ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Φλεβάρη 2007
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΝΕΩΝ ΤΟΥ ΠΑΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Να τους κόψουμε το βήχα!

Πλούσια η συζήτηση νεολαίων εργατών, σπουδαστών και μαθητών την περασμένη Κυριακή, στο Πάντειο

Μια μεστή σε περιεχόμενο εκδήλωση, με πρωταγωνιστές νέους εργαζόμενους, σπουδαστές και μαθητές, διοργάνωσε το απόγευμα της Κυριακής στο Πάντειο η Γραμματεία Νέων του ΠΑΜΕ, βάζοντας το κρίσιμο ζήτημα της Παιδείας στο επίκεντρο του προβληματισμού και της δράσης της νεολαίας. Η εκδήλωση, στην οποία παραβρέθηκαν και δεκάδες συνδικαλιστές από τα ταξικά σωματεία της Αθήνας, αποτέλεσε το αποκορύφωμα μιας πλατιάς εξόρμησης της Γραμματείας Νέων σε χώρους δουλιάς και κατάρτισης και, παράλληλα, την πρώτη από μια σειρά πρωτοβουλίες για το κρίσιμο ζήτημα της Παιδείας.

Μέσα από τις τοποθετήσεις αναδείχτηκε η αναγκαιότητα οι εργαζόμενοι και τα ταξικά τους συνδικάτα να «κόψουν το βήχα» στο κεφάλαιο και τα κόμματά του, που με τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις και την αναθεώρηση του άρθρου 16 στοχεύουν στην ακόμα μεγαλύτερη προσαρμογή της Παιδείας στις κερδοσκοπικές ανάγκες των επιχειρήσεων. Απαραίτητη προϋπόθεση, η μαζικοποίηση των συνδικάτων με νεολαίους εργαζόμενους, η ενίσχυση της ταξικής γραμμής στο συνδικαλιστικό κίνημα.

Εκ μέρους της Εκτελεστικής Γραμματείας του ΠΑΜΕ στην εκδήλωση χαιρέτισε ο Γιώργος Μαυρίκος, σημειώνοντας ανάμεσα σε άλλα ότι η Παιδεία αποτελούσε πάντοτε κρίσιμο ζήτημα στο πεδίο της ταξικής πάλης. Σήμερα, πρόσθεσε, αυτή η διαπάλη βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. «Μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι» κατέληξε, αναδεικνύοντας τη δύναμη των κινητοποιήσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη, τη δράση του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος, αλλά και την καθοριστικής σημασίας παρέμβαση από την πλευρά της πολιτικής πρωτοπορίας της εργατικής τάξης, του ΚΚΕ.

Πλούσια εμπειρία από κάθε χώρο

Παίρνοντας πρώτη το λόγο η Ειρήνη Βασίλαρου, μέλος της προσωρινής διοίκησης του Συνδικάτου Εργατοϋπαλλήλων Τηλεπικοινωνιών - Πληροφορικής Ν. Αττικής, σημείωσε ότι η επίθεση στην εκπαίδευση είναι παράλληλη με εκείνη στις εργασιακές σχέσεις και το Ασφαλιστικό, γεγονός που αποδεικνύει τις πραγματικές στοχεύσεις του κεφαλαίου. Ο Νίκος Λάππας, πρόεδρος του ΣΥΣΔΙΕΚ, αναφέρθηκε στις κοινές πρωτοβουλίες που σχεδιάζουν άμεσα οι σπουδαστές με τη Γραμματεία Νέων του ΠΑΜΕ για τα ζητήματα της κατάρτισης, ενώ η Ειρήνη Αθανασιάδου, μέλος της Επιτροπής Νέων του Συνδέσμου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Αθήνας, αναφέρθηκε στο δυσβάσταχτο κόστος που έχει για την εργατική οικογένεια η εκπαίδευση των παιδιών της.

Ο Αντρέας Σοφιανός, εκ μέρους του ΣΑΣΑ, τόνισε ότι το μαθητικό κίνημα με τους αγώνες του προβάλλει το σχολείο που έχει πραγματικά ανάγκη, κόντρα στην τρομοκρατία και τη συκοφάντηση των κινητοποιήσεων. Η Σούλα Λαμπούδη, μέλος της Γραμματείας Γυναικών του ΠΑΜΕ και δασκάλα, τόνισε ότι η μόρφωση είναι δύναμη για την εργατική τάξη και γι' αυτό ακριβώς προσπαθούν να της τη στερήσουν. Ενώ ο Παύλος Αλεξανδράκης, μέλος της Επιτροπής Νέων του Συνδικάτου Οικοδόμων Αθήνας, είπε ότι οι νέοι οικοδόμοι μπαίνουν ακόμα πιο ζεστά στη μάχη της ενημέρωσης και κινητοποίησης του κλάδου.

Την εκδήλωση έκλεισαν με τις τοποθετήσεις τους ο Θανάσης Κανιάρης, εκ μέρους του ΕΣΥΝ και η Βάσω Γιαμπούρα, από το Σύλλογο Σπουδαστών ΑΕΝ. Ο πρώτος αναφέρθηκε στη σημασία της αγωνιστικής στάσης ζωής σε όλα τα μέτωπα και η δεύτερη στις ιδιαιτερότητες της ναυτικής εκπαίδευσης και στην προσπάθεια ιδιωτικοποίησής της με το νόμο που τον περασμένο Φλεβάρη πυροδότησε τις απεργιακές κινητοποιήσεις των ναυτεργατών.

Ερωτήματα & Απαντήσεις

Πού αποσκοπεί το σύνθημα για ελεύθερη πρόσβαση στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα;

Το σύνθημα για ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια φαντάζει πολύ προοδευτικό και σύγχρονο. Ωστόσο, είναι πολύ επικίνδυνο και απατηλό, κρύβει οδυνηρές καταστάσεις και ακόμα περισσότερους ταξικούς φραγμούς.

Σήμερα είναι πάρα πολλοί οι μαθητές που δεν ολοκληρώνουν το δωδεκάχρονο σχολείο και πολλοί εκείνοι που δεν ολοκληρώνουν ούτε καν την υποχρεωτική εκπαίδευση. Πώς μπορεί κανείς να μιλάει για ελεύθερη πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση; Ελεύθερη πρόσβαση για ποιους; Για τους κάθε χρόνο και λιγότερους μαθητές που καταφέρνουν να τελειώσουν το σχολείο;

Το σημερινό επίπεδο ανάπτυξης της παραγωγής δεν επιβάλλει όλοι οι εργαζόμενοι να έχουν ανώτατη παιδεία. Αντίθετα καθιστά αναγκαίο και δυνατό όσο ποτέ να αποκτούν όλοι οι εργαζόμενοι - ανεξάρτητα από το επάγγελμα που κάνουν - ολόπλευρη γενική μόρφωση μέσα από ένα ενιαίο για όλους δωδεκάχρονο σχολείο. Το ζητούμενο λοιπόν είναι αν όλοι οι εργαζόμενοι θα διαθέτουν το αναγκαίο στην εποχή μας υπόβαθρο γενικής μόρφωσης από το σχολείο και όχι αν θα μπουν όλοι στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.

Επιπλέον, για όλα εκείνα τα επαγγέλματα για τα οποία δεν απαιτείται επιστημονική μόρφωση, οφείλουν να υπάρχουν επαγγελματικές σχολές. Πρέπει, δηλαδή, να υπάρχει ένα πλέγμα «μεταλυκειακών» δημόσιων επαγγελματικών σχολών, ώστε ο νέος να μπορεί να σπουδάζει το επάγγελμα που επιλέγει να ακολουθήσει και να μην εξαναγκάζεται σε ψευτοκαταρτίσεις επί πληρωμή, τύπου ΙΕΚ και κολεγίων της πλατείας Κάνιγγος.

Από τη στιγμή που απουσιάζουν όλα αυτά - βασική μόρφωση για όλους από το σχολείο και επαγγελματικές σχολές - το σύνθημα για ελεύθερη πρόσβαση αποσκοπεί να μετατρέψει τα δημόσια πανεπιστήμια σε ένα συνονθύλευμα ιδρυμάτων πολλών κατηγοριών, με τα περισσότερα ιδρύματα να παρέχουν υποβαθμισμένη κατάρτιση. Συνέπεια αυτής της κατάστασης θα είναι πολύ λίγοι νέοι να φοιτούν τελικά σε πραγματικά πανεπιστήμια και να αποκτούν αληθινή επιστημονική μόρφωση.

Με την ελεύθερη πρόσβαση το «ξεκαθάρισμα» μεταφέρεται στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Στοχεύει στη μετατροπή του Πανεπιστημίου και των ΤΕΙ σε κέντρα διαλογής των νέων. Δηλαδή, ας μπουν όλοι στα Πανεπιστήμια και τα Πανεπιστήμια μετά θα καθορίσουν ποιοι μπορούν να συνεχίσουν, σε ποιον τομέα, ποιοι παίρνουν πτυχίο κλπ. Οι ταξικοί διαχωρισμοί δηλαδή μεταφέρονται στο ίδιο το ίδρυμα: Προαπαιτούμενα, πολλαπλές εξετάσεις, διαγραφές λόγω ξεπεράσματος των ετών φοίτησης, μεταφορά μαθημάτων από το πρόγραμμα σπουδών στον μεταπτυχιακό κύκλο... Ετσι ώστε η μεγάλη μάζα των νέων να μην παίρνει ολοκληρωμένη και υψηλού επιπέδου επιστημονική μόρφωση.

Η πρόταση για ελεύθερη πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση συνδέεται με τη λογική ότι η εκπαίδευση είναι ατομική υποχρέωση, ωφελεί μόνο το άτομο που τη λαμβάνει. Οτι, δηλαδή, η εκπαίδευση δεν είναι κοινωνική υπόθεση, για την οποία πρέπει μέσα από κοινωνικό σχεδιασμό να φροντίζει το κράτος (όπως για παράδειγμα να σχεδιάζει ότι σε τόσα χρόνια η κοινωνία χρειάζεται τόσους μηχανικούς, τόσους γιατρούς, τόσους εκπαιδευτικούς...). Εντάσσεται στη λογική που παραδίδει τη ρύθμιση του πόσοι και ποιοι θα σπουδάσουν στην αγορά με κριτήριο: όποιος έχει χρήματα σπουδάζει.

ΓΣΕΕ
Προκαλούν οι εργατοπατέρες

«Οταν πληρώσετε έστω και μια φορά στη ζωή σας την απεργία, τότε να μας υποδείξετε τι θα κάνουμε», ήταν η προκλητική απάντηση του προέδρου της ΓΣΕΕ, Γ. Παναγόπουλου, προς τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όταν πραγματοποίησαν αγωνιστική «εισβολή» στην περιφερειακή προσυνεδριακή συνδιάσκεψη της ΓΣΕΕ, το Σάββατο, στο Βόλο, απαιτώντας την κήρυξη απεργιακών κινητοποιήσεων κατά της αναθεώρησης του άρθρου 16. Η απάντησή του προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις των εκπροσώπων του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος που παραβρέθηκαν στη συνδιάσκεψη.

Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ επιτέθηκε και κατά του Εργατικού Κέντρου Βόλου, επειδή η διοίκηση αποφάσισε, κάτω από την πίεση των ταξικών δυνάμεων, να προτείνει την κήρυξη απεργίας για να μην περάσει η αντιδραστική αναθεώρηση και, συνεχίζοντας το «μάθημα» υποτέλειας, ισχυρίστηκε ότι είναι απαράδεκτο ένα κίνημα, και στη συγκεκριμένη περίπτωση των φοιτητών, να στρέφεται εναντίον ενός άλλου, δηλαδή των εργαζομένων, και να ζητά την προκήρυξη απεργιών που όχι μόνο δεν ενώνει, αλλά χωρίζει το συνδικαλιστικό κίνημα και έχει αντίκτυπο στα οικονομικά των εργαζομένων! Οσον αφορά στο αίτημα που του έθεσαν οι φοιτητές για να κλείσει η Ακαδημία Εργασίας της ΓΣΕΕ, υποστήριξε: «Είναι ντροπή να ζητούν το κλείσιμο ενός σχολείου που προσφέρει υψηλού επιπέδου επιμόρφωση στους συνδικαλιστές».

Μιλώντας από το ΠΑΜΕ ο Χρ. Κατσώτης και οι πρόεδροι των Εργατικών Κέντρων Λάρισας, Τ. Τσιόγκας, και Αρτας, Ν. Γλινάτσης, κατήγγειλαν τη στάση του προέδρου της ΓΣΕΕ και γενικότερα το ρόλο του στυλοβάτη της πολιτικής ιδιωτικοποίησης της Παιδείας που ανέλαβε η πλειοψηφία της Συνομοσπονδίας, επισημαίνοντας ότι το ζήτημα της Παιδείας αφορά όλο το λαό και, κυρίως, την εργατική τάξη, που θα «πληρώσει» τις συνέπειες αυτών των αλλαγών. Και υπογράμμισαν ότι το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα θα εντείνει την πάλη για πραγματικά δημόσια Παιδεία των λαϊκών αναγκών κι όχι στην υπηρεσία του κεφαλαίου!

Απαιτείται όξυνση της πάλης των σπουδαστών

Ομιλία του Θέμη Γκιώνη, Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ στην Καβάλα

Μία ζωντανή συζήτηση με θέμα τις πολιτικές εξελίξεις στην ανώτατη εκπαίδευση και στο περιεχόμενο σπουδών έγινε το περασμένο Σάββατο στην Καβάλα μεταξύ σπουδαστών του ΤΕΙ Καβάλας και του Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ Θέμη Γκιώνη κατά την εκδήλωση, που διοργάνωσε το ΝΣ Καβάλας της ΚΝΕ, με θέμα «Οι αγώνες του σήμερα κι η προοπτική τους». «Οι αγώνες που συντελούνται στο χώρο της Παιδείας είναι ελπιδοφόροι τόσο για την ανατροπή των νέων μέτρων όσο και συνολικότερα για την αντίσταση της νέας γενιάς, παρά το "φιάσκο" της πρότασης μομφής του ΠΑΣΟΚ», υπογράμμισε ο Θέμης Γκιώνης, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ, σημειώνοντας πως «οι αγώνες αυτοί πρέπει να συνεχιστούν και να κλιμακωθούν το επόμενο διάστημα και στα ΤΕΙ μέσα κι έξω από τα αμφιθέατρα. Να οξυνθεί η πάλη των σπουδαστών και να πλατύνει ακόμα περισσότερο η συζήτηση κι ενημέρωση των σπουδαστών και του λαού», υπογράμμισε. Στη συνέχεια ο Γραμματέας του ΚΣ ανέπτυξε την πρόταση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ για την Παιδεία και για την ανάπτυξη της πάλης του λαϊκού κινήματος. Αναφέρθηκε, τέλος, στην τρίμηνη καμπάνια για την Παιδεία, που έχει κηρύξει το ΚΚΕ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ