ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 6 Μάρτη 2015
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΓΙΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Θα συνεχιστούν απαρέγκλιτα με άλλους όρους

Η αποφασιστικότητα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ να συνεχίσει απαρέγκλιτα την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων (σιδηρόδρομοι, λιμάνια, αεροδρόμια κ.λπ.), από το σημείο που την άφησε η προηγούμενη κυβέρνηση, αποτυπώνεται, τόσο στις απανωτές δηλώσεις των αρμόδιων υπουργών, με τελευταίες αυτές, πριν δύο μέρες του υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γ. Σταθάκη, όσο και με τη συμμετοχή της στα παζάρια και τους ανταγωνισμούς των μονοπωλίων, επιδιώκοντας να «κλείσει» τις κατάλληλες συμφωνίες για την «προσέλκυση επενδύσεων». Εξάλλου, οι ιδιωτικοποιήσεις είναι προαπαιτούμενο και των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους «θεσμούς» δηλαδή την τρόικα (ΕΕ, ΔΝΤ, ΕΚΤ).

Αυτά ακριβώς τα παζάρια ανάμεσα στα μονοπώλια αντανακλά και η παρέμβαση (από προχτές είχε διαρρεύσει και χτες επισημοποιήθηκε), της αναπληρώτριας υπουργού Οικονομικών Ν. Βαλαβάνη στο ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να παρατείνει για 4 μήνες, δηλαδή μέχρι τον Ιούνη τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των Οργανισμών Λιμένων Πειραιά (ΟΛΠ), Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ο Γ. Σταθάκης, μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό, επανέλαβε την πρόθεση της κυβέρνησης να συνεχιστούν οι ιδιωτικοποιήσεις, αλλά υπό άλλους πιο συμφέροντες όρους. «Ολοι θα συμφωνήσουμε, και οι ξένοι και εμείς, ότι το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων, όπως έγινε, είχε πάρα πολλά προβλήματα. (...) πάρα πολλές από τις ιδιωτικοποιήσεις δεν ακολούθησαν τις προβλεπόμενες - από τους διεθνείς κανόνες - νομικές διαδικασίες» σημείωσε και πρόσθεσε: «Αρα, η απάντηση είναι ότι δεν είναι ένας κανόνας για όλα. Κάποιες που έχουν γίνει και έχουν ολοκληρωθεί, και έχουν τηρήσει τους διεθνείς κανόνες, αυτές προφανώς δεν ανατρέπονται. Κάποιες που έχουν γίνει, άλλα έχουν πάρα πολλά νομικά προβλήματα είναι προς αναθεώρηση».

Οι δηλώσεις του Γ. Σταθάκη ήρθαν να προστεθούν σε αυτές του υπουργού Οικονομικών Γ. Βαρουφάκη ο οποίος έχει κάνει σαφές ότι: «Σε ό,τι αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις(...) η κυβέρνηση είναι εντελώς μη δογματική. Είμαστε έτοιμοι και πρόθυμοι να αξιολογήσουμε κάθε σχέδιο ξεχωριστά». Μάλιστα, αναφέρθηκε και συγκεκριμένα για τις ιδιωτικοποιήσεις που «τρέχουν» σημειώνοντας: «Οι αναφορές σε Μέσα Ενημέρωσης ότι η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά αναιρέθηκε δε θα μπορούσαν να είναι περισσότερο αναληθείς. Στην πραγματικότητα, συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο, καθώς οι άμεσες ξένες επενδύσεις θα ενθαρρύνονται». Πριν από δύο μέρες, μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό, σημείωσε για τους σιδηρόδρομους: «Η είσοδος ιδιωτών στον ΟΣΕ είναι απολύτως απαραίτητη», καθώς το ελληνικό δημόσιο «δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει στο σιδηρόδρομο τις επενδύσεις που είναι απαραίτητες (....) για να μπορέσουμε να πάμε από τον 19ο αιώνα στον 21ο».

Οξύνονται οι ανταγωνισμοί

«Σφαγή» ανάμεσα στα μονοπώλια προκαλεί η πώληση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, διαδικασία που η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι θα «σεβαστεί». Η αμερικανική εταιρεία σιδηροδρομικών μεταφορών «Watco Companies, L.L.C.», όπως αφήνουν να διαρρεύσει, το τελευταίο διάστημα «πραγματοποιεί επαφές στην Αθήνα», εξετάζοντας τη συμμετοχή της στο διαγωνισμό μέσω της ρουμανικής «Grup Feroviar Roma», η οποία έχει «περάσει» στην τελική φάση του διαγωνισμού. Στη φάση αυτή, έχουν επίσης περάσει η γαλλική «Societe Nationale des Chemins de fer Francais» (SNCF) και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι («Rossiyskie Ζheleznye Dorogi» - RZD) σε κοινοπραξία με την ΤΕΡΝΑ, θέτοντας όμως σαν όρο την παράλληλη εξαγορά του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ή της Αλεξανδρούπολης. Από την περασμένη βδομάδα, ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ φαίνεται να έχει αποκτήσει και το κινεζικό μονοπώλιο της COSCΟ, στο οποίο έχουν παραχωρηθεί οι προβλήτες 2 και 3 του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) του λιμανιού του Πειραιά.

Σε πλήρη εξέλιξη είναι και η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων με την κοινοπραξία της γερμανικής εταιρείας «Fraport» με τον όμιλο «Κοπελούζου» να έχει ανακηρυχθεί ανάδοχος, ενώ δεν έχει αποκλειστεί και η περίπτωση της σύμπραξης του δημοσίου με ιδιώτες (ΣΔΙΤ).

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Αναγκαία η ενεργειακή ένωση της ΕΕ

Σε γενικές γραμμές, δεν αμφισβητούμε τους στόχους της ενεργειακής ένωσης, είπε ο Π. Λαφαζάνης στο χτεσινό Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας της ΕΕ, ζητώντας γενναία χρηματοδότηση για την ενεργειακή διασύνδεση Κύπρου - Κρήτης - ηπειρωτικής Ελλάδας, έργο το οποίο ήταν ανάμεσα στις προτεραιότητες και της προηγούμενης συγκυβέρνησης.

Η ομιλία του εμπεριείχε πλήθος καταγγελιών κατά της τρόικας, που ευνόησε «ληστρικά ιδιωτικά συμφέροντα» και αύξησε δραματικά την ενεργειακή φτώχεια και τίναξε στα ύψη τις ενεργειακές τιμές.

Είπε, πάντως, ότι μία «γνήσια» ενεργειακή ένωση στην Ευρώπη είναι αναγκαία, αλλά αυτή πρέπει να συμβαδίσει με μία «προοδευτική στροφή της Ευρώπης». Πρόσθεσε, ακόμη, ότι η ελληνική κυβέρνηση θέλει την ανάπτυξη «πολυδιάστατων και πολύπλευρων» ενεργειακών διασυνδέσεων και διεθνών ενεργειακών σχέσεων, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι η Ευρώπη θα έχει μεγάλο όφελος αν δε θέτει προσκόμματα και υποβοηθήσει την Ελλάδα σε μια τέτοια κατεύθυνση.

Σήμερα, εξάλλου, ξεκινά και η Σύνοδος υπουργών Περιβάλλοντος με τη συμμετοχή του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος, Γ. Τσιρώνη, κατά τη διάρκεια της οποίας θα συζητηθούν, ανάμεσα σε άλλα, η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, η απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα και η «βιώσιμη ανάπτυξη». Κατά τον αναπληρωτή υπουργό, «μια πράσινη στροφή της οικονομίας θα μπορούσε να δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας και να φέρει δισεκατομμύρια ευρώ σε όλη την Ευρώπη», ανέφερε σε γραπτή του δήλωση και είπε επίσης πως «θα μπορούσαμε και να είμαστε ενεργειακός παράδεισος και πόλος έλξης επιχειρήσεων για πάρα πολύ φθηνή, αέναη Ενέργεια από τους φυσικούς πόρους (ήλιο, αέρα, κύματα κ.λπ.)»...

ΙΣΠΑΝΙΑ - ΓΑΛΛΙΑ - ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ
Σχέδια περαιτέρω ενεργειακής σύνδεσης

Στην τριμερή Σύνοδο, που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη στη Μαδρίτη, του Ισπανού πρωθυπουργού Μαριάνο Ραχόι, του Γάλλου Προέδρου Φρανσουά Ολάντ και του Πορτογάλου πρωθυπουργού Πέδρο Κοέλιο παρουσία και του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ συζητήθηκε η ανάγκη να περιοριστεί η ενεργειακή εξάρτηση των χωρών αυτών από «ασταθείς πολιτικά περιοχές του κόσμου». Το ζήτημα αφορά τόσο τους υδρογονάνθρακες όσο και την ηλεκτρική ενέργεια και «φωτογραφίζει» και τις σχέσεις με τη Ρωσία, ή χώρες της Βόρειας Αφρικής. Ταυτόχρονα, εντάσσεται και στη λεγόμενη Ενεργειακή Ενωση της ΕΕ που σχεδιάζεται, αλλά βεβαίως είναι και ένα πεδίο όπου εκφράζονται και αντιτιθέμενα συμφέροντα.

Πάντως, Ισπανία και Γαλλία έθεσαν σε λειτουργία από φέτος το Φλεβάρη υπόγεια γραμμή μεταφοράς Ενέργειας, που διασχίζει τα Πυρηναία Ορη, και η οποία διπλασίασε την ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ των δύο χωρών. Σημειώνεται ότι πριν τεθεί σε λειτουργία η εν λόγω γραμμή Υψηλής Τάσης, η Γαλλία μπορούσε να καλύψει μόλις το 3% της ενεργειακής ζήτησης στην Ισπανία.

Η ΕΕ επιδιώκει οι διασυνδέσεις μεταξύ των κρατών - μελών της να καλύπτουν τουλάχιστον το 10% της εγχώριας κατανάλωσης Ενέργειας, ενώ ο Γιούνκερ δήλωσε στη Σύνοδο ότι επιθυμεί την κατασκευή ενός υποβρύχιου καλωδίου μεταφοράς Ενέργειας στον Βισκαϊκό ή Γασκονικό κόλπο, δυτικά της Γαλλίας και βορειοδυτικά της Ισπανίας. Καθώς επίσης, και αγωγούς φυσικού αερίου που θα ενώνουν τη νότια Γαλλία με την Καταλονία.

ΙΟΒΕ
Σταθερή έγνοια το ενεργειακό κόστος

Τη «θετική επίδραση» που θα επιφέρει στην ελληνική οικονομία ενδεχόμενη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης φυσικού αερίου, στα ελάχιστα όρια που προβλέπει η σχετική κοινοτική οδηγία, επισημαίνει μελέτη που παρουσίασε χθες το ΙΟΒΕ. Οπως σημειώνεται, ο υποδεκαπλασιασμός του ΕΦΚ συνιστά «άμεση λύση για τον περιορισμό του ενεργειακού κόστους για τις ελληνικές επιχειρήσεις» ενώ μία τέτοια ρύθμιση «θα βοηθούσε στη διατήρηση του παραγωγικού τους δυναμικού μέχρι να ενισχυθεί η εγχώρια ζήτηση». Στη μελέτη υπογραμμίζεται ακόμη ότι συγκριτικά με το μέσο όρο της ΕΕ, η τιμή προ φόρων για τους μεγάλους καταναλωτές στην Ελλάδα είναι κατά 24% υψηλότερη. Σε σχέση με τη γειτονική Βουλγαρία, οι τιμές στην Ελλάδα για τις επιχειρήσεις είναι κατά 42% υψηλότερες, ενώ η διαφορά έναντι της Τουρκίας φτάνει στο 72%.

Οξυνση ανταγωνισμών στην ακτοπλοΐα

Εντολή κατάσχεσης σε βάρος του πλοίου «ΟΛΥΜΠΙΚ ΤΣΑΜΠΙΟΝ», που αποτελεί τη ναυαρχίδα του στόλου της ΑΝΕΚ, απέστειλε χτες, ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι, γεγονός που αποτυπώνει την όξυνση των ανταγωνισμών ανάμεσα στους εφοπλιστικούς ομίλους για τον έλεγχο των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών της χώρας και της γραμμής Ελλάδα - Ιταλία, με θύματα τους ναυτεργάτες και τους κατοίκους των νησιών. Με το κατασχετήριο, ο όμιλος Γκριμάλντι διεκδικεί 2,3 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία του οφείλει η ΑΝΕΚ από ναυλώσεις πλοίων του. Την ίδια ώρα νησιά (όπως Λήμνος, Ικαρία, Φούρνοι, Σάμος κ.λπ.) είναι αντιμέτωπα με τη μερική απομόνωση, ενώ ναυτεργάτες παραμένουν απλήρωτοι. Την κατάσταση αυτή καλύπτει πλήρως η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, δεσμευμένη από τη στρατηγική της ΕΕ. Ο δε αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας είπε ότι «δεν υπάρχει πλήρης λύση» για την καταβολή των δεδουλευμένων των πληρωμάτων και την απρόσκοπτη ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών.

Υπέρ των διοδίων η συγκυβέρνηση

Θυμάστε την προπαγάνδα του ΣΥΡΙΖΑ «δεν πληρώνω στα διόδια»; Ε ως εδώ ήταν, δηλαδή μέχρι να γίνει κυβέρνηση, γιατί τώρα άλλαξε χαβά. Ετσι «στις προθέσεις της νέας κυβέρνησης είναι η θέσπιση ηλεκτρονικών διοδίων (χρέωση ανάλογα με τη χρήση του δρόμου), καθώς και η καθιέρωση κοινωνικών τιμολογίων για τα διόδια, που θα εξυπηρετούν ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού και τους πολίτες που ζουν κοντά σε περιοχές με διόδια». Αυτό αναφέρεται σε δελτίο Τύπου που εκδόθηκε χτες από το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού αναφορικά με τη συνάντηση που είχε χτες ο υπουργός Γ. Σταθάκης με τους βουλευτές Μαγνησίας, Πιερίας και Λάρισας. Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ παραλαμβάνοντας τη σκυτάλη από την προηγούμενη κυβέρνηση, είτε με «κοινωνικό τιμολόγιο» είτε με «χρέωση ανάλογα με τη χρήση του δρόμου», θα εξακολουθήσει να έχει σε πλήρη ισχύ το προκλητικό χαράτσι των διοδίων, το οποίο πάει για την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων που έχουν αναλάβει την κατασκευή και την εκμετάλλευση των οδικών αξόνων. Δηλαδή οι «προθέσεις» της κυβέρνησης δεν έχουν καμία σχέση με το λαϊκό δικαίωμα να υπάρχουν δρόμοι σύγχρονοι και ασφαλείς, στους οποίους εργαζόμενοι και λαϊκές οικογένειες να μπορούν να κυκλοφορούν δωρεάν.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ