ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 31 Μάη 2000
Σελ. /48
ΠΑΙΔΕΙΑ
Το συνδικαλιστικό κίνημα δεν έχει ανάγκη από ερωτηματολόγια

Aνάγκη ο ταξικός προσανατολισμός του

Με απόφασή του, το ΔΣ της ΕΛΜΕ Ηρακλείου Κρήτης (ΠΑΣΚ - ΣΥΝ), κυκλοφόρησε στα σχολεία ερωτηματολόγιο - που καταρτίστηκε σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εργασίας των ΓΣΕΕ - ΑΔΕΔΥ - με στόχο, όπως οι ίδιοι λέγουν, να ανιχνεύσουν επιθυμίες, παράπονα και προτάσεις των καθηγητών και με βάση αυτά να διαμορφώσουν προτάσεις για μια καλύτερη εκπαίδευση. Οι απαντήσεις στο ερωτηματολόγιο δίνονται ανώνυμα. Στις 11 σελίδες του ερωτηματολογίου περιλαμβάνονται ερωτήσεις πολλές, για τις οποίες έχει διατυπωθεί θέση από ΓΣ και Συνέδρια. Υπάρχουν και ερωτήσεις που θέτουν σε αμφισβήτηση τις καθιερωμένες από πρακτική και καταστατικό διαδικασίες. Η πλειοψηφία του ΔΣ της συγκεκριμένης ΕΛΜΕ, με το ανώνυμο ερωτηματολόγιο, ανοίγει ένα διάλογο από «μηδενική βάση», θέτοντας σε αμφισβήτηση αποφάσεις και θέσεις που έχουν διαμορφωθεί και με τη συμμετοχή των μελών του, σαν να μην είναι το όργανο που στηρίζει και εκφράζει τις αποφάσεις αυτές. Η όλη προσπάθεια αποσκοπεί στο να παρακάμψει τα θεσμοθετημένα συνδικαλιστικά όργανα και τις διαδικασίες τους και ν' αρχίσει ατομικό διάλογο με τους καθηγητές, στα πρότυπα των κατά καιρούς «διαλόγων» που ανοίγει το υπουργείο Παιδείας. Η σκοπιμότητα είναι προφανής: Το συνδικαλιστικό κίνημα μπαίνει στο περιθώριο και δεν υπάρχει δεδομένη θέση για κανένα ζήτημα. Δε θεωρούνται δεδομένες ούτε ξεκάθαρες και οι θέσεις της κυβέρνησης, ούτε αδιαμφισβήτητες οι ενέργειές της. Ετσι διατυπώνεται ερώτημα (16): «Πιστεύετε ότι στο μέλλον κινδυνεύει η μονιμότητα των εκπαιδευτικών; (καταργήσεις ή συγχωνεύσεις σχολείων, αξιολόγηση, νέες τεχνολογίες)» ή (στο 18) ερωτάται ο καθηγητής: «Σας βρίσκει σύμφωνους η άποψη ότι οι αμοιβές των εκπαιδευτικών πρέπει να συνδεθούν με την αξιολόγηση;». Και μια και μιλάμε για αξιολόγηση, υπάρχει ερώτημα (35) «τι είδους αξιολόγηση να γίνεται», «από ποιους να γίνεται» (36), αλλά δεν υπάρχει ερώτηση «ναι ή όχι στην αξιολόγηση;». Η «μεταρρύθμιση» βέβαια είναι αντικείμενο ερωτήσεων και σαφές ερώτημα αν κάποιος θεωρεί ότι «αλλάζουν τα πράγματα προς το καλύτερο» και η «μεταρρύθμιση» να συνεχίσει σταθερά. Χαρακτηριστικό είναι ότι σε ενδεχόμενη τροποποίηση (ερώτημα 27) δεν περιλαμβάνεται η αποσύνδεση απολυτηρίων και εισαγωγικών εξετάσεων, θέση διατυπωμένη, γνωστή και προβεβλημένη. Στην ερώτηση 47, μάλιστα, σαν πρόβλημα για το συνδικαλιστικό κίνημα αναφέρεται μόνο η τροποποίηση των Νόμων της «Μεταρρύθμισης» και όχι η κατάργησή τους, που αποτελεί θέση του κλάδου. Το ανώνυμο ερωτηματολόγιο αποφεύγει επιμελέστατα να θίξει ό,τι θα ενοχλούσε την κυβέρνηση γι' αυτό και η επιμόρφωση - που κατά την κυβέρνηση είναι πρόβλημα του ίδιου του εκπαιδευτικού - δεν αναφέρεται σαν πιθανή αιτία, με την απουσία της, που να οδηγεί στην αναποτελεσματικότητα του σχολείου (ερώτηση 23), αντίθετα στην ερώτηση αυτή υπάρχει η «ανεπάρκεια» του καθηγητή. Η επιμόρφωση αναφέρεται μόνο στην παρεχόμενη από τους πολλαπλασιαστές (!) και τα σεμινάρια (33) καθώς και (στην 47) σαν ενδεχόμενο να αξίζει να έχει προτεραιότητα για το συνδικαλιστικό κίνημα!

Υπονόμευση του συνδικαλιστικού κινήματος

Εκεί που η πλειοψηφία του ΔΣ ξεπερνά κάθε όριο, είναι οι ερωτήσεις που αναφέρονται στη δράση και λειτουργία του συνδικαλιστικού κινήματος. Αναιρεί σαν ΔΣ τον ίδιο του τον εαυτό και το ρόλο που του ανέθεσε ένα τμήμα του κλάδου των εκπαιδευτικών για να παίξει. Μέσα από ερωτήσεις προβάλλει θέσεις κατάργησης και περιθωριοποίησης του κινήματος λέγοντας: «Πεποίθηση πολλών είναι ότι το συνδικαλιστικό κίνημα των εκπαιδευτικών δεν είναι αποτελεσματικό» (44). «Οι άδειες αίθουσες των ΓΣ είναι μια πραγματικότητα» (45). Με αποκορύφωση την ερώτηση 46, όπου τίθεται θέμα υποκατάστασης των ΓΣ από τους συλλόγους των σχολείων και ερωτάται ο τρόπος ψηφοφορίας (!) στους συλλόγους. Ο στόχος τέτοιων ενεργειών απέχει πολύ από τη διαπίστωση των απόψεων του μάχιμου εκπαιδευτικού, όπως λέει η ανακοίνωση της πλειοψηφίας του ΔΣ της ΕΛΜΕ Ηρακλείου. Η στόχευσή τους (των παρατάξεων που ψήφισαν και υλοποιούν τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία) είναι πολλαπλή και επικίνδυνη: Επιδιώκεταιη διάσπαση του συνδικαλιστικού κινήματος με την προβολή των κατά σχολείο αποφάσεων και ο κατακερματισμός του σωματείου σε ένα πλήθος μικρών με 10-30 μέλη. Επιδιώκεταιη καλλιέργεια αντιθέσεων μέσα στον κλάδο με ερωτήματα για διαφορετική αντιμετώπιση ωραρίου και μισθού μεταξύ καθηγητών Γυμνασίων - Ενιαίων Λυκείων - ΤΕΕ. Προπαγανδίζεταιμία de facto κατάργηση του σωματείου και των λειτουργιών του για να στηριχτούν τα υποκατάστατα. Προπαγανδίζεται μια άχρωμη και άοσμη αντίληψη για τη «μεταρρύθμιση», αφού βασικές απόψεις που την αμφισβητούν απουσιάζουν από το ερωτηματολόγιο. Η. απουσία ερωτήσεων για άλλες πλευρές της κυβερνητικής πολιτικής - αξιολόγηση, επιμόρφωση - επιδιώκουν να τις υποτιμήσουν και ν' αποφύγουν ν' ανοίξει συζήτηση - πιθανά δυσάρεστη - γι' αυτές. Η όλη αντιμετώπιση του συνδικαλιστικού κινήματος στην ουσία και τις διαδικασίες του και η υπονόμευση που επιχειρείται αποβλέπει στην παρεμπόδιση αντιδράσεων και οργανωμένης μαζικής πάλης κατά όσων συμβαίνουν ή πρόκειται ν' ακολουθήσουν. Πίσω από το επιστημονικοφανές ερωτηματολόγιο, τη ΓΣΕΕ - ΑΔΕΔΥ και την πλειοψηφία του ΔΣ της ΕΛΜΕ Ηρακλείου βρίσκονται όλες οι συναινετικές δυνάμεις του κυβερνητικού συνδικαλισμού και των υποστηρικτών του. Το συνδικαλιστικό κίνημα δεν έχει να περιμένει τίποτα από λειτουργίες σαν κι αυτή του ερωτηματολογίου. Το μαζικό κίνημα έχει στόχους και διαδικασίες και σε αυτές πρέπει και μπορεί να βασίζεται. Μαζική δράση και ατομικά ανώνυμα ερωτηματολόγια δε συμβιβάζονται. Εκείνο που απαιτείται είναι ο ταξικός προσανατολισμός του συνδικαλιστικού κινήματος, παρά και ενάντια στη θέληση και την πρακτική των συμβιβασμένων πλειοψηφιών στην ΟΛΜΕ και τις ΕΛΜΕ (όπως αυτή στην ΕΛΜΕ Ηρακλείου), ώστε το συνδικαλιστικό κίνημα να είναι σε θέση να συγκρουστεί αποτελεσματικά με την αντιεκπαιδευτική πολιτική, να οργανώσει και να καθοδηγήσει αγώνες με σταθερό προσανατολισμό, διάρκεια και προοπτική, μέσα από τη δράση ν' ανακτήσει την εμπιστοσύνη των συναδέλφων, βαδίζοντας, μαζί με τους μαθητές, τους γονείς, όλο το λαό, σε κοινό μέτωπο αντίστασης και αντεπίθεσης, που αποτελεί και τη μόνη ρεαλιστική διέξοδο. Σ' αυτή την κατεύθυνση, η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ δίνει και θα δίνει όλες της τις δυνάμεις.


Αντώνης ΚΑΛΟΒΟΥΛΟΣ
Αντιπρόεδρος της Δ΄ ΕΛΜΕ Ανατολικής Αττικής και μέλος της Γραμματείας της ΕΣΑΚ - ΔΕΕ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ