ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 30 Οχτώβρη 1998
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Αδιαφάνεια πρυτανεύει στα μεγάλα έργα

Οι ξένες επιχειρήσεις επιβάλλουν τα συμφέροντά τους στα έργα που κατασκευάζουν στη χώρα μας

Σκοτάδι μαύρο και πλήρης αδιαφάνεια επικρατεί στις συμβάσεις για τα μεγάλα έργα, ενώ οι ξένες κατασκευαστικές εταιρίες επιβάλλουν στη χώρα μας τους όρους τους σε βάρος των ελληνικών συμφερόντων. Αυτό αποδεικνύεται ουσιαστικά από επιστολή που απέστειλε, προς τους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη και Εξωτερικών Θ. Πάγκαλο, ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Ελλάδας.

Ο Σύλλογος, παραθέτοντας δύο παραδείγματα "αποικιοκρατικής αντίληψης και αυθαιρεσίας", όπως αναφέρει (Σπάτα - Μετρό Θεσσαλονίκης), επισημαίνει ότι δε διασφαλίζονται τα ελληνικά συμφέροντα, τονίζοντας χαρακτηριστικά πως "απ' ό,τι παρατηρείται τελευταία και στο εσωτερικό της χώρας, οι ξένες επιχειρήσεις επιβάλλουν τα δικά τους συμφέροντα σε βάρος των αντίστοιχων ελληνικών".

Πιο συγκεκριμένα, για το αεροδρόμιο των Σπάτων, ο Σύλλογος αναφέρει πως όταν ζήτησε από την εταιρία "Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών ΑΕ" τη χορήγηση αντιγράφου της κατασκευαστικής σύμβασης μεταξύ της εταιρίας και της κατασκευάστριας κοινοπραξίας με επικεφαλής τη "Χόχτιφ", ο γενικός της διευθυντής Z. Schill, απάντησε, ούτε λίγο - ούτε πολύ, πως "δεν μπορούμε να σας χορηγήσουμε τα έγγραφα που μας έχετε ζητήσει, λόγω του ότι η Σύμβαση Κατασκευής είναι ιδιωτικού δικαίου"!

"Τα ερωτήματα - τονίζει ο Σύλλογος - προκύπτουν αυτόματα:

1. Η εταιρία "Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών ΑΕ" τίνος τα συμφέροντα, άραγε, υπηρετεί και τίνος τα χρήματα διαχειρίζεται; Μήπως του Ελληνα φορολογούμενου ή τριτοκοσμικού πολίτη;

2. Η διαφάνεια που υπόσχεται και πρέπει να υπηρετεί κάθε ευνομούμενη πολιτεία πού είναι;

3. Μήπως πρέπει να δεχτούμε ως πραγματικότητα τις αρνητικές επισημάνσεις για τα διαλαμβανόμενα στο σχετικό έργο, οι οποίες περιλαμβάνονται σε δημοσιεύματα, επερωτήσεις, υπομνήματα κλπ.;

Είμαστε υποχρεωμένοι με βάση τα παραπάνω να Απαιτήσουμε Διαφάνεια".

Για το μετρό Θεσσαλονίκης, ο Σύλλογος καλεί το ΥΠΕΧΩΔΕ να μην υπογράψει τη σύμβαση με τον ξένο όμιλο (γαλλικό), διότι αυτός δεν τηρεί τη δέσμευσή του - με βάση, μάλιστα, την οποία αξιολογήθηκε - για τη συμμετοχή τεσσάρων ελληνικών κατασκευαστικών εταιριών.

Τέλος, ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών περιλαμβάνει στην επιστολή του τις εξής προτάσεις:

  • Να καθιερωθεί η πλήρης διαφάνεια στα δημόσια έργα, με στόχο την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος, από όλους τους φορείς που διαχειρίζονται χρήματα του Ελληνα φορολογούμενου για την εκτέλεση των έργων αυτών.
  • Ολες οι κρατικές υπηρεσίες να απαιτούν την πλήρη τήρηση των δεσμεύσεων από τις ξένες επιχειρήσεις.
  • Το υπουργείο Εξωτερικών να στελεχώσει τις πρεσβείες των χωρών, στις οποίες δραστηριοποιούνται ελληνικές τεχνικές εταιρίες, με τεχνικό ακόλουθο, που θα επιδιώκει να διασφαλίζει τα σχετικά ελληνικά συμφέροντα, ώστε να μην παρατηρηθούν τα αρνητικά φαινόμενα του παρελθόντος που είχαν ως αποτέλεσμα την οικονομική καταστροφή αρκετών σημαντικών κατασκευαστικών εταιριών".
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ
Νέοι κυβερνητικοί σχεδιασμοί για την ιδιωτικοποίηση

Οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης, για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση και των δημοσίων έργων, δε σταματούν στη διενέργεια όλων των μεγάλων ή ακόμη και των σχετικά μεγάλων έργων, με το σύστημα της ληστρικής αυτοχρηματοδότησης - συγχρηματοδότησης. Ηδη, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εκπονεί μελέτες και ψάχνει νομική φόρμουλα για την εισαγωγή των Ανωνύμων Εταιριών, που διαχειρίζονται τα μεγάλα έργα στο Χρηματιστήριο. Σύμφωνα με τα σενάρια αυτά, στο Χρηματιστήριο, δηλαδή στην ιδιωτικοποίηση, προβλέπεται να περάσουν ακόμη και οι Ανώνυμες Εταιρίες, στις οποίες μοναδικός μέτοχος είναι σήμερα το ελληνικό δημόσιο, όπως η "Αττικό Μετρό ΑΕ",η "Εγνατία ΑΕ" κ. ά.

Το αποτέλεσμα, βέβαια, για τους χρήστες των έργων αυτών και γενικότερα για τον ελληνικό λαό, αυτής της πολιτικής θα είναι πολλαπλά δυσμενές, καθώς θα κληθούν να πληρώνουν ακόμη πιο ακριβά τέλη (διόδια, εισιτήρια κλπ.), αφού στο κόστος τους θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται και τα κέρδη των "επενδυτών". Ταυτόχρονα, το πέρασμα των εταιριών αυτών στο Χρηματιστήριο θα διευκολύνει την κυβέρνηση να εφαρμόσει γενικότερα σχέδια ιδιωτικοποίησης διαφόρων τομέων, όπως για παράδειγμα των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, κάτι που προδιαγράφει και το περιβόητο νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών. Επιπλέον η κυβέρνηση - και με πρόσχημα ότι η χρηματοδότηση για την κατασκευή μεγάλων έργων στο μέλλον θα είναι δυσκολότερη - διερευνά την έκδοση"προμετόχων" ακόμη και για τα δημόσια έργα και ειδικότερα για τα έργα, που θα γίνουν για την εξυπηρέτηση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται η έκδοση έντοκων τίτλων, οι οποίοι θα πωλούνται σε ιδιώτες και στη συνέχεια θα μπορούν να μετατραπούν σε μετοχές των έργων.Εργα, που, σύμφωνα με τους εμπνευστές του, θα μπορούσαν να ενταχτούν στο σενάριο αυτό δεν είναι μόνο τα Ολυμπιακά έργα, όπως το Ολυμπιακό Χωριό, ο Ιππόδρομος κ. ά., αλλά και τμήματα μεγάλων οδικών έργων, που μέχρι τώρα δεν έχουν εξασφαλίσει άλλου τύπου χρηματοδότηση.

Ολα αυτά τα εγχειρήματα έρχονται σε πλήρη συμφωνία, με την ανάθεση της πλήρους διαχείρισης των δημοσίων έργων σε χρηματοπιστωτικούς κολοσσούς, όπως έγραψε πρόσφατα ο "Ρ". Βασίζονται δε στην ίδια λογική της κυβέρνησης, σύμφωνα με την οποία κανένα δημόσιο έργο δε θα κατασκευάζεται πλέον για την εξυπηρέτηση κοινωφελών σκοπών, αλλά με αποκλειστικό γνώμονα το ιδιωτικό κέρδος και συμφέρον...

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αγριεύει ο καβγάς για το μετρό

Ο καβγάς για το "μεγάλο φαγοπότι" σχετικά με την κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο η κυβέρνηση ετοιμάζεται να αναθέσει στο γαλλικό όμιλο "Μπουγίγκ", έχει ανάψει για τα καλά.

Το νέο επεισόδιο στο σίριαλ της κόντρας μεταξύ του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη και του προέδρου της "Μηχανικής ΑΕ", επικεφαλής του ομίλου "Μακεδονικό Μετρό" που αποκλείστηκε, Πρ. Εμφιετζόγλου, μάλλον θα παιχτεί στα δικαστήρια, μετά από μήνυση που κατέθεσε ο τελευταίος. Η "Μηχανική" ζητά την επανεξέταση της προσφοράς της για την ανάληψη του έργου, υποστηρίζοντας ότι η σύμβαση με τους Γάλλους θα επιβαρύνει το ελληνικό δημόσιο με 220 δισ. δρχ. παραπάνω.

Επίσης, η κοινοπραξία "Μακεδονικό Μετρό", με ανακοίνωσή της, καλεί τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ σε δημόσιο διάλογο, ζητώντας του "να απαντήσει με στοιχεία στις καταγγελίες" και "να σταματήσει να κρύβεται πίσω από "κύκλους του ΥΠΕΧΩΔΕ", οι οποίοι με ψεύδη, συκοφαντίες και ύβρεις προσπαθούν να δικαιολογήσουν την καταλήστευση του ελληνικού δημοσίου".

Επίσης, χαρακτηρίζει ψευδολογία τα υποστηριζόμενα από "κύκλους του ΥΠΕΧΩΔΕ", ότι η κοινοπραξία "Μακεδονικό Μετρό" είναι ανυπόστατη, ότι αδυνατούσε να χρηματοδοτήσει παράλληλα έργα αξίας 15 δισ. δρχ., ότι ο ΦΠΑ θα πληρωνόταν από το ελληνικό δημόσιο και ότι η προσφορά της ήταν ακριβότερη από αυτή των Γάλλων.

Πρέπει να σημειώσουμε - όπως άλλωστε γράφαμε και πρόσφατα - ότι το έργο δημοπρατήθηκε το 1992 με το σύστημα της ληστρικής συγχρηματοδότησης και ότι όποια από τις κοινοπραξίες κι αν το αναλάβει θα ισοδυναμεί με σκάνδαλο. Κι αυτό γιατί όποια κοινοπραξία το αναλάβει, θα συμμετάσχει με ελάχιστα χρήματα στο κόστος, ενώ θα το εκμεταλλεύεται για 20 ολόκληρα χρόνια, διάστημα κατά το οποίο το ελληνικό δημόσιο θα της πληρώνει τεράστια επιδότηση (πάνω από 100%) για κάθε εισιτήριο επιβάτη.

Σε ξενοδοχείο οι 263 Ιρακινοί

Μέσα σε ένα αλιευτικό ξύλινο σκάφος 20 μέτρων και κάτω από απάνθρωπες συνθήκες οι δουλέμποροι είχαν στοιβάξει 263 Κούρδους από το Ιράκ, τους οποίους είχαν παραλάβει από το Ταρτούζ της Συρίας.Οι 263 άνθρωποι, ανάμεσά τους 123 παιδιά από ενός μέχρι 20 ετών, βρίσκονταν κλεισμένοι μέσα σε αυτό το σκάφος επί τέσσερις μέρες! Το αλιευτικό πλοίο ΣΑΝΤΑ ΜΑΡΙΝΑ σημαίας Λιβάνου, με το ανθρώπινο φορτίο, εντοπίστηκε προχτές Τετάρτη στις 12.30 το μεσημέρι στα νότια του Νομού Χανίων και συγκεκριμένα ανοιχτά της θαλάσσιας περιοχής της Παλαιοχώρας από άνδρες του τοπικού Λιμενικού Σταθμού.

Το σκάφος οδηγήθηκε στο λιμάνι της περιοχής, οπότε και συνελήφθησαν τα δύο μέλη του πληρώματος ο πλοίαρχος Μουσταφά Αλ Αμπντούλ Φατά και ο μηχανικός Μοχάμεντ Ελ Χαμσά και οι δύο από τη Συρία. Παράλληλα, τέθηκε σε επιφυλακή το Κέντρο Υγείας Κανδάνου για την παροχή ιατροφαρμακευτικής βοήθειας στους λαθρομετανάστες, των οποίων η κατάσταση ήταν δραματική, αφού στο σκάφος δεν υπήρχε καν νερό. Από τους κατοίκους της περιοχής συγκεντρώθηκαν ρούχα και τρόφιμα. Οι 263 άνθρωποι παρέμειναν στο λιμάνι μέχρι το απόγευμα και από κει μεταφέρθηκαν στο ξενοδοχείο "Ξενία" των Χανίων για διανυκτέρευση. Οι δύο δουλέμποροι οδηγήθηκαν χτες στον εισαγγελέα.

ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΕΣ
Η κυβέρνηση δεν υλοποιεί εξαγγελίες της

Δεν προωθείται η εφαρμογή των εξαγγελιών της κυβέρνησης για το Πυροσβεστικό Σώμα, καταγγέλλει με ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ενωση Υπαλλήλων ΠΣ (ΠΕΥΠΣ).

Συγκεκριμένα, κατηγορεί την κυβέρνηση ότι δεν έχουν μπει ακόμα στην Ακαδημία οι νέοι υπάλληλοι, ενώ ο διαγωνισμός για την πρόσληψη 1.300 υπαλλήλων έχει γίνει από το Φλεβάρη. Ζητά να προκηρυχτεί νέος διαγωνισμός για την πρόσληψη 1.500 ατόμων και να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την προμήθεια νέου εξοπλισμού (οχήματα, αεροπλάνα κλπ.). Η ΠΕΥΠΣ ζητά επίσης να μη συνεχιστεί η λειτουργία των 60 πυροσβεστικών κλιμακίων τους χειμερινούς μήνες γιατί η προσφορά τους θα είναι ανύπαρκτη, θα προκληθούν οικογενειακά προβλήματα στους πυροσβέστες που τα στελεχώνουν και επιπροσθέτως θα καταστρατηγηθεί ο κανονισμός μεταθέσεων. Τέλος, ζητούν να εφαρμοστεί ωράριο εργασίας 37,5 ωρών τη βδομάδα.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ