ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 26 Ιούλη 2000
Σελ. /28
ΔΙΕΘΝΗ
ΠΤΩΣΗ «ΚΟΝΚΟΡΝΤ» ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ
Προαναγγελθείσα βουτιά θανάτου;

Αεροπλάνο τύπου «Κονκόρντ»

Associated Press

Αεροπλάνο τύπου «Κονκόρντ»
ΠΑΡΙΣΙ - ΛΟΝΔΙΝΟ.-

Κατά την απογείωσή του, ακούστηκε θόρυβος πολύ μεγαλύτερος από το συνηθισμένο, επίσης πολύ καπνός. Αυτόπτες μάρτυρες άκουσαν και εκρήξεις. Τελικά, το «Κονκόρντ» της γαλλικής εταιρίας «Αιρ Φρανς», πτήση AF 4590, έγινε μία τεράστια πύρινη μάζα, μία «μικρή ατομική βόμβα» και έπεσε πάνω σε ξενοδοχείο στην περιοχή Γκονές, κοντά στο αεροδρόμιο του Παρισιού, Σαρλ Ντε Γκολ.

Ειρωνεία της τύχης, τραγική σύμπτωση; Λιγότερο από 24 ώρες πριν, η κατασκευάστρια εταιρία « Aerospatiale», με ανακοίνωσή της, διαβεβαίωνε ότι τα «Κονκόρντ» «είναι απολύτως ασφαλή», μετά τις καταγγελίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, ότι τα εν λόγω υπερηχητικά αεροπλάνα πετούν με ρωγμές στα φτερά και, ίσως, θα πρέπει να ακινητοποιηθούν για να γίνει έλεγχος και τυχόν επισκευές... Ομως, σε καιρούς άκρως ανταγωνιστικούς, κάτι τέτοιο είναι αδύνατο, έστω και για ένα αεροπλάνο που η τιμή του εισιτηρίου κυμαίνεται περίπου στα 3 εκατομμύρια δραχμές!

Οσον αφορά το τραγικό αυτό αεροπορικό δυστύχημα, μέχρι αργά χτες βράδυ, ο αριθμός των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους είχε φτάσει στους 113, ενώ ενδέχεται να αυξηθεί και άλλο, καθώς το αεροπλάνο με προορισμό τη Νέα Υόρκη έπεσε πάνω σε ένα ξενοδοχείο, το «Relais Bleu», και στο εστιατόριό του, το οποίο πήρε αμέσως πήρε φωτιά. Στο αεροσκάφος επέβαιναν 100 επιβάτες και εννιά άτομα πλήρωμα. Επίσης, μέχρι στιγμής στον κατάλογο των νεκρών πρέπει να προστεθούν ακόμη τέσσερα άτομα, που βρίσκονταν κοντά στο σημείο της συντριβής του αεροπλάνου, ενώ ακόμη 12 είναι τραυματίες.


Associated Press

Οπως ανακοίνωσε το γερμανικό ταξιδιωτικό γραφείο Deilmann, οι επιβάτες του «Κονκόρντ» ήταν όλοι Γερμανοί που μετέβαιναν στη Νέα Υόρκη, με τελικό προορισμό το Εκουαδόρ. Στην πρεσβεία της Γερμανίας στο Παρίσι, έχει συγκροτηθεί υπηρεσία με ειδικούς για την αντιμετώπιση της κρίσης, που θα λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο και σε αυτήν θα μπορούν να απευθύνονται οι συγγενείς των θυμάτων, ανακοίνωσε Γερμανός διπλωμάτης, τη στιγμή που στο τόπο της καταστροφής μετέβησαν ο Γάλλος πρωθυπουργός Λιονέλ Ζοσπέν και ο υπουργών Μεταφορών Ζαν Κλοντ Γκαϊσό.

Πρόβλημα στον κινητήρα

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις που μεταδόθηκαν από τα ειδησεογραφικά πρακτορεία, η βουτιά θανάτου του «Κονκόρντ», πιθανώς να οφείλεται σε πρόβλημα στον κινητήρα, όπως δήλωσε χθες ο γενικός διευθυντής της «Air France», Ζαν - Σιρίλ Σπινετά, που βρέθηκε στον τόπο του δυστυχήματος κοντά στο αεροδρόμιο Παρί - Ρουασί, αμέσως μετά τη μοιραία πτώση. Πάντως, ο Σπινετά έσπευσε να αποκλείσει ότι οι μικρορωγμές που εντοπίστηκαν στα φτερά ορισμένων αεροσκαφών αυτού του τύπου έχουν καμιά σχέση με τη συντριβή.

Το μοναδικό υπερηχητικό επιβατηγό

Το αεροσκάφος «Κονκόρντ», που ήρθε δραματικά στην επικαιρότητα με το τραγικό δυστύχημα κοντά στο αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ στο Παρίσι, είναι το μόνο υπερηχητικό επιβατηγό αεροσκάφος που βρίσκεται σε υπηρεσία στον κόσμο.

Το πρωτότυπο 001 του «Κονκόρντ» έκανε την πρώτη πτήση του στις 2 Μάρτη του 1969, που διήρκεσε 29 λεπτά, πάνω από την Τουλούζη με γαλλικό πλήρωμα και κυβερνήτη τον Αντρέ Τιρκάτ, διευθυντή της υπηρεσίας δοκιμών εν πτήσει της «Sud Aviation». Για πρώτη φορά έσπασε το φράγμα του ήχου την 1η Οκτώβρη του 1969, ενώ με τη γαλλο-αγγλική κοινοπραξία, οι πρώτες εμπορικές πτήσεις άρχισαν το Γενάρη του 1976.

Η «British Airways» και η «Air France» το εκμεταλλεύονται στην έκδοση των 100 θέσεων, με το προαναφερόμενο πανάκριβο εισιτήριο, που απευθύνεται αποκλειστικά σε πελάτες «άλλης κατηγορίας», από τους κοινούς θνητούς.

Ομως, όπως αποδείχτηκε, και αυτοί, μαζί με όσους χρησιμοποιούν τις «απλές» πτήσεις, υπομένουν τα προβλήματα, αλλά και τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την αλόγιστη κούρσα των εταιριών στον τομέα των αεροπορικών εμπορικών πτήσεων. Μία κούρσα που ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του '80, μετά την εφαρμογή της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων των αεροπορικών εταιριών, που ήταν μέχρι εκείνη τη στιγμή κρατικές και, λίγο αργότερα, με την εμφάνιση πλήθους ιδιωτικών αεροπορικών εταιριών, που έχουν κάνει πια τις πτήσεις «ρίσκο»...

«Γερασμένα και κατάκοπα» αεροπλάνα

Μπορεί, φυσικά, το «Κονκόρντ» που κατέπεσε χθες το απόγευμα να είναι το πρώτο εν λόγω αεροσκάφος, σπάζοντας τις εντυπωσιακές επιδόσεις στον τομέα της ασφάλειας, όμως ενδέχεται και αυτό να μην ξεφεύγει από τον κανόνα που επικρατεί τα τελευταία χρόνια. Οι αποκαλύψεις που έγιναν τη Δευτέρα μιλούσαν για το ότι, τόσο η «Μπρίτις Αιργουέις», όσο και η «Αιρ Φρανς» παραδέχτηκαν ότι σε μία εγκάρσια τομή μήκους 1,7 μέτρων στην ουραία πτέρυγα (όπου βρίσκονται και οι κινητήρες) του υπερηχητικού αεροσκάφους διαπιστώθηκαν ρωγμές, μήκους άνω των 50 χιλιοστών. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα «Κονκόρντ» έχουν πτερύγια σε σχήμα δέλτα, εξοπλισμένα με τέσσερις κινητήρες Rolls Royce/Snecma Olympus 593 και το «Κονκόρντ» μπορεί να μεταφέρει από 100 έως 144 επιβάτες, με ταχύτητα κρουαζιέρας 2,04 Mach (περίπου 2.200 χλμ. την ώρα) σε υψόμετρο 15/18.000 μέτρα.

Εκμετάλλευση μέχρι το 2017!

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι παρά τις διαβεβαιώσεις του Σπινετά, χθες 3 μόλις ώρες μετά το δυστύχημα, η «British Airways» ανακοίνωσε πως ματαιώνει τις δύο επόμενες πτήσεις των αεροσκαφών της τύπου «Κονκόρντ», που είχαν προγραμματιστεί για την Τρίτη, μετά το τραγικό δυστύχημα κοντά στο αεροδρόμιο του Παρισιού. Η πτήση της ΒΑ 003 από το Χίθροου προς τη Νέα Υόρκη και η πτήση της ΒΑ 004 από τη Νέα Υόρκη προς το βρετανικό αεροδρόμιο ματαιώθηκαν, δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρίας.

Προληπτικές ενέργειες ή... Ειδικά, αν αναλογιστεί κανείς ότι το κόστος της συντήρησής τους, αλλά και των επισκευών είναι τεράστιο, ειδικά στο στόλο που χρησιμοποιούν και οι δύο εταιρίες και συμπληρώνει σε λίγο 25 χρόνια ζωής, γεγονός που τα ταλαιπωρεί ολοένα και πιο συχνά με τεχνικά προβλήματα. Εξάλλου, το «Κονκόρντ» θα πρέπει να σταματήσει τις δραστηριότητές του, σύμφωνα με την «British Airways» σε 15 έως 20 χρόνια, ενώ η «Air France» προβλέπει να εκμεταλλεύεται το αεροσκάφος «μέχρι το 2017 τουλάχιστον».


ΙΣΡΑΗΛΙΝΟ-ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΑΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΚΟΡΥΦΗΣ
Ολοκληρώθηκε με αποτυχία

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ.-

«Καμία από τις δύο πλευρές δεν ήταν σε θέση να προχωρήσει σε επίτευξη οριστικής συμφωνίας, γι' αυτό και αποφασίσαμε να τερματιστούν σε αυτό το σημείο οι διαπραγματεύσεις της συνόδου». Με αυτή τη λακωνική φράση ο Αμερικανός Πρόεδρος επιβεβαίωσε, νωρίς χθες το απόγευμα, την έντονη φημολογία περί κατάρρευσης των ισραηλινο-παλαιστινιακών συνομιλιών, μετά από δύο βδομάδες διαπραγματεύσεων, στη θερινή κατοικία των Αμερικανών Προέδρων στο Καμπ Ντέιβιντ.

Ο Μπιλ Κλίντον, ενημερώνοντας τους δημοσιογράφους από το Λευκό Οίκο, προσπάθησε να διασκεδάσει το αρνητικό κλίμα, υπογραμμίζοντας, πολλές φορές, ότι κατά τη διάρκεια αυτών των συνομιλιών επιτεύχθηκε σημαντική πρόοδος σε αρκετά ζητήματα. Εσπευσε να συμπληρώσει ότι και οι δύο πλευρές παραμένουν προσηλωμένες στην «ειρηνευτική διαδικασία», εκφράζοντας την πεποίθηση ότι «σύντομα θα υπάρξει οριστική συμφωνία». Εντούτοις, αν και εγκωμίασε το κουράγιο και των δύο ηγετών, του Εχούντ Μπάρακ και του Γιασέρ Αραφάτ, άφησε να εννοηθεί ότι ο Ισραηλινός πρωθυπουργός έκανε περισσότερες υποχωρήσεις, «αποδεικνύοντας ότι έχει όραμα και σθένος», ενώ για τον Παλαιστίνιο ηγέτη αρκέστηκε να επιβεβαιώσει ότι «είναι δεσμευμένος στην ειρήνη».

Εκτός από την ενημέρωση Κλίντον, σύντομες δηλώσεις έκανε, από το Φρεντερίκ, κοντά στο Καμπ Ντέιβιντ, και ο Εχούντ Μπάρακ ο οποίος τόνισε ότι το μεγαλύτερο εμπόδιο ήταν η επιμονή των Παλαιστινίων στις θέσεις τους για την τύχη της ανατολικής αραβικής Ιερουσαλήμ.

Σαφέστερος εμφανίστηκε ο εκπρόσωπός του Γκάντι Μπαλτιάνσκι, ο οποίος κατηγόρησε τους Παλαιστινίους γιατί «επέμειναν σε εξτρεμιστικές θέσεις που ήταν αδύνατο να γίνουν αποδεκτές από το Ισραήλ». Ο Μπαλτιάνσκι ανακοίνωσε ότι, στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, η Ουάσιγκτον θα επαναλάβει τις διαμεσολαβητικές της προσπάθειες.

Στην απροθυμία του Ισραήλ να ικανοποιήσει ειλημμένες αποφάσεις των Ηνωμένων Εθνών απέδωσε την κατάρρευση των συνομιλιών, η Παλαιστίνια αξιωματούχος Χανάν Ασράουι, η οποία προειδοποίησε για την έκρηξη βίας με ανεξέλεγκτες διαστάσεις που μπορεί να προκαλέσει αυτή η εξέλιξη. «Αναμενόμενη» χαρακτήρισε την αποτυχία της συνόδου ο ηγέτης της εξτρεμιστικής οργάνωσης «Χαμάς», Σεΐκ Αχμέντ Γιασίν, ο οποίος τόνισε πως «ό,τι χάθηκε με τη βία, θα ανακτηθεί μόνο με τη βία από το Ισραήλ».

Τη δυσαρέσκειά του εξέφρασε και ο ΓΓ του ΟΗΕ Κόφι Ανάν.

Μέχρι χτες το βράδυ δεν είχαν γίνει γνωστές οι αντιδράσεις των υπολοίπων αραβικών χωρών, που είχαν ξεκάθαρα ταχθεί υπέρ της παράδοσης της αραβικής Ιερουσαλήμ στους Παλαιστινίους.


ΝΙΓΗΡΙΑ
Νέα πολύνεκρη έκρηξη σε πετρελαιαγωγό

ΛΑΓΟΣ.-

Φλέγεται, και πάλι, πετρελαιαγωγός στο Δέλτα του Νίγηρα, μετά από νέα έκρηξη που σημειώθηκε, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, την Κυριακή το βράδυ. Ο απολογισμός, αυτή τη φορά, έχει φθάσει τους 40 νεκρούς και αναμένεται να αυξηθεί, ενώ οι νιγηριανές αρχές τηρούν σιγή ιχθύος για τη νέα τραγωδία. Η έκρηξη σημειώθηκε λίγα χιλιόμετρα, από το χωριό Αφρόκπε, στη νοτιοανατολική Νιγηρία.

Οπως υποστηρίζει η εφημερίδα «Daily Times», η πυρκαγιά μαινόταν, παρά τις προσπάθειες των πυροσβεστών, μέχρι τη Δευτέρα το βράδυ, ενώ ο αριθμός των νεκρών διαρκώς αυξανόταν. Ο κυβερνήτης του Δέλτα, Τζέιμς Αϊμπορι, δήλωσε εξοργισμένος ότι είναι το 6ο περιστατικό μέσα σε δύο μήνες και ζήτησε από τη νιγηριανή κυβέρνηση να παράσχει μεγαλύτερη βοήθεια στις τοπικές αρχές, προκειμένου να περιφρουρούνται οι πετρελαιαγωγοί.

Ο Αϊμπορι δε δίστασε να παραδεχτεί ότι οι χωρικοί της περιοχής δεν έχουν άλλο μέσο επιβίωσης από την περισυλλογή πετρελαίου, καθώς οι πετρελαϊκές εταιρίες, σε συνεργασία με την κυβέρνηση, λυμαίνονται την περιοχή τους, αφήνοντάς τους στην απόλυτη εξαθλίωση. Υπενθύμισε, δε, ότι τα περισσότερα χωριά της περιοχής, εκτός του ότι δεν έχουν πλέον καμία αγροτική παραγωγή εξαιτίας της πετρελαϊκής μόλυνσης, δεν έχουν ακόμη ηλεκτρισμό, δρόμους ή τρεχούμενο νερό.

Μόλις πριν από δύο βδομάδες, μία άλλη ισχυρή έκρηξη είχε στοιχίσει τη ζωή σε 100 ανθρώπους, σύμφωνα με τον επίσημο απολογισμό, ενώ δημοσιογραφικές πληροφορίες ανέβαζαν τον αριθμό των θυμάτων σε 250, των οποίων η πλειοψηφία ήταν μικρά παιδιά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ