ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 3 Ιούνη 2000
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ»
Ξεπούλημα με διεθνή διαγωνισμό
  • Μετά από δωδεκάμηνη υπονόμευση του αερομεταφορέα οι κυβερνητικοί εταίροι δήλωσαν... μη ενδιαφέρον για την εταιρία

  • Σκάνδαλο πρώτου μεγέθους καταγγέλλει ο Σωκράτης Ματζουράνης, αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Σωματείων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΠΑ) και στέλεχος της Ενωτικής Συνδικαλιστικής Κίνησης (ΕΣΚ)

Σε νέα φάση εισέρχεται το ξεπούλημα της «Ολυμπιακής Αεροπορίας», με την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού, που αποφάσισε η κυβέρνηση. Αυτό προκύπτει μετά τη συνάντηση που είχαν χτες οι συναρμόδιοι υπουργοί Εθνικής Οικονομίας και Μεταφορών - Επικοινωνιών με τους εκπροσώπους της «Μπρίτις Εργουέις» (ΒΑ) και τις σχετικές δηλώσεις που ακολούθησαν.

Η συνάντηση διήρκεσε λιγότερο από μία ώρα και κατά δήλωση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου, «η νέα διοίκηση της ΒΑ δεν είναι διατεθειμένη να κάνει χρήση του δικαιώματος εξαγοράς του 20% της ΟΑ». Επακολούθησε ανακοίνωση των Βρετανών, στην οποία αναφέρεται ότι μετά από κοινή συμφωνία με την ελληνική κυβέρνηση, η ΒΑ δεν προτίθεται να εξαγοράσει ποσοστό μετοχών της ΟΑ και ότι η διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα αποχώρησης της «Σπίντγουιν» από τη διοίκηση της ΟΑ θα καθοριστεί τις επόμενες μέρες.

Για το θέμα αυτό αναμένεται να συναντηθεί σήμερα ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Χρ. Βερελής με το διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΑ Ρ. Λιντς και τα άλλα βρετανικά στελέχη. Ωστόσο, ένα από τα ερωτήματα που τίθεται, με δεδομένη μάλιστα και τη «συναινετική» στάση των δύο πλευρών στην αποχώρηση της «Σπίντγουιν» από τη διοίκηση της ΟΑ, είναι κατά πόσο οι Βρετανοί εκφράζουν τις πραγματικές τους προθέσεις όταν λένε ότι δεν ενδιαφέρονται για την ΟΑ; Μήπως πρόκειται για συγκεκριμένη στρατηγική, που αποσκοπεί στην περαιτέρω μείωση της αξίας της εταιρίας; Και είναι τυχαία άραγε η αναφορά του Γ. Παπαντωνίου ότι στο διεθνή διαγωνισμό είναι «ευπρόσδεκτη» και η ΒΑ;

Μετά τη συνάντηση ο Γ. Παπαντωνίου γνωστοποίησε την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει στη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού για την πώληση «μειοψηφικού πακέτου μετοχών» μαζί με το μάνατζμεντ της ΟΑ. Για το λόγο αυτό μέσα στην επόμενη βδομάδα θα προσληφθεί σύμβουλος, ο οποίος θα εισηγηθεί και το προς εκχώρηση ποσοστό μετοχών του εθνικού αερομεταφορέα. Ο υπουργός ρωτήθηκε αν ο διαγωνισμός θα αφορά το ίδιο ποσοστό (20%), αλλά και αυτή τη φορά απέφυγε τη σαφή απάντηση. Είπε ότι θα περιμένει την εισήγηση του συμβούλου, για να προσθέσει ότι σε πρώτη φάση θα είναι «μειοψηφικό πακέτο και ασφαλώς θα προχωρήσουμε σε μεγαλύτερα ποσοστά στη συνέχεια».

Απαντώντας σε άλλη ερώτηση για το πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία του διεθνούς διαγωνισμού και κατ' επέκταση πότε θα αναλάβει ο νέος μάνατζερ στην εταιρία, ο Γ. Παπαντωνίου εξέφρασε την ελπίδα ότι «ο νέος διεθνής επενδυτής θα έχει εγκατασταθεί μέσα στο 2000». Σημειώνεται ότι στο μεταβατικό στάδιο μέχρι την εγκατάσταση του νέου μάνατζερ, η κυβέρνηση προσανατολίζεται να καλύψει τις θέσεις των Βρετανών με υψηλόβαθμα στελέχη της ΟΑ και των θυγατρικών της.

Ο Σωκράτης Ματζουράνης

Ο Σωκράτης Ματζουράνης, αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Σωματείων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΠΑ) και στέλεχος της Ενωτικής Συνδικαλιστικής Κίνησης (ΕΣΚ) επισημαίνει ότι για μια ακόμα φορά η πολιτική της κυβέρνηση για την «εξυγίανση» της ΟΑ απέτυχε. Υπογραμμίζει ότι ο μόλις πριν ένα χρόνο «μονόδρομος» για τη σωτηρία του εθνικού αερομεταφορέα, που τόσο πανάκριβα πλήρωσε ο ελληνικός λαός, αποδεικνύεται απάτη και αυταπάτη, ενώ αυτοί που εμφανίστηκαν από την κυβέρνηση σαν «σωτήρες», έφεραν την ΟΑ στη δεινότερη θέση της ιστορίας της: Την υποθήκευσαν, την απαξίωσαν, τη συρρίκνωσαν.

Ο Σ. Ματζουράνης χαρακτηρίζει σκάνδαλο πρώτου μεγέθους την προσπάθεια να εμφανιστεί στον ελληνικό λαό όλη αυτή η υπόθεση σαν μια «κοινή συναινέσει διάλυση μιας συμφωνίας» και τονίζει ότι η κυβέρνηση για την πολιτική που εφαρμόζει στην ΟΑ είναι υπόλογη απέναντι στον ελληνικό λαό και τους εργαζόμενους. «Πέρα από την ανάληψη των πολιτικών της ευθυνών, είναι άμεση ανάγκη η κυβέρνηση να προχωρήσει στην επανεξέταση όλων των συμφωνιών που αφορούν τα οικονομικά της ΟΑ και να ακυρώσει συμβάσεις και αποφάσεις που υπέγραψαν οι Βρετανοί», σημειώνει και προσθέτει: «Σ' αυτή τη φάση ένας μόνο δρόμος υπάρχει για να σωθεί η ΟΑ. Αμεσα η κυβέρνηση να συζητήσει ισότιμα και ειλικρινά με τους εργαζόμενους για ένα μακροπρόθεσμο σχεδιασμό επιβίωσης και ανάπτυξης του εθνικού αερομεταφορέα, που θα στηρίζεται στην κατοχύρωση του ενιαίου και δημόσιου χαρακτήρα του, του εθνικού και κοινωνικού του ρόλου και που θα παίρνει υπόψη τις ρεαλιστικές προτάσεις των εργαζόμενων και των συνδικάτων τους. Η κυβέρνηση πρέπει να καταλάβει ότι δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη της ΟΑ έξω από τις προτάσεις των εργαζόμενων και πολύ περισσότερο με μέτρα εναντίον τους. Η ανακοίνωση τετελεσμένων αποφάσεων για νέους επενδυτές και μάνατζερ θα βρει αυτή τη φορά αντίθετο το συνδικαλιστικό κίνημα και τον ελληνικό λαό. Η ΟΑ δεν είναι "μια εταιρία". Είναι στρατηγικής σημασίας περιουσία του ελληνικού λαού», καταλήγει ο Σ. Ματζουράνης.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Ρυθμίσεις ενίσχυσης του χρηματιστηριακού τζόγου

Με πρόσχημα την ενίσχυση της... διαφάνειας στις χρηματιστηριακές συναλλαγές, δημοσιοποιήθηκε από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας το νομοσχέδιο για το ΧΑΑ, με το οποίο εκχωρούνται πρόσθετες αρμοδιότητες στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και στη διοίκηση του Χρηματιστηρίου της Αθήνας, στα πλαίσια των κυβερνητικών επιδιώξεων για τη λήψη μέτρων που θα υποβοηθήσουν την αύξηση των χρηματιστηριακών συναλλαγών.

Σχετικά με την περιβόητη διαφάνεια, το μόνο συγκεκριμένο που προβλέπεται από το νομοσχέδιο είναι η υποχρέωση των μετόχων που έχουν ποσοστό πάνω από το 5% των εισηγμένων εταιριών. να προαναγγέλλουν τις μεταβολές του ποσοστού συμμετοχής τους. Ακόμα κι αν θεωρήσουμε πάντως ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση για ενημέρωση - στο βαθμό που γίνει γνωστή από το πλήθος των μετόχων μιας εταιρίας - ενδέχεται να προφυλάξει κάποιους μικρομετόχους από παιχνίδια που μπορεί να κάνουν οι μεγαλομέτοχοι των εταιριών, η διάρθρωση των χαρτοφυλακίων των εισηγμένων εταιριών είναι τόσο περίπλοκη, που μόνο η συστηματική παρακολούθηση των εξελίξεων μπορεί να προσφέρει πραγματική εικόνα για το τι συμβαίνει σε κάθε όμιλο. Πάντως, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι μεγαλομέτοχοι προωθούν τα παιχνίδια τους αποκομίζοντας δισεκατομμύρια κερδών, μέσω μικρών, κάτω του 5%, πακέτων μετοχών που έχουν στην κατοχή τους μέλη των οικογενειών τους ή συγκεκριμένοι εντολοδόχοι.

Στο κεφάλαιο της διαφάνειας φαίνεται να ανήκει και η ρύθμιση σύμφωνα με την οποία στο εξής θα υπάρχει, πέραν της εταιρικής, και προσωπική ευθύνη των μελών της διοίκησης των επιχειρήσεων στις περιπτώσεις της διασποράς φημολογιών ή και κρουσμάτων χειραγώγησης μετοχών. Πρόκειται για ένα μέτρο που φαινομενικά αποβλέπει στον περιορισμό της ακατάσχετης και πολλές φορές εκτός πραγματικότητας φημολογίας που υπάρχει γύρω από το μέλλον κάποιων μετοχών, ωστόσο η πείρα δείχνει ότι δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις εκείνες που τα όποια χρηματικά πρόστιμα επιβάλλονται για τέτοιες παραβάσεις είναι μηδαμινά σε σχέση με τα κέρδη που ορισμένοι αποσπούν με βάση τις ψεύτικες ειδήσεις που οι ίδιοι ρίχνουν στην αγορά.

Κατά τ' άλλα, με το νομοσχέδιο εξουσιοδοτείται η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς να προχωρήσει στην έκδοση «Κανονισμού Συμπεριφοράς» για τις εισηγμένες εταιρίες. Σ' αυτά τα πλαίσια δίνεται η δυνατότητα να επιβάλλονται και πρόστιμα για όσους παραβαίνουν αυτόν τον κανονισμό, ενώ πρόστιμα θα επιβάλλονται και προς τις εμπλεκόμενες με τις συναλλαγές της οδού Σοφοκλέους χρηματιστηριακές εταιρίες.

Το νομοσχέδιο προβλέπει ακόμα ότι η Επιτροπή από κοινού με τη διοίκηση του Χρηματιστηρίου θα μπορούν στο εξής να αποφασίζουν την εξάμηνη αναβολή της διαδικασίας για την εισαγωγή νέων επιχειρήσεων στο ΧΑΑ ή για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου εισηγμένων εταιριών. Στο ίδιο μήκος κύματος, οι αιτήσεις για εισαγωγή εταιριών στο Χρηματιστήριο ή τα δελτία για αύξηση μετοχικού κεφαλαίου θα εξετάζονται στο εξής με προϋποθέσεις που θα εξαρτώνται από το ύψος των ποσών που πρόκειται να αντληθούν από τη χρηματαγορά.

Τέλος, καθορίζονται ειδικά προσόντα για τα στελέχη που είναι αρμόδια για την εκτέλεση εντολών των ΕΛΔΕ και άλλων χρηματιστηριακών εταιριών, για τα οποία επίσης θεσπίζεται και ειδική διαδικασία πιστοποίησης των προσόντων αυτών.

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Ενημερωτικό φυλλάδιο για τουρίστες

Την έκδοση ενημερωτικού φυλλαδίου για τους ξένους τουρίστες, το σύστημα 24ωρης πληροφόρησης στο οποίο θα περιλαμβάνεται και το κέντρο κλήσεων 171 και τη σύσταση «δικτύου τουριστικού ελέγχου», περιλαμβάνονται μεταξύ των αποφάσεων του υπουργείου Ανάπτυξης για την τουριστική περίοδο, τα οποία ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης Ν. Χριστοδουλάκης, δίνοντας το γενικό τίτλο «τουριστική ετοιμότητα 2000».

Ειδικότερα, ο Ν. Χριστοδουλάκης ανακοίνωσε ότι ετοιμάζεται ένα ενημερωτικό φυλλάδιο που θα εκδοθεί σε τέσσερις γλώσσες, στο οποίο θα περιλαμβάνονται πληροφορίες για την εξυπηρέτηση των τουριστών. Επίσης, αναφέρθηκε στη σύσταση ενός δικτύου τουριστικού ελέγχου, που όπως είπε, θα έχει επικεφαλής μια επιτελική ομάδα που θα συνδέεται και θα συντονίζει τις περιφερειακές ομάδες.

Τέλος, ο υπουργός Ανάπτυξης ανέφερε ότι σε προχτεσινή σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, εκτός από τα παραπάνω συζητήθηκε η προώθηση της απόφασης της κυβέρνησης να παραχωρήσει στους ιδιώτες όλη την περιουσία του ΕΟΤ μέσω της «εταιρίας αξιοποίησης», καθώς και η ιδιωτικοποίηση των καζίνο της Πάρνηθας και της Κέρκυρας.

Μήπως;

Για τα παράπονα των καταναλωτών από τα κέντρα αδυνατίσματος ενημερώθηκαν από το υπουργείο Ανάπτυξης οι εκπρόσωποι των... κέντρων αδυνατίσματος! Επίσης, με πρωτοβουλία της υφυπουργού Ανάπτυξης ζητήθηκε από τους εκπροσώπους των ινστιτούτων να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με τον «κώδικα δεοντολογίας» μέσα σε δέκα ημέρες, ενώ το υπουργείο απειλεί με τη λήψη μέτρων και συγκεκριμένα με νομοθετική ρύθμιση εάν συνεχιστεί η παραβίαση του «κώδικα».

Μήπως οι επιχειρήσεις κέντρων αδυνατίσματος πρέπει να συντάξουν και τη σχετική νομοθετική ρύθμιση;



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ