ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 3 Ιούλη 1999
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Στους 11.613 οι αποτυχόντες της Α' Λυκείου

Αυτοδιαψεύδεται η κυβέρνηση με δικά της στοιχεία

Θορυβημένη από την αγανάκτηση που προκάλεσε η προσπάθεια της κυβέρνησης με τα "μαγειρεμένα" στοιχεία για να υποβαθμίσει το ζήτημα των χιλιάδων μαθητών που δεν προάγονται και η δήλωση ότι δε θα επανέλθει ο θεσμός των μετεξεταστέων, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας χτες εξέδωσε νέα, πλήρη στοιχεία, που ανεβάζουν το ποσοστό αποτυχόντων από 12,81% (όπως προέκυπτε από στοιχεία 50 από τις 58 Διευθύνσεις Δυτεροβάθμιας Εκπαίδευσης), σε 13,39%,δηλαδή 11.613 μαθητές στο σύνολο 86.704 μαθητών της Α Λυκείου. Το υπουργείο Παιδείας πάντως τονίζει σε ανακοίνωσή του ότι δεν υπήρχε "καμία από μέρους του υπουργείου διάθεση για απόκρυψη στοιχείων". Στο "θόρυβο" που έχει ξεσπάσει σχετικά με το θέμα, επιχείρησε να απαντήσει χτες και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημ. Ρέππας, που υπεραμύνθηκε της "μεταρρύθμισης", λέγοντας ότι δεν είναι "σύστημα - καρμανιόλα" και ότι ο θόρυβος που έχει ξεσπάσει κρύβει σκοπιμότητες.

Είναι πάντως χαρακτηριστικό για το παιχνίδι εντυπώσεων, στο οποίο επιδίδεται το υπουργείο Παιδείας, το γεγονός ότι το ποσοστό που έδωσε δεν απέχει ούτε καν μία ποσοστιαία μονάδα από το ποσοστό του 14% που είχε δώσει η ΟΛΜΕ, το οποίο είχε σπεύσει να αμφισβητήσει. Οι περιοχές που έλειπαν από τον πίνακα που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας κατά την προχτεσινή συνέντευξη Τύπου του υπουργού, είναι οι εξής: Γ Αθήνας όπου από 4.379 συμμετέχοντες, οι 605 είναι αποτυχόντες (13,82%), Πειραιάς σε 4.473 συμμετέχοντες, οι 749 είναι αποτυχόντες (16,74%), Αρτα από 650, οι 94 (14,46%), Δράμα από 761, οι 130 (17,08%), Ηράκλειο από 2.676, οι 446 (16,66%), Κυκλάδες από 776, οι 161 (20,74%), Ρέθυμνο από τους 665, οι 145 (21,8%), Φθιώτιδα από 1.380, οι 137 (9,92%).

Στο θέμα αναφέρθηκε χτες και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημ. Ρέππας, ο οποίος υπεραμύνθηκε της μεταρρύθμισης, λέγοντας ότι "ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος, ανταποκρίνεται στις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας", παρά το γεγονός ότι οι ίδιοι οι μαθητές έχουν απορρίψει με τους αγώνες τους το νέο σύστημα. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος χαρακτήρισε ως "αδικαιολόγητο" το "θόρυβο ο οποίος προκαλείται" και έκανε λόγο για "σκοπιμότητες". "Δεν είναι σύστημα - "καρμανιόλα", όπως κάποιοι ισχυρίζονται, πολύ περισσότερο αν συγκριθεί με το εξεταστικό σύστημα που ίσχυε την προηγούμενη περίοδο", είπε προκλητικά.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Συνεχίζονται σήμερα με Χημεία και Αρχαία Ελληνικά

Χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα διαγωνίστηκαν χτες, δεύτερη μέρα των Γενικών Εξετάσεων, οι υποψήφιοι της 4ης Δέσμης στην Εκθεση και οι απόφοιτοι των τμημάτων ειδικότητας των ΤΕΛ στα Μαθηματικά. Σήμερα, οι υποψήφιοι της Α και της Β Δέσμης διαγωνίζονται στη Χημεία και της Γ Δέσμης στα Αρχαία Ελληνικά.Οι απόφοιτοι των τμημάτων ειδικότητας των ΤΕΛ διαγωνίζονται τη Δευτέρα στην Πολιτική Οικονομία, στα Εφαρμοσμένα Ηλεκτρονικά και την Αντοχή Υλικών.

Χτες, προσήλθαν για εξέταση 44.166 υποψήφιοι, σε σύνολο 50.860 που είχαν συμπληρώσει μηχανογραφικό δελτίο. Το ποσοστό της αποχής κυμάνθηκε στο 13.16% έναντι 12.36% που ήταν πέρσι. Μεγαλύτερη ήταν η αποχή υποψηφίων των ΤΕΛ που διαγωνίστηκαν στα Μαθηματικά. Από τους 28.818 που είχαν δηλώσει συμμετοχή στις εξετάσεις, προσήλθαν οι 23.907 και η αποχή κυμάνθηκε στο 17.04%.

Υπενθυμίζεται ότι οι εξετάσεις στα μαθήματα γενικής αξιολόγησης ολοκληρώνονται στις 9 Ιούλη με Μαθηματικά για την 4η Δέσμη και την Πέμπτη 8 Ιούλη για τους αποφοίτους των ΤΕΛ. Ακολουθεί η εξέταση στα ειδικά μαθήματα.Το θέμα της Εκθεσης στο οποίο διαγωνίστηκαν χτες οι υποψήφιοι της Δ Δέσμης είναι το εξής:

"1. Οι άνθρωποι έχουν δικαίωμα στο παρελθόν τους, ακριβώς όπως έχουν δικαίωμα και να το απαρνούνται. Η ιστορία είναι ένας από τους πολλούς τρόπους για την ανάκληση αυτού του παρελθόντος και τη δημιουργία μιας πολιτισμικής ταυτότητας. Είναι επίσης ο δρόμος που οδηγεί στις εμπειρίες και τον πλούτο του παρελθόντος άλλων πολιτισμών. Η ιστορία είναι η επιστήμη που ενδιαφέρεται για την ανάπτυξη μιας κριτικής προσέγγισης στην πληροφόρηση και την ελεγχόμενη φαντασία.

2. Η ιστορία διαδραματίζει, επίσης, κεντρικό πολιτικό ρόλο στη σημερινή Ευρώπη. Μπορεί να συμβάλει στη μεγαλύτερη κατανόηση, ανοχή και εμπιστοσύνη μεταξύ των ατόμων και μεταξύ των λαών της Ευρώπης, μπορεί όμως και να γίνει αιτία διαιρέσεων, βίας και μισαλλοδοξίας". (Συμβούλιο της Ευρώπης, Τακτική συνεδριακή περίοδος 1996, Οδηγία 1283).

Να αναλύσετε την πολλαπλή χρησιμότητα της ιστορικής γνώσης στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα, με βάση το κείμενο της οδηγίας.

Κάτω από ποιες συνθήκες η ιστορία "μπορεί να γίνει αιτία διαιρέσεων, βίας και μισαλλοδοξίας";

Πώς νομίζετε ότι εσείς, η νέα γενιά πολιτών, μπορείτε να αξιοποιήσετε θετικά τις ιστορικές σας γνώσεις;

Ερείπια Εκπαιδευτικού Μονολόγου

Τρία στοιχεία που έδωσε ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας σε συνέντευξη Τύπου (1.7.99) νομίζω ότι επιτρέπουν κάποια συμπεράσματα για την ουσία της προωθούμενης εκπαιδευτικής πολιτικής. Συγκεκριμένα:

- Αφού το ποσοστό απορριπτομένων ήταν περίπου 11.9 κατά την περίοδο 1981 - 95, γιατί τόσος θόρυβος τώρα που το ποσοστό αυτό αυξήθηκε "μόλις 0.9%" (τα μετέπειτα αποτελέσματα όμως ανέβασαν ήδη το ποσοστό στο 13.39%)

- Μαθητής με βαθμούς: 12 στα αρχαία ελληνικά, 13 στα νέα ελληνικά και 5 στα μαθηματικά έμενε στάσιμος με το προηγούμενο σύστημα, ενώ με το σημερινό προάγεται(μέσος όρος 10)! Ρήτρα ευεργετική!

- Αλλος μαθητής, με 7 μαθήματα κάτω από τη βαθμολογική βάση αλλά με περίσσεια μονάδων στην ιστορία και τα θρησκευτικά τώρα προάγεται, ενώ με το προηγούμενο σύστημα κρινόταν "απορριπτέος", χωρίς συζήτηση.

Γιατί λοιπόν τόσες αβάσιμες διαμαρτυρίες;

Ακολουθούν μερικές απορίες από έναν εκπαιδευτικό, που δοκίμασε δυο φορές προσωπικά να πείσει την πολιτική ηγεσία για την ανάγκη πραγματικού δημόσιου διαλόγου (3) και πολύ περισσότερες φορές διαμέσου δημοσιευμάτων (4).

Πρώτη απορία: Δε σας ανησυχεί το ότι αυξήθηκε ο αριθμός των νέων - από τους εναπομείναντες μαθητές της Α Λυκείου - που η μεταρρύθμιση τους χαρακτηρίζει απορρίμματα παιδείας; Αν είχαμε αύξηση του τιμαρίθμου;

Δεύτερη απορία: Μπορείτε να φανταστείτε πόσο θα ήταν το ποσοστό "απορριμμάτων", αν εφαρμοζόταν φέτος το αυστηρό κριτήριο προαγωγής που ίσχυε πέρυσι; Ισως το ποσοστό να έφθανε στους 30%. Είναι έκδηλη η πτώση των πραγματικών επιδόσεων των μαθητών. Αυτό δε σας ανησυχεί; (5)

Τρίτη απορία: Οι μαθητές με βαθμολογικές επιδόσεις όπως αυτές που επικαλεστήκατε ως δείγματα (και μυριάδες άλλοι με παραπλήσια βαθμολογική εικόνα) μπορείτε να φανταστείτε με πόσο καμάρι θα παρουσιάζουν στους γονείς και φίλους τους τίτλους τους; Με πόση περηφάνια θα επικαλούνται τις επιδόσεις τους στο μέλλον; Με πόση αυτοπεποίθηση θα εμφανίζονται αργότερα για άλλες σπουδές ή αναζήτηση εργασίας; Με πόση ευγνωμοσύνη θα θυμούνται το σχολείο τους;

Τέταρτη απορία: Με την εικόνα που εσείς παρουσιάσατε μπορείτε να διακρίνετε πού πήγε η "ενισχυτική διδασκαλία"; Πόσο κόστισε;

Πέμπτη Απορία: Είναι άραγε η Εκπαίδευση ζήτημα εξετάσεων, βαθμών και ποσοστολογίας ή πρώτα είναι θέμα ποιότητας προγραμμάτων, βιβλίων (2), διδασκαλίας, προσδοκιών, που η ώριμη γενιά υποβάλλει και εκτρέφει στους νέους μαζί με τη στοργή της ίδια για όλους;

Εκτη Απορία: Μια από τις συνέπειές της είναι ότι δεν υπάρχει πια στη Γενική Παιδεία το μάθημα της Ψυχολογίας (βήμα προς αυτογνωσία των νέων) ούτε της Λογικής - Φιλοσοφίας (μέσο για την εννοιολογική οργάνωση της σκέψης). Μήπως είναι άλλα τα βάθρα της σοφίας αυτής της περικοπής;

Εβδομη Απορία: Με τα νέα "προγράμματα" έμμεσα αλλά ουσιαστικά καταργείται η διδασκαλία της ιστορίας (6) του 20ού αιώνα στη Γ' Λυκείου. Γιατί; Του αυριανού πολίτη η πολιτική συνείδηση δε χρειάζεται ως πεδίο σπουδής και προάσπισης τα όσα έπραξαν ή έπαθαν οι γονείς και οι παππούδες του, κατά τους Α' και Β' Παγκόσμιους Πολέμους, κατά το Μεσοπόλεμο, την Εθνική Αντίσταση; Συνείδηση χωρίς ουσιώδεις ειδήσεις;

Ογδοη Απορία: Μπορείτε να αναλύσετε για τη γνώμη των ιθαγενών, ποιο το περιεχόμενο της ειδικής πρόνοιας ότι στη "δοκιμασία δεξιοτήτων" έχουν δικαίωμα να μετέχουν "οι κάτοχοι Απολυτηρίου ξένων λυκείων που εδρεύουν στην Ελλάδα ή το εξωτερικό;" (7) Ποιοι είναι; Ποια τα σχολεία αυτά; Γιατί θα 'ρθουν σε μας για πιστοποίηση των δεξιοτήτων όντας "κάτοχοι Απολυτηρίου..;".Με Απολυτήριο αποκτημένο σε άλλο περιβάλλον, ευνοϊκό, θα ανταγωνίζονται οι "κάτοχοί" του προς τους πολλούς τραυματίες του δικούς μας Ενιαίου Λυκείου και εξεταστικού Λαβύρινθου; Η ρύθμιση θυμίζει προνόμια που νομίζαμε ότι καταργήθηκαν το 1780 από τη Γαλλική Επανάσταση. Οι απορίες είναι υποδειγματικές πολλαπλάσιων άλλων που δε χωρούν εδώ.

Απορος πολίτης

Φ. Κ. Βώρος Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Σημειώσεις:

1. Τον όρο ερείπια μπορείτε να τον συνδέσετε σεις με όποια πτυχή της εκπαιδευτικής πραγματικότητας νομίζετε ότι αρμόζει, αν σας πείθουν οι αναλύσεις - απορίες που ακολουθούν.

2. Για την ποιότητα μερικών από τα νέα βιβλία έχουν καταχωριστεί ενυπόγραφα άρθρα στα περιοδικά: "Νέα Παιδεία" (τεύχη 89, 90) και "Εκπαιδευτικά" (49 - 50), (51 - 52).

3. Σε συνεδρίαση του Παιδαγ. Ινστιτούτου (28/3/1997) και σε δημόσια εκδήλωση της "Ελληνικής Εταιρείας Δυσλεξίας" (25/11/1998), όπου και η πολιτική ηγεσία σιώπησε για την ουσία της εκπαιδευτικής αρρυθμίας.

4. Ενδεικτικά: "Αναζήτηση Αρχών και Ουσίας Διαλόγου" ("Καθημερινή" 8/1/1999), "Σιωπή των προβάτων, θυσία των αμνών, τραγούδια για την κοινωνία" ("Ριζοσπάστης" 22/6/1999).

5. Και είχε δοθεί "προφορική οδηγία" για επιείκεια στη βαθμολόγηση των γραπτών από τους καθηγητές.

6. Για την εκκρεμότητα αυτή ενημερώθηκε έγκαιρα ο υφυπουργός Παιδείας σε δημόσια συζήτηση στην αίθουσα "Παλλάς" (17/3/1998).

7. Η ρήτρα αυτή περιλαμβάνεται στο επίσημο Φυλλάδιο: "Το Ενιαίο Λύκειο, νομοθετικό πλαίσιο" (σελ. 70) με την υπογραφή της υπεύθυνης ηγεσίας!!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ