Σε μια κορυφαία διαδικασία του συνδικαλιστικού κινήματος (σ.κ.) όπως είναι οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (ΣΣΕ), οι παρατάξεις ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ - «Συνεργασία» συμφώνησαν σε κοινή πρόταση για την υπογραφή ΣΣΕ. Στην πρότασή τους και οι τρεις δυνάμεις συμφώνησαν να εγκαταλειφθεί το αίτημα της επετηρίδας, της κατάργησης των αντιεκπαιδευτικών νόμων 2525 και 2640, διατυπώνουν κοινή θέση για την αξιολόγηση που διευκολύνει τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας και στο οικονομικό ζήτημα συνυπάρχουν το αίτημα της αύξησης ως ποσοστό, μαζί με τη λογική του εκπαιδευτικού μισθολογίου. Στα δε ζητήματα της αποκέντρωσης, της επιμόρφωσης, της οργάνωσης και διοίκησης εκπαίδευσης ανασύρθηκαν οι θέσεις του 8ου Συνεδρίου που ψήφισαν ΠΑΣΚΕ και «Συνεργασία». Θέσεις οι οποίες στρώνουν το έδαφος (κυρίως μέσω της αποκέντρωσης) για ιδιωτικοποίηση, κατακερματισμό της εκπαίδευσης, για σχολεία και εργασιακές σχέσεις πολλών ταχυτήτων.
Η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ τονίζει ότι η τυπική σύγκλιση των παρατάξεων αυτών ήταν αναμενόμενη, αφού και οι τρεις δυνάμεις συγκροτούν πολιτικά το μέτωπο της ΟΝΕ και δεν έχουν ουσιαστικές διαφορές στην εκπαιδευτική τους πρόταση.
Το αν μέχρι σήμερα η «Συνεργασία» και η ΔΑΚΕ συσκότιζαν την προγραμματική τους σύγκλιση με την ΠΑΣΚΕ, το έκαναν για να θολώσουν τα νερά, να προκαλέσουν συγχύσεις στους εκπαιδευτικούς και να μπλοκάρουν την ανάπτυξη του κινήματος. Τακτική που εκτός από τη «Συνεργασία» και τη ΔΑΚΕ στήριξε και η παράταξη της «Παρέμβασης», η οποία συνδιαμόρφωνε μέχρι σήμερα με αυτές τις δυνάμεις, τις θέσεις και τις αποφάσεις του κλάδου. Αποφάσεις που χωρίς να τις ψηφίσει η ΠΑΣΚΕ εξυπηρετούσαν τη λογική της και κυρίως αφόπλιζαν - μπλόκαραν - με τη σκόπιμη αντιφατικότητά τους, τους αγώνες και τις συμμαχίες του κλάδου. Θέσεις και αποφάσεις που η πραγματική πολιτική πλειοψηφία των ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ, «Συνεργασίας» δεν έχει πρόβλημα να τις διαχειρίζεται.
Η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ κατέθεσε το δικό της αυτοτελές κείμενο με το σύνολο των οικονομικών, εργασιακών, εκπαιδευτικών θεμάτων που το συνδικαλιστικό κίνημα δικαιούται και οφείλει να επιβάλει λύσεις. Αναφερόμενη στις ΣΣΕ, η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ επισημαίνει ότι χρησιμοποιείται από την κυβέρνηση και την πλειοψηφία της ΑΔΕΔΥ ως άλλοθι για την εγκατάλειψη των διεκδικήσεων για το 2000 και την αποδοχή της οικονομικής και γενικότερης αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, με στόχο την υπογραφή ΣΣΕ για το 2001. Η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ θεωρεί ότι το συνδικαλιστικό κίνημα πρέπει να διεκδικήσει ΣΣΕ σε όλα τα επίπεδα, σε όλα τα θέματα, χωρίς περιορισμούς και ρήτρες.
Η πρόταση της, δεν υπερβαίνει τους νομικούς - θεσμικούς περιορισμούς που θέτει η κυβέρνηση με το νόμο 2738. Στα αιτήματα που προβάλει η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:
Καταψήφισε δε, την πρόταση της πλειοψηφίας, γιατί έχει τελείως διαφορετική λογική με τον προσανατολισμό της πλειοψηφίας (π.χ., στην αξιολόγηση, στην επετηρίδα, στο οικονομικό, στην επιμόρφωση, στην αποκέντρωση κλπ.).
Η πρόταση της πλειοψηφίας αποκαλύπτει ότι ο θεσμός της ΣΣΕ αξιοποιείται για να συρρικνωθεί ο κοινωνικός - πολιτικοσυνδικαλιστικός ρόλος του σ.κ. και να περιοριστεί το σ.κ. στα άμεσα και στενά εργασιακά ζητήματα. Το συνδικαλιστικό κίνημα, τόνισε η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ, οφείλει να προβάλει και να διεκδικήσει τη δική του εκπαιδευτική πρόταση, την ανάγκη να καταργηθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις της Β' και Γ' Λυκείου καθώς και οι νόμοι 2525 και 2640. Ετσι καταξιώνεται ο ευρύτερος κοινωνικός ρόλος του σ.κ. και ταυτόχρονα οι αγώνες του γίνονται πιο αποτελεσματικοί. Η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ τόνισε τέλος, ότι ο θεσμός των ΣΣΕ δίνει δυνατότητες παρέμβασης και κινητικότητας στο σ.κ., αλλά τα πάντα κρίνονται στο πεδίο του συσχετισμού των δυνάμεων και στους αγώνες.
Συνεχίζονται οι διώξεις μαθητών
Οι ηγεσίες και τα πρόσωπα άλλαξαν, αλλά η αντιδημοκρατική και αυταρχική πολιτική παρέμεινε ίδια. Ετσι, οι σημερινές ηγεσίες των υπουργείων Παιδείας και Δικαιοσύνης αποδείχτηκαν «άξιοι» συνεχιστές της αντιλαϊκής κυβερνητικής πολιτικής. Αυτό φανερώνει, εξάλλου, και η συνέχιση των διώξεων σε βάρος μαθητών, που συμμετείχαν στις μαθητικές κινητοποιήσεις τον περασμένο χειμώνα, έστω και αν έχουν περάσει από τότε οχτώ μήνες. Συγκεκριμένα, πριν μερικές μέρες, το Πταισματοδικείο Αθηνών με έγγραφό του προς το διευθυντή του 6ου Ενιαίου Λυκείου Αιγάλεω τον καλεί, μετά από την υπ' αριθμό 6969/2000 παραγγελία του εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών, να γνωστοποιήσει τα στοιχεία της ταυτότητας των μαθητών που ήταν μέλη του δεκαπενταμελούς συμβουλίου την 3/12/99.
Το ΔΣ της Β` ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής, με αφορμή αυτό το γεγονός, καταγγέλλει ότι παρότι έχουν περάσει οχτώ μήνες από τις μαθητικές κινητοποιήσεις συνεχίζονται οι εκφοβισμοί και οι διώξεις σε βάρος των μαθητών. «Με αφορμή τη συλλογή στοιχείων μαθητών της περιοχής μας που συμμετείχαν σε κινητοποιήσεις από τις εισαγγελικές αρχές και στόχο την άσκηση ποινικών διώξεων, δηλώνουμε ότι θα στηρίξουμε το θεσμό των δημοκρατικά εκλεγμένων οργάνων των μαθητών, καθώς και τα νόμιμα κατοχυρωμένα δικαιώματά τους να αγωνίζονται, διεκδικώντας λύσεις στα προβλήματά τους για μια καλύτερη παιδεία», υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση.
Παράλληλα, χτες μέλη της Β` ΕΛΜΕ επισκέφθηκαν τον προϊστάμενο Β/Βάθμιας Εκπαίδευσης και ζήτησαν να παρθούν μέτρα για τη μη αποστολή των ονομάτων του δεκαπενταμελούς στον εισαγγελέα. «Αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, να ζητούνται ονόματα και να γίνονται προσπάθειες εκφοβισμού του μαθητικού κινήματος, θα προχωρήσουμε σε άλλου είδους κινητοποιήσεις. Δεν πρόκειται να μείνουμε με σταυρωμένα χέρια», τόνισε ο Παναγιώτης Τριανταφυλλίδης, αντιπρόεδρος της Β` ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής.
Ακόμη ζητάει από την πολιτική ηγεσία των υπουργείων Παιδείας και Δικαιοσύνης να παρέμβουν, ώστε να σταματήσουν άμεσα όλες οι δικαστικές διαδικασίες που αφορούν μαθητές. Το ΔΣ της Β` ΕΛΜΕ δηλώνει, για άλλη μια φορά, κατηγορηματικά την αντίθεσή του σχετικά με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και καταγγέλλει ότι τέτοιου είδους μέτρα έρχονται σε κατάφωρη αντίθεση με όλο το πνεύμα αρχών και λειτουργίας του σχολείου. «Τα προβλήματα της παιδείας, επισημαίνεται στην ανακοίνωση, πρέπει να λύνονται με πολιτικά και όχι με δικαστικά μέσα, αφού τα κατασταλτικά μέτρα δε λύνουν, αλλά, αντίθετα, οξύνουν τα προβλήματα».
Τρία ήταν τα βασικά θέματα που συζητήθηκαν στην πρόσφατη σύνοδο, 36η, των Πρυτάνεων των Πανεπιστημίων της χώρας που πραγματοποιήθηκε στην Αλεξανδρούπολη, στην οποία συμμετείχε και ο υπουργός Παιδείας Π.Ευθυμίου, και αφορούν σημαντικές αλλαγές που προωθούνται στην κατεύθυνση της προσαρμογής της ανώτατης εκπαίδευσης στη λογική της ΟΝΕ και της αγοράς, δηλαδή των επιχειρήσεων.
Ετσι στη Σύνοδο ανοίχτηκε το θέμα σχετικά με το νομοσχέδιο που προτίθεται να προωθήσει η κυβέρνηση για τις μεταπτυχιακές σπουδές και την έρευνα. Στη συζήτηση εκφράστηκε η άποψη από πολλούς από τους πρυτάνεις, ότι η οποιαδήποτε συζήτηση δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσα στο καλοκαίρι και χωρίς προηγούμενα να υπάρξει η τεκμηριωμένη άποψη των Ιδρυμάτων, κάτι που φαίνεται να αποδέχτηκε ο υπουργός. Η ίδια κατάληξη υπήρξε και στο θέμα του νομοσχεδίου για τη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Οτι δηλαδή η οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία από την πλευρά της κυβέρνησης, δεν μπορεί να προχωρήσει, αν δεν ολοκληρωθεί από την πλευρά των πανεπιστημίων η προετοιμασία που απαιτείται και διασαφήνιση της έννοιας αυτής. Σχετικά, τέλος, με το οξύτατο πρόβλημα της χρηματοδότησης δόθηκε η υπόσχεση από την πλευρά του Υπουργείου ότι θα δοθούν 27 δισ. από το Γ` Κοινοτικό Πλαίσιο στήριξης, αλλά η εκταμίευσή τους δεν μπορεί να αρχίσει πριν το Γενάρη του 2001.
Επίσης, εκφράστηκε η αντίρρηση των πρυτάνεων για τον τρόπο που ρυθμίζεται το ζήτημα των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και επαναδιατυπώθηκε η άποψη ότι χρειάζεται καλύτερος σχεδιασμός σε ό,τι αφορά τη βελτίωση της υπάρχουσας υποδομής και την αύξηση των δαπανών, γι' αυτό το σκοπό.
Ο μοναδικός αδόμητος χώρος της Κ. Μαλακοπής Πυλαίας, χαρακτηρισμένος για την ανέγερση Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου, βρίσκεται στη διαδικασία αποχαρακτηρισμού του, καταγγέλλει η Ενωση Γονέων του Δ` Δημοτικού Διαμερίσματος Θεσσαλονίκης. Οπως τονίζεται σε υπόμνημα της Ενωσης προς τη Νομαρχία Θεσσαλονίκης, έχουν περάσει 20 χρόνια και ακόμα δεν κατέστη δυνατόν να εξασφαλιστεί η απαιτούμενη πίστωση για την απόκτηση της κυριότητας του χώρου από το Δημόσιο, ώστε να προχωρήσει η ανέγερση κτιρίων και να αρχίσουν να καλύπτονται ανάγκες δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης. Οι κάτοικοι έχουν λάβει πολλές υποσχέσεις και διαβεβαιώσεις από τους εκάστοτε υπευθύνους και αρμόδιους για την ανέγερση των σχολικών κτιρίων, όπως από το νομάρχη Θεσσαλονίκης που τους έλεγε ότι δε θα επιτρέψει να χαθεί ο χώρος και ότι δεν πρόκειται να υπογράψει απόφαση αποχαρακτηρισμού. Στις 13 Ιούνη όμως, το ΣΧΟΠ, συμβούλιο υπό τον νομάρχη, αποφάσισε να γνωμοδοτήσει υπέρ του αποχαρακτηρισμού του χώρου, εκκρεμεί δε η υπογραφή της γνωμοδότησης και η αποστολή της στο ΣΧΟΠ της Περιφέρειας για επικύρωση και δημοσίευση του σχετικού διατάγματος αποχαρακτηρισμού.
Ολοκληρώθηκαν χτες οι εργασίες της «Βουλής των Εφήβων», του «θεσμού», που έχει καθιερώσει η κυβέρνηση ως δήθεν μια μορφή επικοινωνίας των νέων με την πολιτεία. Και με τη φετινή διοργάνωση επιβεβαιώθηκε ότι πρόκειται για μια προσπάθεια, που επιχειρεί να ενσωματώσει τις ανησυχίες, τις αγωνίες και τα οράματα των νέων στα πλαίσια της εφαρμοζόμενης πολιτικής. Ετσι, οι μαθητές που επιλέγονται μετά από συμμετοχή σε εξετάσεις, κύρια σε θέμα έκθεσης, αξιοποιούνται στη συντριπτική τους πλειοψηφία για να εκφραστεί μια μικρογραφία του δικομματικού πολιτικού σκηνικού και να αναπαραχθούν, συνειδητά ή ασυνείδητα, τα αποπροσανατολιστικά διλήμματα και οι διαχωρισμοί του.
Τόσο στις «επιτροπές», όσο και στην «ολομέλεια», οι νεανικές παρεμβάσεις έπιασαν το τεχνητό ουσιαστικά θέμα της διαμάχης των ταυτοτήτων, παρά τη λογοκρισία από τους επικεφαλής του προγράμματος, ενώ έγιναν αναφορές και για την εξωτερική πολιτική της χώρας, την κατάσταση που βιώνει η διχοτομημένη Κύπρος, αλλά και για κοινωνικά θέματα, όπως ο ρατσισμός, ο κοινωνικός αποκλεισμός και οι ανισότητες.
Επίσης, από πολλούς μαθητές, καταγγέλθηκε το εξαντλητικό εξεταστικό σύστημα που βίωσαν με το φετινό μαραθώνιο, αλλά ελάχιστοι έκαναν αναλυτικές κριτικές παρεμβάσεις για την αντιεκπαιδευτική ουσία της μεταρρύθμισης. Προξενεί δε περιέργεια πώς δεν ακούστηκαν εμπειρίες από τους μεγαλειώδεις αγώνες του μαθητικού κινήματος. Αλλά αυτό ίσως και να εξηγείται από τον τρόπο που «φιλτράρονται» οι συμμετέχοντες μαθητές, ώστε να αποφεύγονται ενοχλητικές φωνές.
Από το υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνεται ότι οι περιλαμβανόμενοι στον ενιαίο πίνακα του άρθρου 138 του Ν.2725/99, που επιθυμούν να προσληφθούν ως προσωρινοί αναπληρωτές για το σχολικό έτος 2000 - 2001, θα πρέπει να υποβάλλουν αίτηση - δήλωση σε μια από τις Διευθύνσεις Α/βάθμιας ή Β/βάθμιας Εκπαίδευσης από 10-7-2000 μέχρι 20-7-2000.
Ορκίσθηκαν χθες, ενώπιον του υπουργού Εθνικής Παιδείας Π. Ευθυμίου, ο νέος Γενικός Γραμματέας Λαϊκής Επιμόρφωσης Χρήστος Δούκας και ο νέος πρόεδρος του Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΟΕΕΚ) Παναγιώτης Μαΐστρος.