Σάββατο 31 Ιούλη 2021 - Κυριακή 1 Αυγούστου 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Στρατηγική σύμπλευση στον στόχο για σχολείο στα μέτρα της αγοράς

Με κορόνες και χαρακτηρισμούς, με διαγκωνισμούς για το ποιος είναι ο πιο καλός μαθητής της ΕΕ και των κατευθύνσεών της, με το βλέμμα στραμμένο στις κάλπες και με το δίπολο «δικαιοσύνη - αδικία» να περιβάλλει τον δικομματικό καβγά ανάμεσα σε ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, επιχειρήθηκε και στη συζήτηση στη Βουλή για το αντιεκπαιδευτικό έκτρωμα της κυβέρνησης να συγκαλυφθεί η στρατηγική τους σύμπλευση.

Γιατί το δήθεν «αναβαθμισμένο» σχολείο που φέρνει η κυβέρνηση με τον νόμο που ψήφισε, έχει χτιστεί στη βάση του «αυτόνομου» σχολείου, που αποτελεί ραχοκοκαλιά των κατευθύνσεων του ΟΟΣΑ, της ΕΕ και του ΣΕΒ, των απαιτήσεων του κεφαλαίου για σχολείο υποταγμένο στους όρους της αγοράς, ταξικά διαφοροποιημένο και κατηγοριοποιημένο, σχολείο που παρέχει στον αυριανό εργαζόμενο εφήμερες δεξιότητες.

Ακριβώς επειδή αποτελεί κεντρικό, στρατηγικού χαρακτήρα στόχο του κεφαλαίου, στο αυτόνομο σχολείο ομνύουν όλα τα αστικά κόμματα. Ψάχνουν, αναζητούν να βρουν λεξούλες και επιθετικούς προσδιορισμούς, να ξεθάψουν «μοντέλα» που έχουν εφαρμοστεί σε άλλες χώρες (π.χ. φινλανδικό) για να διαφοροποιηθούν.

* * *

«

Υπέρ της αποκέντρωσης του σχολείου, αλλά ...με δημοκρατικό τρόπο». Υπέρ της «αξιολόγησης», αλλά όχι τιμωρητικά. Αναφανδόν υπέρ των δεξιοτήτων. Η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ έγινε από κοινές θέσεις και κυρίως από το κοινό γήπεδο της υπεράσπισης των θέσεων και των κατευθύνσεων της ΕΕ και του ΟΟΣΑ.

Γιατί όταν αφετηρία και στόχος της πολιτικής είναι η ικανοποίηση των απαιτήσεων του κεφαλαίου, των κατευθύνσεων του ΟΟΣΑ, της ΕΕ κ.λπ. δεν μπορεί ο «δρόμος» (όπως κι αν βαφτιστεί) να οδηγήσει σε κάτι άλλο εκτός από ένα σχολείο ακόμα πιο βαθιά δεμένο με την αγορά και τις επιδιώξεις της, με ένταση των ταξικών φραγμών, στροφή στις εφήμερες δεξιότητες και όχι στη μόρφωση, στη γνώση, στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης, κατηγοριοποιημένο και υποβαθμισμένο για τα παιδιά της εργατικής και λαϊκής οικογένειας.

Εξάλλου, ο καβγάς στη Βουλή σε μεγάλο βαθμό βασίστηκε σε έναν χαρτοπόλεμο ερμηνειών για τα στοιχεία της ΕΕ, με τον ΣΥΡΙΖΑ και τη ΝΔ να «τσακώνονται» για το ποιος από τους δύο τα ερμηνεύει σωστά και ποιος από τους δύο προωθεί καλύτερα την Εκπαίδευση που συγκλίνει με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Ο ένας κόβει και ο άλλος ράβει το αντιδραστικό κουστούμι. Ο νόμος της κυβέρνησης απειλεί με στέρηση μισθού και αποκλεισμό για 8 χρόνια από επιλογή σε στελεχική θέση όσους εκπαιδευτικούς δεν συμμετάσχουν στην «αξιολόγηση». Δεν έρχεται στο κενό. Πατάει στην τροπολογία Γεροβασίλη, της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το 2017, που ποινικοποιούσε την απεργία - αποχή των εργαζομένων στο Δημόσιο ενάντια στην αντιδραστική αξιολόγησή τους. Ακόμα και για τα κολέγια, ο μεν ΣΥΡΙΖΑ κατηγορούσε την κυβέρνηση ότι τους στέλνει πελατεία, η δε κυβέρνηση του θύμιζε ότι με ρύθμισή του αναγνωρίστηκαν τα πτυχία των κολεγίων. Και οι δύο μαζί, υπέρ της ύπαρξης ιδιωτικής Εκπαίδευσης...

Δεν προξενεί έκπληξη, λοιπόν, ότι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αφιέρωσαν - σχεδόν εξάντλησαν - τις ομιλίες τους στο θέμα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, που στέρησε από αποφοίτους, ακόμα και με υψηλές βαθμολογίες, τη δυνατότητα να καταθέσουν μηχανογραφικό για τις σχολές που επιθυμούν. Ενας τριήμερος καβγάς, ανάμεσα σε ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, για το ποιος θα εγκλωβίσει τη νεολαία, ποιος θα κλέψει τα όνειρα και τις ελπίδες της για ένα καλύτερο αύριο και θα τα μετατρέψει σε ψήφους...

* * *

Ακόμα και σε αυτό το θέμα, όμως, που ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε «σημαία», παραμένει στο απυρόβλητο το γεγονός ότι και οι δύο, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, έχουν μετατρέψει το Λύκειο σε εξεταστική αρένα, αποστεώνοντάς το από όποια γνωστική, μορφωτική λειτουργία, καθιστώντας το αποκρουστικό για τους ίδιους τους μαθητές. Η συμβολή του ΣΥΡΙΖΑ σε αυτό ήταν καθοριστική, με το Λύκειο Γαβρόγλου, έναν προθάλαμο των πανελλαδικών, και την Τράπεζα Θεμάτων, την οποία εξακολουθεί να υπερασπίζεται. Αφήνει στο απυρόβλητο το γεγονός ότι καμία κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν φρόντισε να δημιουργήσει ένα σύστημα μεταλυκειακής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, δημόσιας, δωρεάν και υψηλού επιπέδου, ώστε να υπάρχει διέξοδος για όσους αποφοίτους δεν καταφέρνουν ή δεν επιθυμούν την εισαγωγή τους σε πανεπιστήμια. Επιχειρεί να βγάλει εκτός κάδρου το γεγονός ότι η φοιτητική μέριμνα (στέγαση, σίτιση κ.λπ.) παραμένει ανύπαρκτη, δυσκολεύοντας τη φοίτηση μακριά από τον τόπο κατοικίας για ένα παιδί από εργατική - λαϊκή οικογένεια.


Χ.




Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org