ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 28 Ιούνη 2009
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Του κόσμου και του χρόνου

«Πιστεύω πως η τέχνη του τραγουδιού αποτελεί κοινωνικό λειτούργημα, γιατί το τραγούδι μάς ενώνει κάτω και μέσα από έναν κοινό μύθο. Κι όπως στο χορό ενώνουμε τα χέρια μεταξύ μας για να ακολουθήσουμε τις ίδιες ρυθμικές κινήσεις, έτσι και στο τραγούδι ενώνουμε τις ψυχές μας για να ακολουθήσουμε μαζί τις ίδιες εσωτερικές δυνάμεις», έλεγε ο Μάνος Χατζιδάκις. Στις μέρες μας δυστυχώς, αυτή η κοινωνική λειτουργία του τραγουδιού γίνεται ολοένα και πιο σπάνια, καθώς το τραγούδι στο μεγαλύτερο μέρος του βρίσκεται μέσα στη στενωπό της κερδοσκοπίας και των εφήμερων σουξέ. Μέσα σε αυτό το σκηνικό που διαμορφώνει η μουσική βιομηχανία, αποξενώνοντας το λαό από το πιο άμεσο και λαϊκό είδος τέχνης, γεννούν ελπίδες εκείνες οι δημιουργικές φωνές που γυρίζουν την πλάτη στις εύκολες συνταγές και κάνουν τραγούδι το μεράκι, τον καημό, την αγωνία, τα θέλω τους, επιμένοντας στην κοινωνική λειτουργία του. Ανάμεσά τους βρίσκεται το νεοσύστατο μουσικό σχήμα «Λαβύρυθμος», που δημιουργήθηκε το καλοκαίρι του 2008 από μια παρέα επαγγελματιών, αλλά και ερασιτεχνών μουσικών. Μια ομάδα ανθρώπων που έχουν σαν κοινό άξονα την ανάγκη να εκφράσουν δημιουργικά, μέσα από νότες και λόγια, τις σκέψεις, τους φόβους, τους προβληματισμούς, τη χαρά, την ευαισθησία τους. Η πρώτη δισκογραφική δουλειά του «Λαβύρυθμου», με τίτλο «Πόλη - Εποχές - Ανθρωποι» (κυκλοφορεί από την εταιρεία «Δίκτυο»), στην οποία εκτός από τα μέλη του σχήματος συμμετέχουν και σπουδαίοι δεξιοτέχνες, έχει για «μίτο της Αριάδνης» ένα πλούσιο ηχόχρωμα, που κυρίως πατάει στο ρεμπέτικο και το παραδοσιακό και μια αισθητική προσέγγιση, που κουβαλά το «άρωμα» μιας άλλης, λιγότερο κυνικής εποχής. Μπουζούκια, μπαγλαμάδες, κιθάρα, βιολί, ούτι, φυσαρμόνικα, κρουστά πλάθουν τραγούδια με κοινωνικές αναφορές, που είναι επηρεασμένα από παραδοσιακούς τόπους, λαϊκές συνοικίες, ρεμπέτικα γλέντια... Τραγούδια που μοιάζουν με ανοιχτά παράθυρα στον κόσμο και στο χρόνο. Ανάμεσά τους μια «Ωδή στον Αθανάσιο Κλάρα», τον ανυπότακτο Αρη Βελουχιώτη, ένα τραγούδι για τον Παλαιστίνιο «Κ41», ένα οργανικό, αλλά και το μουσικό παραμύθι «Ο Γκιώνης». Τον «Λαβύρυθμο» απαρτίζουν οι Νίκος Τριήρης, Γιάννης Τσιαντής, Γιώργος Οικονόμου, Αγγελος Καλοριζικάκης, Πέτρος Γιωρκάτζης, Kostas, Γιώργος Χαρωνίτης, Κατερίνα Ευθυμίου και Ειρήνη Λιοκουκουδάκη. Στο δίσκο συμμετέχουν καταξιωμένοι μουσικοί δεξιοτέχνες όπως οι Πετρο-Λούκας Χαλκιάς, Κώστας Ζαριδάκης, Νίκος Τατασόπουλος, Θανάσης Σοφράς, Μανώλης Καρπάθιος κ.ά. και ερμηνευτές όπως οι Νίκος Κωνσταντινόπουλος, Στυλιανός Μπέλλος.


«Μακάρι να 'χα δυο καρδιές μες στη ζωή την ψεύτρα/ η μια να λειώνει στις φωτιές κι η άλλη να 'ναι πέτρα...». Το εξαιρετικό τραγούδι «Τι να σου κάνει μια καρδιά», σε στίχους της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, που έγινε μεγάλη επιτυχία με ερμηνευτή τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, φέρει την υπογραφή ενός χαρισματικού λαϊκού συνθέτη, του Αντώνη Κατινάρη. Ηταν αυτό που σηματοδότησε το ξεκίνημα της διαδρομής του ως συνθέτη, μια διαδρομή που σφραγίστηκε από πολλές επιτυχίες. Σπουδαίος δεξιοτέχνης του μπουζουκιού με τελείως προσωπικό χαρακτήρα παιξίματος και μικρασιάτικη καταγωγή, ο Αντ. Κατινάρης έδειξε την αγάπη του στη λαϊκή μουσική από πολύ νεαρή ηλικία. Αυτοδίδακτος στο μπουζούκι, ξεκίνησε να παίζει στην ηλικία των 13 χρόνων, στην πόλη που γεννήθηκε, τα Χανιά, όπου πολύ σύντομα καθιερώθηκε ως βιρτουόζος. Στις αρχές της δεκαετίας του '60, με την έλευσή του στην Αθήνα, ξεκίνησε και η συνθετική του καριέρα. Τα τραγούδια του ερμήνευσαν καλλιτέχνες πρώτης γραμμής όπως οι Γρηγόρης Μπιθικώτσης, Γιώτα Λύδια, Στράτος Διονυσίου, Πόλυ Πάνου, Καίτη Γκρέυ, Μανώλης Αγγελόπουλος, Πάνος Γαβαλάς, Ρίτα Σακελλαρίου, Μανώλης Μητσιάς, Λάκης Χαλκιάς, Χαρούλα Λαμπράκη, Σταμάτης Κόκοτας, Μιχάλης Μενιδιάτης, Βαγγέλης Περπινιάδης, Γιώργος Μαργαρίτης κ.ά. Αμέτρητες είναι και οι συμμετοχές του ως εκτελεστή σε κομμάτια συνθετών όπως οι Βασίλης Τσιτσάνης, Απόστολος Καλδάρας, Πάνος Γαβαλάς κ.ά. Μια αγκαλιά τραγούδια του λαϊκού δημιουργού περιλαμβάνονται στο δισκογραφικό «Αφιέρωμα στον Αντώνη Κατινάρη», που κυκλοφόρησε πρόσφατα. Στη δισκογραφική συλλογή παρουσιάζονται κάποια από τα ωραιότερα λαϊκά τραγούδια του, μέσα από νέες ερμηνείες των Κώστα Μακεδόνα, Γιώργου Μαργαρίτη, Μαρίας Κατινάρη, Γεράσιμου Ανδρεάτου, Στέλιου Διονυσίου, Θοδωρή Κατινάρη, Γιάννη Ντουνιά και Κώστα Δουμουλιάκα.

Δεκαεπτά νανουρίσματα, σε στίχους και μουσική του Θανάση Μωραΐτη, περιλαμβάνονται στο δίσκο «Νάνι, γέλιο μου και φως μου, άσπρο γιασεμί του κόσμου». Παρότι πρόκειται για σύγχρονες δημιουργίες, τόσο οι μουσικές τους κλίμακες, όσο και η ενορχηστρωτική επεξεργασία τους, βασίζονται στους «τρόπους» της αρχαίας ελληνικής και δημοτικής μας μουσικής ή «μακάμια - δρόμους» των ρεμπέτικων. Τα τραγουδούν σπουδαίες φωνές, όπως η αξέχαστη Μαρία Δημητριάδη (είναι οι τελευταίες ηχογραφήσεις της), η Νένα Βενετσάνου και η Σόνια Θεοδωρίδου, καθώς και η ηθοποιός Λυδία Κονιόρδου.

Ενα αφιέρωμα στην τσιγγάνικη μουσική και στα τραγούδια των Ρομ αποτελεί ο δίσκος του Σαράντη Σαλέα «Free Gipsy Music» - ζωντανή ηχογράφηση από το Γυάλινο Μουσικό Θέατρο. Συμπράττει ο αδελφός του τραγουδιστή, ο βιρτουόζος του κλαρίνου Βασίλης Σαλέας, καθώς και μια πλειάδα μουσικών από Αλβανία, Σκόπια, Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία, Τουρκία και Ελλάδα, σε έναν «βαλκανικό διάλογο» στην κοινή μουσική γλώσσα της χερσονήσου του Αίμου. Τσιγγάνικοι ρυθμοί, αυτοσχεδιασμοί και μουσική πολυχρωμία δίνουν το στίγμα των 15 κομματιών (τραγούδια και οργανικά) που περιλαμβάνονται στο δίσκο. Ανάμεσά τους πασίγνωστες δημιουργίες, όπως το «Ederlezi» του Γκόραν Μπρέγκοβιτς, το «Dui - Dui», το «Rom» του Κυπουργού και το «Νάις Μπαλαμό» του Διονύση Τσακνή.


Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Τα λόγια μένουν

1. Το μασκέ πάρτι της κυρίας Αγγελοπούλου τελείωσε. Προφανώς ο σύζυγος έκλεισε απότομα το ταμείο δίνοντας το τελικό χτύπημα στο παιχνίδι μια κυρίας που κάποτε ονειρευόταν να γίνει πρόεδρος της Δημοκρατίας.

2. Το χειρότερο για το ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι το αποτέλεσμα που έλαβε στις εκλογές, όσο το ότι επανέφερε από τα έγκατά του, έστω για λίγο, τον Κύρκο.

3. Υπάρχει μια κατηγορία δημοσιογράφων που, ενώ γελοιοποιούνται με τη θέλησή τους για την περιβόητη αναγνώριση, απαιτούν να τους παίρνεις στα σοβαρά.

4. Οταν μια ζωή είσαι πιστός στο δόγμα της Δύσης, τι συμβαίνει ξαφνικά; Τι παθαίνει η Δεξιά και κάνει σημαία της την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα; Μπορεί η ίδια να ξεχνά του λόγους, ωστόσο το μειονέκτημά της, η λησμονιά, γίνεται δικό μας πλεονέκτημα.

5. Οι μετριότητες που μας κυβερνούν φροντίζουν να πολλαπλασιάζουν τα λάθη τους με τέτοια ταχύτητα, που δεν τους προλαβαίνεις. Σαν να παίζεις ηλεκτρονικό παιχνίδι και δεν χτυπάς εσύ στην οθόνη το στόχο, επειδή πέφτει μόνος του.

6. Ο καθωσπρέπει ρατσισμός είναι διαδεδομένος στην κοινωνία μας. Είναι το τελευταίο χόμπι στο οποίο επιδίδεται με πάθος ο Νεοέλληνας, γιατί προσώρας του χαρίζει ελαφρότητα στα βάρη του. Παράλληλα αναλαμβάνει χρέη αστυνόμου, νομοθέτη και εξορκιστή για τα παραπτώματα των μεταναστών.

7. Ο έξυπνος ρατσισμός είναι προνόμιο των οικογενειών που μας κυβερνούν ανελλιπώς. Εθισμένοι στον κυνισμό, επιδεικνύουν χωρίς ντροπή φωτογραφίες από τα στρατόπεδα που ετοιμάζουν για τους απελπισμένους. Τα παρουσιάζουν σαν μεγάλη ευκαιρία και το μόνο που ζητούν ως αντάλλαγμα είναι η δουλικότητα και η άνευ όρων παράδοση.

8. Ο ωμός ρατσισμός στη χώρα μας είναι αποτέλεσμα ενός αμαρτωλού καρπού ανάμεσα στην οικογένεια Μητσοτάκη και στον Καρατζαφέρη. Το πείραμα διαπαιδαγώγησης των λούμπεν τελείωσε με την κακεντρέχεια του πειραματόζωου. Την υπεροψία του Γιώργου συμμερίστηκαν αρκετές νούλες που είχαν ανάγκη από εκείνη τη συγκινησιακή φαιδρότητα που βρίσκεται στον πάτο του φραπέ που πίνουν. Ξαφνικά βρεθήκαμε μπροστά σε κάτι τύπους γνωστούς για την αμφίβολη διανοητική τους ικανότητα, η οποία βρίσκει διέξοδο στα οράματα τη φυλής την αρχαιοπληξία και έναν κακοποιημένο χριστιανισμό. Οπως όλοι του είδους, έχουν ανάγκη από αδύναμους αντίπαλους. Καλύτερη ευκαιρία δεν θα μπορούσε να βρεθεί. Οι Πακιστανοί είναι παντού, ανοιχτοί στο λάκκο της ανοησίας του γνωστού σχηματισμού. Ισλαμοφάγοι, αντικομμουνιστές κοιμούνται και ξυπνάνε κάτω από τον τροχό της κυβέρνησης, την οποία εκλιπαρούν να συνεργαστούν με κάθε τίμημα, μεταφέροντας ακόμα και τα άπλυτά της προκειμένου ν' αποκτήσουν τα πολυπόθητα χαρακτηριστικά που έχουν οι τρεις πολιτικές οικογένειες.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ