Τρίτη 23 Σεπτέμβρη 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Μετ' εμποδίων η πρόσβαση στο σχολείο για εκατοντάδες μαθητές

Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ προς το υπουργείο Εσωτερικών για την κατάσταση με τις μεταφορές στην Ανατολική Αττική

Να τοποθετηθούν άμεσα σχολικά λεωφορεία στους δήμους της Ανατολικής Αττικής ζητά το ΚΚΕ με Επίκαιρη Ερώτηση προς τον υπουργό Εσωτερικών, μεταφέροντας την έντονη αγανάκτηση γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών της περιοχής για το μεγάλο πρόβλημα των σχολικών μετακινήσεων. Επισημαίνει επίσης πως αντίστοιχο ζήτημα υπάρχει και σε άλλες περιοχές της Αττικής.

«Συνολικά στην Ανατολική Αττική περίπου 100 δρομολόγια έχουν κηρυχτεί άγονα, με αποτέλεσμα κυριολεκτικά εκατοντάδες μαθητές και οι οικογένειές τους από τη Λαυρεωτική, τον Σαρωνικό, το Μαρκόπουλο, το Κορωπί, τον Μαραθώνα και αλλού να αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες στην πρόσβασή τους στη σχολική ζωή και διαδικασία.

Για ακόμη μία χρονιά επιβεβαιώνεται ο απαράδεκτος χαρακτήρας του θεσμικού πλαισίου που ισχύει με την ΚΥΑ 24001/2013 και η οποία τροποποιήθηκε με την ΚΥΑ 531/3/2022, το οποίο αναπαράγει τεράστιους περιορισμούς στο δικαίωμα των μαθητών στην πρόσβαση για δωρεάν μεταφορά προς και από το σχολείο τους.

Θεωρούμε απαράδεκτο και δεν μπορούμε να δεχτούμε ως κριτήριο μόνο την απόσταση, ιδιαίτερα όταν τα 2, 3 ή 4 χιλιόμετρα θεωρούνται απόσταση που μπορεί να βαδίζει ένας μαθητής καθημερινά για να πάει και να επιστρέφει από το σχολείο του, χωρίς ταυτόχρονα να υπολογίζονται οι κίνδυνοι για την ασφάλειά του, μιας και σε πολλές περιπτώσεις οι μαθητές θα αναγκάζονται να διασχίζουν δρόμους μεγάλης κυκλοφορίας.

Η εξασφάλιση του δικαιώματος της ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών από και προς το σχολείο τους δεν μπορεί να συνθλίβεται στις μυλόπετρες της πολιτικής του κόστους - οφέλους. Το δικαίωμα της απρόσκοπτης πρόσβασης στην εκπαιδευτική διαδικασία δεν μπορεί σήμερα να θεωρείται κόστος, το κράτος οφείλει να διασφαλίζει και να παρέχει δωρεάν και ασφαλή μετακίνηση σε όλους τους μαθητές», τονίζει ο βουλευτής του ΚΚΕ Γ. Γκιόκας, που υπογράφει την Επίκαιρη Ερώτηση.

«Οι άνθρωποι ζητούν περισσότερα απ' όσα μπορούν να αποκτήσουν»...

Σε νέα όρια φτάνει την προσπάθεια ξεδιάντροπης παρέμβασης στις συνειδήσεις της νέας γενιάς το βιβλίο Οικονομικών της Γ' Γυμνασίου. Το εγχειρίδιο του πολυδιαφημισμένου «οικονομικού εγγραμματισμού», που με σπουδή έβαλε στα σχολεία το υπουργείο Παιδείας, μαθαίνει στα παιδιά πως «όλα τα οικονομικά προβλήματα προκύπτουν από το γεγονός ότι οι άνθρωποι ζητούν πολύ περισσότερα από όσα μπορούν να αποκτήσουν». Πως «τόσο οι φτωχοί όσο και οι πλούσιοι αντιμετωπίζουν στενότητα». «Ακόμα και πολυεκατομμυριούχοι δεν μπορούν να ικανοποιήσουν τις δικές τους ανάγκες. Για παράδειγμα, ένας πολυεκατομμυριούχος ποδοσφαιριστής θέλει να περάσει το Σαββατοκύριακό του παίζοντας ποδόσφαιρο και γυρίζοντας διαφημιστικό φιλμάκι, αλλά δεν μπορεί να κάνει και τα δύο ταυτόχρονα», διαβάζουμε...

Μόνο οργή μπορεί να νιώσει κανείς από την παραπάνω εξωφρενική προσπάθεια όχι απλά να συσκοτιστούν οι αιτίες που αφήνουν ανικανοποίητες βασικές ανάγκες, αλλά να διαστρεβλωθεί πλήρως η πραγματικότητα του συστήματος που γεννά τη φτώχεια. Γιατί εκεί βρίσκεται η «στενότητα», στη λαϊκή οικογένεια των ανέργων αλλά και των εργαζομένων, που πρέπει να θρέψει, να ντύσει, να μορφώσει, να ζήσει τα παιδιά της, και όχι στη ζωή του πολυεκατομμυριούχου, που πλουτίζει ακόμα περισσότερο, κυριολεκτικά κάθε λεπτό που περνά, με τον μόχθο των πολλών.

Από τα παραπάνω αναδύεται για μία ακόμα φορά το ζήτημα του περιεχομένου του σχολείου, που είτε με τέτοια εξόφθαλμα παραδείγματα είτε με τρόπο περισσότερο συγκαλυμμένο προσανατολίζεται στο να εγκλωβίσει τις τεράστιες δυνατότητες των νεανικών συνειδήσεων, να «πνίξει» την ανάγκη τους για απαντήσεις και εφόδια που θα βοηθήσουν τα παιδιά να καταλάβουν πραγματικά τον κόσμο που τα περιβάλλει. Αλλά είναι ξεκάθαρο ότι δεν είναι αυτός ο προσανατολισμός του αστικού σχολείου...

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Με το βλέμμα στους χορηγούς και την «πολυτυπία»

Η πολιτική που γυρνά την πλάτη στα τεράστια προβλήματα, που εντείνει την υποβάθμιση της Εκπαίδευσης, που επιλέγει να δείχνει τον δρόμο των χορηγών και της ιδιωτικοποίησης σαν «διέξοδο», βρήκε έκφραση στη χτεσινή επίσκεψη του πρωθυπουργού στα Ωνάσεια Σχολεία του Περιστερίου. Σε αυτή την περίοδο, που τα σχολεία αδυνατούν να φτιάξουν πρόγραμμα λόγω των ελλείψεων, που στενάζουν κάτω από το βάρος της υποχρηματοδότησης και των προβλημάτων υποδομών, η κυβέρνηση επέλεξε να ρίξει τον «προβολέα» σε ένα από τα 22 σχολεία της «εμβληματικής» συνέργειας με το ίδρυμα Ωνάση.

Υπενθυμίζεται πως η ίδρυση και λειτουργία των σχολείων αυτών σε λαϊκές συνοικίες, στη θέση των σχολείων της γειτονιάς, με επιλογή μαθητών, συνάντησε έντονες αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές σε διάφορες περιοχές. Γιατί είναι η εφαρμογή της εκπαίδευσης πολλών ταχυτήτων ένα ακόμα προσκλητήριο στους χορηγούς και τους ιδιώτες με άμεση εμπλοκή τους στη δημόσια Εκπαίδευση και δεν απαντά στο κύριο αναγκαίο αίτημα για καλά και σύγχρονα σχολεία για όλους.

Οπως ενημερώνει η κυβέρνηση, «στο πλαίσιο των εργασιών που έγιναν στα δύο Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία στο Περιστέρι, ανακαινίστηκαν χώροι έκτασης 6.000 τετραγωνικών μέτρων, αναβαθμίστηκαν οι αυλές και έξι γήπεδα, ενώ παράλληλα ανανεώθηκε ο υλικοτεχνικός εξοπλισμός». Την ίδια στιγμή, στη Δυτική Αττική, σε όλη τη χώρα, τα σχολεία αυτά είναι περιτριγυρισμένα από παλιά, ανεπαρκή, ασυντήρητα σχολικά κτίρια που καμία σχέση δεν έχουν με τις σύγχρονες ανάγκες και δυνατότητες, με τη χρονιά να κυλά με ελλείψεις.

Ο Κυρ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε σε όσα προσφέρουν τα Ωνάσεια σχολεία στο σχολικό πρόγραμμα, δηλώνοντας πως «η μεγαλύτερη ικανοποίηση για μένα, για την υπουργό Παιδείας, για όλα τα στελέχη της Εκπαίδευσης, είναι όταν βλέπουμε χαμογελαστά πρόσωπα, χαμογελαστά παιδιά, χαμογελαστούς καθηγητές και καθηγήτριες, που πραγματικά αγκαλιάζουν αυτή τη μεγάλη σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, η οποία οδήγησε σε αυτό το εξαιρετικό αποτέλεσμα». «Προστιθέμενη αξία για την εκπαίδευση» χαρακτήρισε δε ο δήμαρχος Περιστερίου Ανδρέας Παχατουρίδης τη λειτουργία Ωνάσειου σχολείου στην πόλη.

Ξεδιάντροπος κόφτης μαθητών στα ολοήμερα σχολεία

Ηδη από την αρχή της σχολικής χρονιάς βρίσκονται στον «αέρα» πλήθος Ολοήμερων, καθώς δεν έχουν στελεχωθεί με εκπαιδευτικούς | Οδηγίες που περιορίζουν το δικαίωμα φοίτησης όλων των παιδιών στα Ολοήμερα στέλνει το υπουργείο

Eurokinissi

Με νέους κόφτες επιχειρεί το υπουργείο Παιδείας να απαντήσει στις ανάγκες των σχολείων, κάνοντας για μία ακόμα φορά επίδειξη της πολιτικής που βλέπει τις ανάγκες σαν κόστος. Ενώ οι πρώτες βδομάδες της σχολικής χρονιάς κυλούν με ολοήμερα που δεν λειτουργούν, καθώς δεν έχουν στελεχωθεί με το αναγκαίο εκπαιδευτικό προσωπικό! Ετσι, αντί για άμεση κάλυψη των χιλιάδων κενών, το υπουργείο επιλέγει να εντείνει τα αδιέξοδα που η πολιτική του δημιούργησε ζητώντας τώρα τροποποίηση της συγκρότησης των τμημάτων ολοήμερου. Η κυβέρνηση, για να γλιτώσει το «κόστος» της μισθοδοσίας των εκπαιδευτικών (καθώς το ΕΣΠΑ απ' όπου πληρώνονταν οι αναπληρωτές που διορίζονταν στα ολοήμερα τελειώνει, επιλέγει να μην το καλύψει από τον κρατικό προϋπολογισμό), βρήκε «λύση» στο να θέσει προϋποθέσεις ώστε να δημιουργηθούν λιγότερα τμήματα Ολοήμερου!

Στο πλαίσιο αυτό, καλεί διευθυντές/ντριες και προϊσταμένες/ους να ζητήσουν ξανά αιτήσεις και δικαιολογητικά από τους γονείς/κηδεμόνες και να προτεραιοποιήσουν τη συγκρότηση τμημάτων με βάση την κατηγορία που ανήκουν οι γονείς και συγκεκριμένα: Αν είναι και οι δυο γονείς/κηδεμόνες εργαζόμενοι ή αν είναι μονογονεϊκές οικογένειες, αν είναι εργαζόμενος ο ένας εκ των δυο και ο έτερος άνεργος, αν ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Τα παραπάνω έρχονται ενώ ήδη διανύουμε την τρίτη εβδομάδα μαθημάτων, ενώ οι εγγραφές έχουν ολοκληρωθεί τον περασμένο Μάιο και οι μετεγγραφές το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτέμβρη, ενώ Σύλλογοι και Ενώσεις Γονέων εκφράζουν τη διαμαρτυρία τους για τη μη λειτουργία των ολοήμερων. Ερχονται και σε μία περίοδο που το υπουργείο, αντί για ουσιαστική στήριξη και ενίσχυση του ολοήμερου σχολείου, αναγνωρίζει σαν απάντηση σε «κοινωνικές ανάγκες» τη λειτουργία των ιδιωτικών Κέντρων Μελέτης στα οποία ωθούνται πολλοί γονείς για υπηρεσίες φύλαξης και μελέτης και ετοιμάζεται να θεσμοθετήσει τη λειτουργία τους.

Αναστάτωση και αγανάκτηση από τους γονείς για το «χάος» στα ολοήμερα

Την απαίτηση «τώρα να στελεχωθούν όλα τα κενά στα ολοήμερα νηπιαγωγεία και δημοτικά και σε όλη την Εκπαίδευση» αντιτάσσει η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας απέναντι στα παραπάνω. Οπως τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΑΣΓΜΕ: «Με νέα εγκύκλιο οι... "μαθηματικοί" του υπουργείου Παιδείας προσπαθούν να βρουν ένα ακόμα μαθηματικό τύπο που να εξοικονομήσει κονδύλια από την Εκπαίδευση. Οπως είναι γνωστό χρειάζεται να γίνονται σταθερά περικοπές από "περιττές" ανάγκες του λαού, για να κρατιέται ζεστή η πολεμική μηχανή που θρέφουν, πάντως όχι για τα δικά μας συμφέροντα.

Το πρόβλημα του υπουργείου είναι πώς θα καλυφθούν με λιγότερα χρήματα και λιγότερους εκπαιδευτικούς τα παιδιά που υπάρχουν, μιας και τελειώνει και το ΕΣΠΑ. Η λύση που σκέφτηκαν λοιπόν είναι να καταργηθούν (ορισμένες εκατοντάδες ίσως πανελλαδικά) τμήματα ολοήμερων τμημάτων στα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία.

Ετσι με σημερινή (σ.σ. της περασμένης Παρασκευής) εγκύκλιο το υπουργείο Παιδείας βγαίνει σε σαφάρι και αναζητεί γονείς που δεν εργάζονται, μπας και κόψει προφανώς κανένα τμήμα από τα Ολοήμερα. Και ταλαιπωρεί χιλιάδες γονείς αναγκάζοντάς τους να ξαναμαζεύουν χαρτιά.

Κατά τα άλλα εκεί στην κυβέρνηση νοιάζονται για το δημογραφικό! Ενώ έχουν και άλλες υπέροχες ιδέες, να δουλεύουμε 13 ώρες ημερησίως!», σχολιάζει η ΑΣΓΜΕ και καλεί τους Συλλόγους Γονέων να είναι σε επαγρύπνηση και να μην επιτρέψουν να κλείσει κανένα τμήμα Ολοήμερου «μπροστά στο χάος που έχει δημιουργήσει το υπουργείο με τα χιλιάδες κενά στα Ολοήμερα. Σε συνεργασία με τις Ενώσεις Γονέων και τις Ομοσπονδίες να διεκδικήσουν το αυτονόητο: να λειτουργήσουν όλα τα τμήματα κανονικά».

«Ξεπέρασαν ακόμα και τον χειρότερό τους εαυτό»

«Εδώ και τώρα, απαιτούμε να ανακληθεί η απαράδεκτη εγκύκλιος!» ζητά το ΔΣ της ΔΟΕ το οποίο «καταγγέλλει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ και την κυβέρνηση που ξεπέρασαν ακόμα και τον χειρότερό τους εαυτό!».

«Ακούγεται αδιανόητο, αλλά είναι πραγματικότητα! Ο προγραμματισμός της λειτουργίας των Σχολικών Μονάδων που έγινε το αμέσως προηγούμενο διάστημα, με βάση τις Υπουργικές Αποφάσεις και εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘΑ (οι Υ.Α. Φ7/118139/ΦΔ/Δ1/9-9-2020 και Φ7/124668/ΦΔ/Δ1/18-9-2020 προβλέπουν ότι "Οι εγγραφές γίνονται δεκτές χωρίς προϋποθέσεις"), αλλά και ο οικογενειακός προγραμματισμός χιλιάδων οικογενειών τινάζονται στον αέρα. Τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών κατακρεουργούνται! Αναθέσεις τμημάτων και διδακτικών αντικειμένων σε εκπαιδευτικούς κινδυνεύουν να γίνουν έρμαιο της επιλογής της κυβέρνησης να διαλύσει το δημόσιο σχολείο!», τονίζει το ΔΣ της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας, ενώ με αντίστοιχες ανακοινώσεις σωματεία εκπαιδευτικών καταγγέλλουν την τακτική του υπουργείου.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ