Σάββατο 11 Γενάρη 2020 - Κυριακή 12 Γενάρη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ
Η «Μήδεια» του Μποστ

Ο Μποστ
Ο Μποστ
Ο Μποστ ήταν ένας καλλιτέχνης που με το πολύπλευρο ταλέντο του επηρέασε καλλιτεχνικά και ουσιαστικά τη θεατρική ιστορία της χώρας μας. Κειμενογράφος, σκιτσογράφος, θεατρικός συγγραφέας και ζωγράφος σατιρίζει με μοναδικό τρόπο τον μικροαστό Ελληνα της μεταπολεμικής Ελλάδας, στοχεύοντας τόσο στις αδυναμίες του, στην ημιμάθειά του, στην ξενομανία του, στον νεοπλουτισμό όσο και στην πολιτική ταξική του σύγχυση. Στο έργο του Μποστ είναι διάχυτη η πολιτική του θέση απέναντι στα πράγματα της εποχής του και αυτό δημιουργεί και τη μεγάλη απήχηση που είχαν αλλά και που συνεχίζουν να έχουν τα έργα του καθώς αντιλαμβάνεται κανείς το διαχρονικό και επίκαιρο στοιχείο, που τα καθιστά μοναδικά. Ο Νικορέστης Χανιωτάκης στήνει μια παράσταση στο θέατρο «Θησείον», όπου με προσοχή και ευαισθησία απέναντι στα θεατρικά κείμενα σπουδαίων καλλιτεχνών δίνει ένα απολαυστικό και καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Η «Μήδεια», παιγμένη από τον Μάκη Παπαδημητρίου, με έκανε πολλές φορές να σκεφθώ κάποιον άλλον ηθοποιό στη θέση του και πραγματικά δυσκολεύτηκα. Και όχι γιατί δεν έχουμε επίσης ταλαντούχους ηθοποιούς, αλίμονο εάν δεν είχαμε, αλλά γιατί ο Μάκης Παπαδημητρίου έχει ένα σπάνιο χάρισμα, να μη γίνεται εμφανής η αγωνία του ηθοποιού να αρέσει. Δεν προσπαθεί να εκμαιεύσει το γέλιο από τον θεατή, αλλά με περισσή άνεση και σαρκαστικά υπονομευτικό χιούμορ χτυπάει τον στόχο και κεντράρει στα ανισόπεδα, στα αντιφατικά και στα αλληγορικά στοιχεία της κωμωδίας. Με καθαρό λόγο και σκηνικά κωμική ευκινησία έπαιξε τη «Μήδεια» του Μποστ.


Η παράσταση, παρόλο που κάνει αναφορές στο σήμερα, δεν υποκύπτει σε λεκτικές και υποκριτικές ευκολίες ούτε εκμεταλλεύεται τις σημερινές καταστάσεις για να είναι αναγνωρίσιμες στο κοινό ώστε να ταυτιστεί, άρα να γελάσει με το οικείο του πράγματος. Κρατά και σέβεται τη φόρμα του είδους αυτού και όλη η παράσταση θυμίζει θέατρο. Πράγμα σπάνιο για την εποχή μας όπου οι περισσότεροι σκηνοθέτες αποδομούν τα έργα και βάζουν πάνω από συγγραφείς και ηθοποιούς μόνο και πάντα τον δικό τους ναρκισσιστικό, αφιλόξενο και ακατανόητο μικρόκοσμο. Κρατάω αυτό που είπε ο Μάκης Παπαδημητρίου σε μια συνέντευξή του, κατά πόσο ο σημερινός θεατής είναι μυημένος για να προχωρήσει πιο πέρα από αυτό που «ακούει», και εδώ είναι το κύριο μέλημα, που κατά τη γνώμη μου πρέπει να έχουν συγγραφείς, σκηνοθέτες και ηθοποιοί. Να δημιουργούν διόδους επικοινωνίας με το κοινό, από τη μία, και να ερεθίζουν τη φαντασία, από την άλλη, με απώτερο σκοπό την αφύπνιση των κύριων αισθητικών και πνευματικών αισθητηρίων...

Ολοι οι ηθοποιοί ήταν εκεί παρόντες, ενεργά και με καλλιτεχνικό τρόπο έδωσαν μια απολαυστική παράσταση. Η Μίνα Αδαμάκη μεστή, έμπειρη, με λεπτή αίσθηση της σάτιρας, μας έδωσε μια καίρια καλόγρια, ο Κώστας Τριανταφυλλόπουλος με σαρκαστικό τρόπο έπαιξε το ρόλο του Οιδίποδα, όπως και την «Αντιγόνη» της η Μπέττυ Αποστόλου, μειλίχιος ο «Ευριπίδης» του Γιάννη Δρακόπουλου, απολαυστικός ο Γεράσιμος Σκαφιδάς στο ρόλο της τροφού, δηλώνοντας με αριστοφανικό τρόπο την «Θεατρο-Τεχνική» του καταγωγή, η Αννα Κλάδη ζωντανή, με ευκινησία και πειστική με τις υποκριτικές της εναλλαγές στον Ψαρά/Εξάγγελο, πολύ καλός στο ρόλο του Ιάσονα ο Νίκος Πουρσανίδης. Ολοι οι ηθοποιοί ήταν συντονισμένοι στο είδος του θεάτρου αυτού, όπου καθόλου εύκολο δεν είναι να κρατηθούν το μέτρο και ο υψηλός του στόχος. Τα σκηνικά της Αρετής Μουστάκα και τα κοστούμια της Χριστίνας Πανοπούλου συνεπικουρούν στη δημιουργία της παράστασης, καθώς και η πρωτότυπη μουσική της Mόνικας, η οποία έδωσε ένα πολύ καλό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα.

Ο Μέντης Μποσταντζόγλου γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1918. Το 1920 μετακόμισε με την οικογένειά του στη Ρουμανία. Το 1939 εισήχθη στη Σχολή Καλών Τεχνών. Το 1942, κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, έγινε μέλος του ΕΑΜ και συμμετείχε στην Εθνική Αντίσταση. Από το 1973 δημοσιεύει αντιδικτατορικά σκίτσα σε διάφορα περιοδικά. Πολυτάλαντος, κειμενογράφος, σκιτσογράφος, συγγραφέας, δίνει το δικό του προσωπικό στίγμα στο χώρο της τέχνης και της πολιτικής. Κύριο χαρακτηριστικό του έργου του η γελοιοποίηση, ο σαρκασμός, η σάτιρα μέσα όμως από τη σχολή του Πόνου, όπως χαρακτηριστικά έλεγε ο ίδιος. «Πώς θες να σε καταλάβω αν δεν έχεις κλάψει». Και σαν γνήσιος λαϊκός άνθρωπος με ένστικτο ισχυρό, που μόνο ένας καλλιτέχνης μπορεί να έχει, μετέτρεψε μύθους σε έναν πλούτο χρωμάτων, γέλιου, παραφροσύνης, υπόγειας σατιρικής διάθεσης. Ο Μέντης Μποσταντζόγλου έχει βαθιά συγγένεια με μεγάλους και σπουδαίους ανθρώπους της τέχνης (Θεόφιλο, Εγγονόπουλο, Αριστοφάνη).

Ο ίδιος περιγράφει (σαρκαστικά) τον εαυτό του:

«Ο,τι ήταν ο Λεονάρντο Nτα Bίντσι για την εποχή του, το ίδιο απάνω κάτω είναι και ο Mέντης Mποσταντζόγλου για την σημερινή εποχή. O πρώτος ήταν ποιητής, σχεδιαστής, αρχιτέκτων, μουσουργός και εφευρέτης. Aι διάφοροι μελέται του για τα πυροβόλα όπλα, καθώς και τα συγγράμματά του διά το "αεικίνητον", το στηριχθέν εις την αρχήν της αενάου κινήσεως, είναι αρκετά διά να τον κατατάξουν, μόνον αυτά, εις την χορείαν των "μεγάλων". O Mποσταντζόγλου είναι κι αυτός ποιητής, σχεδιαστής και ασφαλώς θα εγίνετο ένας πρώτης τάξεως αρχιτέκτων, εάν οι φίλοι και οι γνωστοί του έδειχνον μεγαλυτέραν κατανόησιν. Διότι εις όσους επρότεινε να τους χτίση το σπίτι, απέφυγον να του το αναθέσουν, ισχυριζόμενοι ότι θα το χτίσουν αργότερον. Bεβαίως τα σχέδιά του ήσαν ολίγον "επαναστατικά", π.χ. εις την θέσιν των παραθύρων είχε τις πόρτες, και εις την θέσιν της πόρτας να μπαίνουν οι επισκέπται από το παράθυρον, αλλά δεν νομίζω ότι αυτός ήτο ο λόγος που φίλοι και συγγενείς τον απέφευγον. Oύτε το ότι ήτο ακριβός ευσταθεί. Νομίζω ότι πρέπει να αποδοθή μάλλον εις την επιμονήν του να μην θέλη ο ίδιος σκεπήν, ώστε να εισέρχεται ελευθέρως το ηλιακόν φως και το σπίτι να είναι οικονομικόν. Το ότι μάλιστα είχε προνοήσει κατά τας ημέρας των βροχών οι ένοικοι να κοιμούνται εις τας ντουλάπας, είναι μία επί πλέον απόδειξις ότι το όλον θέμα ο Mποσταντζόγλου το είχε συλλάβει και το είχεν μελετήσει εις όλας του τας λεπτομερείας. Με τον τομέα της μουσικής πάλιν, δεν εύρεν τον καιρόν να ασχοληθή ακόμη. Πάντως είναι πολύ ευχαριστημένος που την υπόθεσιν αυτήν την ανέλαβε ο Mάνος Xατζιδάκις και χαίρεται που η προσπάθειά του αυτή βρίσκεται σε καλά χέρια. "Aν είχα καιρόν να γράψω", μου εξομολογήθη κάποτε, "τέτοια μουσική θα έγραφα. Ο,τι γράφει αυτός, μ' αρέσει. Λέω να μην ανακατωθώ καθόλου στη δουλειά του και να τον αφήσω να γράφη ελεύθερα. Ετσι κι αυτός θα εμπνέεται απερίσπαστος και διευκολύνει και μένα, διότι έχω πολλές δουλειές. Τι λες εσύ;"».


Ρωξάνη

Βιογραφικά στον Ανδρέα Κάλβο

(Με αφορμή τα 150 χρόνια από το θάνατό του). Εκδόσεις Ι. Σιδέρης

Μια από τις πιο σημαντικές δυσκολίες, που παρουσιάζει η ποίηση του Ανδρέα Κάλβου για τον αναγνώστη, και μάλιστα τον σύγχρονο, είναι η αινιγματικότητα της φυσιογνωμίας του. Η πολυτάραχη ζωή του είναι γνωστή μέσα από αποσπασματικές και πολλές φορές αντιφατικές πληροφορίες, ενώ δεν έχουμε ούτε μια εικόνα, ούτε μια φωτογραφία του προσώπου του, λες και ο ποιητής θέλησε να εξαφανιστεί και να μας αφήσει μόνο το έργο του. Πολλοί προσπάθησαν να λύσουν το αίνιγμα της ζωής και της φυσιογνωμίας του Κάλβου. Ο Ελύτης και ο Σεφέρης προσπάθησαν να ανασυνθέσουν τη φυσιογνωμία του, άλλοι αναζήτησαν στην ποίησή του τον ένθερμο πατριώτη και τον οπαδό της μεταφυσικής ιδέας, άλλοι τον στρατευμένο καρμπονάρο, άλλοι τον ρομαντικό ή τον νεοκλασικό ποιητή κ.λπ. Ολα αυτά, βέβαια, δείχνουν τη δυναμική της καλβικής ποίησης, ταυτόχρονα όμως δυσκολεύουν τη μελέτη της.

Στο τελευταίο βιβλίο του, Βιογραφικά στον Ανδρέα Κάλβο (με αφορμή τα 150 χρόνια από το θάνατό του), εκδόσεις Ι. Σιδέρης, Αθήνα 2019, ο Γιώργος Ανδρειωμένος, καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, καταγράφει και ταξινομεί τα πολλά και ποικίλα ζητήματα που αφορούν τη ζωή και τη φυσιογνωμία του Κάλβου, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο ουσιαστικά στη μελέτη του έργου του μεγάλου Ζακυνθινού ποιητή.

Στις τρεις ενότητες που συγκροτούν το βιβλίο, ο συγγραφέας αναδεικνύει, πρώτα απ' όλα, τη σημασία της βιογραφίας για τη μελέτη της λογοτεχνίας, σημασία που για πολλές δεκαετίες η θεωρία της λογοτεχνίας αγνόησε, υπονομεύοντας, ως ένα μεγάλο βαθμό, την αντικειμενικότητα της ερμηνείας. Σε αντίθεση με τις απόψεις που κυριαρχούν, ως ένα μεγάλο βαθμό, στην ακαδημαϊκή λογοτεχνική κριτική, ο Ανδρειωμένος αναγνωρίζει τον σημαντικό ρόλο που παίζει η γνώση της ζωής και της προσωπικότητας ενός συγγραφέα για την κατανόηση και την ερμηνεία του έργου του και υποστηρίζει την άποψή του με θεωρητική επάρκεια. Στη συνέχεια, παρουσιάζει κριτικά τις φιλολογικές και μυθιστορηματικές βιογραφίες του Ανδρέα Κάλβου, που έχουν γραφτεί μέχρι τις μέρες μας, και, τέλος, θέτει εύστοχα ερωτήματα για τη συγγραφή μιας νέας βιογραφίας του ποιητή των Ωδών. Τέλος, το συνοπτικό χρονολόγιο βοηθάει τον αναγνώστη να αποκτήσει μια συνολική εικόνα της ζωής και της εποχής του Κάλβου, ενώ η αναλυτική βιβλιογραφία είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για τον μελετητή της καλβικής ποίησης.


Μαρία ΠΕΣΚΕΤΖΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ