«Χρονικό» και «Εντεύθεν» σε μια ενιαία συναυλία
«Χρονικό»: Η δομή του «Χρονικού», όπως έχει αναφέρει ο συνθέτης, έχει δύο τραγουδιστικούς άξονες. Ο ένας με τη μορφή της νέο-μπαλάντας, για γυναικεία φωνή, που αντιπροσωπεύει το μουσικό ήθος των μεγαλουπόλεων και ο άλλος, για ανδρική φωνή, που αντιπροσωπεύει την πολυμορφία από τον «τρόπο ζωής» της περιφέρειας. Ενορχηστρωτικά, συνδυάζονται τα ελληνικά όργανα με τα συμφωνικά.
Ο Γιάννης Μαρκόπουλος παρουσίασε για πρώτη φορά το «Χρονικό» το 1969, στο ιστορικό στούντιο «Λήδρα» και την ίδια χρονιά ανέθεσε στους πρωτοεμφανιζόμενους τότε τραγουδιστές Nίκο Ξυλούρη και Μαρία Δημητριάδη, την ερμηνεία και για την ηχογράφηση του έργου στο δίσκου. Ερμηνεύουν: Νατάσσα Μποφίλιου και Μίλτος Πασχαλίδης.
«Εντεύθεν»: Για πρώτη φορά παρουσιάζονται ζωντανά όλα τα τραγούδια που συνέθεσε ο Γιάννης Μαρκόπουλος για τον καινούριο του δίσκο. Το «Εντεύθεν», που σημαίνει «από εδώ», είναι ίσως ο πιο προσωπικός δίσκος του συνθέτη, γεμάτο πρωτόγνωρες εικόνες, μνήμες, ονειροπόλους ήρωες.
Το έργο κυοφορείται μία εικοσαετία από τον Γιάννη Μαρκόπουλο. Πρόκειται για έναν κύκλο τραγουδιών με μελωδίες που συνέλαβε από τα νεανικά του χρόνια, με άλλες που επεξεργάστηκε για χρόνια και άλλες που ολοκλήρωσε στις αρχές του 2015. Ο συνθέτης αισθάνθηκε ότι το έργο είχε ολοκληρωθεί και επέλεξε τους ερμηνευτές βάση του συνολικού οράματος που είχε για την απόδοση του έργου.
Ερμηνεύουν: Γιώργος Νταλάρας, Δήμος Αναστασιάδης, Δάφνη Ζουρνατζή.
Συμμετέχουν: Η 12μελής μεικτή χορωδία «Fons Musicalis» σε διδασκαλία Κωστή Κωνσταντάρα και η Παιδική Χορωδία Εκπαιδευτηρίων της Μητρόπολης Πειραιώς Ορχήστρα «Παλίντονος Αρμονία».
Δίπλα στον πολεμιστή είχαν εναποτεθεί: Χάλκινο σπαθί με επιχρυσωμένη ελεφαντοστέινη λαβή, χρυσά σφραγιστικά δακτυλίδια και κύπελλα, σπάνια χρυσή αλυσίδα, ασημένια κύπελλα - ορισμένα με χρυσά χείλη - χάλκινα αγγεία και κύπελλα, χάλκινος αμφορέας, χάλκινες πρόχοι, καθώς και χάλκινες λεκανίδες, περισσότεροι από πενήντα σφραγιδόλιθοι τεμάχια ελεφαντοστού με εγχάρακτες παραστάσεις και περισσότερες από χίλιες (1.000) ψήφους από πολύτιμους λίθους. Πολλά από αυτά τα αντικείμενα είναι έργα μινωικής τεχνοτροπίας.
Σύμφωνα με τους ανασκαφείς, οι οποίοι εργάζονται πάνω από 25 χρόνια στην περιοχή της Πυλίας, η ανακάλυψη ασύλητου λακκοειδούς τάφου, εντός του οποίου είχε ενταφιασθεί νεαρός άνδρας, ηλικίας 30-35 ετών, που συνοδευόταν από περισσότερα από 1.400 μοναδικά αντικείμενα, είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς η υψηλή ποιότητα των αντικειμένων αποδεικνύει ότι η Πύλος, όπως και οι Μυκήνες στη ΒΑ Πελοπόννησο, είχε έντονα επηρεαστεί από τη μινωική τέχνη γύρω στο 1.500 π.Χ. Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, το γεγονός ότι δεν βρέθηκε μυκηναϊκή ή μινωική κεραμική στον τάφο.
Ο νεκρός πολεμιστής ήταν προφανώς μια εξέχουσα προσωπικότητα της εποχής του, δηλαδή της πρώιμης μυκηναϊκής περιόδου, περίοδο που οι λακκοειδείς τάφοι των Μυκηνών χρησιμοποιούνταν για τον ενταφιασμό της μυκηναϊκής αριστοκρατίας. Ο πολεμιστής αυτός θα κατοικούσε στην Ακρόπολη του Εγκλιανού, όταν κτίσθηκαν τα πρώτα οικοδομήματα με λαξευμένη τοιχοποιία, σύμφωνα με τα μινωικά πρότυπα, και οι τοίχοι τους διακοσμήθηκαν με νωπογραφίες επηρεασμένες από τη μινωική τεχνοτροπία. Ως εκ τούτου, δεν πρέπει να μας ξαφνιάζει το γεγονός ότι τα περισσότερα από τα 1.400 αντικείμενα που συνόδευαν το νεκρό πολεμιστή είναι μινωικής τεχνοτροπίας ή κατασκευάσθηκαν στην Κρήτη, αναφέρουν οι ανασκαφείς. Συμπληρώνουν, επίσης, ότι η εναπόθεση τόσων πολλών κοσμημάτων σε ανδρική ταφή αμφισβητεί την μέχρι τώρα ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση ότι τα κοσμήματα συνόδευαν κυρίως γυναικείες ταφές.
Η ανασκαφή στον Ανω Εγκλιανό αποκάλυψε επίσης τα οικοδομικά κατάλοιπα ορισμένων μικρών σπιτιών, μικρό τμήμα από την πρώιμη οχύρωση της ακρόπολης, καθώς και αποθέτη της Μέσης και Υστερης Εποχής του Χαλκού.
Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 45 αρχαιολόγοι, εξειδικευμένοι επιστήμονες και φοιτητές διαφόρων εθνικοτήτων από πολλά πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Ο Μίλτος Πασχαλίδης συνδυάζει με άνεση το σύγχρονο τραγούδι με την παράδοση, έχοντας και ο ίδιος μακρά θητεία στην κρητική μουσική. Γνωστός πια σε όλους για τα δυναμικά και απρόβλεπτα προγράμματά του, με έντονο αυτοσχεδιασμό και αυθορμητισμό, έχει καταξιωθεί ως ερμηνευτής υψηλών επιδόσεων.
Μαζί του σε αυτές τις εμφανίσεις οι σταθεροί του συνεργάτες τα τελευταία χρόνια: Η Μιρέλα Πάχου σε πιάνο, ακορντεόν και τραγούδι, ο Δημήτρης Σινογιάννης στις ηλεκτρικές κιθάρες, ο Πάρις Περυσινάκης στη λύρα, ο Δημήτρης Μουτάφης στο μπάσο και ο Ηλίας Δουμάνης στα τύμπανα. Στην ηχοληψία ο Νίκος Λαγός και στα φώτα ο Μανώλης Μπράτσης.
Είσοδος στο μπαρ: 13 ευρώ, μπίρα - κρασί.
Τραγούδι: Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Χρήστος Θηβαίος. Αφήγηση: Οδυσσέας Ιωάννου. Πιάνο: Ανδρέας Αποστόλου, Μάξιμος Δράκος. Drums - κρουστά: Στέφανος Δημητρίου. Ηλεκτρικό Μπάσο: Βαγγέλης Πατεράκης. Βιολί - τραγούδι: Μαίρη Μπρόζη. Κιθάρες - πνευστά: Γιάννης Αυγέρης.
Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης. Κείμενα: Οδυσσέας Ιωάννου. Σκηνικά: Αντώνης Δαγκλίδης. Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη. Μουσική ενορχήστρωση: Ανδρέας Αποστόλου.
Η παράσταση θα παρουσιάζεται τις Δευτέρες του Νοέμβρη και πιο συγκεκριμένα τη Δευτέρα 2, 9, 16 και 23 Νέεμβρη, στο Πολιτιστικό Στέκι ΚΕΘΕΑ ΔΙΑΒΑΣΗ (Σταυροπούλου 29, Πλατεία Αμερικής), στις 19.30.
Η είσοδος θα είναι ελεύθερη για το κοινό.