ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 30 Οχτώβρη 1998
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Νομοσχέδιο - "ταφόπλακα" για τον δημόσιο ΟΣΕ

Συρρίκνωση δραστηριότητας, παραχώρηση του "φιλέτου" σε ιδιώτες απ' ευθείας ή μέσω θυγατρικών, εφαρμογή αντεργατικών μέτρων και υποχρεωτικές μετατάξεις

Νομοσχέδιο - "ταφόπετρα" στο δημόσιο και κοινωνικό ρόλο των ελληνικών σιδηροδρόμων παρουσίασε χτες η κυβέρνηση. Η κεντρική φιλοσοφία του νομοσχεδίου, που αναμένεται να κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή το επόμενο 15ήμερο, είναι η συρρίκνωση του σιδηροδρομικού δικτύου και ο περιορισμός του στον κεντρικό άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, η μείωση του προσωπικού κατά 2.800 άτομα και η "εισβολή" των ιδιωτών στις σιδηροδρομικές δραστηριότητες - "φιλέτο", είτε απευθείας είτε μέσω θυγατρικών εταιριών.

Παρουσιάζοντας χτες ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Τ. Μαντέλης το σχέδιο νόμου υπό τον τίτλο "Ρύθμιση θεμάτων του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας", είπε ότι τα πρώτα θετικά αποτελέσματα από την εφαρμογή των κυβερνητικών μέτρων θα φανούν μετά το 2002 και πρόσθεσε ότι μέχρι τότε πρωταρχικός στόχος είναι η διαρκής συμπίεση των δαπανών και του λειτουργικού κόστους του ΟΣΕ.

Το νομοσχέδιο αποτελείται από 14 άρθρα και σ' αυτό θα ενταχθούν και οι νέοι αντεργατικοί κανονισμοί εργασίας, μέσω των οποίων η κυβέρνηση επιχειρεί την πλήρη ανατροπή των εργασιακών σχέσεων των σιδηροδρομικών. Η πίστωση χρόνου που δίνει η κυβέρνηση στους εργαζόμενους για να διατυπώσουν τις παρατηρήσεις τους είναι το 15ήμερο και στη συνέχεια θα προωθήσει το νομοσχέδιο στη Βουλή, υπό τον ωμό εκβιασμό ότι αν δεν παράσχουν τη συναίνεσή τους στις ειλημμένες κυβερνητικές αποφάσεις, είναι διατεθειμένη να επιβάλει με νόμο ακόμα πιο "σκληρούς" κανονισμούς εργασίας!

Θυγατρικές και ιδιώτες

Στο πρώτο άρθρο του σχεδίου νόμου, που προσδιορίζει το σκοπό του ΟΣΕ, μεταξύ άλλων ορίζεται ότι:

  • Ο ΟΣΕ είναι ο αποκλειστικός διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής της χώρας όσον αφορά και τη λειτουργία και τη συντήρησή της, καθώς και για τη χορήγηση δικαιωμάτων χρήσης της.
  • Για την εκπλήρωση των σκοπών του δύναται να ιδρύει θυγατρικές εταιρίες οποιασδήποτε μορφής ή να συμμετέχει σε εταιρίες ή κοινοπραξίες με αντικείμενο τις σιδηροδρομικές δραστηριότητες. Σ' αυτές δύναται να εκχωρεί όλο ή μέρος των δραστηριοτήτων του.
  • Εχει το δικαίωμα να εκχωρεί, να αναθέτει την εκτέλεση έργων ή την παροχή υπηρεσιών, όλων ή ορισμένων σε οποιονδήποτε τρίτο.
  • Στο πλαίσιο της επιχειρηματικής του δράσης, μπορεί να ασκεί σιδηροδρομικές δραστηριότητες στο εσωτερικό ή το εξωτερικό, είτε για δικό του λογαριασμό είτε για λογαριασμό τρίτων.

Επί της ουσίας δηλαδή, από το πρώτο άρθρο ξεκαθαρίζεται ότι το κράτος αναλαμβάνει το τεράστιο κόστος που απαιτεί η υποδομή (έργα, συντήρηση γραμμής κλπ.) με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους Ελληνες φορολογούμενους, ενώ παράλληλα ανοίγει ο δρόμος στους ιδιώτες να δρομολογούν δικά τους τρένα για την εκτέλεση σιδηροδρομικού έργου. Είναι αξιοσημείωτο, επίσης, ότι στο άρθρο 3 προβλέπεται πως η σιδηροδρομική υποδομή της χώρας καθορίζεται με απόφαση του υπουργού Μεταφορών - Επικοινωνιών, μετά από σχετική πρόταση του ΟΣΕ. Είναι προφανές ότι η πρόβλεψη αυτή έγινε, με δεδομένη την απόφαση της κυβέρνησης να περιορίσει το σιδηροδρομικό δίκτυο μόνο στον κεντρικό άξονα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη.

Εκχώρηση και κλείσιμο γραμμών

Στο άρθρο 5 ορίζεται ότι ο ΟΣΕ οφείλει να καταστήσει την εκμετάλλευση των υπηρεσιών μεταφορών αυτοδύναμη και οικονομικά βιώσιμη, ώστε να εξαλειφθεί η ανάγκη χρηματοδότησης των ελλειμμάτων εκμετάλλευσης από το Δημόσιο, ενώ στο άρθρο 9 προβλέπεται ότι ο ΟΣΕ και οι εταιρίες που θα ιδρυθούν "έχουν το δικαίωμα να διακόπτουν ή να παύουν την εξυπηρέτηση ζημιογόνων υπηρεσιών". Απαντώντας σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων για τα θέματα αυτά, ο Τ. Μαντέλης ξεκαθάρισε ότι το κράτος θα καλύπτει μόνο για τα επόμενα πέντε χρόνια τα ελλείμματα που προβλέπονται στο "επιχειρησιακό σχέδιο" και τίποτα άλλο, ενώ σκόπιμα απέφυγε ν' απαντήσει ευθέως αν είναι στην πρόθεση της κυβέρνησης να κλείσει τις μη κερδοφόρες γραμμές. "Δε θέλουμε το κλείσιμο γραμμών" περιορίστηκε να πει ο υπουργός, αλλά δεν είχε πρόβλημα να προαναγγείλει την εκχώρηση των τουριστικών γραμμών (οδοντωτός Καλαβρύτων, τρενάκι Πηλίου, γραμμή Νέστου) στην "τουριστική βιομηχανία".

Οσον αφορά τα οικονομικά του ΟΣΕ, στο άρθρο 10 προβλέπεται η λογιστική τακτοποίηση του ελλείμματος του Οργανισμού, ύψους 550 δισεκατομμυρίων δραχμών, αλλά διαιωνίζεται το καθεστώς των ασύμφορων δανεισμών των ελληνικών σιδηροδρόμων με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, όταν τα ελλείμματα "για δημοσιολογικούς λόγους δεν καλύπτονται εξ ολοκλήρου με επιχορήγηση του κρατικού προϋπολογισμού".

Υποχρεωτικές μετατάξεις

Στο άρθρο 10, που αφορά τη μεταφορά προσωπικού του ΟΣΕ σε άλλους φορείς, ανάμεσα στα άλλα, προβλέπεται ότι:

  • Το πλεονάζον προσωπικό μεταφέρεται σε υπηρεσίες υπουργείων, περιλαμβανομένων και των αυτοτελών ή ανεξάρτητων υπηρεσιών ή αρχών, περιφερειών, ΝΠΔΔ και ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού, καθώς και στους υπόλοιπους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
  • Ο καθορισμός του πλεονάζοντος προσωπικού κατά κλάδο και ειδικότητα θα γίνει από το ΔΣ του ΟΣΕ. Θα καταρτιστεί για το λόγο αυτό ονομαστικός πίνακας και βάσει αυτού θα κληθούν οι υπό μετάταξη εργαζόμενοι να δηλώσουν εγγράφως μέσα σε 30 μέρες πέντε κλάδους που επιθυμούν να μεταταγούν.
  • Αν δεν υπάρχει δυνατότητα μετάταξης σύμφωνα με τη δηλωθείσα προτίμηση ή δεν υπάρξει δήλωση προτίμησης, το νομοσχέδιο προβλέπει υποχρεωτικές μετατάξεις όπου υπάρχουν ανάγκες.
  • Το προσωπικό που μεταφέρεται υποχρεούται να εμφανιστεί για ανάληψη καθηκόντων στη νέα υπηρεσία του μέσα σε 20 μέρες. Η βεβαίωση μη εμφάνισης αποτελεί λόγο "αυτοδίκαιης απόλυσης ή μονομερούς, εκ μέρους των εργαζομένων, καταγγελίας της συμβάσεως χωρίς οποιαδήποτε αποζημίωση".

Σημειώνεται ότι το "επιχειρηματικό σχέδιο" του ΟΣΕ προβλέπει μείωση του προσωπικού κατά 2.800 άτομα μέσα στην ερχόμενη 4ετία. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση χτες ο υπουργός Μεταφορών, για καθησυχαστικούς λόγους, έσπευσε να διευκρινίσει ότι στον αριθμό αυτό συμπεριλαμβάνονται και όσοι αποχωρήσουν με κανονική σύνταξη.

Βρήκαν "λύση" για το ΤΑΠ - ΟΤΕ

Ολοκληρώνονται σήμερα οι διαδικασίες εκποίησης ενός ακόμα 10% του ΟΤΕ στην εγχώρια και διεθνή χρηματιστηριακή αγορά, ενώ την ίδια ώρα οι απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων με ευθύνη της πλειοψηφίας της ΟΜΕ - ΟΤΕ οδηγούνται σε εκτόνωση. Στην κατεύθυνση αυτή, όπως άλλωστε είχε διαφανεί από μέρες, η κυβέρνηση και η ΠΑΣΚΕ στην ΟΜΕ - ΟΤΕ θα κάνουν χρήση του προκατασκευασμένου συμβιβασμού που "πετυχαίνουν" στο ζήτημα του ασφαλιστικού, - ήταν ένα από τα αιτήματα της απεργίας - ενώ για το μισθολόγιο οι συζητήσεις θ' αρχίσουν την επόμενη βδομάδα. Οσο για το κυρίαρχο ζήτημα της ιδιωτικοποίησης, αυτό μπαίνει για τα καλά στο "χρονοντούλαπο της ιστορίας" του ΟΤΕ.

Υστερα από σύσκεψη των συναρμόδιων υπουργών, Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, καθώς και εκπροσώπων του ΟΤΕ, η "λύση" που προκρίνεται για το ΤΑΠ - ΟΤΕ είναι η δημιουργία χρηματοοικονομικού φορέα, που θα διαχειρίζεται τα αποθεματικά - 175 δισ. περίπου - του Ταμείου Αρωγής, κεφαλαίων του δημοσίου και των εισφορών του ΤΑΠ - ΟΤΕ. Εναντι αυτής της "λύσης", που στην ουσία παραδίδει τα αποθεματικά του Ταμείου Αρωγής στα χέρια της κυβέρνησης, η τελευταία θ' αναλάβει για την τριετία 1998-2000 την κάλυψη των ελλειμμάτων του ΤΑΠ - ΟΤΕ.

Η πρόταση της κυβέρνησης προς τους εργαζόμενους του ΟΤΕ, ανεξάρτητα από την τελική της τύχη, είναι όχι μόνο ετεροβαρής σε βάρος των συμφερόντων των εργαζομένων, αλλά και σε καμιά περίπτωση δεν πρόκειται ν' αντιμετωπίσει τη ρίζα του συνταξιοδοτικού προβλήματος, που - όπως αναγνωρίζεται απ' όλους -είναι η ραγδαία μείωση των εργαζομένων στον ΟΤΕ, η αρνητική πορεία στη σχέση ανάμεσα σε εργαζόμενους και συνταξιούχους και η εν λευκώ διαχείριση των κεφαλαίων των ταμείων από την κυβέρνηση. Ετσι η κυβέρνηση έναντι προσωρινών ανταλλαγμάτων - τριετής κάλυψη ελλειμμάτων - που έτσι και αλλιώς αποτελεί συνταγματική της υποχρέωση, απαιτεί από τους εργαζόμενους να της παραδώσουν τα κλειδιά του επικουρικού τους ταμείου, που είναι δικό τους δημιούργημα. Παράλληλα οι κύριες αιτίες, που προκαλούν το ασφαλιστικό πρόβλημα των εργαζομένων στον ΟΤΕ, παραμένουν ανέπαφες. Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως η "λύση" για τη χρησιμοποίηση των αποθεματικών του Ταμείου Αρωγής, που επιδιώκει η κυβέρνηση για ν' αντιμετωπιστούν τα ελλείμματα του ΤΑΠ - ΟΤΕ για την επόμενη δεκαπενταετία, παρουσιάζει "προβλήματα" και από μια άλλη σκοπιά που αποκρύπτεται. Και αυτό γιατί, ενώ σήμερα το Ταμείο Αρωγής παρουσιάζει πλεόνασμα, σύμφωνα με αναλογιστικές μελέτες του ΟΤΕ, σε μερικά χρόνια και αυτό με τη σειρά του θα παρουσιάσει έλλειμμα.

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
Απεργία για να μην περάσει η διάλυση

Αρχισε από τις 6 τα ξημερώματα η 48ωρη απεργία των εργαζομένων στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), ενώ εντός της ημέρας αναμένεται να κοινοποιηθεί η απόφαση του δικαστηρίου, στο οποίο προσέφυγε - κατά την πάγια τακτική της - η διοίκηση της υπηρεσίας, με αίτημα να κηρυχτεί παράνομη και καταχρηστική η απεργιακή κινητοποίηση.

Τη 48ωρη απεργία, που κανονικά λήγει αύριο τα ξημερώματα, κήρυξε η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ), καταγγέλλοντας ότι η κυβέρνηση παρά τις υποσχέσεις της για την έναρξη διαλόγου με τους εργαζόμενους, όσον αφορά την αλλαγή του νομικού καθεστώτος της ΥΠΑ, μεθοδεύει"ερήμην τους" τη διάλυση της υπηρεσίας και το ξεπούλημα των κερδοφόρων δραστηριοτήτων της στους ιδιώτες. Στο εξώδικο που απέστειλε στον υπουργό Μεταφορών - Επικοινωνιών από την προηγούμενη βδομάδα η ΟΣΥΠΑ, τον κατηγορεί για πλήρη αναξιοπιστία και για μεθοδεύσεις διάλυσης της ΥΠΑ σε ανώνυμες εταιρίες και κατάργησης του μεγαλύτερου αριθμού των οργανικών θέσεων, με αυτόματη λύση της υπαλληλικής σχέσης 2.500 εργαζομένων.

Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου χτες ο υπουργός Μεταφορών Τ. Μαντέλης,είπε ότι ο διάλογος γίνεται επί συγκεκριμένων προτάσεων, υποστηρίζοντας ότι ακόμα δεν είναι έτοιμη η ολοκληρωμένη πρόταση της διοίκησης της ΥΠΑ για την αλλαγή του νομικού καθεστώτος της υπηρεσίας. Δεν παρέλειψε ν' αφήσει αιχμές κατά της ΟΣΥΠΑ, λέγοντας ότι πριν την κήρυξη της απεργίας, ο ίδιος αποδέχτηκε την πρόταση των εκπροσώπων της ομοσπονδίας για συνάντηση την ερχόμενη βδομάδα.

Να σημειωθεί ότι μπροστά σ' αυτές τις εξελίξεις, οι συνδικαλιστές της ΕΣΚ(υποστηρίζεται από την ΕΣΑΚ), πρότειναν χτες να ζητηθεί η κάλυψη της ΑΔΕΔΥ σε περίπτωση που κηρυχτεί από το δικαστήριο παράνομη και καταχρηστική η 48ωρη απεργία και αν δεν το πράξει να καταγγελθεί, ενώ παράλληλα να κηρυχτεί στάση εργασίας και να διοργανωθεί συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Μεταφορών, για να εκφράσουν οι εργαζόμενοι την κατηγορηματική τους αντίθεση στα κυβερνητικά σχέδια και να αξιώσουν τη δέσμευση του υπουργού ότι δε θα αλλάξει η νομική μορφή της ΥΠΑ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ