ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 19 Νοέμβρη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ - ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Στήνει τρελό «φαγοπότι» πάνω στα λεγόμενα «εναλλακτικά» καύσιμα

Τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα
Τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα
Αρχισε χτες στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, με την απαράδεκτη διαδικασία του επείγοντος, η συζήτηση του νομοσχεδίου της κυβέρνησης «για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων και μεταφορών, απλοποίηση διαδικασίας αδειοδότησης» και άλλες διατάξεις, το οποίο είναι ενταγμένο στην προώθηση των σχεδιασμών της εγχώριας αστικής τάξης για την ανάδειξη της Ελλάδας σε ενεργειακό και διαμετακομιστικό κόμβο στη ΝΑ Μεσόγειο και στην προάσπιση της ενεργειακής ασφάλειας των μονοπωλίων της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Κορμός του νομοσχεδίου, το οποίο συγκαταλέγεται στα προαπαιτούμενα της δεύτερης «αξιολόγησης», είναι η εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία 2014/99 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, για την «ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων», όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, σε όλα τα κράτη - μέλη της ΕΕ, ενώ το πρόσχημα που προβάλλεται για τα όσα προωθούνται είναι «ο περιορισμός των περιβαλλοντικών επιπτώσεων».

Προβλέπεται συνοπτικά η υποχρέωση της ελληνικής κυβέρνησης να θεσπίσει «Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής» για τη διαμόρφωση ολόκληρου του πλέγματος που απαιτείται για την προώθηση των εναλλακτικών μορφών καυσίμων και συγκεκριμένα το υγραέριο (LPG), το πεπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG), το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και την ηλεκτρική ενέργεια, που αφορά από υποδομές μέχρι μετασκευές σε μηχανές, κινητήρες κ.ο.κ. Στο β' κεφάλαιο προβλέπονται, μάλιστα, μία σειρά ευνοϊκές ρυθμίσεις για επενδύσεις και πρατήρια.

Οσον αφορά τις υποδομές αυτές, θα πρέπει μέσα σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα να διαμορφωθούν σε λιμάνια, στεριά και αεροδρόμια. Ενδεικτικά, όσον αφορά το LNG, ορίζεται ότι θα πρέπει να υπάρχει ικανός αριθμός μονάδων ανεφοδιασμού σε λιμάνια για την κίνηση πλοίων έως τις 31/12/2025. Συνολικά έως το 2030 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί όλο το σχετικό πρόγραμμα.

Είναι προφανές ότι το νομοσχέδιο προδιαγράφει την ένταση των ανταγωνισμών ανάμεσα στους μονοπωλιακούς ομίλους για τον έλεγχο των πηγών και των διαδρόμων της Ενέργειας, ενώ προμηνύεται «τρελό» φαγοπότι δισεκατομμυρίων, ως «κίνητρο» για τα μονοπώλια. Μάλιστα, πηγές του υπουργείου Μεταφορών σημείωναν σχετικά ότι θα υπάρξουν παχυλές ενισχύσεις, που θα αφορούν από τα διυλιστήρια μέχρι και τους εφοπλιστές.

Τα αστικά κόμματα υποδέχτηκαν με «επευφημίες» το νομοσχέδιο, ενώ επιδόθηκαν και σε «εποικοδομητικές προτάσεις». Για παράδειγμα, ο εισηγητής της ΝΔ Κ. Καραμανλής ανέφερε ότι «εξέπληξε ευχάριστα τη ΝΔ» ότι η κυβέρνηση «έφερε αυτούσια την Οδηγία», με την οποία θα «διευκολυνθεί το έργο των δυνάμεων της αγοράς και θα επιτευχθεί οικονομική ανάπτυξη στον τομέα στην Ευρώπη». Ενώ ο ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης (ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ), Γ. Μανιάτης, αφού είπε ότι πρόκειται για «κείμενο εξαιρετικά θετικό», αναφέρθηκε στις δυνατότητες που ανοίγονται σε επιχειρήσεις και ιδρύματα «να συμμετάσχουν στη μεταβολή - στο "γίγνεσθαι" - της μετατροπής στόλων που χρησιμοποιούν παραδοσιακά καύσιμα, σε στόλους που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα». Ο δε ειδικός αγορητής του ναζιστικού μορφώματος της Χρυσής Αυγής, Γ. Σαχινίδης, χαρακτήρισε θετική την Οδηγία και ανέφερε ότι «τα έργα υποδομής που έχουν υλοποιηθεί, έχουν θέσει τις βάσεις μετατροπής της χώρας μας σε ενεργειακό κόμβο της ΝΑ Μεσογείου. Τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης μπορούν να διαδραματίσουν πρωτεύοντα ρόλο, αν εκμεταλλευτούμε την εκπεφρασμένη πρόθεση των Ρώσων να καταστήσουν πλωτή δεξαμενή αποθήκευσης φυσικού αερίου».

Κέρδη για τα μονοπώλια, ενεργειακή φτώχεια για το λαό

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, επισήμανε ότι η Οδηγία και όλες οι διατάξεις του νομοσχεδίου φέρουν τη σφραγίδα των μονοπωλιακών ομίλων, εφοπλιστών, βιομηχάνων «που ενδιαφέρονται στα πλαίσια αυτής της αξιοποίησης των εναλλακτικών μορφών Ενέργειας, να επενδύσουν και να αυξήσουν την κερδοφορία τους».

Ξεκαθάρισε ότι τα περί προστασίας του περιβάλλοντος είναι το προπέτασμα, αφού στην ουσία αυτό που αντανακλά το νομοσχέδιο είναι «ο ανελέητος ανταγωνισμός ιμπεριαλιστικών κέντρων και μονοπωλιακών ομίλων για τον έλεγχο δρόμων και αγορών Ενέργειας, όπως το φυσικό αέριο», ενώ σημείωσε ότι το νομοσχέδιο είναι προσαρμοσμένο στις επιδιώξεις της εγχώριας αστικής τάξης και των κατευθύνσεων της ΕΕ για ενεργειακή ασφάλεια, ενώ ως δείγμα των ανταγωνισμών ανέφερε ότι «έχει εκφραστεί η επιθυμία και των υπερατλαντικών εταίρων να προωθούν τα φορτία LNG στην Ευρώπη, ώστε να μειωθεί η εξάρτησή της από το ρωσικό αέριο».

Τόνισε ότι τα όσα προωθεί η κυβέρνηση όχι μόνο δεν θα βελτιώσουν τη θέση του λαού, αλλά αυτός είναι που θα συνεχίσει να ματώνει για να εξασφαλιστούν τα κέρδη, με τις εργασιακές σχέσεις ζούγκλας στα έργα, την ενεργειακή φτώχεια, ενώ παράλληλα η κυβέρνηση, με την πολιτική της «γεωστρατηγικής αναβάθμισης» στην οποία εντάσσεται και το νομοσχέδιο, τον σπρώχνει βαθύτερα στους επικίνδυνους ανταγωνισμούς.

Εκανε ειδική αναφορά στο άρθρο 12 για τις άδειες άσκησης επαγγέλματος των επισκευαστών αυτοκινήτων - για την προσαρμογή των οχημάτων στα εναλλακτικά καύσιμα - και το άρθρο 29 που αφορά τους μηχανικούς. Οπως τόνισε, είναι προσαρμοσμένα στις γενικές κατευθύνσεις της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, όπου για τον πρώτο κλάδο γενικεύει τις πιστοποιήσεις, κατακερματίζοντας τα επαγγελματικά δικαιώματα και ουσιαστικά αφαιρεί στην πορεία την πρόσβαση σε ολόκληρους τομείς του επαγγέλματος για τους αυτοαπασχολούμενους, ενώ όσον αφορά τους μηχανικούς «απελευθερώνει» το επάγγελμα, πλήττοντας τα δικαιώματά τους.

Αύξηση εμπορικού στόλου

Οριακή αύξηση κατά 0,2% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου, από πλοία 100 ΚΟΧ (ολική χωρητικότητα) και άνω, τον Αύγουστο σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Αυγούστου 2015, έναντι μείωσης 1,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2015 προς το 2014. Σε αριθμό τα πλοία του εμπορικού στόλου έφτασαν τα 1.838 από 1.835 τον αντίστοιχο μήνα του 2015.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η ολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, από πλοία 100 ΚΟΧ και άνω, το Σεπτέμβρη 2016 σε σύγκριση με την αντίστοιχη χωρητικότητα του Σεπτέμβρη 2015, παρουσίασε αύξηση 0,3%, έναντι μείωσης 1,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2015 προς το 2014.

«ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ»
«Αποδοτική αξιοποίηση των πόρων» υπέρ του κεφαλαίου

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε χτες από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το σχέδιο νόμου «Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός», το οποίο αφορά την ενσωμάτωση στο εθνικό Δίκαιο της Οδηγίας 2014/89 της ΕΕ «περί θεσπίσεως πλαισίου για τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό». Οπως πολύ συγκεκριμένα αναφέρεται στο άρθρο 2 του ν/σ, «ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός αποτελεί μέσο υλοποίησης της ολοκληρωμένης θαλάσσιας πολιτικής της ΕΕ».

Μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο ρυθμίζει ζητήματα οριοθέτησης περιοχών για υδατοκαλλιέργεια και αλιεία, εγκαταστάσεις και υποδομές για Ερευνα, εκμετάλλευση υδρογονανθράκων και άλλων ενεργειακών πόρων, ορυκτών και αδρανών υλικών, για την παραγωγή Ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, τις οδούς θαλάσσιας μεταφοράς και τις κυκλοφοριακές ροές, τις διαδρομές υποβρύχιων καλωδίων και αγωγών και τον τουρισμό.

Αποσκοπεί, δε, στην ενίσχυση του συντονισμού μεταξύ δημοσίων αρχών και ενδιαφερόμενων μερών, μέσω της εφαρμογής ενιαίου μηχανισμού. Παράλληλα, όπως αναφέρει η αιτιολογική έκθεση, στόχοι αποτελούν «ο περιορισμός των συγκρούσεων μεταξύ τομέων» και «η δημιουργία συνεργειών μεταξύ δραστηριοτήτων», η «ενθάρρυνση των επενδύσεων με διαφάνεια και σαφέστερους κανόνες», η «ενίσχυση της συντονισμένης και ολοκληρωμένης διασυνοριακής συνεργασίας», καθώς και «η προστασία του περιβάλλοντος μέσω της έγκαιρης εκτίμησης του αντικτύπου και των δυνατοτήτων πολλαπλής χρήσης του χώρου».

Τέλος, σύμφωνα με το υπουργείο ΠΕΝ, στόχος της σχετικής κοινοτικής οδηγίας την οποία ενσωματώνει το ν/σ στο εθνικό Δίκαιο είναι η προώθηση εφαρμογής της στρατηγικής «Ευρώπη 2020» για την «ενίσχυση της παραγωγικότητας» και μια «πιο αποδοτική αξιοποίηση των πόρων», για την ανάκαμψη δηλαδή της καπιταλιστικής κερδοφορίας.

ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ
Στοιχεία για τον κύκλο εργασιών

Αυξηση κατά 9,4% εμφάνισε ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών στη βιομηχανία το Σεπτέμβρη σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2015, ωστόσο συνεχίζει να εμφανίζει μείωση σε ετήσια βάση, το δωδεκάμηνο Σεπτέμβρη 2015 - Οκτώβρη 2016 σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ.

Ο μέσος Γενικός Δείκτης του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2015 - Σεπτεμβρίου 2016, σε σύγκριση με τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2014 - Σεπτεμβρίου 2015, παρουσίασε μείωση κατά 8,4%, έναντι μείωσης 7,7% που σημειώθηκε από τη σύγκριση των αντίστοιχων προηγούμενων δωδεκαμήνων.

«Gazprom», Κοπελούζος «σπάνε» το μονοπώλιο της ΔΕΠΑ

Ανησυχία έχει προκαλέσει στη διοίκηση της ΔΕΠΑ η είδηση ότι η ιδιωτική εταιρεία «Προμηθέας Gas», συμφερόντων ρωσικής «Gazprom» και ομίλου Κοπελούζου, ετοιμάζεται να δραστηριοποιηθεί στην εγχώρια εμπορία φυσικού αερίου, με τις πρώτες πληροφορίες να αναφέρουν ότι έχει ήδη υπογράψει συμβάσεις τροφοδοσίας με φυσικό αέριο ιδιωτών ηλεκτροπαραγωγών όπως η «Elpedison» και η «Ηρων». Παράλληλα οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις και με τη ΔΕΗ αλλά και τις Εταιρείες Παροχής Αερίου Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, που δραστηριοποιούνται κυρίως στον εφοδιασμό φυσικού αερίου νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Η «Gazprom» είναι παράλληλα και ο βασικός προμηθευτής της ΔΕΠΑ με φυσικό αέριο, γεγονός που η ΔΕΠΑ δεν αποκλείει να αξιοποιήσει σε ενδεχόμενη προσφυγή της στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αλλά και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, επικαλούμενη «πρακτική αθέμιτου ανταγωνισμού», αφού το ρωσικό μονοπώλιο θεωρητικά μπορεί να διαθέτει φυσικό αέριο στην εγχώρια αγορά σε πολύ χαμηλότερες τιμές από τη ΔΕΠΑ. Για τον λόγο αυτό μάλιστα, χτεσινές πληροφορίες αναφέρουν ότι ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Θ. Κιτσιάκος, θα μεταβεί στη Ρωσία τις επόμενες μέρες για κατ' ιδίαν συνομιλίες με τη διοίκηση της «Gazprom», όπου θα θέσει το ζήτημα της σύμβασης προμήθειας που έχουν συνάψει οι δύο εταιρείες.

Επισημαίνεται ότι οι εξελίξεις αυτές πραγματοποιούνται στο φόντο των πιέσεων που φέρονται να ασκούν οι εκπρόσωποι των δανειστών προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την αποχώρηση της ΔΕΠΑ από την εμπορία φυσικού αερίου στα αστικά δίκτυα, αλλά και σεναρίων περί ιδιωτικοποίησης της.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ