Κυριακή 12 Γενάρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Οι «διαλογείς» της Τέχνης

«

Το έργο σας δεν εμπίπτει στον προγραμματισμό μας»! Στην καλύτερη περίπτωση, ο καλλιτέχνης, σκηνοθέτης, συγγραφέας, εικαστικός, μουσικός... παίρνει από τους «αρμόδιους» αυτή τη γελοία - και καταδικαστική απάντηση. Μια απάντηση καρμπόν για δεκάδες αγωνίες. Για δεκάδες ερωτήματα που ποτέ δε θα τεθούν. Για δεκάδες προτάσεις που κανένας δε θα μάθει την ύπαρξή τους. Κανένας δε θα τις πλησιάσει και κανέναν δε θα πλησιάσουν. Θα είναι σα να μην έχουν γίνει ποτέ! Θα τις καταπιεί η μαύρη τρύπα της μαύρης πραγματικότητας που διατάζει ότι ο «προγραμματισμός» είναι «συγκεκριμένος». Συγκεκριμένος σε ποσότητα και σε ποιότητα. Ολα συγκεκριμένα. Ολα με απόλυτη ακρίβεια προκαθορισμένα.

Μέσα, λοιπόν, σε ένα προκαθορισμένο περιβάλλον, προκαθορισμένο - κυρίως - από τους νόμους της αγοράς, αλλά και από τους νόμους διακίνησης των ιδεών (σκληρός και αδυσώπητος και αυτός ο νόμος), ο καλλιτέχνης καλείται να δηλώσει παρουσία! Να συνεισφέρει το δικό του λόγο, να προσθέσει πολιτική, κοινωνική, αισθητική ανησυχία. Πράξη που μοιάζει αυτοκτονία, αφού ο «προκαθορισμός» έχει λάβει τα μέτρα του. Είναι απόλυτος και ανελέητος!

Στο όνομα, λοιπόν, του «προγραμματισμού», που λειτουργεί σκόπιμα, βέβαια, χωρίς κανόνες, συμβαίνουν του κόσμου οι αυθαιρεσίες. Επιβάλλονται οι επιβαλλόμενοι αποκλεισμοί. Αποκλεισμοί που έχουν να κάνουν με την ιδεολογία, κυρίως, αλλά και με την αισθητική. Ο Προκρούστης, χωρίς κανέναν έλεγχο, ελεύθερος και αιμοδιψής παίρνει κεφάλια. Επιβάλλει καλλιτεχνική σιωπή ή υποταγή.

... Και πέρα από την εκτέλεση του καλλιτέχνη, παράλληλα με αυτή, εκτελείται και ο αποδέκτης. Γιατί και αυτός «στριμώχνεται» μέσα στον ασφυκτικό - και άρτια μελετημένο - προγραμματισμό των «αρμοδίων». Γιατί και αυτός γίνεται θύμα της ίδιας μαύρης τρύπας που αλέθει ιδέες, ανθρώπους, προτάσεις. Το καλλιτεχνικό έργο που θα φτάσει σε εκείνον θα είναι το αποτέλεσμα του «συγκεκριμένου προγραμματισμού». Του προγραμματισμού που δεν αφήνει όλα τα λουλούδια να ανθίσουν.

... Και η χώρα μας - και όχι μόνον αυτή - παρουσιάζει το φαινόμενο οι καλλιτέχνες, εκτός από ελάχιστες - τυχερές - εξαιρέσεις, να είναι παροπλισμένοι, όπως τα δεμένα καράβια στον κόλπο της Σαλαμίνας. Ακίνητοι και βουβοί. Δεκάδες, εκατοντάδες έργα - θησαυροί να μουχλιάζουν μαζί με το πάθος των δημιουργών. Στην επιφάνεια, εκτός πάντα από τυχερές εξαιρέσεις, βγαίνουν πρόσωπα και έργα που τα γεννάει η ανάγκη της αγοράς και ο αποπροσανατολισμός και όχι η επιθυμία να ερμηνευτεί ο κόσμος σωστότερα (και) «μέσα από καλλιτεχνικές εικόνες».

Η γελοία - και καταδικαστική - απάντηση των πάσης λογής «αρμοδίων», «το έργο σας δεν εμπίπτει στον προγραμματισμός μας», δεν προσβάλλει μόνον τους καλλιτέχνες. Χτυπάει το ίδιο και το λαό που έχει ανάγκη την καλλιτεχνική πρόταση και πληροφορία. Ο «συγκεκριμένος προγραμματισμός» είναι «πολύ συγκεκριμένος» και «πολύ προγραμματισμένος». Ανάμεσα στον καλλιτέχνη και τον αποδέκτη πρέπει να μπει η διαλογή και οι διαλογείς. Το καλλιτεχνικό έργο - και οι καλλιτέχνες - πρέπει να είναι ελεγχόμενοι. Να «εμπίπτουν» στον «προγραμματισμό».

Οσοι, λοιπόν, καλλιτέχνες και όσα καλλιτεχνικά έργα, δεν «εμπίπτουν» στον «προγραμματισμό» τους τρώει - και τα τρώει - η μαρμάγκα. Προστίθενται, άνθρωποι και έργα, στις άλλες καταστροφές του «περιβάλλοντος». Καίγονται μαζί με τα δάση, δυστυχούν μαζί με την πείνα, κρυώνουν μαζί με τους άστεγους, απελπίζονται μαζί με τους άνεργους. Την ίδια στιγμή, βέβαια - να μην το ξεχνάμε αυτό - τόσο οι καλλιτέχνες όσο και τα έργα τους, δυναμώνουν την αρχή εξαπλώνουν την αγανάκτηση, σφυρηλατούνε τη θέληση. Οσοι, τελικά, καλλιτέχνες δε γονατίσουν, θα δικαιώσουν τις αγωνίες τους. Θα δικαιώσουν την πρώτη ύλη των έργων τους, τον άνθρωπο! Θέλει, βέβαια, αντοχή!


Του Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ