Σε δημόσια διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με μέτρα για όλες τις βαθμίδες
Από την κινητοποίηση των εκπαιδευτικών στις 16 Απρίλη στο υπουργείο Παιδείας |
Το πολυνομοσχέδιο, που από χτες τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, περιλαμβάνει ρυθμίσεις οι οποίες βρίσκονται στον αντίποδα των πραγματικών σύγχρονων αναγκών, που «κλείνουν το μάτι» σε μέτρα καταδικασμένα μέσα από αγώνες που αποκάλυψαν τον αντιεκπαιδευτικό χαρακτήρα τους. Το υπουργείο Παιδείας, από την πλευρά του, θεωρεί πως έτσι «κάνει το καθήκον» του, στην υλοποίηση του αντιεκπαιδευτικού σχεδιασμού ενόψει της επόμενης σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς.
Παρουσιάζοντας τις αλλαγές χτες, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έδωσε ιδιαίτερα έμφαση στα νέα προγράμματα σπουδών και τις θεματικές ενότητες που εισάγονται στο υποχρεωτικό πρόγραμμα του σχολείου χαρακτηρίζοντας «σημαία» των αλλαγών τα εργαστήρια δεξιοτήτων. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για υλοποίηση της χρόνιας αξίωσης των αστικών επιτελείων να στραφεί πιο αποφασιστικά το σχολείο στις δεξιότητες που εκείνα ξεχωρίζουν ως απαραίτητες για τη στρατηγική τους, όπως οι νέες τεχνολογίες, η επιχειρηματικότητα, η καλλιέργεια στάσεων και συμπεριφορών στα μέτρα του συστήματος. Αυτή η διαδικασία ξεκινά από το Νηπιαγωγείο, στο οποίο το υπουργείο προβλέπει την εισαγωγή πιλοτικά Αγγλικών, Πληροφορικής και Φυσικής Αγωγής, ενώ στο Δημοτικό αυξάνονται οι ώρες Αγγλικών στις μικρότερες τάξεις και εφαρμόζονται πιλοτικά νέες θεματικές.
Χτίζοντας νέους φραγμούς στην Εκπαίδευση για τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας, η κυβέρνηση προωθεί μια σειρά από διατάξεις που αφορούν τη φοίτηση, προαγωγή και το περιεχόμενο των σπουδών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Στο Γυμνάσιο, τα εξεταζόμενα μαθήματα αυξάνονται σε 7, από 4 που είναι σήμερα, ενώ για την προαγωγή και απόλυσή του ο μαθητής θα πρέπει να συγκεντρώνει βαθμολογία τουλάχιστον 10 σε κάθε μάθημα ή 13 μέσο όρο σε όλα τα μαθήματα. Οι επαναληπτικές εξετάσεις περιορίζονται μόνο το Σεπτέμβρη, στα μαθήματα που η βαθμολογία του είναι κάτω από τη βάση (μέχρι 4 μαθήματα).
Στο Λύκειο θεσμοθετείται η τυποποιημένη και με τις γνωστές αρνητικές επιπτώσεις κατά την πρώτη εφαρμογή της «Τράπεζα Θεμάτων», με πρώτη εφαρμογή για τους μαθητές που θα φοιτήσουν το Σεπτέμβρη στην Α' τάξη, ενώ πρόθεση της κυβέρνησης είναι ο υπολογισμός του βαθμού του Λυκείου για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση, χωρίς ωστόσο να το νομοθετεί ακόμα. Οι ομάδες προσανατολισμού γίνονται 3 από 4: α) Ανθρωπιστικές επιστήμες, β) Θετικές Σπουδές και Σπουδές Υγείας και γ) Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής. Από το 2021 - 2022 αντικαθίσταται το μάθημα της Κοινωνιολογίας στη θεωρητική κατεύθυνση από τα Λατινικά. Στη Γ' Λυκείου μειώνεται η 7ωρη διδασκαλία συγκεκριμένων μαθημάτων στις κατευθύνσεις και εισάγεται το λεγόμενο «κόντρα μάθημα», δηλαδή όσοι ακολουθούν θεωρητική κατεύθυνση θα κάνουν υποχρεωτικά μία ώρα Μαθηματικά και όσοι ακολουθούν πρακτική κατεύθυνση, Ιστορία, ενώ αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στο Λύκειο. Πρόθεση του υπουργείου είναι το ερχόμενο σχολικό έτος να επανέλθουν και οι συντελεστές βαρύτητας στις πανελλαδικές εξετάσεις, κάτι που θα οριστεί με Υπουργικές Αποφάσεις.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε χτες το υπουργείο, από το Σεπτέμβρη του 2020 σχεδιάζεται να ξεκινήσει η «αξιολόγηση» της σχολικής μονάδας στους εξής άξονες: Σχολείο και σχολική ζωή, εκπαιδευτικές διαδικασίες και επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών, εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Ακολουθεί η «αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών καθώς δρομολογείται η σύσταση επιτροπής που θα συντάξει το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα και στόχο την υλοποίησή της από τη σχολική χρονιά 2021 - 2022.
Υπό τον τίτλο «Για ένα ασφαλές σχολικό περιβάλλον», το υπουργείο προχωρά στην επαναφορά της διαγωγής στους τίτλους σπουδών, εισάγει «Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας Σχολικών Μονάδων» σύμφωνα με το πρότυπο που θα συντάξει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, επαναφέρει 3ήμερες, 4ήμερες και 5ήμερες αποβολές μαθητών (το ανώτατο όριο ήταν 2ήμερες) ενώ θεσμοθετεί τον «εκπαιδευτικό εμπιστοσύνης».
Με το υπουργείο να εξαγγέλλει νέο νόμο - πλαίσιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση στα επόμενα βήματά του, το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε περιέχει ρυθμίσεις και για τα Πανεπιστήμια. Στο πλαίσιο της προώθησης της αυτονομίας και επιχειρηματικής λειτουργίας, εισάγονται προπτυχιακά ξενόγλωσσα προγράμματα με δυνατότητα επιβολής διδάκτρων. Πρόκειται για προγράμματα που θα απευθύνονται σε κατοίκους ΕΕ (πλην Ελλάδας) και τρίτων χωρών, με δυνατότητα επιβολής διδάκτρων, ενώ θεσμοθετούνται παράλληλα κοινά και διπλά προγράμματα σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ιδρυμάτων.
Νέα εμπόδια υψώνονται για τις ήδη ελάχιστες σε σχέση με τις ανάγκες μετεγγραφές φοιτητών, για πολλούς από τους οποίους το να καταφέρουν να μεταφερθούν σε μία σχολή του τόπου κατοικίας αποτελεί όρο για να σπουδάσουν. Συγκεκριμένα, εισάγεται «βαθμολογικός κόφτης» στις αιτήσεις καθώς ορίζεται ότι για να πάρει μετεγγραφή ένας φοιτητής από το Τμήμα που έχει περάσει σε ένα άλλο, θα πρέπει η βάση του Τμήματος υποδοχής να είναι έως 2.750 μόρια υψηλότερη των μορίων που είχε συγκεντρώσει ο φοιτητής (αν είναι πιο υψηλή η βάση του Τμήματος υποδοχής δεν μπορεί να μετεγγραφεί ο φοιτητής). Στα οικονομικά κριτήρια των μετεγγραφών θα εξετάζεται ο μέσος όρος των εισοδημάτων των τριών τελευταίων ετών. Προβλέπεται στη συνέχεια δεύτερος κύκλος στη διαδικασία αιτήσεων, με δυνατότητα μετεγγραφής χωρίς τον «βαθμολογικό κόφτη».
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης διατάξεις για την ελληνόγλωσση Εκπαίδευση στο εξωτερικό, τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, τους εκπαιδευτικούς, την ανάδειξη των οργάνων διοίκησης των πανεπιστημίων κ.ά. Σύμφωνα με το υπουργείο, θα ακολουθήσουν νομοσχέδια για την Ανώτατη Εκπαίδευση, την επιλογή στελεχών και τις νέες δομές Εκπαίδευσης, την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Η υπουργός δεν έδωσε συγκεκριμένες ημερομηνίες και επανέλαβε για άλλη μια φορά πως όλα θα εξαρτηθούν από τις εισηγήσεις των ειδικών.
Παράλληλα, ανοιχτή παραμένει ακόμα η συζήτηση για το άνοιγμα των σχολείων και τη συνέχιση των μαθημάτων που έχουν απομείνει στη σχολική χρονιά, το αν και με ποιους όρους μπορεί να γίνει αυτό.
Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του ΚΣ της Οργάνωσης
Αναλυτικά η ανακοίνωση έχει ως εξής:
«Πισώπλατη μαχαιριά στους μαθητές όλων των τάξεων είναι η κατάθεση αντιεκπαιδευτικού πολυνομοσχεδίου εν μέσω πανδημίας. Με σύσσωμη την εκπαιδευτική κοινότητα να έχει τοποθετηθεί ενάντια στο πολυνομοσχέδιο, το υπουργείο Παιδείας της ΝΔ μαθήτευσε καλά από τον ΣΥΡΙΖΑ πέρυσι και κατέθεσε σήμερα στη δημόσια διαβούλευση αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο.
Η κυβέρνηση κάνει το σχολείο να μοιάζει ακόμα περισσότερο με εξεταστικό κέντρο. Οι μαθητές θα περνούν έναν ατέλειωτο μαραθώνιο εξετάσεων, από την Α' τάξη του Γυμνασίου, στο οποίο αυξάνει τα εξεταζόμενα μαθήματα, έως τη Γ' Λυκείου. Για να ενισχύσει, δήθεν, τη γενική παιδεία στο Λύκειο, η κυβέρνηση ορίζει νέα επιπλέον εξεταζόμενα μαθήματα, Μαθηματικά για τη Θεωρητική Κατεύθυνση και Ιστορία για τη Θετική, που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει επιπλέον φροντιστήριο σε ένα ακόμη μάθημα. Μια οικογένεια θα βάζει πιο βαθιά και από πιο νωρίς το χέρι στην τσέπη για να τα βγάλει πέρα. Το σχολείο θα γίνει ακόμα πιο απωθητικό για τους μαθητές, γεμάτο πίεση και άγχος, θα περιοριστεί κι άλλο ο ελεύθερος χρόνος. Αυτό είναι το σχολείο των κατευθύνσεων της ΕΕ και της αγοράς, όπου οι μαθητές δεν απολαμβάνουν γενική και ολόπλευρη μόρφωση, αντίθετα η απόκτηση συγκεκριμένων δεξιοτήτων από όλο και πιο μικρή ηλικία γίνεται νόμος.
Στο πολυνομοσχέδιο, μεταξύ άλλων, τελικά, περιλαμβάνεται η επαναφορά της "Τράπεζας Θεμάτων" από του χρόνου και για τις τρεις τάξεις του Λυκείου. Πλατφόρμα, δηλαδή, θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας, από την οποία θα επιλέγονται τα θέματα των ενδοσχολικών εξετάσεων σε όλη την Ελλάδα. Οι ενδοσχολικές εξετάσεις στο Λύκειο θα είναι, δηλαδή, πανελλαδικού τύπου, με την προοπτική στο μέλλον να συνυπολογίζεται ο βαθμός όλων των τάξεων στην είσοδο στα πανεπιστήμια.
Το 2014 ήταν η μόνη χρονιά που λειτούργησε "Τράπεζα Θεμάτων" και άφησε το 40% των μαθητών μετεξεταστέους. Σήμερα, η κυβέρνηση την επαναφέρει ως έχει, με δεδομένο πως πρόκειται για έναν θεσμό που ενισχύει την παπαγαλία, την τυποποίηση της γνώσης, με θέματα - καρμπόν που δεν αποδεικνύουν την αφομοίωση της γνώσης από τους μαθητές. Σε σχολεία που αντιμετωπίζουν κάθε Σεπτέμβρη χιλιάδες κενά σε καθηγητές, που ο βιολόγος κάνει Χημεία και ο μαθηματικός Πληροφορική, σε σχολεία που δεν έχουν εργαστήρια, οι καθηγητές θα "τρέχουν" για να προλαβαίνουν να βγάλουν όλη τη διδακτέα - εξεταστέα ύλη της "Τράπεζας Θεμάτων" και δεν θα μπορούν να επιλέξουν θέματα ανάλογα με το τι τελικά διδάχθηκαν όντως οι μαθητές.
Στο ίδιο πολυνομοσχέδιο, ως συνέχεια των προηγούμενων νόμων Γαβρόγλου και Κεραμέως, υπάρχουν ρυθμίσεις που ενισχύουν ακόμα περισσότερο την επιχειρηματική λειτουργία των πανεπιστημίων και την κατηγοριοποίηση ιδρυμάτων μέσα από τη λεγόμενη εξωστρέφεια, τους πολλούς τίτλους σπουδών και τον περιορισμό των μετεγγραφών, καθώς και ρυθμίσεις που ανοίγουν το δρόμο για εισαγωγή διδάκτρων σε προπτυχιακά προγράμματα με πρόσχημα τους ξενόγλωσσους φοιτητές. Τα λεγόμενα μέτρα που τονώνουν την εξωστρέφεια των πανεπιστημίων ήδη εφαρμόζονται και έχουν οδηγήσει στην υποβάθμιση του περιεχομένου, του προγράμματος και των όρων σπουδών για την πλειοψηφία των φοιτητών, γιατί τα ιδρύματα προσανατολίζονται για την οικονομική τους επιβίωση στην αγοραπωλησία τίτλων και προγραμμάτων σπουδών, στην αναζήτηση "φοιτητικού τουρισμού" μέσα και έξω από τη χώρα, βάζοντας, έτσι, σε δεύτερη και περιορισμένη μοίρα την ολόπλευρη μόρφωση με τους αντίστοιχους όρους σπουδών που οι φοιτητές δικαιούνται να έχουν.
Οι σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες της νεολαίας, μαθητών, φοιτητών είναι πολύ διαφορετικές από το σχολείο και το πανεπιστήμιο που φτιάχνουν η μία μετά την άλλη οι κυβερνήσεις διαχρονικά. Τα δεκάδες προβλήματα και τα κενά που υπήρξαν με την πανδημία ανέδειξαν ακόμα μια φορά πως το σχολείο που αξίζει στους μαθητές δεν γίνεται να τους κοιτά στην τσέπη, να τους βάζει συνεχώς εμπόδια και να τους διακρίνει. Τα κενά που για μια ακόμα φορά βγήκαν στην επιφάνεια στη φοιτητική μέριμνα, στις υποδομές και το απαραίτητο προσωπικό επιβεβαιώνουν πως το σημερινό πανεπιστήμιο βρίσκεται μακριά από τις ανάγκες και τις δυνατότητες που δημιουργεί η σύγχρονη εποχή.
Στους μαθητές αξίζει ένα σχολείο που να τους μορφώνει ολόπλευρα και να τους δίνει τη γνώση, άρα και τις δεξιότητες που απαιτούνται σήμερα, όποιο επάγγελμα κι αν ακολουθήσουν στη ζωή τους. Να τους βοηθά να αποκτούν κριτική σκέψη, όρεξη για ανακάλυψη, δημιουργία. Στους φοιτητές αξίζει ένα πανεπιστήμιο που θα μορφώνει ολόπλευρα και σε βάθος τους αυριανούς εργαζόμενους και επιστήμονες, γνώση που θα κατοχυρώνεται στο πτυχίο ως μοναδική προϋπόθεση για δουλειά, ώστε να μπορέσουν να συμβάλουν δημιουργικά στην ανάπτυξη της επιστήμης, της τεχνολογίας και της παραγωγικής διαδικασίας σε όφελος του λαού. Μαθητές και φοιτητές να έχουν τη δυνατότητα να έχουν ελεύθερο χρόνο και να τον αξιοποιούν ποιοτικά, με πρόσβαση στον αθλητισμό και τον πολιτισμό. Αυτό το σχολείο και αυτό το πανεπιστήμιο αξίζει στους νέους, και αυτό θα κατακτήσουν με τον κοινό αγώνα με τους γονείς, εκπαιδευτικούς, με όλο το λαό. Αν υπολόγιζε η κυβέρνηση πως θα περάσει τέτοιο νομοσχέδιο χωρίς καμία αντίδραση, υπολόγιζε λάθος. Γιατί οι μαθητές και φοιτητές με τον αγώνα τους θα βάλουν σε "καραντίνα" τα σχέδια της κυβέρνησης ακόμα μια φορά».
Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ
ΦΩΤΗΣ ΚΑΡΑΜΠΕΤΣΟΣ |
«Το νομοσχέδιο που κατέθεσε προς διαβούλευση το υπουργείο Παιδείας, εν μέσω πανδημίας και χωρίς να επιλύει κανένα από τα μεγάλα προβλήματα στη μόρφωση των μαθητών και των φοιτητών τα οποία γιγαντώθηκαν αυτή την περίοδο, είναι καταδικασμένο στη συνείδηση της πλειοψηφίας του κόσμου της Εκπαίδευσης.
Το νομοσχέδιο πρέπει να μείνει στα χαρτιά, να μην κατατεθεί στη Βουλή! Γιατί:
1. Προστίθενται νέα εμπόδια και φίλτρα στην προσπάθεια που κάνουν οι μαθητές να μορφωθούν, να περάσουν στα πανεπιστήμια.
Η εισαγωγή της τράπεζας θεμάτων από την Α' Λυκείου με "πανελλαδικού τύπου" εξετάσεις για κάθε τάξη (ακόμα κι αν σε αυτή τη φάση δεν φαίνεται να προωθείται ο συνυπολογισμός του βαθμού και των τριών τάξεων του Λυκείου για το απολυτήριο και την εισαγωγή στα ΑΕΙ, που είναι όμως στις προθέσεις της κυβέρνησης, όπως δήλωσε ξεκάθαρα η υπουργός Παιδείας) σηματοδοτεί την πλήρη μετατροπή του Λυκείου σε μια "εξεταστική αρένα", με ακόμα μεγαλύτερη συμπίεση του ελεύθερου χρόνου, με μεγαλύτερη οικονομική αφαίμαξη της λαϊκής οικογένειας, η οποία ήδη στενάζει. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τον περιορισμό των μετεγγραφών, αποτελούν ευθεία επίθεση στα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, που συναντούν σοβαρές δυσκολίες στη φοίτησή τους εκτός τόπου κατοικίας.
2. Η κυβέρνηση προωθεί την εκγύμναση νέων δεξιοτήτων στα σχολεία. Τα ερωτήματα όμως είναι πολλά. Θα δημιουργηθούν υποδομές και υλικοτεχνικά μέσα για όλους τους μαθητές και δωρεάν για να τις παρακολουθήσουν ή θα δίνονται ψίχουλα και σε λίγους, όπως απέδειξε η πείρα της πανδημίας με την ανυπαρξία μέσων; Θα δημιουργηθεί, με κεντρική ευθύνη, επαρκές επιστημονικά και παιδαγωγικά περιεχόμενο ή θα μπαίνουν στο σχολείο φορείς άσχετοι με την εκπαιδευτική κοινότητα; Θα σταματήσει επιτέλους αυτή η επιμονή των κυβερνήσεων με τη "διδασκαλία της επιχειρηματικότητας", λες και είναι αυτό που λείπει για τους μαθητές;
3. Το σχολείο που χτίζεται από τις αστικές κυβερνήσεις δεν αντιμετωπίζει τις σύγχρονες ανάγκες των παιδιών της λαϊκής οικογένειας. Οι ρυθμίσεις για την αξιολόγηση που προωθεί η κυβέρνηση με διάφορα κριτήρια - μεταξύ άλλων τα "εκπαιδευτικά αποτελέσματα" - θα οδηγήσουν σε κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών και είναι απολύτως καταδικαστέες. Ενα πράγμα είναι ξεκάθαρο: Η κατάσταση που βιώνουν καθημερινά μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί είναι αυτή που πρέπει να τους οδηγήσει να αξιολογήσουν τις εκάστοτε κυβερνήσεις ως "μεταξεταστέες", γιατί ούτε αντιμετωπίζουν τα σοβαρά προβλήματα των σχολείων, ούτε βοηθούν ουσιαστικά τους εκπαιδευτικούς να αντεπεξέλθουν στο ρόλο τους.
4. Αυτά που ήδη ζούμε σήμερα και στις συνθήκες της πανδημίας, είναι το σχολείο των κενών σε εκπαιδευτικούς, των ελλείψεων σε μέσα και υποδομές, των σοβαρών προβλημάτων στη σχολική στέγη με το στοίβαγμα των μαθητών σε ανεπαρκή και κακοσυντηρήμενα κτίρια. Με αυτό πρέπει να ξεμπερδεύουμε μια ώρα αρχύτερα. Αντί για αυτό, η κυβέρνηση προωθεί ρύθμιση για προτεραιότητα στην κάλυψη κενών για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, κάτι που σημαίνει ότι θα παραμείνουν και με τη βούλα του νόμου τα κενά στα υπόλοιπα μαθήματα, σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια.
5. Ανοίγει ο δρόμος για να μπουν και να γενικευτούν τα δίδακτρα στα προπτυχιακά, με το πρόσχημα των ξενόγλωσσων φοιτητών, που αποτελεί συνέχεια αντίστοιχων ρυθμίσεων του ΣΥΡΙΖΑ. Στην ουσία, απελευθερώνεται περαιτέρω η αγορά κάθε είδους εκπαιδευτικών προϊόντων, προγραμμάτων σπουδών και κατάρτισης, ολοκληρώνοντας την εικόνα του Πανεπιστημίου ΑΕ.
Βαθαίνει έτσι ο λεγόμενος "Ενιαίος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης", με πολλά διαβαθμισμένα πτυχία και αποφοίτους στο ίδιο επιστημονικό αντικείμενο. Στην ίδια κατεύθυνση, πέρα από κόφτης των παιδιών της λαϊκής οικογένειας, θα λειτουργήσουν και οι ρυθμίσεις για τις μετεγγραφές, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση Ιδρυμάτων α, β και γ κατηγορίας.
Σήμερα ο κόσμος της Εκπαίδευσης, ο λαός μας συνολικότερα, που ζει την άσχημη κατάσταση στην Εκπαίδευση, εναντιώνεται στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης της ΝΔ.
Σήμερα είναι αναγκαίο όσο ποτέ να τεθούν στο επίκεντρο των διεκδικήσεων:
Ενα σχολείο που θα δίνει όλη την αναγκαία μόρφωση και τις ικανότητες που απαιτείται να έχουν οι μαθητές σήμερα, με επιστημονικό και παιδαγωγικό τρόπο. Χρειάζονται νέα σύγχρονα σχολεία, υλικοτεχνική υποδομή στήριξης των μαθητών με όλα τα μέσα, με κρατική ευθύνη και δωρεάν. Εδώ και τώρα πρέπει να λυθεί το πρόβλημα των χρόνιων κενών στα σχολεία, με την άμεση μονιμοποίηση των χιλιάδων αναπληρωτών όλων των ειδικοτήτων που βρίσκονται στα σχολεία.
Ενα Λύκειο που θα προετοιμάζει τους μαθητές να μπουν στην ενήλικη φάση της ζωής τους, ουσιαστικά, χωρίς να τους αγχώνει, να τους κατηγοριοποιεί, να τους κάνει "πειραματόζωα" των κατά καιρούς κυβερνητικών ρυθμίσεων. Αυτό σημαίνει ότι αποσυνδέεται το σύνολο της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο Λύκειο σήμερα από τις πανελλαδικές εξετάσεις (απολυτήριο, τράπεζα θεμάτων, μετατροπή της Γ' Λυκείου σε φροντιστήριο). Αμεσα χρειάζεται να προβλεφθεί το δικαίωμα επανάληψης της διαδικασίας όσες φορές επιθυμούν οι υποψήφιοι, με δυνατότητα κατοχύρωσης βαθμολογίας μαθημάτων και για τις επόμενες χρονιές.
Ενα πανεπιστήμιο που θα δίνει όλη την αναγκαία γνώση μέσα στο πτυχίο, χωρίς το άγχος και το κυνήγι των προσόντων για μια "θέση στον ήλιο", κατοχυρώνοντας ότι το πτυχίο αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για την ανεμπόδιστη πρόσβαση στο επάγγελμα. Που θα δημιουργεί όρους και προϋποθέσεις για την ανεμπόδιστη φοίτηση των νέων σε αυτό, με σύγχρονες κρατικές υποδομές στέγασης, σίτισης, παρακολούθησης νέων επιστημονικών εξελίξεων, με σύγχρονα εργαστήρια κ.ά.».
Ζητούν την απόσυρση του νομοσχεδίου
Την κάθετη αντίθεσή της στο νομοσχέδιο που έδωσε χτες σε διαβούλευση το υπουργείο Παιδείας εκφράζει με ανακοίνωσή της η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ), η οποία προχωρά σε παράσταση διαμαρτυρίας αύριο, Παρασκευή, στις 12 το μεσημέρι, στη Βουλή, καλώντας την κυβέρνηση να το αποσύρει.
Ανάλογες αποφάσεις για κινητοποίηση αύριο το μεσημέρι στη Βουλή έχουν πάρει και σωματεία εκπαιδευτικών καθώς και η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας.
Σχολιάζοντας το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, η ΑΣΓΜΕ σημειώνει μεταξύ άλλων ότι «διαμορφώνει ένα σχολείο ακόμα πιο εξοντωτικό και εχθρικό προς τις ανάγκες μαθητών - εκπαιδευτικών - γονιών. Το σχολείο μεταμορφώνεται σε εξεταστικό κέντρο με την "Τράπεζα Θεμάτων". Η γενική μόρφωση στο Λύκειο υποβαθμίζεται ακόμα περισσότερο, στο βωμό της βαθμολογίας για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ήδη από την Α' Λυκείου. Η εισαγωγή "δεξιοτήτων" καθιστά το νέο σχολείο της κυβέρνησης κέντρο αποσπασματικής γνώσης.
Είναι πρόκληση η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας, αντί να επιλύσουν τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από το κλείσιμο των σχολείων λόγω πανδημίας, να επιλέγουν αυτήν την περίοδο να κάνουν ακόμα χειρότερη και άνιση τη μόρφωση.
Οσο το αγαθό της ολοκληρωμένης μόρφωσης δεν εξασφαλίζεται δημόσια, δωρεάν, καθολικά για όλα τα παιδιά, εμείς οι γονείς θα είμαστε στην πρώτη γραμμή των αγώνων για τη μόρφωση που δικαιούνται τα παιδιά μας».