ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 29 Γενάρη 2006
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑ
«Παράλυτοι» στο χιόνι...

Ο λαός πληρώνει τις συνέπειες της πολιτικής, που υπηρετεί την εμπορευματοποίηση των κοινωνικών αγαθών και την απελευθέρωση της δράσης του κεφαλαίου

ICON

Γενάρης 2002 (κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ):Εξαιτίας του χιονιά, η χώρα μένει παράλυτη. Εκατοντάδες χωριά βρίσκονται αποκλεισμένα. Ολόκληροι νομοί κηρύσσονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Το οδικό δίκτυο, ακόμη και η Εθνική Οδός από το ύψος της Βαρυμπόμπης, έγινε αδιάβατο. Η ΔΕΗ βυθίζει στο σκοτάδι τη μισή Ελλάδα. Η ΕΥΔΑΠ αφήνει χωρίς νερό τη μισή Αθήνα. Ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος και το αεροδρόμιο Σπάτων υπολειτουργούν. Η «φρέσκια» Αττική Οδός παθαίνει «έμφραγμα» για αρκετές ώρες...

Γενάρης 2006 (κυβέρνηση ΝΔ):Εξαιτίας του χιονιά, εκατοντάδες χωριά παραμένουν αποκλεισμένα. Η Εθνική Οδός στο ύψος των Τεμπών εγκλωβίζει χιλιάδες αυτοκίνητα και κόβει στα δυο την Ελλάδα. Κεφαλονιά - Ιθάκη, πολλά χωριά της Εύβοιας, αλλά και ο Βαρνάβας, δίπλα στο κέντρο της Αθήνας, μένουν για μέρες χωρίς ρεύμα. Οι κερδοσκόποι αλωνίζουν, φτάνοντας την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης στα 70 λεπτά το λίτρο...

* * *

Τι συμβαίνει, λοιπόν, και κάθε φορά είμαστε όλοι θεατές στο ίδιο έργο; Γιατί η χώρα μας παραμένει αθωράκιστη με τον πρώτο χιονιά; Ποια η αιτία, που κάθε φορά τα «σχέδια ετοιμότητας» αποδεικνύονται «χάρτινα» μόνο;

Το βασικό συμπέρασμα για όσα ζούμε κάθε φορά συμπυκνώνεται από την πρώτη κιόλας παράγραφο της ανακοίνωσης του γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, της περασμένης Τετάρτης: «Οι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι, τα φτωχά λαϊκά στρώματα δεν κινδυνεύουν από μια φυσιολογική κακοκαιρία, αλλά από τις συνέπειες της πολιτικής, που υπηρετεί την εμπορευματοποίηση των κοινωνικών αγαθών και την απελευθέρωση της δράσης του κεφαλαίου. Από την έλλειψη επαρκών υποδομών για την προστασία της ζωής και της ασφάλειας».

Ολα για τους μεγαλοεργολάβους

Ας δούμε, λοιπόν, ορισμένα παραδείγματα:

Η Εθνική Οδός έπαθε «έμφραγμα» στο ύψος της Κοιλάδας των Τεμπών, ένα τμήμα ανεπαρκέστατο, που έχει αποκληθεί «λαιμητόμος», εξαιτίας των πολύνεκρων δυστυχημάτων που προκαλεί με μεγάλη συχνότητα. Πρόκειται για ένα οδικό τμήμα, που, επί δεκαετίες, οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ αρνούνται να αναβαθμίσουν, πριμοδοτώντας τώρα την κατασκευή του με τη μέθοδο της «σύμβασης παραχώρησης». Μια μέθοδο, που θα επιφέρει την επιβολή πανάκριβων διοδίων για το λαό και παχυλή κερδοφορία στους μεγαλοεργολάβους και μεγαλοτραπεζίτες.

Οι δρόμοι - ακόμη και το εθνικό δίκτυο - κάθε φορά που χιονίζει ή βρέχει, καθίστανται αδιάβατοι και εξαιτίας ελλιπούς συντήρησης. Οπως είναι γνωστό, το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) με νόμο έχει μεταβληθεί σε Ανώνυμη Εταιρία και έχει εξελιχτεί σε έναν απόλυτο μηχανισμό είσπραξης διοδίων, ενώ ελάχιστα από τα έσοδά του πάνε για τη συντήρηση των δρόμων. Αλλωστε, όταν αρχίσουν να υπογράφονται οι «συμβάσεις παραχώρησης» για την κατασκευή τμημάτων των οδικών αξόνων, όλα αυτά τα λεφτά θα διατεθούν στους μεγαλοεργολάβους...

Μήπως, όμως, το κράτος διαθέτει στοιχειώδη εξοπλισμό για περιπτώσεις εκτάκτων καταστάσεων; Υπάρχει πλήρης αποψίλωση των αρμόδιων υπηρεσιών συντήρησης των οδικών αξόνων (ΔΕΚΕ) από κατάλληλα μηχανήματα, στο πλαίσιο της «γαλαζοπράσινης» πολιτικής του «λιγότερου κράτους». Ετσι, κάθε φορά, οι αποχιονισμοί κρέμονται από τις διαθέσεις των ιδιωτών εργολάβων, που διαθέτουν τα μηχανήματά τους - με το αζημίωτο, βέβαια...

Η απελευθέρωση

Τα ερωτήματα σχετικά με τα προβλήματα ηλεκτροδότησης, που προκλήθηκαν σε διάφορες περιοχές της χώρας κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας, αλλά και την ανταπόκριση της ΔΕΗ, έχουν απαντηθεί, πριν ακόμη εκδηλωθούν οι συγκεκριμένες βλάβες. Το χαρακτηριστικό παράδειγμα της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης, όπου πράγματι τα καιρικά φαινόμενα ήταν σφοδρά, λειτουργεί μάλλον σε βάρος της ΔΕΗ και ειδικά στις εκάστοτε επιλογές για την ανάπτυξη και συντήρηση του δικτύου.

Είναι αναμφίβολο ότι, σε πολιτικό επίπεδο, η προετοιμασία του «εδάφους» για την έλευση των ιδιωτών παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας, σε συνδυασμό με την εισαγωγή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων για τη λειτουργία της ΔΕΗ, είναι οι κύριοι υπεύθυνοι του «αλαλούμ» που δημιουργήθηκε σε όλη τη χώρα. Η διαβόητη «απελευθέρωση» της αγοράς ηλεκτρισμού έκανε αισθητή την παρουσία της και, απ' ό,τι φαίνεται, τα χειρότερα είναι ακόμη μπροστά.

Οι καταγγελίες εργαζομένων, εδώ και χρόνια, για τη μη σωστή συντήρηση του δικτύου και τα προβλήματα στην τεχνική υποδομή επιβεβαιώθηκαν για άλλη μια φορά. Προηγουμένως, ανάλογες επιβεβαιώσεις ήταν το περίφημο μπλακ άουτ το καλοκαίρι του 2004, όπου το ίδιο το πόρισμα που ακολούθησε έκανε λόγο για έλλειψη συνεργείων και σε μια περίπτωση έλλειψη ανταλλακτικών για την αποκατάσταση ζημιών στην Αττική! Λίγο καιρό αργότερα, πολλές περιοχές της Νοτιοανατολικής Αττικής αντιμετώπισαν σημαντικό πρόβλημα, λόγω της ...«πρωτοφανούς υγρασίας» και των αλάτων στις γραμμές Μέσης Τάσης! Κι όλα αυτά, ενώ η ΔΕΗ κάνει λόγο για δαπάνες συντήρησης περί τα 170 εκατ. ευρώ, οι οποίες ειδικά το 2004, λόγω των επερχόμενων Ολυμπιακών Αγώνων, αυξήθηκαν στα 230 εκατ. ευρώ.

Τα νούμερα αυτά μικρή σημασία έχουν, χωρίς σημείο αναφοράς, για την ακριβή κατάσταση που επικρατεί και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν. Είναι δεδομένες, όμως, οι συνέπειες από την εκκρεμότητα, πάνω από δύο χρόνια, της πρόσληψης 1.250 τεχνικών στην Επιχείρηση, την ίδια ώρα που ένας αριθμός τεχνικών αποχωρεί λόγω συνταξιοδότησης, και από τη διαρκή «εργολαβοποίηση» στη λειτουργία της. Τα σημαντικά προβλήματα που υπάρχουν στο δίκτυο παραγωγής και διανομής και ο πολλαπλασιασμός των βλαβών είναι άμεση επίπτωση της απαξίωσης και της μείωσης προσωπικού.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις 12 τεχνικοί είχαν την ευθύνη συντήρησης του δικτύου και επιδιόρθωσης των βλαβών σε Κεφαλονιά και Ιθάκη. Και τη στιγμή που συμβαίνουν όλα αυτά, οι εκπρόσωποι της ΔΕΗ, με την ανοχή της κυβέρνησης, έχουν το θράσος να ζητούν και νέες αυξήσεις στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος!

Από κοντά και η Τοπική Αυτοδιοίκηση

Τα προβλήματα από την κακοκαιρία που πλήττει τη χώρα έρχονται να αναδείξουν, για μια ακόμη φορά, τις ευθύνες και των δημοτικών και νομαρχιακών αρχών. Η συνηθισμένη δικαιολογία που επικαλούνται οι αρχές, στην πλειοψηφία τους, ότι, δηλαδή, δεν αρκούν τα μέσα που διαθέτουν σε εξοπλισμό και προσωπικό, δεν μπορεί πια να αποτελεί άλλοθι. Ιδιαίτερα, όταν αυτή η δικαιολογία δε συνοδεύεται από μιαν αγωνιστική στάση διεκδίκησης αυτών ακριβώς των μέσων, που είναι απαραίτητα για να προφυλάξουν τους δημότες από πολλά προβλήματα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι νομαρχίες και οι δήμοι της χώρας, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, διαθέτουν ανεπαρκή μηχανήματα, που σημαίνει ότι σε περίπτωση πολλαπλών προβλημάτων δεν υπάρχει δυνατότητα διασποράς τους. Κάποιες περιοχές αναγκαστικά θα απομονωθούν, όπως έγινε και με την τωρινή χιονόπτωση, ενώ στην τύχη επαφίεται η αντιμετώπιση πιο σοβαρών προβλημάτων, όπως, για παράδειγμα, η μεταφορά κάποιου ασθενή σε νοσοκομείο. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε όλο το νομό Μαγνησίας - ένα νομό που αντιμετωπίζει κάθε χρόνο στις ορεινές του περιοχές σφοδρές χιονοπτώσεις - αναλογούν μόλις 70 εκχιονιστικά μηχανήματα. Ενώ πολλοί δήμοι και νομαρχίες χρησιμοποιούν τη μέθοδο των εργολαβιών για τη διάνοιξη των δρόμων.

Είναι προφανές ότι η έλλειψη σε προσωπικό και μέσα δεν επιτρέπει και την εκπόνηση ενός οργανωμένου σχεδιασμού επέμβασης για την αντιμετώπιση των προβλημάτων. Για παράδειγμα, ένα σημαντικό πρόβλημα σε έναν κεντρικό δρόμο θα «απασχολήσει» όλα τα διαθέσιμα μέσα, με αποτέλεσμα οι τοπικοί δρόμοι να μείνουν ακάλυπτοι. Αυτός ήταν, άλλωστε, και ο βασικός λόγος, που και κατά την πρόσφατη κακοκαιρία έμειναν για μέρες αποκλεισμένα εκατοντάδες χωριά σε όλη την Ελλάδα.

Είναι επίσης προφανές ότι όσοι οι δήμοι αποδέχονται αυτό το καθεστώς, να λειτουργούν δηλαδή ευκαιριακά, και δε διεκδικούν χρήματα που θα αξιοποιήσουν για τον εξοπλισμό και σωστό σχεδιασμό τους σε όφελος του δημότη, τίποτα δεν πρόκειται να αλλάξει. Και δεν είναι άσχετη αυτή η στάση με τη συνολικότερη - όπως εκφράζεται από την προσκείμενη σε ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΝ ηγεσία της ΚΕΔΚΕ - των αιρετών, που ψάχνουν να βρουν «λύσεις» μέσα από τη δυνατότητα των δήμων να μπορούν να επιβάλλουν και να διαχειρίζονται φόρους και όχι μέσα από τη διεκδίκηση επαρκών κονδυλίων από τον κρατικό προϋπολογισμό.


Ο. Σ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ