ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Απρίλη 2012
Σελ. /16
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
«Ο εξαθλιωμένος δεν έχει μάτια ούτε για το ωραιότερο θέαμα»

Συζήτηση με την πρόεδρο του απερχόμενου ΔΣ του ΣΕΗ, Λίλα Καφαντάρη, και τον γγ Νίκο Μόσχοβο

Η αυριανή εκλογική μάχη στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών είναι ουσιαστικά ένας αγώνας για σωματείο ταξικό, ισχυρό συνδικαλιστικά και καλλιτεχνικά, ικανό να παρεμβαίνει στα πολιτιστικά δρώμενα. Αύριο, Μ. Δευτέρα, πραγματοποιούνται οι αρχαιρεσίες για εκλογή Διοικητικών Συμβουλίων στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών και στον Οργανισμό Εταιρικών Θιάσων, καθώς και Εξελεγκτικής Επιτροπής, Πειθαρχικού Συμβουλίου και αντιπροσώπων στα συνέδρια των δευτεροβάθμιων οργανώσεων, ΠΟΘΑ και ΕΚΑ. Οι αρχαιρεσίες θα διενεργηθούν, από την ανατολή έως τη δύση του ηλίου, στα γραφεία του ΣΕΗ (Κάνιγγος 33, 2ος όροφος), στην έδρα του ΚΘΒΕ και στις έδρες των ΔΗΠΕΘΕ.

Η «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών», που είχε την πλειοψηφία στο ΔΣ - και την περασμένη διετία - απευθύνεται σε όλους τους ηθοποιούς, καλώντας τους να ενισχύσουν τον αγώνα ενάντια στα μέτρα της κυβέρνησης, που καταργούν τη Συλλογική Σύμβαση, που εξευτελίζουν το μισθό και τα εργασιακά δικαιώματα, που μετατρέπουν τη σύνταξη σε επίδομα πτωχοκομείου, που τολμούν να μειώνουν ακόμα και το πενιχρό επίδομα ανεργίας, που καταργούν την κρατική ευθύνη για τον Πολιτισμό.

Για ένα ταξικό σωματείο

«Ο κλάδος μας - επισημαίνει η πρόεδρος του ΣΕΗ, Λίλα Καφαντάρη - είναι σχετικά και απόλυτα εξαθλιωμένος όπως ο ελληνικός λαός. Ενα κομμάτι του είμαστε άλλωστε. Μπροστά μας έχουμε τη δεδομένη πολύ μεγάλη επίθεση του κεφαλαίου στους εργαζόμενους. Επομένως, είναι ανάγκη όσο ποτέ για ένα σωματείο που θα μπει μπροστά μαζί με τους εργαζόμενους για να υπερασπιστεί τα δικαιώματα των ηθοποιών. Εχουμε τη μεγάλη μάχη της υπογραφής της Συλλογικής Σύμβασης, έχουμε την υπεράσπιση των προβλημάτων του κλάδου που προκύπτουν και από τα χαράτσια, τις κατασχέσεις, ακόμη και από την ασιτία σε πολλές δυστυχώς περιπτώσεις. Αν δεν υπάρξει ένα δυνατό ταξικό σωματείο, ενωμένο με τα άλλα ταξικά σωματεία και κάτω από την ομπρέλα του ΠΑΜΕ, δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθούν οι μάχες αυτές».

«Και η έννοια της ταξικότητας - συμπληρώνει ο γγ του απερχόμενου ΔΣ του ΣΕΗ, Νίκος Μόσχοβος - πρέπει να γίνει αντιληπτή με την έννοια και στη βάση που τοποθετείται. Τα ταξικά συμφέροντα έχουν να κάνουν με τη μεγάλη πλειοψηφία του κλάδου, όπου οι αμοιβές έχουν συντριβεί και έχουν επιφέρει την εξαθλίωση. Σήμερα λοιπόν που το κεφάλαιο επιτίθεται με όλο και σφοδρότερη δύναμη πρέπει να δημιουργηθεί η βάση της αλληλεγγύης όλων των κλάδων. Οι ηθοποιοί πρέπει να είναι ταξικά αλληλέγγυοι με το καλλιτεχνικό κίνημα αλλά και ευρύτερα με το κίνημα της εργατικής τάξης. Το Σωματείο μας πρέπει να αντισταθεί στη διαμόρφωση μιας συνείδησης υποχώρησης και μοιρολατρίας. Η μόνη λύση, λοιπόν, είναι η ενδυνάμωση του πόλου που υπερασπίζεται με συνέπεια τα συμφέροντα της πλειοψηφίας των ηθοποιών».

Απολογισμός αγωνιστικής διετίας

Η διετία που πέρασε από τις προηγούμενες εκλογές του ΣΕΗ ήταν η περίοδος των μεγάλων ανατροπών σε ό,τι είχε κατακτηθεί από εργασιακά δικαιώματα.

«Ο,τι κατακτήθηκε - συνεχίζει η Λίλα Καφαντάρη - δε μας το χάρισαν. Πάρθηκε με αγώνες και αίμα. Ιστορικά αυτή είναι η αλήθεια. Αυτή τη δοκιμασμένη αλήθεια κληθήκαμε και εμείς να ακολουθήσουμε και το κάναμε. Το Σωματείο μας συμμετείχε στις πανελλαδικές απεργίες και κινητοποιήσεις με τους εργαζόμενους όλων των κλάδων. Τα θέατρα τα κλείνει αυτή η απάνθρωπη πολιτική που στρέφεται εναντίον όλων μας. Μόνο αν ενωθούμε σα μια γροθιά, αντισταθούμε και αντεπιτεθούμε μπορούμε να κοιτάζουμε τα παιδιά μας στα μάτια. Αυτό κάναμε, λοιπόν, αυτά τα δύο χρόνια».

«Σε ό,τι αφορά τα εργασιακά μας» - συμπληρώνει ο Νίκος Μόσχοβος - «το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε στον κλάδο των ηθοποιών είναι η μαζική ανεργία. Πρόκειται για μάστιγα. Το κλείσιμο των θεάτρων, από τα οποία τα περισσότερα είναι ιστορικής σημασίας με μεγάλη προσφορά, όπως το "Αμφι-Θέατρο", το "Απλό Θέατρο", το θέατρο "Εμπρός", εντείνει το πρόβλημα. Το χειρότερο είναι πως η πορεία αυτή θα συνεχιστεί και προβλέπεται να κλείσουν κι άλλα. Από την άλλη έχουν περιοριστεί δραματικά οι ελληνικές παραγωγές στην ελληνική τηλεόραση και οι λίγες που γίνονται αφήνουν απλήρωτους τους ηθοποιούς, έχοντας ήδη μειώσει κατά πολύ τις αμοιβές τους. Ακόμα και ο χώρος των μεταγλωττίσεων αλώνεται από μικρούς και μεγαλύτερους παραγωγούς που έχουν φτάσει όταν πληρώνουν να δίνουν ακόμα και 5 ευρώ το επεισόδιο.

Μεγάλο χτύπημα και για τον κλάδο είναι η κεντρική πολιτική απόφαση να μην υπογράφεται καμιά Συλλογική Σύμβαση ως υποχρεωτικής ισχύος. Αυτό σημαίνει ότι τα θέατρα που δεν ανήκουν στην ΠΕΕΘ δε δεσμεύονται να τηρούν τα οικονομικά κεκτημένα παρά μόνο τα θεσμικά (αριθμός παραστάσεων, ώρες προβών κ.λπ.) της ΣΣΕ. Δηλαδή, ο μισθός θα ακολουθεί την όλο και μειούμενη Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Σήμερα 751 ευρώ μεικτά. Μάλιστα, με τη λήξη της Σύμβασης, που αν δεν καταφέρει το Σωματείο να υπογράψει νέα, θα πάνε σε μισθούς με βάση την ΕΓΣΣΕ, μόνο που θα υπολογιστεί και η πρόσφατη μείωση κατά 22%, δηλαδή στα 586 μεικτά για τον άγαμο. Για τους νέους μάλιστα μέχρι 25 χρόνων ήδη με βάση τον πρόσφατο νόμο μπορεί ο εργοδότης να επιβάλει μείωση 32%».

Κρίσιμες μάχες

Η πιο κρίσιμη μάχη που θα έχει να δώσει η επόμενη διοίκηση είναι η οργάνωση της πάλης για την υπογραφή Συλλογικής κλαδικής Σύμβασης.

«Μεγάλη κατάκτηση» - αναφέρεται στον απολογισμό του απερχόμενου ΔΣ στην εκλογοαπολογιστική συνέλευση - «είναι ότι κατορθώσαμε να υπογράψουμε Συλλογική Σύμβαση με το ελεύθερο θέατρο και με τις κρατικές σκηνές. Το Σωματείο με τη διοίκηση στην πρώτη γραμμή προχώρησε σε μέτρα προκειμένου να γίνει η Σύμβαση υποχρεωτικής ισχύος. Εδωσε τη μάχη για την υπογραφή Σύμβασης στο "Allou Fun Park - συμφερόντων Βαρδινογιάννη, όπου απασχολούνται 33 ηθοποιοί σε άθλιες συνθήκες εργασίας. Ακόμα το Σωματείο κατήγγειλε στην Επιθεώρηση Εργασίας και το ΙΚΑ την ΕΛΘΕΑ και το Φεστιβάλ Αθηνών, επιμένοντας και κατορθώνοντας τον έλεγχό τους που επιβεβαίωσε όλα όσα είχαμε καταγγείλει. Σε ό,τι έχει να κάνει με τις κρατικές μας σκηνές, πέρα από την υπογραφή των Συλλογικών Συμβάσεων, σταθήκαμε δίπλα στους συναδέλφους μας για την επαπειλούμενη μείωση των εκτός έδρας. Ακόμα κάναμε στάσεις εργασίας για την καθυστέρηση της καταβολής των δεδουλευμένων στο ΚΘΒΕ, πρωτοβουλία που άσκησε πίεση και οδήγησε στην εξόφληση των ηθοποιών, ενώ προχωρήσαμε και σε παρέμβαση στον υπουργό Πολιτισμού για την καθυστέρηση της επιχορήγησης του ΚΘΒΕ».

«Οσον αφορά τα ΔΗΠΕΘΕ μπορούμε να είμαστε περήφανοι για την ολοκληρωμένη, επιστημονική δουλειά που κάναμε και είχε ως αποτέλεσμα τη διαμόρφωση θέσης στο πώς βλέπει το ΣΕΗ τη λειτουργία των ΔΗΠΕΘΕ, αλλά και θέσεις για τις επιχορηγήσεις», λέει ο Νίκος Μόσχοβος.

«Μεγάλη δραστηριότητα ανέπτυξε το Σωματείο μας» - συμπληρώνει η Λίλα Καφαντάρη - «για τον οπτικοακουστικό τομέα, ιδιαίτερα όσον αφορά την παρέμβαση και τις κινητοποιήσεις όταν συζητιόταν ο νόμος για τον κινηματογράφο. Για το ζήτημα της αναγκαιότητας να ενισχυθεί η ελληνική παραγωγή κάναμε και παρέμβαση στην ΕΡΤ, τονίζοντας ότι προϋπόθεση για κάτι τέτοιο είναι η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της κρατικής τηλεόρασης. Στον τηλεοπτικό χώρο ήρθαμε αντιμέτωποι με μία σκληρή πραγματικότητα. Συνάδελφοι απλήρωτοι, τους οποίους προσπαθήσαμε να συσπειρώσουμε στο Σωματείο και να αντιμετωπίσουμε από κοινού τα προβλήματα».

Επίσης, το ΔΣ ανέπτυξε το προηγούμενο διάστημα πρωτοβουλίες για τη στήριξη των ανέργων. Εκτός από τις κινητοποιήσεις που έγιναν για το Ασφαλιστικό, απαιτώντας τα χρόνια της ανεργίας να υπολογίζονται ως συντάξιμα, πέτυχαν να επανέλθουν τα 50 ένσημα ως προϋπόθεση για να δικαιούνται ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Και καθώς η επίθεση είναι τόσο καλά ενορχηστρωμένη όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε όλη την Ευρώπη και γι' αυτή τη διετία το ΣΕΗ υπήρξε ενεργό μέλος της FIA.

Αγωνιστικό κάλεσμα

Η «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών» καλεί τους ηθοποιούς να προσπεράσουν:

Την Κίνηση Ηθοποιών, την παράταξη που ενώ δεσμεύεται πολιτικά από ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝ, παριστάνει την ανεξάρτητη. Την παράταξη «προσώπων» που άλλοτε αυτοπαρουσιάζονται ως πρωτοπόροι αγωνιστές - ενώ δε διστάζουν να τοποθετούνται ανοιχτά κατά των γενικών απεργιών στο ΔΣ - και άλλοτε είναι διατεθειμένοι να συμμαχήσουν ακόμα και με την εργοδοσία προκειμένου να διώξουν τις ταξικές δυνάμεις από το Σωματείο.

Την παράταξη «Ενωμένοι Ηθοποιοί» που εμφανίζεται ανεξάρτητη (και αυτή) από κόμματα, «νέα», χωρίς τάχα παρελθόν όταν ξεθάβει παλιές αντιδραστικές και μαζικά καταδικασμένες από το Σωματείο αντιλήψεις για την αντιμετώπιση της εργασίας μας, όπως η συν-ευθύνη εργοδότη - εργαζόμενου, οι αμοιβές ανάλογα με τα κέρδη, ο προσδιορισμός των εργασιακών συνθηκών (όπως τα ωράρια, οι πρόβες, οι παραστάσεις, η διάρκεια των συμβολαίων) ανάλογα με την κερδοφορία του επιχειρηματία, απόψεις που μπαίνουν σε εφαρμογή με τα μέτρα της κυβέρνησης. Οι δυνάμεις αυτές, που οργανώνονται από ηθοποιούς - εργοδότες και πρωταγωνιστές που όλα αυτά τα χρόνια απείχαν από το Σωματείο και τις συλλογικές διαδικασίες, δε διεκδικούν τώρα τη συμμετοχή τους στους κοινούς αγώνες, αλλά τον έλεγχο της διοίκησης του ΣΕΗ ακριβώς για να ακυρώσουν τους κοινούς αγώνες που θα ενταθούν το επόμενο διάστημα.

Και η προκήρυξη καταλήγει: «Σε καλούμε να συμπορευτείς με όσους έχουν αποδείξει: Οτι "δε βολεύονται με λιγότερο ουρανό" και δεν περιορίζουν την πάλη στην άμυνα, αλλά μαζί με το υπόλοιπο εργατικό ταξικό κίνημα οργανώνουν την αντεπίθεση διεκδικώντας τις σύγχρονες ανάγκες μας. Οτι η αλληλεγγύη ανάμεσα στον κλάδο και ανάμεσα σε όλους τους εργαζόμενους είναι στοιχείο δύναμης. Γιατί υπερασπίζεται συνειδητά και τίμια, μακριά από συντεχνιασμούς, το βιοτικό επίπεδο όλου του λαού ξέροντας πως... ο εξαθλιωμένος δεν έχει μάτια ούτε για το ωραιότερο θέαμα».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ