ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 24 Φλεβάρη 2018 - Κυριακή 25 Φλεβάρη 2018
Σελ. /40
ΓΙΩΡΓΗΣ ΒΑΡΛΑΜΟΣ
Το πιο απλό πράγμα με τη διδασκαλία του γινόταν μεγάλο

Ολοκληρώνεται την Κυριακή 11 Μάρτη η έκθεση που διοργανώνει η ΚΕ του ΚΚΕ με έργα του στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Με αυτήν την αφορμή, ο «Ριζοσπάστης» μιλά με «μαθητές» του μεγάλου δημιουργού

Αλλες δύο βδομάδες έμειναν για την έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο (Βασιλίσσης Σοφίας 22) που διοργανώνει η ΚΕ του ΚΚΕ, στο πλαίσιο του εορτασμού των 100 χρόνων του Κόμματος, με έργα του κομμουνιστή ζωγράφου - χαράκτη Γιώργη Βαρλάμου (1922 - 2013). Η έκθεση «κατεβάζει αυλαία» την Κυριακή 11 Μάρτη.

Μια ξεχωριστή και πολύ ενδιαφέρουσα πλευρά της προσωπικότητας του Γιώργη Βαρλάμου ήταν ο ρόλος του ως δασκάλου, αλλά και η απλόχερη βοήθεια που έδωσε σε νεότερους εικαστικούς. Προσπαθώντας να ανιχνεύσουμε και αυτήν την πλευρά του, μιλήσαμε με την Εύα Μελά, ζωγράφο - χαράκτρια και πρόεδρο του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, και την Ειρήνη Σαλουβάρδου, γραφίστρια στις εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή».

Ακόμα, με μεγάλη τους χαρά, οι βιβλιοδέτες τέχνης Κώστας Στείρος και Μάγια Στουρνάρα, που θήτευσαν πλάι του, συνεισφέρουν στο να γνωρίσουμε κάποιες ακόμα πτυχές του Γιώργη Βαρλάμου.

Να έχεις στόχο, όραμα, ιδεολογία...

Η Εύα Μελά μάς μιλά για την περίοδο που δούλευε πλάι στον Βαρλάμο.

«Τον Γιώργη Βαρλάμο τον συναντούσα στους αγώνες του κλάδου μας, των εικαστικών, πάντα αγέρωχο, αυστηρό, μαχητικό, απόλυτο... Αργότερα, όταν άκουσε πως δεν έχω πρέσσα να τυπώνω, μου πρόσφερε το χώρο του εργαστηρίου του υπό τον όρο να είμαι καθημερινά εκεί πριν τις 7.00 το πρωί. Οχι αργότερα. Προφανώς για να μάθω ότι η τέχνη απαιτεί τη σκληρή καθημερινή εργασία και δεν είναι χόμπι. Ο Βαρλάμος δούλευε καθημερινά από τις 4.00 το πρωί. Κατά τις 10.00 κατέβαινε για λίγο, μου πρόσφερε καφέ και με ρώταγε αν χρειάζομαι τίποτε. Μόλις έβλεπε τη διάθεσή μου να δεχθώ παρατηρήσεις, άνοιγε τα ντουλάπια και έφερνε εμπρός μου υλικά, τεχνικές, λύσεις, τα πάντα. Ηταν μια ανοιχτή ψυχή, έτοιμος πάντα να σου πει τα μυστικά της δουλειάς, να σου ανοίξει τα μύχια της καρδιάς του, να σου δώσει γνώσεις, να σε κρίνει με υπομονή. Και αυτή η διδασκαλία είχε πολλή ανθρωπιά, πολλή αγάπη για την ομορφιά της ζωής, για τη μουσική, την ποίηση και τον άνθρωπο. Ηταν αυστηρός και απαιτητικός αλλά χαιρόταν και απολάμβανε τα πιο απλά πράγματα στην καθημερινότητα.

Το πιο απλό πράγμα γινόταν με τη διδασκαλία του μεγάλο. Αξιο προσοχής και αφοσίωσης. Στεκόταν στα πιο σημαντικά: Στο περιεχόμενο του έργου που θα έπρεπε να δοθεί με ανάλογη μορφή... Ελεγε πάντα: "Η Χαρακτική είναι μια δημοκρατική τέχνη. Γιατί το έργο είναι πάντα πρωτότυπο αλλά δεν είναι μοναδικό". Επίσης, δεν αριθμούσε τα αντίτυπά του, λέγοντας ότι η αρίθμηση είναι μια εφεύρεση του εμπορίου της τέχνης.

Ο Βαρλάμος δεν χαριζόταν σε κανέναν, αλλά, παράλληλα, αγαπούσε να δίνει, χωρίς εκπτώσεις και υπολογισμούς. Σε όλους. Πάνω από όλα δίδασκε το να επιμένεις, να μην κουράζεσαι. Να έχεις στόχο, όραμα, ιδεολογία...».

Μαθαίνοντας στο πλάι του τους νόμους του βιβλίου...

Προσχέδιο (χαρτομακέτα) του Γ. Βαρλάμου για το «σαλόνι» του μεγάλου τίτλου της έκδοσης «Ιάννης Ξενάκης» (εκδ. «Σύγχρονη Εποχή»)
Προσχέδιο (χαρτομακέτα) του Γ. Βαρλάμου για το «σαλόνι» του μεγάλου τίτλου της έκδοσης «Ιάννης Ξενάκης» (εκδ. «Σύγχρονη Εποχή»)
Ο Γ. Βαρλάμος αγάπησε και μελέτησε όσο κανείς τη φύση και τους νόμους της τυπογραφίας και του βιβλίου. Διακρίθηκε διεθνώς για την επιμέλεια βιβλίων και λευκωμάτων. Για πολλά χρόνια, από το 1991 έως το τέλος της ζωής του, είχε την ευθύνη της καλλιτεχνικής επιμέλειας των βιβλίων του εκδοτικού οίκου του ΚΚΕ, της «Σύγχρονης Εποχής».

Η Ειρήνη Σαλουβάρδου, εργαζόμενη στην παραγωγή των εκδόσεων «Σύγχρονη Εποχή», μας μιλά για την εμπειρία της συνεργασίας της με τον Βαρλάμο.

«"H τέχνη της τυπογραφίας δεν είναι παρά ένα άθροισμα από πολλές, πολύ μικρές λεπτομέρειες, που στόχο έχουν να δημιουργήσουν ένα καλαίσθητο και λειτουργικό βιβλίο.

Το κείμενο ενός βιβλίου είναι το κυριότερο υλικό, η ουσία του. Με βάση το περιεχόμενο αυτού του κειμένου διαλέγουμε το μέγεθος του χαρτιού, το είδος των γραμμάτων, το μήκος της αράδας κ.λπ.

Ενα βιβλίο χωρίς κανένα στολίδι μπορεί να 'ναι πραγματικά ωραίο αν η αρχιτεκτονική του σύνθεση είναι καλή.

Πρώτα απ' όλα οι σελίδες πρέπει να 'ναι φωτεινές και ευκολοδιάβαστες. Τα περιθώρια πρέπει να 'ναι προσαρμοσμένα με την τυπωμένη σελίδα. Η απόσταση των γραμμάτων μεταξύ τους, τα κενά ανάμεσα στις λέξεις, το κενό ανάμεσα στις αράδες μιας σελίδας και γενικότερα η ισορροπία λευκών και μαύρων μπορεί να κάνουν μια σελίδα ευκολοδιάβαστη ή όχι. Γι' αυτό το λόγο μεταξύ των λέξεων θ' αφήσουμε πολύ μικρά λευκά, τόσα μόνο όσα χρειάζονται για να χωρίζονται καθαρά στο μάτι η μια λέξη από την άλλη...".

Προσχέδιο (χαρτομακέτα) του Γ. Βαρλάμου για το «σαλόνι» του μεγάλου τίτλου του βιβλίου του Μ. Γκόρκι «Μάνα» και η 11η έκδοση (εκδ. «Σύγχρονη Εποχή»)
Προσχέδιο (χαρτομακέτα) του Γ. Βαρλάμου για το «σαλόνι» του μεγάλου τίτλου του βιβλίου του Μ. Γκόρκι «Μάνα» και η 11η έκδοση (εκδ. «Σύγχρονη Εποχή»)
Ολα τα παραπάνω τα πρωτάκουσα από τον Βαρλάμο, παρά τις σπουδές μου σε σχολή γραφιστικής. Ενας άγνωστος κόσμος γνώσεων που άνοιξε μπροστά μου όταν, ξεκινώντας να εργάζομαι στη "Σύγχρονη Εποχή" το 1993, γνώρισα το Βαρλάμο ως υπεύθυνο για την καλλιτεχνική επιμέλεια των εκδόσεων.

Στην πραγματικότητα, με καθοδηγούσε βήμα - βήμα για το πώς θα στήσουμε το κάθε βιβλίο, εξηγώντας μου γιατί κάνουμε το καθετί. Συνήθως, πήγαινα στο εργαστήριό του με το κείμενο που θέλαμε να εκδώσουμε, το μελετούσε και μου έδειχνε με χαρτομακέτα τι πρέπει να κάνω. Γενικά, δούλευε πολύ στο χέρι, με κομμάτια χαρτιού, με την κόλλα του, σχεδιάζοντας την αρχιτεκτονική του βιβλίου... Στη συνέχεια, με βάση τη χαρτομακέτα του, σελιδοποιούσα το βιβλίο στον υπολογιστή και το ξανάβλεπε για διορθώσεις. Ο κύκλος ολοκληρωνόταν όταν του πήγαινα το τυπωμένο βιβλίο. Και τότε ακόμη δίδασκε δείχνοντάς μου κάτι που δεν πήγε καλά ή πόσο ωραία έκδοση έγινε. Αυτή ήταν και η "πληρωμή" του.

Ηταν πραγματικός δάσκαλος με βαθιές γνώσεις, που ήθελε να τις μεταδώσει και το έκανε με πολλή αγάπη και ακούραστα, αν ενδιαφερόσουν πραγματικά».

Χαρακτηριστικές είναι ακόμα οι μαρτυρίες των Κώστα Στείρου και Μάγιας Στουρνάρα, που θήτευσαν στο πλάι του, και οι οποίες έχουν δημοσιευτεί στη «Φωνή των Ανδρονιάνων».

Αναφέρει ανάμεσα στα άλλα ο Κ. Στείρος: «Οταν πρωτοξεκίνησα να σπουδάζω το '91 την τέχνη και τα μυστικά της καλλιτεχνικής βιβλιοδεσίας στο Πρότυπο Εργαστήρι του ΕΟΜΜΕΧ, τίποτε δεν προμήνυε τη σχέση που αναπτύχθηκε, με τα χρόνια είν' αλήθεια, μεταξύ Δασκάλου και μαθητή (...).

Ο Δάσκαλος Γιώργης Βαρλάμος μας έπαιρνε "ξύλα απελέκητα" και με υπομονή, επιμονή, γνώση, έδινε πνοή, σχήμα, χρώμα, συναίσθημα στις καλλιτεχνικές ανησυχίες μας (...).

Είχε το χάρισμα μετάδοσης της γνώσης, το τάλαντο να διακρίνει μες στους πολλούς τους λίγους, το ήθος που μεμιάς τον έκανε στα μάτια μας ξεχωριστό. Οχι πως δεν ήτανε. Ποτέ δεν είχε τον κομπασμό, ή την έπαρση του "φτασμένου" σήμερα εικαστικού. Το αντίθετο θα 'λεγα. Ακολουθούσε τη φράση του δασκάλου του, Κεφαλληνού "φαίνε και σίγα" κατά γράμμα, ως το τέλος της ζωής του (...)».

Η Μ. Στουρνάρα, στο άρθρο της με τίτλο «Οι ξεχασμένες μυρωδιές των ξυσμένων μολυβιών», αναφέρει ανάμεσα στα άλλα:

«Θυμάμαι πάντα με πολλή αγάπη και σεβασμό τον Δάσκαλο. Τον βλέπω μπροστά μου σε κάθε τι που σχεδιάζω και, ιδίως, στον τρόπο που παρατηρώ τον κόσμο γύρω μου. Ακόμα και στις ξεχασμένες μυρωδιές των ξυσμένων μολυβιών και στην ανάμνηση των χεριών, των γεμάτων μουτζούρες από υδροχρώματα και σινική μελάνη. Τον βλέπω ακόμα και στο πλαστικό μπουκαλάκι με την απλή κόλλα που είναι το βασικό υλικό στη δουλειά μας (...).

Θυμάμαι ότι κάθε φορά που έμπαινα στον χώρο του, με εκείνη την χαρακτηριστική τάξη στην τοποθέτηση των εργαλείων του για τη ζωγραφική ή την χαρακτική, τα αμέτρητα βιβλία, τα "δικά του" ζωγραφισμένα λουλουδάκια σε μισοτελειωμένους πίνακες, την μυρωδιά από ξυσμένο ξύλο, ακρυλικές μπογιές και υδροχρώματα, ένιωθα πως ήταν ίσως ο τελευταίος άνθρωπος στη γη που ήξερε πώς να χρησιμοποιεί τα υλικά του κόσμου με σεβασμό. Κάθε κομματάκι χαρτί, όσο κι αν ήταν μικρό, είχε αξία. Είτε ήταν στοιβαγμένο κάπου περιμένοντας την χρήση του, είτε ήταν επικολλημένο σε κάποιο σχέδιο που ήθελε, τοπικά, να διορθώσει.

Και το ράδιο πάντα ανοιχτό και σιγανό, στο Τρίτο Πρόγραμμα.

Ο Δάσκαλος έφυγε, και μαζί του πήρε μια ολόκληρη εποχή της Τέχνης. Μιας Τέχνης που σήμερα πνίγεται από τον πληθωρικό, απαίδευτο και απροβλημάτιστο βομβαρδισμό κενών μηνυμάτων. Χωρίς κάποιο, οποιοδήποτε νόημα. "Κύμβαλα αλαλάζοντα"...».

Πληροφορίες για την έκθεση

Μέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Κυριακή, 9 π.μ. - 4 μ.μ. Οργανωμένες ξεναγήσεις πραγματοποιούνται κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 11 π.μ. και στη 1 μ.μ.

Η γενική είσοδος είναι 4 ευρώ (ισχύουν εξαιρέσεις) και με αυτό το αντίτιμο μπορεί κανείς να δει και τις υπόλοιπες συλλογές του Μουσείου. Η είσοδος είναι ελεύθερη για όλους την Κυριακή 4 Μάρτη (πρώτη Κυριακή κάθε μήνα) και την Τρίτη 6 Μάρτη (Μέρα Μνήμης «Μελίνας Μερκούρη»).



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ