ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 23 Γενάρη 2010
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η Τέχνη στο πλευρό των εργατικών αγώνων

Αποψη της έκθεσης στη Νίκαια
Αποψη της έκθεσης στη Νίκαια
Αύριο (11π.μ.) στο Δημαρχείο Περάματος, τα ταξικά σωματεία εργαζομένων στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, θα πραγματοποιήσουν πολιτιστική εκδήλωση για τα παιδιά των εργαζομένων και ανέργων της Ζώνης, που μαστίζεται από την ανεργία και νεκρώνει. Στην εκδήλωση, οι καλλιτέχνες που συμμετείχαν στην έκθεση Εικαστικών Τεχνών και Φωτογραφίας, (Δεκέμβρης 2009, Πολυχώρος «Μάνος Λοΐζος» Νίκαια), θα παραδώσουν, δημόσια, στα σωματεία της Ζώνης, τα χρήματα από την πώληση των έργων τους. Τα χρήματα θα διατεθούν εξ ολοκλήρου για την οικονομική ενίσχυση του αγώνα των εργαζομένων της Ζώνης Περάματος και την αντιμετώπιση των δικαστικών εξόδων από τις συνδικαλιστικές διώξεις που υφίσταται το ταξικό κίνημά τους. Συγκεκριμένα, από τις πωλήσεις, συγκεντρώθηκαν συνολικά 15.680 ευρώ και υπήρξαν έξοδα, με αποδείξεις 260 ευρώ. Ετσι, οι εικαστικοί δημιουργοί θα παραδώσουν στα ταξικά σωματεία 15.420 ευρώ.

Η αλληλεγγύη των 138 εικαστικών καλλιτεχνών, εκφράζεται σε μια περίοδο οξυμένων προβλημάτων στη Ζώνη. Οι εργατοτεχνίτες της, αντιμετωπίζουν μια «βιομηχανία» δικαστικών διώξεων, αυταρχισμού και καταστολής για την ποινικοποίηση των αγωνιστικών τους κινητοποιήσεων, του μόνου όπλου των εργατών για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων τους. Η έμπρακτη έκφραση αλληλεγγύης τους στους εργαζόμενους στη Ζώνη είναι συνέχεια της παρουσίας των καλλιτεχνών με εκθέσεις - από το 2006 - μέσα στον εργασιακό χώρο της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, με θέμα τα προβλήματα των εργατών και τη ζωή στη Ζώνη, με τη διοργάνωση, κάθε χρόνο της έκθεσης εικαστικών τεχνών και φωτογραφίας «Ανθρωποι, χρώμα και σίδερο», θεσμός που θα πραγματοποιηθεί και φέτος (από τις 23/4 - 2/5).

ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΑΤΡΟΥ - ΧΟΡΟΥ
Συνεχίζονται οι «κόντρες»

Αγεφύρωτο είναι πλέον το χάσμα ανάμεσα στον διευθυντή του Εθνικού Κέντρου Θεάτρου - Χορού Ηρακλή Λογοθέτη και στο ΔΣ και τον πρόεδρο, Γιώργο Δραγώνα. Αλληλοεπιθέσεις και αλληλοκατηγορίες μέσω ανακοινώσεων βλέπουν το φως της δημοσιότητας καθημερινά, επιβεβαιώνοντας, για άλλη μια φορά, την ορθότητα της θέσης πολλών καλλιτεχνικών σωματείων, πως η δημιουργία του Κέντρου με το συγκεκριμένο Ιδρυτικό Νόμο, θα δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα παρά θα έλυνε.

Με ανακοίνωσή του, το ΔΣ κατηγορεί τον διευθυντή ότι προέβαινε σε κατ' ιδίαν διαβουλεύσεις με συγκεκριμένο επιχορηγούμενο θέατρο, ενώ διατυπώνονται και αλληλοκατηγορίες για αδιαφανείς διαδικασίες. Αυτό που διαφαίνεται είναι ότι όλες αυτές οι κόντρες πηγάζουν από την εξαρχής δυσχέρεια συνεννόησης μεταξύ προέδρου και διευθυντή, η οποία εξελίσσεται σε προσωπική διαμάχη. Μια διαμάχη, που αποπροσανατολίζει τους ανθρώπους του θεάτρου από τη σοβαρότητα των προβλημάτων, που έτσι κι αλλιώς υπήρχαν και υπάρχουν λόγω της εχθρικής προς τον πολιτισμό πολιτικής που εφαρμόζουν διαχρονικά οι αστικές κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Ετσι, το συγκεκριμένο Κέντρο αντί να επιλύει τα προβλήματα προσθέτει κι άλλα.

Διάχυση ψευδαισθήσεων

Κλίμα «ηρεμίας» πριν τη «θύελλα» επικρατεί στον Ελληνικό Κινηματογράφο λόγω της ανακοίνωσης του ΥΠΠΟ-Τ ότι το κινηματογραφικό σ/ν που ετοιμάζει θα τεθεί προς «διαβούλευση» το Φλεβάρη.

Οι σχετικές κυβερνητικές προθέσεις είναι γνωστές από τις θέσεις του ΠΑΣΟΚ για τον κινηματογράφο, προπάντων από τα έργα των προηγούμενων κυβερνήσεών του, που έθεσαν τις θεσμικές βάσεις για την εμπορευματοποίηση στην κινηματογραφική τέχνη προς όφελος του οπτικοακουστικού κεφαλαίου.

Ωστόσο, μέρος των κινηματογραφιστών, με αιχμή το μόρφωμα «κινηματογραφιστές στην ομίχλη», όπου «συγκατοικούν» δημιουργοί, παραγωγοί και διανομείς, παρά τις αγεφύρωτες αντικειμενικές αντιθέσεις τους, εξέφρασαν σε ανακοίνωση την «ικανοποίησή» τους για την ανακοίνωση του ΥΠΠΟ-Τ : «Με μεγάλη μας χαρά διαπιστώνουμε την ανησυχία και ευαισθησία του ΥΠΠΟ και της ηγεσίας του για την τύχη του φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης» (σ.σ. το υπουργείο απάντησε στην απόφαση 19 σκηνοθετών να μη συμμετέχουν στο φεστιβάλ). Και σημειώνουν: «Ελπίζουμε να είναι ο καλός οιωνός για την αντίστοιχη ευαισθησία και φροντίδα στα συνολικότερα αιτήματα όσων παράγουμε τον ελληνικό κινηματογράφο»!

Τα παραπάνω θυμίζουν την ψευδαίσθηση ότι ο καπιταλισμός θα «λύσει» τα προβλήματα του κινηματογράφου προς όφελος ...όλων! Κάτι που, κι αν ήταν δυνατόν πριν μισό αιώνα, σε εντελώς διαφορετικές συνθήκες, συσχετισμούς και με την κινηματογραφία του σοσιαλισμού που «πίεζε» την πολιτιστική πολιτική των αστικών κρατών, αποδείχνοντας τη δυνατότητα ανάπτυξης του κινηματογράφου με όρους καλλιτεχνικής δημιουργίας και όχι κερδοσκοπίας ολίγων, σήμερα, με βάση τον προσανατολισμό της ΕΕ για τα οπτικοακουστικά, είναι εντελώς αδύνατον.

Στο μεταξύ, με αφορμή τις προβολές που ετοιμάζει η «ομίχλη» (28/1-3/2) στο «Ολύμπιον» της Θεσσαλονίκης, Βορειοελλαδίτες σκηνοθέτες, μέλη της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, απορούν: «Πώς ένας θεσμικός φορέας όπως το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης υποκύπτει στους Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη και προβάλλει μέσα από τους χώρους του αυτούς που αμφισβήτησαν και υπονόμευσαν τη λειτουργία του Φεστιβάλ με την αποχή τους από αυτό και μάλιστα στην επέτειο των 50 χρόνων του (...)».


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- «Κέδρος»: «Ουίλιαμ Σαίξπηρ "Ανθολόγιο"» (μετάφραση - επιλογή κειμένων Ερρίκος Μπελιές. Ο γνωστός μεταφραστής κλασικών και νεότερων ξένων δραματουργών, έχοντας μεταφράσει σχεδόν όλα τα έργα του Σαίξπηρ, με τον τόμο αυτό - 386 σελίδες, εικονογραφημένο με έργα τέχνης που παραπέμπουν σε σαιξπηρικά έργα, ανθολογεί αποσπάσματα σαιξπηρικών έργων, καταχωρισμένα σε θεματικές ενότητες. Λ.χ. στην αγάπη, τον έρωτα, την αλήθεια - το ψέμα, τις αρετές - τα ελαττώματα, τη δικαιοσύνη - τους νόμους, το θάνατο, τον πόλεμο - την ειρήνη, τα πλούτη - τη φτώχεια, το κάλλος - την ασχήμια, τη λαγνεία - την απιστία, την εξουσία - το κράτος κλπ. Μερικά αποσπάσματα, με τη συντομία και νοηματική πυκνότητά τους αποτελούν σοφές ρήσεις του μέγιστου ελισαβετιανού ποιητή). Φρανσουά Πετί ντε λα Κρουά «Χίλιες και μία ημέρες (Η άγνωστη Χαλιμά)» (απόδοση Βασιλική Βασ. Γρηγοροπούλου. Παλιό περσικό μυθιστόρημα, εφάμιλλο του «Χίλιες και μία νύχτες», που μετέφρασε από τα περσικά το 17ο αιώνα ο Γάλλος ανατολιστής Φρανσουά Πετί ντε λα Κρουά, με βάση χειρόγραφο που του χάρισε ο αρχηγός των σούφι των Ισπαχάν. Το μυθιστόρημα αφορά σε ιστορίες αγάπης γυναικών, με φόντο την Ανατολή). Γιάννης Γρηγοράκης «Ο διαβήτης του Πλάτωνα» (μυθιστόρημα). Ισπανοελληνική Πολιτιστική Εταιρία Αρχιπελάγους «Νάξος»: Λευτέρης Καρυστιναίος - Αντον Μαρτίνεθ Αρτιέδα «Φολέγανδρος (εικόνες και κείμενα) και το ναυάγιο του Eros» (πρόλογος Κωνσταντίνος Ν. Δανασσής. Ερευνα για την ιστορία της Φολεγάνδρου από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Για τις αρχαιότητες, τη φύση, το περιβάλλον, τη ζωή, τις παραδόσεις των άλλοτε αρκετών κατοίκων της, τη ναυτική ιστορία της. Κι ακόμη τη χρησιμοποίησή της ως τόπο εξορίας των πρώτων αγωνιστών των σοσιαλιστικών ιδεών, όπως ο Αβραάμ Μπεναρόγιας και τριών συντρόφων του στη «Φεντερασιόν» που εξορίστηκαν στο νησί στη δεκαετία του 1910 και κομμουνιστών στις δεκαετίες του 1920, 1930, 1940, μεταξύ των οποίων ο Γιώργης Τρικαλινός, του οποίου μαρτυρία περιλαμβάνεται. Τέλος αναφέρεται εκτενώς και το ναυάγιο του πλοίου «Eros» το 1943).

-- «Μεταίχμιο»: Τζορτζ Τσόνσον «Τα δέκα πιο όμορφα πειράματα» (μετάφραση Γιώργος Μπαρουξής. Το βιβλίο ιστορεί διάσημα πειράματα των: Γαλιλαίου, Γουίλιαμ Χάρβεϊ, Νεύτωνα, Αντονάν - Λοράν Λαβουαζιέ, Λουΐτζι Γκαλβάνι, Μάικλ Φαραντέι, Τζέιμς Τζάουλ, Α. Μάικελσον, Ιβάν Παβλόφ, Ρόμπερτ Μίλιγκαν). Τζέραλντ Κλαρκ «Καπότε (Μια ζωή εν θερμώ)» (μετάφραση Βασίλης Μανουσάκης. Βιοεργογραφία του διάσημου, «καταραμένου» Αμερικανού συγγραφέα. Γκράχαμ Γκριν «Το τέλος μιας σχέσης» (μετάφραση Τρισεύγενη Παπαϊωάννου, πρόλογος Αναστάσης Βιστωνίτης (διάσημο μυθιστόρημα). Λοράν Γκοντέ «Η πύλη της κόλασης» (μετάφραση Κλαίρ Νεβέ - Εύη Σιούγγαρη, μυθιστόρημα). Τζοάνα Καβένα «Η ένδοξη παραίτηση της Ρόζας Λέιν» (μετάφραση Αργυρώ Μαντόγλου, μυθιστόρημα). Καρολάιν Χιουτ «500 πράγματα που πρέπει να μάθεις για τον αρχαίο κόσμο» (μετάφραση - επιμέλεια Μαρίζα Ντεκάστρο. Εικονογραφημένο βιβλίο για παιδιά με 500 θέματα για τους αρχαίους πολιτισμούς. Εκδοση σε συνεργασία με το Βρετανικό Μουσείο). «Ημερολόγιο 2010 - Κρήτη (Ενα καράβι τρικάταρτο)» (επιμέλεια Δημήτρης Χατζηκωνσταντίνου. Το ημερολόγιο περιλαμβάνει κείμενα και φωτογραφίες από την ιστορία, τον πολιτισμό, τη φύση και τη ζωή στην Κρήτη). Ρένα Ρώσση - Ζαΐρη «Το κατεργάρικο αστεράκι» (εικονογράφηση Εφη Λαδά και «Το παιδί που βρήκε ένα αστέρι» (εικονογράφηση Ελίζα Βαβούρη. Βιβλιαράκια για νήπια).

-- «Ελληνικά Γράμματα»: Αντον Τσέχοφ «Πόσο αργεί να ξημερώσει...» (εισαγωγή και μετάφραση του μελετητή και βιογράφου του Ρώσου δραματουργού Μήτσου Αλεξανδρόπουλου. Συλλογή διηγημάτων. Το βιβλίο αυτό είναι το πρώτο της σειράς «Βιβλιοθήκη Μήτσου Αλεξανδρόπουλου», που εκδίδεται μετά το θάνατο του σπουδαίου συγγραφέα, δοκιμιογράφου και μεταφραστή, στις 19/5/2008). Ελένη Γλύκατζη - Αρβελέρ «Γιατί το Βυζάντιο» (βιβλίο - απόσταγμα της πολύχρονης διδασκαλίας της διαπρεπούς Βυζαντινολόγου στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης, με αναφορές σε κείμενα για την Ιστορία, τον πολιτισμό, την κοινωνία του Βυζαντίου).

-- Δημ. Ν. Παπαδήμας: «Ηώς» - Κεφαλονιά» (Ανάτυπο του παλιού, πολύ σημαντικού πολιτιστικού περιοδικού, τεύχους του οποίου αφιερώθηκε στην Κεφαλονιά).

-- «Διαβάζω» (μηνιαία επιθεώρηση του βιβλίου. Τεύχος 501, με αφιέρωμα στο σπουδαίο συγγραφέα και μεταφραστή Μήτσο Αλεξανδρόπουλο).-

Το Αρχείο Μουσικολαογραφικής Παράδοσης «Χρόνης Αηδονίδης» διοργανώνει σήμερα μεγάλη μουσικοχορευτική εκδήλωση στην Κωνσταντινούπολη (στο Φερίκιοϊ), στο θέατρο του Ερασιτεχνικού Ομίλου Θεάτρου Κωνσταντινούπολης, με τον Χρόνη Αηδονίδη και τη Νεκταρία Καραντζή. Συμμετέχουν, επίσης, ο Χρήστος Κισσούδης με την παραδοσιακή χορωδία του Συλλόγου Μεταξάδων και το παραδοσιακό χορευτικό συγκρότημα του Αρχείου Μουσικολαογραφικής Παράδοσης «Χρόνης Αηδονίδης».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ