ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 27 Νοέμβρη 1996
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ
Αδιαφανείς διαδικασίες βλέπουν και οι εργολάβοι!

Εδώ και καιρό ήταν γνωστό ότι η αδιαφάνεια κυριαρχεί στις διαδικασίες ανάθεσης των δημοσίων έργων, ενώ οι ρυθμίσεις που επέβαλε πριν δύο χρόνια η κυβέρνηση, αντί να καλυτερέψουν τα πράγματα τα έκαναν πολύ χειρότερα. Το γεγονός αυτό καταγγέλλουν πλέον και οι ίδιοι οι εργολάβοι, οι οποίοι παράλληλα αφήνουν αιχμηρά υπονοούμενα προς το ΥΠΕΧΩΔΕ, ότι με τη σημαντική καθυστέρηση της επανάκρισης των εργοληπτικών πτυχίων, για την οποία ευθύνεται, ευνοεί στο να λαμβάνουν μέρος και να παίρνουν έργα εργοληπτικές εταιρίες - "μαϊμούδες"!

Οι καταγγελίες αυτές έγιναν χτες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που έδωσε το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Ενωσης Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Εργων (ΠΕΔΜΕΔΕ).

Συγκεκριμένα, οι εκπρόσωποι της ΠΕΔΜΕΔΕ, αφού υποστήριξαν ότι ένα μεγάλο μέρος των εργοληπτικών επιχειρήσεων μαστίζεται από απραξία και από μείωση του κύκλου εργασιών, υπογράμμισαν πως υπάρχει αδιαφάνεια στις αναθέσεις των δημοσίων έργων, η οποία επιτείνεται με το σύστημα της αιτιολόγησης των προσφορών που νομοθέτησε η σημερινή κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ.

Οπως άλλωστε έχει καταγγελθεί πολλές φορές μέχρι τώρα, με το σύστημα αυτό γίνεται ουσιαστικά "αλίευση μειοδότη", αφού σπάνια πλέον ένα δημόσιο έργο ανατίθεται σε αυτόν που έχει κάνει την καλύτερη προσφορά. Αντίθετα, δίνεται το δικαίωμα στη δημόσια αρχή που δημοπρατεί τα έργα να τα αναθέτει στον 10ο, στον 19ο, ακόμη και στον 40ό μειοδότη!

Με τον τρόπο αυτό, κατάγγειλαν χτες οι εργολήπτες, νοθεύεται ο ανταγωνισμός, και ζήτησαν την αλλαγή του νόμου. Επίσης, κατάγγειλαν ως διαβλητή τη μέθοδο της προεπιλογής των εταιριών που θα πάρουν μέρος σε κάποιο διαγωνισμό, που ακολουθείται από αρκετούς δημόσιους οργανισμούς και ζήτησαν να σταματήσει, ενώ πρότειναν, προκειμένου να μη γίνονται τεράστιες υπερβάσεις, να ανατίθενται τα έργα με το σύστημα του κατ' αποκοπήν τιμήματος, πράγμα όμως που προϋποθέτει την αναβάθμιση των δημοσίων υπηρεσιών.

Εταιρίες - "μαϊμούδες"

Οι εκπρόσωποι της ΠΕΔΜΕΔΕ κατάγγειλαν ακόμη ότι η διαδικασία για την επανάκριση των εργοληπτικών πτυχίων για τις μικρότερες και μεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις καθυστερεί επί ενάμιση χρόνο με ευθύνη του ΥΠΕΧΩΔΕ, ενώ αντίστοιχα οι διαδικασίες αυτές για την κατάταξη των 39 μεγάλων εταιριών στην Η' τάξη πτυχίου ολοκληρώθηκαν σε χρόνο - ρεκόρ, αφού αυτές έπρεπε να χτυπήσουν τα μεγάλα έργα...

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε η ΠΕΔΜΕΔΕ, από τις 450 συνολικά εταιρίες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας στον τομέα των δημοσίων έργων, έχουν κριθεί και έχουν καταταγεί σε κατηγορίες ανάλογα με την τάξη μεγέθους τους μόνο οι 240. Από αυτές, 20 περίπου διαγράφηκαν από τα εργοληπτικά μητρώα, επειδή αποδείχτηκε πως ήταν εταιρίες - "μαϊμούδες", δηλαδή δεν εκπληρούσαν τις προϋποθέσεις για να αναλαμβάνουν έργα. Οι εκπρόσωποι της ΠΕΔΜΕΔΕ, λοιπόν, δεν απέκλεισαν να υπάρχουν και άλλες παρόμοιες εταιρίες από αυτές που δεν έχουν ακόμη κριθεί και όχι μόνο να παίρνουν μέρος σε διαγωνισμούς, αλλά και να... τους ανατίθεται να κατασκευάζουν δημόσια έργα - Κύριος οίδε, βέβαια, πώς!

Οι μηχανικοί του δημοσίου

Το ΔΣ της Ενωσης των μηχανικών που εργάζονται στο δημόσιο (ΕΜΔΥΔΑΣ) με ανακοίνωσή του τονίζει την αντίθεσή του στο νέο μισθολόγιο που εξήγγειλε η κυβέρνηση και δηλώνει ότι θα προχωρήσει σε πανελλαδικό και σταδιακά εντεινόμενο πλαίσιο κινητοποιήσεων με μπλοκάρισμα δημοπρασιών και άλλων δραστηριοτήτων στους τομείς των τεχνικών έργων.

Η ΕΜΔΥΔΑΣ επισημαίνει επίσης ότι αγωνίζεται για να περιφρουρήσει τις κατακτήσεις των μηχανικών του δημοσίου, ότι επίσης διεκδικεί Συλλογικές Συμβάσεις με μηνιαίες αποδοχές 350.000 - 700.000 δρχ., ενώ συγκαλεί Γενική Συνέλευση του κλάδου στις 3 Δεκέμβρη και ώρα 10 π.μ. στο θέατρο "Βρετάνια". Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ

"Λάθος εποχή"

Το παραμύθι της Σταχτοπούτας - όπως το 'λεγε, παλιότερα, η γιαγιά στην εγγονή - δεν είχε δράκο. Η ομορφιά των πρωταγωνιστών συνδυαζόταν με καθαρή ψυχή κι αγνές προθέσεις. Η πλοκή είναι απλή, ρομαντική. Το κατάλληλο νούμερο της γόβας βρέθηκε. Το παραμύθι καταλήγει με "χάπι εντ".

Στη σημερινή εποχή, το παραμύθι - όπως και η πραγματικότητα - έχει εκσυγχρονιστεί. Ολα είναι διαφορετικά.

Το ρόλο της γλυκιάς γιαγιάς ανέλαβε η κακιά μάγισσα τηλεόραση. Της άδολης Σταχτοπούτας το "μοντέλο" - επαγγελματίας. Του ρομαντικού βασιλόπουλου ο ρεαλιστής μάνατζερ. Η πλοκή βρίθει από ίντριγκες. Ο δράκος παραμονεύει στο πρόσωπο ενός λαμπερού συστήματος, που προσφέρει πρόσκαιρη δόξα και χρήμα, για να συντρίβει προσωπικότητες. Το "χάπι εντ" δεν εγγυάται την πραγματική ευτυχία.

Η 18χρονη Ειρήνη πλέει σε πελάγη ευτυχίας. Με το δίκιο της. Ανακηρύχτηκε η ομορφότερη γυναίκα του κόσμου. Η φύση δεν "τσιγκουνεύτηκε" και της χάρισε απλόχερα την ομορφιά. Ενα χάρισμα που ύμνησαν οι ποιητές. Ενα προσόν που θέλει - και δικαίως - να διαθέτει κάθε γυναίκα.

Η Ειρήνη προέρχεται από φτωχή οικογένεια. Κι επιμένει να δηλώνει πως βλέπει τον εαυτό της σαν τη Σταχτοπούτα του παραμυθιού. Δυστυχώς, όμως, ζει σε "λάθος εποχή". Το χάρισμα που της δώρισε η φύση, στη σημερινή καπιταλιστική κοινωνία, δεν το υμνούν πια οι ποιητές, αλλά το εκμεταλλεύονται οι έμποροι.

Η Ειρήνη, αν πραγματικά έχει ακόμα αγνές προθέσεις και καθαρά όνειρα, ήδη θα πρέπει να απογοητεύτηκε προσγειωμένη ανώμαλα στην πραγματικότητα. Το πρώτο σοκ δέχτηκε όταν είδε χιλιάδες Ινδούς να διαδηλώνουν και να συγκρούονται με την Αστυνομία, διαμαρτυρόμενοι για τη χλιδή των καλλιστείων, σε αντίθεση με τη φτώχεια τους. Και, ίσως, να σκέφτηκε πως ο άνθρωπος δεν μπορεί να νιώθει όμορφος μέσα στην ασχήμια της φτώχειας που επικρατεί στον κόσμο. Το δεύτερο σοκ θα το ένιωσε όταν είδε πώς επιχειρούν να εκμεταλλευτούν τον τίτλο της ομορφιάς της τα ΜΜΕ, εξευτελίζοντας την προσωπικότητά της και "πουλώντας" τη σαν ένα όμορφο κορμί στην αγορά της τηλεθέασης.

Αν μαζί με την ομορφιά διαθέτει στο μυαλό της την απαραίτητη φαιά ουσία, θ' αντιληφθεί πολύ γρήγορα ότι τελικά χρησιμοποιείται σαν όμορφο "μοντέλο" για την κατασκευή ενός απατηλού κοινωνικού πίνακα. Πλασάρεται σαν μοναδικό πρότυπο επιτυχημένης γυναίκας στους νέους και ιδιαίτερα στις κοπέλες. Χρησιμοποιείται για την αποενοχοποίηση ενός άδικου και εκμεταλλευτικού συστήματος, το οποίο δημιουργεί αδιέξοδα στους νέους ανθρώπους και προσπαθεί ν' ανακυκλώσει τη σαπίλα του, προβάλλοντας λαμπερά μεν, αλλά απλησίαστα πρότυπα για την πλειοψηφία των νέων γυναικών. Υπόσχεται λαμπρές καριέρες, λίγων και εκλεκτών, στις πασαρέλες, και κρύβει τη γύμνια του μέσα στο έρεβος της ανεργίας των πολλών. Ποδοπατά την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Σβήνει τα όνειρα για κοινωνική εξέλιξη και πρόοδο.

Μέσα σ' ένα τέτοιο σύστημα "αξιών", οι σύγχρονες Σταχτοπούτες δεν μπορεί παρά να είναι "μοντέλα" και να περπατούν κουνώντας το κορμί τους στις πασαρέλες. "Μοντέλα", στα οποία εύκολα διατίθενται τα κατάλληλα νούμερα γόβας, αρκεί να διαθέτουν αρμονικά μεγέθη στήθους, μέσης, γλουτών και μικρό μέγεθος μυαλού...

Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ