Η Λυρική δεν είναι ιδιωτική επιχείρηση, τονίζουν οι εργαζόμενοι που αντιδρούν στο κλείσιμο της «Νέας Σκηνής» και στους σχεδιασμούς συρρίκνωσης της ΕΛΣ
Πράγματι, ο Οδ. Κυριακόπουλος άλλαξε ...τα φώτα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Με τις κυβερνητικές ευλογίες, ασφαλώς και προς εξυπηρέτηση μιας πολιτικής που υποκλίνεται στις επιδιώξεις του μεγάλου κεφαλαίου να αλώσει τον πολιτισμό γενικότερα. Χαρακτηριστική η περίπτωση του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», στο οποίο εκχωρούνται ουσιαστικά δύο μεγάλοι κρατικοί Οργανισμοί, η Εθνική Λυρική Σκηνή και η Εθνική Βιβλιοθήκη, με το πρόσχημα ότι αυτό θα ανεγείρει τα νέα κτίριά τους. Τι να πρωτοθυμηθούμε από την τρίχρονη θητεία του Οδ. Κυριακόπουλου; Το «όραμά» του, για ν' αξιοποιήσει η ΕΛΣ τις ευκαιρίες που παρέχει ο ιδιωτικός τομέας; Το απίστευτα αγοραίας αντίληψης και ανεκδιήγητο ερωτηματολόγιο με τίτλο «Εθνική Λυρική Σκηνή: Οργανωτική κουλτούρα προσανατολισμένη στην αγορά», με το οποίο ζητούσε από τους εργαζόμενους της Λυρικής ν' απαντήσουν σε ερωτήματα όπως αν «στην ΕΛΣ κάθε εργαζόμενος σκέπτεται και δρα σαν να είναι επιχειρηματίας»; Την προκλητική στάση του στις διαπραγματεύσεις με τα σωματεία της Λυρικής για τη σύναψη της συλλογικής σύμβασης εργασίας, που πυροδότησε απεργιακές κινητοποιήσεις χορωδών, χορευτών, πρωταγωνιστών, τεχνικών, διοικητικών, όλων όσοι βιώνουν την απαξίωση, ανασφάλεια, αναλγησία από πλευράς κράτους και διοίκησης;
Από την πρόσφατη πορεία διαμαρτυρίας των εργαζομένων της Λυρικής στο ΥΠΠΟ |
«Γιατί οδηγείται σε αφανισμό η Ελληνική Οπερέτα και ποια συμφέροντα εξυπηρετεί το κλείσιμό της; Γιατί οδηγούνται δεκάδες ειδικευμένοι εργαζόμενοι στην ανεργία;», αναρωτιούνται οι εργαζόμενοι στη Λυρική, που ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα των σωματείων τους και με τη συμπαράσταση της ΠΟΘΑ έκαναν πριν περίπου ένα δεκαήμερο πορεία διαμαρτυρίας προς το ΥΠΠΟ, αποφασισμένοι να μη δεχτούν το κλείσιμο του «Ακροπόλ» και κανενός είδους συρρίκνωση στην ΕΛΣ. Υπενθυμίζουμε την Επίκαιρη Ερώτηση που έχει καταθέσει το ΚΚΕ προς τον υπουργό Πολιτισμού σχετικά με την απαξίωση και συρρίκνωση της ΕΛΣ, ρωτώντας τον «ποια άμεσα και συγκεκριμένα μέτρα θα πάρει για τη διασφάλιση της λειτουργίας, την αναβάθμιση και την ανάπτυξη της ελληνικής οπερέτας και συνολικά της Εθνικής Λυρικής Σκηνής».
Με επιστολή τους, εξάλλου, προς τον υπουργό Πολιτισμού οι εργαζόμενοι στη Λυρική Σκηνή ζητούν την άμεση παρέμβασή του «ενάντια στη διαφαινόμενη συρρίκνωση του μοναδικού λυρικού θεάτρου της χώρας μας, που οδηγεί δεκάδες εξειδικευόμενους εργαζόμενους στην ανεργία καθώς και στον αφανισμό της ελληνικής οπερέτας». Αναφερόμενοι στην ανακοίνωση του ΔΣ της ΕΛΣ, διά του προέδρου του Οδ. Κυριακόπουλου, ότι προτίθεται να κλείσει τη «Νέα Σκηνή» της ΕΛΣ, που στεγάζεται στο θέατρο Ακροπόλ, τονίζουν: «Η "Νέα Σκηνή" της ΕΛΣ είναι το μοναδικό θέατρο στην Ελλάδα που παρουσιάζει την εΕλληνική οπερέτα και επί 8 καλλιτεχνικές περιόδους το κάνει με μεγάλη επιτυχία, έχοντας αποκτήσει το δικό της ένθερμο κοινό». Χαρακτηρίζουν την κίνηση του ΔΣ «εντελώς αδικαιολόγητη» και καταθέτουν τα παρακάτω στοιχεία:
Επίσης, επισημαίνουν την «κακή οικονομική διαχείριση του Θεάτρου, που δημιουργεί έλλειμμα στο ταμείο του, όπως για παράδειγμα η πρόσφατη μίσθωση καινούργιων πολυτελών γραφείων, με πολύ μεγαλύτερο κόστος ενοικίου από τα προηγούμενα, καθώς και οι υποτιθέμενες "συμφέρουσες" συμπαραγωγές με όπερες του εξωτερικού. Επίσης, γίνονται προσλήψεις συνεργατών - συμβούλων με υπερβολικές αμοιβές, τη στιγμή που το καλλιτεχνικό προσωπικό της "Νέας Σκηνής" αμείβεται με μισθούς πείνας».
Οι εργαζόμενοι υπογραμμίζουν τη διαφωνία τους «με τη λογική του να διοικείται ένας εθνικός φορέας πολιτισμού, όπως η εθνική μας όπερα, με κριτήρια μιας οποιασδήποτε ιδιωτικής επιχείρησης. Αναρωτιόμαστε αν έχει ισχύ ο ιδρυτικός νόμος της ΕΛΣ (Ν. 2273/94), που καθορίζει σαφώς τον τρόπο λειτουργίας της και τις αρμοδιότητες του κάθε οργάνου αυτής ή μήπως συνειδητά συνειδητά παραβιάζεται το περιεχόμενό του;».
Ακόμη, τονίζουν ότι «από καλλιτεχνικής πλευράς, η Εθνική Λυρική Σκηνή βαθμιαία απεμπολεί την υποχρέωσή της να παράγει πρωτογενές καλλιτεχνικό προϊόν και τείνει να λειτουργεί σαν υποκατάστημα ξένων καλλιτεχνικών πρακτορείων».
Οι προωθούμενοι σχεδιασμοί, είναι ξεκάθαρο ότι αποσκοπούν στην αποδυνάμωση της Λυρικής Σκηνής και την ευκολότερη παράδοσή της στις «αγκάλες» των ιδιωτών. Ο πολιτισμός δεν είναι εμπόρευμα και αυτό το ξέρουν καλά οι άνθρωποι που τον υπηρετούν και οι οποίοι είναι αποφασισμένοι να τον υπερασπιστούν.