ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 28 Μάη 2000
Σελ. /36
ΔΙΕΘΝΗ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ
Η αέναη επιστροφή του ολοκληρωτικού κοινωνικού ελέγχου

Αραγε ο πραγματικός στόχος της απόφασης για τη δημιουργία μιας πιθανά κοινής ταυτότητας, που θα μπορεί να αναγνωρίζεται σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία και διακίνηση πολιτών σε έναν «κόσμο χωρίς σύνορα»; `Η μήπως πρόκειται για μία προσπάθεια επέκτασης της ζώνης επιρροής, ελέγχου και παρακολούθησης, σταδιακά, του πληθυσμού όλου του πλανήτη;

Η συζήτηση όσον αφορά την υποχρεωτική είσοδο κατ' αρχήν της ταυτότητας, καθώς σε πάρα πολλές χώρες της υφηλίου η ταυτότητα είναι ένα άγνωστο και άχρηστο είδος, και σε δεύτερο επίπεδο τη μετεξέλιξή της σε ηλεκτρονική ψηφιακή ταυτότητα, έχει ανάψει για τα καλά, εδώ και χρόνια ενώ συνήθως οι διχογνωμίες αφορούν επιμέρους ζητήματα αποφεύγοντας επιμελώς να θίξουν την ουσία της θέσπισής της.

Η επικέντρωση γίνεται κυρίως στην παραβίαση του ιδιωτικού απορρήτου και ενίοτε στη μετατροπή του ατόμου σε ένα σύνολο στοιχείων και κατά αυτόν τον τρόπο στον πλήρη έλεγχό του, ανά πάσα στιγμή και από οποιαδήποτε κρατική αλλά και ιδιωτική υπηρεσία.

Κυβερνήσεις, μελετητές, διευθυντικά στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων επιμένουν σταθερά σε διάφορα ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα: η χρήση των νέων ηλεκτρονικών ταυτοτήτων εξασφαλίζει τη γρηγορότερη, φθηνότερη και ασφαλέστερη μέθοδο καταγραφής και ασφάλειας των δικαιωμάτων αλλά και του ίδιου του πολίτη. Εξάλλου, τονίζουν, ότι η ανάλογη εφαρμογή αυτών των «έξυπνων καρτών» - όπως ονομάζονται όλες οι κάρτες οι οποίες περιέχουν ένα μέτριας κλίμακας κρυπτογραφικό σύστημα δεδομένων όπως το Data Encryption Standard (DES) - έχει απλουστεύσει τα μάλα την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, όπως οι πιστωτικές, τραπεζιτικές, τηλεφωνικές κάρτες κ.ά. Εξάλλου, οι «έξυπνες κάρτες» δεν είναι ένα καινούριο φαινόμενο. Η δημιουργία και η εισαγωγή τους στις διάφορες κοινωνίες έχει γίνει από τα τέλη της δεκαετίας του '70, και έχουν ευρύτατα διαδοθεί εξαιτίας της χρηστικής τους ικανότητας τόσο στην Ευρώπη όσο και στη Βόρεια Αμερική αλλά τελικά εξαπλώθηκαν σε όλες τις γωνιές του πλανήτη.

Προς το παρόν περιορίζονται κυρίως για μεμονωμένη χρήση στην εξυπηρέτηση των πολιτών, είτε στην τράπεζα, είτε στο τηλέφωνο, περιέχοντας μόνο ένα δύο στοιχεία και έναν κωδικό πρόσβασης. Τι γίνεται όμως στην περίπτωση που η εφαρμογή τους επεκταθεί και στο επίπεδο καταγραφής των ίδιων των πολιτών και κυρίως των προσωπικών ακόμη και πιο απόρρητων δεδομένων;

Προς την κοινωνία του «Μεγάλου Αδελφού»;

Η ηλεκτρονική παρακολούθηση εφαρμόζεται εδώ και χρόνια

Associated Press

Η ηλεκτρονική παρακολούθηση εφαρμόζεται εδώ και χρόνια
Ολες αυτές οι ευρύτατα διαδομένες «κάρτες», που εμπεριέχουν μικροτσίπ με προσωπικές πληροφορίες για τον κάτοχό τους, έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας και είναι γνωστές ως κάρτες «υπηρεσιών». Σε αυτές, οι αναλυτές και οι ειδικοί συνήθως αναφέρονται ως εθελοντικά και προαιρετικά αλλά ακίνδυνα και εξαιρετικά χρηστικά εργαλεία. Ενας όρος που μπορεί δυνητικά να εξουδετερώσει οποιαδήποτε προσπάθεια «αποκρυπτογράφησης» και τελικά αντίδρασης στην προσπάθεια επιβολής των ψηφιακών ηλεκτρονικών ταυτοτήτων. Η τεχνολογία έχει απορροφήσει το κοινό και το κοινό αφειδώς την καταναλώνει «τυφλά και υπάκουα» προκειμένου να μην περιθωριοποιηθεί από τη «νέα τεχνολογική εποχή». Η έξις είναι η δευτέρα φύσις και σταδιακά το κοινό προετοιμάζεται για το επόμενο βήμα. Εξάλλου, ο εφιάλτης του Οργουελ για τη φρικαλέα κοινωνία του «Μεγάλου Αδελφού», ξεπεράστηκε καθώς το «1984» πέρασε χωρίς να γίνουν πραγματικότητα τα σενάρια που περιγράφονταν στο βιβλίο και φυσικά χωρίς να γίνει η κοσμογονία που κάποιοι ανέμεναν ότι θα συμβεί οπωσδήποτε.

Δε μένει τίποτα άλλο, από το να προετοιμαστεί το κοινό αλλά και οι ίδιες οι «απαρχαιωμένες υπηρεσίες» των χωρών. Η Αυστραλία ξεκίνησε πρώτη στις αρχές της δεκαετίας του '80, με τις προσπάθειες αντιμετώπισης των φοβιών για φοροδιαφυγή αλλά και φοροαπάτη. Οι Αυστραλοί ποτέ δεν είχαν ταυτότητα και ξαφνικά το 1985, στα πλαίσια του νέου φορολογικού νομοσχεδίου το 1985, βρήκε το δρόμο της για να γίνει νόμος του κράτους την επόμενη χρονιά. Για δύο χρόνια ολόκληρη η χώρα - ήπειρος είχε σχιστεί στα δύο, καθώς πολλές οργανώσεις και κόμματα αντιστάθηκαν σθεναρά και διαδήλωναν καθημερινά. Από την άλλη, αντιμετώπιζαν την αποφασιστικότητα των αυστραλιανών κυβερνήσεων να «περιχαρακώσουν» τους πολίτες και να οργανώσουν το κράτος και από την άλλη, μεγάλο τμήμα του πληθυσμού που υποστήριζε την ιδέα με το σκεπτικό ότι θα επιλύσει πολλά προβλήματα, απάτης, διαφθοράς και εγκληματικότητας, καθώς και την καταγραφή πολλών παράνομων μεταναστών. Από το 1987 το καθεστώς εκκρεμεί, αφού πρώτα οι αντιδράσεις έριξαν την κυβέρνηση, διέλυσαν το Κοινοβούλιο και βρήκαν διέξοδο σε πρόωρη προσφυγή στην κάλπη...

Σταδιακή εφαρμογή

Αντιστοίχως και στην Ιρλανδία στις αρχές της δεκαετίες του '90, η κυβέρνηση μέσα στην παραζάλη των «ξένων επενδύσεων και της δημιουργίας μιας ανοιχτής οικονομίας» ώστε να γεννηθεί και να μεγαλώσει ο «τίγρης της Ευρώπης», προσπάθησαν να εισαγάγουν τη νέα αριθμημένη ταυτότητα, αλλά επί ματαίω. Προσέκρουσαν στις αντιρρήσεις της Επιτροπής του Κοινοβουλίου, που βρήκε ότι το μέτρο «ενοχοποιείται για πολύ σοβαρές παραβιάσεις της ιδιωτικότητας του καθενός».

Στις Φιλιππίνες η προσπάθεια σταμάτησε, σχεδόν αμέσως με την προσπάθεια θέσπισής του, το 1991, εξαιτίας του κόστους και της κακής οικονομικής κατάστασης της χώρας. Στη Νέα Ζηλανδία η κοινή γνώμη αντιστάθηκε στη νέα ταυτότητα «Κίουι Καρντ». Αντίστοιχες προσπάθειες, αλλά πολύ αργότερα, δηλαδή μετά το 1996, έχουν γίνει σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης αλλά και στις ΗΠΑ και τον Καναδά, χώρες που δεν είχαν δελτία ταυτότητας. Το σχέδιο είναι τελικά να εφαρμοστεί ένα ενιαίο δελτίο, πιθανά ηλεκτρονικής ταυτότητας, αναγνωρίσιμο και αναγνώσιμο σε πολλές πηγές που μπορεί να έχουν πρόσβαση σε αυτό. Εξάλλου και η Συμφωνία Σένγκεν, τουλάχιστον για τα πεπερασμένα όρια που καθορίζουν τα σύνορα των κρατών - μελών της ΕΕ, καθορίζει γενικά αλλά σαφέστατα, για τη μελλοντική θέσπιση ενός κοινού δελτίο ταυτότητας.

Στη Νότια Κορέα όμως τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά. Γνωρίζοντας την αποτυχία άλλων, σχεδόν όμορων χωρών αλλά κοντινών και πολιτισμικά, προχώρησαν καταρχήν στην εισαγωγή της ταυτότητας με τα κύρια στοιχεία και τη φωτογραφία, ενώ ήδη μετά την καταγραφή έχει τεθεί σε εφαρμογή το πρόγραμμα για την ηλεκτρονική ταυτότητα, η οποία θα περιέχει ένα μικροτσίπ όπου θα έχουν «σαρωθεί» (σκαναριστεί με τον υπολογιστή) τα δακτυλικά αποτυπώματα καθώς και θα περιέχει πολλά στοιχεία αναγνώρισης, όπως διεύθυνση κατοικίας, αριθμός διπλώματος οδήγησης, στοιχεία για την υγεία και τη φυσικά υπόσταση του ατόμου, τον αριθμό φορολογικού μητρώου κλπ.

Στη Μαλαισία, μία χώρα που ευρύτατα έχει προχωρήσει εδώ και χρόνια στην ηλεκτρονική καταγραφή των στοιχείων των πολιτών της, η ηλεκτρονική ταυτότητα εισήχθη ως προαιρετική σε ένα έθνος «εγκλωβισμένο» στα επιτεύγματα της νέας τεχνολογίας. Δε χρειάστηκε πολύ, και αποτελεί το παράδειγμα για τις υπόλοιπες χώρες της Ασίας και όχι μόνο. Ανάλογη κατάσταση επικράτησε και στην Ταϊλάνδη. Το μέτρο εισήχθη μόλις το 1994 και περιέχει εκτός από τα αποκρυπτογραφημένα δακτυλικά αποτυπώματα, βιογραφικό σημείωμα του κατόχου, αλλά και των βιομετρικών στοιχείων.

Ψηφιακή «παρακολούθηση»

Ηδη τα πρώτα δείγματα εφαρμογής της ηλεκτρονικής ψηφιακής ταυτότητας, αλλά και η κατανόηση ως ένα βαθμό του μοντέλου που προσπαθεί να εφαρμοστεί παγκοσμίως - αν και με επιμέρους διαφοροποιήσεις - θέτει επιτάπητος το ζήτημα της παραβίασης του ιδιωτικού ασύλου, αλλά και την κατάργηση πολλών, ανά τις χώρες, νόμων για το δικαίωμα του απορρήτου των προσωπικών δεδομένων.

Ισως θα πρέπει να τονιστεί σε αυτό το σημείο ότι μιλώντας για παραβίαση ή ακόμη και άρση του ασύλου της προσωπικής ζωής του ατόμου ως μέρους του κοινωνικού συνόλου, προϋποθέτει την ύπαρξη του «κοινού», δηλαδή του κράτους -έθνους ή της πολιτικής δύναμης, από τα οποία το άτομο θα προσπαθήσει να εξασκήσει και να διεκδικήσει το δικαίωμα της ιδιωτικότητας. Υπό το πρίσμα των νέων διαμορφωμένων συνθηκών της παγκοσμιοποιημένης αγοράς και του «παγκόσμιου χωριού», είναι άγνωστο αν ακόμη δεν έχει καταρριφθεί.

Ασχέτως πάντως, όλων των τύπων οι ταυτότητες και ειδικότερα οι ψηφιακές κωδικοποιημένες ταυτότητες, αντιπροσωπεύουν την πιο κακή, ανοίκεια και σκοτεινή χρήση των επιτευγμάτων της νέας τεχνολογίας, που αυτόματα γίνεται η μεγαλύτερη απειλή όχι μόνο του ιδιωτικού ασύλου, αλλά κατά προέκταση των προσωπικών ελευθεριών και δικαιωμάτων και αυτής της ίδιας της ατομικής ανεξαρτησίας. Ο λόγος είναι ότι δίδει την απεριόριστη δυνατότητα να μεταφέρουν πολύ μεγάλο αριθμό πληροφοριών και στοιχείων - και επομένως και δύναμη - στα οποία θα έχουν πρόσβαση μόνο όσοι έχουν επιλεγεί να αναγνώσκουν αυτά τα στοιχεία, ακόμη και να τα αλλάζουν κατά το δοκούν και χωρίς γνώση του κατόχου της ταυτότητας. Οπως προείπαμε, είτε κρατικές και διακρατικές υπηρεσίες, είτε επιχειρήσεις.

Συνεπώς, θεωρείται από πολλούς αναλυτές αναπόφευκτο το γεγονός ότι μπορεί να ανατρέψει συλλήβδην, σε κάποιο επίπεδο τουλάχιστον, τις υφιστάμενες σχέσεις, κοινωνικές, οικονομικές και φυσικά πολιτικές. Επίσης, η δυνατότητα πρόσβασης, καταγραφής, ανάγνωσης, ακόμη και αλλοίωσης των δεδομένων, μπορεί να είναι στα χέρια των κρατών κατά των πολιτών, των επιχειρήσεων κατά κρατών και πολιτών, μεγάλων χωρών κατά μικρότερων και η αλυσίδα του κοινωνικού ελέγχου του «αδύναμου» κρίκου από τον «ισχυρότερο» θα συνεχίζεται αέναα...

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ
Οι φυλακισμένοι - πειραματόζωα

Διαμαρτυρία έξω από φυλακή της Κολομβίας

Associated Press

Διαμαρτυρία έξω από φυλακή της Κολομβίας
Αποτελεί την πιο συνηθισμένη, αλλά και πιο αποτελεσματική μέθοδο πειραματισμού. Επί της ουσίας, συνιστά κοινή σύμβαση για όλες τις αδιάλλακτες, αλλά και απρόσωπες εφαρμογές των επιτευγμάτων της νέας τεχνολογίας, να γίνονται επί πάσης ομάδας - εμψύχων και αψύχων - η οποία δίνει τη δυνατότητα της απρόσκοπτης πρόσβασης χωρίς τη δυνατότητα αντίστασης, καθώς και μία εφαρμογή οικονομικά συμφέρουσα και αποδοτική. Μεταφορικά, προσομοιάζοντας, όπως κάποιος τοποθετεί ένα βάτραχο στην κατσαρόλα και σιγά - σιγά αρχίζει το βρασμό του...

Οι αρχικές εφαρμογές, από τις αρχές της δεκαετίας του '80, όλων των ειδών της ηλεκτρονικής παρακολούθησης γίνονται σε χώρους, όπου οι άνθρωποι βρίσκονται υπό περιορισμόν. Κυρίως σε σωφρονιστήρια, αλλά ακόμη και σε σχολεία ή οίκους ευγηρίας.

Οι φυλακισμένοι, ωστόσο, είναι πάντα η καλύτερη «καύσιμη ύλη», καθώς ο περιορισμός που υφίστανται δεν είναι μόνο των δικαιωμάτων και της ελευθερίας κίνησης, αλλά ακόμη και αυτής της φυσικής τους υπόστασης, η οποία «κατατίθεται» την ώρα που περνούν την πύλη της φυλακής.

Μέχρι στιγμής, οι χώρες που ηγούνται του «άλματος στο νέο αιώνα του κυβερνοδιαστήματος» είναι οι σαξονικές χώρες και από τις δύο πλευρές του Ατλαντικού, ενώ ο Καναδάς παρουσιάζεται σαν η χώρα με τη μεγαλύτερη παράδοση στον κατ' οίκον περιορισμό. Ο κατ' οίκον περιορισμός σε παντός τύπου «υπόπτους» εφαρμόζεται από το 1946 και η ηλεκτρονική του εκδοχή - με τη μέθοδο του «ηλεκτρονικού βραχιολιού - από το 1987. Ωστόσο, οι φωνές διαμαρτυρίας, αλλά κυρίως οι διάφορες αποτυχίες του συστήματος έχουν κάνει την ομοσπονδιακή κυβέρνηση να βλέπει μάλλον αρνητικά αυτό το πείραμα και να μελετά τρόπους «εκσυγχρονισμού» του, καθώς οι μελέτες που έχουν γίνει δείχνουν ότι τα αποτελέσματα είναι φτωχά και ότι αυτό που έχει σημασία, είτε ακολουθείται η συμβατική μέθοδος σωφρονισμού είτε η ηλεκτρονική παρακολούθηση, είναι η παρακολούθηση του κρατουμένου από τους κοινωνικούς οργανισμούς. Επισήμως, αυτή είναι η εκδοχή για την καναδική κυβέρνηση.

Το αμερικανικό ...«όνειρο»

Εάν αυτό ισχύει για τον αραιοκατοικημένο Καναδά, μάλλον δεν πρέπει να ισχύει για τους γείτονές του, καθώς δείχνουν μία παντελή αδιαφορία, ακόμη και δυσφορία, για θέματα όπως η κοινωνική επανένταξη των ατόμων που βρίσκονται ή εξέρχονται του σωφρονιστικού συστήματος κ.ά. Αν και οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν έκαναν την παγκόσμια πρώτη, όσον αφορά τους σκληρούς περιοριστικούς νόμους κατά μόνας, τις δύο τελευταίες δεκαετίες έχουν καταδείξει μία απίστευτη δημιουργικότητα. Πρόκειται, φυσικά, για τη χώρα που εφήρμοσε πρώτη την ηλεκτρονική παρακολούθηση με τη μέθοδο του ειδικού βραχιολιού, το 1983. Σήμερα, στο κατώφλι του 21ου αιώνα, υπό το καθεστώς αυτό, τελούν γύρω στα 6.000 άτομα, για αδικήματα που έχουν συνήθως σχέση με το αλκοόλ και τα ναρκωτικά. Τα άτομα αυτά καλούνται να καλύψουν και το ...κόστος του προγράμματος αυτού, ανάλογα με τα εισοδήματά τους. Το «ηλεκτρονικό βραχιόλι» είναι γενικά αποδεκτό από τον αμερικανικό πληθυσμό, ο οποίος θεωρεί ότι αποτελεί τη χρυσή τομή ανάμεσα στην αυστηρότητα της φυλάκισης και τη χαλαρότητα της εκτέλεσης της ποινής σε ανοιχτό χώρο. Είναι πολιτικά ορθό...

Εκτός, όμως, της «αποτελεσματικότητας» και της «αποδοχής» αυτού του μοντέλου, οι ορίζοντες του χώρου των σωφρονιστηρίων ανά την επικράτεια των Ηνωμένων Πολιτειών έχουν διευρυνθεί απεριόριστα, ειδικά με τη μετεξέλιξη της χώρας σε αυτό που ονομάζουν πολλοί κοινωνιολόγοι «μία απέραντη φυλακή». Οι αστυνομοκρατούμενες πόλεις και η στρατικοποίηση των αστυνομικών δυνάμεων, έχουν οδηγήσει εκατοντάδες χιλιάδες στις φυλακές. Φυλακές που έχουν ιδιωτικοποιηθεί - τόσο που έχει δημιουργηθεί ένα ολόκληρο βιομηχανικό σύμπλεγμα - με τους κρατούμενους να μετατρέπονται σε σύγχρονους σκλάβους. Το κέρδος είναι τεράστιο, ενώ στο παιχνίδι έχουν μπει και πολύ μεγάλες εταιρίες και γίγαντες της ηλεκτρονικής, όπως η «Microsoft», η «Intel», η IBM κ.ά. Τι πιο φυσικό, οι εταιρίες αυτές να θέλουν, αφ' ενός, να εξασφαλίσουν το φθηνό και χωρίς κανενός είδους δικαίωμα εργατικό δυναμικό και, αφ' ετέρου, να τους χρησιμοποιήσουν σαν πειραματόζωα; Το τελευταίο «πείραμα» της ΙΒΜ που έχει τεθεί σε εφαρμογή - σε φυλακές της Πολιτείας της Καλιφόρνιας και της Μασαχουσέτης - είναι ένα εμφύτευμα μικροτσίπ στο νευρικό σύστημα, σε ομάδες κρατουμένων που θεωρούνται «υψηλού κινδύνου». Ενα εμφύτευμα, που εξασφαλίζει τη γνώση και των παραμικρών κινήσεών τους, την παρακολούθηση και καταγραφή της δραστηριότητάς τους όσο βρίσκονταν σε επαφή με άλλα άτομα και, ταυτόχρονα, εξασφαλίζει την υπακοή τους, καθώς, βάσει των πειραμάτων, καταδεικνύεται ότι όσοι υπέστησαν το πείραμα του εμφυτεύματος, η κινητική τους ικανότητα ήταν σημαντικά μειωμένη, καθώς και η επιθετική τους συμπεριφορά, ενώ την ίδια στιγμή ήταν πρόθυμοι να ακολουθήσουν οποιοδήποτε διαταγή δινόταν από τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους!

Η Ευρώπη ακολουθεί κατά πόδας

Εκτόξευση επικοινωνιακού δορυφόρου

Associated Press

Εκτόξευση επικοινωνιακού δορυφόρου
Αν οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν ήδη περάσει σε «οργουελιανή εποχή», οι Ευρωπαίοι υπολείπονται. Μάλλον όχι για πολύ ακόμη, καθώς δείχνουν ότι η ηλεκτρονική παρακολούθηση των κρατουμένων είναι η καλύτερη και πιο προσοδοφόρα μέθοδος πάταξης της παραβατικής συμπεριφοράς διαφόρων κοινωνικών ομάδων.

Ηδη τον τελευταίο μήνα η γαλλική Δικαιοσύνη αποφάσισε να δοκιμάσει από αυτό το καλοκαίρι την επίμαχη μέθοδο ως εναλλακτική λύση στη φυλάκιση: Τη χρησιμοποίηση ενός ηλεκτρονικού «βραχιολιού», που εκπέμπει σήμα κάθε 15 δευτερόλεπτα. Εξάλλου, ο νόμος για την ηλεκτρονική παρακολούθηση στο σπίτι όσων εκτίουν ποινή φυλάκισης κάτω του ενός έτους υιοθετήθηκε από το γαλλικό Κοινοβούλιο το Δεκέμβρη του 1997. Σύμφωνα με το νόμο, «ο κρατούμενος απαγορεύεται να λείπει από το σπίτι του ή από όποιον άλλο χώρο αποφασιστεί από τον δικαστή, πέραν των περιόδων που ορίζει ο τελευταίος». Ο χώρος και η χρονική περίοδος καθορίζονται με βάση την επαγγελματική δραστηριότητα του κρατουμένου, την οικογενειακή του ζωή και τη θεραπεία στην οποία τυχόν υποβάλλεται.

Η ιδέα πίσω από τη συγκεκριμένη μέθοδο της ηλεκτρονικής παρακολούθησης είναι να διαπιστώνεται ανά πάσα στιγμή η παρουσία του κρατουμένου σε ένα συγκεκριμένο χώρο. Οποιος παραβιάζει τους κανόνες που έχουν καθοριστεί είναι υποχρεωμένος να εκτίσει την υπόλοιπη ποινή του στη φυλακή.

Οι όροι της λειτουργίας της ηλεκτρονικής παρακολούθησης δεν έχουν προς το παρόν καθοριστεί πλήρως. Το βέβαιο είναι ότι έχει αποκλειστεί το σύστημα παρακολούθησης μέσω δορυφόρου, που εφαρμόζεται στην Αμερική και επιτρέπει το διαρκή εντοπισμό ενός ανθρώπου σε ακτίνα δέκα μέτρων. Το πιθανότερο είναι ότι η γαλλική Δικαιοσύνη θα επιλέξει το σύστημα που έχει υιοθετηθεί από τις περισσότερες χώρες, δηλαδή τη θέσπιση του ηλεκτρονικού βραχιολιού, που εκπέμπει κάθε 15 δευτερόλεπτα ένα σήμα το οποίο συλλαμβάνεται από έναν πομπό που έχει συνδεθεί με την τηλεφωνική γραμμή. Οταν το σήμα είναι πολύ ασθενές ή εξαφανίζεται, πράγμα που σημαίνει ότι ο κρατούμενος απουσιάζει, ο πομπός ειδοποιεί μέσω της τηλεφωνικής γραμμής ένα κέντρο επίβλεψης. Μια παρατεταμένη απουσία ισοδυναμεί με απόδραση. Οπότε και αναλόγως ο «κρατούμενος» θα υποστεί τις συνέπειες και τις κυρώσεις.

Εκτός γαλλικών συνόρων, αλλά πάντα εντός ευρωπαϊκών, στην Ολλανδία, εφαρμόζεται από το 1995 και οι εντυπώσεις είναι εν γένει θετικές: το βραχιόλι χρησιμοποιείται και ως μέσο επιβράβευσης ή τιμωρίας, αφού αξιοποιείται για την αύξηση ή τη μείωση αντιστοίχως του ελεύθερου χρόνου του κρατουμένου. Στη Σουηδία, πάλι, οι περιορισμοί είναι αυστηροί. Το 56% των ανθρώπων που τελούν υπό ηλεκτρονική παρακολούθηση έχουν καταδικαστεί επειδή οδηγούσαν... μεθυσμένοι και τον καιρό που εκτίουν την ποινή τους απαγορεύεται αυστηρά η κατανάλωση αλκοόλ και ναρκωτικών.


Κείμενα:
Χριστίνα ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ