ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 18 Απρίλη 2010
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τριάντα κινηματογραφικά «τραγούδια» για τον Λένιν!

«Ιστορίες για τον Λένιν» του Σεργκέι Γιουτκέβιτς
«Ιστορίες για τον Λένιν» του Σεργκέι Γιουτκέβιτς
Ενα κινηματογραφικό «πανόραμα» με αριστουργήματα του σοβιετικού κινηματογράφου, εμπνευσμένα από την προσωπικότητα, τη ζωή και τη δράση του ηγέτη της Μεγάλης Οχτωβριανής Σοσιαλιστικής Επανάστασης, Β. Ι. Λένιν, ετοίμασε η εταιρεία «New Star» με αφορμή τα 140 χρόνια από τη γέννησή του, στον κινηματογράφο «ΙΛΙΟΝ» (Τροίας 34 και Πατησίων, μετρό Βικτώρια) από 22 έως 28 Απρίλη.

Θα προβληθούν συνολικά 30 ταινίες και ντοκιμαντέρ από «μάστορες» του παγκόσμιου κινηματογράφου, όπως ο Αϊζενστάιν, ο Ρομ, ο Βερτόφ, ο Πουντόβκιν κ.ά. οι οποίοι, εκτός των άλλων, υποτάσσοντας το ανυπέρβλητο ταλέντο και την καλλιτεχνική τους διάνοια στην υπόθεση της εργατικής τάξης και της οικοδόμησης του πρώτου κράτους της, όχι μόνο χάρισαν στην τέχνη του κινηματογράφου μερικά από τα σημαντικότερα δημιουργήματά της, αλλά απαντούν στο διηνεκές και με τον πλέον ρηξικέλευθο τρόπο σε όσους ακόμη και σήμερα επιχειρούν να νεκραναστήσουν το σάπιο, αστικό ιδεολόγημα περί της «τέχνης για την τέχνη».

Οι ταινίες που θα προβληθούν είναι: «Β. Ι. Λένιν» Α. Ζενιάκιν (ντοκιμαντέρ), «Ο Λένιν ζει» Μ. Ρομ (ντοκιμαντέρ), «Ο Λένιν και ο χρόνος» Λ. Κρίστη (ντοκιμαντέρ), «Σελίδες μεγαλειώδους ζωής» Σ. Πουμπιάνσκαγια (ντοκιμαντέρ), «Το δύσκολο πόστο του επαναστάτη» Ι. Βεσσαράμποφ (ντοκιμαντέρ), «Τρία τραγούδια για τον Λένιν» Τζ. Βερτόφ (ντοκιμαντέρ), «Β. Ι. Λένιν» Β. Μπελιάεφ (ντοκιμαντέρ), «Ο Λένιν στα 1918» Μ. Ρομ, «Ο Λένιν τον Οκτώβρη» Μ. Ρομ, «Ιστορίες για τον Λένιν» Σ. Γιουτκέβιτς, «Ο Λένιν στην Πολωνία» Σ. Γιουτκέβιτς, «Στις 6 του Ιούλη» Γ. Καράσικ, «Νάντια Κρούπσκαγια» Μαρκ Ντονσκόι, «Η νιότη του Μαξίμ» Γκρ. Κόζιντσεφ, «Η επιστροφή του Μαξίμ» Γκρ. Κόζιντσεφ, «Ο Μαξίμ στην εξουσία» Γκρ. Κόζιντσεφ, «Μέρες επανάστασης» Σ. Βασίλιεφ, «Θωρηκτό Αβρόρα» Γ. Βισίνσκι, «Οχτώβρης» Σ. Αϊζενστάιν, «Θωρηκτό Ποτέμκιν» Σ. Αϊζενστάιν, «Η Μάνα» Β. Πουντόβκιν, «Απεργία» Σ. Αϊζενστάιν, «Αρσενάλ» Αλ. Ντοβζένκο, «Το τέλος της Αγίας Πετρούπολης» Β. Πουντόβκιν, «Ο πρώτος δάσκαλος» Α. Κοντσαλόφσκι, «Η Γη» Α. Ντοβζένκο, «Θύελλα στην Ασία» Β. Πουντόβκιν, «Ο κομμουνιστής» Γ. Ράισμαν, «Το 1/6 του κόσμου» Τζ. Βερτόφ, «Ο ενδέκατος χρόνος» Τζ. Βερτόφ.

«Ο Λένιν στην Πολωνία» του Σεργκέι Γιουτκέβιτς
«Ο Λένιν στην Πολωνία» του Σεργκέι Γιουτκέβιτς
Εκτός από γνήσια κινηματογραφική απόλαυση και πραγματική ψυχαγωγία, κάθε μία από τις παραπάνω ταινίες αποτελούν και ντοκουμέντα που τεκμηριώνουν την πολύπλευρη προσφορά της σοβιετικής κινηματογραφίας. Σε καλλιτεχνικό επίπεδο, αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα της τεράστιας ώθησης που έδωσε η Επανάσταση στην κινηματογραφική τέχνη, από τα «γεννοφάσκια» του πρώτου προλεταριακού κράτους, το 1919, οπότε ιδρύθηκε το «Παν-σοβιετικό κρατικό ινστιτούτο κινηματογραφίας», το θρυλικό «ΒΓΚΙΚ», η πρώτη, ανώτατη, δημόσια ακαδημία κινηματογράφου στον κόσμο (βλ. ένθετο «Ρ» 6/12/2009). Είναι πασίγνωστη η εκτίμηση του ίδιου του Λένιν: «Για μας ο κινηματογράφος είναι η σημαντικότερη από όλες τις τέχνες».

Αποτελούν επίσης χαρακτηριστικά παραδείγματα των πρωτοπόρων μεθόδων και τεχνικών σε όλα τα πεδία της κινηματογραφικής έκφρασης (πλάνα, μοντάζ κ.λπ.) που εξακολουθούν να διδάσκονται σε όλες τις σοβαρές κινηματογραφικές σχολές του κόσμου, ενώ προσφέρουν και πλευρές των αισθητικών - ιδεολογικών ζυμώσεων και αναζητήσεων της σοβιετικής καλλιτεχνικής πρωτοπορίας σε βάθος δεκαετιών, ξεκινώντας από την εποχή του μεσοπολέμου, αναζητήσεις που επηρέασαν καταλυτικά γενιές καλλιτεχνών σε όλες τις ηπείρους, ανεξαρτήτως ιδεολογικών και αισθητικών προσανατολισμών. Ταινίες όπως τα «Τρία τραγούδια για τον Λένιν» του Βερτόφ και «Οχτώβρης» του Αϊζενστάιν δίνουν μια πολύ καλή «γεύση» για τους δημιουργικούς αυτούς πειραματισμούς, οι οποίοι είναι δημιουργικοί ακριβώς γιατί «υπάρχουν» στο βαθμό που ο καλλιτέχνης τους χρειάζεται για να αποδώσει με ακόμη καλύτερο αισθητικό τρόπο το περιεχόμενό του.

Η αφίσα του αφιερώματος
Η αφίσα του αφιερώματος
Κάθε ταινία του αφιερώματος έχει και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Για παράδειγμα, το αριστούργημα του Μιχαήλ Ρομ «Ο Λένιν τον Οχτώβρη» (1937) είναι η πρώτη στην οποία ο Λένιν ερμηνεύεται από ηθοποιό (τον Μπορίς Σιούκιν). Αλλά και η «συνέχειά» της, «Ο Λένιν στα 1918», επίσης του Ρομ, η οποία αναφέρεται στην πιο κρίσιμη φάση της Επανάστασης, με το νεαρό Σοβιετικό κράτος να είναι περικυκλωμένο από τα ιμπεριαλιστικά στρατεύματα. Η ταινία αυτή ήταν υποψήφια για «Χρυσό Φοίνικα» το 1939.

Αυτή η κινηματογραφική «βεντάλια» προσφέρει επίσης κάτι ίσως ακόμη σημαντικότερο: Αποτυπώνει σημαντικές στιγμές της ιστορίας της σοσιαλιστικής οικοδόμησης στην ΕΣΣΔ, όπως η δημιουργία της και το πρώτο σύνταγμά της, η εποποιία της ηλεκτροδότησης, η μετατροπή των καθυστερημένων ασιατικών κοινωνιών σε πρωτοπόρες σοσιαλιστικές Δημοκρατίες.


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Αιφνίδια ευτυχία

1. Σε κατάσταση αιφνίδιας ευτυχίας βρίσκονται οι υπουργοί μας. Οι Ευρωπαίοι προστάτες τους, αφού τους τράβηξαν το αυτί, τώρα τους δίνουν την καραμέλα. Τα επόμενα στάδια της κυβέρνησης θα είναι η αυταπάτη και η μακαριότητα.

2. Ετσι όπως μας ζυγίζει η κυβέρνηση, μου θυμίζει την ιστορία με τον Εβραίο που διαμαρτυρήθηκε στον δικαστή ότι η γάτα του γείτονά του τρύπωσε στο σπίτι του κι έφαγε το βούτυρό του. «Πόσα κιλά ήταν το βούτυρο;» ρώτησε ο δικαστής. «Πέντε» απάντησε ο γείτονας. Ο δικαστής ζύγισε τη γάτα, τη βρήκε πέντε κιλά, και αναφώνησε: «Το βούτυρο το βρήκαμε, αλλά πού είναι η γάτα;»

3. Το στοίχημα του Γιωργάκη είναι ήδη χαμένο. Χαίρομαι, γιατί καλύτερα να καταστραφώ εντελώς παρά να γίνω το πειραματόζωο κάθε κρετίνου Ευρωπαίου χαρτογιακά που μέσα σ' ένα γραφείο στην Κομισιόν τολμά να χαράσσει το μέλλον μου.

4. Ο μικροαστισμός αυξάνεται ανησυχητικά. Τον δοξάζουν ταυτόχρονα τα δημοσιογραφικά συγκροτήματα, το μακάβριο κόμμα του ΛΑ.Ο.Σ., οι περιττολογίες της Εκκλησίας και οι ένορκοι της τηλεόρασης. Τι μπορώ να κάνω μπροστά στο φαινόμενο του μικροαστισμού; Φιλόσοφοι, ποιητές, στοχαστές έπεσαν νικημένοι στον αγώνα ενάντια στη βλακεία των μικροαστών. Δε θα μπορούσα να προσθέσω κάτι παραπάνω απ' ό,τι κατέθεσαν οι μέγιστοι, γι' αυτό κατέφυγα σ' αυτό που πιστεύω πως πραγματικά φοβούνται οι μικροαστοί: τις κατάρες. Χάρη στον συγγραφέα Κώστα Καφαντάρη και το βιβλίο του «Γυρισμένα Λόγια» από τις εκδόσεις «Ροδακιό», διαλέγω για τους μικροαστούς κατάρες με την ευχή να εισακουστούν: «Κακή ανάγκη να σε πιάκει - Γάλα να γενεί το μυαλό σου - Αστροπελέκι να πέσει να σε κάψει - Με τον Ιούδα να κριθείς - Μάρμαρο να γενείς - Να βράσεις στο ζουμί σου - Μάλαμα να πιάνεις και σκουριά να γίνεται - Να μαυρίσει τ' όνομά σου - Να μπει καρφί στην ψυχή σου - Στο διάολο και στου διαόλου τον κώλο - Υδράργυρος να γίνουν τα πράματά σου».

5. Η συμπεριφορά μας απέναντι στους μετανάστες από ελεεινή γίνεται τρισάθλια. Μπορεί η τελευταία καθωσπρέπει κυρία να μαζεύει τα σκατά του σκύλου της από το πεζοδρόμιο, αλλά τον πρώτο μετανάστη θα φροντίσει να τον πατήσει σαν να είναι τα σκατά του σκύλου της.

6. Οταν δεν μπορείς να αξιολογήσεις τον κίνδυνο θα ξεπέσεις και θα κάνεις πλάκα σε κάθε εμφάνιση του Καρατζαφέρη. Παρακολουθώ τις ασκήσεις των Ακροδεξιών στην προσπάθειά τους να είναι ευπρεπείς, να καταπίνουν τις ιδέες τους, να μακιγιάρονται σαν Αρσακειάδες, περιμένοντας, μέρα τη μέρα, την επόμενη έκρηξη για να καταφέρουν να τη χωθούν. Δεν μπορώ να διασκεδάσω μ' αυτόν τον μέλανα συρφετό που συσπειρώνεται και αποκτά το πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού μέσα στη γέρικη Δημοκρατία μας.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ