Ο σκηνοθέτης του «Ζορμπά» και της «Στέλλας», δημιουργός που «έβαλε» τον Ευριπίδη στην οθόνη, γεννήθηκε στη Λεμεσό Κύπρου (11/6/ 1921). Σπούδασε Νομική, Δραματικές Τέχνες και σκηνοθεσία στο Λονδίνο. Εκεί εργάστηκε στην ελληνική υπηρεσία του BBC, ως μεταφραστής και εκφωνητής. Στα 22 χρόνια του ανέλαβε τη διεύθυνση της «Κυπριακής Ωρας». Το 1947, ξεκίνησε την καριέρα του στο αγγλικό θέατρο ως ηθοποιός. Γρήγορα όμως τον κέρδισε η σκηνοθεσία. Το 1953 ήρθε στην Ελλάδα. Το 1954, με την ταινία «Κυριακάτικο ξύπνημα», άρχισε η διεθνής σκηνοθετική καριέρα του. Η «Στέλλα», το «Κορίτσι με τα μαύρα», το «Τελευταίο ψέμα» η τριλογία του: «Ηλέκτρα», «Τρωάδες», «Ιφιγένεια» και ο «Ζορμπάς» είναι μερικές από τις ταινίες του που διαγωνίστηκαν και προβλήθηκαν στα εγκυρότερα φεστιβάλ παγκοσμίως και απέσπασαν πολλά βραβεία και τιμητικές διακρίσεις. Στις ταινίες του, συνεργάστηκε με μεγάλους Ελληνες, αλλά και με καταξιωμένους Αμερικανούς και Ευρωπαίους ηθοποιούς. Κορυφαία στιγμή της καριέρας του υπήρξε το δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ «Αττίλας 1974».
Πέραν της κινηματογραφικής σκηνοθεσίας, σε εγχώριες και διεθνείς συμπαραγωγές, ο Μιχάλης Κακογιάννης σκηνοθέτησε πολλές θεατρικές παραστάσεις πρόζας και όπερας στην Ελλάδα, ΗΠΑ, Γαλλία κ.ά. Εγραψε σενάρια, μεταφράσεις κινηματογραφικών και θεατρικών έργων, και στίχους γνωστών ελληνικών τραγουδιών. Το 2004 δημιούργησε το «Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης».
Για την προσφορά του, ο Μιχάλης Κακογιάννης τιμήθηκε με πολλές διακρίσεις στην Ελλάδα, Κύπρο και το εξωτερικό. Τιμήθηκε με τον Ταξιάρχη του Χρυσού Φοίνικα (Ελλάδα), τον Ταξιάρχη των Γραμμάτων και Τεχνών (Γαλλία), τον Μεγαλόσταυρο του Τάγματος του Μακαρίου του Γ' (Κύπρος) και το Special Grand Prix of the Americas (Μόντρεαλ). Βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης κ.ά. Αναγορεύτηκε διδάκτωρ Τεχνών στο Columbia College (Σικάγο), επίτιμος διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
«Τη βαθιά θλίψη της για την απώλεια του μεγάλου δημιουργού, επίτιμου και ενεργού μέλους της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών μέχρι και σήμερα, ο οποίος πρωτοστάτησε σε όλες τις διεκδικήσεις και σε κάθε αγώνα του σωματείου», εξέφρασε η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών.
«Η προσφορά του στον κινηματογράφο και στο θέατρο υπήρξε μοναδική», αναφέρει το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, εκφράζοντας βαθιά θλίψη για την απώλεια «ενός από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες της εποχής μας».
«Εφυγε από τη ζωή ένας πραγματικά μεγάλος Ελληνας, που πλούτισε την ελληνική τέχνη και τον ελληνικό λαό με αθάνατα πνευματικά έργα», τονίζει σε δήλωσή του ο Μίκης Θεοδωράκης.
«Βαθιά θλίψη για το θάνατο του μεγάλου Κύπριου σκηνοθέτη Μιχάλη Κακογιάννη, που με το καλλιτεχνικό έργο και την προσφορά του τίμησε την Κύπρο σ' ολόκληρο τον κόσμο», εξέφρασε με ανακοίνωσή του το ΑΚΕΛ, τονίζοντας: «Το ΑΚΕΛ εκτιμώντας την πολυδιάστατη προσφορά του τον είχε τιμήσει με το "Βραβείο Πολιτιστικής Προσφοράς Τεύκρου Ανθία - Θοδόση Πιερίδη"».
Ανακοινώσεις για το θάνατο του Μιχάλη Κακογιάννη έκαναν: Ο υπουργός Πολιτισμού - Τουρισμού Π. Γερουλάνος, ο πρόεδρος της Βουλής Φ. Πετσάλνικος, ο πρόεδρος της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ Αλ. Τσίπρας, οι Οικολόγοι Πράσινοι, ο ΛΑ.Ο.Σ., ο πρόεδρος της Δημοκρατικής Αριστεράς Φ. Κουβέλης, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, κ.ά.
Εντονη δραστηριότητα παρουσιάζει, τελευταία, το κυβερνητικό πρόγραμμα «Πολιτιστική Ακτή Πειραιά», που στοχεύει στην κερδοφορία του μεγάλου κεφαλαίου στο χώρο των μεταφορών και του τουρισμού και μετατρέπει την περιοχή από τον Αγιο Διονύσιο και την Ηετιώνια Ακτή μέχρι τη Δραπετσώνα σε τουριστικούς - μουσειακούς χώρους για την «ελίτ» των κρουαζιερόπλοιων.
Μετά την πρόσφατη έγκριση, από το Συμβούλιο Μουσείων του ΥΠΠΟΤ, της μουσειολογικής προμελέτης του μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων που θα κατασκευαστεί στο κτίριο του «ΣΙΛΟ» στο λιμάνι - στο πλαίσιο του ίδιου προγράμματος - χτες, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (σ.σ. η «Πολιτιστική Ακτή» είναι μέρος του επενδυτικού του προγράμματος) ανακοίνωσε την ίδρυση «αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας», με τίτλο «Ιστορικό Αρχείο Λιμένος Πειραιά». Δηλωμένος σκοπός είναι «η συλλογή, καταγραφή και μελέτη του διασκορπισμένου ιστορικού αρχείου», που σχετίζεται με το λιμάνι «και ιδιαίτερα» με τον ΟΛΠ και την «Επιτροπή Λιμένος» (1830 - 1930).
Το Αρχείο θα στεγαστεί σε τμήμα της «Πέτρινης Αποθήκης», όπου θα στεγαστεί και το «Μουσείο Μετανάστευσης και Προσφυγιάς» (σ.σ. όλα στο πλαίσιο του κυβερνητικού προγράμματος). «Συνιδρυτές» της εταιρείας θα είναι «τα συνδικάτα του Οργανισμού, αλλά μελλοντικά και άλλα φυσικά ή νομικά πρόσωπα», σύμφωνα με την ανακοίνωση. Ουσιαστικά, θα πρόκειται για μια ακόμη ιδιωτική «πολιτιστική εταιρεία», που θα εκμεταλλεύεται δημόσια περιουσία, προς όφελος των προαναφερθέντων σκοπών του προγράμματος.
Ο πρόεδρος του ΟΛΠ, Γ. Ανωμερίτης, είπε ότι με το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων, την παράδοση της προμελέτης για το Πάρκο Ηετιώνιας Ακτής και την ίδρυση του Ιστορικού Αρχείου η «Πολιτιστική Ακτή» «αρχίζει να παίρνει σάρκα και οστά». Επιβεβαίωσε, επίσης, τον αγοραίο χαρακτήρα του προγράμματος, λέγοντας ότι εντός του Αυγούστου θα γίνει πρόσκληση ενδιαφέροντος για τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και εκμετάλλευση του «Θεματικού Πάρκου» στις δύο παλιές μεγάλες αποθήκες.
Με αφορμή το θάνατο της 27χρονης Βρετανής τραγουδίστριας Ε. Γουαϊνχάουζ
Ο θάνατος της Βρετανής τραγουδίστριας και τραγουδοποιού, της σόουλ, ρυθμ εντ μπλουζ και τζαζ, Εϊμι Γουαϊνχάουζ, στα 27 χρόνια της, το περασμένο Σάββατο, δεν ήταν «κεραυνός εν αιθρία». Ηταν απόρροια του απάνθρωπου καπιταλιστικού συστήματος και ειδικότερα της πολυσήμαντης για το σύστημα βιομηχανίας μουσικής, «διασκέδασης» και ευρύτερα του ελεύθερου χρόνου, που για τα κέρδη της συνθλίβει ανθρώπους και πολλές φορές ταλέντα. Η συγκεκριμένη καλλιτέχνης ήταν μια προσωπικότητα με μπόλικη εκκεντρικότητα και προβαλλόταν, όπως και άλλοι, ως πρότυπο σε έναν τρόπο ζωής που προτείνεται στη νεολαία, που περιλαμβάνει την ανοχή στα ναρκωτικά και στις κάθε είδους καταχρήσεις και ...αποδράσεις. Ετσι και η Γουαϊνχάουζ ήταν εθισμένη στα ναρκωτικά και το αλκοόλ και πλασαριζόταν από τη βιομηχανία για συναυλίες που μόλις και μετά βίας στεκόταν στα πόδια της. Τελευταία, μάλιστα, λόγω της άθλιας κατάστασής της, κάποιες είχαν αναβληθεί.
Το περασμένο Σάββατο βρέθηκε νεκρή στο διαμέρισμά της στο Κάμντεν του Λονδίνου. Τα αίτια του θανάτου της θα αποσαφηνιστούν μετά από σχετική ιατροδικαστική εξέταση. Πάντως, όλοι όσοι εμφανίζονται ως σοκαρισμένοι απλά συμμετέχουν σε όλο αυτό το «θέατρο», που θέλει να κρύψει τις αιτίες αυτής της κατάντιας για νέους ανθρώπους και να την αποδώσει σε «προσωπικό δράμα». Σκοπός τους να «βγει λάδι» το σύστημα της εκμετάλλευσης και της απανθρωπιάς, των αξιών της κονόμας και του «πάτα επί πτωμάτων για να ανέβεις», ο καπιταλισμός που σαπίζει.
Αλλά η βιομηχανία της μουσικής δεν πτοείται. Και ο θάνατος πουλάει, όπως έγινε και με άλλα δημιουργήματά της που είχαν το ίδιο τέλος. Ετσι, φαίνεται ότι τα άλμπουμ της Γουαϊνχάουζ γνωρίζουν αύξηση πωλήσεων αυτές τις μέρες.
Σε ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει για το θάνατο του Μιχάλη Κακογιάννη:
«Το ΚΚΕ εκφράζει τη θλίψη του για το θάνατο του Μιχάλη Κακογιάννη. Το έργο του είναι άρρηκτα δεμένο με τη ζωή, μέσα από ένα βαθύ κοινωνικό ρεαλισμό, αντλώντας τα θέματά του από τη λαϊκή θεματολογία. Ο Μιχάλης Κακογιάννης υπήρξε πρωτοπόρος του μεταπολεμικού ελληνικού κινηματογράφου και σκηνοθέτης διεθνών επιτυχιών. Ο πατέρας της "Στέλλας" και του "Ζορμπά" αρνήθηκε το Χόλιγουντ για τον κινηματογράφο και το θέατρο της ποιότητας, με ένα πλούσιο καλλιτεχνικό έργο στην Αμερική και την Ευρώπη, που περιλαμβάνει κλασικό ρεπερτόριο, όπερα και τραγωδίες. Κορυφαία στιγμή της καριέρας του υπήρξε το δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ "Αττίλας 1974". Για την προσφορά και το έργο του τιμήθηκε με πολλές διακρίσεις στην Ελλάδα, την Κύπρο και το εξωτερικό».
Στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας, στο Θέατρο του Κάστρου, αύριο (27/7, 9.15 μ.μ.) η «Μηχανή Τέχνης» θα παρουσιάσει το έργο του Μεξικανού συγγραφέα Εντγαρ Τσίας «Στη σκιά του». Πρόκειται για μια σύγχρονη εκδοχή του μύθου της συζυγοκτόνου Κλυταιμνήστρας. Μετάφραση: Νιόβη Βουδούρη - Νεκταρία Ντάση - Τάσος Ψάρρης. Σκηνοθεσία Χρήστου Στρέπκου. Κοστούμια Celebrity Skin, αντικείμενα Γιώργου Μαραζιώτη, φωτισμοί Νίκου Σωτηρόπουλου. Παίζουν: Δήμητρα Χατούπη, Ονίκ Κετσογιάν. Σήμερα (8.30 μ.μ.) στο Παλαιό Νοσοκομείο Πάτρας τον Μεξικανό συγγραφέα θα παρουσιάσει η θεατρολόγος Μαρία Χατζηεμμανουήλ, ενώ εκείνος θα μιλήσει για το σύγχρονο μεξικανικό θέατρο.
Τις προθεσμίες υποβολής αιτημάτων πολιτιστικών φορέων για επιχορήγηση ανακοίνωσε το υπουργείο Πολιτισμού - Τουρισμού. Τα αιτήματα μπορούν να υποβάλλονται μέσω της «Πύλης Πολιτιστικών Φορέων» στις παρακάτω προθεσμίες: - 22/7-30/9 για δραστηριότητες που υλοποιούνται μέσα στο 2011. 22/7-31/10 για δραστηριότητες που θα υλοποιηθούν μέσα στο 2012. Περισσότερες πληροφορίες για την εγγραφή στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων και την υποβολή αιτήματος επιχορήγησης στην «Πύλη Πολιτιστικών Φορέων»: http://drasis.culture.gr
Το Υπουργείο Πολιτισμού - Τουρισμού ανακοίνωσε ότι από τις 20/7 είναι επισκέψιμη για το κοινό και η αίθουσα του Δημοσίου Βίου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας. Ετσι, με σχετική απόφαση του ΚΑΣ, η είσοδος επισκεπτών στο Μουσείο γίνεται με την καταβολή εισιτηρίου τεσσάρων (4) ευρώ κατ' άτομο.
Το «Θέατρο του Νέου Κόσμου» συνεχίζει την περιοδεία της ντανταϊστικής κωμωδίας του Βασίλη Μαυρογεώργου «Κατσαρίδα». Παραστάσεις θα δοθούν: Σήμερα: Ασπροβάλτα, Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο (9.15μ.μ). 27/7 Σκόπελος, Ανοιχτό Αμφιθέατρο Δημοτικού Σχολείου (9.15μ.μ). 28/7 Σκιάθος, Δημοτικό Θέατρο Μπούρτζι (9.30μ.μ.). 29/7 Λάρισα, Κηποθέατρο «ΑΛΚΑΖΑΡ» (9.15μ.μ.). 30,31/7 Θεσσαλονίκη, Θέατρο Κήπου (9.15μ.μ.). Γενική είσοδος 15 ευρώ. Ισχύουν εισιτήρια ΟΓΑ.