωρίς ιδιαίτερο επιπλέον κόστος, θα προσφέρουν «δημοσιονομικά ουδέτερα κίνητρα» π.χ. κινητικότητα στο προσωπικό.

Τα επαγγελματικά δικαιώματα, στα οποία αναφέρονται, είναι ουσιαστικά τα «επαγγελματικά περιγράμματα». Αλλωστε η ορολογία των «περιγραμμάτων» χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο. Αυτά μένουν να καθορίζονται στο μέλλον με Προεδρικό Διάταγμα, όταν εκκρεμούν εδώ και δεκαετίες τα επαγγελματικά περιγράμματα για κλάδους των ΤΕΙ και μάλιστα σε συνθήκες όπου θα ανοιγοκλείνουν προγράμματα από τη μια χρονιά στην άλλη.

Τα διετή στην Ελλάδα έχει θεσμοθετηθεί να παρέχουν πτυχίο επιπέδου 5, όπως τα ΙΕΚ και η τάξη μαθητείας των ΕΠΑΛ.

Ετσι, παραμένουν σύγχυση και συγκρούσεις γύρω από τις δομές που υποστηρίζουν το επίπεδο 5, γεγονός που προοιωνίζεται και περαιτέρω παρεμβάσεις στο πεδίο.

Η αρχική ιδέα ήταν να μετατραπούν σε διετή προγράμματα όσα τμήματα ΤΕΙ, κατόπιν αξιολόγησης, δεν προκριθούν για να παραμείνουν στο χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η λύση που προκρίθηκε, στην ίδια στρατηγική αλλά με όρους που διαμόρφωναν καλύτερα κοινωνική συναίνεση, δεν αναιρεί προβλήματα που προέκυψαν και θα προκύπτουν στην πορεία.

Το γεγονός ότι προβλέπεται προνομιακή μεταχείριση των διετών, όπως η χρηματοδότηση με 700 εκατομμύρια ευρώ έως το 2020 (ΕΣΠΑ), οδηγεί τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ να μπουν στο πεδίο της μεταλυκειακής εκπαίδευσης, προκαλώντας αναταράξεις στο χώρο των δημόσιων και ιδιωτικών ΙΕΚ. Το γεγονός ότι τα 700 εκατομμύρια ευρώ που προβλέπει το τρέχον ΕΣΠΑ για τη μεταλυκειακή κατάρτιση περνούν στην αποκλειστική διαχείριση των ΑΕΙ, οδηγεί το Ιδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) - στο οποίο έχουν περάσει τα δημόσια ΙΕΚ - να μένει μόνο με την περιορισμένη κρατική χρηματοδότηση (βλ. και Ερώτηση του ΚΚΕ για τα προβλήματα των δημόσιων ΙΕΚ).

Οι παρεχόμενοι τίτλοι (διπλώματα) Επαγγελματικής Εκπαίδευσης των διετών κατατάσσονται στο επίπεδο 5 του Ελληνικού (HQF) αλλά και Ευρωπαϊκού Πλαισίου προσόντων (EQF), οι οποίοι όμως δεν αντιστοιχούν σε προπτυχιακές σπουδές πρώτου επιπέδου (Bachelor). Αποκτούνται χωρίς εξετάσεις του ΕΟΠΠΕΠ. Τα περιεχόμενα των προγραμμάτων σπουδών, με βάση και τα διεθνώς ισχύοντα, διακρίνονται για την πολυμορφία τους, τις παρεχόμενες εξειδικευμένες γνώσεις - δεξιότητες οι οποίες προδιαγράφουν «πιστοποιημένο τεχνικό υψηλής εξειδίκευσης».

Πρέπει να επισημανθεί ότι, παρότι ο κυβερνητικός προσανατολισμός είναι σαφής ως προς το να παρέχονται τα πτυχία των διετών χωρίς εξετάσεις από τον ΕΟΠΠΕΠ, υπάρχουν ορισμένες ενστάσεις. Επιπλέον, σε εκθέσεις του υπουργείου Παιδείας αναφέρεται ότι για τη συνέχεια των σπουδών στα ΑΕΙ μετά την αποφοίτηση από τα διετή προγράμματα «ένα σύστημα πιστωτικών μονάδων, σε συνδυασμό με ειδικά κατ' επιλογήν μαθήματα, θα μπορούσαν να δημιουργήσουν έναν μηχανισμό αξιολογικής, αλλά και διευκολυνόμενης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση». Η εισαγωγή μονάδων ECTS και η ρύθμιση του τρόπου πρόσβασης από τα διετή στα παραδοσιακού τύπου προγράμματα προπτυχιακών σπουδών στα πανεπιστήμια θα σηματοδοτήσει την ολοκλήρωση της προσαρμογής των τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών δομών στο μοντέλο της Μπολόνια. Αρα και οι απόφοιτοι των διετών μπαίνουν στην ίδια διαδικασία που έχει πλέον δρομολογηθεί για τους αποφοίτους πανεπιστημίων και ΤΕΙ, στο αέναο κυνήγι διά βίου μάθησης, πιστοποιήσεων κ.λπ.

Το ότι προωθούνται τα διετή επιχειρηματολογείται από τους υποστηρικτές τους με βάση το γεγονός ότι τα ΙΕΚ οδηγούν μεν στο επίπεδο 5, αλλά ο αριθμός των καταρτιζόμενων σε αυτά παρουσιάζει διαχρονικά μεγάλες διακυμάνσεις και εξαρτάται κυρίως από τον αριθμό αποφοίτων ΓΕΛ οι οποίοι αποτυγχάνουν στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Τα ΙΕΚ δεν ανήκουν στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά στο σύστημα Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης, οι απόφοιτοι δεν έχουν τη δυνατότητα συνέχισης σπουδών και ο τίτλος τους (δίπλωμα) εκδίδεται μετά από εξετάσεις πιστοποίησης στον ΕΟΠΠΕΠ στις οποίες το ποσοστό επιτυχίας των εξεταζομένων είναι εξαιρετικά μικρό.

Με βάση τα δημοσιευμένα στατιστικά στοιχεία της περιόδου 2000 - 2010, προκύπτει ότι πάνω από τους μισούς καταρτιζόμενους διακόπτουν την κατάρτισή τους και από τους υπόλοιπους λιγότεροι από τους μισούς επιτυγχάνουν στις εξετάσεις πιστοποίησης και παίρνουν Δίπλωμα. Το ποσοστό όσων λαμβάνουν το Δίπλωμα είναι κατά προσέγγιση 20%, σε σχέση με τους εγγραφέντες. Η μείωση του δυναμικού των καταρτιζόμενων, η οποία έφτασε το ποσοστό 71,5% στην ίδια περίοδο (υπήρχε τότε μαζικοποίηση της φοίτησης σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ). Το 2014 - 2015 η φοίτηση διπλασιάζεται και από 14.500 το 2013 φθάνει περίπου τις 30.000 και τη μία και την άλλη χρονιά.

Το Μεταλυκειακό Ετος - Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑΛ, που οδηγεί επίσης στο επίπεδο 5, είναι θεσμός εκτός τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος, δεν οδηγεί σε συνέχιση σπουδών και ο τίτλος τους (πτυχίο) εκδίδεται μετά από εξετάσεις πιστοποίησης στον ΕΟΠΠΕΠ. Οι απόφοιτοι που ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους σε τμήματα των ΕΠΑΛ έως και το Δεκέμβρη του 2017, στις επτά διαφορετικές ειδικότητες της Α' φάσης υλοποίησης του προγράμματος, καθώς και στα τρία πιλοτικά προγράμματα που οργανώθηκαν από το υπουργείο Παιδείας είχαν μεγάλα ποσοστά επιτυχίας στις εξετάσεις πιστοποίησης, τόσο στο θεωρητικό μέρος (89%) όσο και στο πρακτικό - εργαστηριακό μέρος (91%). Συνολικά επιτυχόντες, με βάση την επιτυχία και στα δύο μέρη των εξετάσεων, είναι το 80% των υποψηφίων.

Το τι θα γίνει με τα δημόσια ΙΕΚ και με ποιους όρους και, αντίστοιχα, το τι θα συμβεί με τα διετή τμήματα (κάτι που θα εξαρτηθεί και από τις αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση) αντανακλά ασάφειες και θα τροφοδοτήσει, ενδεχόμενα, αντιπαραθέσεις στο μέλλον.

Η θέση μας

Η αντιπαράθεσή μας με τα διετή αφορά:

α) Το άνοιγμα μιας νέας εκπαιδευτικής αγοράς, στα βήματα επιχειρηματικής λειτουργίας των ΑΕΙ, στην πιο στενή σύνδεση με τις ανάγκες των επιχειρήσεων.

β) Την κατηγοριοποίηση σπουδών και αποφοίτων με αποτέλεσμα και την πίεση προς τα κάτω των μισθών των νέων εργαζομένων.

Το Κόμμα μας από την πρώτη στιγμή αποκάλυψε τον χαρακτήρα των διετών, ότι αποτελούν τμήμα των δομών που θα παρέχουν μέσω πρακτικής άσκησης και μαθητείας φθηνό εργατικό δυναμικό στις μεγάλες επιχειρήσεις, στους τομείς εκείνους που ακριβώς τους χρειάζονται. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, παίρνοντας τη σκυτάλη από τον νόμο Διαμαντοπούλου, που εισήγαγε δομές διά βίου μάθησης στα ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, έβαλε τα ΑΕΙ πιο βαθιά στην «αγορά» της κατάρτισης.

Γι' αυτό αναδείξαμε ότι τα αρμόδια κυβερνητικά επιτελεία έτρεξαν και ενόψει του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής να κλείσουν πρώτα τις συμφωνίες με την COSCO και μετά να ανακοινώσουν τα αντικείμενα των διετών προγραμμάτων, καλώντας μάλιστα την ίδια την COSCO, τον ΣΕΒ και τους εφοπλιστές να παρευρίσκονται σε κάθε φιέστα παρουσίασης του νέου Πανεπιστημίου.

Η αντίθεσή μας αφορά το σύνολο των εξελίξεων στη λεγόμενη «μεταδευτεροβάθμια» Εκπαίδευση, στην πολυκατηγοριοποίηση και διαβάθμιση σπουδών, δομών και αποφοίτων, στη διαφοροποίηση των εκπαιδευτικών διαδρομών κ.ο.κ. Με αυτήν την έννοια, η αντίθεσή μας στα διετή γίνεται από την ίδια αφετηρία και στην ίδια βάση με την οποία τοποθετούμαστε συνολικά για τις εξελίξεις στην Εκπαίδευση γενικά - και στα πανεπιστήμια ειδικότερα - σήμερα.

Το ΚΚΕ λέει ότι η σύγχρονη τεχνολογία, που εισάγεται σ' όλα τα επαγγέλματα, θέλει ο επαγγελματίας να έχει υψηλότερο επίπεδο γνώσεων και μόρφωσης. Δε νοείται επαγγελματίας χωρίς βασικές γνώσεις της θεωρίας, χωρίς γνώση της αρχής λειτουργίας των τεχνολογικών εφαρμογών. Αυτές οι δυνατότητες γεννιούνται μέσα στον καπιταλισμό, όμως μπορούν να γίνουν πραγματικότητα μόνο στα πλαίσια του κεντρικού σχεδιασμού και του εργατικού - λαϊκού ελέγχου. Αυτές τις αντικειμενικές δυνατότητες δεν μπορεί να τις πραγματώσει και να τις ικανοποιήσει ο καπιταλισμός. Είναι άρρηκτα δεμένες με την πάλη για τον άλλο δρόμο ανάπτυξης, το σοσιαλισμό και η νέα βάρδια της εργατικής τάξης θα παίξει τον αποφασιστικό ρόλο γι' αυτό.

Ο σημερινός «χυλός» διαφόρων τύπων σχολών, που παρέχουν διαφορετικά δικαιώματα στους αποφοίτους, που μια ειδικότητα υπάρχει σε ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ, στα Δημόσια και Ιδιωτικά ΙΕΚ, στα ΣΕΚ (πέρα από τις αντίστοιχες ειδικότητες σε ΤΕΙ και πανεπιστήμια) και τώρα στα διετή, δεν αντιμετωπίζεται με την προσπάθεια της κυβέρνησης να «αναδιαρθρώσει» την επαγγελματική εκπαίδευση. Είναι ενδεικτικό ότι τα διετή προγράμματα απευθύνονται μεν σε αποφοίτους ΕΠΑΛ οι οποίοι έχουν έφεση προς την εφαρμοσμένη γνώση και τις δεξιότητες, αλλά οι απόφοιτοι αυτοί παρουσιάζουν κενά στα γενικά μαθήματα τα οποία δεν είναι αναγκαία μόνο για τη συνολική συγκρότηση των νέων αλλά και για την εργασιακή τους ετοιμότητα με βάση και το ανεβασμένο επίπεδο ανάπτυξης των μέσων παραγωγής, την κοινωνικοποίηση της εργασίας που προϋποθέτουν νέου τύπου ικανότητες από τους εργαζόμενους.

Οι επαγγελματικές σχολές, μετά το ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο στο σοσιαλισμό, δίνουν πτυχίο με επαγγελματική επάρκεια. Δεν χρειάζεται ο απόφοιτός τους να περάσει από καμιά άλλη πιστοποίηση, που αμφισβητεί κι απαξιώνει το πτυχίο και τις σπουδές τους. Το ενιαίο σύστημα Επαγγελματικών Σχολών είναι σε διασύνδεση με τους αντίστοιχους κλάδους της σοσιαλιστικής οικονομίας. Στο πλαίσιό τους ολοκληρώνεται η επαγγελματική ειδίκευση για εκείνες τις δραστηριότητες που δεν απαιτούν επιστημονική ειδίκευση και πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές και πτυχίο. Η απόκτηση του πτυχίου εξασφαλίζει το δικαίωμα στο επάγγελμα και την ένταξη του αποφοίτου στην παραγωγική διαδικασία μέσω του κεντρικού σχεδιασμού.

Η επαγγελματική μόρφωση, όπως κάθε μόρφωση, στο πλαίσιο της σοσιαλιστικής κοινωνίας που στο κέντρο της έχει τις διευρυμένες λαϊκές ανάγκες, παίρνει τον πρωτεύοντα ρόλο της και γίνεται οργανικό στοιχείο της ανάπτυξής της. Στο πλαίσιό της, ο καθένας αναπτύσσει τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντά του για το καλό του συνόλου της κοινωνίας.

Σε αυτήν την προοπτική, οι δρόμοι της εκπαίδευσης και της μόρφωσης δεν κλείνουν. Κανείς δεν περισσεύει! Ο άνθρωπος, η πιο σημαντική παραγωγική δύναμη, δεν απαξιώνεται, η συνεχής άνοδος στη μόρφωση του ανθρώπου γίνεται αναγκαιότητα της κοινωνίας. Μιας κοινωνίας που επειδή είναι απαλλαγμένη από την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο καθορίζει, με βάση το σχεδιασμό, την επαγγελματική και την επιστημονική μόρφωση, λύνει το πρόβλημα της ανεργίας και αξιοποιεί όλο το παραγωγικό και ανθρώπινο δυναμικό για την ικανοποίηση των υλικών και πολιτιστικών αναγκών.

Δίνουμε τη μάχη και στο «σήμερα»

Επειδή έχουμε πρόταση για τις σύγχρονες ανάγκες του λαού και της νεολαίας, μπορούμε να δίνουμε τη μάχη και στο «σήμερα», πρωτοστατούμε για να δυναμώσει η οργανωμένη συλλογική διεκδίκηση στις σχολές.

Παλεύουμε για να μπουν εμπόδια στα μέτρα που τσακίζουν τη ζωή και το μέλλον της νέας γενιάς, στην απαράδεκτη κατάσταση στις σχολές και στην πρακτική.

Αυτές οι πλευρές, που αφορούν την καθημερινή ζωή του σπουδαστή, είναι βάση για συζήτηση σε κάθε ειδικότητα, σε κάθε διετές πρόγραμμα.

Αυτή η πάλη μπορεί να πάρει πιο μαζικά χαρακτηριστικά αν οργανωθούν σύλλογοι σπουδαστών, αν όσο γίνεται περισσότεροι από αυτούς συσπειρωθούν σε ένα σωστά προσανατολισμένο ρεύμα στο κίνημα, αν δεθούν με τα σωματεία, που παλεύουν καθημερινά με βάση τα συμφέροντα των εργαζομένων, όπως εκείνα στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη στο Πέραμα ή στην COSCO, κόντρα στις απαιτήσεις των επιχειρηματικών ομίλων.

Στη βάση αυτή, ένα καταρχήν πλαίσιο αιτημάτων είναι το παρακάτω:

-- Κανένα διετές χωρίς εκπαιδευτικούς, βιβλία, εργαστήρια, υποδομές, χωρίς την εμπλοκή εταιρειών και ιδιωτών, με την ευθύνη του κράτους.

-- Ούτε ένα ευρώ από την τσέπη των σπουδαστών.

-- Το πτυχίο η μόνη προϋπόθεση για το επάγγελμα.

-- Καμιά σκέψη για δίδακτρα.

-- Πρακτική άσκηση ενταγμένη οργανικά στη μάθηση, ασφάλιση και πληρωμή με βάση τη συλλογική σύμβαση (ανά κλάδο ή τη γενική) με κατάργηση του υποκατώτατου μισθού.

-- 6ωρο - 5ήμερο - 30ωρο για όσους σπουδαστές εργάζονται, διευκόλυνση με άδεια και αποδοχές στην περίοδο των εξετάσεων.

-- Κάλυψη υγείας και πρωτοβάθμιας περίθαλψης για όλους τους σπουδαστές με την κάρτα τους.

-- Ενταξη στα κοινωνικά προγράμματα της Εργατικής Εστίας (βιβλία - θέατρο - κοινωνικός τουρισμός) των σπουδαστών των διετών.

-- Σίτιση και στέγαση για τους σπουδαστές.


ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Τμήμα Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ

ΜΕΤΩΠΟ ΑΓΩΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ
Πρωτοπόρα δράση για την οργάνωση του φοιτητικού κινήματος

Με την εισήγηση για την οργάνωση του φοιτητικού κινήματος και τη λειτουργία των Συλλόγων συνεχίζεται σήμερα η δημοσίευση των υλικών της 9ης Πανελλαδικής Συνάντησης του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών. Την εισήγηση παρουσίασε ο πρόεδρος του Συλλόγου Μηχανολόγων - Μηχανικών Πάτρας, Σπύρος Αυγεράκης, ο οποίος τόνισε ανάμεσα σε άλλα:

«Απέναντι στο οργανωμένο σχέδιο απαξίωσης των Συλλόγων, μεγαλώνει η ευθύνη μας να εμποδίσουμε και να ανατρέψουμε αυτήν την πορεία.

Γι' αυτό και δεν πρέπει να κρυφτούν οι δικές μας αδυναμίες, να τονωθεί η κριτική εξέταση της παρέμβασής μας, η πρωτοβουλία και η πρωτοπόρα δράση για την οργάνωση και κινητοποίηση των φοιτητών, την εκλαΐκευση και εξειδίκευση του πλαισίου πάλης του ΜΑΣ, τη μαζικοποίηση των Συλλόγων.

Η δράση μας για την οργάνωση του φοιτητικού και σπουδαστικού κινήματος κόντρα στην πολιτική κυβέρνησης - ΕΕ είναι η απάντηση στα φαινόμενα εκφυλισμού και υπονόμευσης των Φοιτητικών Συλλόγων! Είναι κομμάτι της πάλης μας για την αγωνιστική ανασυγκρότησή του. Ενα φοιτητικό κίνημα χωρίς οργάνωση, χωρίς πανελλαδική συγκρότηση, είναι διασπασμένο, αδύναμο, κατακερματισμένο, δεν μπορεί να τα βάλει με όσους μας στερούν τις σπουδές και το μέλλον. Ο εκφυλισμός βολεύει όσους θέλουν τους νέους στη γωνία, να μην αντιδρούν, γι' αυτό μεθοδεύουν την παραπέρα διάλυση και τον έλεγχο του φοιτητικού κινήματος.

Το πιο κρίσιμο ζήτημα είναι η σταθερή, επίμονη προσπάθεια για την αλλαγή των συσχετισμών στους Φοιτητικούς - Σπουδαστικούς Συλλόγους, για να δυναμώσει το ΜΑΣ σε κάθε έτος και Τμήμα. Μέσα από αυτήν την προσπάθεια θα ανέβει ο βαθμός οργάνωσης των φοιτητών, θα απομονώνονται οι φωνές της υποταγής και της μοιρολατρίας, θα δημιουργούνται οι προϋποθέσεις "από τα κάτω" συντονισμού των Συλλόγων».

Η πρόταση για την οργάνωση του φοιτητικού κινήματος

«Η πρότασή μας για την οργάνωση του φοιτητικού κινήματος ξεκινά από το κάθε έτος και φτάνει σε πανελλαδικό επίπεδο:

  • Κάθε έτος να έχει τη δική του επιτροπή. Η επιτροπή αυτή εκλέγεται από το έτος, το ενημερώνει και το συνδέει με το Διοικητικό Συμβούλιο, συγκαλεί συνέλευση έτους, ασχολείται με τα προβλήματά του και κινητοποιεί όλους τους φοιτητές του έτους.
  • Κάθε Τμήμα να έχει τον δικό του Φοιτητικό Σύλλογο, με πρωτοπόρα και μαχητική δράση για τις ανάγκες των φοιτητών. Αντίστοιχα, σε κάθε φοιτητική εστία να υπάρχει Σύλλογος Οικότροφων.
  • Δευτεροβάθμιο όργανο σε επίπεδο Ιδρύματος για τον συντονισμό της δράσης των Συλλόγων. Κάθε Σύλλογος εκλέγει αντιπροσώπους με τους οποίους εκπροσωπείται στη δευτεροβάθμια οργάνωση, με βάση το αποτέλεσμα των φοιτητικών εκλογών.
  • Τριτοβάθμιο πανελλαδικό όργανο με τη συμμετοχή όλων των Συλλόγων για την πανελλαδική έκφραση του φοιτητικού κινήματος.

Η λειτουργία και η δράση του Συλλόγου είναι ο καθρέφτης του. Σύλλογοι με αδύναμη λειτουργία και δράση δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο ρόλο τους ως μαχητικές, διεκδικητικές, μαζικές οργανώσεις των φοιτητών.

Σύλλογοι χωρίς μόνιμη έγνοια για την οργάνωση, την ενημέρωση και το τράβηγμα όλων των φοιτητών στις δραστηριότητές τους, χωρίς άμεση παρέμβαση για τα προβλήματα του χώρου τους, ΔΣ με αραιή συνεδρίαση, χωρίς ουσιαστική συζήτηση και με τυπική έγκριση ψηφισμάτων, ΓΣ να γίνονται αραιά και συνήθως με μικρή συμμετοχή, είναι ο μόνιμος "αντίπαλος" κάθε αγωνιστή συνδικαλιστή και οφείλουμε να τα αντιπαλεύουμε όπου κι αν βρεθούμε, είτε πλειοψηφεί είτε μειοψηφεί η κατεύθυνση πάλης του ΜΑΣ.

Είναι υπόθεση του κάθε Συλλόγου, της κάθε Επιτροπής Αγώνα, του κάθε αγωνιστή η οργάνωση όλων των φοιτητών και η μαζικοποίηση του Συλλόγου, η μαζική υιοθέτηση του πλαισίου πάλης του ΜΑΣ. Αυτό είναι το βασικό μας καθήκον, δείκτης και κριτής της παρέμβασής μας. Δεν μπορούμε να είμαστε ικανοποιημένοι από τη σημερινή συμμετοχή των φοιτητών στη ζωή και τη δράση των Συλλόγων. Μεγάλο μέρος των φοιτητών είναι ανοργάνωτο, έξω από τους Συλλόγους. Εδώ πρέπει να στραφεί η προσοχή μας. Για να πειστεί ο φοιτητής να συμμετάσχει στον Σύλλογο και την αγωνιστική διεκδίκηση, χρειάζεται να νιώσει ότι τον εκφράζει, ότι τον στηρίζει.

Η δημιουργία μιας ομάδας φοιτητών πρωτοπόρων ή έστω δραστήριων σε κάθε έτος είναι όρος για να έχει αποτελέσματα η δουλειά μας. Οσο αυτή η ομάδα συζητά, ανταλλάσσει γνώμες, αναλαμβάνει ευθύνες στο πλαίσιο της δράσης του Συλλόγου, πρωτοστατεί στην αντιμετώπιση των προβλημάτων μέσα στο έτος, παίρνει πρωτοβουλίες, τόσο περισσότεροι φοιτητές θα αρχίσουν να ενδιαφέρονται και να συμμετέχουν».

Αναβαθμίζουμε τη λειτουργία των Διοικητικών Συμβουλίων

«Ολο το προηγούμενο διάστημα, μέσα στους Φοιτητικούς και Σπουδαστικούς Συλλόγους και ιδιαίτερα στους Συλλόγους που συσπειρώνονται στο ΜΑΣ, αντλήθηκε σημαντική πείρα για τη λειτουργία και το ρόλο των Διοικητικών Συμβουλίων. Η αντιμετώπισή τους ως οργανικών στοιχείων των Φοιτητικών Συλλόγων, που παίζουν σημαντικό ρόλο στην οργάνωση του αγώνα, των Γενικών Συνελεύσεων και στην υλοποίηση των αποφάσεων, συνέβαλε στην προσπάθεια για αγωνιστική ανασυγκρότηση του φοιτητικού κινήματος.

Η σταθερή βδομαδιάτικη συνεδρίασή τους συμβάλλει στην άμεση κινητοποίηση για κάθε οξυμένο πρόβλημα αλλά και στη σταθερή παρακολούθηση των γενικότερων εξελίξεων στην Ανώτατη Εκπαίδευση, στην καλύτερη συζήτηση στο ίδιο το ΔΣ.

Η συζήτηση μεταξύ των φοιτητών και των εκλεγμένων αντιπροσώπων σε ανοιχτά ΔΣ ενίσχυσε τη διάθεση για αγωνιστική δράση, έκανε υπόθεση του κάθε φοιτητή την οργάνωση του αγώνα. Ετσι αναβαθμίζεται στην ουσία η λειτουργία του οργάνου και οι φοιτητές δεν αντιλαμβάνονται τις διαδικασίες του Συλλόγου ως ξένες προς αυτούς.

Ο καταμερισμός ευθυνών στα μέλη των ΔΣ για διάφορα μέτωπα (π.χ. πολιτισμός, αθλητισμός, για το επιστημονικό αντικείμενο), για τη συγκρότηση και λειτουργία επιτροπών στο πλαίσιο του Συλλόγου (π.χ. Επιτροπών Ετών), η ανάληψη συγκεκριμένων ευθυνών, συνέβαλαν στη δράση των μελών τους.

Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου απαιτούν και επιβάλλουν την παρουσία τους σε όλα τα όργανα λήψης αποφάσεων της σχολής. Από εκεί ενημερώνονται και ενημερώνουν άμεσα τους φοιτητές, μπλοκάρουν τις αντιδραστικές αποφάσεις».

Για Γενικές Συνελεύσεις με μαζική συμμετοχή και αγωνιστικές αποφάσεις

«Η Γενική Συνέλευση ως ανώτερο όργανο των φοιτητών είναι το στοιχείο όπου πρέπει να δώσουμε τη μεγαλύτερη βαρύτητα. Επιδιώκουμε μέσα από τη συζήτηση, την ανταλλαγή απόψεων με τους συμφοιτητές μας, περισσότεροι να συμμετέχουν στην πάλη, να αναλαμβάνουν ευθύνες, να πρωτοστατούν στο χώρο τους. Η αντιπαράθεση με όσους υπερασπίζονται λογικές συμβιβασμού και υποταγής στις πολιτικές των κυβερνήσεων θα πρέπει να είναι ανεβασμένη και ταυτόχρονα να λαμβάνει υπόψη την πείρα των συναδέλφων που συμμετέχουν στις ΓΣ, να τους βοηθά να βγάζουν συμπεράσματα.

Βασικό μας καθήκον είναι το πώς θα καταφέρουμε να κάνουμε πάλι τις Γενικές Συνελεύσεις διαδικασίες μαζικές, ζωντανές. Σε αυτήν την κατεύθυνση, τον τελευταίο ένα χρόνο, κάτω από τη δική μας παρέμβαση σε ορισμένους Συλλόγους και κάτω από την ένταση της επίθεσης στις σπουδές και τις ζωές μας, φαίνεται να υπάρχει ανεβασμένο ενδιαφέρον και εκφράζεται και από ορισμένα βήματα στη μαζικοποίηση Γενικών Συνελεύσεων.

Αποτελούν παράδειγμα οι συνελεύσεις Τμημάτων στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής από την περσινή χρονιά, που συνεχίζονται μέχρι σήμερα, κόντρα στις αρνητικές συνέπειες που είχε η δημιουργία του ΠΔΑ στα προγράμματα σπουδών, στη φοιτητική μέριμνα, στην πρακτική κ.ο.κ.

Η προετοιμασία των ΓΣ με συνεδρίαση του ΔΣ ή της Επιτροπής Αγώνα για τη συζήτηση του πλαισίου, με πλατιά συζήτηση και ζύμωση των διεκδικήσεων σε κάθε έτος, η έγκαιρη ενημέρωση του Φοιτητικού Συλλόγου από το ΔΣ, η διακοπή των μαθημάτων κατά τη διεξαγωγή τους, είναι αναγκαία μέτρα για τη μαζική προσέλευση του κόσμου, την επιτυχία των ΓΣ.

Η ύπαρξη εισήγησης που κατατίθεται από το ΔΣ λειτούργησε θετικά στο ζωντάνεμα των ΓΣ. Οι φοιτητές μπορούσαν να συζητήσουν σε κοινή βάση, να πάρουν το λόγο και να μη μένουν απλά θεατές. Οι εισηγήσεις εμπλουτίστηκαν με τις γνώμες και τις προτάσεις όλων των φοιτητών. Ακόμη, θετικά στοιχεία αποτελούν η τήρηση χρονοδιαγράμματος και η εκλογή προεδρείου.

Σε Συλλόγους όπου κυριαρχούν οι δυνάμεις της υποταγής, να μη συμβιβαζόμαστε με το γεγονός ότι για χρόνια δεν πραγματοποιούνται ΓΣ. Πολλές φορές μένουμε σε μία πρόταση για διεξαγωγή ΓΣ σε ΔΣ. Να πάμε αποφασιστικά να ανοίξουμε το θέμα σε όλα τα έτη, την ανάγκη να συζητήσει ο Σύλλογος ποιον βολεύει η αδράνεια, να συσπειρωθεί το πιο μαχητικό τμήμα των φοιτητών».

Ζωντανεύουμε τους Συλλόγους μας

«Η ενεργή συμμετοχή των ίδιων των φοιτητών στις διαδικασίες του Συλλόγου μπορεί να ενισχυθεί με τη λειτουργία των συνελεύσεων και επιτροπών σε κάθε έτος ή Τμήμα (σε Συλλόγους που περιλαμβάνουν περισσότερα από ένα Τμήματα). Στην Πάτρα έχουμε πείρα από τη συγκρότηση και δράση τέτοιων επιτροπών, όπως επίσης και στο Τμήμα Τουρκικών Σπουδών στην Αθήνα κ.α. Πλέον σε ορισμένους Συλλόγους, όπως οι Μηχανολόγοι Μηχανικοί και οι Μηχανικοί Η/Υ στην Πάτρα, έχει κατακτηθεί οι συνελεύσεις ετών να έχουν παγιωθεί για τα καλά, βοηθώντας στην εξειδίκευση των αιτημάτων ανά έτος, στην κινητοποίηση νέων φοιτητών, που δεν είχαν εμπειρία από συλλογικές διαδικασίες και συλλογικούς αγώνες.

Οι Επιτροπές Ετους είναι όργανα των Συλλόγων, προβλέπονται από το καταστατικό τους. Η Επιτροπή Ετους είναι τα "πόδια" του Συλλόγου στο έτος. Οι Επιτροπές Ετών είναι σαν τα 5μελή της τάξης στο σχολείο, μπορούν να γίνουν μαχητικά όργανα του Φοιτητικού Συλλόγου, βοηθούν νέες δυνάμεις να μπαίνουν στον αγώνα, οι φοιτητές να συζητούν για τα οξυμένα προβλήματα και τις αιτίες τους, να οργανώνουν την πάλη τους. Με σχέδιο και στόχο, η δημιουργία Επιτροπών Ετών ή Τμημάτων, πρώτα απ' όλα στο πρώτο και δεύτερο έτος, αποτελεί ένα από τα κύρια καθήκοντα ενός Συλλόγου.

Η συγκρότηση επιτροπών στα έτη βοηθάει στη συσπείρωση των φοιτητών στην καθημερινή δράση, στην ενημέρωσή τους και στην οργανωμένη συμμετοχή στις κινητοποιήσεις. Η Επιτροπή Ετους εκλέγεται από και λογοδοτεί στους φοιτητές, τους ενημερώνει, μπορεί να συνδέει τους φοιτητές του έτους με το ΔΣ εάν αυτό κινείται σε αγωνιστική κατεύθυνση. Η εκλογή επιτροπής στο έτος συμβάλλει στο να αποκτήσει η οργάνωση διάρκεια, να μη χάνεται μετά από λίγο.

Σε ένα έτος υπάρχουν φοιτητές που δεν είναι οργανωμένοι, που είναι και η πλειοψηφία. Επίσης δεν έχουν όλοι τις ίδιες πολιτικές απόψεις, έχουν διαφορετικό βαθμό συνείδησης και πολιτικής ωριμότητας. Ομως είναι δυνατή η ενότητά τους, στη βάση των διεκδικήσεων αρχικά. Για τους όρους σπουδών και της πρακτικής άσκησης, το περιεχόμενο σπουδών, τα ζητήματα του έτους, το επιστημονικό αντικείμενο κ.ο.κ. Στις συνελεύσεις αυτές συμμετέχουν φοιτητές που δεν έχουν πείρα από αγώνες, δεν γνωρίζουν το ρόλο των διοικήσεων, δεν συμφωνούν σε όλα μαζί μας. Γι' αυτό και πρέπει να αφήνουμε τους ίδιους τους φοιτητές να βγάζουν συμπεράσματα μέσα από την πείρα τους, χωρίς άγχος και ανυπομονησία. Εμείς παλεύουμε να φτιαχτούν όσο περισσότερες γίνεται, να έχουν διεκδικήσεις και αγωνιστικό σχέδιο. Το αν οι Επιτροπές Ετών θα χαθούν ή θα συνεχίσουν τη δράση τους, το αν θα κινηθούν σε αγωνιστική ή όχι κατεύθυνση, θα το κρίνουν η διαπάλη με τις άλλες δυνάμεις και η πρωτοπόρα δράση μας για κάθε μικρό και μεγάλο πρόβλημα.

Το επόμενο διάστημα πρέπει να προχωρήσουμε πιο αποφασιστικά σε όλα τα Ιδρύματα στη διεξαγωγή συνελεύσεων και στη συγκρότηση επιτροπών στα έτη.

Προχωράμε ακόμα πιο δυναμικά, αξιοποιούμε τη συλλογική θετική πείρα».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ