Εργο της Τζένης Δρόσου |
Με τη δική της, προσωπική εικαστική ματιά, η ζωγράφος και χαράκτρια Τζένη Δρόσου «ακουμπά» στο μύθο της Αριάδνης και του Θησέα και παρουσιάζει στην γκαλερί «Χρυσόθεμις» (25ης Μαρτίου 20, Χαλάνδρι), την πρόσφατη ζωγραφική της ενότητα. Ξεδιπλώνει το δικό της εικαστικό μίτο και «ταξιδεύει» την «Αριάδνη στην παιδική χαρά των Αγίων Αποστόλων - Καλάμου». Η Τζένη Δρόσου χρησιμοποιεί το μύθο για να ζωγραφίσει άμεσα και απλά την περιπλάνηση του ατόμου στον προσωπικό του λαβύρινθο. Τη διαδρομή του ώσπου να βγει στο φως. Μόνο που ο μίτος στην παρουσιαζόμενη δημιουργία της, δεν οδηγεί στην έξοδο, αλλά στο κέντρο του προβλήματος, με πολλές διαδρομές και παλινδρομήσεις. Οταν όμως φτάσει στην έξοδο, στην παιδική χαρά, όλα είναι δυνατά. Το παρόν, το παρελθόν, ο μύθος και η πραγματικότητα γίνονται ένα και όλα φαίνονται αισιόδοξα.
Η Τζένη Δρόσου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική κοντά στον Γ. Τσαρούχη (1954 - 1959) και υποκριτική στο «Θεατρικό Εργαστήρι» του Β. Ρώτα (1947 - 1949). Εκτοτε, ασχολείται με τη ζωγραφική και παράλληλα για μία εικοσαετία, εργάστηκε σαν φωτογράφος - κινηματογραφίστρια στο Λαϊκό Νοσοκομείο, γυρνώντας ταινίες για φοιτητές της Ιατρικής. Η θεματογραφία της περιλαμβάνει τις ενότητες «Ημερολογιακές σειρές», «Διάλογοι», «Συνάντηση με φίλους», «Ταυρομαχίες», «Τοπία», «Χειρουργεία», «Σημειώσεις» κ.ά. Η ζωγραφική, αλλά και η χαρακτική της κινούνται στα πλαίσια μιας εξπρεσιονιστικής κατεύθυνσης, στην οποία, παλιότερα, υπερίσχυαν τα λαϊκότροπα στοιχεία. Η Τζένη Δρόσου έχει παρουσιάσει έργα της σε εννέα ατομικές εκθέσεις (Γκαλερί: «Ωρα», «Νέες μορφές», «Πανσέληνος», «Αστρολάβος» κ.ά.) και έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές (Πανελλήνιες 1960, 1967, 1969, 1975, 1987 κ.ά.). Εχει ασχοληθεί επίσης με τη χαρακτική και την εικονογράφηση βιβλίων (Γ. Ρίτσος, «Μια πυγολαμπίδα φωτίζει τη νύχτα» 1978, «Ονειρο καλοκαιρινού μεσημεριού», 1981). Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 29/5.
Εργο του Γιώργου Νικολαΐδη |
Γεννημένος στην Κύπρο το 1948, με εικαστική εκπαίδευση στα εργαστήρια Λευτέρη Οικονόμου και Τηλέμαχου Κάνθου στην Κύπρο και αργότερα στην ΑΣΚΤ Αθήνας (προκαταρκτικό με δάσκαλο τον Νίκο Νικολάου, ζωγραφική κοντά στον Γ. Μαυροΐδη, νωπογραφία στο εργαστήρι Κ. Ξυνόπουλου και ψηφιδωτό με τον Γ. Κολέφα), ο καλλιτέχνης στην τωρινή του ατομική έκθεση, έχει σημείο αναφοράς τη γυναικεία μορφή. Γυναικεία σώματα μέσα στη φύση, σε παραλίες ή εσωτερικούς χώρους, σε στατικές ή σύνθετες πόζες. Συνθέσεις στις οποίες αποτυπώνεται η προσπάθεια του δημιουργού για την καταγραφή του στιγμιαίου. Εργα - λάδι σε μουσαμά - στα οποία κυριαρχεί η γαιώδης χρωματική γκάμα.
«Ο Γιώργος Νικολαΐδης είναι ένας ζωγράφος σημαντικής παιδείας και σπάνιας ευαισθησίας» σημειώνει στον κατάλογο η Αθηνά Σχινά. «Επιλέγει με περίσκεψη το υλικό του και τα θέματά του, μέσα απ' όπου μεταφέρει το ζωντανό διάλογο του φωτός με τις επιφάνειες και το χώρο. Ενα χώρο, που τον ενσαρκώνει με τις μορφές του, οι οποίες αποτελούνται κυρίως από γυμνά γυναικεία σώματα που αναδεικνύουν τους όγκους, την πλαστικότητά τους και την εσωτερική τους οργανικότητα. Τα σώματα που εικαστικά ο καλλιτέχνης διαπραγματεύεται... παράγουν και ταυτοχρόνως συσσωρεύουν φως, υποδεικνύοντας οπτικές προσπελάσεις στο θεατή που ανιχνεύει, με βάση την αληθοφάνεια και την απτότητά τους, το μυστήριο και την αινιγματικότητα που υποβάλλουν». Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 23/5.
2. Κανένα σκάνδαλο δε με ξαφνιάζει, γιατί αυτή είναι η φύση του συστήματος.
3. Ο μαθουσάλειος Βίος των τριών πολιτικών οικογενειών είναι βουτηγμένος ολοκληρωτικά στη ματαιοδοξία του. Μιμούμενος με παιδαριώδη τρόπο τη ζωή των Ευρωπαίων ηγετών, παρουσίασε το τελευταίο του επίτευγμα στον ελληνικό λαό: το ταμείο της φτώχειας. Κάποτε που θα καταφέρουμε να αποδώσουμε στον εαυτό μας αυτό που του αξίζει, θα θυμόμαστε το ταμείο της φτώχειας σαν μια από τις χειρότερες προσβολές που μας έχουν κάνει.
4. Τον τελευταίο καιρό κάποιοι δημοσιογράφοι έχουν αναλάβει ένα κέντημα: να παρουσιάσουν τον Γιάννη Ρίτσο στις αληθινές, όπως ισχυρίζονται, διαστάσεις του. Ετσι είναι η ζωή. Ο κύκλος των διώξεων κατά του ποιητή έδωσε τη θέση του σ' αυτόν της κολακείας, και, όταν και αυτό δεν έπιασε, φτάσαμε στην εποχή της αγυρτείας. Ομολογώ ότι διασκέδασα με το νέο προφίλ ενός αγνώστου σ' εμένα Ρίτσου, που θύμιζε έντονα υπαρξιστή της δεκαετίας του '60, όπου στο βάθος ενός καφέ τύπου Ντε Μαγκό στο Παρίσι ένας μισάνθρωπος παρατηρεί τον κόσμο σαν θεατρική παράσταση. Κάπως έτσι. Είναι γνωστό πως η αγυρτεία, που είναι συνεπής με τη φύση της, οφείλει να μη βλέπει το αντικείμενο με το οποίο καταπιάνεται. Απλά το χρησιμοποιεί ανάλογα με τις τρέχουσες ανάγκες της δημοσιότητας, δηλαδή της μόδας που τρέφει την κοινή γνώμη. Ποτέ άλλοτε δημοσιογράφοι δεν ανέλαβαν να διαχωρίσουν έναν δημιουργό από την πολιτική του περιπέτεια. Για να θυμηθώ τον Οκτάβιο Παζ, το σώμα του Ρίτσου έχει υποστεί χειρουργική επέμβαση με σκοπό να ξεχάσουμε πώς ήταν. Η προσπάθεια να προκαλέσουν μια συζήτηση δεν πέρασε, για τον απλό λόγο ότι ο ποιητής είχε «γράψει» τόσο πολύ στον κόσμο με το πρόσωπό του, ώστε ο πολίτης που θα αναλάμβανε την υπεράσπιση του ποιητή θα βρισκόταν στην παρανοϊκή κατάσταση να μιλά για τον εαυτό του. Αυτό κατορθώνουν οι μεγάλοι ποιητές. Τι απομένει; Αλλη μια φάρσα, αφού η απόπειρα για το νέο πορτρέτο του Γιάννη Ρίτσου άφησε πίσω της ένα άδειο κάδρο.
5. Ο ρατσισμός των οικολόγων στηρίζεται στο ότι κατά βάθος αρνούνται να δεχτούν πως και ο άνθρωπος είναι φύση.
6. Δωρεάν συμβουλές: ο Συνασπισμός θα πρέπει να αφεθεί, για το καλό του, στην αγκαλιά της θείας πρόνοιας. Μόνο αυτή είναι επιφορτισμένη να επιβάλει τη θέλησή της σ' αυτούς που διαχειρίζονται τις εταιρείες δημοσκοπήσεων. Αυτοί που σφετερίστηκαν την αθωότητα του Συνασπισμού, αφού τον εκτίναξαν στα ύψη και τώρα τον έβαλαν να κάνει κούνια στα χαμηλά, γυρίζουν γύρω από τη Μέκκα των σφυγμομετρήσεων. Ο Συνασπισμός ας τους συναντήσει και οι αριθμοί θα γίνουν πάλι δικοί του. Συμβουλή δεύτερη: Οι Αριστεριστές θα πρέπει να έλθουν εις γάμου κοινωνίαν με τους ευαγγελιστές. Αν ενώσουν τις προφητείες τους για το τέλος του κόσμου, δε θα μένει παρά να μας χαρίσουν και τη χρονολογία γι' αυτό. Επειτα ας μας καλέσουν να περιμένουμε μαζί την καταστροφή του συστήματος, αρκεί να προσκομίσουν αναπαυτικές σεζλόνγκ και άφθονο καφέ.