Σε αυτό το πλαίσιο, στα πανεπιστήμια η έρευνα «χορεύει» σε πολεμικούς ρυθμούς και προχωρά με μεγαλύτερη ταχύτητα η πολιτική διεθνοποίησης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, για να εξασφαλιστεί κερδοφορία σε σχετικά παρθένα πεδία για την ελληνική αγορά, ενώ στα ντοκουμέντα της ΕΕ για τον Ενιαίο Χώρο Εκπαίδευσης η διεθνοποίηση των πανεπιστημίων περιγράφεται και ως βραχίονας «ήπιας εξωτερικής πολιτικής».
Πρόσφατα έκλεισε ο αρχικός κύκλος της κατάθεσης φακέλων για την αδειοδότηση των πρώτων ιδιωτικών πανεπιστημίων κατ' εφαρμογή του νόμου - έκτρωμα Πιερρακάκη. Οι 12 αιτήσεις που κατατέθηκαν, με στόχο να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026, είναι από πανεπιστήμια - κατά πλειοψηφία βρετανικά - που διατηρούν κολέγια στη χώρα μας μέσω συμφωνιών δικαιόχρησης, ενώ κατατέθηκε και μια αίτηση από πανεπιστήμιο της Κύπρου για να λειτουργήσει το 2026-2027. Τα 12 κολέγια που ζητούν να γίνουν πανεπιστήμια σχεδιάζουν να λειτουργήσουν 53 Σχολές σε αντικείμενα που καλύπτουν σχεδόν όλο το φάσμα των επιστημονικών πεδίων, με τα δίδακτρα να κυμαίνονται από 7.000 χιλιάδες ευρώ έως και 25.000 ετησίως.
Η κυβέρνηση της ΝΔ με τυμπανοκρουσίες διαφημίζει ότι σε βάθος πενταετίας τα εν λόγω 12 πανεπιστήμια θα επενδύσουν 584 εκατομμύρια ευρώ (243 εκατ. για υποδομές και 341 εκατ. για προσωπικό), ενώ υπολογίζουν σε προσέλκυση 110.000 φοιτητριών και φοιτητών από το εξωτερικό και σε μια μικρή ανάσχεση των 10.000 χιλιάδων Ελλήνων φοιτητών που σπουδάζουν εκτός. Το συνολικό αποτέλεσμα αυτής της μπίζνας προϋπολογίζεται ότι θα φτάνει τα 1,2 δισ. ευρώ ετησίως.
Η αναβάπτιση των κολεγίων σε πανεπιστήμια, για να μπορούν να πουλάνε πτυχία με υψηλότερα δίδακτρα, επιβεβαιώνει ότι το μόνο «αυστηρό κριτήριο» που σχετίζεται με τα ιδιωτικά πανεπιστημιακά παραρτήματα είναι το μέγεθος του πορτοφολιού του φοιτητή - πελάτη και παράλληλα αποδεικνύουν τον κερδοσκοπικότατο χαρακτήρα αυτών των δομών. Οι περιβόητες «ευκαιρίες» για τους ντόπιους φοιτητές που ξενιτεύονται - σημειωτέον πριν και κατά τη διάρκεια συζήτησης του νομοσχεδίου η κυβερνητική προπαγάνδα αναφερόταν σε 40.000 και τώρα σε 10.000 - έγιναν ευκαιρία ανάπτυξης του εκπαιδευτικού τουρισμού και προσέλκυσης φοιτητικής πελατείας από χώρες εντός κι εκτός ΕΕ. Τα παραμύθια περί συμβολής των επενδύσεων στο ΑΕΠ και στην οικονομία της χώρας, που θα μας ευνοήσουν όλους, καταρρίπτονται από την ίδια την πραγματικότητα, δυστυχώς με πολύ τραγικό τρόπο στη ζωή των εργαζομένων, όταν π.χ. το «τουριστικό θαύμα» που παράγει πάνω από το 10% του ΑΕΠ, χτίζεται ακόμα και με νεκρούς στον βωμό του κέρδους.
Το νομοθετικό πλαίσιο, που εμπλουτίζει η κυβέρνηση της ΝΔ με τους τελευταίους νόμους της, ενισχύει το πλαίσιο του ανταγωνισμού για το μερίδιο της αγοράς «εκπαιδευτικών προϊόντων» στις ράγες της εμπορευματοποίησης των σπουδών. Ετσι, οδηγεί και τα δημόσια πανεπιστήμια, με τους αντίστοιχους νόμους, να κινούνται όλο και ταχύτερα προς τη διεθνοποίηση της πελατείας τους:
Η πολιτική διεθνοποίησης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε επίπεδο ΕΕ και στη χώρα μας είναι εις βάρος των αναγκών των φοιτητριών και των φοιτητών των λαϊκών οικογενειών. Οσο περισσότερο απλώνονται οι μπίζνες των δημόσιων πανεπιστημίων, τόσο πιο πολύ απομακρύνεται το πανεπιστήμιο από τις ανάγκες των φοιτητών, με κριτήρια ανταποδοτικής λειτουργίας. Από τα πρώτα πράγματα για τα οποία διαβεβαίωσε η νέα υπουργός Παιδείας, Σ. Ζαχαράκη, είναι ότι θα προχωρήσει - όπως είχε προαναγγελθεί - αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη με κριτήρια «βιωσιμότητας» Τμημάτων, με απλά λόγια ό,τι δεν φέρνει έσοδα (από δίδακτρα, ερευνητικά προγράμματα κ.λπ.) κλείνει. Ενώ πρόσφατες είναι οι αποφάσεις σε ΕΜΠ και Πάντειο για κατάργηση των ελάχιστων δωρεάν μεταπτυχιακών προγραμμάτων που έχουν απομείνει.
Ο ντελάλης υπεράσπισης αυτής της πολιτικής μέσα στα πανεπιστήμια είναι η κυβερνητική παράταξη της ΔΑΠ. Η οποία, με τα περί «προτάσεών της που υλοποιεί η κυβέρνηση», επιδιώκει να εμφανίζει ως δικαιωμένη την κυβέρνηση της ΝΔ σε όλη την γκάμα της αντιλαϊκής της πολιτικής. Γι' αυτό τα τελευταία χρόνια οι φοιτήτριες και οι φοιτητές τής έχουν γυρίσει την πλάτη.
Στην ουσία αυτής της αντιδραστικής πολιτικής της ΕΕ συμφωνούν όλα τα κόμματα πλην ΚΚΕ, γι' αυτό άλλωστε διεξάγουν μια βολική αντιπαράθεση στενά περί «ακαδημαϊκών κριτηρίων», ξεκινώντας όλοι από την ίδια αφετηρία: Θεωρούν δεδομένη και υπερασπίζονται την Παιδεία και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση - εμπόρευμα, τους φοιτητές - πελάτες.
Ο,τι και να λέει το ΠΑΣΟΚ και η ΠΑΣΠ μέσα στις Σχολές για την υπεράσπιση δήθεν του δημόσιου πανεπιστημίου, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές δεν ξεχνούν ότι:
- Ζητά μανιωδώς και με κάθε ευκαιρία την αναθεώρηση του Αρθρου 16. Ακόμα και στην ανακοίνωσή τους με τον βαρύγδουπο τίτλο περί «αποκάλυψης των ψεμάτων της κυβέρνησης της ΝΔ» για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, αυτό αγωνιούσαν να πουν.
- Το ΠΑΣΟΚ ως κυβέρνηση έφερε και ψήφισε μαζί με τη ΝΔ την ίδρυση και λειτουργία των ιδιωτικών κολεγίων, ενώ ψήφισε υπέρ στη Σύμβαση της Λισαβόνας, που δίνει και ακαδημαϊκή αναγνώριση στα πτυχία των κολεγίων, για τα οποία δήθεν σκίζουν τα ιμάτιά τους ότι είναι χαμηλού επιπέδου και καταγγέλλουν τον Μητσοτάκη ότι υπηρετεί τα «ιδιωτικά συμφέροντα».
- Δεν έχει κανένα απολύτως πρόβλημα τα «ιδιωτικά συμφέροντα» να σουλατσάρουν μέσα στα δημόσια πανεπιστήμια και να παραγγέλνουν έρευνα, αξιοποιώντας το προσωπικό και τις υποδομές των πανεπιστημίων μας. Αλλωστε, ένα από τα επιχειρήματά του είναι ότι τα «ποιοτικά» ιδιωτικά πανεπιστήμια συνεργάζονται με τα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας αντί να ιδρύουν παραρτήματα.
- Υπερψήφισε τις διατάξεις του ν. 4957/2022 (Κεραμέως) για τις διαγραφές φοιτητών, ενώ ήταν το ΠΑΣΟΚ που με τον ν. 4009/2011 (νόμος Διαμαντοπούλου) είχε θεσμοθετήσει το άδικο μέτρο της ανώτατης διάρκειας σπουδών. Μάλιστα πρόσφατα κατέθεσε Ερώτηση στη Βουλή για να ζητήσει την εφαρμογή τους, απλά με τον παλιότερο κι όχι με τον νέο νόμο!
Ο ΣΥΡΙΖΑ το πήγε ένα βήμα παραπάνω, με την άνεση ότι αυτά που λέει δεν τα ακούει κανένας στα πανεπιστήμια, από τα οποία έχει εξαφανιστεί. Κατηγορεί την κυβέρνηση της ΝΔ ότι ο νόμος Πιερρακάκη φέρνει δεύτερης διαλογής συμφωνίες, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ άνοιξε τον δρόμο για κοινά πτυχία των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων με πανεπιστήμια του εξωτερικού που φέρνει τα «ποιοτικά» ιδιωτικά. Είχε διατυπώσει με σαφήνεια βουλευτής του - πρόσφατα μετεγγραφέντας στο ΠΑΣΟΚ - ότι με τα δίδακτρα στα δημόσια πανεπιστήμια δεν έχουν κανένα πρόβλημα στον ΣΥΡΙΖΑ. Ως κυβέρνηση έφερε τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά με δίδακτρα στα δημόσια πανεπιστήμια και στη θητεία του λειτούργησαν τα περισσότερα μεταπτυχιακά με δίδακτρα που γνώρισε έως τότε η χώρα.
Οσο για δυνάμεις όπως η Πλεύση Ελευθερίας, τηρούν σιγήν ιχθύος, αφού έχουν δηλώσει επανειλημμένως ότι «η ιδιωτική παιδεία δεν είναι εξ ορισμού κακή», έχουν ψηφίσει το 70% των άρθρων για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, έχουν ανταλλάξει φιλοφρονήσεις και δάκρυα συγκίνησης με τον πρώην υπουργό ιδιωτικοποίησης της Παιδείας Κ. Πιερρακάκη για τη μεταξύ τους συναίνεση σε αντιδραστικά νομοσχέδια στην Εκπαίδευση (βλ. νομοσχέδιο για επαγγελματική εκπαίδευση, Ωνάσεια).
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές έχουν την ευκαιρία με τη μαζική συμμετοχή τους και ψήφο στην «Πανσπουδαστική ΚΣ» στις φοιτητικές εκλογές να καταδικάσουν την πολιτική που εγκληματεί απέναντι στους φοιτητές, στις σπουδές και τα πτυχία, να δυναμώσουν τον αγώνα για να βρουν δικαίωση οι κόποι και οι θυσίες τους, να ακολουθήσουν τον δρόμο της αγωνιστικής διεκδίκησης για όσα σήμερα είναι εφικτά και αυτονόητα. Για σύγχρονες, υψηλού επιπέδου σπουδές σε αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν πανεπιστήμια, για πτυχία με αξία και δουλειά με δικαιώματα.
Σε μια μεγάλη εκδήλωση γιορτάστηκαν τα 10 χρόνια λειτουργίας του Στεκιού | Εκτενή αποσπάσματα από την ομιλία του Θ. Κωτσαντή
«10 χρόνια μετά, είμαστε περήφανοι γιατί τα καταφέραμε!», τόνισε ο Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ, Θ. Κωτσαντής, προσθέτοντας ότι και στο μέτωπο του Πολιτισμού «δίνουμε τη μάχη κοιτώντας μπροστά, όπως κάνει η ΚΝΕ σε κάθε μέτωπο! Με τη σημαία ενός ανώτερου πολιτισμού, που συμβάλλει στον αγώνα για να ανθρωπέψει ο άνθρωπος».
Από το βήμα της εκδήλωσης ανακοίνωσε δε ότι το 51ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» θα πραγματοποιηθεί στις 24, 25, 26 και 27 Σεπτέμβρη 2025.
Ο Θ. Κωτσαντής σημείωσε αναλυτικά στην ομιλία του:
«Ο όμορφος αυτός χώρος συνάντησης της νεολαίας με την προοδευτική Τέχνη και την κομμουνιστική ιδεολογία δημιουργήθηκε με απόφαση του 11ου Συνεδρίου της Οργάνωσής μας. Η δημιουργία Πολιτιστικών Στεκιών της ΚΝΕ ήταν αποτέλεσμα συλλογικού και πολυετούς προβληματισμού της Οργάνωσής μας και μάλιστα σε μια πολύ δύσκολη περίοδο, στα χρόνια της μεγάλης καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης, την οποία πλήρωσαν με βαριές θυσίες ο λαός μας και τα παιδιά του, για να σωθούν το κεφάλαιο και τα κέρδη του.
Ετσι, λοιπόν, υλοποιήσαμε την απόφαση του Συνεδρίου μας. Φτιάξαμε το πρώτο Πολιτιστικό Στέκι της ΚΝΕ, που εγκαινιάστηκε τον Απρίλιο του 2015. Στηρίξαμε το Στέκι μας σε γερά θεμέλια, γιατί χτίστηκε με τα "υλικά" που είναι φτιαγμένη η Οργάνωσή μας. (...)
Εκατοντάδες μέλη και φίλοι της ΚΝΕ και του ΚΚΕ δούλεψαν για να ανακαινίσουν το όμορφο νεοκλασικό κτίριο της οδού Τροίας, που παραχώρησε το Κόμμα μας ώστε να φιλοξενηθεί το Στέκι. Δούλεψαν εθελοντικά και για μήνες εκατοντάδες άνθρωποι, εξειδικευμένοι τεχνίτες πολλών ειδικοτήτων και ενθουσιώδεις ΚΝίτες πολλαπλών καθηκόντων και ικανοτήτων!
Πολλοί ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της ΚΝΕ και δώρισαν εξοπλισμό, έπιπλα, μουσικά όργανα, άλλα απαραίτητα αντικείμενα για να ξεκινήσει το Στέκι τη λειτουργία του. Στα εγκαίνια του Στεκιού βραβεύτηκαν η Τομεακή Οργάνωση Κατάρτισης της ΟΠ Αττικής της ΚΝΕ, για την καθοριστική συμβολή της στις εργασίες, και οι σύντροφοι οικοδόμοι από την Κομματική Οργάνωση Αττικής για την προσφορά τους. Τους ευχαριστούμε σήμερα, ξανά, γιατί χωρίς αυτούς το Στέκι δεν θα είχε ξεκινήσει το όμορφο ταξίδι του. Ταξίδι στο οποίο η ΚΝΕ έθεσε στόχους, προορισμό!
Το Στέκι να δώσει νέες δυνατότητες στο Φεστιβάλ ΚΝΕ - "Οδηγητή", να αναπτυχθούν παραπέρα οι πολιτιστικές παραγωγές που προετοιμάζει η ΚΝΕ κάθε χρόνο για τις φεστιβαλικές εκδηλώσεις.
Να πλατύνει με νέες μορφές και περισσότερα μέσα τους τρόπους επικοινωνίας της ΚΝΕ με τη νεολαία.
Να δώσει διέξοδο στην ανάγκη για επαφή με την Τέχνη, για καλλιτεχνική έκφραση και πρωτότυπη καλλιτεχνική δημιουργία, κόντρα στην εμπορευματοποίηση του Πολιτισμού, στη μάστιγα των εταιρειών και των κυκλωμάτων που εμπλέκονται πολλές φορές στην πολιτιστική παραγωγή.
Να εντείνει συνολικά την πολιτιστική και μορφωτική δουλειά της ΚΝΕ στη νεολαία, με την προβολή της προοδευτικής Τέχνης, απέναντι στις σάπιες αξίες και στα πρότυπα του συστήματος της εκμετάλλευσης.
Η ΚΝΕ έθεσε για προορισμό στο ταξίδι του Στεκιού Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας να γίνει φυτώριο νεανικής δημιουργίας, ανάσα πολιτισμού στην καρδιά της Αθήνας.
Οι δεκάδες σύντροφοι, τα μέλη της ΚΝΕ που ανέλαβαν την ευθύνη για την καθημερινή και εβδομαδιαία λειτουργία του Στεκιού, τη φροντίδα του χώρου, την έφεραν εις πέρας. Το Στέκι κατοχύρωσε ένα πλούσιο πολιτιστικό πρόγραμμα, μια πολύμορφη δραστηριότητα, μέσα από την οποία απέκτησε ζωντάνια, έγινε πραγματικά στέκι νεολαίας. Οι σύντροφοι και φίλοι καλλιτέχνες με τη συμβολή τους έδωσαν πνοή στις πολιτιστικές δραστηριότητες, στήριξαν τη διδασκαλία των μαθημάτων του Στεκιού σε όλα τα είδη Τέχνης, τον χορό, τη μουσική και το τραγούδι, τη ζωγραφική και το θέατρο. Προσέφεραν εθελοντικά τις γνώσεις και τον χρόνο τους. Ετσι καθιερώθηκαν τα μαθήματα, τα εργαστήρια, οι ομάδες του.
Οι εκατοντάδες νέοι άνθρωποι, επισκέπτες και μαθητές που συμμετείχαν στις δραστηριότητές του, τα μέλη της ΚΝΕ, οι καλλιτέχνες και οι δάσκαλοι που οργάνωσαν και συνέβαλαν στο πρόγραμμά του, μετέτρεψαν το όμορφο κτίριο στη ζωντανή, νεανική, δραστήρια κυψέλη δημιουργίας και πολιτισμού, μόρφωσης και γνώσης που είναι σήμερα.
Είμαστε περήφανοι που μέσα από το Στέκι πολλοί νέοι ήρθαν σε επαφή με την προοδευτική Τέχνη, πολλοί και για πρώτη φορά. Οι ομάδες και τα εργαστήρια του Στεκιού μελετούν την ποίηση του κομμουνιστή ποιητή Γιάννη Ρίτσου, διαβάζουν τη μεγάλη λογοτεχνία των Ντοστογιέφσκι και Τσέχοφ, μαθαίνουν τη μουσική των Μίκη Θεοδωράκη και Μάνου Λοΐζου, παρακολουθούν κορυφαία κινηματογραφικά έργα. Μόνο λίγα παραδείγματα από τον πλούτο της δουλειάς του.
Δεν υπάρχει καλύτερη ανταπόδοση από το "μπράβο" που λένε στην ΚΝΕ τα παιδιά που συμμετέχουν σε νεανικές πολιτιστικές ομάδες, οι νέοι καλλιτέχνες που έρχονται στο Στέκι, φιλοξενούνται σε αυτό για να δημιουργήσουν, εμπνέονται από την προσπάθεια που κάνουμε.
Δεν υπάρχει μεγαλύτερη τιμή από το γεγονός ότι η οικογένεια του Μάνου Λοΐζου δώρισε στην ΚΝΕ τα μουσικά όργανα, τους δίσκους και άλλα πολύτιμα αντικείμενα του σπουδαίου μουσικοσυνθέτη για να κοσμήσουν το Στέκι Πολιτισμού. Ετσι απέκτησε το 2023 και το σημερινό του όνομα, Στέκι "Μάνος Λοΐζος". Είμαστε χαρούμενοι που το Στέκι μας αναδείχθηκε άξιο σπίτι για το εμβληματικό πιάνο, την ιστορική κιθάρα, τα όργανα πάνω στα οποία ο Μάνος έγραψε τον "Δρόμο" που "είχε τη δική του ιστορία", το "Ακορντεόν".
Εξίσου σημαντική ήταν η προσφορά του αξέχαστου συντρόφου μας, Κώστα Καζάκου, που επισκεπτόταν το Στέκι Πολιτισμού και έδειξε ιδιαίτερη αγάπη για την ΚΝΕ και το έργο της. Ποιος νέος από όσους συμμετείχαν στη Θεατρική Ομάδα της ΚΝΕ θα ξεχάσει την πρόβα που πραγματοποιήθηκε στο Στέκι, με τον ίδιο παρόντα, να εξηγεί το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, να βοηθάει στην παράσταση, να δίνει τις συμβουλές του...
Γνωρίζουμε, βέβαια, πως μια κυψέλη χρειάζεται τη διαρκή, τη δραστήρια, τη συλλογική δουλειά των μελισσών της, για να παραμένει στέγη τους, το σπίτι τους.
Ετσι, επιδιώκουμε και το Στέκι Πολιτισμού "Μάνος Λοΐζος" όχι μόνο να διατηρήσει ό,τι έχει καταφέρει, αλλά να αναβαθμίσει τη λειτουργία του, να διευρύνει το αποτύπωμά του.
Να συμβάλει στη διαπαιδαγώγηση των νέων κομμουνιστών, καλλιεργώντας το πολιτιστικό και μορφωτικό ενδιαφέρον, απαραίτητο στοιχείο για κάθε νέο επαναστάτη.
Να συνδεθεί ακόμα περισσότερο με τη νεολαία που ζει, μορφώνεται, εργάζεται στο κέντρο της Αθήνας, με τις Οργανώσεις της ΚΝΕ στα πανεπιστήμια και στον μεγαλύτερο δήμο της χώρας.
Να στηρίξει και να τροφοδοτήσει τα Πολιτιστικά Στέκια που λειτουργεί η ΚΝΕ στη Θεσσαλονίκη, στην Καλαμάτα, στα Γιάννενα, στον Πειραιά, στο Μενίδι, στην Καισαριανή. Να δώσει το έναυσμα στις Οργανώσεις της ΚΝΕ να δημιουργήσουν νέα Στέκια Πολιτισμού σε περισσότερες πόλεις και γειτονιές.
Εχουμε μπροστά μας πολλή δουλειά, γιατί το Στέκι μας δεν είναι μόνο ένας χώρος πολιτιστικής δραστηριότητας. Πρέπει και μπορεί να γίνει σημείο αναφοράς στη διεκδίκηση για ελεύθερο χρόνο και για τη δημιουργική αξιοποίησή του, για ολόπλευρη μόρφωση και πολιτιστική καλλιέργεια της νεολαίας. Να γίνει αντίβαρο - στον βαθμό που του αναλογεί - στην πολιτιστική σαβούρα με την οποία μας ταΐζει το σύστημα, σημείο συνάντησης για το πιο δραστήριο, ζωντανό, ριζοσπαστικό τμήμα της νεολαίας, που επειδή σκέφτεται και αμφισβητεί θέλει και να δημιουργήσει, να εκφραστεί.
Το Στέκι μέσα από τη λειτουργία του να συμβάλλει στο να γίνονται πράξη οι στίχοι του Μπέρτολτ Μπρεχτ από το ποίημά του "Εγκώμιο στη Μάθηση":"Μάθαινε και τ' απλούστερα! Γι' αυτούς που ο καιρός τους ήρθε, ποτέ δεν είναι πολύ αργά! Μάθαινε το αβγ, δεν σε φτάνει, μα συ να το μαθαίνεις! Μη σου κακοφανεί! Ξεκίνα! Πρέπει όλα να τα ξέρεις!".
Γιατί είμαστε εμείς αυτοί που ο καιρός τους ήρθε και πρέπει να μάθουμε, να γνωρίσουμε τον κόσμο, για να καταφέρουμε να τον αλλάξουμε.
Ηρθε λοιπόν ο καιρός που το πραγματικό δίλημμα, "τα κέρδη τους ή οι ζωές μας", προβάλλει πιο ξεκάθαρα από ποτέ.
Είναι πλέον φανερό ότι τα κέρδη των καπιταλιστών και οι ανάγκες του λαού και της νεολαίας δεν μπορούν να συμβαδίσουν. Είναι δύο κόσμοι σε διαρκή σύγκρουση. Στις μεταφορές, στους χώρους δουλειάς, στην Παιδεία, στην Υγεία, παντού, το καπιταλιστικό κέρδος δολοφονεί τις ανάγκες, τα όνειρα, το μέλλον της νέας γενιάς, ακόμα και την ανθρώπινη ζωή.
Πόσο μάλλον στον σημερινό κόσμο που "βράζει και φλέγεται", που ο λαός και η νεολαία καλούνται να πληρώσουν το τίμημα των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών και τον κίνδυνο ενός γενικευμένου πολέμου.
Καλούνται να δώσουν το αίμα τους, για να περιφρουρήσουν τα κέρδη των μονοπωλίων της κάθε χώρας, στον πόλεμο μεταξύ ληστών για το ξαναμοίρασμα του κόσμου.
Καλούνται να χρεωθούν τον πολεμικό λογαριασμό των 800 δισ. της ΕΕ και τους υπέρογκους ΝΑΤΟικούς εξοπλισμούς.
Καλούνται να πληρώσουν τους "εμπορικούς πολέμους" μεταξύ των καπιταλιστών, τη νέα οικονομική κρίση που βρίσκεται μπροστά μας.
Αυτό είναι το πολεμικό προσκλητήριο που απευθύνουν στον λαό η κυβέρνηση της ΝΔ και τα άλλα συστημικά κόμματα, όπως κι αν εμφανίζονται, με δήθεν "προοδευτικό" μανδύα, με καρδούλες και σόου στη Βουλή, με ύμνους στον Τραμπ και κάλπικη δημαγωγία.
Αυτό είναι το μαύρο μέλλον που μας ετοιμάζουν το κεφάλαιο, το κράτος και οι ενώσεις του.
Δεν μπορεί όμως αυτό να είναι το δικό μας μέλλον.
Το δικό μας μέλλον θα το χτίσουμε εμείς, μεγαλώνοντας τις σημερινές ρωγμές του συστήματος, ανοίγοντας μεγάλα ρήγματα ανατροπής, γκρεμίζοντας τον σάπιο κόσμο της εκμετάλλευσης.
Μέσα από τα αδιέξοδα και τους ανταγωνισμούς των "από πάνω", μέσα από τους πόθους και τους αγώνες των "από κάτω", "μες στα σπαράγματα ενός κόσμου που αλλάζει, γεννιέται ορίζοντας για μια ζωή καινούργια".
Γι' αυτήν την καινούργια ζωή, απαλλαγμένη από την αδικία και τους πολέμους, αξίζει να παλέψει σήμερα κάθε νέος και νέα.
Να αγωνιστούμε μαζί, οργανωμένοι στα συνδικάτα και τους συλλόγους, ενάντια στα νέα "Τέμπη" που μας κυκλώνουν, διεκδικώντας πραγματικές αυξήσεις στους μισθούς και ανθρώπινα ωράρια δουλειάς, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν Παιδεία και Υγεία, ενάντια στον πόλεμο και στην εμπλοκή της Ελλάδας.
Να ενισχύσουμε μαζί το ρεύμα συνολικής αμφισβήτησης της κυρίαρχης πολιτικής, του σάπιου και διεφθαρμένου κράτους, της ΕΕ και του ΝΑΤΟ.
Να βαδίσουμε μαζί στον δρόμο της σύγκρουσης με το καπιταλιστικό σύστημα και της οικοδόμησης μιας άλλης κοινωνίας, σοσιαλιστικής.
Ακολουθώντας την προτροπή του τελευταίου στίχου από το "Εγκώμιο στη μάθηση" του Μπρεχτ, που μας καλεί: "Εσύ πρέπει να πάρεις την εξουσία!". Για να γίνει πράξη αυτός ο τελευταίος στίχος, είναι απαραίτητα και η μόρφωση και η Τέχνη και ο Πολιτισμός!
Με τη σημαία ενός ανώτερου πολιτισμού, που συμβάλλει στον αγώνα για να ανθρωπέψει ο άνθρωπος!
Γι' αυτό και η ΚΝΕ ενισχύει την παρέμβασή της στο μέτωπο του Πολιτισμού, ξεχωρίζοντας το Στέκι της ως τον κατ' εξοχήν χώρο που συγκεντρώνει αυτήν την προσπάθεια μέσα στη χρονιά.
Για να δυναμώσει η επαφή της νεολαίας με την Τέχνη και τον Πολιτισμό που μπορεί να στεριώσει την πυξίδα του αγώνα της, να την εμπνεύσει στην κατεύθυνση της επαναστατικής αλλαγής του κόσμου, να συμπαρασύρει πολλούς ακόμη νέους να πάρουν μέρος σε αυτήν.
Την Τέχνη και τον Πολιτισμό που μπορεί να μπολιάσει την πάλη της νεολαίας με τόλμη, αντοχή, γνώση και υψηλά ιδανικά. Τα ιδανικά που ενέπνευσαν και τα πιο σπουδαία έργα του ανθρώπινου πολιτισμού και γι' αυτό έγιναν διαχρονικά, δημιούργησαν μια Τέχνη δεμένη με τις πλατιές κοινωνικές ανάγκες, μια Τέχνη επαναστατική, απελευθερωτική, γι' αυτό και Τέχνη αληθινή, ακαταμάχητη όταν συναντηθεί με τη νόηση και το συναίσθημα του ανθρώπου, ανίκητη μόλις διεισδύσει στον νου και στην καρδιά του.
Γι' αυτό και δεν φοβόμαστε τις σάπιες ιδέες και τα πρότυπα, τις έκπτωτες από καιρό "αξίες" που σταθερά διοχετεύει το σύστημα μέσα από την κυρίαρχη Τέχνη! Με την υπεροχή των επαναστατικών ιδεών και σύμμαχο τα λαμπρότερα διαμάντια της ανθρώπινης δημιουργίας, δίνουμε τη μάχη απέναντί τους!
Απέναντι στα φτηνά πολιτιστικά υποπροϊόντα που εξευτελίζουν τον άνθρωπο, τον υποτιμούν, αποθεώνουν τη ναρκωκουλτούρα, την ψευτομαγκιά, τον πλουτισμό, την εμπορευματοποίηση του σώματος και της σεξουαλικότητας, προβάλλουμε την Τέχνη που εξυψώνει τον άνθρωπο, διαπαιδαγωγεί και καλλιεργεί το συναίσθημα, τη φαντασία, τη νόηση, τη θέληση για δράση. Την Τέχνη που συμβάλλει στην ανάπτυξη της προσωπικότητας, που γεννά στον άνθρωπο την ανάγκη να ανοίξει τους ορίζοντες της σκέψης του.
Απέναντι σε μια καλλιτεχνική παραγωγή που απογοητεύει και καθηλώνει, που προβάλλει τον καπιταλισμό ως μονόδρομο, αντιπαραβάλλουμε την Τέχνη που υποστηρίζει το νέο στην πάλη του με το παλιό, την κοινωνική πρόοδο, που εμπνέεται και προβάλλει το φωτεινό μέλλον της ανθρωπότητας.
Απέναντι στην κυρίαρχη Τέχνη, που προβάλλει το υποκείμενο και την εμπειρία του ως μοναδικό κριτήριο της πραγματικότητας, αναδεικνύουμε την πραγματικά ριζοσπαστική Τέχνη, που συμβάλλει να κατανοήσουμε τον κόσμο ώστε να μπορέσουμε να τον αλλάξουμε, να τον απαλλάξουμε μια για πάντα από την καπιταλιστική βαρβαρότητα.
Απέναντι στον κυρίαρχο πολιτισμό, της σήψης και της παρακμής, με στόχο τη συνείδηση της νεολαίας, την αποχαύνωση, την κοινωνική απομόνωση, την αποδόμηση της προσωπικότητας, προβάλλουμε την Τέχνη που αφυπνίζει και καλλιεργεί τις αξίες της εργατικής τάξης και την ανυπότακτη στάση ζωής.
Απέναντι στην αποθέωση των διαφόρων ινφλουένσερς, που προβάλλουν μια φανταχτερή, στην ουσία της κενή και τις περισσότερες φορές ψεύτικη ζωή, αναδεικνύουμε τους πραγματικούς πρωταγωνιστές της ζωής, τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες που παράγουν όλο τον πλούτο, τους αγωνιστές και τις αγωνίστριες που παλεύουν για μια καλύτερη ζωή.
Δίνουμε τη μάχη κοιτώντας μπροστά, όπως κάνει η ΚΝΕ σε κάθε μέτωπο! Με τη σημαία ενός ανώτερου πολιτισμού, που συμβάλλει στον αγώνα για να ανθρωπέψει ο άνθρωπος.
Κορυφαία έκφραση της ασίγαστης πολιτιστικής παρέμβασης της ΚΝΕ είναι το Φεστιβάλ ΚΝΕ - "Οδηγητή", που αποτελεί τον μεγαλύτερο διαχρονικά πολιτικό - πολιτιστικό θεσμό της χώρας. Πέρυσι γιόρτασε τα 50 του χρόνια, μαχητικά, ανατρεπτικά και νεανικά, μαζί με δεκάδες χιλιάδες νέους και νέες».
Η εκδήλωση ξεκίνησε με ένα βίντεο - απόσπασμα συνέντευξης του ίδιου του ποιητή, και ακολούθησε ομιλία από τον Δημήτρη Κοκοβιάδη, στέλεχος της ΚΝΕ.
Ο Δ. Κοκοβιάδης σημείωσε ότι «ο Νίκος Καββαδίας δεν είναι απλώς ο ποιητής της θάλασσας και των ναυτικών. Μιλάει για τη δυνατότητα να ονειρεύεσαι έναν κόσμο χωρίς εκμετάλλευση, προτρέπει να κάνεις το αδύνατο ...δυνατό. Αλλωστε, όπως είχε επισημάνει και ο Θ. Μικρούτσικος, οι στίχοι του, "χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία", δεν σημαίνουν τίποτε άλλο παρά "κατάκτησε το αδύνατο". Και μόνο έτσι η πιο όμορφη θάλασσα θα έρθει, ακόμα κι αν αυτήν τη στιγμή φαίνεται μακριά στον ορίζοντα...».
Πρόσθεσε δε ότι ο Ν. Καββαδίας θα μείνει αξέχαστος γιατί μίλησε για τον απλό άνθρωπο, τον άνθρωπο του μόχθου, τον εργαζόμενο λαό. Μίλησε για τις δυσκολίες της δικής του ζωής, και έτσι ταυτίστηκε ο κόσμος με το έργο του. Ηρθε σε επαφή με τον αγώνα του λαού και συνδέθηκε μαζί του. Ηταν ένας από τους μεγάλους καλλιτέχνες που βγήκαν μπροστά κατά τον απελευθερωτικό αγώνα, έδωσαν δύναμη στον αγώνα αυτόν.
Κλείνοντας, κάλεσε τους νέους να δώσουν δυναμικό «παρών» στα προσεχή Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ και στις επόμενες δραστηριότητες του «Τραβέρσο».
Στη συνέχεια ο λόγος δόθηκε στους ανθρώπους που ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα του «Τραβέρσο» παρουσίασαν ποιήματα και σκίτσα εμπνευσμένα από τον Νίκο Καββαδία.
Ακολούθησε παρουσίαση από το χορευτικό συγκρότημα «Δια-κρητικό», και την εκδήλωση ολοκλήρωσε μουσικό αφιέρωμα με μελοποιημένα ποιήματα του Καββαδία.
Σε όλους τους παρευρισκόμενους δόθηκαν αναμνηστικό της εκδήλωσης και το βιβλίο - συλλογή ποιημάτων του Γιάννη Κομινόζογλου (ο οποίος «έφυγε» πρόσφατα από τη ζωή) «Διάλογος με έναν Marconi, Αφιέρωμα στον Νίκο Καββαδία». Τα βιβλία παραχωρήθηκαν στο «Τραβέρσο» από τον Σταύρο Κουρτάκη, την σύντροφο του συγγραφέα, Γκρέτα (Μαργαρίτα), και την κόρη του, Στέλλα, τους οποίους η ΚΝΕ ευχαρίστησε για την προσφορά τους.
RIZOSPASTIS |
Η ορχήστρα ερμήνευε τα υπέροχα διαχρονικά τραγούδια, με λόγια των ίδιων των συνθετών, που αφορούσαν την παράσταση και τον ρόλο της τέχνης, να παρεμβάλλονται. Το πρόγραμμα κορυφώθηκε με την Ορχήστρα της ΚΝΕ να ερμηνεύει το «Καληνύχτα», ένα ποίημα που γράφτηκε από τον Πέτρο Γρανίτη το 1945 για την ΕΠΟΝ. Πέτρος Γρανίτης ήταν το ψευδώνυμο του Μάνου Χατζιδάκι. Το μετέτρεψε σε τραγούδι, μελοποιώντας το, ο Μίκης Θεοδωράκης.
Ο Υμνος της ΚΝΕ ολοκλήρωσε τη συναυλία, με το κοινό να καταχειροκροτεί την Ορχήστρα που κέρδισε τις εντυπώσεις.
Τεό Λαζάρου (μαέστρος, μουσική επιμέλεια), Δημήτρης Αναγνώστου (κρουστά), Πέτρος Γκιώνης (κιθάρα), Κατερίνα Δημοπούλου (κιθάρα), Γιάννης Ερης (μπουζούκι), Δήμητρα Ελευθερίου (τραγούδι), Μυρτώ Λάβαρη (ντραμς), Νέστορας Μπέσιος (τραγούδι), Χάρης Παπαϊωάννου (μπουζούκι), Δημήτρης Πέππας (κιθάρα), Τάσος Τσάκος (πιάνο), Μίνα Ψυχιά (τραγούδι), Κώστας Σταυρόπουλος (μπάσο).
Το μνημείο είχε τοποθετηθεί για πρώτη φορά τον Ιούλη του 2017, στο πλαίσιο του 26ου Αντιιμπεριαλιστικού Διημέρου της ΚΝΕ, και είναι αφιερωμένο στους φαντάρους που διώχθηκαν και βασανίστηκαν για την πολιτική τους δράση.
Στην εκδήλωση συμμετείχαν δεκάδες μέλη και φίλοι της ΚΝΕ από τα Γιάννενα, καθώς και κάτοικοι των γύρω χωριών του Πωγωνίου.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με σύντομο χαιρετισμό του Δημήτρη Ροσιλόβαλη εκ μέρους της Τομεακής Οργάνωσης Ιωαννίνων του ΚΚΕ, ο οποίος αναφέρθηκε στον τόπο μαρτυρίου και θυσίας, τον «τάφο των ζωντανών» όπως τον αποκαλούσαν οι ίδιοι οι φαντάροι, που υπέφεραν σωματικά και ψυχικά βασανιστήρια, όπως το «πότισμα των τηλεγραφόξυλων».
Ακολούθησε αφηγηματικό αφιέρωμα με αναφορές στις δίκες των κομμουνιστών φαντάρων του Καλπακίου, στα καταναγκαστικά έργα και στα βασανιστήρια που υπέστησαν, ενώ το αφιέρωμα ολοκληρώθηκε με απαγγελία του ποιήματος του Μπέρτολτ Μπρεχτ «Γερμανικό Εγχειρίδιο Πολέμου».
Την κεντρική ομιλία έκανε ο Γρηγόρης Μακρής, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ και Γραμματέας της ΟΠ Ηπείρου - Κέρκυρας - Λευκάδας. Υπενθύμισε ότι η ΟΚΝΕ, που έδρασε ανάμεσα στους δύο παγκόσμιους ιμπεριαλιστικούς πολέμους, σε συνθήκες παρανομίας και ημιπαρανομίας, παράλληλα με τις δράσεις της στα εργοστάσια και στους χώρους νεολαίας είχε βασική προτεραιότητα την παρέμβαση των νέων κομμουνιστών μέσα στον στρατό. Απέναντι στα καψόνια, στα βασανιστήρια και τις βρισιές προς όλους τους φαντάρους, οι νέοι κομμουνιστές διακρίθηκαν για το ήθος τους και δεν υπέστειλαν στιγμή τη σημαία του αγώνα για καλύτερες συνθήκες διαβίωσης στον στρατό, ενάντια στον εθνικισμό, για την υπεράσπιση της ΕΣΣΔ και του σοσιαλισμού. Αναφέρθηκε ακόμα στο διαβόητο βασανιστήριο του «ποτίσματος του τηλεγραφόξυλου», που συνοδευόταν από την ειρωνική ρήση των βασανιστών «μόνο όταν ανθίσει το τηλεγραφόξυλο θα έρθει ο κομμουνισμός στην Ελλάδα». Οι φαντάροι - μέλη της ΟΚΝΕ δεν λύγισαν, τόνισε, υπερασπίστηκαν τις ιδέες τους με αυταπάρνηση, αποτελώντας παράδειγμα ανυποχώρητης ταξικής πάλης.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη σημερινή πραγματικότητα, καταγγέλλοντας τη βαθύτερη εμπλοκή της Ελλάδας στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους, όπως και τότε, την παρουσία σήμερα των βάσεων του ΝΑΤΟ και την πιθανότητα αποστολής στρατευμάτων στην Ουκρανία. Τόνισε δε ότι το ΚΚΕ και η ΚΝΕ, αντλώντας έμπνευση και από τους ήρωες του παρελθόντος, παλεύουν σήμερα για την αποδέσμευση της χώρας από τους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς, για μια κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση.
Κλείνοντας ο Γρ. Μακρής κάλεσε τη νεολαία και τους εργαζόμενους να μη σκύψουν το κεφάλι, να συνεχίσουν τον αγώνα με πίστη στο δίκιο, αντλώντας δύναμη από την ιστορική παρακαταθήκη των κομμουνιστών φαντάρων: «Ο μόνος δρόμος για να τελειώσει μια και καλή ο πόλεμος, ο δρόμος για την πραγματική ειρήνη είναι ένας. Είναι ο δρόμος για την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, είναι ο δρόμος τη επαναστατικής ανατροπής. Αυτό είναι το μάθημα που μας διδάσκουν ακόμα και σήμερα οι σύντροφοί μας οι φαντάροι της ΟΚΝΕ».
Ακολούθησε κατάθεση λουλουδιών στο μνημείο από τις Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, καθώς και από το Παράρτημα Ιωαννίνων της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την ανάγνωση όλων των γνωστών ονομάτων των κομμουνιστών στρατιωτών που πέρασαν από τον Ουλαμό. Ο κατάλογος αυτός δεν είναι πλήρης, καθώς δεκάδες αγωνιστές δεν έχουν καταγραφεί σε ιστορικά ντοκουμέντα, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δεν έχουν διασωθεί ούτε τα μικρά ονόματα των φαντάρων, μόνο τα επώνυμά τους. Οι διοργανωτές κάλεσαν όσους γνωρίζουν επιπλέον ονόματα να τα γνωστοποιήσουν στις αντίστοιχες Οργανώσεις του ΚΚΕ ή της ΚΝΕ, ώστε να συμπληρωθεί η ιστορική μνήμη.
Τα μέχρι στιγμής γνωστά ονόματα είναι τα εξής:
Αβραμόπουλος, Αθανασίου, Αλεξάνδρου Μάριος, Αποστόλου, Βαρβαρέτο, Βλαντάς Δημήτριος, Βλάχος Αγησίλαος, Γαμβέτας Κώστας, Γαργαλιάνος, Γεωργόπουλος, Δημητρίου, Καπέτας, Καραγιώργης Κώστας, Καραφύλας Βαγγέλης, Κάρτος, Κλάρας Θανάσης, Κουμουντούρος, Κριθαρέζης, Κωνσταντανέλης, Κωστούλα, Λαουτατζής Ιωάννης, Λιακάνη, Μαγετός, Μακρυγιάννης Σωτήριος, Μαρινέτης, Μαυροκεφαλίδης, Μέλης, Μπενής, Μυκονιάτης Μιχάλης, Ντάκος, Ντούσκας Γιώργος, Ορφανάκος, Πάης, Παπακώστας Στέφανος, Παπανικολάου, Πέτσικος Χαράλαμπος, Ρώσσης, Σκανδάλης Στυλιανός, Σορμπανέλης ή Ζορπανέλης Δημήτριος, Σούλης, Σταματέλος, Στάμος, Σταμούλης Δημήτριος, Στρακόπουλος, Ταλαμάγκος Κώστας, Τέσας, Τουγιουμεζής, Τραβουδάκης, Τσικαλιώτης, Υψηλάντης, Φιλίππου Ανδρέας, Φλώκος, Χρυσός Χρήστος.
Με αφορμή την Παγκόσμια Μέρα Παιδικού Βιβλίου, οι μικροί φίλοι του «κόκκινου Αερόστατου» στη Θεσσαλονίκη επισκέφτηκαν το βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής».
Εκεί έγινε μια μικρή παρουσίαση για το περιεχόμενο παλιότερων και νεότερων εκδόσεων παιδικών βιβλίων, ενώ τα παιδιά αντάλλαξαν γνώμες για τα βιβλία που έχουν διαβάσει και ποια προτείνουν στους υπόλοιπους φίλους τους. Κάθε παιδί μίλησε για τα βιβλία που έχει διαβάσει, ποιο του άρεσε περισσότερο και γιατί.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο βιβλίο «Κι όμως κινείται», το οποίο αποτελεί έκδοση ειδικά επεξεργασμένη από τη Διατμηματική Επιτροπή της ΚΕ του ΚΚΕ για τις μικρότερες ηλικίες της νεολαίας. Σε αυτό γίνεται προσπάθεια να εξηγηθεί με εύληπτο τρόπο στα παιδιά ο τρόπος με τον οποίο σχηματίστηκαν οι πρώτες ανθρώπινες κοινωνίες, πώς αυτές εξελίσσονται, προχωρούν και αλλάζουν εδώ και χιλιάδες χρόνια, καθώς και η επόμενη κοινωνία, του αύριο...
Επίσης δόθηκε έμφαση στην καινούργια έκδοση «Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος και η Αντιφασιστική Νίκη των Λαών. Ποιος; Πού; Πότε; Γιατί», βιβλίο που παρουσιάζει με πολύ κατανοητό τρόπο τα γεγονότα της εποχής και δίνει έμπνευση στα παιδιά για τους αγώνες τού σήμερα.
Στη συνέχεια τα παιδιά προμηθεύτηκαν το νέο τεύχος του «κόκκινου Αερόστατου», ξεφύλλισαν τα νέα βιβλία που αγόρασαν και ανανέωσαν το ραντεβού τους για τη 2η Συνάντηση του «κόκκινου Αεροστάτου», την Κυριακή 18 Μάη στο Αλσος Αγίου Νικολάου στη Νάουσα.
Η περιήγηση έγινε από τον Βασίλη Θεοδωρόπουλο, μέλος της Επιτροπής Περιοχής Δυτικής Ελλάδας του ΚΚΕ, ο οποίος τόνισε τη σημασία της καλλιέργειας του καπνού στην ευρύτερη περιοχή του Αγρινίου και τις απάνθρωπες συνθήκες υπό τις οποίες δούλευαν οι καπνεργάτες και οι καπνεργάτριες, που ανάμεσά τους ήταν και πολλά παιδιά.
Αναφέρθηκε στις μεγάλες κινητοποιήσεις των καπνεργατών το 1926 και το 1929, με τις τεράστιες απεργιακές συγκεντρώσεις, που πήραν και οξυμένες μορφές πάλης, καθώς επίσης στη βία και την καταστολή που γνώρισε το καπνεργατικό κίνημα από το αστικό κράτος, με διώξεις, εξορίες, ξυλοδαρμούς και επιθέσεις στις εργατικές τους λέσχες, με αποκορύφωμα τις δολοφονίες της εγκύου Βασιλικής Γεωργαντζέλη και του Θεμιστοκλή Καρανικόλα.
Ο ιστορικός περίπατος είχε σταθμούς διάφορα σημεία στην πόλη (πρώην καπναποθήκες, πλατεία Χατζοπούλου και Σουλίου, πρώην σταθμός τρένων, πάρκο), με τελευταίο την προσφυγική συνοικία του Αγίου Κωνσταντίνου. Πρόκειται για γειτονιά με μεγάλη αγωνιστική παράδοση, όπου στα γραφεία της Κομματικής Οργάνωσης πέρυσι η Τομεακή Επιτροπή Αιτωλοακαρνανίας έστησε μαρμάρινο μνημείο αφιερωμένο στον αγώνα του καπνεργατικού κινήματος, με την επιγραφή «Στους ξεσηκωμένους του πικρού καπνού... που ψήλωσαν το μπόι της τάξης μας».
Οι ΤΟ Δήμου Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ και της ΚΝΕ διοργανώνουν το 1ο Αντιφασιστικό Τουρνουά Ποδοσφαίρου 5Χ5 και Μπάσκετ 3on3 στις 16, 17 και 18 Μαΐου στο Αθλητικό Κέντρο Γαλαξίας (Καρακάση 19) και καλούν όλους τους νέους και τις νέες να συμμετάσχουν μαζικά σε αυτή την πρωτοβουλία, που έχει σκοπό να τιμήσει τα 80 χρόνια από τη Μεγάλη Αντιφασιστική Νίκη των Λαών.
Το τουρνουά θα πραγματοποιηθεί σε έναν από τους ελάχιστους ελεύθερους χώρους άθλησης του δήμου Θεσσαλονίκης. Με τη διοργάνωση αυτή, παλεύουν για το δικαίωμα του λαού και της νεολαίας στη Φυσική Αγωγή, τη σωματική άσκηση, την ενασχόληση με τον αθλητισμό. Το ΚΚΕ και η ΚΝΕ σταθερά εναντιώνονται στην πολιτική που εμπορευματοποιεί τον αθλητισμό, σε κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα που γεννά και θρέφει «οπαδικούς στρατούς» και τη δράση φασιστικών ομάδων μέσα σε αυτούς.
Το ΚΚΕ και η ΚΝΕ καλούν κάθε νέα και νέο που προβληματίζεται, να συμμετάσχουν στα αθλητικά τουρνουά, να δηλώσουν συμμετοχή και να φτιάξουν την ομάδα τους.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν στα τηλέφωνα: 6978453265 και 6980076954