Κυριακή 16 Ιούνη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
Ποιοι προβάλλουν τη «μεταβιομηχανική» κοινωνία;

Η συγκάλυψη του εκμεταλλευτικού χαρακτήρα των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής είναι ένα βασικό μέτωπο της αστικής ιδεολογίας, το οποίο στην ταξική αντιπαράθεση και στην ιδεολογική διαπάλη με το εργατικό κίνημα έχει σκοπό να επιβάλει την άποψη ότι ο καπιταλισμός ιστορικά είναι αξεπέραστος. Οτι ο σκοπός της ταξικής πάλης της εργατικής τάξης για την ανατροπή του αστικού κράτους, την εγκαθίδρυση της εργατικής εξουσίας προκειμένου να αρχίσει η οικοδόμηση του σοσιαλισμού, με προοπτική την κομμουνιστική κοινωνία, είναι ουτοπία. Το συγκεκριμένο ζήτημα στο ιδεολογικό μέτωπο της αστικής τάξης έχει διάφορες παραλλαγές, ανάλογα με τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες στις οποίες διεξάγεται η ταξική πάλη. Για παράδειγμα, στην περίοδο 1989-1991 με τις ανατροπές των σοσιαλιστικών καθεστώτων στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη και στην ΕΣΣΔ, οι θεωρίες περί «τέλους της Ιστορίας» ή «τέλους των ιδεολογιών», επιδίωκαν να επιβάλουν στις συνειδήσεις της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων ότι ο καπιταλισμός ως κοινωνικοοικονομικός σχηματισμός είναι η τελευταία κοινωνική βαθμίδα στην ιστορική εξέλιξη. Οτι ο σοσιαλισμός «κατέρρευσε», επομένως ως κοινωνικοοικονομικός σχηματισμός δεν μπορεί να υπάρχει. Ετσι βόλευε τότε την αστική ιδεολογία. Πολύ γρήγορα, όμως, στο σύστημα το βασισμένο στην ατομική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής αποδείχτηκε, αφ' ενός, ότι οι νόμοι της καπιταλιστικής αγοράς αυξάνουν ραγδαία τις κοινωνικές ανισότητες, αφ' ετέρου, εκδηλώθηκε σε διάφορα κράτη οικονομική κρίση, αποδεικνύοντας ότι: Οι αντιθέσεις του καπιταλισμού είναι αξεπέραστες, ότι αντικειμενικά οι κρίσεις είναι αναπόφευκτες. Επομένως, ο καπιταλισμός όχι μόνο δεν μπορεί να αναπτύσσεται σε όφελος ολόκληρης της κοινωνίας, αλλά η καταστροφή των παραγωγικών δυνάμεων είναι σύμφυτη με τη λειτουργία του και παράγωγό της. Αυτό το γεγονός αντικειμενικά υποδηλώνει ότι ο καπιταλισμός είναι ιστορικά ξεπερασμένος. Και ενώ συνυπάρχει η ανάπτυξη με την καταστροφή παραγωγικών δυνάμεων, η ανάπτυξη με την πτώση των κερδών των καπιταλιστών, χωρίς την κοινωνικοπολιτική πάλη της εργατικής τάξης, που επίσης είναι παράγωγό του, για την ανατροπή του δεν μπορεί να αντικατασταθεί από το σοσιαλισμό. Βεβαίως η αστική τάξη, προκειμένου να αποτρέψει τη συνειδητοποίηση από την εργατική τάξη αυτής της αναγκαιότητας, επιδιώκει με το ιδεολόγημα της «μετακαπιταλιστικής», ή «μεταβιομηχανικής» κοινωνίας προς την «κοινωνία της γνώσης» να πείσει ότι ο ίδιος ο καπιταλισμός μετατρέπεται σε μια νέα κοινωνία, η οποία δεν είναι καπιταλισμός και στην οποία όλες οι κοινωνικές δυνάμεις μπορούν να ευημερήσουν. Αυτό είναι το ιστορικό μέλλον. Ως θεωρία δεν είναι καινούρια και όπως είδαμε στο προηγούμενο άρθρο εμφανίζεται αμέσως μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ο Ζμπίγκνιεφ Μπρζεζίνσκι θεωρεί ότι η «μεταβιομηχανική τεχνοτρονική κοινωνία» ακολουθεί το πρότυπο των ΗΠΑ, που αποτελούν «το κοινωνικό εργαστήρι του κόσμου» και την προβάλλει ως αντίδοτο στην επιστημονική νομοτέλεια αντικατάστασης του καπιταλισμού από το σοσιαλισμό. Τη μεταβιομηχανική κοινωνία τη θεωρεί ως απάντηση στα προβλήματα της σημερινής κοινωνίας, των ανταγωνισμών και της κρίσης.

Σύμφωνα με τον προαναφερόμενο, τα προβλήματα της «Αμερικής στο κατώφλι του 21ου αιώνα» οφείλονται στην «αναπτυξιακή αρρώστια» κατά τη μετάβαση από το ένα επίπεδο τεχνικής στο άλλο. Αποκρύπτεται έτσι η ταξική ρίζα των προβλημάτων και όλα ανάγονται στη σύγκρουση ανάμεσα «στη νέα κοινωνία της πρωτοπόρας οικονομίας και κοινωνικής υγείας και την παλιά διαλυόμενη βιομηχανική κοινωνία. Το ζήτημα επομένως είναι να απαλλαγούμε από τα υπολείμματα των φαινομένων του παρελθόντος»1 (βλ. τα αντιιμπεριαλιστικά-αντιμονοπωλιακά αιτήματα και τις δυνάμεις του ταξικού εργατικού και κομμουνιστικού κινήματος). Αυτά γράφονται στη δεκαετία του '60 και '70, άρα ο φανατισμός με τον οποίο οι αστοί προσπαθούν να παραμερίσουν το σοσιαλισμό ως κοινωνική προοπτική δεν είναι κάτι που πρωτοφανερώνεται σήμερα. Ομως, στις συνθήκες του σημερινού συσχετισμού δύναμης ο αντικομμουνισμός γίνεται σχεδόν αξίωμα, που τον επαναλαμβάνουν χωρίς να νιώθουν την ανάγκη να τον δικαιολογήσουν. «Η νέα κοινωνία -- που είναι ήδη παρούσα -- είναι η μετακαπιταλιστική κοινωνία. Η νέα αυτή κοινωνία θα χρησιμοποιήσει σίγουρα -- ας το επαναλάβουμε -- την ελεύθερη αγορά ως το μοναδικό δοκιμασμένο μηχανισμό οικονομικής ολοκλήρωσης. Δε θα είναι μια "αντικαπιταλιστική" κοινωνία. Δε θα είναι καν μια μη καπιταλιστική κοινωνία... Το μόνο που δεν είναι η επόμενη κοινωνία είναι μια μαρξιστική κοινωνία».

Η επίθεση στην επιστημονική κοσμοθεωρία της εργατικής τάξης, τη μαρξιστική θεωρία υλιστικής εξήγησης της κοινωνικής εξέλιξης, αποσκοπεί να οδηγήσει ιδιαίτερα τους νέους ανθρώπους, την αυριανή εργατική τάξη, στη μοιρολατρική αποδοχή του καπιταλιστικού συστήματος, όπως αυθόρμητα αντανακλάται στην κοινωνική συνείδηση. «Ο καθένας για τον εαυτό του και ο θεός για όλους», έτσι περιέγραφε αυτό το δόγμα ο Λένιν. Εκεί καταλήγει η ελπίδα για το μέλλον, όταν συνοδεύεται από την κατηγορηματική άρνηση του μαρξισμού-λενινισμού: «Η πιο διεστραμμένη εγκόσμια πίστη που επαγγελλόταν τη λύτρωση μέσω της κοινωνίας ήταν ο μαρξισμός. Ο κομμουνισμός, το σύστημα, είχε τους ήρωές του. Ο μαρξισμός, όμως, η θρησκευτική πεποίθηση, δεν έχει ούτε έναν ήρωα. Σίγουρα όμως η κατάρρευση του μαρξισμού ως θρησκευτικής πεποίθησης σημαδεύει το τέλος της πίστης στη σωτηρία διά μέσου της κοινωνίας. Τι θα ακολουθήσει δεν μπορούμε να το ξέρουμε. Μπορούμε όμως να ελπίζουμε και να προσευχόμαστε. Μήπως τίποτε άλλο από τη στωική εγκαρτέρηση; Μήπως μια αναγέννηση της θρησκευτικής παράδοσης, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες και στις προκλήσεις του προσώπου στην κοινωνία των γνώσεων;... Παρά ταύτα η λύτρωση, η αυτοανανέωση, η πνευματική ανάπτυξη, η καλοσύνη και η αρετή θα είναι και πάλι αντιληπτά ως υπαρξιακοί μάλλον παρά ως κοινωνικοί σκοποί ή πολιτικές συνταγές. Το τέλος της πίστης στη σωτηρία διά της κοινωνίας σημαδεύει σίγουρα μια στροφή προς τα μέσα. Καθιστά δυνατή μια ανανεωμένη έμφαση στο άτομο, στο πρόσωπο. Μπορεί ακόμη και να οδηγήσει -- ή τουλάχιστον μπορούμε να το ελπίζουμε -- σε μια επιστροφή στην ατομική ευθύνη»2. Ο καπιταλισμός στην κρίση του μόνο τέτοια οράματα μπορεί να προπαγανδίζει. Κάτι έμαθαν οι σύγχρονοι αστοί από τους παλιότερους μελλοντολόγους, όπως τον Herman Kahn, επίσης οπαδό της μεταβιομηχανικής κοινωνίας, που την έβλεπε «να διαφέρει από την ελληνιστική κοινωνία της Ελλάδας κατά το ότι ο καθένας θα είναι πλούσιος. Ολοι θα μπορούν να κάνουν τη ζωή ενός τζέντλεμαν ή ενός Νεοεπίκουρου»3. Οι σύγχρονοι αστοί αποφεύγουν τέτοιες υπεραισιόδοξες προβλέψεις, παραδεχόμενοι έμμεσα ότι η προσωρινή ήττα του σοσιαλισμού δεν αλλάζει το αντικειμενικό φαινόμενο της εσωτερικής κρίσης του καπιταλιστικού συστήματος» (Από το άρθρο της Ρίτας Νικολαΐδου στην ΚΟΜΕΠ, τεύχος 1, 2000).

Η άποψη περί «μεταβιομηχανικής» κοινωνίας, ως κοινωνίας που αντικαθιστά τον καπιταλισμό, υποκρύπτει ζητήματα που άπτονται της στρατηγικής του εργατικού κινήματος. Πρώτ' απ' όλα προβάλλει την αντιεπιστημονική αντίληψη ότι ο καπιταλισμός δε θα αντικατασταθεί από το σοσιαλισμό με προοπτική την κομμουνιστική κοινωνία, αφού ήδη αλλάζει και περνά στη «μεταβιομηχανική κοινωνία». Ετσι αντιμετωπίζει σκόπιμα λαθεμένα την ιστορική εξέλιξη, προκειμένου να αποπροσανατολίσει την εργατική τάξη από την ιστορική της αποστολή, να εμποδίσει την ανάπτυξη της ταξικής πάλης, έως το κύριο, που είναι η εξουσία. Επιδιώκει να επιδρά στη συνείδηση της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων, ώστε να υποταχτούν στον καπιταλισμό, ή, στην καλύτερη περίπτωση, στη διαφορετική διαχείρισή του, τον εξωραϊσμό του, τον «εξανθρωπισμό» του (ουτοπική αντίληψη για την κοινωνία που εξελίσσεται με απόλυτο οικονομικό νόμο, την υπεραξία, το κέρδος), αφού δεν υπάρχει άλλη προοπτική, δηλαδή να προσαρμοστούν στον καπιταλισμό, προκειμένου να διαιωνίζεται η ολοένα εντεινόμενη εκμετάλλευση.

1. Brzezinski, «Η Αμερική στο κατώφλι του 21ου αιώνα», αλλά και «Between two Ages», σελ. 196, καθώς και «America in a Hostile World», 1976.

2. Peter Drucker: «Η μετακαπιταλιστική κοινωνία», σελ. 13, εκδ. Γκούτενμπεργκ 1996, πρώτη έκδοση 1994.

3. Peter Drucker: ό.π. σελ. 24, εκδ. Γκούτενμπεργκ, 1996.


Σ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ