Τρίτη 14 Δεκέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Οι εκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις, ο διάλογος και το «Φινλανδικό μοντέλο»

Μέρος 1ο

Μετά την πρόσφατη προ ημερήσιας διάταξης συζήτηση για την Παιδεία στη Βουλή από τους αρχηγούς των κομμάτων (8-11-04), έγινε γνωστό από την κυβερνητική πλευρά ότι ο διάλογος για την εκπαίδευση αρχίζει και επίσημα στα πλαίσια του ΕΣΥΠ και μεταξύ των κοινοβουλευτικών κομμάτων. Το πλαίσιο του διαλόγου κινείται στους στόχους και τα κριτήρια που θέτουν οι σύνοδοι της Λισαβόνας και της Μπολόνιας. Η θεματική του περιλαμβάνει τα ζητήματα της επέκτασης της υποχρεωτικής φοίτησης και όχι βέβαια μιας ενιαίας εκπαίδευσης, τους τρόπους για τη θεσμοθέτησή της, τη λειτουργία των επαγγελματικών λυκείων, τις ενδιάμεσες εξετάσεις σε Δημοτικά και Γυμνάσια, τη μεταφορά του ολοήμερου πειράματος και στα Γυμνάσια, τα μη κρατικά πανεπιστήμια, θέματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Ο «διάλογος» αυτός σε όργανα με δεδομένο τον αρνητικό συσχετισμό δυνάμεων και συγκεκριμένη σύσταση επιδιώκει:

  • Να προσδώσει δημοκρατικό επίχρισμα και διαλλακτικό προσωπείο στη νέα κυβέρνηση.
  • Να προωθήσει με την ευρύτερη δυνατή συναίνεση που ήδη είναι υπαρκτή (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΝ), τις αναδιαρθρώσεις, αποφεύγοντας έτσι τις όποιες αναταράξεις με την ταυτόχρονη βοήθεια του συμβιβασμένου κυβερνητικού συνδικαλισμού και των συμμάχων του.
  • Να προπαγανδίσει και να παγιώσει για άλλη μια φορά την αντίληψη ότι η Παιδεία και η εκπαίδευση είναι υπόθεση εθνική και όχι ταξική και κατά συνέπεια δε χρειάζεται συνεχείς αντιπαραθέσεις, μεταβολές, ή πρόχειρες «μεταρρυθμίσεις», αλλά εικοσαετή σταθερότητα. Ετσι, επιχειρείται να προωθηθεί η σταδιακή εδραίωση των αντιδραστικών τομών στον εκπαιδευτικό χώρο.
  • Να νομιμοποιήσει και στη συνείδηση των εκπαιδευτικών την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και να την αποσυνδέσει από την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, ενώ η μια προϋποθέτει και συνεπάγεται την άλλη, με προεξάρχουσα αυτή των μονάδων.

Η συμμετοχή σε έναν τέτοιο «διάλογο» είναι σίγουρο πως διευκολύνει την αποδοχή από την κοινή γνώμη της εφαρμογής των αναδιαρθρώσεων, στο όνομα της στενότερης σύνδεσης εκπαίδευσης και αγοράς, ενώ επιταχύνει την πορεία για την αγοραία μετάλλαξη των εκπαιδευτικών θεσμών και δομών.

Οι ανομολόγητοι στόχοι της αξιολόγησης

Η αξιολόγηση αποτελεί βασικό μοχλό, το πρωταρχικό εργαλείο για τη θεμελίωση και τα επιμέρους στοιχεία της όλης αντιεκπαιδευτικής τομής.

  • Η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων σύμφωνα και με τις οδηγίες των πρώτων σεμιναρίων του υπουργείου Εσωτερικών (Ιούνης 2004) σε διευθυντικά στελέχη της εκπαίδευσης, της Αυτοδιοίκησης και εκπαιδευτικούς, ακολουθεί το πνεύμα της Λισαβόνας με κριτήρια που προτείνονται, όπως η εξεύρεση πόρων αυτοχρηματοδότησης των σχολείων μέσα από επιχειρηματικές δραστηριότητες των ίδιων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η συνεργασία με «χορηγούς», η διαφήμιση του σχολικού προϊόντος - εμπορεύματος. Παράλληλα οι οδηγίες προτρέπουν σε πρόσληψη από τα σχολεία ιδιωτικών εταιριών, που θα αναλάβουν την οργάνωση της αυτοαξιολόγησής τους, με βαθύτερο στόχο να εξοικειωθούν οι μονάδες στους κανόνες ιδιωτικής λειτουργίας. Ακόμη, όπως προκύπτει από τα άλλα κριτήρια αυτοαξιολόγησης, πλέκεται ένας πιο ασφυκτικός, πνιγηρός κλοιός ελέγχου, εφόσον οι αναρρωτικές άδειες του προσωπικού και η συμμετοχή σε απεργίες θεωρούνται αρνητικές αξιολογητικές παράμετροι για τη σχολική μονάδα με πιθανή συνέπεια τη διακοπή χρηματοδότησης από το κράτος και άλλους φορείς (βλ. κείμενα σεμιναρίου: Δημόσιο μάνατζμεντ και κοινό πλαίσιο αξιολόγησης 17-06-04 και οδηγίες για τις επιτροπές αυτοαξιολόγησης Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης - Ταύρος).
  • Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η επιχείρηση «αξιολόγηση» αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα για την επιτάχυνση της ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της εκπαίδευσης και την παράλληλη απόκρυψη από την κοινή γνώμη της επικείμενης ταξικής διαφοροποίησης σχολείων και εκπαιδευτικών, στο όνομα μιας κίβδηλης και ψευδεπίγραφης αστικής αξιοκρατίας. Χαρακτηριστικά, το κύριο μετρήσιμο μέγεθος και ο βασικός δείκτης αξιολόγησης είναι οι αριθμητικές, ποσοτικές επιδόσεις των μαθητών στις εξετάσεις, είτε αυτές είναι προαγωγικές, είτε διαγνωστικές. Οι αξίες που προβάλλονται για το μέλλον του σχολείου είναι ίδιες με αυτές της καπιταλιστικής αγοράς, δηλαδή ο ανταγωνισμός, η επιχειρηματικότητα, ο ατομικισμός και το κέρδος, αξίες που τελικά μετατρέπουν τα σχολεία σε μίνι ή σούπερ μάρκετ για κάθε πορτοφόλι, με τους εκπαιδευτικούς, πωλητές του εμπορεύματος «γνώση» και πελάτες τους γονείς και τους μαθητές, όπως αναίσχυντα αυτοί χαρακτηρίζονται στο κείμενο του κοινού πλαισίου αξιολόγησης και σε άλλα.
  • Κατά συνέπεια και ο εκπαιδευτικός θα αξιολογείται κυρίως από τις επιδόσεις των μαθητών, οι οποίες δε βρίσκονται σε άμεση συνάρτηση με τις ικανότητες, τα προσόντα και την προσπάθειά του, αφού οι σχολικές επιδόσεις είναι αποτέλεσμα σε μεγάλο βαθμό και της κοινωνικής - μορφωτικής προέλευσης των μαθητών. Ετσι, η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έρχεται να τον χειραγωγήσει ιδεολογικά και να αφαιρέσει την ολοένα και μικρότερη δυνατότητά του για ελεύθερη έκφραση γνώμης και μετάδοση προοδευτικών ιδεών στα παιδιά. Ο φόβος των ποινών της (οικονομική καθήλωση, παρακράτηση μισθού, μετάταξη, απόλυση σε συνδυασμό με το ΔΥΚ ή κλείσιμο του σχολείου), θα τον περιορίζει αποκλειστικά και τυπικά στην αίθουσα της τάξης και στο γραφείο, όπου θα λειτουργεί σαν άψυχο και άβουλο εκτελεστικό όργανο εντολών. Η διαρκής ανασφάλεια θα του απορροφήσει την όποια διάθεση για πολιτική, συνδικαλιστική και κοινωνική δράση και θα τον κατατάξει σε λίστες διαφόρων κατηγοριών, όπως και τα σχολεία.
  • Είναι παραπάνω από σίγουρο ότι η εφαρμογή της αξιολόγησης θα επιφέρει πολυεπίπεδες αντιδράσεις στον στενότερο και ευρύτερο εκπαιδευτικό και κοινωνικό χώρο. Γι' αυτό, η αξιολόγηση, κοινά αποδεκτή από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΝ, μέσα από τον εξαγγελθέντα εθνικό «διάλογο» πρέπει να εξωραϊστεί, να διαφημιστεί, να προβάλλει τις αξίες της αγοράς σαν ιδανικές, διαχρονικές και επίκαιρες. Με όλα αυτά όμως, προπαντός στοχεύουν στην εφαρμογή της αξιολόγησης ως δήθεν προϊόντος της θέλησης αλλά και της απόφασης μιας πανίσχυρης πλειοψηφικής τάσης από το εκπαιδευτικό και το ευρύτερο κοινωνικό σώμα.

(συνεχίζεται αύριο με το 2ο και τελευταίο μέρος)


Γιώργος ΗΡΑΚΛΕΟΥΣ
Συνδικαλιστής της ΕΣΑΚ- ΔΕΕ, μέλος του ΔΣ του ΚΕΜΕΤΕ της ΟΛΜΕ

ΑΕΝ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ
Συνεχίζει προκλητικά ο διοικητής

Παράσταση διαμαρτυρίας στην Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού στον Ασπρόπυργο πραγματοποίησαν χτες εκπρόσωποι του συλλόγου σπουδαστών, των ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ και «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και η Ελπίδα Παντελάκη, βουλευτής Πειραιά ΚΚΕ. Τα μέλη της αντιπροσωπείας κατήγγειλαν τη φασιστική συμπεριφορά του διοικητή της σχολής, κ. Αλεξάτου, στην κινητοποίηση των σπουδαστών την περασμένη Παρασκευή.

Πιο συγκεκριμένα την περασμένη Παρασκευή στην ΑΕΝ Ασπροπύργου από τα χαράματα είχαν στρατοπεδεύσει οι ειδικές δυνάμεις του Λιμενικού Σώματος και σε πλήρη εξάρτυση είχαν «αναπτυχθεί» μπροστά στην πύλη της σχολής, απέναντι από την ομάδα περιφρούρησης των σπουδαστών. Ο διοικητής της σχολής, λιμενικός Αλεξάτος, με... φόντο τους «βατραχανθρώπους», απειλούσε και έβριζε, τόσο την ομάδα περιφρούρησης, όσο και όσους σπουδαστές κατέφταναν στη σχολή, προκειμένου να «σπάσει» την αποχή. Οταν είδε ότι οι προσπάθειές του έπεφταν στο κενό, ανέλαβε το ρόλο του ασφαλίτη. Εβγαλε από την τσέπη φωτογραφική μηχανή και άρχισε να φωτογραφίζει τα πρόσωπα των σπουδαστών της περιφρούρησης!

Η προσπάθεια για την ανακοπή των κινητοποιήσεων των σπουδαστών είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη βδομάδα, όταν ο διοικητής εξέδωσε «ημερήσια διαταγή» προς τους σπουδαστές, που αφορούσε στην εμφάνισή τους, στη συμπεριφορά τους και άλλα, επιδιώκοντας να μετατρέψει τη σχολή σε στρατώνα!

Ο διοικητής χτες, αποθρασυμένος προφανώς από την κάλυψη που έχει από την ηγεσία του ΥΕΝ, προκλητικά δήλωσε στα μέλη της αντιπροσωπείας ότι: «δεν είδατε τίποτα ακόμα». Η συμπεριφορά αυτή εκθέτει ανεπανόρθωτα την κυβέρνηση της ΝΔ και προσωπικά τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, όσο διατηρούν αυτό το στρατοκρατικό καθεστώς στις σχολές και το συγκεκριμένο πρόσωπο στη θέση του. Η αντιπροσωπεία δήλωσε στο διοικητή ότι αυτή η συμπεριφορά είναι απαράδεκτη και με την πάλη τους οι σπουδαστές και το ναυτεργατικό κίνημα δε θα επιτρέψουν να επικρατήσει η τρομοκρατία και το καθεστώς εκβιασμών και απειλών που ασκεί σε βάρος των σπουδαστών και την απάντηση θα την πάρει μέσα από την ένταση της πάλης τους.

ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΟΚΚΙΝΙΑΣ
Διεκδικούν δυναμικά

Καταλήψεις στο 2ο, 3ο και 5ο Λύκειο πραγματοποιούν οι μαθητές της Κοκκινιάς που χτες πραγματοποίησαν δυναμική πορεία διαμαρτυρίας (συμμετείχαν και μαθητές 1ου ΕΛ) από την πλατεία Κρήνης στο δημαρχείο της Νίκαιας, όπου συναντήθηκαν με τη δημοτική αρχή της πόλης. Οι μαθητές απαίτησαν πραγματικά δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, ενιαίο δωδεκάχρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο για όλους, ενιαία ανώτατη εκπαίδευση και αύξηση της χρηματοδότησης της Παιδείας. Παράλληλα, τόνισαν ότι ο αγώνας τους θα έχει συνέχεια, ενώ έντονα εξέφρασαν την αντίθεσή τους για την ημερίδα που διοργανώνουν από κοινού αύριο ο Δήμος Κερατσινίου και η ΤΕΔΚΝΑ με θέμα: «Τοπική Αυτοδιοίκηση και Παιδεία στη νέα εποχή» στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα Μερκούρη» (Εμ. Μπενάκη 70) στο Κερατσίνι.

Στη συνέχεια, οι μαθητές συναντήθηκαν με τον δήμαρχο της Νίκαιας Στέλιο Μπενετάτο, που σημείωσε ότι η δημοτική αρχή θα σταθεί αρωγός στους αγώνες διεκδίκησης που ξεκινούν και θα υπερασπίσει με κάθε τρόπο το αίτημα για ενιαίο δωδεκάχρονο. «Είμαστε αντίθετοι, τόνισε με την πολιτική εκείνη που αντιμετωπίζει τους μαθητές ως πελάτες. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν είναι σε θέση να φορτωθεί τις αρμοδιότητες του κράτους, να διαμορφώσει πρόγραμμα σπουδών και εν κατακλείδι να αναλάβει ευθύνες που δεν της αναλογούν. Η μόρφωση δεν είναι ζήτημα γνώσης αλλά υπόθεση ζωής».

Την ανάγκη κοινής πάλης για καθιέρωση του ενιαίου 12χρονου υποχρεωτικού σχολείου για όλα τα παιδιά που θα καλύπτει το σύνολο των εκπαιδευτικών αναγκών, χωρίς να καταφεύγουν οι γονείς στην παραπαιδεία, επισήμανε και ο Κώστας Παπαδόπουλος, πρόεδρος της Ενωσης Συλλόγων Γονέων Νίκαιας.

Με αφορμή τη διοργάνωση της αυριανής ημερίδας στο Κερατσίνι, ο Δήμος Νίκαιας, με ανακοίνωσή του δηλώνει ότι είναι ενάντια στην προσπάθεια μεταβίβασης αρμοδιοτήτων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Οι μαθητές, με απόφαση του Συντονιστικού τους, συνεχίζουν και σήμερα την κατάληψη, αύριο θα διαμαρτυρηθούν στο χώρο που θα πραγματοποιηθεί η ημερίδα στο Κερατσίνι και θα συμμετέχουν στην κινητοποίηση που έχει εξαγγείλει το Συντονιστικό της Αθήνας στις 23 Δεκέμβρη.

Αξίζει να σημειώσουμε πως απόφαση για παράσταση διαμαρτυρίας στο χώρο που θα γίνει η ημερίδα έχει πάρει και το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Πειραιά και η ΕΛΜΕ Πειραιά, η οποία έχει κηρύξει για αύριο τρίωρη στάση εργασίας.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΑΓΩΝΑ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΑΘΗΝΑΣ
Δε θα πάρουμε μέρος στο διάλογό τους

«Διεκδικούμε ενιαίο, δωδεκάχρονο υποχρεωτικό σχολείο. Θέλουμε δημοκρατικά σχολεία που θα μας μορφώνουν, για τη ζωή που μας ταιριάζει. Δε θα πάρουμε μέρος στο διάλογό τους. Απαντάμε στον αυταρχισμό», είναι το μήνυμα που στέλνει το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Αθήνας (ΣΑΣΑ), που ετοιμάζει τα επόμενα αγωνιστικά βήματα του μαθητικού κινήματος. Μετά το μεγάλο συλλαλητήριο που πραγματοποίησαν την προηγούμενη Παρασκευή, οι μαθητές σύμφωνα με την απόφαση του Συντονιστικού τους, προχωρούν την Παρασκευή 17 Δεκέμβρη σε κινητοποιήσεις στους δήμους και το Σάββατο 18 Δεκέμβρη, στις 6 το απόγευμα, συντονίζονται με εργαζόμενους, γονείς, φοιτητές, σπουδαστές και καθηγητές σε κοινή σύσκεψη στην αίθουσα των εμποροϋπαλλήλων.

Επίσης, οι μαθητές θα τα «ψάλλουν» με τα δικά τους αγωνιστικά κάλαντα, στην υπουργό Παιδείας στις 23 Δεκέμβρη, στις 12 το μεσημέρι, σε παράσταση διαμαρτυρίας, ενώ νέα μαθητική κινητοποίηση θα γίνει μέσα στο Γενάρη.

Η ΚΝΕ καταγγέλλει τον αυταρχισμό

Στο πλευρό των μαθητών, μαζί τους στους αγώνες για μόρφωση και ζωή με δικαιώματα, βρίσκεται η ΚΝΕ, που με ανακοίνωσή της χαιρετίζει τη μαζική και μαχητική συμμετοχή των χιλιάδων μαθητών και στηλιτεύει τα κρούσματα αυταρχισμού και τις προσπάθειες τρομοκράτησης των μαθητών. «Οι αποβολές, η τρομοκρατία δε θα περάσουν! Καλούμε τους μαθητές που έδειξαν ότι ξέρουν να αγωνίζονται και να παλεύουν να μην επιτρέψουν μέσα από τα μαθητικά συμβούλια και τις συλλογικές διαδικασίες να διωχτούν πρωτοπόροι αγωνιστές μαθητές. οι ίδιοι οι συμμαθητές τους!», τονίζει στην ανακοίνωσή της η ΚΝΕ και υπογραμμίζει ότι «οι μαθητές πάλευαν και παλεύουν, βγήκαν στους δρόμους, διαδήλωσαν μαχητικά, έδωσαν το δικό τους μήνυμα, γιατί νιώθουν στο πετσί τους, στο μυαλό και στην ψυχή τους ότι δεν πάει άλλο με τη ζωή πατίνι, με το σχολείο της αμορφωσιάς, με τα ακριβοπληρωμένα φροντιστήρια. Διεκδίκησαν γνώση και όχι απόγνωση, σχολείο που μορφώνει και όχι να εξοντώνει».

«Οι μαθητές - προσθέτει η ΚΝΕ - έχουν απέναντί τους τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ. Αυτοί είναι οι υπεύθυνοι για το σημερινό σχολείο! Αυτοί είναι οι εργολάβοι που, με αρχιτέκτονα την Ευρωπαϊκή Ενωση, έχουν αναλάβει να χτίσουν το "ευρωπαϊκό σχολείο" που δε βολεύει κανένα μαθητή!».

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΑ ΑΕΙ ΚΑΙ ΤΕΙ
Κάλεσμα για νέους αγώνες

Την απαίτηση για άμεση απόσυρση του σχεδίου νόμου για την ισοτίμηση πτυχίων (αναδιοργάνωση του ΔΙΚΑΤΣΑ), της τροπολογίας για τα ΤΕΙ, του νομοσχεδίου για τα Ιδρύματα Διά Βίου Εκπαίδευσης και την αξίωση να μην υπάρξει ούτε σκέψη ούτε συζήτηση για ίδρυση ιδιωτικών (μη κρατικών) ΑΕΙ, για εισαγωγή μάνατζερ και επιχειρησιακών προγραμμάτων στα ιδρύματα, προτάσσει το Πανελλαδικό Συντονιστικό των ΑΕΙ, όπου συμμετέχουν δεκάδες φοιτητικοί σύλλογοι, επιτροπές ετών κι επιτροπές αγώνα απ' όλη τη χώρα.

Το Συντονιστικό, που συνεδρίασε αμέσως μετά τη μεγάλη πανελλαδική κινητοποίηση των φοιτητών την προηγούμενη Παρασκευή, καλεί τους συλλόγους και τους φοιτητές να προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις ανά πόλη και ίδρυμα αυτό το διάστημα πριν τις γιορτές και να κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους μετά τις γιορτές. Ιδιαίτερα προτείνει να πραγματοποιηθούν παντού φοιτητικές διαδηλώσεις τη μέρα που θα κατατεθεί για συζήτηση στη Βουλή το νομοσχέδιο για το ΔΙΚΑΤΣΑ. Μ' ένα πλαίσιο αιτημάτων που δομείται πάνω στη σύγχρονη ανάγκη για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, δημόσια και δωρεάν, το Συντονιστικό καλεί επίσης τους συλλόγους να συντονίζουν τη δράση τους με φορείς εργαζομένων, εκπαιδευτικών και μαθητών σε κάθε πόλη.

Στα ΤΕΙ

Αντίστοιχα, θερμό κι αγωνιστικό αναμένεται να είναι το επόμενο διάστημα και για τα ΤΕΙ. Το Πανελλαδικό Συντονιστικό των ΤΕΙ, που έχει ενισχυθεί με 18 συλλόγους, δεκάδες επιτροπές εξαμήνων κι αγώνα απ' όλη τη χώρα, καλεί σε διήμερες καταλήψεις σχολών, κλείσιμο δρόμων και πολύμορφες κινητοποιήσεις σε κάθε πόλη τη βδομάδα που διανύουμε. Μιλάει, επίσης, για κλιμάκωση των κινητοποιήσεων τη νέα χρονιά, συγκρότηση επιτροπών αγώνα σε κάθε σχολή, τμήμα, εξάμηνο και συσκέψεις συντονισμού με φορείς του συνδικαλιστικού-λαϊκού-εργατικού κινήματος σε κάθε πόλη, ώστε το κίνημα της Παιδείας να γίνει παλλαϊκή υπόθεση.

Το Συντονιστικό εξηγεί ότι η ακολουθούμενη πολιτική οδηγεί τα ΤΕΙ σε οικονομική ασφυξία, προωθεί την ιδιωτικοποίηση των ιδρυμάτων, μετατρέπει τα πτυχία σε κουρελόχαρτα κι ετοιμάζει αποφοίτους κομμένους και ραμμένους στα μέτρα των βιομηχάνων. «Αυτή είναι η πολιτική της Μπολόνια που υλοποιούν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, που στόχο έχει να υποτάξει την εκπαίδευση στις ανάγκες του κεφαλαίου, που θέλει τα ΤΕΙ "μηχανή" παραγωγής φτηνού-ευέλικτου εργατικού δυναμικού χωρίς δικαιώματα και απαιτήσεις», τονίζει το Συντονιστικό και καλεί τους σπουδαστές να μη δείξουν καμιά ανοχή σ' αυτή την πολιτική, αλλά να διεκδικήσουν Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, δημόσια και δωρεάν.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ