Οι συγκεντρωμένοι έκαναν πορεία και περικύκλωσαν το κέντρο και το λιμάνι του Πειραιά. Στη συγκέντρωση του ΠΑΜΕ βρέθηκαν και χαιρέτισαν εκπρόσωποι του ΜΑΣ, της ΠΑΣΕΒΕ, της ΠΑΣΥ, της ΟΓΕ
Στιγμιότυπο από τη συγκέντρωση στο σταθμό του ΗΣΑΠ |
Στο πλευρό των ναυτεργατών, αντιπροσωπεία της ΚΕ του ΚΚΕ με επικεφαλής την ΓΓ, Αλέκα Παπαρήγα, δείχνοντας ταυτόχρονα τους ακατάλυτους δεσμούς που συνδέει το ΚΚΕ με τους εργάτες της θάλασσας.
Η πλατεία του Ηλεκτρικού Σταθμού όπου είχε καθοριστεί το αγωνιστικό ραντεβού, αποδείχτηκε πολύ μικρή για να χωρέσει όλο αυτό το πλήθος, με τον πρώτο λόγο να έχει η νεολαία, που έσπευσε να ανταποκριθεί στο κάλεσμα του ΠΑΜΕ, στέλνοντας ταυτόχρονα ηχηρό αγωνιστικό μήνυμα στην κυβέρνηση που με την πλήρη στήριξη της ΝΔ και των άλλων κομμάτων του ευρωμονόδρομου, απέδειξε ξανά ότι είναι αποφασισμένη να επιβάλει «διά πυρός και σιδήρου» την αντιλαϊκή της πολιτική, προκειμένου να θωρακίσει την κερδοφορία των εφοπλιστών, συνολικά των πλουτοκρατών.
Η αντιπροσωπεία της ΚΕ του ΚΚΕ στην κεφαλή της πορείας |
Σημείωσε ότι «έχει μεγάλη σημασία που οι ναυτεργάτες ξεπέρασαν το πλαίσιο της πλειοψηφίας της ΠΝΟ, αντέδρασαν σε κινήσεις προκλητικού συμβιβασμού και διεύρυναν το διεκδικητικό πλαίσιο με τους στόχους» που «αντιστοιχούν στις σύγχρονες ανάγκες». «Η απόφαση για συνέχιση της απεργίας - πρόσθεσε - που πήραν οι ναυτεργάτες, παρά την πολιτική επιστράτευση, είναι παρακαταθήκη για το ναυτεργατικό, για το εργατικό κίνημα», «είναι παρακαταθήκη η περιφρούρηση στους καταπέλτες από τους ίδιους τους ναυτεργάτες, αλλά και τους εργάτες, τις εργάτριες, τους νέους και τις νέες». «Αυτή η οργάνωση, η αποφασιστικότητα, θα τσακίσει τους κατασταλτικούς μηχανισμούς, θα αποκρούσει τη βάρβαρη επίθεση ενάντια στην εργατική τάξη και τη νεολαία, θα ανοίξει το δρόμο για μια κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση και καταπίεση. Ο αγώνας συνεχίζεται».
Η πορεία βρίσκεται στο λιμάνι |
«Οργανωνόμαστε - συνέχισε - καλά σε κάθε πλοίο, σε κάθε χώρο δουλειάς. Απαιτούμε την άμεση ανάκληση της απόφασης για πολιτική επιστράτευση». Κάλεσε στην ένταση των προετοιμασιών στις μέρες που απομένουν μέχρι την απεργία στις 15 Δεκέμβρη «για να είναι μαζικές και μαχητικές οι συγκεντρώσεις του ΠΑΜΕ σε όλη τη χώρα. Για να καταδικαστεί η αντιλαϊκή πολιτική, για να φτάσει παντού, δυνατά η φωνή μας και το μήνυμά μας, ότι υπάρχει άλλος δρόμος αυτός της αντίστασης στην καπιταλιστική βαρβαρότητα, της κοινωνικής συμμαχίας για να πτωχεύσει η πλουτοκρατία και όχι ο λαός».
Στη συγκέντρωση χαιρέτισαν ο Πέτρος Καραλιώκης, μέλος της Εκτελεστικής Γραμματείας του ΜΑΣ, ο Μπάμπης Μαυροθαλασσίτης από τη Γραμματεία της ΠΑΣΕΒΕ, ο Γιώργος Γκικόπουλος από την ΠΑΣΥ και η Κάτια Κρόκου εκ μέρους της ΟΓΕ.
Ατσαλωμένοι με το δίκιο του αγώνα τους, εφοδιασμένοι με την πλούσια πείρα που κατέγραψε η μεγαλειώδης απεργία τους και εξοπλισμένοι με το ακαταμάχητο όπλο της εργατικής τάξης, την εργατική αλληλεγγύη, οι ναυτεργάτες το πρωί της Τρίτης και μετά από 7 μέρες σκληρής ταξικής σύγκρουσης με τους εφοπλιστές και τους πολιτικούς τους εκπροσώπους, τους απεργοσπαστικούς και κατασταλτικούς μηχανισμούς τους, επέστρεψαν στα πόστα τους με το κεφάλι ψηλά. Ελυσαν κάβους και έβαλαν μπροστά τις μηχανές στο φουλ, για την ανασύνταξη των δυνάμεών τους.
Οι ναυτεργάτες γύρισαν την πλάτη στη συμβιβαστική και υπονομευτική τακτική της πλειοψηφίας της ΠΝΟ, που επιδίωκε να περιορίσει τη μάχη μόνο στο αίτημα της υπογραφής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ) με το εξευτελιστικό ποσοστό του 2%. Συσπειρώθηκαν ακόμα πιο αποφασιστικά με τις ταξικές δυνάμεις, τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ και του ΠΑΜΕ και ανέδειξαν ότι δεν είναι διατεθειμένοι να υποταχθούν στην αντιλαϊκή πολιτική που, για τα κέρδη των εφοπλιστών, επιδιώκει να τους μετατρέψει σε ανασφάλιστους και χαμηλόμισθους, να μετατρέψει τα καράβια σε πλωτά εργασιακά γκέτο. Διατράνωσαν την απόφασή τους να αγωνιστούν για να υπερασπίσουν το δικαίωμά τους στο μπάρκο με πλήρη εργασιακά, μισθολογικά, ασφαλιστικά δικαιώματα, με ανθρώπινες συνθήκες εργασίας, για δίκτυο ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στην υπηρεσία του λαού και όχι της κερδοφορίας των εφοπλιστών, των μονοπωλίων.
Αμέτρητα είναι τα μοναδικά στιγμιότυπα που καταγράφηκαν στη διάρκεια αυτού του αγώνα, που σημαδεύτηκε όχι μόνο από την καθολική συμμετοχή των πληρωμάτων στην απεργία, αλλά και από το ότι υπερασπίστηκαν την περιφρούρησή του με αυτοθυσία. Πρωτόγνωρο ήταν και το κύμα της έμπρακτης αλληλεγγύης από εργαζόμενους της στεριάς, μαθητές, σπουδαστές, φοιτητές, νέους και νέες, μικρούς ΕΒΕ, γυναίκες που νύχτα - μέρα επί μία βδομάδα ήταν συμπαραταγμένοι στο πλευρό των ναυτεργατών, με κορυφαία στιγμή το χτεσινό συλλαλητήριο των χιλιάδων εργαζομένων ενάντια στην επιστράτευση, όπου περικύκλωσαν τον Πειραιά. Συλλαλητήριο που προανήγγειλε την παραπέρα οργάνωση και ένταση της πάλης, με σταθμό την απεργία στις 15 του Δεκέμβρη. Η 7ήμερη απεργία των ναυτεργατών είναι παρακαταθήκη για ολόκληρη την εργατική τάξη.
Την Τρίτη 23 του Νοέμβρη ήταν η πρώτη μέρα του αγώνα, με την 24ωρη απεργία που είχε αναγκαστεί να κηρύξει η πλειοψηφία της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΝΟ κάτω από τις αγωνιστικές πιέσεις των ναυτεργατών και τις δυναμικές παρεμβάσεις των ταξικών ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ. Ωστόσο, ταυτόχρονα υπονομεύει τον αγώνα που η ίδια εξήγγειλε εξαιρώντας τα πλοία της γραμμής Πάτρας - Ιταλίας και περιορίζει το πλαίσιο στην υπογραφή της ΣΣΕ με το ποσοστό της ντροπής του 2%.
Η συμμετοχή των ναυτεργατών ήταν καθολική και η κλιμάκωση της απεργίας με νέα 48ωρη, στις 24 του Νοέμβρη, ήταν πλέον μονόδρομος. Ταυτόχρονα, από την πρώτη κιόλας μέρα η μάχη μπολιάζεται με το διεκδικητικό πλαίσιο των ταξικών δυνάμεων ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ και αναδεικνύεται το διευρυμένο πλαίσιο που αφορά πλέον στις σύγχρονες ανάγκες των ναυτεργατών.
Ο πρόεδρος της Ενωσης των ακτοπλόων εφοπλιστών, Απ. Βεντούρης, με στόχο να χτυπήσει την απεργία, επιδίδεται σε συκοφαντίες και ψέματα εναντίον των ναυτεργατών, τους οποίους χαρακτηρίζει ακριβοπληρωμένους, επιχειρώντας να καλλιεργήσει κλίμα κοινωνικού αυτοματισμού. Η προσπάθειά του απέτυχε παταγωδώς. Τα πληρώματα συνέχισαν. Δεν κινήθηκε προπέλα. Οι απεργιακές φρουρές στα λιμάνια όλης της χώρας ενισχύθηκαν με εργαζόμενους της στεριάς.
Οι ναυτεργάτες επιβάλλουν και δεύτερη 48ωρη. Τα επιτελεία των εφοπλιστών και της κυβέρνησης άρχισαν να λυσσάνε. Το ταξικό μίσος των εφοπλιστών, μέσω του Βεντούρη, εκδηλώθηκε πλέον ανοιχτά, ενώ από το αντεργατικό τους μένος επιτέθηκαν ακόμα και στο ΚΚΕ.
Ταυτόχρονα, από την Παρασκευή το βράδυ τίθενται σε κίνηση οι απεργοσπαστικοί μηχανισμοί στο Ηράκλειο της Κρήτης, με συντονιστές τον υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων, Ναυτιλίας, Αλιείας, Γ. Διαμαντίδη, τον γραμματέα του Εθνικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ, Μ. Καρχιμάκη, και μεγαλοεξαγωγείς. Στο λιμάνι του Ηρακλείου της Κρήτης εμφανίζονται οι γνωστοί «αγανακτισμένοι» αγρότες, που αρχίζουν με προπηλακισμούς, βία και τρομοκρατία να επιτίθενται στο πλήρωμα και στις ομάδες περιφρούρησης των πλοίων «ΦΑΙΣΤΟΣ ΠΑΛΑΣ» και «ΚΡΗΤΗ Ι», «κλαίγοντας» για τα ευπαθή προϊόντα τους, που αποδείχτηκε ότι ήταν ...πλακάκια, οικοδομικά υλικά και ξυλεία.
Το Σάββατο 27 του Νοέμβρη το μεσημέρι αποφασίζεται η τρίτη κατά σειρά 48ωρη απεργία. Οι απεργοσπαστικοί μηχανισμοί απογειώθηκαν. Ο Γ. Διαμαντίδης κάνει παρέμβαση κατά των ναυτεργατών, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο της πολιτικής επιστράτευσης. Στο λιμάνι του Ηρακλείου ομάδες υποκινούμενων έδωσαν τα ρέστα τους. Με τη βία άρχισαν τη φόρτωση των πλοίων, ενώ από την πρύμνη του «ΦΑΙΣΤΟΣ ΠΑΛΑΣ» οι συγκεντρωμένοι ναυτεργάτες τους φώναζαν: «Είστε απεργοσπάστες και θα έπρεπε να ντρέπεστε».
«ΦΑΙΣΤΟΣ ΠΑΛΑΣ», «ΚΡΗΤΗ Ι» και «ΛΑΤΩ» κατέπλευσαν την Κυριακή το πρωί στον Πειραιά και συγκεκριμένα τα στέλνουν στο «άβατο» της Ακτής Ξαβέρη, όπου τα συστήματα ασφαλείας, επειδή καταπλέουν τα κρουαζιερόπλοια, είναι ανάλογα με αυτά των αεροδρομίων. Εκεί, με στήριγμα τις ταξικές δυνάμεις, τα πληρώματα βγαίνουν στο λιμάνι, κάνουν επιτόπου Γενικές Συνελεύσεις και αποφασίζουν ότι συνεχίζουν κανονικά την απεργία τους.
Η Διεθνής Ενωση Εργαζομένων στις Μεταφορές, της Παγκόσμιας Συνδικαλιστικής Ομοσπονδίας, με ανακοίνωσή της για τον αγώνα των ναυτεργατών σημειώνει: «Εκφράζουμε την αλληλεγγύη μας στους Ελληνες ναυτεργάτες στον αγώνα τους για την υπεράσπιση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, για το δικαίωμά τους στη δουλειά με δικαιώματα ενάντια στην αντεργατική πολιτική των εφοπλιστών. Οι εργάτες δεν μπορούν να πληρώνουν την κρίση που δημιουργήθηκε από τους καπιταλιστές, τους ίδιους που στο όνομα του ξεπεράσματος της κρίσης, προσπαθούν να εφαρμόσουν όλα εκείνα τα μέτρα έντασης της εκμετάλλευσης, για την αύξηση της κερδοφορίας τους.
Αυτή η πολιτική που στηρίζεται στην ΕΕ μπορεί να απαντηθεί μόνο με έναν τρόπο: οι εργάτες να οργανώσουν τον αγώνα τους για την υπεράσπιση των δικών τους ταξικών συμφερόντων».