Παρασκευή 8 Μάρτη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Διαβάστε σήμερα στο 4σέλιδο «Διεθνή και Οικονομία»:
  • «ΤΡΑΠΕΖΙΚΗ ΕΝΩΣΗ» ΤΗΣ ΕΕ: Φορτώνουν κέρδη, ζημιές και ανταγωνισμούς στις πλάτες των λαών
  • ΔΙΚΤΥΑ «5ης ΓΕΝΙΑΣ»: Οι μονοπωλιακοί ανταγωνισμοί «τρέχουν» με μεγάλες ταχύτητες...
  • ΠΑΖΑΡΙ ΓΙΑ ΤΟ BREXIT: Δείγμα της ενδοαστικής και ενδοϊμπεριαλιστικής διαπάλης στην ΕΕ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΕ - «ΤΡΑΠΕΖΙΚΗ ΕΝΩΣΗ»
Φορτώνουν κέρδη, ζημιές και ανταγωνισμούς στις πλάτες των λαών

Associated Press

Απόλυτα ενταγμένο στη στρατηγική της ΕΕ με φόντο την πορεία διαμόρφωσης της «Τραπεζικής Ενωσης» είναι το σχέδιο που ξετυλίγουν κυβέρνηση και «θεσμοί», τόσο γύρω από τη διάλυση της παρεχόμενης προστασίας στην πρώτη κατοικία όσο και γενικότερα για τη διαχείριση της μάζας με τα κάθε είδους «κόκκινα» δάνεια που έχουν στοιβαχτεί στους ισολογισμούς των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων. Σε αυτό το πλαίσιο, τα σπασμένα της καπιταλιστικής κρίσης και προκειμένου να στηριχτεί η τρέχουσα φάση της ανάκαμψης του κεφαλαίου θα φορτωθούν με ιδιαίτερη ένταση στις λαϊκές πλάτες. Παράλληλα, δρομολογούνται και τα νέα κρατικά πακέτα στήριξης των ελληνικών τραπεζών με στόχο την απαλλαγή τους από τα «βαρίδια» των «κόκκινων» δανείων και προκειμένου να τονωθούν οι ροές χρηματοδότησης στις «βιώσιμες» επιχειρήσεις και τους ομίλους.

Επιμερισμός κινδύνων για τα «κόκκινα» δάνεια

«Η Τραπεζική Ενωση θα πρέπει να ολοκληρωθεί με παράλληλη επίτευξη της μείωσης και του επιμερισμού των κινδύνων», υπογραμμίζεται χαρακτηριστικά σε έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Νοέμβρης 2018) με φόντο το σχέδιο διαμόρφωσης «κοινού ταμείου» κρατικών και τραπεζικών διασώσεων στην ΕΕ, που δρομολογείται μέσω της αναβάθμισης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕSM). Η διαμόρφωση του «κοινού ταμείου» διασώσεων με τη σειρά της, η οποία έτσι και αλλιώς φουντώνει τους ανταγωνισμούς ανάμεσα στις αστικές τάξεις των κρατών - μελών, προϋποθέτει σε κάθε περίπτωση τη ραγδαία συρρίκνωση της μάζας με τα «κόκκινα» τραπεζικά δάνεια ειδικά στους σχετικά αδύναμους κρίκους, όπως είναι η ελληνική οικονομία, προκειμένου να επιμεριστούν οι «κίνδυνοι» στο πλαίσιο της «αναλογικότητας» και των μέσων όρων που επικρατούν κάθε φορά στην ΕΕ.


Σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα ποσοστά των μη εξυπηρετούμενων δανείων (σε σχέση με τη συνολική μάζα των δανείων) στον ευρωπαϊκό τραπεζικό τομέα συνέχισαν να μειώνονται το α' εξάμηνο του 2018, φτάνοντας κατά μέσο όρο στο 3,4% «και πλησιάζουν πάλι τα προ κρίσης επίπεδα», ενώ ο συνολικός όγκος «μη εξυπηρετούμενων δανείων» σε επίπεδο ΕΕ διαμορφώνεται στα 820 δισ. ευρώ.

Η έκθεση επισημαίνει ταυτόχρονα ότι «παρά τα ενθαρρυντικά αυτά σημάδια, τα υψηλά ποσοστά μη εξυπηρετούμενων δανείων εξακολουθούν να αποτελούν πρόκληση για ορισμένα κράτη - μέλη».

Ειδικότερα, η έκθεση της Επιτροπής σημειώνει ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση στην ΕΕ με ποσοστό 44,9%. Ακολουθεί η Κύπρος με 28,1%, η Πορτογαλία με 11,7% και η Ιταλία με 10%, όπου η αποκλιμάκωση ήρθε ως αποτέλεσμα κρατικών παρεμβάσεων και ενισχύσεων με μοντέλα αντίστοιχα με αυτά που βρίσκονται σήμερα στα αντιλαϊκά παζάρια για την περίπτωση των ελληνικών τραπεζικών ομίλων.

Η «εμβάθυνση της ΟΝΕ»

Την ίδια ώρα, η διαμόρφωση της «Τραπεζικής Ενωσης» αποτελεί τον κεντρικό πυλώνα των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων στην ΕΕ στην πορεία για την «εμβάθυνση της Οικονομικής και Νομισματικής Ενωσης» (ΟΝΕ).

Μεταξύ άλλων, η πρόταση της Κομισιόν προβλέπει:

-- Σε ό,τι αφορά τον ESM, να αναλάβει αναβαθμισμένο ρόλο στο σχεδιασμό και την παρακολούθηση των προγραμμάτων χρηματοοικονομικής βοήθειας, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

-- Παράλληλα, ο αναβαθμισμένος ΕSM σχεδιάζεται να αναλάβει και το ρόλο «διασώστη» «ύστατης καταφυγής» για τράπεζες της Ευρωζώνης που θα βρεθούν αντιμέτωπες με κινδύνους κατάρρευσης και αφού βέβαια προηγουμένως θα έχουν εξαντληθεί τα άλλα διαθέσιμα μέσα (π.χ. ανακεφαλαιοποιήσεις, «κουρέματα» κ.ά.), που σε κάθε περίπτωση θα πληρώσουν και πάλι οι λαοί.

Τα επίδικα αφορούν στη διαμόρφωση «ενιαίου ταμείου εξυγίανσης των τραπεζών» καθώς και το «ενιαίο σύστημα εγγύησης των καταθέσεων».

Να σημειωθεί ότι τα κεφάλαια για τη χρηματοδότηση του «ενιαίου ταμείου εξυγίανσης των τραπεζών» αλλά και αυτά για την «εγγύηση των καταθέσεων» θα προέλθουν από τις ευρωπαϊκές τράπεζες, με σταδιακές εκταμιεύσεις σε ορίζοντα ετών. Η προοπτική αυτή αποτελεί ένα ακόμη πεδίο ενδοαστικής διαπάλης γύρω από τον επιμερισμό των κινδύνων με κυρίαρχο ζήτημα την απομείωση των «κόκκινων» δανείων.

«Εξειδικεύσεις» με τη στρατηγική του κεφαλαίου

Σε άλλη μια επιβεβαίωση ότι τα «μνημόνια διαρκείας» για το λαό είναι εδώ, και με βάση και τα παραπάνω, η πρόσφατη έκθεση «ενισχυμένης εποπτείας» της Κομισιόν για την ελληνική οικονομία εστιάζει και στο ζήτημα της «προστασίας» στην πρώτη κατοικία για τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια λαϊκών νοικοκυριών. Αναφορικά με τις «εκκρεμότητες» για τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια στην πρώτη κατοικία, η Κομισιόν υπογραμμίζει ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός «σχεδιαστικών και τεχνικών λεπτομερειών» που πρέπει να διευθετηθούν.

Οπως λένε, το νέο σύστημα «προστασίας» πρέπει να είναι «προσωρινό», με στόχο την «προστασία των πλέον ευάλωτων νοικοκυριών», χωρίς να ενθαρρύνει τις «στρατηγικές αθετήσεις». Επιπλέον, σημειώνουν ότι απαιτείται περαιτέρω ανάλυση για πιθανές επιπτώσεις στους ισολογισμούς τραπεζών αλλά και για τον ποσοτικό προσδιορισμό των «δημοσιονομικών επιπτώσεων», δηλαδή για το ύψος των κρατικών κονδυλίων που θα αποδοθούν στις τράπεζες μέσω της επιδότησης των δόσεων.

Εν αναμονή και των τελικών αντιλαϊκών διατάξεων, η Κομισιόν θέτει σειρά από «αστερίσκους» και παρατηρήσεις αναφορικά με τα «όρια επιλεξιμότητας» (π.χ. περιουσιακά και εισοδηματικά κριτήρια), τον «κίνδυνο» για τη διαμόρφωση καθεστώτος «προστασίας» παράλληλα με τον υπάρχοντα νόμο, αλλά και «καθυστερήσεων» στην εκδίκαση των εκκρεμών υποθέσεων.

Σε κάθε περίπτωση, το ζητούμενο είναι η κλιμάκωση των εκβιασμών και των πλειστηριασμών στη λαϊκή κατοικία, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν θέσει οι τράπεζες για την απαλλαγή τους από τα «κόκκινα» δάνεια. Μεταξύ άλλων, επισημαίνεται χαρακτηριστικά ότι, «οι αρχές θα πρέπει να εμβαθύνουν την ανάλυσή τους σχετικά με τους πιθανούς λόγους για το υψηλό ποσοστό αποτυχίας ηλεκτρονικών δημοπρασιών και να λάβουν τα κατάλληλα διορθωτικά μέτρα».

Φρέσκα κρατικά πακέτα στήριξης των τραπεζών...

Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της αντιμετώπισης των «κόκκινων» δανείων, στο επίκεντρο των διεργασιών βρίσκεται το νέο σχήμα με την εταιρεία «ειδικού σκοπού» (κατά το πρότυπο των «κακών τραπεζών»), όπου θα μεταβιβαστούν μεγάλα πακέτα προβληματικών χαρτοφυλακίων, σχήμα που θα πρέπει να πάρει έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ.

Σε συνδυασμό με τη διάλυση της «προστασίας» στην πρώτη κατοικία, ο αντιλαϊκός σχεδιασμός περιλαμβάνει έτσι κι αλλιώς και τη νέα φουρνιά με τα κρατικά πακέτα στήριξης και διάσωσης των τραπεζών.

Πρόκειται για τη μεταφορά πακέτων με προβληματικά δάνεια δεκάδων δισ. ευρώ από τις τράπεζες σε εταιρείες «ειδικού σκοπού», κάτω από καθεστώς κρατικών εγγυήσεων, «διασφαλίσεων» και προνομίων. Μάλιστα, η κυβέρνηση, μετά από υποδείξεις των «θεσμών» και βέβαια και των εγχώριων τραπεζών, «υιοθέτησε» και τις δυο «εναλλακτικές» προτάσεις (από Τράπεζα της Ελλάδας και Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας), που υπάρχουν για τον σκοπό αυτό. Στόχος είναι να περάσουν και οι δυο προτάσεις από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ, προκειμένου ο καθένας από τους εγχώριους τραπεζικούς ομίλους να επιλέξει λύση ή κάποιο συνδυασμό κομμένο και ραμμένο στα δικά του μέτρα. Σε κάθε περίπτωση, το συγκεκριμένο ζήτημα έχει ακόμη δρόμο να διανύσει, ενώ αναμένεται να βρεθεί ψηλά στην ατζέντα των επόμενων κύκλων «μεταμνημονιακής αξιολόγησης».

Οπως όλα δείχνουν, η έγκριση του σχεδίου προϋποθέτει τη μεταβίβαση των δανείων με βάση τις τρέχουσες αγοραίες τιμές, οι οποίες είναι ιδιαίτερα απαξιωμένες σε σχέση με τις ονομαστικές αξίες των προβληματικών δανείων.

Ως καίριο ζήτημα εμφανίζεται και αυτό της «αξιοπιστίας» της κρατικής εγγύησης επί των προβληματικών δανείων που θα μεταβιβαστούν στην εταιρεία «ειδικού σκοπού».

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, εξετάζεται η παροχή «ζεστής» κρατικής εγγύησης με την «αξιοποίηση» σημαντικού τμήματος από τα «δημοσιονομικά αποθέματα» (λεγόμενο «μαξιλάρι ασφαλείας»), που έχει σωρεύσει η κυβέρνηση από τη φοροληστεία του λαού και τις περικοπές ακόμα και για τις πλέον στοιχειώδεις λαϊκές ανάγκες.


Α. Σ.

ΔΙΚΤΥΑ 5ης ΓΕΝΙΑΣ
Κέρδη και ανταγωνισμοί «τρέχουν» με μεγάλες ταχύτητες...

Τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα 5ης Γενιάς (5G) χαρακτηρίζονται η πλέον κρίσιμη τεχνολογική εξέλιξη, πάνω στην οποία θα βασιστούν άλλοι στρατηγικής σημασίας τομείς της οικονομίας την επόμενη δεκαετία. Η ΕΕ έχει καταρτίσει τον δικό της «οδικό χάρτη» για την ανάπτυξη αυτών των δικτύων στην Ευρώπη, επιδιώκοντας να τεθούν τα ευρω-μονοπώλια στη θέση του «οδηγού» των παγκόσμιων εξελίξεων. Από το 2016, όταν δημοσιεύτηκε το «σχέδιο δράσης» της ΕΕ για την ανάπτυξη αυτού του τύπου δικτύων, μέχρι και σήμερα, οι βασικοί της ανταγωνιστές, ΗΠΑ και Κίνα, επιδιώκουν να αποκτήσουν για δικό τους λογαριασμό πρωταγωνιστικό ρόλο στις παγκόσμιες εξελίξεις.

Το ζήτημα έρχεται να προστεθεί στον ακήρυχτο «εμπορικό πόλεμο» ΗΠΑ - Κίνας, με τα πρόσφατα μέτρα περιορισμού της επιχειρηματικής δράσης της «Huawei» στις ΗΠΑ - απαγόρευση στις ομοσπονδιακές υπηρεσίες να χρησιμοποιούν προϊόντα και υπηρεσίες του κινεζικού μονοπωλίου, με επίσημη αιτιολόγηση τον κίνδυνο «κατασκοπείας» σε βάρος αμερικανικών συμφερόντων, υποκλοπή τεχνολογίας, παραβίαση αμερικανικών κυρώσεων στο Ιράν κ.ά. - αλλά και τις πιέσεις των ΗΠΑ προς την ΕΕ να αποκλείσει τη «Huawei» από την ανάπτυξη δικτύων 5G στην Ευρώπη, ενέργεια που προς το παρόν η ΕΕ αποφεύγει να πράξει. Μεγάλοι ευρωπαϊκοί τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι αναπτύσσουν στενή συνεργασία με τη «Huawei» και προς το παρόν τουλάχιστον οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις δεν ακολουθούν τον δρόμο των κυρώσεων προς το κινεζικό μονοπώλιο.

«Μετασχηματισμός» της οικονομίας

Σε όλα τα σχετικά επίσημα κείμενα της ΕΕ, τα δίκτυα 5G χαρακτηρίζονται «σημαντικό εχέγγυο» για να πρωταγωνιστήσει η ΕΕ στην παγκόσμια αγορά τα επόμενα χρόνια. Τεράστιος αναμένεται να είναι ο οικονομικός αντίκτυπος που θα έχει η ανάπτυξη του δικτύου 5G, αφού μόνο οι πάροχοι υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας σε Δυτική Ευρώπη, Βόρεια Αμερική και Ασία αναμένεται να αυξήσουν τους τζίρους τους στα 225 δισ. ευρώ ετησίως μέχρι το 2025. Αντίστοιχα υψηλά έσοδα υπολογίζονται για τους τομείς των μεταφορών και της αυτοκινητοβιομηχανίας, της Ενέργειας και της Υγείας, οι οποίοι αναμένεται να έχουν ανάπτυξη των εσόδων τους κατά 115 δισ. ευρώ ετησίως.

Τα δίκτυα 5ης γενιάς δίνουν τη δυνατότητα μεταφοράς δεδομένων σε πολύ υψηλές ταχύτητες, έως και 100 φορές ταχύτερες από τα σημερινά 4G δίκτυα, καθώς και της ασύρματης σύνδεσης εκατοντάδων ηλεκτρονικών συσκευών ταυτόχρονα. Υπολογίζεται ότι τα νέα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα θα εξυπηρετούν μέχρι και ένα εκατομμύριο διασυνδεδεμένες ηλεκτρονικές συσκευές ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο, αύξηση περίπου 1.000 φορές σε σχέση με σήμερα. Γίνεται εύκολα κατανοητός ο τεράστιος αντίκτυπος που επέρχεται σε μια σειρά άλλους τομείς της οικονομίας όπως οι Μεταφορές, η Ενέργεια, η εφοδιαστική αλυσίδα (logistics), η βιομηχανία και φυσικά ο τομέας των μέσων ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας.

Οι ραγδαίες εξελίξεις και η ανάγκη των ευρωπαϊκών μονοπωλίων να πρωταγωνιστήσουν σε αυτές, απαιτούν και ανάλογο εύρος επενδύσεων, κάτι που συστηματικά τονίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχοντας επίσης συντάξει το επενδυτικό πλαίσιο προωθώντας τη συστηματική συνεργασία μεταξύ Ευρωπαϊκής Επενδυτικής Τράπεζας (EIB), χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων των κρατών - μελών και του ιδιωτικού τομέα.

Στις αρχές του Φλεβάρη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε στη δημοσιότητα την ετήσια έκθεση προόδου για την ανάπτυξη του 5G, σύμφωνα με την οποία μέχρι σήμερα έχουν διεξαχθεί με επιτυχία 138 δοκιμές σε 23 χώρες - μέλη, για διάφορες εμπορικές χρήσεις του δικτύου 5ης γενιάς, αν και στην πλειοψηφία τους αφορούν τον τομέα της ψυχαγωγίας. Το 40% αυτών των δοκιμών έχουν γίνει στη Γερμανία, στην Ισπανία, στη Γαλλία και την Ιταλία, ενώ αξίζει να αναφέρουμε ότι η Πάτρα, μαζί με ακόμη πέντε ευρωπαϊκές πόλεις (Αμστερνταμ, Μπαρτσελόνα, το σουηδικό Εσπο, η ιταλική Λ' Ακιλα και το Ούλου στη Φινλανδία), συμμετέχει στο πειραματικό πρόγραμμα ανάπτυξης 5G των «έξυπνων πόλεων». Οπως αναφέρεται στην έκθεση της Επιτροπής, κατά τους προσεχείς μήνες οι ευρωπαϊκοί πάροχοι τηλεπικοινωνιών θα πρέπει να ξεκινήσουν τη φάση εγκατάστασης του απαιτούμενου εξοπλισμού και να εκτελούν δοκιμές του νέου δικτύου υπό πραγματικές συνθήκες, αφού αναμένεται να είναι διαθέσιμα στην αγορά τα πρώτα «έξυπνα» κινητά και ταμπλέτες, με δυνατότητες 5G. Βασικός στόχος που θέτει το σχέδιο δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, είναι να έχει επιτευχθεί εμπορική ανάπτυξη 5G σε μια σημαντική πόλη σε κάθε κράτος - μέλος έως το 2020, καθώς και κάλυψη των κύριων αστικών περιοχών και των μεγάλων μεταφορικών αξόνων έως το 2025.

«Τρέχουν» να πιάσουν πόστα

Σήμερα στην ΕΕ την επενδυτική πρωτοκαθεδρία για την ανάπτυξη του δικτύου 5G έχει η Γερμανία, αφού ο τηλεπικοινωνιακός όμιλος της «Deutsche Telekom» έχει ξεκινήσει ένα τεράστιο επενδυτικό πρόγραμμα συνολικού ύψους 20 δισ. ευρώ για την τετραετία 2018-2021. Η Γερμανία έχει θέσει ως εθνικό στόχο μέχρι το 2025 τα δίκτυα 5G να προσφέρουν 99% πληθυσμιακή κάλυψη στη χώρα και 90% γεωγραφική. Αρκετά πιο πίσω ακολουθεί η βρετανική «Three» - δραστηριοποιείται και στην Ιρλανδία - με ένα επενδυτικό πρόγραμμα 2,3 δισ. ευρώ, δίχως να έχουν τεθεί σαφείς χρονικοί και ποσοτικοί στόχοι πληθυσμιακής κάλυψης, ενώ η Γαλλία βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης του δικτύου LTE (Long Term Evolution, βασίζεται σε ήδη υπάρχουσες τεχνολογίες ασύρματων δικτύων) ως προετοιμασία για να ξεκινήσει η φάση ανάπτυξης του 5G, δίχως επίσης να έχουν τεθεί συγκεκριμένοι χρονικοί στόχοι για την πληθυσμιακή και γεωγραφική κάλυψη της χώρας, ενώ ορισμένες εμπορικές χρήσεις 5G έχει ξεκινήσει, αν και σε περιορισμένο βαθμό, ο φινλανδικός τηλεπικοινωνιακός πάροχος «Elisa».

Εκτός Ευρώπης, οι ΗΠΑ αναπτύσσουν με πολύ ταχείς ρυθμούς την εμπορική χρήση του 5G, ενώ υπάρχει στενή συνεργασία με τη θυγατρική της DT, «T-Mobile», η οποία εκτελεί στις ΗΠΑ επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 7 δισ. δολαρίων για την επόμενη διετία. Επίσης, ο αμερικανικός τηλεπικοινωνιακός πάροχος «Verizon» ξεκίνησε την πρώτη εμπορική διάθεση του 5G σε τέσσερις αμερικανικές πόλεις, ενώ σε ακόμη 12 αμερικανικές πόλεις έχει ξεκινήσει διάθεση του δικτύου η «ΑΤ&T». Τους επόμενους μήνες αναμένεται η έναρξη διάθεσης του δικτύου από τη «Sprint» και την «Τ-mobile».

Στην Κίνα, η «China Mobile» σχεδιάζει να ξεκινήσει την προσφορά 5G εντός του 2019, ένα χρόνο νωρίτερα από τον αρχικό σχεδιασμό, αφού η ανάπτυξη του δικτύου έχει πολύ ισχυρή κρατική υποστήριξη και βρίσκεται μεταξύ των προτεραιοτήτων της οικονομικής ανάπτυξης. Τη διετία 2018-2019, στην Κίνα προβλέπεται να επενδυθούν περί τα 2 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη των απαιτούμενων υποδομών. Εξάλλου, σχεδόν 30 δισ. δολάρια σκοπεύει να επενδύσει η Ν. Κορέα μέχρι το 2023 και 8,8 δισ. δολάρια η Ιαπωνία. Πρόσφατη έκθεση της «Εrns & Young», αναφορικά με την πρόοδο που καταγράφει η Κίνα στην ανάπτυξη του δικτύου 5G, τονίζει ότι σήμερα το Πεκίνο κατέχει τη θέση του «οδηγού» στην παγκόσμια «κούρσα» ανάπτυξης τηλεπικοινωνιακών δικτύων 5ης γενιάς. Σύμφωνα με υπολογισμούς που παρουσιάζονται στη σχετική έκθεση, η Κίνα αναμένεται να έχει μέχρι το 2025 πάνω από 576 εκατ. τέτοιου τύπου συνδέσεις, ή το 40% των παγκόσμιων συνδέσεων 5G. Σε όρους χρηματικής αξίας η ανάπτυξη αυτών των συνδέσεων θα αντιστοιχεί στο 3,2% του κινεζικού ΑΕΠ, δηλαδή περίπου 166 δισ. δολάρια.

Ανάλογος «αγώνας ταχύτητας» διεξάγεται και για την ανάπτυξη συσκευών ικανών να προωθήσουν τα νέα δίκτυα, αλλά και αντίστοιχα να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που προσφέρουν. Σε αυτό το πλαίσιο, οι μεγάλοι όμιλοι παραγωγής «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων με δυνατότητες σύνδεσης 5G προωθούν την παραγωγή συμβατών μικροεπεξεργαστών. H «Hisilicon», 100% θυγατρική της «Huawei», έχει παρουσιάσει τον πρώτο τέτοιου τύπου μικροεπεξεργαστή, όπως επίσης και η αμερικανική «Qualcom». Η επίσης αμερικανική «Intel» έχει ανακοινώσει ότι θα παρουσιάσει τον δικό της τέτοιου τύπου επεξεργαστή στο τέλος του 2019, ενώ η κορεατική «Samsung» έχει θέσει ως όριο για την εμπορική κυκλοφορία του δικού της επεξεργαστή το 2020.


Φ. Κ.

ΠΑΖΑΡΙ ΓΙΑ ΤΟ BREXIT
Δείγμα των ενδοαστικών και ενδοϊμπεριαλιστικών αντιθέσεων στην ΕΕ

Τα παζάρια των αστών (εδώ ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζ. - Κλ. Γιούνκερ και η Βρετανίδα πρωθυπουργός Τ. Μέι), ανεξάρτητα από την κατάληξή τους, θα στείλουν το λογαριασμό στα εργατικά - λαϊκά στρώματα

Copyright 2018 The Associated

Τα παζάρια των αστών (εδώ ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζ. - Κλ. Γιούνκερ και η Βρετανίδα πρωθυπουργός Τ. Μέι), ανεξάρτητα από την κατάληξή τους, θα στείλουν το λογαριασμό στα εργατικά - λαϊκά στρώματα
Με φόντο τα παζάρια μεταξύ της κυβέρνησης της Βρετανίδας πρωθυπουργού Τερέζα Μέι και των διαπραγματευτών της ΕΕ και με την καθορισμένη προθεσμία για την αποχώρηση της Μεγάλης Βρετανίας από την ΕΕ να πλησιάζει (29 Μάρτη), γίνεται προσπάθεια να επιτευχθεί ένας νέος, προσωρινός έστω συμβιβασμός. Η Μέι επιδιώκει σε πρώτη φάση μία μικρή παράταση του Brexit και σε δεύτερη ένα «ήπιο» Βrexit, ώστε να αποφύγει την αποχώρηση χωρίς συμφωνία. Προσπαθεί να «γεφυρώσει» αντιτιθέμενα συμφέροντα, που εκφράζονται τόσο στο εσωτερικό της βρετανικής αστικής τάξης όσο και με τις αστικές τάξεις των χωρών - μελών της ΕΕ, οι οποίες θέλουν μια τελεσίδικη λύση για να αποφύγουν επιπτώσεις «ντόμινο» σε άλλες χώρες.

Η τακτική της βρετανικής κυβέρνησης

Επιχειρώντας η Βρετανίδα πρωθυπουργός να αποφύγει το λεγόμενο «backstop», που αφορά την αποτροπή των αυστηρών μεθοριακών ελέγχων στα σύνορα της Ιρλανδίας (μέλος της ΕΕ) και της Βόρειας Ιρλανδίας (τμήμα του Ηνωμένου Βασιλείου), θέλησε να «χρυσώσει το χάπι» για τους θερμούς υποστηρικτές του Brexit και ανακοίνωσε στις αρχές της βδομάδας δέσμη μέτρων υποτίθεται για την ανακούφιση των λαϊκών στρωμάτων και των επιχειρήσεων.

Το ένα πακέτο μέτρων ανακοινώθηκε την Τρίτη και αφορά τη χορήγηση 1,6 δισ. στερλινών στις Αρχές επαρχιακών πόλεων κυρίως της Αγγλίας μέχρι το 2026, ώστε να αντεπεξέλθουν στην επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης κατά τα πρώτα χρόνια του Brexit. Η προσπάθεια αυτή δεν έπεισε ούτε τους βουλευτές του κυβερνώντος Συντηρητικού Κόμματος ούτε τους αντιπολιτευόμενους Εργατικούς, καθώς αμφότεροι την κατηγόρησαν πως προσπαθεί να εξαγοράσει τις ψήφους τους κατά τις κρίσιμες ψηφοφορίες της επόμενης βδομάδας.


Την Τετάρτη η Μέι ανακοίνωσε άλλη μία δέσμη προτάσεων για την ενίσχυση υποτίθεται των δικαιωμάτων των εργαζομένων, που εδώ και δύο δεκαετίες έχουν υποστεί από τις αστικές κυβερνήσεις - φιλελεύθερες και σοσιαλδημοκρατικές - μεγάλες περικοπές σε μισθούς και κοινωνικές παροχές, αλλά και ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων για να αυγαταίνουν τα υπερκέρδη του κεφαλαίου.

Επιπτώσεις από Βrexit χωρίς συμφωνία

«Επιπτώσεις για τις Επιχειρήσεις και το Εμπόριο από Brexit δίχως συμφωνία στις 29 Μάρτη». Αυτόν τον τίτλο έφερε η έκθεση που δημοσιοποιήθηκε στις 26 Φλεβάρη από τη βρετανική κυβέρνηση και η οποία καταγράφει τις σοβαρές επιπτώσεις που θα προκύψουν στο ενδεχόμενο της χωρίς συμφωνία αποχώρησης. Πρώτα και κύρια θα τις επωμιστούν οι εργαζόμενοι.

Γίνεται λόγος για συγκεκριμένους κλάδους που θα θιγούν ιδιαίτερα, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, η αεροναυπηγική, η μεταποίηση και οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες με τον γνωστό ρόλο του Σίτι του Λονδίνου. Γίνεται πρόβλεψη για σημαντική μείωση του ΑΕΠ μεταξύ 6,3% - 9% για τουλάχιστον 15 χρόνια σε σύγκριση με την παραμονή της, με δυσμενέστερες οικονομικές επιπτώσεις να αναμένονται για τη βορειοανατολική Αγγλία (-10,5%) και τη Βόρεια Ιρλανδία (-9,1%). Σημειώνεται επίσης - χωρίς να δίνονται στοιχεία - ότι και οι άλλες χώρες της ΕΕ «θα υποστούν οικονομικούς κινδύνους» σε περίπτωση «άτακτης αποχώρησης».

Ακόμα, καταγράφεται ανάλυση της Τράπεζας της Αγγλίας που υποστηρίζει πως τυχόν αποχώρηση από την ΕΕ δίχως συμφωνία «θα επιδράσει στην ικανότητα υλοποίησης στόχων για νομισματική και χρηματοπιστωτική σταθερότητα». Προβλέπεται ακόμα ότι θα προκληθούν ελλείψεις και μεγάλο κύμα ακρίβειας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά νωπά λαχανικά και φρούτα, σημαντικό μέρος των οποίων η Βρετανία εισάγει από άλλες χώρες της ΕΕ (π.χ. Ισπανία). «Μία από τις πιο εμφανείς επιπτώσεις ενός άτακτου Brexit στο Ηνωμένο Βασίλειο θα αφορά τις καθυστερήσεις νωπών τροφίμων που περνούν τα στενά της Μάγχης, καθώς το 30% αυτών προέρχεται από την ΕΕ», αναφέρεται χαρακτηριστικά. Αναγνωρίζεται έτσι πως «ενδέχεται να αυξηθούν οι τιμές ορισμένων τροφίμων και υπάρχει κίνδυνος η συμπεριφορά των καταναλωτών να την επιδεινώσει ή να δημιουργήσει ελλείψεις βάσει αυτού του σεναρίου».

Προβλέπονται επίσης καθυστερήσεις στα σύνορα και ότι οι Βρετανοί πολίτες θα αντιμετωπίζονται ως κάτοικοι «τρίτων χωρών» και θα υποβάλλονται πλήρως στους ελέγχους που υποβάλλονται πολίτες χωρών εκτός Σένγκεν.

Ηνωμένο Βασίλειο και ΕΕ θα πρέπει να εφαρμόσουν μεταξύ τους δασμούς - που είχαν εξαλειφθεί προ Brexit - και να επιβάλουν νέους κανονισμούς και ΦΠΑ σε αγαθά που θα διακινούνται μεταξύ των δύο πλευρών. Τονίζεται πως οι 240.000 βρετανικές επιχειρήσεις που έχουν δοσοληψίες μόνο με την ΕΕ θα πρέπει να εμπλακούν σε διαδικασίες με τελωνεία για πρώτη φορά, αν συνεχίσουν το εμπόριο με την ΕΕ. Εκτιμάται ότι μόνο το κόστος από τις επιπρόσθετες διοικητικές υπηρεσίες, τελωνεία κ.λπ. θα φτάσει περίπου τα 13 δισ. στερλίνες! Επιπλέον, οι συντάκτες της έκθεσης επισημαίνουν πως αδυνατούν να προβλέψουν με ακρίβεια την επιβάρυνση των επιχειρήσεων με τους νέους δασμούς, αφήνοντας να εννοηθεί πως τα πράγματα μπορεί να αποδειχθούν ακόμη χειρότερα.

Ενδιαφέρον έχει η διαπίστωσή τους για τις δαιδαλώδεις διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθηθούν σε ό,τι αφορά τον εκτελωνισμό αγαθών και εμπορευμάτων από τις άλλες χώρες της ΕΕ και δη τη Γαλλία, κυρίως στο λιμάνι του Ντόβερ - που είναι το μεγαλύτερο - και στο Γιουροτούνελ. «Η ροή εμπορευμάτων μέσω των περασμάτων της Μάγχης θα μειωθεί πολύ σημαντικά για μήνες», αναφέρουν.

Καταγράφονται επίσης οι προσπάθειες των Γάλλων για οικοδόμηση «Φυλακίων Μεθοριακής Επιθεώρησης» σε Καλαί και Κοκέλ, που επιδιώκεται να είναι έτοιμα να λειτουργήσουν από την πρώτη μέρα του Brexit.

Δασμοί επί δασμών...

Προβλέπονται «ευρύτερες μακροοικονομικές επιπτώσεις» και δυσμενείς συνέπειες στο εμπόριο και στην «οικονομική βιωσιμότητα βρετανικών βιομηχανιών». Ειδικότερα, αναμένεται να αυξηθούν οι τιμές εισαγόμενων προϊόντων, μεταξύ άλλων μέσω της επαναφοράς δασμών από την ΕΕ και χώρες που καλύπτονται από τις συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με την ΕΕ (π.χ. Ιαπωνία, Τουρκία). «Παρά τις πολύ σημαντικές προσπάθειες προετοιμασίας για Brexit χωρίς συμφωνία, η επίπτωση μίας τέτοιας εξέλιξης είναι πιθανό να είναι πολύ άσχημη σε διάφορους τομείς», αναφέρεται χαρακτηριστικά. Επισημαίνεται ακόμη πως πολλές βιομηχανίες θα χρειαστεί να απαντήσουν στην επιβολή δασμών από την ΕΕ, οι οποίοι «θα ποικίλλουν ανά τομέα». Στους τομείς της ιατρικής, της φαρμακευτικής ή στα ηλεκτρονικά, οι επιπτώσεις από τους δασμούς προβλέπονται μικρές. Σε άλλους τομείς όμως προβλέπονται πολύ μεγαλύτερες, όπως π.χ. σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές βοδινού κατά 70% και αρνίσιου κρέατος κατά 45% και 10%, καθώς και τα έτοιμα προς χρήση αυτοκίνητα.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς ο συγκεκριμένος τομέας τροφοδοτεί πολλές εξαγωγές. Είναι χαρακτηριστικό πως το 2018, το 81,5% της παραγωγής οχημάτων στη Βρετανία (1,24 εκατ. οχήματα) εξήχθησαν. Από αυτά, το 42,8% των αυτοκινήτων εξήχθη σε χώρες της ΕΕ. Επισημαίνεται έτσι ότι σε περίπτωση ενός Brexit χωρίς συμφωνία οι δασμοί θα αυξηθούν κατά τουλάχιστον 10% σε ετοιμοπαράδοτα οχήματα και μεταξύ 2,5% και 4% στα ανταλλακτικά.

Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χρηματοπιστωτικό τομέα εκτιμάται πως «θα μπορούσαν να χάσουν τις ρυθμιστικές άδειες για διασυνοριακές επιχειρηματικές δραστηριότητες σε περίπτωση Brexit δίχως συμφωνία». Η κυβέρνηση, διαβεβαιώνουν οι συντάκτες της έκθεσης, «έχει αναλάβει δράση ώστε να ελαχιστοποιήσει τις επιπτώσεις για τα βρετανικά νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις».

Πλήγμα αναμένεται να υποστεί και η χημική βιομηχανία, ο δεύτερος μεγαλύτερος κλάδος εξαγωγών της βρετανικής οικονομίας. Οι εξαγωγές χημικών το 2017 κυμάνθηκαν στα 28,3 δισ. στερλίνες, εκ των οποίων τα 17 δισ. στερλίνες διοχετεύτηκαν στις αγορές χωρών της ΕΕ.

Το «μπαλάκι» στη Βουλή

Αν η Μέι χάσει στην ψηφοφορία της 12ης Μάρτη, τότε οι βουλευτές θα έχουν την ευκαιρία την επόμενη μέρα, 13 Μάρτη, να ασκήσουν βέτο σε ένα άτακτο Brexit και να επιδιώξουν παράταση του άρθρου 50 της Συνθήκης της Λισαβόνας, καθυστερώντας την αποχώρηση μετά την 29η Μάρτη. Αν η Βουλή απορρίψει την περίπτωση να φύγει δίχως συμφωνία, τότε θα έρθει προς συζήτηση στις 14 Μάρτη η πρόταση της πρωθυπουργού για μικρή παράταση του άρθρου 50. Αν εγκριθεί, τότε η Μέι θα ζητήσει από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο μία παράταση όχι αργότερα από το τέλος Ιούνη 2019. Μεγαλύτερη παράταση θα εγείρει ζήτημα συμμετοχής της Μ. Βρετανίας στις ευρωεκλογές, καθώς η νέα ομάδα ευρωβουλευτών θα πρέπει να καθίσει στα έδρανα στις αρχές Ιούλη.

Το βέβαιο είναι ότι η όλη διαδικασία του Brexit δημιουργεί προβλήματα στην ήδη κλονισμένη συνοχή της Ευρωένωσης, απότοκο της ανισόμετρης καπιταλιστικής ανάπτυξης και της διαπάλης ανάμεσα στις αστικές τάξεις. Τα παζάρια που γίνονται έχουν ένα δεδομένο: Την εφαρμογή της αντιλαϊκής φιλομονοπωλιακής πολιτικής σε όλες τις χώρες, με κύρια επιδίωξη την ισχυροποίηση του ευρωπαϊκού κεφαλαίου στον ανταγωνισμό του με άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα. Το Βrexit και όλα τα ιδεολογήματα που το συνοδεύουν - περί δήθεν ευημερίας για το λαό αν έχει εθνικό νόμισμα ή αν μια χώρα είναι εκτός ΕΕ με δεδομένο το καπιταλιστικό σύστημα εκμετάλλευσης - χρησιμεύουν στα λαϊκά στρώματα για να βγάζουν συμπεράσματα και μπροστά στις επικείμενες ευρωεκλογές το Μάη. Επιβεβαιώνεται ότι όσο τα μονοπώλια κάνουν κουμάντο στην οικονομία, όσο κριτήριο είναι το καπιταλιστικό κέρδος, οι σύγχρονες λαϊκές ανάγκες δεν θα μπορούν να ικανοποιηθούν.


Δ. OΡΦ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ