Eurokinissi |
-Θα έχουμε ωραία παρέα, δύο φοιτητές, πάνω σε δύο τομείς, κ. Γραμματέα, που κατεξοχήν αιμορραγούν προς το εξωτερικό, Ιατρική ο κ. Μαρίνος και ΕΜΠ η κα Θεοδώρου. Σας ευχαριστούμε που είστε στην παρέα μας και θα ξεκινήσετε εσείς, να ξέρετε, προς τον Γραμματέα, γιατί δεν έχεις πάντα την ευκαιρία να έχεις τον Γραμματέα του ΚΚΕ στην παρέα σου και να μπορείς να του κάνεις και ερώτηση.
- Εκπαίδευση, γιατί τα πτυχία τώρα, έτσι όπως πάνε, εκτός από το brain drain και όλα τα υπόλοιπα, δημιουργούν κι άλλες παραμέτρους. Μπορεί να καταλήξουν - την κατάληξη τη λέω με τη θετική έννοια - στη θέση τη δική σας.
- Και στη δική σας, που έχετε περάσει από τέτοια θέση.
- Μπορεί να είναι Πολυτεχνείο, μπορεί να είναι η Ιατρική, αλλά έτσι όπως πάει η κατάσταση με τις πολιτικές εξελίξεις, ποτέ δεν ξέρει κανείς τι του ξημερώνει.
- Αυτό είναι αλήθεια. Μανώλης Μαρίνος, Φοιτητής Ιατρικής. Εχεις τον Γραμματέα δίπλα σου, τι άλλο θες; Τι θα τον ρώταγες, αλήθεια; Και τι θα κάνεις εσύ;
- Εννοείτε σχετικά με το αν σκέφτομαι να φύγω στο εξωτερικό; Η αλήθεια είναι ότι στον ιατρικό κλάδο η συζήτηση για την ανεύρεση εργασίας στο εξωτερικό ξεκινάει από πολύ νωρίς. Ηδη από το πρώτο έτος πολλοί συμφοιτητές μου, αλλά και εγώ ο ίδιος, αναρωτιόμαστε, προβληματιζόμαστε, μήπως υπάρχει κάποια χώρα στην οποία μας προσφέρουν καλύτερες συνθήκες εργασίας. Γι' αυτό θέλω να σας θέσω ένα ερώτημα: Για έναν νέο γιατρό είναι η φυγή στο εξωτερικό μια λύση; Και αν όχι, γιατί να μείνω στην Ελλάδα και να αγωνιστώ;
- Δυστυχώς, το θέμα που βάζει ο φίλος ο Μανώλης, ο φοιτητής της Ιατρικής, το αντιμετωπίζουν ή προβληματίζει πάρα πολλούς νέους συμφοιτητές του, ιδιαίτερα στον κλάδο της Ιατρικής, αλλά και ευρύτερα. Για παράδειγμα, σήμερα είναι τεράστιο το κόστος των σπουδών που αντιμετωπίζει ο Ελληνας φοιτητής, η ελληνική οικογένεια που σπουδάζει ένα παιδί, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται να τελειώσει τις σπουδές του, πολύ περισσότερο να τις εμβαθύνει, να κάνει τα μεταπτυχιακά του ή οτιδήποτε άλλο, μετά να βγει στην αγορά εργασίας. Απ' αυτήν τη σκοπιά θα ήθελα να σου πω το εξής: Οτι αντίστοιχα προβλήματα πλέον παρουσιάζονται και στο εξωτερικό. Μια περίοδο πριν, σε συνθήκες άλλης καπιταλιστικής ανάπτυξης, για παράδειγμα στη Βρετανία ή σε άλλες χώρες, υπήρχαν θετικές προοπτικές - εντός εισαγωγικών πάλι - έστω για κάποιο διάστημα, για κάποιον φοιτητή που θα πήγαινε να σπουδάσει εκεί και να έχει δυνατότητες και εξέλιξη. Ομως αυτά περιορίζονται, και μάλιστα δυσκολεύει η κατάσταση και με το ζήτημα των εμποδίων που μπαίνουν στην ελευθερία του φοιτητή στο πανεπιστήμιο. Βλέπετε τι γίνεται στις ΗΠΑ, όπου διώχνονται τώρα φοιτητές για τις πολιτικές τους απόψεις, γιατί εκφράζουν συμπαράσταση, αλληλεγγύη στον Παλαιστινιακό λαό ή άλλα τέτοια ζητήματα. Αρα η κατάσταση δυσκολεύει πάρα πολύ.
Φυσικά, το ζήτημα είναι ότι ένας γιατρός εδώ στην Ελλάδα, για να μπορεί να ζήσει ο ίδιος, να ασκήσει το λειτούργημά του, αξιοπρεπώς να ζήσει την οικογένειά του και να έχει αυτήν την αξιοπρέπεια ως επιστήμονας θα πρέπει να έχει ικανοποιητικούς μισθούς. Αν δείτε τα στοιχεία, αυτά που δίνουν οι ίδιοι οι γιατροί, έχουν μειωθεί έξι φορές οι μισθοί των γιατρών κατά την περίοδο των μνημονίων, με την οικονομική κρίση. Και παρότι σήμερα το Συμβούλιο της Επικρατείας και ο Αρειος Πάγος έχουν τελεσίδικα αποφανθεί ότι πρέπει να αποδοθούν αυτά τα χρήματα και οι μισθοί να πάνε τουλάχιστον στο επίπεδο όπου ήταν το 2012, αυτό δεν γίνεται. Διότι είναι επιλογές της ελληνικής κυβέρνησης.
'Η το ζήτημα των εφημεριών, το να μπορεί ο άλλος να έχει τα ρεπό του, να μην εξοντώνεται ως άνθρωπος και ως επιστήμονας για να μπορεί να ασκήσει το λειτούργημά του. Τα ζητήματα της ομηρίας πάρα πολλών γιατρών, υπάρχουν πάρα πολλοί επικουρικοί, οι συμβασιούχοι που λέμε, που είναι όμηροι κάθε χρόνο, για το αν θα συνεχίσουν την εργασία τους εκεί. Και αυτός ο άνθρωπος είναι που θα σώσει τη ζωή του πατέρα μας, της μητέρας μας, του φίλου μας, του συγγενή μας, εμάς των ίδιων όταν βρεθούμε σε μια κατάσταση. Πώς να είναι αποσπασμένος απ' όλα αυτά τα προβλήματα; Γιατί πρέπει να δημιουργήσεις και κάποιες προϋποθέσεις, ειδικά για τον γιατρό που έχει να κάνει με την ίδια τη ζωή του ανθρώπου. Λέω τώρα, ορισμένες σκέψεις. Είναι τεράστιο το ζήτημα αυτό...
- Και επειδή σε αυτό το συνέδριο το βήμα το έχουν οι νέοι μας και επειδή είστε εσείς εδώ, να πάμε και στην Ευαγγελία. Πάμε σε έναν άλλο κλάδο τώρα από την Ιατρική. Μηχανολόγος - Ηλεκτρολόγος, σωστά; Επίσης, να ρωτήσεις στον Γραμματέα τη δική σου ερώτηση, για να απαντήσει εδώ. Οι εκπρόσωποι της πολιτικής απαντούν στους νέους.
- Και η δική μου ερώτηση είναι αντίστοιχη με του Μανώλη, βέβαια από τη σκοπιά ενός νέου μηχανικού. Για παράδειγμα, ακούμε το ότι το εξωτερικό, ειδικά σε κλάδους όπως ο δικός μου, είναι μια καλή επιλογή και για σπουδές και για δουλειά. Η ερώτησή μου είναι: Είναι αυτή η πραγματικότητα; Είναι αυτή η πραγματικότητα για όλους; Για παράδειγμα, εγώ δεν θα μπορούσα να έχω τη δυνατότητα να φύγω στο εξωτερικό.
- Κοιτάξτε να δείτε. Υπάρχει, θα έλεγα, ένα ψεύτικο αφήγημα γύρω από αυτό. Τα πράγματα δεν είναι ρόδινα στις χώρες του εξωτερικού για το επιστημονικό μας δυναμικό και για το εξειδικευμένο επιστημονικό δυναμικό, ιδιαίτερα όσο προχωρούν τα χρόνια. Και εκεί υπάρχουν προβλήματα διαβίωσης, υπάρχουν προβλήματα μισθολογικά, δεν υπάρχουν Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, είναι τεράστιο το κόστος ζωής, υπάρχουν προβλήματα στέγης, πού θα μείνει κάποιος, είναι τεράστια τα ενοίκια, πάρα πολύ υψηλά. Οπως επίσης, πάρτε υπόψη σας ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων επιστημόνων που είναι στις χώρες του εξωτερικού είναι με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, δεν είναι αορίστου χρόνου, δεν είναι μόνιμοι δηλαδή, και μάλιστα αυτές οι συμβάσεις ξεκινούν από 12 μήνες έως 24 μήνες. Αρα έχουν μεγάλη ανασφάλεια για το τι θα κάνουν το επόμενο διάστημα. 'Η, για παράδειγμα, το μεγαλύτερο μέρος των επιστημόνων δουλεύει πάνω από 40 ώρες την εβδομάδα και αυτά τα ζητήματα, καταλαβαίνετε, επιδεινώνουν την κατάσταση που ήδη υπάρχει εκεί.
Το φαινόμενο του brain drain δεν είναι, φυσικά, ελληνικό. Είναι η σύγχρονη, ας το πούμε έτσι, μορφή μετανάστευσης, ιδιαίτερα του επιστημονικού δυναμικού, και μάλιστα του εξειδικευμένου. Αλλά υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα. Υπάρχει αυτή η τάση και η κινητικότητα να ψάχνουν οι νέοι καλύτερες ευκαιρίες, όπως τις λένε, σε πιο ανεπτυγμένες χώρες. Αυτό πλέον αρχίζει και ξεφτίζει από την ίδια την πραγματικότητα που βιώνουν οι ίδιοι εκεί, είτε ως φοιτητές μεταπτυχιακοί, είτε ως επιστήμονες και μάλιστα εξειδικευμένο επιστημονικό δυναμικό. Ενώ αυτές τις δυνατότητες με άλλη πολιτική, με άλλο σύστημα, με άλλο κράτος, με άλλες κυβερνήσεις και πολιτικές επιλογές, θα μπορούσαν εδώ να τις προσφέρουν ουσιαστικά στην πατρίδα τους, στην Ελλάδα, να είναι με τις οικογένειές τους και να μπορούν να ζουν και αξιοπρεπώς και να συνεισφέρουν στην έρευνα και στην επιστήμη τους.
- Δεν είναι μόνο η επιδείνωση των συνθηκών εργασίας στην περίοδο των μνημονίων. Είναι και το παραγωγικό μοντέλο της χώρας που διώχνει τους νέους;
- Οπωσδήποτε παίζουν μεγάλο ρόλο, ο καθοριστικός, ο πρώτος λόγος που φεύγουν οι νέοι μας είναι οι συνθήκες εργασίας. Δηλαδή όταν δεν υπάρχουν Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, όταν δεν υπάρχουν αξιοπρεπείς μισθοί, όταν δεν υπάρχουν θέσεις εργασίας στην ειδικότητα ή στην ειδίκευση που έχει ο νέος επιστήμονας, αναγκάζεται να αναζητά άλλους τρόπους. Και, φυσικά, αυτά γίνονται ακριβώς γιατί σε αυτό το σύστημα που ζούμε - το οποίο έχει όνομα, είναι ο καπιταλισμός, είναι πασίγνωστο αυτό, καπιταλιστικό είναι το σύστημα και εδώ αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη, στον υπόλοιπο κόσμο - υπάρχει ανισομετρία. Η καπιταλιστική ανισομετρία είναι τεράστια. Υπάρχουν πιο ανεπτυγμένες χώρες, πιο υποανάπτυκτες χώρες και πάει λέγοντας. Οπότε κάποιος νέος ψάχνει να βρει το καλύτερο, αυτό που του λένε τουλάχιστον, ή αυτό που νομίζει ότι είναι το καλύτερο.
Εμείς αυτό που θα θέλαμε να πούμε στη νεολαία είναι ότι ο καπιταλισμός και εδώ και εκεί, στην Ευρώπη, στην Αμερική, σε όλο τον κόσμο, είναι ίδιος. Είναι σύστημα εκμεταλλευτικό. Αρα το παραγωγικό μοντέλο που λέμε έχει να κάνει με το πώς αλλάζει συνολικά αυτό το σύστημα. Για φανταστείτε, αν λογαριάσουμε ότι θα μπορούσαν να μειωθούν για παράδειγμα οι δαπάνες που δίνονται για στρατιωτικούς - πολεμικούς εξοπλισμούς για τις ανάγκες άλλων, δηλαδή του ΝΑΤΟ ή άλλων συμμάχων της Ελλάδας, για τις πολεμικές εμπλοκές τους κ.λπ., πόσα χρήματα θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν για να δοθούν για την Ερευνα, για να φτιαχτούν θέσεις εργασίας ερευνητών, προσωπικού στα πανεπιστήμιά μας και, βεβαίως, να μη φεύγει αυτός ο κόσμος αλλά να απορροφάται εδώ. 'Η να αναπτυχθούν διάφοροι κλάδοι νέας τεχνολογίας, με κεντρικό όμως σχεδιασμό, γιατί έτσι, με την καπιταλιστική αναρχία που υπάρχει στην οικονομία και στην παραγωγή, δεν γίνεται, θέλει να σχεδιάσεις αυτό το μοντέλο όπως το είπατε. Και άρα λοιπόν είναι μια ολόκληρη μεγάλη συζήτηση που νομίζω πρέπει να μας απασχολήσει, να δούμε δηλαδή το πραγματικό «δάσος» και όχι επιμέρους ζητήματα, γιατί σήμερα χρειάζονται πραγματικά ριζικές αλλαγές σε αυτό που υπάρχει, με κάποιες επιμέρους μεταρρυθμίσεις δεν μπορείς να επιλύσεις το ζήτημα.
- Σύμφωνα και με τα όσα είπατε στην ερώτηση που σας έκανα αρχικά, έχω μια επιπλέον ερώτηση. Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι προοπτικές που έχει ένας νέος γιατρός στα ελληνικά δημόσια νοσοκομεία και ποιες στα ιδιωτικά;
- Νομίζω ότι θα αντιμετωπίσει στο ελληνικό Δημόσιο σήμερα μια δύσκολη κατάσταση, σας είπα μερικά χαρακτηριστικά στοιχεία για τις συνθήκες εργασίας, για τους μισθούς κ.λπ. Αντίστοιχα και στον ιδιωτικό τομέα, μη νομίζετε ότι εκεί είναι ρόδινα τα πράγματα, υπάρχει μεγάλη εκμετάλλευση. Γιατί, κακά τα ψέματα, ο ιδιώτης καπιταλιστής, ο μεγαλοκλινικάρχης που ασχολείται με τον τομέα θέλει κέρδος. Την επιχείρησή του ο ιδιώτης καπιταλιστής δεν την κρατάει για την ψυχή της μάνας του, την κρατάει γιατί έχει μεγάλο ποσοστό κέρδους. Και αν δεν βγάζει αυτό το ποσοστό κέρδους που θα βγάλει εκμεταλλευόμενος τον εργαζόμενο που έχει μέσα, δηλαδή τον γιατρό, τον νοσηλευτή, τον άλλο υπάλληλο, γιατί από εκεί θα απομυζήσει και την εργατική του δύναμη, θα εκμεταλλευτεί τον χρόνο, θα του δώσει λιγότερο μισθό από όσο θα έπρεπε να του δίνει κανονικά με βάση τον όγκο της δουλειάς που βγάζει, και από κει και πέρα, βέβαια, από τους ασθενείς τους ίδιους, που κι αυτοί είναι εργαζόμενοι. Ετσι γίνεται και στον ιδιωτικό τομέα. Αρα οι προοπτικές είναι μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα, θα έλεγα εγώ, και για τον ιδιωτικό και για τον δημόσιο τομέα. Το ζήτημα όμως δεν είναι να το αφήσει στην τύχη του αυτό, είναι θέμα πάλης. Εμείς λέμε και στους νέους που μένουν εδώ να παλέψουν μαζί με τους εργαζόμενους. Οι γιατροί, όλες οι ειδικότητες, οι νοσηλευτές, να φτιάξουν το μέτωπό τους, τη συμμαχία τους, να παλέψουν να διεκδικήσουν και άμεσες ανάσες ανακούφισης, για καλυτέρευση των όρων, των συνθηκών της δουλειάς τους, της ζωής τους, αλλά και να κάνουν ριζικές αλλαγές, αυτό που λέμε «άλλο μοντέλο» που ρώταγε η κα Φωτάκη και οι δημοσιογράφοι πριν, ένα άλλο κοινωνικό σύστημα.
Πλέον έχει τόσο παλιώσει, τόσο σαπίσει, τόσο διαφθαρεί αυτό το σύστημα, που το έχουμε γνωρίσει και από την καλή και από την ανάποδη. Μαζί του έχουν διαφθαρεί και όλα αυτά τα κόμματα που το υπηρέτησαν και το υπηρετούν, και κυβέρνησαν αυτήν τη χώρα. Είναι σε τόσο λάθος κατεύθυνση για τους λαούς η ίδια η Ευρωπαϊκή Ενωση, με τις Συνθήκες του Μάαστριχ, της Λισαβόνας κ.λπ, που - παρεμπιπτόντως, να πούμε εδώ - ευνοούν και την κινητικότητα του ανθρώπινου δυναμικού, είναι από τις βασικές τους κατευθύνσεις. Την ίδια ώρα που μας λένε «πω πω, ανησυχούμε γιατί πολλοί νέοι μας, ενώ τους σπουδάσαμε, ενώ πληρώσαμε, δεν το ανταποδίδουν αυτό μέσα στην ελληνική οικονομία αλλά σηκώνονται και φεύγουν έξω», και με το δίκιο τους φυσικά, την ίδια ώρα είναι οι ίδιοι που τους κατευθύνουν εκεί, γιατί η ΕΕ την κινητικότητα την έχει, είναι στις περίφημες τέσσερις ελευθερίες του Μάαστριχ. Η κινητικότητα ανθρώπινου δυναμικού, που στην αρχή βοήθησε για κάποια μικρή ανάκαμψη του καπιταλισμού, για να ξεπεράσει και κρισιακά φαινόμενα που είχε την περίοδο εκείνη, από ένα σημείο και μετά γυρίζει μπούμερανγκ για τις ίδιες τις οικονομίες των χωρών, τις ξεχωριστές οικονομίες των κρατών - μελών, αλλά κυρίως για τους ίδιους τους εργαζόμενους, που βλέπουν τις ζωές τους συνεχώς να επιδεινώνονται με αυτήν την κατάσταση.
- Κύριε Γραμματέα, βλέπετε σήμερα στην Ελλάδα να υπάρχουν τάσεις ανάσχεσης του brain drain ή ενίσχυσης του brain drain; Φεύγουν πιο πολλοί νέοι έξω ή υπάρχει μια τάση να επιστρέφουν; Είχαμε εδώ σήμερα σε όλο το συνέδριο κυβερνητικά στελέχη που ισχυρίζονται ότι υπάρχει μια τάση ανάσχεσης. Εσείς πώς το βλέπετε;
- Να σας πω, έχω μεγάλη επιφύλαξη για τις εκτιμήσεις αυτές της κυβέρνησης και για τα στοιχεία που παρουσιάζει. Οπως επίσης έχουν εκφράσει αντιρρήσεις, όχι μόνο εμείς ως ΚΚΕ, αλλά και επιστημονικοί φορείς. Γιατί, ξέρετε, μπερδεύουν μια μικρή τάση που εμφανίστηκε, επιστροφής από τη συνολική μετανάστευση όμως που δεν αφορά το αντικείμενο της συζήτησης, δεν αφορά δηλαδή το ειδικευμένο επιστημονικό δυναμικό. Κυρίως αφορά άλλες κατηγορίες, που κι αυτό το ποσοστό ήταν μικρό, γιατί οι εκροές εξακολούθησαν να είναι μεγάλες. Κοίταζα στοιχεία της τελευταίας δεκαετίας - δωδεκαετίας, από το 2008 μέχρι τα τέλη του 2022 που υπάρχουν στοιχεία, το πρόσημο είναι αρνητικό. Εχει μεγαλώσει, δεν έχει μειωθεί. Μπορεί κάποιοι να επέστρεψαν, και πάλι - ξαναλέω - όχι κυρίως από το επιστημονικό δυναμικό, άλλες κατηγορίες εργαζομένων από τη συνολική μετανάστευση, αλλά το πρόσημο είναι αρνητικό πάλι. Αρα έχουμε ξανά εκροές και τέτοια προβλήματα. Και αυτό εξηγείται, γιατί δεν έχει αλλάξει ριζικά η κατάσταση στον τομέα της οικονομίας, δεν έχουν φτιαχτεί κλάδοι υψηλής ειδίκευσης, νέων τεχνολογιών, ώστε να απορροφούν αυτό το δυναμικό. Χώρια που - ξαναλέω - με αυτό το σύστημα που ζούμε, που δεν υπάρχει ορθολογισμός, δεν υπάρχει κάποιο κεντρικό επιστημονικό σχέδιο που να μπορεί να καθορίζει αυτά τα πράγματα, όλα αφήνονται στην τύχη της καπιταλιστικής αγοράς και του κέρδους των ομίλων.
- Η προϋπηρεσία στο εξωτερικό παρουσιάζεται γενικά ότι δίνει προστιθέμενη αξία στον εργαζόμενο. Αν τελικά επιλέξουμε να μείνουμε στην Ελλάδα, πώς αυτό μπορεί να αντισταθμιστεί;
- Αντισταθμίζεται με τη συλλογική πάλη. Ξέρετε, ο ατομικός αγώνας, η ατομική επιλογή έχει και συγκεκριμένα όρια, δηλαδή το να πάω κάπου έξω, να πάρω μερικά προσόντα παραπάνω και ίσως κάποια στιγμή γυρίσω εδώ, να τα αξιοποιήσω και να επενδύσω πάνω σε αυτά. Αυτό που κατά την άποψή μας λύνει ουσιαστικά το πρόβλημα και ανοίγει δρόμους είναι ο συλλογικός αγώνας. Ετσι λοιπόν, μένοντας εδώ, διεκδικώντας μαζί με άλλους συναδέλφους σας, αλλά και συνολικά με την ελληνική κοινωνία, να υπάρξουν αλλαγές, να υπάρξουν δυνατότητες έτσι ώστε εδώ να απορροφηθεί όλο αυτό το επιστημονικό δυναμικό και να έχει, βεβαίως, και αξιοπρεπείς απολαβές και καλές συνθήκες εργασίας, χωρίς ελαστικά ωράρια, με ανθρώπινες συνθήκες εργασίας, αξιοπρέπειας στην επιστήμη του κ.λπ.
Γιατί η Ελλάδα πραγματικά έχει παραγωγικές δυνατότητες, έχει επιστημονικό δυναμικό υψηλά ειδικευμένο, έχει δυνατότητα να αναπτύξει κλάδους νέων τεχνολογιών υψηλής ειδίκευσης. Και αυτό δε γίνεται γιατί εμπόδιο είναι αυτό που ονομάζουμε καπιταλιστικό κέρδος, το κέρδος του ενός ομίλου σε αντιπαράθεση και ανταγωνισμό με τον άλλον όμιλο. Και όλα αυτά γίνονται γιατί μπαίνουν ως προτεραιότητα τα ματωμένα πλεονάσματα, πότε η δημοσιονομική σταθερότητα που λέει η κυβέρνηση, πότε μια σειρά τέτοια ζητήματα που οδηγούν όμως τις ίδιες αυτές τις κυβερνήσεις σε αντεργατικές - αντιλαϊκές πολιτικές και νόμους τέτοιους, που δημιουργούν και την οικονομική βάση για να φεύγουν οι νέοι μας στο εξωτερικό. Γιατί όταν ψηφίζονται τόσοι αντιδραστικοί νόμοι και δεν καταργούνται άλλοι, που ψηφίστηκαν όπως μας έλεγαν «λόγω αναγκών των μνημονίων, της οικονομικής κρίσης» κ.λπ., αλλά παραμένουν στο ακέραιο και προστίθενται σε αυτούς κι άλλα χειρότερα μέτρα, τότε αυτά είναι που δημιουργούν όλη αυτήν τη βάση για να αναγκάζεσαι εσύ να αναρωτιέσαι «τι θα γίνει; Πρέπει να πάω έξω, μήπως πάρω και περισσότερα προσόντα;». Αντί να ήταν το ίδιο το πτυχίο που θα εξασφάλιζε μια θέση εργασίας στον κλάδο που θα ήθελε, εκεί που θα επιθυμούσε ο καθένας και που θα είχε το ταλέντο. Θα ήταν επιλογή του δηλαδή να το κάνει αυτό. Ενώ, δυστυχώς, συμβαίνει το εντελώς αντίθετο.
- Αυτό που συμβαίνει πάντως είναι πάρα πολύ ωραίο. Εχει πολύ ενδιαφέρον να βλέπουμε αυτόν τον διάλογο στον ίδιο χώρο να συζητάνε για αυτούς.
- Ισως το πιο ζωντανό κατά τη διάρκεια της μέρας. Αυτό εδώ. Ο Γραμματέας με δύο νέα παιδιά, νέους φοιτητές, νέους επιστήμονες. Πολύ σας ευχαριστούμε.
- Και εγώ να ευχαριστήσω τον Μανώλη και την Ευαγγελία.
- Κι εμείς ευχαριστούμε.
- Κυρία Θεοδώρου, κύριος Μαρίνος Μανώλης! Ευχαριστούμε πάρα πολύ.
- Και εσάς σας ευχαριστώ, παρότι σας πήραν τη δουλειά σήμερα.
- Δεν πειράζει. Αν είναι να μας την παίρνουν έτσι, μια χαρά.
Την Παρασκευή στο Φοιτητικό Φεστιβάλ στα Γιάννενα θα μιλήσει ο Θοδωρής Κωτσαντής, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ
Στο πλαίσιο αυτό ξεχωρίζει αυτήν τη βδομάδα το Φοιτητικό Φεστιβάλ της ΤΟ ΑΕΙ Ιωαννίνων της ΚΝΕ που γίνεται την Παρασκευή 6 Ιούνη, στο Θεατράκι (Σκάλα) από τις 6 μ.μ. και θα μιλήσει ο Θοδωρής Κωτσαντής, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ.
Αναλυτικά, το πρόγραμμα του Φοιτητικού Φεστιβάλ στα Γιάννενα περιλαμβάνει: Αφιέρωμα στο πολιτικό τραγούδι από την ομάδα μουσικής του Στεκιού Πολιτισμού της ΚΝΕ Ιωαννίνων. Στις 9 μ.μ. συζήτηση με θέμα «Η συμβολή της ΚΝΕ στο φοιτητικό κίνημα», με ομιλητή τον Θοδωρή Κωτσαντή, Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ. Παραδοσιακό γλέντι με τους «Γης Μαδιάμ».
Επίσης στην Αττική Φοιτητικά Φεστιβάλ διοργανώνονται αυτές τις μέρες ως εξής:
Στο Φεστιβάλ μίλησε ο Βαγγέλης Μαγνήσαλης, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ, που στάθηκε μεταξύ άλλων στα γεγονότα στη Λωρίδα της Γάζας, στα προβλήματα και τους κινδύνους για τους λαούς και τη νεολαία τους από τους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς και πολέμους, χαιρετίζοντας τις αντιδράσεις των φοιτητών στις συνεργασίες των πανεπιστημίων τους με ιδρύματα και υπηρεσίες του κράτους - δολοφόνου Ισραήλ.
Αναφερόμενος στην πρωτιά της «Πανσπουδαστικής» για 4η συνεχόμενη χρονιά, σημείωσε μεταξύ άλλων: «Είναι ελπιδοφόρο ότι δυναμώνει και ανανεώνεται μέσα στις σχολές ένα κρίσιμο τμήμα φοιτητών που με εμπιστοσύνη στη δράση και τις θέσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ μπαίνει μπροστά στην οργάνωση της πάλης. Είναι σημαντικό ότι εκφράζονται στοιχεία ενός ρεύματος αμφισβήτησης που είναι κρίσιμο να ριζοσπαστικοποιηθεί, βάζοντας στο στόχαστρο τη στρατηγική του κεφαλαίου, τις κατευθύνσεις της ΕΕ και επιχειρηματικών ομίλων».
Από τις εκδηλώσεις στην Πάτρα |
Κόντρα στην ηττοπάθεια και τον συμβιβασμό, διεκδικώντας τα δικαιώματά μας, δυναμώνοντας την αλληλεγγύη και την αγωνιστική στάση, για να προβάλλουμε τον σοσιαλισμό - κομμουνισμό, την αναγκαιότητα της εποχής μας.
Κόντρα στις σάπιες αξίες, τον ατομισμό, το "ο θάνατός σου η ζωή μου", τις σμπαραλιασμένες ανθρώπινες σχέσεις.
Κόντρα στις ανορθολογικές θεωρίες, τον υποκειμενικό ιδεαλισμό και ατομικό δικαιωματισμό που στοχεύουν στη διάβρωση της συνείδησης των νέων, ώστε να εγκλωβίζονται σε μια θολή, ρευστή, αταξική, ατομική ταυτότητα, χωρίς καμιά αντικειμενική βάση και πίστη στη δύναμή του να αλλάξει τον κόσμο, έρμαια των σχεδιασμών του συστήματος.
Κόντρα στις εξαρτήσεις. Την ατομική φυγή μέσω της χρήσης ναρκωτικών που κυνηγώντας τις ουσίες χάνεται η ουσία της ζωής. Τον τζόγο και την αναζήτηση του εύκολου πλουτισμού, τη στάση ζωής που τον συνοδεύει. Την εξάρτηση από τα social media και το διαδίκτυο που όσο και να φαίνεται ότι "δικτυώνεσαι" στο ηλεκτρονικό επίπεδο, τόσο "απομονώνεσαι" στον πραγματικό κόσμο.
Κόντρα στην αντίληψη που καλλιεργεί το σύστημα για μια δήθεν ήρεμη ζωούλα, χωρίς έγνοιες, που μετριέται σε σκόρπιες εφήμερες εμπειρίες. Μια ζωή που δεν τη ζεις, αλλά την καταναλώνεις, και τελικά δεν γεύεσαι την ουσιαστική ευτυχία, τις μεγάλες συγκινήσεις που κρύβονται στον συλλογικό αγώνα που μεγαλώνει και κάνει πιο ουσιαστικό τον στόχο για τον οποίο παλεύει κανείς».
Στο Φεστιβάλ εκφράστηκε η αλληλεγγύη στον πολύ σκληρά δοκιμαζόμενο λαό της Παλαιστίνης, όταν μέλη της ΚΝΕ άπλωσαν μετά την κεντρική ομιλία μια μεγάλη παλαιστινιακή σημαία, ενώ στον χώρο υπήρχαν πανό με συνθήματα.
Στο Φεστιβάλ λειτούργησαν έκθεση αφιερωμένη στα 80 χρόνια από την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών, όπου πραγματοποιήθηκαν ξεναγήσεις, καθώς και βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής».
Τις εκδηλώσεις άνοιξε το εφηβικό τμήμα του Χορευτικού του δήμου Πατρέων, ενώ μετά την κεντρική ομιλία ακολούθησε συναυλία από την Νεφέλη Φασουλή και γλέντι από το συγκρότημα «Αγύρτες».
Το Σάββατο, στις 17.30, στην ΑΣΚΤ
Το Σάββατο 7 Ιουνίου θα πραγματοποιηθεί το 3ο Φεστιβάλ της Tομεακής Οργάνωσης Καλλιτεχνών Αττικής της ΚΝΕ στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (Πειραιώς 256), με ώρα έναρξης στις 17.30.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει: Προβολή του Ντοκιμαντέρ «No other land». Θεατρικό αναλόγιο με ποιήματα του Παλαιστίνιου ποιητή Mahmud Darwish. Σκετς πάνω σε ποίημα του Μπέρτολτ Μπρεχτ από σπουδαστές δραματικών σχολών. Χορογραφίες από σπουδάστριες της σχολής χορού «Χοροχρόνος». Εικαστική έκθεση. Τουρνουά Σκάκι. Συζήτηση με θέμα «Στην εποχή των αποφάσεων πρέπει ακόμα και η Τέχνη να αποφασίσει (Μπέρτολτ Μπρεχτ)», με ομιλητή τον Κώστα Σταματόπουλο, μέλος του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ, και άλλες παρεμβάσεις.
Θα ακολουθήσουν επίσης: Παρουσίαση έργων κλασικής μουσικής. Ρεμπέτικο - λαϊκό γλέντι. Συναυλία με τη Rosadenia. Hip hop live με τους Φρανκ, Pavlov και Το Σφάλμα.
Στον χώρο του Φεστιβάλ θα υπάρχει έκθεση βιβλίου της «Σύγχρονης Εποχής», χώρος αφιερωμένος στη συναυλία για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη στις 25/6 στο Καλλιμάρμαρο, χώρος δήλωσης συμμετοχής στην 34η Αντιιμπεριαλιστική Κατασκήνωση της ΚΝΕ, χώρος ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά και τις εξαρτήσεις.
Για άλλη μια φορά πλατείες και γειτονιές γέμισαν με μαθητικές δημιουργίες
Αλιβέρι |
Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το Μαθητικό Φεστιβάλ της ΚΝΕ στην Πετρούπολη. Δεκάδες μαθητές από νωρίς έστησαν τους χώρους τους, τα πρότζεκτ και την έκθεση ζωγραφικής που είχαν ετοιμάσει. Το Φεστιβάλ ξεκίνησε με χαιρετισμό μαθήτριας από το 6ο Γυμνάσιο και ακολούθησε χαιρετισμός από εκπαιδευτικό της περιοχής, που έδωσε τον τόνο για τον κοινό αγώνα που δίνουν και θα συνεχίσουν να δίνουν μαθητές και εκπαιδευτικοί!
Θερμό χειροκρότημα κέρδισε η παράσταηση του «κόκκινου Αερόστατου» με τίτλο «Ο πόλεμος», με την οποία οι φίλοι του περιοδικού έστειλαν ηχηρό αντιπολεμικό μήνυμα.
Ξεχωριστή στιγμή ήταν η προβολή βίντεο με συνεντεύξεις που πήραν μαθητές από hip hop καλλιτέχνες («Το Σφάλμα», «Φρανκ», «Ρέτρο», «Κοινοί Θνητοί»), που έστειλαν το δικό τους μήνυμα στο Μαθητικό Φεστιβάλ.
Μεγάλο χειροκρότημα κέρδισε το αφηγηματικό αφιέρωμα για τη συμπλήρωση δύο χρόνων από το έγκλημα τον Τεμπών.
Η πλατεία του Αγίου Δημητρίου κοκκίνισε και γέμισε με μπαλόνια και λέξεις για την Παλαιστίνη, όταν οι μαθητές με το πανό και τις φωνές τους έστειλαν μήνυμα αλληλεγγύης και λευτεριάς στον λαό της.
Πετρούπολη |
Επίσης απονεμήθηκαν βραβεία στις νικήτριες ομάδες των αθλητικών τουρνουά μπάσκετ, βόλεϊ και ποδοσφαίρου που διοργανώθηκαν, με τίτλο «Αθλητισμός δικαίωμα για όλους».
Το Φεστιβάλ ολοκληρώθηκε με καλλιτεχνικό πρόγραμμα από μαθητικό συγκρότημα της περιοχής, καθώς και από τους «Ποτ Πουρί» και τον Ανέστη Πασχαλίδη, που ξεσήκωσαν μικρούς και μεγάλους με τη μουσική τους.
Η τελευταία στάση των Μαθητικών Φεστιβάλ στις βόρειες συνοικίες της Αττικής έγινε το περασμένο Σάββατο στην πλατεία Δημοκρατίας του Αγίου Στεφάνου. Το ενδιαφέρον των μαθητών συγκέντρωσαν οι εκθέσεις που είχαν στηθεί για την «ασφυξία» του συστήματος που ζούμε και την ανάγκη ανατροπής του, αλλά και για τα 80 χρόνια από την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών.
Στο Φεστιβάλ προβλήθηκε βίντεο σχετικό με τις φωτιές που πλήττουν επανειλημμένα την περιοχή λόγω της απουσίας ουσιαστικής κρατικής πρόληψης και στήριξης.
Η βραδιά έκλεισε με συναυλία από το νεανικό συγκρότημα «Σύνδεση με Κάιρο», hip hop live από τον Rumsa και dj set από μαθήτρια της περιοχής.
Αργυρούπολη |
Στη συζήτηση που έγινε αναδείχθηκαν πολύ γλαφυρά οι κίνδυνοι από τις γερασμένες, χωρίς ελέγχους και συντήρηση υποδομές των σχολείων του Ν. Ηρακλείου και οι διεκδικήσεις εκπαιδευτικών γονιών και μαθητών, μέσα από τα σωματεία και τους συλλόγους τους, προκειμένου να παρθούν εδώ και τώρα μέτρα για την ασφάλεια των μαθητών.
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ έκλεισε με hip hop συναυλία από μαθητές σχολείων της περιοχής.
Την Κυριακή έγινε Μαθητικό Φεστιβάλ και στον δήμο Αργυρούπολης - Ελληνικού.
Το Φεστιβάλ άνοιξε με καλωσόρισμα από μαθήτρια του 4ου ΓΕΛ Αργυρούπολης και συνεχίστηκε με το συγκινητικό μουσικό αφηγηματικό αφιέρωμα για τα Τέμπη, στο οποίο συμμετείχαν μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων της περιοχής.
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η ομιλία με θέμα «Σχολείο που βαφτίζει τους μαθητές εγκληματίες vs Σχολείο που καλύπτει τις ανάγκες μας, δίνει πνοή στα όνειρά μας», όπου έγινε ιδιαίτερη αναφορά στα περιστατικά «παραβατικότητας» ανηλίκων και στη δήθεν αντιμετώπιση που πρόσφατα ανακοίνωσαν η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας, με την καταστολή σε βάρος των μαθητών και την ίδρυση σχολείων - «γκέτο». Ξεχώρισαν παραδείγματα από τα σχολεία όπου οι μαθητές μέσα από τη συλλογική τους δράση έχουν γίνει οι ίδιοι «τοίχος προστασίας» για κάθε συμμαθητή τους.
Νέο Ηράκλειο |
Το ταξίδι των Μαθητικών Φεστιβάλ της ΚΝΕ στην Εύβοια άρχισε με πρώτο σταθμό το Αλιβέρι.
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε τουρνουά μπάσκετ, με μεγάλη συμμετοχή μαθητών, αφιερωμένο στον λαό της Παλαιστίνης.
Το Φεστιβάλ συνεχίστηκε με σύντομο χαιρετισμό από την Δήμητρα Ντέντε, μέλος του Τομεακού Συμβουλίου Εύβοιας της ΚΝΕ. Ανάμεσα σε άλλα τόνισε τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές, όπως στο Γυμνάσιο Αλιβερίου, όπου «μετά τον σεισμό έχουν προκληθεί τεράστιες ρωγμές, γιατί δεν υπάρχει αντισεισμική θωράκιση και δεν έχει παρθεί κανένα μέτρο. Υπάρχει τεράστιος κίνδυνος για πτώση σοβάδων, αφού οι οροφές έχουν φουσκώσει από την υγρασία και αίθουσες στο υπόγειο πλημμυρίζουν σε κάθε δυνατή βροχή, έχοντας παλαιωμένο δίκτυο σωληνώσεων και ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων». Αντίστοιχα, το ΕΠΑΛ και το 1ο ΓΕΛ Αλιβερίου «είναι σχολεία πολύ παλιά και δεν υπάρχει καμία ουσιαστική συντήρηση των κτιρίων», ενώ η ομιλήτρια θύμισε ότι στο Δημοτικό Σχολείο στο Μονόδρι «εξερράγη σωλήνας εν ώρα μαθήματος».
Ολοκληρώνοντας τον χαιρετισμό της, απηύθυνε κάλεσμα στους μαθητές: «Να παλέψετε μαζί μας για τον πιο όμορφο σκοπό! Για την κοινωνία όπου οι λαοί θα ζουν αδελφωμένοι, χωρίς τον φόβο του ιμπεριαλιστικού πολέμου για τα κέρδη των λίγων. Αυτή η κοινωνία είναι ο σοσιαλισμός - κομμουνισμός, η κοινωνία για την οποία παλεύει η ΚΝΕ και το ΚΚΕ! Καθένας από σας που βρίσκεστε σήμερα εδώ να μη φοβηθεί. Να κάνετε το βήμα και να παλέψετε μαζί με την ΚΝΕ».
Το Μαθητικό Φεστιβάλ ολοκληρώθηκε με μεγάλη, δυναμική συναυλία από τους «Κοινούς Θνητούς». Ολοι οι νέοι τραγούδησαν μαζί τα τραγούδια τους, ενώ ξεχώρισε η στιγμή που μικρά παιδιά φώναζαν «Λευτεριά στην Παλαιστίνη», με τις παλαιστινιακές σημαίες να σηκώνονται ψηλά!
Μαθητικό Φεστιβάλ έγινε την Παρασκευή και στο Αίγιο, στην πλατεία Ψηλών Αλωνιών, όπου μαθητές έφτιαξαν γκράφιτι αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη, αφιερώνοντάς το στα παιδιά του λαού της, που καθημερινά σφαγιάζονται από το κράτος - δολοφόνο Ισραήλ. Καταδίκασαν επίσης ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ για τη στήριξη που δίνουν στη γενοκτονία του Παλαιστινιακού λαού, όπως και την ελληνική κυβέρνηση, που θεωρεί το Ισραήλ «σύμμαχο», και απαίτησαν να απεμπλακεί άμεσα η Ελλάδα από τους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς και πολέμους.
Αντίστοιχο κάλεσμα απηύθυνε στον χαιρετισμό της η Αγγελική Καββαδία, μέλος του Γραφείου Περιοχής Δυτικής Ελλάδας της ΚΝΕ. Κάλεσμα συμπόρευσης με το ΚΚΕ και την ΚΝΕ, με την ανατρεπτική ιδεολογία και δράση τους, μέσα και έξω από τα σχολεία.
Ακολούθησε συζήτηση με θέμα την πάλη ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά, με ομιλία από την Νίκη Λαβράνου, μέλος του Παραρτήματος Πάτρας του ΕΣΥΝ.
Στον χώρο λειτούργησε έκθεση με θέμα «Στην "ασφυξία" του συστήματος του κέρδους... "Οξυγόνο" ο αγώνας για την ανατροπή του».
Οι εκδηλώσεις στο Αργοστόλι πραγματοποιήθηκαν μπροστά από το κτίριο της Περιφερειακής Ενότητας Κεφαλονιάς, όπου μαθητές έστησαν έκθεση ζωγραφικής αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη και στον λαό της, ενώ στον χώρο υπήρχε αντίστοιχη έκθεση φωτογραφίας.
Στον χαιρετισμό του ο Νίκος Παπαδάτος, στέλεχος του ΚΚΕ, τόνισε τη ανάγκη να συνεχιστεί η αλληλεγγύη στον πολύπαθο Παλαιστινιακό λαό και κάλεσε σε πάλη για κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι νέοι σήμερα, σε κοινή πορεία με το ΚΚΕ και την ΚΝΕ.
Ακολούθησε συναυλία από το μαθητικό συγκρότημα του 2ου Λυκείου, ενώ στον χώρο υπήρχε δραστηριότητα με σκάκι και λειτούργησε έκθεση βιβλίου της «Σύγχρονης Εποχής».
Κινητοποίηση πραγματοποίησαν την περασμένη Παρασκευή φοιτητές, εκπρόσωποι σωματείων και ερευνητών στο Πολυτεχνείο της Κρήτης, με αίτημα να ακυρωθεί η ομιλία ΝΑΤΟικού και συγκεκριμένα του Bruno Bender, στο πλαίσιο του σεμιναρίου «cyberhot». Κάτω από την παρέμβασή τους κατάφεραν η ομιλία να ακυρωθεί και ο ίδιος να μην εμφανιστεί στο Ιδρυμα. Φοιτητές και εργαζόμενοι καλούν σε νέα κινητοποίηση την Πέμπτη στις 12 μ. στην Πρυτανεία.
Οι φοιτητές του Πολυτεχνείου, μαζί με τους εργαζόμενους, έκαναν σαφές ότι οι ΝΑΤΟικοί και οι συνεργάτες τους είναι ανεπιθύμητοι στο Πολυτεχνείο και διατράνωσαν ότι όσοι στηρίζουν την εμπλοκή της χώρας και των πανεπιστημίων σε ιμπεριαλιστικούς πολέμους «θα μας βρίσκουν συνεχώς μπροστά τους», καθώς όπως τόνισαν «εμείς θέλουμε η μόρφωσή μας, οι σπουδές, οι υποδομές του ιδρύματός μας να αξιοποιούνται προς όφελος των λαών, στην υπηρεσία της κοινωνικής προόδου και όχι να εργαλειοποιούνται για να σκοτώνονται πιο αποτελεσματικά οι λαοί και να ξεπλένονται οι φονιάδες τους». Επισημαίνουν, επίσης, τις πολύ σοβαρές ευθύνες που έχει η διοίκηση του Πολυτεχνείου και όσοι αποτέλεσαν τους διοργανωτές του συγκεκριμένου σεμιναρίου.
Μετά την ακύρωση της ομιλίας, οι συγκεντρωμένοι πραγματοποίησαν πορεία μέσα στις εγκαταστάσεις του ιδρύματος και κατέληξαν στο σημείο που βρισκόταν κρεμασμένη η σημαία της ΕΕ, τοποθετώντας τη σημαία της Παλαιστίνης.
Οι φοιτητές απαιτούν να σταματήσει οποιαδήποτε συνεργασία του Πολυτεχνείου Κρήτης με το ΝΑΤΟ, το Ισραήλ και εταιρείες που στηρίζουν τις ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις. Ζητούν να συνεδριάσει η σύγκλητος του ιδρύματος και να αποφασίσει τη διακοπή των προγραμμάτων που πραγματοποιούνται στο Πολυτεχνείο, όπως για παράδειγμα το πρόγραμμα «ECOFUTURE (PRIMA)». Να ακυρωθεί η συνεργασία με το ΚΕΝΑΠ που έχει άμεση συνεργασία με το ΝΑΤΟ, για την οποία, σύμφωνα με ανακοίνωση των φοιτητών, οι πρυτανικές αρχές αρνούνται ακόμα και να δημοσιεύσουν τι περιλαμβάνει.
Γι' αυτό, στην ανταγωνιστική αρένα που έχουν φτιάξει μεταξύ πανεπιστημίων, συνδέοντας τη χρηματοδότηση με την αξιολόγηση, μεταξύ των κριτηρίων που έχουν θεσπίσει είναι και ο ρυθμός αποφοίτησης. Με τον ίδιο στόχο ψήφισαν το απαράδεκτο ν+2, που διαγράφει τις προσπάθειες χιλιάδων φοιτητριών και φοιτητών που παλεύουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και να υπερνικήσουν τα εμπόδια που η κυβέρνηση της ΝΔ και η διαχρονική πολιτική της ΕΕ τους υψώνουν.
Ενας άλλος τρόπος να υπηρετηθεί αυτός ο στόχος είναι αυτό που τις τελευταίες μέρες διάφοροι κυβερνητικοί λαγοί αναπαράγουν, δηλαδή πληροφορίες ότι το ΥΠΑΙΘ επαναφέρει προς τους πρυτάνεις «πρόταση» για συγκρότηση προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών 3ετούς αντί 4ετούς διάρκειας στα δημόσια πανεπιστήμια, το οποίο πρακτικά θα σημαίνει περαιτέρω υποβάθμιση σπουδών και πτυχίων. Οταν ακόμα και στα σημερινά 4ετή προγράμματα σπουδών διαρκώς αφαιρείται πολύτιμη γνώση, βασικά μαθήματα υποδομής, γίνεται εύκολα αντιληπτό τι μέλλει γενέσθαι σε 3ετή προγράμματα.
Η επιλογή που δήθεν θα δίνεται στα πανεπιστήμια είναι κούφια, γιατί αυτή θα καθορίζεται από τις πολιτικές προτεραιότητες και επιλογές οι οποίες έχουν διαμορφώσει συγκεκριμένα πράγματα στα πανεπιστήμια. Για παράδειγμα, όταν υπάρχουν πανεπιστημιακά Τμήματα με μονοψήφιο αριθμό ΔΕΠ ή ανεπαρκείς υποδομές, ακόμα και υπηρεσίες φοιτητικής μέριμνας, για να στηριχτούν τα 4ετή προγράμματα σπουδών, πόσο ελεύθερη θα είναι η επιλογή;
Ενώ με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια να μπαίνουν προσεχώς στο «παιχνίδι», τα οποία θα έχουν 3ετή προγράμματα σπουδών με ακαδημαϊκή και επαγγελματική αναγνώριση πανεπιστημιακού επιπέδου, θα μοιάζει λύση «βιωσιμότητας» για πολλά περιφερειακά Τμήματα των δημόσιων για να ανταγωνιστούν τα ιδιωτικά, λόγω του τεράστιου κόστους που συνεπάγεται η φοίτηση σε αυτά, ελέω υποχρηματοδότησης και ανύπαρκτης ουσιαστικά φοιτητικής μέριμνας.
Αυτό μάλλον εννοούσε η κυβέρνηση όταν υπερθεμάτιζε για το πόσο θα «βοηθήσει» τα δημόσια ο ανταγωνισμός τους με τα ιδιωτικά...
Καλά θα κάνει η κυβέρνηση της ΝΔ και το ΥΠΑΙΘ να κρατήσει στα συρτάρια της αυτά τα σχέδια υποβάθμισης των σπουδών και των πτυχίων των δημόσιων πανεπιστημίων. Οτιδήποτε άλλο είναι αιτία πολέμου για τις φοιτήτριες και τους φοιτητές, οι οποίοι με τους αγώνες τους έχουν βάλει εμπόδια σε αντιδραστικούς νόμους για τα πανεπιστήμια και θα το ξανακάνουν!
Μαχητική κινητοποίηση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στο ΕΛΜΕΠΑ
Απαίτησαν:
- Να αποχωρήσει τώρα το ΕΛΜΕΠΑ από το πρόγραμμα «UnderSec». Να συνεδριάσει άμεσα η σύγκλητος του Ιδρύματος για να αποφασίσει τη διακοπή της συμμετοχής του.
- Να αποχωρήσουν τα Τμήματα του Πανεπιστημίου Κρήτης και του ΙΤΕ από αντίστοιχα προγράμματα. Να ακυρωθεί κάθε πρωτοβουλία με μέλη του ΝΑΤΟ στα πανεπιστήμια.
Στη συνάντηση της αντιπροσωπείας του ΚΚΕ και της ΚΝΕ με τον πρύτανη του Πανεπιστημίου, υπήρξε δέσμευση ότι θα ενημερωθεί από την Επιτροπή Ερευνας του Πανεπιστημίου για το περιεχόμενο του προγράμματος και θα το θέσει υπόψη της Συγκλήτου, όταν συνεδριάσει, ώστε να παρθεί συλλογικά θέση στα όργανα του Τμήματος για το συγκεκριμένο πρόγραμμα και συνολικά για τη συνεργασία με το κράτος του Ισραήλ.
Την έναρξη των θερινών μαθημάτων προετοιμασίας για τη Γ' Λυκείου για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, από τη Δευτέρα 23 Ιουνίου έως την Κυριακή 27 Ιουλίου, ανακοίνωσε για ακόμη μία χρονιά, για τους μαθητές που αποφοίτησαν από τη Β' Λυκείου, το «Λαϊκό Φροντιστήριο Αλληλεγγύης» που υλοποιεί η δημοτική αρχή Πάτρας.
Τα μαθήματα θα πραγματοποιούνται στο 2ο Γυμνάσιο (Μαιζώνος και Τριών Ναυάρχων). Oι αιτήσεις συμμετοχής γίνονται καθημερινά (Δευτέρα - Παρασκευή από τις 11 π.μ. έως τις 2 μ.μ.), δεκτές στα γραφεία του ΛΦΑ (Μέγαρο Λόγου και Τέχνης, πλατεία Γεωργίου 17, 3ος όροφος) έως την Κυριακή 15 Ιούνη.
Εναλλακτικά, οι αιτήσεις που υπάρχουν στην ιστοσελίδα του δήμου Πατρέων (https://e-patras.gr/el/laiko-frontistirio-0) μπορούν να αποσταλούν στο mail του Λαϊκού Φροντιστηρίου (emailfal@patras.gr), ενώ για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνήσουν στο τηλ: 2610274035.
«Δυστυχώς, μέρα με τη μέρα τα πράγματα γίνονται όλο και πιο δύσκολα για την εργατική - λαϊκή οικογένεια της πόλης μας, με την ακρίβεια να τσακίζει το λαϊκό εισόδημα και τη φτώχεια να διογκώνεται. Στον 21ο αιώνα, με την τεχνική και την τεχνολογία να έχουν πραγματοποιήσει άλματα, οι καλύτεροι όροι διαβίωσης, η εξασφάλιση δημόσιας και δωρεάν Παιδείας, απρόσκοπτης πρόσβασης στη γνώση και τη μόρφωση θα έπρεπε να είναι αυτονόητα. Δυστυχώς δεν είναι», αναφέρει στο κάλεσμά της η δημοτική αρχή και το «Λαϊκό Φροντιστήριο Αλληλεγγύης», σημειώνοντας: «Ακριβώς γι' αυτόν το λόγο, η ανάγκη συνέχισης και ενίσχυσης της λειτουργίας του Λαϊκού Φροντιστηρίου γίνεται επιτακτική».
Κινητοποίηση του Συλλόγου Οικοτρόφων σήμερα στη Φοιτητική Μέριμνα του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
Σε κινητοποίηση στη Φοιτητική Μέριμνα του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου προχωρά σήμερα Τετάρτη στις 12 μ., με απόφαση Γενικής του Συνέλευσης, ο Σύλλογος Οικότροφων Φοιτητών της Εστίας του Ιδρύματος στην Καλαμάτα, απαιτώντας συντήρηση - λειτουργία του κλιματισμού και να μην πεταχτεί εκτός δωματίου κανένας εστιακός φοιτητής.
Με το καλοκαίρι να έχει ξεκινήσει, τις θερμοκρασίες ήδη να ανεβαίνουν στα ύψη και την εξεταστική να πλησιάζει, υπάρχουν ακόμα δωμάτια που δεν έχουν κλιματιστικό ή αυτό είναι χαλασμένο, ενώ είναι παντελής η έλλειψη του κλιματισμού στους κοινόχρηστους χώρους και στο αναγνωστήριο.
Παράλληλα, όπως καταγγέλλει ο Σύλλογος, με το τέλος της εξεταστικής προετοιμάζεται η «αξιοποίηση» των δωματίων της Εστίας «για άλλους σκοπούς», ξεσπιτώνοντας τους φοιτητές!
Ο Σύλλογος απαιτεί:
- Συντήρηση και λειτουργία κλιματισμού σε όλα τα δωμάτια της Εστίας και στο αναγνωστήριο.
- Κανένας εστιακός φοιτητής να μην πεταχτεί από το δωμάτιό του το καλοκαίρι. Το δικαίωμα στη δωρεάν στέγαση αφορά όλη την περίοδο του χρόνου που οι φοιτητές διατηρούν την ιδιότητά τους και προετοιμάζονται για τις εξετάσεις τους, ενώ κάποιοι εργάζονται στην πόλη για να τα βγάλουν πέρα.
- Ολοι οι οικότροφοι φοιτητές να παραμείνουν στα δωμάτιά τους για ολόκληρο το διάστημα των σπουδών τους, χωρίς να μπαίνουν σε διαγωνισμό φτώχειας κάθε χρόνο.
- Να λειτουργήσει ο χώρος του εστιατορίου της Εστίας. Μέχρι τότε, όλοι οι οικότροφοι χωρίς περιορισμούς να έχουν τη δυνατότητα να σιτίζονται στη Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών, δίπλα από τη ΦΕΚ.
- Αμεση συντήρηση εντός και εκτός των δωματίων της Εστίας.