Τρίτη 22 Γενάρη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Επίθεση στα δικαιώματα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών

Το δρόμο για αρνητικές εξελίξεις στα εργασιακά δικαιώματα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών ανοίγει η έκθεση της εισηγήτριας του Αρείου Πάγου για εκπαιδευτικό του Αρσακείου Τιράνων, που κρίνει ως νόμιμη την προφορική απόλυση, ακόμα και όταν δεν έχει καταβληθεί το ποσό της αποζημίωσης. Η υπόθεση, που εκδικάζεται σήμερα, απειλεί ακόμα και τις ελάχιστες εκείνες δικαστικές αποφάσεις που βγαίνουν υπέρ των εργαζόμενων, ενώ αναιρεί παλιότερη απόφαση του Εφετείου που δικαιώνει τον εκπαιδευτικό.

Συνολικά 30 εκπαιδευτικοί που εργάστηκαν κάτω από δύσκολες συνθήκες στο Αρσάκειο Τιράνων είχαν προσληφθεί χωρίς διοριστήρια, με ετήσιες συμφωνίες, καθώς σύμφωνα με τη διοίκηση του σχολείου δεν ίσχυε το ελληνικό δίκαιο για τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών. Μετά την προφορική απόλυσή τους, οι εκπαιδευτικοί προσέφυγαν στο Εφετείο κατά της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας. Το Εφετείο αποφάσισε πως ισχύει η ελληνική νομοθεσία και δικαίωσε τους εκπαιδευτικούς. Η υπόθεση έφτασε στον Αρειο Πάγο προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να διεκδικήσουν επιπρόσθετες οικονομικές απολαβές και συγκεκριμένα τους μισθούς υπερημερίας. Η εισηγήτρια στην έκθεσή της σημειώνει ότι «η καταγγελία της συμβάσεως εργασίας εκπαιδευτικού λειτουργού κατά το πρώτο έτος ή κατά τη λήξη της διετίας μπορεί να γίνει οποτεδήποτε από τον εργοδότη και είναι έγκυρη, έστω και αν δε γίνει εγγράφως και δεν καταβληθεί συγχρόνως με την καταγγελία αυτής το ποσό της πιο πάνω οφειλόμενης αποζημιώσεως». Είναι φανερό ότι μία τέτοια απόφαση του Αρείου Πάγου θα αποτελέσει πλήγμα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς συνολικά, χειροτερεύοντας τις ήδη δύσκολες συνθήκες στις οποίες εργάζονται.

Σοβαρές είναι πάντως και οι ευθύνες της κυβέρνησης, που ενώ τον περασμένο Μάη έφερε στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση για τις εργασιακές σχέσεις των Ελλήνων εκπαιδευτικών του συγκεκριμένου σχολείου και παρόλο που γνώριζε ότι υπήρξαν και προηγούμενα εκπαιδευτικοί που δικαιώθηκαν δικαστικά, δε φρόντισε η ρύθμιση να έχει αναδρομική ισχύ. Μάλιστα, ο υπουργός Παιδείας πριν λίγο καιρό βρέθηκε και στο Αρσάκειο Τιράνων, εξαίροντάς το ως «στολίδι», στο πλαίσιο της παρέμβασης της Ελλάδας στα Βαλκάνια.

«Τα σταφύλια της οργής»

Τα «Σταφύλια της οργής» δεν είναι απλά ένα καταπληκτικό μυθιστόρημα. Είναι η ιστορία των «ταπεινών και καταφρονεμένων» των ΗΠΑ, της δεκαετίας του '30. Την περασμένη Κυριακή, η ΚΝΕ παρουσίασε στο «Συρμό» το αριστουργηματικό βιβλίο του Τζον Στάινμπεκ, αλλά και την εξίσου εκπληκτική ομότιτλη ταινία του Τζον Φορντ.

Η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε από τη δημοσιογραφική ομάδα της εκπομπής «INFOWAR» (κανάλι ΣΚΑΪ) που έχει ασχοληθεί με τις συνθήκες που «γέννησαν» το βιβλίο του Στάινμπεκ (το 1939).

Ο δημοσιογράφος Αρης Χατζηστεφάνου μίλησε για τις ιδέες που αποτέλεσαν τον «πιλότο» για τη δημιουργία της εκπομπής. Ο σκηνοθέτης της εκπομπής, Χρήστος Καρακέπελης, μίλησε για τη σκηνοθετική προσέγγιση της ταινίας του Φορντ.

Η εκδήλωση άνοιξε με ανάγνωση αποσπασμάτων του βιβλίου και προβολή αντίστοιχων σημείων από την ταινία. Αμέσως μετά προβλήθηκε η σχετική εκπομπή της ομάδας «INFOWAR».

ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ
Ομαδική αποβολή μαθητών...

...επειδή πήγαν να δουν αγώνα μπάσκετ των συμμαθητών τους!

Την ημερήσια αποβολή πενήντα μαθητών της Α' Λυκείου ανακοίνωσε η διευθύντρια του Γενικού Λυκείου Τυρνάβου, επειδή έφυγαν από το σχολείο, προκειμένου να παρακολουθήσουν αγώνα μπάσκετ που έδινε η ομάδα του σχολείου, στον ημιτελικό του μαθητικού τουρνουά του νομού Λάρισας. Η διευθύντρια ενημέρωσε τους μαθητές ότι θα «εκτίουν» την ποινή τους ανά πεντάδες, ενώ η απόφασή της δεν πέρασε από το συμβούλιο των καθηγητών. Οι μαθητές είχαν ζητήσει άδεια να παρακολουθήσουν τον αγώνα των συμμαθητών τους, την περασμένη Πέμπτη, αλλά δεν τους δόθηκε. Ετσι η πλειοψηφία τους (50 από τους περίπου 70 μαθητές της Α' τάξης) πήγαν στον αγώνα χάνοντας 4 διδακτικές ώρες και επευφήμησαν την ομάδα τους, που νίκησε και προκρίθηκε στον τελικό.

Η διευθύντρια χωρίς να αφουγκραστεί τις διαθέσεις και την ψυχοσύνθεση των μαθητών, επιλέγει την «τακτική του μαστιγίου» αντί της πειθούς, λέει το Τομεακό Συμβούλιο Υπαίθρου Λάρισας της ΚΝΕ. Στελέχη της ΚΝΕ και του ΚΚΕ έκαναν χτες παρέμβαση στη διευθύντρια, η οποία όμως, υπεραμύνθηκε της απόφασής της και δε δέχτηκε να πάρει «πίσω» την ομαδική αποβολή (η νομιμότητα της οποίας ελέγχεται). Σήμερα αναμένεται να ακολουθήσει παρέμβαση από το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών.

«Στο σημερινό σχολείο του ανταγωνισμού και της εντατικοποίησης, που έχει αφαιρέσει κάθε ελεύθερο χρόνο για ξεκούραση από τους μαθητές, αλλά και για ουσιαστική ενασχόληση με τον αθλητισμό και τον πολιτισμό, ασφυκτιά η μαθητική νεολαία», επισημαίνει η ΚΝΕ, τονίζοντας: «Θέλουμε τους καθηγητές στο πλευρό μας, να μας καθοδηγούν, να μας συμπαραστέκονται και όχι τιμωρούς της νεανικής μας αμφισβήτησης». Η ΚΝΕ καλεί μαθητές, γονείς και καθηγητές να αντισταθούν στον αυταρχισμό, συμπαρατασσόμενοι στον αγώνα για «ένα σχολείο που θα αγκαλιάζει τους μαθητές του, θα διαμορφώνει κριτήρια για τη γνώση και τη ζωή, ένα σχολείο που θα μορφώνει και δε θα εξοντώνει».

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Σε πλήρη εφαρμογή οι αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις

Ούτε βήμα πίσω από τη στρατηγική του μεγάλου κεφαλαίου για πανεπιστήμια υποταγμένα στις ορέξεις της αγοράς, με βάση τη διαδικασία της Μπολόνια, δεν κάνει η κυβέρνηση. Οπως είπε ο υπουργός παιδείας Ευ. Στυλιανίδης, μετά τη χτεσινή συνάντησή του με τον πρωθυπουργό, οι μεταρρυθμίσεις προχωρούν, με την εφαρμογή πτυχών του νόμου πλαισίου, την επικείμενη κατάθεση νομοσχεδίου για τα μεταπτυχιακά και την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας 36/05.

Διαψεύδοντας ηχηρά όσους το προηγούμενο διάστημα προσπαθούσαν να αποπροσανατολίσουν τους εργαζόμενους και τη νεολαία ότι δήθεν η «νέα ηγεσία» του υπουργείου Παιδείας έχει διαφορετική πολιτική από την προηγούμενη, ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι προχωράει η υλοποίηση δυο νευραλγικών πλευρών του νόμου πλαισίου που ρυθμίζουν τη λειτουργία των ιδρυμάτων με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Οπως είπε, «έχει ήδη ολοκληρωθεί ο πρότυπος εσωτερικός κανονισμός» για τη λειτουργία των πανεπιστημίων και ταυτόχρονα «έχει φτιαχτεί και ένα σχέδιο τετραετούς προγραμματισμού, το οποίο υιοθετείται από τα πανεπιστήμια, προκειμένου να λειτουργήσουν πιο μακροπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα με αποτελεσματικότητα και να γίνει καλύτερη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων». Ετσι, τα ιδρύματα καλούνται να καταρτίσουν εσωτερικούς κανονισμούς με βάση τον πρότυπο (αναμένεται έκδοση σχετικού Προεδρικού Διατάγματος), ο οποίος αφήνει περιθώρια στα «αυτοτελή» ιδρύματα να ρυθμίσουν «ευέλικτα» τα ζητήματά τους, στην κατεύθυνση βέβαια της αντιδραστικής - αυταρχικής λειτουργίας. Επίσης, στα τετραετή προγράμματα καθορίζονται οι στόχοι των ιδρυμάτων, οι επενδύσεις τους, η αναζήτηση πρόσθετων πόρων (βλ. δίδακτρα και χορηγίες από επιχειρήσεις).

Ακόμα, ο υπουργός Παιδείας σημείωσε ότι το σχέδιο νόμου για τα μεταπτυχιακά βρίσκεται στην τελική φάση επεξεργασίας του και αναμένεται άμεσα να κατατεθεί στη Βουλή, ρυθμίζοντας άλλη μια πλευρά της διαδικασίας της Μπολόνια (τη θεσμοθέτηση των δύο κύκλων σπουδών) και γενικεύοντας τα δίδακτρα.

Την πρόθεση της κυβέρνησης να ενσωματώσει την κοινοτική οδηγία 36/05 - που εξομοιώνει επαγγελματικά τους αποφοίτους ΚΕΣ με τους πτυχιούχους πανεπιστημίων και ΤΕΙ - επανέλαβε ο υπουργός, ισχυριζόμενος ότι η ενσωμάτωση θα ακολουθήσει του «ποιοτικού ελέγχου» για να μπει «μια τάξη» στα ΚΕΣ. Να θολώσει τα νερά επιχειρεί η κυβέρνηση, καθώς με βάση την οδηγία, το μόνο που μπορεί ουσιαστικά να κάνει είναι να επαληθεύσει ότι ...πράγματι υπάρχει πιστοποίηση από το ξένο ίδρυμα! Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός Παιδείας ρίχνει και το «καρότο» της αναγνώρισης επαγγελματικών δικαιωμάτων στα πανεπιστήμια και - κυρίως - στα ΤΕΙ για να πέσει «στα μαλακά» το άνοιγμα του δρόμου για την αναγνώριση ιδιωτικών ψευτοπανεπιστημίων. «Αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων» ταυτόχρονα με το σφοδρό χτύπημα που βρίσκεται σε εξέλιξη και πλήττει κατάφωρα τα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα όλων των εργαζομένων...

Ιδια αντιδραστική πολιτική και για τα σχολεία

Κατά τη χτεσινή συνάντηση με το ΔΣ της ΟΛΜΕ, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επανέλαβε την προσήλωσή της στην υλοποίηση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων, ενώ δε δεσμεύτηκε για λύσεις στα σοβαρά προβλήματα της εκπαίδευσης.

Σύμφωνα με εκπροσώπους των καθηγητών, ο υπουργός επανέλαβε τα περί κατασκευής «έξυπνων σχολείων», τη στιγμή που εντείνονται οι ελλείψεις στις υποδομές, τα προβλήματα των εκπαιδευτικών, η υποβάθμιση. Στα αιτήματα για μαζικούς διορισμούς και οικονομική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών, η απάντηση του υπουργείου ήταν για μια ακόμα φορά ότι ...κινείται στο πλαίσιο του προϋπολογισμού, δηλαδή της υποχρηματοδότησης της Παιδείας.

Η χτεσινή συνάντηση της ΟΛΜΕ με το υπουργείο διέλυσε τις ψευδαισθήσεις που καλλιεργούνταν και με ευθύνη της πλειοψηφίας, διαμορφώνοντας κλίμα αναμονής στον κλάδο των καθηγητών. Επιβεβαιώνεται έτσι η θέση του ΠΑΜΕ ότι αυτή η πολιτική αντιπαλεύεται μόνο με μαζικούς αγώνες, με άμεσο σταθμό τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στα σημερινά συλλαλητήρια του ΠΑΜΕ και τους αγώνες που έρχονται.

Σήμερα, το ΔΣ της ΟΛΜΕ συνεδριάζει προκειμένου να διαμορφώσει εισήγηση προς τον κλάδο, ενώ με τον υπουργό συναντιέται το ΔΣ της ΔΟΕ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ