ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 29 Δεκέμβρη 2013
Σελ. /40
ΝΕΟΛΑΙΑ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Γόνιμος προβληματισμός από τους μαθητές που συμμετέχουν

Αυτές τις μέρες, τα σχολεία έχουν διακοπές. Κάποιοι μαθητές όμως διαβάζουν με όρεξη και κέφι. Συναντιούνται, κουβεντιάζουν και ετοιμάζουν μια εργασία διαφορετική απ' ό,τι συνήθως, μια εργασία για τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Συλλογικής Ερευνητικής Εργασίας Μαθητών που διοργανώνει η ΚΝΕ και ο «Οδηγητής»!

Εκατοντάδες μαθητές από όλη τη χώρα, αλλά και από το εξωτερικό (μαθητές από ελληνικά σχολεία της Γερμανίας) έχουν ήδη φτιάξει τις ομάδες τους, έχουν συζητήσει και επιλέξει το θέμα, με το οποίο θα διαγωνιστεί η κάθε ομάδα και έχουν δηλώσει συμμετοχή. Τώρα, είναι η περίοδος που οι μαθητικές ομάδες, αφού έχουν επιλέξει και τις μορφές με τις οποίες θα παρουσιάσουν το θέμα τους, δουλεύουν τις εργασίες τους, προκειμένου να τις παραδώσουν στις αρχές του Γενάρη.

Από τις πρώτες εκθέσεις για τις εργασίες τους που έστειλαν οι ομάδες για τη συμμετοχή τους, γίνεται φανερό ότι έχουν πιάσει το πνεύμα του διαγωνισμού, δηλαδή το να μην αρκούνται σε όσα τους διδάσκει το σχολείο, να ψάχνουν, να αναζητούν μόνοι τους την αλήθεια. «Ο πανελλαδικός διαγωνισμός της ΚΝΕ μάς κίνησε την περιέργεια», λέει χαρακτηριστικά μια από τις ομάδες και συνεχίζει: «Ενα κίνητρο επιπλέον ήταν μία καθηγήτρια η οποία έκανε project πάνω στις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ) και την προσφορά τους ως "η ελπίδα του μέλλοντος". Ετσι θέλοντας να το ψάξουμε από τη δική μας σκοπιά, για να απαντήσουμε στη μονόπλευρη προπαγάνδα που μας λένε στο σχολείο και τα ΜΜΕ, θα κάνουμε ένα βίντεο πάνω στο θέμα αυτό (...) Πιστεύουμε ότι με την εργασία αυτή, μπορεί να ενδιαφερθούν και να προβληματιστούν οι συμμαθητές μας για να το ψάξουν παραπάνω», λένε οι μαθητές που διάλεξαν να πραγματευτούν το θέμα «φιλανθρωπία ή αλληλεγγύη ανάμεσα σε ίσους;».

Εντονος προβληματισμός για το θέμα του διαδικτύου

Εχει σημασία ότι οι περισσότερες ομάδες εκφράζουν τη διάθεση να μη μείνει η εργασία τους μόνο στο πλαίσιο του διαγωνισμού, αλλά να τη μοιραστούν με τους συμμαθητές τους, να ανοίξουν συζητήσεις και να προβληματίσουν για τα στραβά που βλέπουν να συμβαίνουν γύρω τους.

«Στα σχολεία μας όλο και περισσότεροι συμμαθητές μας προτιμούν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους μόνο μέσα από τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, ενώ έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν από κοντά. Συχνά οι μαθητές που δεν έχουν facebook ή άλλες τέτοιες σελίδες θεωρούνται από τους υπόλοιπους απαρχαιωμένοι και πρωτόγονοι (...) Θέλουμε μέσω αυτής της εργασίας να αποδείξουμε σε αυτούς τους συμμαθητές μας ότι κάνουν λάθος και ότι δεν πρέπει να έχουμε ως βασικό στόχο το να φτιάχνουμε μια κοινωνική ζωή στο internet και στην πραγματική ζωή να μην "υπάρχουμε". Από τη μια, δε θέλουμε να απορρίψουμε τελείως τα πλεονεκτήματα που έχει το διαδίκτυο, από την άλλη όμως δε θέλουμε να είμαστε η γενιά εκείνη που θα έχει ζωή μόνο μέσω του διαδικτύου», λέει χαρακτηριστικά μια από τις ομάδες που επέλεξε να ασχοληθεί με το πρώτο θέμα του διαγωνισμού που έχει τίτλο «κάνεις log in και πιστεύεις πως η ζωή ξεκινά;»

Από τον αριθμό των ομάδων που επέλεξαν αυτό το θέμα, φαίνεται ότι οι μαθητές προβληματίζονται πολύ γύρω από τα θέματα του διαδικτύου. Μια από τις ομάδες που διαγωνίζεται σε αυτό το θέμα λέει χαρακτηριστικά ότι «όλοι μας λίγο ή πολύ έχουμε στον περίγυρο μας παιδιά που είναι εξαρτημένα από τον υπολογιστή - είτε κολλημένα στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης είτε σε παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας»! Οι μαθητές άλλης ομάδας επισημαίνουν ότι οι συμμαθητές τους δε γνωρίζουν για τους κινδύνους του διαδικτύου, ενώ μια άλλη ομάδα, στον προβληματισμό της για το διαδίκτυο θέτει και το θέμα των κινητοποιήσεων που οργανώνονται μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, σημειώνοντας μέσα από την εμπειρία της «οι αγώνες και οι κινητοποιήσεις δεν μπορούν να οργανώνονται μέσω αυτών των μέσων με ένα κλικ, όπως ξεφυτρώνουν τα διάφορα "κινήματα" κατά καιρούς, αλλά είναι αναγκαίο οι μαθητές να συζητάνε τα προβλήματά τους μέσα στα σχολεία, να ανταλλάσσουν ιδέες, να παίρνουν συλλογικές αποφάσεις για το πώς θα οργανώσουν τον αγώνα τους».

Μετανάστευση και ρατσισμός

Εξίσου δημοφιλές ήταν για τις ομάδες που δήλωσαν συμμετοχή στο διαγωνισμό και το θέμα του ρατσισμού, που η ΚΝΕ το δίνει με τον τίτλο «οι παππούδες μας πρόσφυγες, οι πατεράδες μας μετανάστες, εμείς ρατσιστές;». Σταχυολογώντας μερικά από όσα λένε οι ίδιοι οι μαθητές για τους λόγους που επέλεξαν το συγκεκριμένο θέμα, ξεχωρίσαμε:

«Θέλουμε να δείξουμε τι σημαίνει ο ρατσισμός, πως εκφράζεται η ρατσιστική συμπεριφορά στην καθημερινότητα, πώς το βιώνουν οι μετανάστες συμμαθητές μας».

«Θα πάρουμε συνεντεύξεις από Ελληνες μετανάστες της πόλης μας που μεγάλωσαν στην ΕΣΣΔ, αλλά κι από μετανάστες που κατοικούν σήμερα στην πόλη μας και θα συγκρίνουμε το πώς αντιμετωπίζονταν οι μετανάστες στο Σοσιαλισμό και πώς σήμερα στον καπιταλισμό, τι τους παρείχε το κράτος και κατά πόσο σέβονταν τα δικαιώματά τους κ.τ.λ.».

«Θέλουμε να αναδείξουμε ότι δεν είναι στο DNA του ανθρώπου να μισεί τους διαφορετικούς από αυτόν αλλά και σε ποια κοινωνία θα σταματήσει να υπάρχει ρατσισμός».

«Θα φτιάξουμε ένα βιντεάκι αφιερωμένο στη ζωή του Νέλσον Μαντέλα και στην αγριότητα που υπήρχε στο απαρτχάιντ».

«Θα δώσουμε παραδείγματα όπου παιδιά από διαφορετικές πατρίδες κάθονται μαζί, κάνουν παρέα μαζί και αντιλαμβάνονται στην πράξη ότι έχουν περισσότερα να τους ενώνουν από τη θέση τους στην κοινωνία και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά, παρά να τους χωρίζουν».

«Το να γίνει κανείς πρόσφυγας ή μετανάστης, δεν είναι εύκολο, δεν είναι κάτι που το επιλέγεις μόνος σου, μια επιλογή σου. Είναι κάτι που κανένας δε θέλει, που κανένας όμως δεν μπορεί και να το ελέγξει! Είναι η ανάγκη που σε φέρνει σ' αυτή τη θέση»!

«Θέλουμε να διαδώσουμε σε όλη τη νεολαία του νησιού, ανεξάρτητα από θρησκεία, χρώμα και φυλή, τον ηρωικό αγώνα που έδωσαν οι εργάτες και οι αγρότες του νησιού μας, ενωμένοι, ενάντια στους ντόπιους και ξένους φασίστες».

Αφορμή για να γνωρίσουν την ιστορία του τόπου τους

Πολύ ενδιαφέρον έχουν και τα θέματα που επέλεξαν οι μαθητικές ομάδες που θα ασχοληθούν με τους «τόπους αγώνα και μαρτυρίας του λαού και της νεολαίας». Οι ομάδες που επέλεξαν αυτό το θέμα του διαγωνισμού διάλεξαν κατά κανόνα τόπους μαρτυρίας κοντά στις πόλεις τους, βλέποντας την εργασία σαν αφορμή για να γνωρίσουν καλύτερα οι ίδιοι την ιστορία του τόπου τους (με συνεντεύξεις, έρευνα σε παλιές εφημερίδες, αναζήτηση βιβλιογραφίας και άλλα μέσα) και να τη διαδώσουν στους συμμαθητές τους.

«Η ζωή των πολιτικών κρατούμενων στις φυλακές Αλικαρνασσού την περίοδο της δικτατορίας» «Στάβλοι του Μπαντουβά, η Μακρόνησος της Κρήτης», «Ξερονήσια: Μακρόνησος, Γυάρος, Λέρος, Αη-Στράτης», είναι μερικοί από τους τίτλους των εργασιών που θα διαγωνιστούν σ' αυτό το θέμα.

Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://kne.gr/yliko η ΚΝΕ έχει αναρτήσει υποστηρικτικά υλικά (άρθρα, βίντεο, φωτογραφίες, βιβλιογραφία) για τις ομάδες που ήδη δουλεύουν τις εργασίες τους.

Θυμίζουμε ότι οι ομάδες που θα επιλέξουν τη δημιουργία βίντεο ή ταινίας μικρού μήκους πρέπει να αποστείλουν το βίντεο ή την ταινία μικρού μήκους έως και τις 5 Γενάρη, ενώ όλες οι ομάδες πρέπει να αποστείλουν το σύνολο της εργασίας τους από 5 έως και 10 Γενάρη.

Από κει και πέρα οι εργασίες θα αναρτηθούν στο διαδίκτυο, ενώ θα γίνουν και εκδηλώσεις παρουσίασής τους. Οι νικητές του διαγωνισμού θα προκύψουν από την ψηφοφορία των μαθητών που θα παρακολουθήσουν τις εκδηλώσεις.


Γιάννα ΣΤΡΕΒΙΝΑ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ