ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 25 Απρίλη 2024
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Βαθαίνει την πρόσδεση της Τέχνης στο άρμα των επιχειρηματικών ομίλων

Συζητήθηκε χτες στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού

Συζητήθηκε χτες στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο που έφερε το υπουργείο Πολιτισμού, με τίτλο «Δημιουργική Ελλάδα: Ενίσχυση του κινηματογραφικού, οπτικοακουστικού και δημιουργικού τομέα, ίδρυση φορέα για το βιβλίο και λοιπές διατάξεις για τον σύγχρονο πολιτισμό».

Με βάση το ότι η Τέχνη δεν μπορεί να είναι εμπόρευμα, το ΚΚΕ καταψήφισε επί της αρχής το νομοσχέδιο, ενώ ψήφισε παρών και υπέρ σε επιμέρους άρθρα.

***

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού κάτω από τον τίτλο «Δημιουργική Ελλάδα» - ως εξειδίκευση στη χώρα μας του προγράμματος της ΕΕ «Δημιουργική Ευρώπη» - επιδιώκει την όσο το δυνατόν καλύτερη πρόσδεση της Τέχνης και του Πολιτισμού της χώρας μας στο άρμα των επιχειρηματικών ομίλων του οπτικοακουστικού κλάδου για ακόμα περισσότερα κέρδη, σημείωσε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής.

Οπως τόνισε, μία από τις βασικές αλλαγές που κάνει το σχέδιο νόμου είναι η συγχώνευση του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ). Ετσι, πλέον δημιουργείται ένας υπερ-οργανισμός, το «Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας ΑΕ - Creative Greece». Αυτός ο οργανισμός-«ομπρέλα» - που είναι ανώνυμη εταιρεία και έχει μετοχικό κεφάλαιο - προορίζεται για να προχωρήσει πιο γρήγορα και ενιαία την εκμετάλλευση του πολιτιστικού προϊόντος, αλλά και την υποβάθμιση των εργασιακών δικαιωμάτων, στη σημερινή εποχή της τεχνολογικής έκρηξης. «Ολοι οι ορισμοί του έχουν οικονομικούς - επενδυτικούς όρους και σε όλα τα σημαντικά του άρθρα υπάρχει ο ιδιωτικός τομέας, από τα έσοδα της εταιρείας μέχρι και το Εθνικό Αποθετήριο», σημείωσε, μεταξύ άλλων, ο Γ. Δελής.

Μάλιστα, με το νομοσχέδιο, η έννοια «δημιουργία» ουσιαστικά αντικαθίσταται με την έννοια «παραγωγή», τους όρους της οποίας, βέβαια, καθορίζουν οι μεγάλες εταιρείες στην οπτικοακουστική και τηλεοπτική βιομηχανία. Οσο για την κινηματογραφική τέχνη, ο Γ. Δελής σχολίασε ότι αυτή για το νομοσχέδιο αποτελεί ένα παρεμπίπτον ζήτημα ανάμεσα στα άλλα. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο νομοσχέδιο δεν αναφέρεται καν ως Τέχνη, παρά μονάχα στο άρθρο 44, κι εκεί πάλι ως «καλλιτεχνικός προσανατολισμός που εξυπηρετεί τους αναπτυξιακούς στόχους της χώρας»!

Το μόνο που διακρίνει ξεχωριστά τον κινηματογράφο είναι ότι υπάρχουν απλώς διαφορετικά καθεστώτα ενίσχυσης από τα animation και τα video games. Στα δε κριτήρια χρηματοδότησης συμπεριλαμβάνεται αυτό της πολιτιστικής διπλωματίας. «Και κάπως έτσι, με το νομοσχέδιο θα υποστηρίζονται μόνο οι παραγωγές με τις οποίες συμφωνεί η κυβέρνηση, αντί ο δημιουργός να είναι εκείνος που ελεύθερος αποφασίζει για το περιεχόμενο του έργου του. Στραγγαλίζεται έτσι η μικρή κινηματογραφική παραγωγή των σκηνοθετών - παραγωγών του δικού τους έργου - την οποία, με πάρα πολλά προβλήματα, υπηρετούσε ωστόσο το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Κι όλα αυτά σε όφελος του εμπορικού κινηματογράφου και γενικότερα της εμπορικής οπτικοακουστικής παραγωγής, με αυτήν τη χαρακτηριστική αγοραία ομοιομορφία της, ώστε να απευθύνεται μα και να καθηλώνει ταυτόχρονα το γούστο ενός πλατύτερου κοινού», ανέφερε.

***

Η Αφροδίτη Κτενά πριν αναφερθεί αναλυτικά σε όσα περιέχονται στο ν/σ για το βιβλίο, εξέφρασε την αλληλεγγύη του ΚΚΕ στους φοιτητές κορυφαίων πανεπιστημίων των ΗΠΑ, που διαδηλώνουν ενάντια στη συνεχιζόμενη σφαγή των Παλαιστινίων από το Ισραήλ, καλώντας παράλληλα στη μεγάλη συγκέντρωση αλληλεγγύης αύριο το απόγευμα.

«Παρά τα ευχολόγια και τις γενικολογίες το νομοσχέδιο της κυβέρνησης δεν απαντά στη δίψα και στην ανάγκη του λαϊκού κόσμου και της νεολαίας για την ουσιαστική επαφή με το βιβλίο», σημείωσε η Α. Κτενά, η οποία στάθηκε στην ίδρυση του φορέα «Ελληνικό Ιδρυμα Βιβλίου και Πολιτισμού», ο οποίος θα λειτουργεί ως ΝΠΙΔ. Η λειτουργία του με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια ακυρώνει τη διακήρυξη του νομοσχεδίου ότι στόχος είναι η στήριξη του βιβλίου και η διάδοσή του στον λαό και την νεολαία. Αυτό θα έχει επιπτώσεις και στο περιεχόμενο των βιβλίων, αφού θα πρέπει να είναι ευπώλητα για να αποφέρουν κέρδη. «Ολο το νομοσχέδιο διέπεται από τη λογική της επιχειρηματικής λειτουργίας του χώρου του βιβλίου, από τον "μεταφραστικό τουρισμό" έως το διαρκές κυνήγι προγραμμάτων και χορηγιών, και την εμπορική αξιοποίηση χώρων που σχετίζονται με το βιβλίο, ακόμα και με τη μορφή αναψυκτηρίων», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Οσον αφορά την «τράπεζα οπτικοακουστικού αρχείου λογοτεχνών» σχολίασε ότι με όρους αγοράς σημαίνει συγκέντρωση δεδομένων προς εκμετάλλευση με κάθε τρόπο, ίσως και χωρίς την έγκριση των συγγραφέων. Ενώ αποκαλυπτική είναι και η σύσταση του ΔΣ του νέου οργανισμού, καθώς τα 7/11 των μελών θα διορίζονται από υπουργούς και μόνο 3 από φορείς του κλάδου.

***

«Κανένας δεν τολμά να θίξει τα ιερά και τα όσια της ΕΕ», σχολίασε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Θανάσης Παφίλης, ο οποίος στην ομιλία του στάθηκε στους στόχους του ν/σ που αναφέρονται στην αιτιολογική έκθεση και αναδεικνύουν «γιατί ο πολιτιστικός τομέας, και ιδιαίτερα ο οπτικοακουστικός, είναι από τους πιο δυναμικούς παγκόσμια για την κοινωνική και αναπτυξιακή τους διάσταση».

Αυτές οι απαιτήσεις είναι η κοινωνική συνοχή, δηλαδή ταξική ειρήνη, υποταγή των λαϊκών στρωμάτων στην κυρίαρχη αστική πολιτική και ιδεολογία. Η αναπτυξιακή και καινοτόμα προοπτική στην οικονομία, δηλαδή ενίσχυση της κερδοφορίας των ομίλων τόσο του οπτικοακουστικού τομέα, όσο και άλλων κλάδων της οικονομίας, όπως του τουρισμού και των συνδεόμενων με αυτόν κλάδων, καθώς και της ψηφιακής οικονομίας και των τεχνολογιών αιχμής, όπως η τεχνητή νοημοσύνη. Και, τέλος, η διεθνής προβολή της χώρας, το να γίνει η Ελλάδα ένα ισχυρό brand name.

Για το ΚΚΕ, όπως σημείωσε ο Θ. Παφίλης, «ο Πολιτισμός δεν μπορεί να αποτελεί εμπόρευμα και πεδίο κερδοφορίας και ανταγωνισμού. Κοινωνική αποστολή της Τέχνης - επομένως και του κινηματογράφου και γενικότερα του οπτικοακουστικού έργου - είναι η καλλιέργεια του πνευματικού κόσμου του ανθρώπου, που θα τον κάνει ικανό να αναγνωρίζει την πραγματικότητα για να μπορεί να την αλλάξει σύμφωνα με τις σύγχρονες ανάγκες του».


ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Στο χείλος του γκρεμού...

Τελευταίες προβολές για την ταινία «Συνάδελφοι ηρωικοί οικοδόμοι»
Τελευταίες προβολές για την ταινία «Συνάδελφοι ηρωικοί οικοδόμοι»
Κινηματογραφική βδομάδα με ένα νομοσχέδιο λαιμητόμο για τον ελληνικό κινηματογράφο, έναν ακόμα κινηματογράφο που κλείνει στα προάστια και μια ακόμα εξαγγελία για δημιουργία σχολής για τεχνικούς κινηματογράφου και οπτικοακουστικών μέσων για τις ανάγκες της αγοράς. Με λίγα λόγια, κινηματογραφική βδομάδα με τον κινηματογράφο στο χείλος του γκρεμού...

Ξεκινάμε με άλλη μια απώλεια μονής ανεξάρτητης αίθουσας, αυτή του «Σινέ Αλεξάνδρα» στην Καλλιθέα, ενώ μόλις τον Δεκέμβρη πραγματοποιήθηκε η τελευταία Ερώτηση του ΚΚΕ για τις αίθουσες, και πάλι βρισκόμαστε αντιμέτωποι με το ίδιο ζήτημα. Η «Λαϊκή Συσπείρωση» Καλλιθέας έθεσε το ζήτημα στο Δημοτικό Συμβούλιο της περασμένης Δευτέρας, όμως εξ όσων γνωρίζουμε ο ιδιοκτήτης δεν ανανεώνει τη μίσθωση γιατί θέλει να αλλάξει χρήση στο ακίνητο. Ετσι λοιπόν η Καλλιθέα μένει χωρίς χειμερινό κινηματογράφο και πέντε εργαζόμενοι μένουν χωρίς δουλειά. Η αλλαγή χρήσης στους κινηματογράφους είναι το μεγάλο αγκάθι της υπόθεσης. Θα γίνουν όλοι οι κινηματογράφοι σούπερ μάρκετ; Ενδεχομένως... Γιατί το κράτος και το υπουργείο Πολιτισμού ειδικότερα δεν φέρνουν έναν νόμο, όπως εκείνον για την προστασία των θερινών κινηματογράφων, που να ορίζει ότι οι μονές ανεξάρτητες αίθουσες κρίνονται διατηρητέες και έχουν Αποκλειστική Κινηματογραφική Χρήση. Αλλά μήπως ενδιαφέρει το υπουργείο Πολιτισμού η κινηματογραφική αίθουσα; Μήπως τη χρηματοδοτεί; Εδώ φέτος ανανεώθηκε η παράταση της διάρκειας μίσθωσης των κινηματογράφων για έναν μόλις χρόνο... Την περασμένη βδομάδα βγήκαν φήμες για το «Παλλάς» στο Παγκράτι, τώρα στην Καλλιθέα, αύριο ποιος ξέρει πού; Μπορούμε να κάνουμε κάτι για αυτό; Μπορεί η κινηματογραφική κοινότητα και συνολικά ο λαός να απαιτήσουν την προστασία των ελάχιστων εναπομεινασών κινηματογραφικών αιθουσών.

Οσο δε για τις τελευταίες εξαγγελίες του υπ. Πολιτισμού σχετικά με την «ίδρυση Κρατικής Σχολής Τεχνικών Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Μέσων», η περιγραφή της τα λέει όλα... «Τα προγράμματα σπουδών να είναι πλήρως ευθυγραμμισμένα με τις διεθνείς τάσεις, τις ποιοτικές απαιτήσεις των σύγχρονων κινηματογραφικών παραγωγών, τις ανάγκες της αγοράς, αλλά και την επιταγή της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής κινηματογραφικής δημιουργίας». Οι ανάγκες της αγοράς είναι βεβαίως πολύ μακριά από τις ανάγκες της κοινωνίας και των σωματείων των καλλιτεχνών που πρότειναν, στους πρόσφατους αγώνες για το ΠΔ 85, τη δημιουργία ενός συστήματος Ανώτατης Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης, πανεπιστημιακού επιπέδου, δημόσιας και δωρεάν, που θα υπάγεται στο ΥΠΑΙΘ, με Σχολές ανά κατηγορία Τεχνών, που θα καλύπτουν όλη τη χώρα και θα συγκεντρώνουν το σύνολο των παραστατικών και οπτικοακουστικών Τεχνών...

***

Με πολύ λίγες λέξεις, κάποιες από τις ταινίες της βδομάδας και κάποιες προβολές. Η επανέκδοση της βδομάδας, «O Μύλος κι ο Σταυρός» του Λεχ Μαγιέφσκι μας ξεναγεί μέσα από την αφήγηση του ίδιου του ζωγράφου Πίτερ Μπρίγκελ στους θαυμαστούς πίνακές του. Μια υπέροχη ταινία, αφαιρετική ως προς τη μορφή, ιδιαίτερη, αφού κάθε κάδρο είναι σαν πίνακας ζωγραφικής και ιδιαίτερα ουσιαστική ως προς το περιεχόμενό της, αφού ο ζωγράφος αναλύει την εποχή του. Οι «Αντίπαλοι» του Λούκα Γκουαντανίνο, που αφορούν σε ένα ερωτικό τρίγωνο στον κόσμο του αθλητισμού, είναι περισσότερο μια ταινία εντυπωσιασμού παρά ουσίας, η οποία γίνεται ιδιαίτερα κουραστική με τα συνεχόμενα φλασμπάκ που δεν έχουν τελειωμό. Η ταινία «Μην Ανοίγεις την Πόρτα» των Σάκη και Αλέξανδρου Κάρπα (Unboxholics), χωρίς να είναι κάτι το συναρπαστικό, έχει θετικά στοιχεία. Σαν πρώτη προσπάθεια των δημιουργών, καταφέρνει να διατηρήσει τον τρόμο και την αγωνία στην εξέλιξη της υπόθεσης, ανεξάρτητα εάν τελειώνει κάπως ανορθόδοξα... Το «Ζωντανό Πνεύμα» της Κριστέλ Αλβες Μέιρα ακολουθεί τις δοξασίες της παράδοσης για τις μάγισσες στο σήμερα, δείχνοντάς μας ότι η παιδική αφέλεια δεν είναι χαρακτηριστικό μόνο των μικρών ηλικιών... Η πιτσιρίκα είναι υπέροχη και η ταινία συμπαθέστατη. Ο «Επαγγελματίας Υπνοβάτης» του Βασίλη Ραΐση έχει έξυπνη θεματική, αλλά δυστυχώς η τελική διαχείριση του θέματος δεν είναι ενδιαφέρουσα. Ξεχωρίσαμε την ερμηνεία της Ελένης Γερασιμίδου. Ο «Τελευταίος Ηρωας» του Ζίγκα Βιρτς προσπάθησε να αντιγράψει το ύφος του Εμίρ Κουστουρίτσα, αλλά πέρασε και δεν ακούμπησε. Η γελοιοποίηση του παρτιζάνικου κινήματος της Γιουγκοσλαβίας μας βρίσκει κάθετα αντίθετους. Μια τελευταία προβολή τη Μεγάλη Δευτέρα στις 18.45 στον κινηματογράφο Μικρόκοσμο για την ταινία «Συνάδελφοι ηρωικοί οικοδόμοι» του Γιάννη Ξύδα. Στον κινηματογράφο «Δαναό» η τελευταία προβολή της ενότητας Fundamentals of Cinema τη Δευτέρα 29 Απριλίου στις 20.00, με τη συγκλονιστική «Αποκάλυψη Τώρα Redux!» (1979/2001) του Φράνσις Φορντ Κόπολα.


Π. Α.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ