Η δολοφονημένη Εαμίτισα θεατρική χορεύτρια Μαρία Χατζοπούλου (Μανταλένα) |
Η ηθοποιός Ολυμπία Παπαδούκα, από τα πιο δραστήρια μέλη του ΕΑΜ Θεάτρου, με μακρόχρονες φυλακές και εξορίες στην «πλάτη» της, με αυτό το βιβλίο της (το πρώτο αφορούσε στις «Γυναικείες Φυλακές Αβέρωφ»), τιμά όλους, ανεξαιρέτως -επώνυμους κι ανώνυμους καλλιτέχνες και τους άλλους εργαζόμενους στο θέατρο- που συνέβαλαν στο έπος της Εθνικής Αντίστασης, εξυψώνοντας και τον κοινωνικό ρόλο του θεάτρου. Δίκαιος, λοιπόν, ο έπαινος που της απέδωσαν με τις ομιλίες τους η Βούλα Δαμιανάκου και ο Κώστας Γεωργουσόπουλος.
Ο δολοφονημένος Εαμίτης τραγουδιστής-ηθοποιός της οπερέτας Λέανδρος Καβαφάκης |
Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος υπογράμμισε την προσφορά της Ο. Παπαδούκα στο θέατρο λέγοντας: «Ζούμε σε εποχή που η κάθε είδους μνήμη δολοφονείται. Οι άνθρωποι που κυβερνούν σβήνουν τις μεγάλες στιγμές που στηρίζουν την ανθρώπινη υπόσταση. Πάμε σε μια εποχή που θα μας ξανακάνουν τα πόδια τέσσερα... αντί για δύο». Χαρακτήρισε το βιβλίο «βιβλίο πόνου, αλλά κυρίως στοργής για εκείνους που διέσωσαν την τιμή του ανθρώπου». Για να τονίσει τον εθνικοπατριωτικό ρόλο του ΕΑΜ Θεάτρου, αλλά και τις διώξεις των αγωνιστών του, παρέπεμψε στο παρελθόν. Στον αγωνιστή της Επανάστασης του '21 και ερασιτέχνη ηθοποιό Κωνσταντίνο Αριστία Κυριακό, ο οποίος αποπειράθηκε να δημιουργήσει στην Ελλάδα «ένα θέατρο εθνικό, που να 'ναι λαλιά λαού» και ο οποίος εισήγαγε τον όρο -έννοια "ηθοποιός" που σήμαινε ότι ο ηθοποιός ηθικοποιεί την κοινωνία». Στον Μιλτιάδη Χουρμούζιο, που κατέφυγε στην Κωνσταντινούπολη, διωγμένος από το οθωνικό καθεστώς, επειδή υπηρέτησε την πατρίδα του. Ακόμα και στον Αισχύλο, τον οποίο λοιδόρησαν «τα τσογλάνια της παρακμής, επειδή για εκείνο που υπερηφανευόταν ήταν που πολέμησε στη Σαλαμίνα». Και κατέληξε ότι «το μήνυμα του γεμάτου συνταρακτικά ντοκουμέντα βιβλίου είναι ότι για να είσαι καλλιτέχνης πάνω απ' όλα πρέπει να υπερασπίζεσαι την τιμή του τόπου σου».
Καθώς ο Ασημάκης Γιαλαμάς (τρίτος ομιλητής θα ήταν) δεν παρέστη, ένα κείμενο - μαρτυρία του για την ΕΑΜική συμβολή της Επιθεώρησης διάβασε ο Φοίβος Ταξιάρχης.
Καλά λέει ο λαός μας «όπου ακούς πολλά κεράσια κράταγε μικρό καλάθι». Εστι, λοιπόν, ο Δήμαρχος Αθηναίων Δημήτρης Αβραμόπουλος, αφού έκανε τις δημόσιες σχέσεις του τάζοντας υποσχέσεις στους ηθοποιούς για την παραχώρηση του παλιού εργοστασίου στα Κάτω Πατήσια, προκειμένου να στεγαστεί το «Σπίτι του Ηθοποιού»,τώρα «μην τον είδατε, μην τον απαντήσατε».
Ολοι θυμόμαστε τις «λαμπρές» εκδηλώσεις και τις ανακοινώσεις του περί της «ευαισθησίας» που δήθεν επιδείκνυε για τους ηθοποιούς μας και τις φοβερές δήθεν προσπάθειες που θα έκανε, για να πραγματοποιηθεί το όνειρο των ηθοποιών. «Ανθρακας ο χρυσός», με λίγα λόγια. Γιατί, όταν το θέμα έφτασε επί του πρακτέου μια έκπληξη περίμενε τους ηθοποιούς. Η παραχώρηση του κτιρίου θα ήταν για ορισμένα χρόνια. Δηλαδή, με λίγα λόγια, θα παραχωρείτο το συγκεκριμένο κτίριο, στο «Σπίτι του Ηθοποιού», το οποίο με δικά του χρήματα θα αναλάμβανε την επισκευή και αναμόρφωσή του, θα το χρησιμοποιούσε για κάποια χρόνια και στη συνέχεια θα το παρέδιδε και πάλι στο Δήμο. Για κορόιδα φαίνεται πως έψαχνε ο «δημοφιλής» δήμαρχος Αθηναίων. Ετσι η «δουλιά» χάλασε. Αλλά, το «Σπίτι του Ηθοποιού» -ένα όνειρο πολλών χρόνων- δε θα χαθεί. Μπορεί να αργεί να πραγματοποιηθεί, αλλά θα στεγαστεί σε άλλο κτίριο, τα στοιχεία του οποίου -σύμφωνα με πληροφορίες- θα ανακοινωθούν σύντομα.
Από την πλευρά του, ωστόσο, ο δήμαρχος δεν πτοείται. Με κάθε ευκαιρία επιδιώκει την προβολή του. Την περασμένη Παρασκευή τίμησε, τον διακεκριμένο, τον άξιο πολλών τιμών, ηθοποιό μας Αλέκο Αλεξανδράκη. Βλέπετε οι τιμητικές βραδιές δε «στοιχίζουν» τίποτε στο Δήμο. Αντίθετα, τιμώντας τόσο άξιους επώνυμους και δημοφιλείς ανθρώπους όπως είναι ο Αλέκος Αλεξανδράκης, προβάλλονται, εξυπηρετούνται και οι πολιτικοί στόχοι του δημάρχου.
«Με δύναμη από την Κηφισιά», στο ΔΗΠΕΘΕ Σερρών |
Στην «Τεχνόπολη» του Δήμου Αθήνας (Πειραιώς 100, αίθουσα Δ10) αύριο στις 7.30μ.μ., με την ευκαιρία των 50 χρόνων από το θάνατο του κορυφαίου ποιητή Αγγελου Σικελιανού - του ΕΑΜίτη Σικελιανού, αυτό συστηματικά το «ξεχνούν» ορισμένοι - θα πραγματοποιηθεί οπτικοακουστικό αφιέρωμα στη μνήμη του. Θα μιλήσει ο αντιδήμαρχος Φώτης Παπαθανασίου («Ενα προδρομικό όραμα κι ένας ποιητής»). Θα ακολουθήσει μια οπτικοακουστική ομιλία του Νέστορα Μάτσα («Συνάντηση στους Δελφούς και στο αύριο»), καθώς δημιούργημα του Ν. Μάτσα είναι το σχετικό οπτικοακουστικό ντοκουμέντο «Ψηφίδες για τον Αγγελο: Α. Σικελιανός», το οποίο γυρίστηκε στους Δελφούς, την Αράχωβα, τη Λευκάδα, την Αθήνα αλλά και στο εξωτερικό (Παρίσι, Ν. Υόρκη, κ.ά.) και σε μουσεία της Ελλάδας και του εξωτερικού, με τη συνεργασία της Αννας Σικελιανού (θα παραστεί στην εκδήλωση), του Ε. Παπανούτσου, του Θ. Ξύδη, του Σίμωνα Καρρά και άλλων. Ακόμα και βοσκών που έζησαν στον Παρνασσό τον απόηχο των «Δελφικών Εορτών» του Α. Σικελιανού και της Εύας Πάλμερ. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει και απαγγελίες ποιημάτων και αποσπάσματος της «Δελφικής Διακήρυξης», από ηθοποιούς.
«Ερευνες στη Σάμο» είναι το θέμα της ομιλίας του δρ. Χέρμαν Κίναστ στο Ινστιτούτο Γκαίτε (Ομήρου 14-16), αύριο (7.30 μμ), ενώ, στις 6/2, η δρ. Γιούτα Στρόσεκ θα μιλήσει με θέμα «Οι ανασκαφές στον Κεραμεικό». Οι ομιλίες εντάσσονται στον κύκλο εκδηλώσεων για τα 125 χρόνια ανασκαφών του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου στην Ελλάδα.
Το δικό της πρόγραμμα κινηματογραφικών προβολών ξεκίνησε χτες η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, στην αίθουσά της (Τοσίτσα 11). Θα προβάλλονται δύο ταινίες κάθε Δευτέρα και Πέμπτη (7 μμ). Χτες προβλήθηκαν: «Η τιμή της αγάπης», Τώνια Μαρκετάκη, «Η γη τρέμει», Λουκίνο Βισκόντι. Ακολουθούν (1/2): «Μικρές Αφροδίτες», Νίκος Κούνδουρος, «Στις σκιές των ξεχασμένων προγόνων», Σ. Παρατζάνοφ. (5/2) «Δέσποινα», Σωτήρης Γκορίτσας, «Νύχτες με πανσέληνο», Ερίκ Ρομέρ. (8/2), «Ολα είναι δρόμος», Παντελής Βούλγαρης, «Στο πέρασμα του χρόνου», Βιμ Βέντερς.
Δύο διαλέξεις θα πραγματοποιήσει η Αρχαιολογική Εταιρεία (Πανεπιστημίου 22). Η πρώτη διάλεξη (1/2, 7μμ) θα γίνει από τον πρόεδρο του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Χέλμουτ Κυριελάις, με θέμα, «Αρχαϊκή ξυλοπλαστική από το Ηραίον της Σάμου» (στα ελληνικά). Ακολουθεί στις 16/2 η διάλεξη του καθηγητή της Μεσαιωνικής Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ, Γκούσταβ Κάνχελ με θέμα «Η Αγία Γη στην ανατολή: Απηχήσεις των αγίων προσκυνημάτων στην ορθόδοξη και τις άλλες ανατολικές εκκλησίες» (στα αγγλικά).