Στις 12 το μεσημέρι, στη Βουλή
Το ΜΑΣ απαιτεί:
«Δεν είμαστε αριθμοί. Είμαστε άνθρωποι με ονόματα και πατρίδες». Χουσεΐν Χ.
Πράγματι, πίσω από τους αριθμούς υπάρχουν άνθρωποι και πατρίδες που μαρτυρούν σπαρακτικές ιστορίες και αφτιασίδωτες αλήθειες για ένα βάρβαρο κι απάνθρωπο, εγκληματικό σύστημα που σκορπάει πόνο και θάνατο απ' άκρη σ' άκρη του πλανήτη. Η επιβεβαίωση αυτή τη φορά έρχεται από τη «συγκριτική μελέτη του προφίλ των εφήβων που προσεγγίζουν τα κέντρα συμβουλευτικής του ΚΕΘΕΑ "Στροφή" και τις Ομάδες Συμβουλευτικής του Ειδικού Καταστήματος Νεαρών Εφήβων στις φυλακές Αυλώνα το 2011». Η μελέτη δόθηκε στη δημοσιότητα με αφορμή τα 8 χρόνια παρέμβασης του ΚΕΘΕΑ «ΣΤΡΟΦΗ» σε ανήλικους που κρατούνται στις φυλακές Αυλώνα.
Τα στοιχεία είναι συγκριτικά ανάμεσα στα Συμβουλευτικά Κέντρα της κοινότητας εντός και εκτός φυλακών και σκιαγραφούν το προφίλ των εφήβων και νεαρών ενήλικων χρηστών που προσέγγισαν τις παραπάνω υπηρεσίες. Οσο νωρίτερα ένας έφηβος εμπλακεί με τα ναρκωτικά τόσο μεγαλύτερες είναι οι πιθανότητες να καταλήξει στη φυλακή. Οι 9 στους 10 ξεκίνησαν με κάνναβη, η οποία παραμένει η κύρια ουσία κατάχρησης και η ηρωίνη είναι η δεύτερη. Για άλλη μια φορά επιβεβαιώνεται ότι το πρόβλημα είναι η πολυτοξικομανία, δηλαδή η παράλληλη χρήση ουσιών. Ενώ η ανεργία και η διακοπή του σχολείου είναι χαρακτηριστικά και στις δύο περιπτώσεις.
Αναλυτικά:
Στα Συμβουλευτικά Κέντρα ΚΕΘΕΑ «ΣΤΡΟΦΗ»: Η μέση ηλικία διακοπής του σχολείου είναι τα 16 έτη, ένα χρόνο μετά την έναρξη χρήσης της κύριας ουσίας κατάχρησης. Σχεδόν 4 στους 10 είχαν ολοκληρώσει μόνο το Γυμνάσιο. Το 32,8% των εφήβων δεν είχε καμία εργασιακή απασχόληση, ούτε πήγαινε σχολείο. Η μέση ηλικία έναρξης χρήσης ουσιών είναι τα 15 έτη και οι 9 στους 10 ξεκίνησαν τη χρήση με κάνναβη. Η συνηθέστερη κύρια ουσία κατάχρησης είναι η κάνναβη με δεύτερη την ηρωίνη και το 25,6% των εφήβων κάνει καθημερινή χρήση της κύριας ουσίας. Η πλειοψηφία των εφήβων έκανε παράλληλη χρήση και άλλων ναρκωτικών ουσιών πέραν της κύριας ουσίας κατάχρησης. Η μέση ηλικία ενέσιμης χρήσης είναι τα 16 έτη. Το 12% των εφήβων δήλωσε ότι είχε κάποιου τύπου διαγνωσμένο ψυχολογικό πρόβλημα.
Στις Ομάδες Συμβουλευτικής του ΚΕΘΕΑ «ΣΤΡΟΦΗ» στις φυλακές Αυλώνα: Ο μέσος όρος ηλικίας διακοπής του σχολείου είναι τα 15 έτη. Το 32% των εφήβων έχουν ως ανώτερο εκπαιδευτικό επίπεδο το Γυμνάσιο. Το 25% των εφήβων δήλωσε ότι δεν είχε καμία εργασιακή απασχόληση, ούτε πήγαινε σχολείο. Η μέση ηλικία έναρξης της χρήσης ουσιών είναι τα 13 έτη και το 91,5% δήλωσε ως ουσία έναρξης παράνομης χρήσης την κάνναβη. Τέσσερις στους 10 δήλωσαν ως κύρια ουσία κατάχρησης την κάνναβη, ενώ η δεύτερη σε προτίμηση ουσία είναι η ηρωίνη και το 81,7% έκανε καθημερινή χρήση της κύριας ουσίας κατάχρησης το χρονικό διάστημα του ενός μήνα πριν συλληφθεί και οδηγηθεί στη φυλακή. Στη μεγάλη τους πλειοψηφία είναι πολυχρήστες. Η μέση ηλικία ενέσιμης χρήσης είναι τα 16 έτη. Το 16,9% των εφήβων δήλωσε ότι είχε κάποιου τύπου διαγνωσμένο ψυχολογικό πρόβλημα. Το 74,6% των εφήβων ήταν υπόδικοι.
Μια σειρά ζητήματα προκύπτουν από την απασχόληση (μέσω ΜΚΟ) συμβασιούχων σε υπηρεσίες των δήμων. Χαρακτηριστική περίπτωση ο Δήμος Αθήνας που υλοποιώντας την πολιτική κυβερνήσεων/ΕΕ, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού» και του ΕΣΠΑ συνεργάζεται με επτά ΜΚΟ στο «πρόγραμμα κοινωφελούς εργασίας για την υλοποίηση της πράξης "Δημιουργία Θέσεων Απασχόλησης σε τοπικό επίπεδο μέσω προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα"». Ουσιαστικά ανακυκλώνουν την ανεργία προσλαμβάνοντας οι ΜΚΟ κάποιους ανέργους (για 5μηνο και 625 ευρώ το μήνα, καμία άλλη απολαβή) κατόπιν στέλνονται στο δήμο να του καλύπτουν μια σειρά ανάγκες. Σε αυτό το πλαίσιο προσελήφθησαν και γυμναστές ειδικής αγωγής στη σύμβαση των οποίων αναγραφόταν καθαρά ότι θα δουλεύουν μόνο σε εγκαταστάσεις του δήμου και του Οργανισμού Πολιτισμού Αθλησης και Νεολαίας του δήμου.
Ωστόσο, κατά καταγγελίες, με ευθύνη της διοίκησης του δήμου γυμναστές με ειδικότητα ειδική αγωγή, στάλθηκαν και σε ειδικά σχολεία, να δουλέψουν εκεί ως καθηγητές αν και οι θέσεις αυτές καλύπτονται με ευθύνη του υπουργείου Παιδείας από γυμναστές που υποχρεούται να στέλνει το ίδιο. Τίθεται επομένως το ερώτημα με ποιανού την άδεια αναλαμβάνει ο δήμος να στέλνει προσωπικό σε σχολεία, να παρεμβαίνει στις ίδιες τις δομές και τη λειτουργία της εκπαίδευσης, τι άλλο θα έρθει στη συνέχεια...
Αυτές και άλλες ενέργειες επιβεβαιώνουν ότι τέτοια προγράμματα στοχεύουν στην ιδιωτικοποίηση μιας σειράς υπηρεσιών που κρίνονται δαπανηρές και κοστοβόρες για τον ευρωμονόδρομο όπως η εκπαίδευση. Αξιοποιούν υπαρκτές ανάγκες, προβλήματα που δημιουργούνται και διογκώνονται από την εφαρμοζόμενη πολιτική (ελλείψεις σε υποδομές, προσωπικό), ώστε η κάλυψή τους να μετατίθεται από το κράτος αλλού, να ανατίθεται σε δημοτικές διοικήσεις και ιδιώτες, οι όποιες λύσεις να παρέχονται στο τέλος με επιβολή ανταποδοτικότητας και συνεισφοράς των γονέων.
Την αντίθεσή τους στην προωθούμενη συρρίκνωση των ερευνητικών κέντρων που υπάγονται στο δημόσιο τομέα εξέφρασαν χτες σε συνέντευξη Τύπου εκπρόσωποι του προσωπικού του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ), της Ενωσης Ελλήνων Ερευνητών, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στα Ερευνητικά Κέντρα - Ιδρύματα.
Υπενθυμίζεται ότι στο πρόσφατο σχέδιο νόμου «Κατάργηση και συγχώνευση νομικών προσώπων του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα», στα άρθρα 7 και 9, συμπεριλαμβάνονται οι συγχωνεύσεις ερευνητικών κέντρων, του ΕΚΚΕ με το «Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών» και του «Κέντρου Ερευνας, Τεχνολογίας και Ανάπτυξης Θεσσαλίας» με το «Εθνικό Κέντρο Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης». Είχε προηγηθεί και άλλη συγχώνευση στις αρχές του 2012, 56 Ινστιτούτων σε 31, με το νόμο 4051/2012.
Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων αναφέρθηκαν στην προσφορά των ερευνητικών κέντρων ενώ βλέπουν παραπέρα ιδιωτικοποίηση της ερευνητικής δραστηριότητας και των φορέων της οι οποίοι υφίστανται χρόνια υποχρηματοδότηση. Ειδικά σε ό,τι αφορά το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών κάποιοι εργαζόμενοι αναφέρθηκαν στην ανάγκη ύπαρξης εθνικού φορέα που θα μελετά κοινωνικά ζητήματα με μία σχετική ανεξαρτησία, αντί για έρευνες κατά παραγγελία από ιδιώτες και άλλους που θα επικαλούνται στοιχεία στα μέτρα τους για να προωθήσουν τα σχέδια τους. Η επικείμενη συγχώνευση φέρνει ανατροπές και στα εργασιακά δικαιώματα του προσωπικού τους ενώ, σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν χτες, δεν προκύπτει σημαντικό όφελος για τον κρατικό προϋπολογισμό από την κατάργησή τους.
Οι διεθνείς θετικές αξιολογήσεις (με τους όρους της κυρίαρχης πολιτικής για την έρευνα) που επικαλούνται οι εργαζόμενοι και οι διοικήσεις τους, δεν «έσωσαν» τα ερευνητικά κέντρα από την πορεία συρρίκνωσής τους ενώ χτες τονίστηκε ότι η πολιτική που ουσιαστικά τα καταργεί, έρχεται σε αντίθεση με τα όσα ισχύουν διεθνώς καθώς σε όλες τις χώρες υπάρχουν δημόσια ερευνητικά κέντρα.