ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 18 Γενάρη 2009
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΕΖΑΡ ΒΑΓΙΕΧΟ
Ενας οικουμενικός δημιουργός

Ο Σέζαρ Βαγιέχο γεννήθηκε στο Σαντιάγκο του Περού, το 1892, και πέθανε στο Παρίσι το 1938. Το ποιητικό του έργο, ένα από τα σημαντικότερα στην ισπανική γλώσσα, επισκίασε το πεζογραφικό, που είναι εξίσου σημαντικό.

Το φιλολογικό έργο του διαιρείται σε δύο μεγάλες φάσεις. Αυτή που αναπτύσσει στο Περού (μέχρι το 1923) κι αυτό που παράγει στο Παρίσι και στην Ισπανία (από το 1923 μέχρι το θάνατό του). Γεννημένος σε μια επαρχία μακρινή και ταπεινή, αναθρεμμένος μέσα στη φτώχεια, ο δημιουργός δίνει μια δύσκολη και ηρωική μάχη για την πνευματική του συγκρότηση. Οι δυσκολίες και οι στερήσεις ήταν πολλές. Το 1918 δημοσιεύει το πρώτο του ποιητικό έργο, «Μαύροι μαντατοφόροι». Ακολουθεί το έργο «Τρίλθε» που θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα του λατινοαμερικάνικου υπερρεαλισμού. Ενός υπερρεαλισμού, όμως, με έντονα τα στοιχεία της προσωπικής και εθνικής ευαισθησίας του Βαγιέχο.

Ο Χοσέ Κάρλος Μαριάτεγκι, ο μαρξιστής επαναστάτης διανοούμενος και ιδρυτής του ΚΚ Περού, στο κλασικό του έργο «Εφτά δοκίμια για την ερμηνεία της περουβιανής πραγματικότητας» γράφει: «Οι "Μαύροι μαντατοφόροι" θα μπορούσε να είναι το μοναδικό του έργο. Και μόνο μ' αυτό θα μπορούσε να ξεκινήσει μια νέα εποχή στη λογοτεχνία μας. Στο πρώτο ποίημα της συλλογής αρχίζει, ίσως, η περουβιανή ποίηση (περουβιανή με την έννοια του ιθαγενούς)».

«Είναι χτυπήματα στη ζωή τόσο σκληρά... Δεν ξέρω!

Χτύπημα σαν από την οργή του Θεού. Λες και πριν από εκείνα

τ' απόπλυμα απ' όλες τις συμφορές

Να λίμναζε μες στην ψυχή... Δεν ξέρω!

Κι ο άνθρωπος φτωχός... φτωχός... Στρέφει τα μάτια

όπως όταν πάνω απ' τον ώμο μας καλεί ένα χτύπημα παλάμης

στρέφει τα έξαλλα μάτια και ολόκληρη η ζωή του τελματώνεται

σαν μια λίμνη ενοχής στο βλέμμα

είναι χτύπημα στη ζωή τόσο σκληρό... Δεν ξέρω!»

Ο Βαγιέχο στο ευρωπαϊκό του έργο εγκαταλείπει τον «πνευματισμό» και το μυστικισμό και υιοθετεί, ιδεολογικά και αισθητικά, το μαρξισμό. Πνευματικοί καρποί αυτής της φάσης είναι τα «Ανθρώπινα ποιήματα» και η ελεγεία «Ισπανία, απομάκρυνε από μένα αυτόν τον κάλυκα». Συγχρόνως, ο Βαγιέχο αφοσιώθηκε σ' ένα έργο χρονικογράφου, δοκιμιογράφου και προπαγανδιστή της επαναστατικής ιδέας. Το θεατρικό και αφηγηματικό έργο αυτής της περιόδου εκφράζουν την ιδεολογία του. Ανάμεσα σ' αυτό εξέχουσα θέση κατέχει η νουβέλα «Τουνγκτένο», που αποτελεί υπόδειγμα της εφαρμογής των θέσεων του «σοσιαλιστικού ρεαλισμού». Το έργο αναφέρεται στους εργάτες των ορυχείων και στο ζήτημα των ιθαγενών. Επίσης, σημαντικό είναι το αφήγημά του «Πάνο Γιούνκε», όπου στιγματίζει τις διακρίσεις που υφίστανται οι μαθητές στην εκπαίδευση. Πιστεύει ότι το σχολείο είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας και σ' αυτή αναπαράγονται οι ταξικές και κοινωνικές διακρίσεις.

Η επαναστατικότητα, η πίστη στις σοσιαλιστικές ιδέες, η βαθιά του πεποίθηση ότι θα έρθει μια δίκαιη, κομμουνιστική κοινωνία, εκφράζονται στα ποιήματα που έγραψε κατά τη διάρκεια του ισπανικού εμφυλίου πολέμου. Στήριξε ιδεολογικά τους μαχητές του Δημοκρατικού Στρατού και συμμετείχε, μαζί με άλλους διανοούμενους, στη διεθνή καμπάνια υπέρ του αγώνα τους.

Στο ποίημά του «Προζύμι», από την ελεγεία «Ισπανία, απομάκρυνε από μένα αυτόν τον κάλυκα», διατυπώνονται, με ανάγλυφο τρόπο, οι σοσιαλιστικές του ιδέες.

«Στο τέλος της μάχης

Και πεθαίνοντας ο μαχητής, ήλθε κοντά του, ένας άνθρωπος

Και του είπε: "Μην πεθαίνεις, σ' αγαπώ τόσο"

Ομως το πτώμα αχ! Συνέχιζε να πεθαίνει.

Τον πλησίασαν δύο και του επανέλαβαν:

"Μη μας αφήνεις! Θάρρος! Γύρνα στη ζωή!"

Ομως το πτώμα αχ! Συνέχιζε να πεθαίνει.

Προσέτρεξαν σ' αυτόν είκοσι, εκατό, χίλιοι, πεντακόσιες χιλιάδες

Κραυγάζοντας: "Τόση αγάπη και δεν μπορούμε τίποτα ενάντια στο θάνατο;"

Ομως το πτώμα αχ! Το πτώμα συνέχιζε να πεθαίνει.

Τον περικύκλωσαν εκατομμύρια άτομα

Με μια κοινή ικεσία: "Μείνε αδελφέ!"

Ομως το πτώμα αχ! Συνέχιζε να πεθαίνει.

Τότε όλοι οι άνθρωποι της γης

Τον περιτριγύρισαν: τους είδε το πτώμα θλιμμένο, συγκινημένο

Ανασηκώθηκε αργά.

Αγκάλιασε τον πρώτο άνθρωπο, άρχισε να περπατάει...».

Πολλοί μεγάλοι Αμερικανοί δημιουργοί έχουν ασχοληθεί με την αμερικανική ήπειρο (Ιστορία, γεωγραφία, φολκλόρ). Ο Βαγιέχο, όμως, κατάφερε όσο κανένας να συλλάβει το «απλό χρώμα» της Αμερικής. Είναι ο ποιητής της αμερικανικής ρίζας και των ανθρώπων της. Αυτή η αναγνώριση σε τίποτα δε μειώνει την οικουμενική διάσταση του έργου του. Η ποίησή του είναι αυθεντική, αυθόρμητη και όπως κάθε αυθεντικό και αυθόρμητο ανήκει σ' όλη την ανθρωπότητα.


Κική ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Κάνε πως δε βλέπεις

1. Ντρέπομαι, πόσο ντρέπομαι που ανήκω στον πολιτισμό της Ευρώπης.

2. Καμιά επιείκεια για τους Ευρωπαίους. Σφύριζαν αδιάφορα γύρω από τον ανοιχτό τάφο όπου οι Ισραηλινοί έριχναν τους Παλαιστινίους, κι ύστερα επέστρεφαν ήσυχοι στη χριστουγεννιάτικη λειτουργία της άδειας φάτνης. Το θείο βρέφος το έσφαζαν στη Γάζα.

3. Κάνε πως δε βλέπεις: το αγαπημένο παιχνίδι των ηγετών της Δύσης. Ο πολίτης που θα βγάλει πρώτος τα μάτια του, θα κερδίσει ένα ζευγάρι γυαλιά τρισδιάστατα για ν' απολαμβάνει το σκοτάδι του.

4. Εμείς να 'μαστε καλά! Τι έκφραση κι αυτή...

5. Ας ξηλώσουμε τη λέξη «άφεση» από το λεξιλόγιό μας. Μετά το έγκλημα του Ισραήλ κατά των Παλαιστινίων, όποιος κάνει χρήση της άφεσης είναι συνένοχος στη γενοκτονία. Η άφεση έδωσε την απαραίτητη ανάσα στον ισραηλινό στρατό να τελειοποιήσει το έγκλημά του.

6. Η αραβοφαγία είναι το αγαπημένο χόμπι όλων των Δυτικών, που κρύβονται αδέξια πίσω από το Ισραήλ.

7. Το Ισραήλ είναι μια οργανωμένη συμμορία. Ακολουθώντας τη θεωρία του Φίρερ περί ζωτικού χώρου, εισέπραξε αυτό που του αξίζει: ζει μέσα σ' ένα τανκς μεγαλώνοντας τα παιδιά του με το σύνδρομο του εξολοθρευτή.

8. Οι Παλαιστίνιοι είναι μόνοι τους όπως το Μεσολόγγι, η κομμούνα, όπως όλοι οι ακέραιοι αυτού του κόσμου.

9. Τα νεκρά παιδιά της Παλαιστίνης. Νεκρά μέσα στο ναό τους, το σχολείο. Η μόνη εκδοχή που έχουμε για τον παράδεισο είναι το παιδί. Το σκοτώνεις και σκοτώνεις τον παράδεισο. Τα νεκρά παιδιά μάς αφήνουν εκτεθειμένους δίχως βάρος, έγκλειστους χωρίς καμία γαλήνη, σαν νεκρή παράσταση.

10. Η κακοφημία είναι το καθημερινό ψωμί του Ισραήλ, θ' αργήσουν να την πετάξουν από το πάνω τους. Οπως οι Γερμανοί έφτυσαν αίμα για να πετάξουν από πάνω τους τον εθνικοσοσιαλισμό.

11. Οσο το βιβλίο αυτό που οι ήρωές του κολυμπούν στο αίμα ελέω Θεού, η Βίβλος, θεωρείται ύψιστη αναφορά, τα εγκλήματα του Ισραήλ θ' αποκτούν προστάτες και στηρίγματα από παντού.

12. Γυρίζει ο τροχός της Ιστορίας. Οπως οι Ισραηλινοί έψαχναν κάποτε σ' όλο τον κόσμο Γερμανούς εγκληματίες πολέμου, έτσι θα ψάχνουν οι νέοι Παλαιστίνιοι τους σημερινούς Ισραηλινούς εγκληματίες πολέμου που θα κρύβονται στον κόσμο.

13. Η υπουργός Εξωτερικών κυρία Ντόρα εξίσωσε Παλαιστίνιους και Ισραηλινούς μ' εκείνον τον κομψό τρόπο που έχουν όσοι λατρεύουν τη δύναμη παιδιόθεν.

14. Οι Παλαιστίνιοι προχωρούν ακούγοντας το δίσκο των αγίων από τα βάθη αχνιστών σφαγείων.

15. Κάνε πως δε βλέπεις, κι αυτή τη φορά καλά κάνεις, γιατί περνά η κηδεία σου.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ