ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Ιούλη 1999
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κυνική έξωση του "Αμφι - Θεάτρου"

Εκκληση φορέων και ανθρώπων των Γραμμάτων και Τεχνών

Ντροπή και αίσχος. Οπως ντροπή και αίσχος είναι να κλείνει ένα σχολείο για να γίνει φυλακή, ντροπή και αίσχος είναι να κλείνει ένα θέατρο για να γίνει γουναράδικο ήκερδοφόρο μαγαζί. Απαράδεκτη και προκλητική ενέργεια, με θύμα ένα σημαντικότατο για το θεατρικό πολιτισμό μας θίασο, αποτελεί η έξωση του "Αμφι- Θεάτρου" του Σπύρου Ευαγγελάτου από το κτίριο της οδού Αδριανού 111, στην Πλάκα. Την περασμένη Πέμπτη, η Εμπορική Τράπεζα, ιδιοκτήτης του κτιρίου, με δικαστικούς κλητήρες και αστυνομικούς, άλλαξε τις κλειδαριές και το σφράγισε, πετώντας στο δρόμο το θίασο από την εδώ και 15 χρόνια στέγη του. Αποτέλεσμα η διακοπή της λειτουργίας του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν δύο μήνες, μετά από θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων προς την υπουργό Πολιτισμού, το κτίριο που στέγαζε το "Αμφι - Θέατρο" κρίθηκε διατηρητέο. Η υπουργική απόφαση, που δημοσιεύτηκε και στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, δεν απέτρεψε, όμως, την προκλητική και πραξικοπηματική ενέργεια της τράπεζας να πετάξει στο δρόμο ένα θέατρο με μεγάλη πολιτιστική - παιδευτική προσφορά, το οποίο μετατρέπει σε βορά οικονομικών συμφερόντων.

Με ανακοίνωση - έκκληση προς τον πρωθυπουργό, Κ. Σημίτη να παρέμβει, θεατρικά σωματεία, σύλλογοι, ενώσεις και δεκάδες καλλιτέχνες και πνευματικοί άνθρωποι ζητούν να μείνει το "Αμφι - Θέατρο" στη στέγη του. Τονίζοντας ότι "το θέατρο είναι μια από τις τέχνες που γνωρίζει στη χώρα μας άνθηση" και πως "αποτελεί δυσάρεστο γεγονός το ότι οι ιδιοκτήτες θεατρικών αιθουσών προβαίνουν σε έξωση δόκιμων θεατρικών σχημάτων για λόγους οικονομικών χειρισμών και μόνο" και ζητούν το ιστορικό, για τα ελληνικά δεδομένα "Αμφι - Θέατρο", να παραμείνει στο 25ο έτος του "εν ζωή". Την ανακοίνωση υπογράφουν, μεταξύ άλλων, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος - Ακροάματος, η Εταιρεία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, η Πανελλήνια Ενωση Ελευθέρου Θεάτρου, το Σπίτι του Ηθοποιού, η Ενωση Ελλήνων Μουσουργών, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Πλάκας "Ο Παρθενώνας" και δεκάδες επώνυμοι άνθρωποι της επιστήμης, των Γραμμάτων και όλων των τεχνών.

Μελώδησε την ψυχή του λαού

Εν αρχή ην ο λόγος των μεγάλων νεοελλήνων ποιητών, που ενέπνευσε τον Μίκη Θεοδωράκη και τον οδήγησε στην εκπλήρωση της μεγαλύτερης φιλοδοξίας του: Να υπηρετήσει επάξια την ποίηση, αποδίδοντάς τη, σε όλο της μεγαλείο και τον πλούτο της, στα πλατιά στρώματα του λαού μας. Δημιουργώντας ένα κορυφαίο μελοποιημένο έργο - αληθινή τέχνη για το λαό - που ονομάστηκε έντεχνο λαϊκό τραγούδι και αποτελεί "συνοδοιπόρο" μας επί πολλά χρόνια. Ενα "ταξίδι" στο μεγάλο πέλαγος των τραγουδιών του Μ. Θεοδωράκη ήταν η συναυλία, που πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σάββατο, στο ανοιχτό κοινοτικό γυμναστήριο Ανοιξης. Τα έσοδα της συναυλίας ειρήνης (6.000 άτομα περίπου), που διοργάνωσε το Πολιτιστικό και Αθλητικό Κέντρο Ανοιξης με τη στήριξη του ραδιοσταθμού "Γαλαξίας", θα διατεθούν για τη θεμελίωση του "Ιδρύματος Σύγχρονης Ελληνικής Μουσικής - Μίκης Θεοδωράκης", στην κοινότητα Ανοιξης.

Η βραδιά ξεκίνησε με βράβευση του Μ. Θεοδωράκη, για την 60χρονη προσφορά του, στον οποίο δόθηκε τιμητική πλακέτα από τον πρόεδρο της κοινότητας, Γ. Νικητόπουλο και τον πρόεδρο του Πολιτιστικού και Αθλητικού Κέντρου, Κ. Φιλιππακόπουλο. Παρόντες στην εκδήλωση και τα μέλη της τιμητικής επιτροπής βράβευσης: Ο επίτιμος πρόεδρος του ΚΚΕ, Χάριλαος Φλωράκης,ο αντιπρόεδρος της Βουλής, Παναγιώτης Κρητικός,ο γραμματέας του ΠΑΣΟΚ, Κώστας Σκανδαλίδης,ο διευθυντής ΕΤ - 1, Κώστας Αλαβάνος,βουλευτές, άνθρωποι των Γραμμάτων και των Τεχνών, δήμαρχοι, κοινοτάρχες κ.ά.

Ευχαριστώντας τους διοργανωτές για την "έμπρακτη πίστη" τους "στην υπόθεση του νεοελληνικού πολιτισμού", ο Μ. Θεοδωράκης, μιλώντας για τη "μελοποίηση της ποίησης", που "αποτελεί ξεχωριστή πραγματικότητα με ιδιαίτερο βάρος στη ζωή των Ελλήνων" και "στο χώρο του τραγουδιού είχε σαν αποτέλεσμα να συνενώσει το λαϊκό με το έντεχνο", αναφέρθηκε στους "μείζονες νεοέλληνες ποιητές, που είχαν συνομιλητή τους το σύνολο του ελληνικού λαού", στον "Επιτάφιο" του Γιάννη Ρίτσου και την "απόλυτη σύζευξη και τέλεια μέθεξη" που έπρεπε να υπάρξουν "ανάμεσα στα δύο είδη, ώστε να βγει ένα νέο είδος, το έντεχνο λαϊκό τραγούδι".

Μίλησε και για τη "λόγια τέχνη" και τη σχέση της με την "άρχουσα τάξη, η οποία τη διαφύλαξε αποκλειστικά για τον εαυτό της", αλλά και στο δρόμο που επέλεξε ο ίδιος ν' ακολουθήσει, καταθέτοντας το μεγάλο, πολύμορφο έργο του. Και κατέληξε: "Το σύνολο της προσπάθειάς μου δεν έχει χώρο στη χώρα μας για να σταθεί, να στηριχτεί. Δεν έχει την αναγκαία υποδομή που διαθέτουν τα υπόλοιπα μουσικά είδη. Το ελληνικό κράτος δαπανά δισεκατομμύρια κάθε χρόνο αποκλειστικά για την ευρωπαϊκή μουσική και τα εγχώρια προϊόντα της. Από την έντεχνη λαϊκή μουσική και τη μελοποίηση ποίησης εισπράττει όταν χρειαστεί δόξα και ανταποδίδει παχιά λόγια". Δύο ώρες αργότερα, ανεβασμένος στη σκηνή, ο Μ. Θεοδωράκης πρόσφερε δείγματα "τέλειας μέθεξης" μέσα από τραγούδια του και μαζί τη διαβεβαίωση: "λίγο ακόμα να σηκωθούμε, λίγο ψηλότερα"...

Η συναυλία της Λαϊκής Ορχήστρας "Μίκης Θεοδωράκης" άνοιξε με τους "Λιποτάκτες",σε ποίηση Γιάννη Θεοδωράκη και ερμηνευτή τον γιο του συνθέτη Γιώργο Θεοδωράκη.Ακολούθησαν οι Σωτηρία Λεονάρδου, Κώστας Μακεδόνας, Μαρία Φαραντούρη, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Διονύσης Τσακνής.Αποσπάσματα από το βιβλίο του συνθέτη "Μαχόμενη Κουλτούρα", διάβασαν οι ηθοποιοί Θέμις Μπαζάκα και Χρήστος Τσάγκας.

Εικαστική Ανδρος

"Κλασικοί της Μοντέρνας Τέχνης", τιτλοφορείται η έκθεση του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Ανδρου, που περιλαμβάνει έργα 18 καλλιτεχνών του 19ου και του 20ού αιώνα, όπως Βαν Γκογκ, Γκογκέν, Πικάσο κ.ά., που με την παρουσία τους σηματοδότησαν την εικαστική πραγματικότητα της εποχής μας. Σημειώνουμε ότι στο αίθριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Ανδρου στήθηκε προτομή του Βασίλειου Γουλανδρή, που έγινε με πρωτοβουλία και δαπάνη της Εταιρείας Ανδρίων Επιστημόνων.

Εμπρησμός σε κτίριο του ΥΠΠΟ

Μια εμπρηστική ενέργεια τα ξημερώματα του Σαββάτου στο κτίριο της 1ης Εφορείας Νεοτέρων Μνημείων (ΕΝΜ) του ΥΠΠΟ, στην Πλάκα (Λυσίου και Κλεψύδρας), μετέτρεψε το ισόγειο της Εφορείας σε στάχτη. Βιβλία και αρχεία της Υπηρεσίας καμένα, ηλεκτρονικοί υπολογιστές και ολόκληρος ο εξοπλισμός των δωματίων του ισογείου πλήρως κατεστραμμένος. Τις τελευταίες τρεις μέρες, οι άνθρωποι της Εφορείας προσπαθούν να ξεχωρίσουν ό,τι διασώθηκε από τα έγγραφα και αρχειακό υλικό, ενώ, σύμφωνα με μία πρώτη εκτίμηση, οι ζημιές σε εξοπλισμό και κτίριο ανέρχονται σε 30 εκατ. περίπου και δεν μπορούν να αποκατασταθούν σε λιγότερο από ένα μήνα.

Οταν σημειώθηκε το συμβάν, η Πυροσβεστική αντέδρασε σχετικά γρήγορα και η φωτιά δεν εξαπλώθηκε και στους υπόλοιπους ορόφους. Ωστόσο, πρέπει να σημειώσουμε ότι το κτίριο της 1ης ΕΝΜ δε φυλάσσεται,ενώ γενικότερα η περιοχή της Πλάκας βρίσκεται εκτεθειμένη σε τέτοιες επιθέσεις, αφού η παρουσία, τόσο της Αστυνομίας, όσο και της Πυροσβεστικής δεν είναι επαρκής. Γεγονός, που θέτει σε κινδύνους και τους αρχαιολογικούς χώρους, που περιβάλλουν τον οικισμό.Θυμίζουμε ότι ανάλογα περιστατικά σημειώνονται κάθε χρόνο. Πέρυσι κινδύνεψε η Αρχαία Αγορά και μαζί το κτίριο της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ και το Ιδρυμα "Μελίνα Μερκούρη". Χτες η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ, Λίνα Μενδώνη, επισκέφθηκε το κτίριο της 1ης ΕΝΜ, ενώ η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων του ΥΠΠΟ (ΠΟΣΥΠΠΟ) παραχωρεί μέρος από το κτίριό της, στη Διοσκούρων 1β, προκειμένου να στεγαστούν υπηρεσίες της Εφορείας, μέχρι ότου αποκατασταθούν οι ζημιές. Επίσης, η Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαιοτήτων παραχωρεί το ισόγειο κτιρίου, που διαθέτει δίπλα ακριβώς από την Εφορεία, στην οδό Κλεψύδρας.

Το διατηρητέο

Το διατηρητέο κτίριο του "Αμφι - θέατρου" στην Αδριανού

Ο συνθέτης με τον επίτιμο Πρόεδρο του ΚΚΕ, Χαρίλαο Φλωράκη

Εφυγε ο "πατέρας" του "Νονού"

O Μάριο Πούζο,ο συγγραφέας του διάσημου "Νονού" και άλλων ταινιών του Κόπολα, πέθανε την Παρασκευή σε ηλικία 78 χρόνων από καρδιακή ανεπάρκεια, στο σπίτι του στο Λονγκ Αϊλαντ. Ο "πατέρας" του "Νονού", γεννήθηκε το 1920 στο Μανχάταν από Ιταλούς μετανάστες. Σε ηλικία 16 χρόνων αποφάσισε να γίνει συγγραφέας. Το πρώτο του βιβλίο "Σκοτεινή αρένα" κυκλοφόρησε το 1955 και ακολούθησαν τα βιβλία: "Ο Σισιλιάνος", "Ο τέταρτος Κ.", "The last Don", "Fools die" κ.ά. Μετά την κινηματογραφική επιτυχία του "Νονού", ο Μ. Πούζο έγραψε και άλλα σενάρια για το σινεμά, όπως για δύο ταινίες του "Σούπερμαν", το "Κότον κλαμπ" και ένα για τον "Χριστόφορο Κολόμβο".

Ο Μ. Πούζο, ο οποίος είχε κερδίσει Οσκαρ σεναρίου για τις ταινίες "Νονός" και "Νονός μέρος ΙΙ", μόλις είχε ολοκληρώσει το τελευταίο του μυθιστόρημα "Ομερτά", που θα κυκλοφορήσει το 2000 και έχει επίσης θέμα μια οικογένεια μαφιόζων.

Μουσείο στη Μονεμβασιά

Η μικρή, αλλά διδακτική αρχαιολογική συλλογή της Μονεμβασιάς εγκαινιάστηκε το Σάββατο στεγασμένη σε κτίριο που βρίσκεται στην κεντρική πλατεία του οικισμού, την πλατεία του Ελκόμενου.

Η συλλογή περιλαμβάνει γλυπτά και κεραμικά αντικείμενα από τον 6ο μ.Χ. αι. έως το 19ο και τα περισσότερα προέρχονται από τις σωστικές ανασκαφές που διεξάγονται στο Κάστρο. Ο επισκέπτης περπατώντας την έκθεση περνάει σταδιακά από τη δημόσια ζωή στον ιδιωτικό χώρο και παράλληλα γνωρίζει όλες τις ιστορικές φάσεις που έζησε ο οικισμός. Στο κέντρο του εκθεσιακού χώρου υπάρχει χάρτης του Κάστρου της Μονεμβασιάς.

Τα εγκαίνια έκανε η υπουργός Πολιτισμού, Ελισάβετ Παπαζώη, η οποία ανακοίνωσε ότι για την ανάδειξη των μνημείων της Μονεμβασιάς θα συσταθεί επιτροπή, ενώ τα έργα θα ενταχθούν στο Ταμείο Διαχείρισης Πόρων Αρχαιολογικών Εργων και θα χρηματοδοτηθούν από το Γ' ΚΠΣ.

Η βραδιά των εγκαινίων ολοκληρώθηκε με την παράσταση "Στων κεριών το φως" όπου η ηθοποιός Μελίνα Μποτέλλη ερμήνευσε τραγούδια Ελλήνων και ξένων συνθετών, με τη συνοδεία του κιθαρίστα, Μιχάλη Σουρβίνου.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ