Η σύγκριση του αριθμού των μαθητών που αποφοίτησαν από το Γυμνάσιο τη σχολική χρονιά 1996-97 με τον αντίστοιχο αριθμό όσων τελικώς αποφοιτούν από το Λύκειο φέτος (1999-2000) οδηγεί στο αδιαμφισβήτητο συμπέρασμα ότι στα τρία χρόνια που μεσολάβησαν, εγκατέλειψε το Λύκειο το 45,8% του μαθητικού πληθυσμού. Ποσοστό που δε συγκρίνεται καν με το αντίστοιχο της περιόδου πριν από την εφαρμογή της κυβερνητικής μεταρρύθμισης.
Και, βέβαια, ένας μεγάλος αριθμός των παιδιών που «πετάχθηκαν» έξω από το Λύκειο, πήγε στα διαβόητα ΤΕΕ. Κι έτσι έζησαν από πρώτο χέρι την εικόνα που περιέγραψαν οι εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ: «Τα ΤΕΕ λειτούργησαν χωρίς διδακτικά βιβλία, αλλά με τα περιβόητα cd ROM και φωτοτυπίες, χωρίς το απαιτούμενο προσωπικό, αφού δεν έγιναν για δύο χρόνια διορισμοί εκπαιδευτικών, χωρίς επαρκείς πόρους και χωρίς την αναγκαία υποδομή σε εργαστήρια και εξοπλισμό». Ουσιαστικά, δηλαδή, έζησαν στην πράξη αυτό που φώναζαν οι μαθητές στις διαδηλώσεις τους, όταν κατάγγελλαν ότι τα ΤΕΕ αποτελούν το σκουπιδοτενεκέ της εκπαίδευσης...
Το πρόβλημα, όμως, δεν είναι μόνο ποσοτικό. Ισως, η σοβαρότερη πλευρά του βρίσκεται στην αναπαραγωγή σε πολύ μεγαλύτερη έκταση και ένταση των υπαρχόντων και πριν ταξικών ανισοτήτων στην εκπαίδευση. Τα στοιχεία από τις επιδόσεις των μαθητών της Β` Λυκείου, που έδωσε στη δημοσιότητα η ΟΛΜΕ, είναι πράγματι περισσότερο και από αποκαλυπτικά. Μπορεί το γενικό ποσοστό αποτυχίας να βρίσκεται γύρω στο 18,5% (ποσοστό κατά πολύ υψηλότερο προηγούμενων χρόνων), αλλά δεν είναι το ίδιο, ούτε καν περίπου το ίδιο, σε όλες τις περιοχές της χώρας. Οι μαθητές των «ευκατάστατων», βόρειων προαστίων της πρωτεύουσας σημειώνουν αποτυχία μόνο κατά 5 έως 12%. Οι μαθητές, όμως, εργατικών και υποβαθμισμένων συνοικιών και δήμων ή οι μαθητές ορεινών περιοχών, απομακρυσμένων χωριών ή τουριστικών περιοχών απέτυχαν σε ποσοστά που ξεπερνούν το 25 ή το 30% και αγγίζουν ακόμη και το 60%. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν τα εξής στοιχεία: Αιγάλεω 29%, Κερατσίνι 32%, Μαραθώνας 38%, Ερυθρές 45%, Δωδεκανήσου 27%, Ευρυτανία 30,1%, Γρεβενά 31,1%, Γαβαλού Αιτωλοακαρνανίας 55,6% και Αργυράδες Κέρκυρας 60,6%.
Χρειάζεται, μήπως, και άλλα στοιχεία ο υπουργός Παιδείας και η κυβέρνηση, για να βγάλει τα ολοφάνερα συμπεράσματα για την εκπαιδευτική πολιτική της και, ειδικά, για τη «μεταρρύθμιση»;
«... Τώρα, γιατί και πώς μεταβλήθηκαν τόσο δραματικά τα οικονομικά επιτεύγματα χάρις στα οποία έγινε δυνατή η ένταξή μας στην ΟΝΕ, ώστε να απαιτείται και νέα συμπίεση των εργαζομένων διά της συμπιέσεως του εργατικού κόστους, μόνο η κυβέρνηση τα εκλαμβάνει ως "μυστήριο", έτσι που να μη δίδει τις αναγκαίες εξηγήσεις. Οπως για παράδειγμα:
Αυτά γράφει η Αστέρω Χριστοδουλίδη στη χτεσινή «Ελευθεροτυπία» και τα αφιερώνουμε σε όλους όσοι «σκορπίζουν», με τις χούφτες και πάλι, τις μέρες αυτές, τα τρισεκατομμύρια, δήθεν για την ανεργία και την αντιμετώπιση των οξύτατων λαϊκών προβλημάτων. Και, βέβαια, καθόλου μυστήριο δεν είναι ο τελικός προορισμός και αυτών των τεράστιων ποσών. Στα θησαυροφυλάκια των εχόντων και κατεχόντων, θα πάνε και αυτά, για να... κάνουν παρέα στα προηγούμενα...
Associated Press |
Αυτά είναι ψιλά γράμματα για τους Αμερικανούς, ίσως πείτε. Οχι και τόσο, θα απαντήσουμε. Οι αντιαμερικανικές και αντιιμπεριαλιστικές διαθέσεις δυναμώνουν, μέρα με τη μέρα, σε όλο τον κόσμο, με γρήγορους ρυθμούς και το γεγονός αυτό δεν ξεφεύγει από την προσοχή των επιτελείων της «υπερδύναμης». Πολλές οι αποδείξεις γι' αυτό και, ιδιαίτερα, η συνεχής ενίσχυση των διαφόρων και πολύμορφων μηχανισμών καταστολής, των δυνάμεων αντιμετώπισης κρίσεων, όπως συνηθίζουν να τις ονομάζουν.
Εχει πληρώσει πολύ αίμα ετούτη η τάξη. Πέρασαν Μακρήδες και Μακρήδες από την καμπούρα της. Αργά, βασανιστικά, οι εργάτες όλου του κόσμου, χωρίς καν να αποστηθίσουν οι ίδιοι το «Κεφάλαιο» του Μαρξ, έκαναν - μέσα από την ύπαρξη και δράση των κομμουνιστών - γνώση τους - βίωμα τους όρους εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης και μ' αυτό σαν μπούσουλα έβρισκαν τελικά τρόπο να ξεχωρίζουν ποιος είναι ο δυνάστης και ποιος ο σύμμαχός τους. Βρήκαν τρόπους να ξεπερνούν τα εμπόδια που έστηνε η άρχουσα τάξη, ακόμα κι όταν είχε εξαγοράσει τα ίδια τα εργατικά συνδικάτα. Εχει αρκετή πείρα πια η εργατική τάξη.
Δεν ήταν
βλάκας ή κοντός,
ήτανε μόνον
...περιττός
και τον πετάξαν
απ' την τάξη,
οι αριθμοί
για να 'ναι εντάξει!
*
Δεν ήταν σκραπ
ο φουκαράς
κι όμως του είπαν
«δε χωράς,
είσαι... υπεράριθμος
στα πλάνα»
και του ερίξανε
«καμπάνα»!
*
Και τον σπρώξαν
οι αισχροί,
αλλού την «τύχη» του
να βρει,
στο μεροκάματο
να ρέβει
και ο αφέντης
να τον κλέβει!