ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 21 Σεπτέμβρη 2022
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ - «ΣΚΟΥΠΑ» ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Συνέχεια ιδιωτικοποιήσεων σε ΔΕΚΟ και αστικές συγκοινωνίες, νέο χτύπημα στα εργασιακά δικαιώματα

Στην Ολομέλεια της Βουλής συζητείται σήμερα πολυνομοσχέδιο - «σκούπα» που προωθεί την παραπέρα ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ και των συγκοινωνιών, προδιαγράφει νέα σφαγή των εργασιακών δικαιωμάτων σε αυτές τις επιχειρήσεις - όλα με βάση τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ και της ΕΕ - και έχει ξεσηκώσει τους εργαζόμενους.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή της Βουλής η οποία ολοκληρώθηκε χτες, ανέδειξε τις «εμβληματικές» διατάξεις του νομοσχεδίου, όπως αυτές που περιέχονται στο πρώτο μέρος του (άρθρα 1 έως 47) και συνιστούν ένα ακόμα βήμα προς την ολοκλήρωση των ιδιωτικοποιήσεων των ανωνύμων εταιρειών που ανήκουν στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ, δηλαδή στο Υπερταμείο. Πρόκειται για τις εταιρείες ΔΕΗ, ΟΑΣΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΤΑ, Διεθνή Αερολιμένα, ΔΕΘ, ΑΕ Διώρυγας Κορίνθου, Ελληνικές Αλυκές, ΓΑΙΟΣΕ, Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης κ.ά., που βήμα - βήμα όλες οι κυβερνήσεις τις σπρώχνουν στην αγκαλιά των επιχειρηματικών ομίλων, διαδικασία που πήγε πολλά βήματα παραπέρα ο ΣΥΡΙΖΑ με την ένταξή τους στο Υπερταμείο.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα για τα όσα φέρνει η κυβέρνηση είναι οι αστικές συγκοινωνίες. Η κυβέρνηση της ΝΔ, υλοποιώντας τον νόμο του ΣΥΡΙΖΑ για την είσοδο ιδιωτών στις αστικές συγκοινωνίες, δίνει ένα επιπρόσθετο 25% του συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ, σαρώνοντας και τα τελευταία εργασιακά δικαιώματα, ενώ για πρώτη φορά επιτρέπονται προσλήψεις εργαζομένων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου στις αστικές συγκοινωνίες, με διευθυντικό δικαίωμα, μέσω συνέντευξης και περιορισμού του ΑΣΕΠ. Ταυτόχρονα, δίνεται το δικαίωμα στην πρόσληψη εργαζομένων με σύμβαση δανεισμού, μέσω δουλεμπορικών γραφείων, ενώ επιτρέπεται η μεταφορά τους μεταξύ των εταιρειών που εντάσσονται στο Υπερταμείο!

Οπως επεσήμανε ο Μ. Συντυχάκης, στόχος της κυβέρνησης είναι να τονώσει το κλίμα της «επιχειρηματικής εμπιστοσύνης» προς τους επενδυτές και να μειώσει τη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ «αντικειμενικά και μαθηματικά θα προκύψει αύξηση στα τιμολόγια, που θα επιβαρύνει τους χρήστες στο ήδη επιβαρυμένο και άδειο πορτοφόλι τους».

Συνολικά το νομοσχέδιο είναι ένα συνονθύλευμα αντιδραστικών ρυθμίσεων, όπως η παραπέρα παράδοση ελεύθερων χώρων (π.χ. ΠΥΡΚΑΛ) στους επιχειρηματικούς ομίλους, ενώ περιέχονται και ειδικές ρυθμίσεις για ακίνητα νησίδων των Δωδεκανήσων, όπου αναγνωρίζουν κυριότητα σε ιδιώτες για κρατικές εκτάσεις, ρυθμίσεις για τις οποίες ο Μ. Συντυχάκης ζήτησε περαιτέρω διευκρινίσεις.

Περιέχονται ακόμα ρυθμίσεις που αφορούν τη χορήγηση ενισχύσεων από τον «αναπτυξιακό» νόμο σε μεγάλες εκμεταλλεύσεις γεωργίας, υδατοκαλλιέργειας και αλιείας, με τους αυτοαπασχολούμενους να μένουν εκτός, ενώ την ώρα που στους μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες πετσοκόβεται η κρατική αρωγή, εξασφαλίζεται ότι στα νομικά πρόσωπα - επιχειρήσεις θα δίνεται ολόκληρη. «Δηλαδή κόβουν φτωχούς ετεροαπασχολούμενους καλλιεργητές, που συμπληρώνουν εισόδημα από την αγροτική δραστηριότητα, και ενισχύουν επιχειρηματίες που ανάμεσα στις διάφορες επιχειρήσεις που κατέχουν μπορεί να έχουν και μια αγροτική εταιρεία», σχολίασε ο Μ. Συντυχάκης.

Ακόμα, προβλέπεται η σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης, δηλαδή ένας νέος μηχανισμός ασφυκτικής παρακολούθησης των νοικοκυριών και των επαγγελματιών που έχουν χρέη στην εφορία και στους δημόσιους οργανισμούς, καθώς επίσης ίδρυση και λειτουργία κεντρικού Μητρώου Πιστώσεων.

Ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε το νομοσχέδιο, χωρίς να διαφωνεί με την ουσία, αφού όλο το πρόβλημα του εισηγητή του, Ν. Παππά, ήταν ότι η κυβέρνηση «παρεκκλίνει από τον νόμο 4412/2016 για τις δημόσιες συμβάσεις», ότι «οι δείκτες που τίθενται για τις ΑΕ του Δημοσίου είναι δείκτες οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να μην είναι επαρκείς ή κατάλληλοι ακριβώς για να βελτιστοποιήσουν τη λειτουργία τους προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος» και άλλα παρόμοια.

Βέβαια ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, δείχνοντας ότι ο ένας είναι συνέχεια του άλλου, ανέφερε πως «νομίζω ότι τώρα να συζητάνε για αποκρατικοποιήσεις και αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας κυρίως τα τρία μεγαλύτερα κόμματα εδώ είναι λίγο περιττό, διότι όλοι μας έχουμε προσυπογράψει αποκρατικοποιήσεις». Πρόσθεσε δε πως όταν ανέλαβε βρήκε συμφωνία «με τις υπογραφές τουλάχιστον δύο μελών της ελληνικής κυβέρνησης για αποκρατικοποίηση ακόμα και της ΔΕΗ στον προϋπολογισμό για αποκρατικοποίηση, με έσοδα 100 εκατομμύρια»...

ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΟΛΘ
Νέα κέρδη για τους ομίλους, ένταση της άγριας εκμετάλλευσης για τους εργαζόμενους

MotionTeam

Σε τροποποίηση της σύμβασης, με την οποία το λιμάνι της Θεσσαλονίκης παραχωρήθηκε στους επιχειρηματικούς ομίλους, προχωρά η κυβέρνηση με νομοσχέδιο που από χτες συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και δείχνει την απόφασή της να «τρέξει» ακόμα πιο γρήγορα τους σχεδιασμούς των επιχειρηματικών ομίλων, εγχώριων και μη, για την ανάδειξη της χώρας σε ενεργειακό και διαμετακομιστικό κόμβο, στο φόντο των επικίνδυνων ανταγωνισμών που είναι σε πλήρη εξέλιξη και έχουν ανάψει τη φωτιά του πολέμου στην ευρύτερη περιοχή.

Το νομοσχέδιο φέρει τον τίτλο «Κύρωση Συμφωνίας Τροποποίησης της από 2.2.2018 Σύμβασης Παραχώρησης σχετικά με τη χρήση και την εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών στοιχείων εντός του Λιμένος Θεσσαλονίκης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΛΘ ΑΕ» και προβλέπει την επέκταση των διαστάσεων του προβλήτα 6 του λιμανιού, ώστε να μπορεί να δέχεται τα τελευταίας γενιάς τεράστια πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και όχι μόνο, ενώ προβλέπεται η ενίσχυση του τεχνολογικού εξοπλισμού (γερανογέφυρες και άλλα μηχανήματα στοιβασίας) για την αύξηση της μεταφοράς και διαχείρισης των κοντέινερς.

Με δυο λόγια, η σύμβαση προδιαγράφει μεγαλύτερη εντατικοποίηση σε βάρος των εργαζομένων στον ΟΛΘ και επιπτώσεις σε βάρος συνολικά του λαού της Θεσσαλονίκης και στο περιβάλλον.

Αξιοσημείωτη ήταν η αντιπαράθεση ανάμεσα σε ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, που διαγκωνίστηκαν στην Επιτροπή ποιος είναι περισσότερος φερέγγυος για να προωθήσει τις επενδύσεις στις συνδυασμένες μεταφορές που έχουν ανάγκη οι όμιλοι.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Σ. Φάμελλος επιτέθηκε στην κυβέρνηση καθαρά από τη σκοπιά των συμφερόντων των επιχειρηματικών ομίλων, ζητώντας εξηγήσεις γιατί «δεν έχουμε έργα και το βασικό έργο που θα συνδυαζόταν με το λιμάνι, το logistics στο κέντρο, στο "Στρατόπεδο Γκόνου"», ποιος είναι ο λόγος που αν και «ήρθε ο πρωθυπουργός τον Σεπτέμβριο του 2019 και ανήγγειλε ότι θα γίνει ελεύθερη οικονομική ζώνη», όλη αυτή η περιοχή τελικά «δεν έγινε τίποτα» και γιατί η κυβέρνηση δεν αξιοποίησε «τις συμφωνίες που έχει κάνει ο Αλέξης Τσίπρας με τους ηγέτες των Βαλκανίων και ιδιαίτερα τη Συμφωνία με τα Σκόπια» για τη μετατροπή του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σε διαμετακομιστικό κόμβο, δείχνοντας ποιο ήταν τελικά και το διακύβευμα αυτών των συμφωνιών.

Ο δε υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης ανέφερε ότι η ΝΔ ως φερέγγυο κόμμα «διαχρονικά, έχει μια συνεπή στάση ως προς το θέμα της αξιοποίησης των λιμενικών υποδομών. Τουναντίον, ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτός που άλλα έλεγε τη μία μέρα και άλλα έλεγε την άλλη», αν και τελικά «υπέγραψε και τη Σύμβαση Παραχώρησης» του ΟΛΠ και του ΟΛΘ.

Πρόσθεσε ότι «με αυτή την αναδιάταξη του προβλήτα 6 το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα μπορέσει να γίνει ανταγωνιστικό όχι μόνο στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, αλλά ανταγωνιστικό στον παγκόσμιο χάρτη των θαλάσσιων μεταφορών».

Προσαρμοσμένο στις στρατηγικές επιλογές της ΕΕ

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής καταψηφίζοντας ανέδειξε ότι «πρόκειται για μια ιδιωτικοποίηση, η οποία υπακούει στις γενικότερες στρατηγικές επιλογές της ΕΕ», «εντάσσεται και στους γενικότερους, ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς στην περιοχή, για τον γεωστρατηγικό έλεγχο περιοχών και δρόμων μεταφοράς εμπορευμάτων και Ενέργειας. Ταυτόχρονα, φυσικά, υπηρετεί και τους σχεδιασμούς του εγχώριου κεφαλαίου για τη μετατροπή της Ελλάδας σε έναν κόμβο συνδυασμένων μεταφορών».

Επισήμανε ακόμα ότι «όλος αυτός τώρα ο "πυρετός" της δράσης του κεφαλαίου στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και ευρύτερα στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης ασφαλώς και φέρνει νέα τεράστια κέρδη, μόνο που αυτά δεν είναι και δεν πρόκειται να είναι για τους εργαζόμενους αλλά για τους επιχειρηματικούς ομίλους».

Οσο για τους εργαζόμενους, όπως τόνισε, «οι εργαζόμενοι στο λιμάνι με τα σωματεία τους ολοένα και συχνότερα καταγγέλλουν και την έλλειψη του αναγκαίου προσωπικού και την αυξανόμενη εντατικοποίηση της δουλειάς τους, αλλά και την έλλειψη μέτρων ασφάλειας στην εργασία τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά το θανατηφόρο εργατικό δυστύχημα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης τον Ιούνιο του 2021, με έναν 59χρονο νεκρό εργαζόμενο, το φετινό καλοκαίρι σημειώθηκαν άλλα τέσσερα εργατικά ατυχήματα στο λιμάνι, τα οποία βέβαια και "φωνάζουν" για τη λήψη επειγόντων μέτρων προστασίας, ασφάλειας και υγιεινής της εργασίας στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης».

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΙΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Απεργούν σήμερα ενάντια στο αντεργατικό νομοσχέδιο

Στα δικαστήρια η απεργία από τις διοικήσεις και την κυβέρνηση

Σε απεργία προχωρούν σήμερα οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας (λεωφορεία, τρόλεϊ, Ηλεκτρικός, Μετρό, Τραμ) ενάντια στο νομοσχέδιο που έχει φέρει η κυβέρνηση της ΝΔ, αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα στη Βουλή και αφορά τις Ανώνυμες Εταιρείες του Δημοσίου (τις πρώην ΔΕΚΟ). Την απόφαση για απεργία πήρε το Εργατικό Κέντρο Αθήνας και αφορά τους εργαζόμενους στις ΔΕΚΟ, ενώ αντίστοιχες αποφάσεις πήραν και τα σωματεία του κλάδου. Στο πλαίσιο της απεργίας θα γίνει συγκέντρωση στο υπουργείο Οικονομικών (οδός Νίκης), στις 12 το μεσημέρι.

Κάλεσμα στους εργαζόμενους για μαζική συμμετοχή στην απεργία και στη συγκέντρωση απευθύνει η ΔΑΣ ΟΑΣΑ (συνδικαλιστές που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ), προειδοποιώντας από την πρώτη στιγμή ότι η κυβέρνηση θα εξαπολύσει τους γνωστούς εκβιασμούς για να σπάσει η απεργία, όπως έγινε λίγες ώρες αργότερα.

Η ΔΑΣ απαιτεί από την κυβέρνηση να πάρει πίσω το νομοσχέδιο και προβάλλει αιτήματα για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, επισκευή και ανανέωση του στόλου. Για υπογραφή ΣΣΕ με ουσιαστικές αυξήσεις, πύκνωση και επέκταση του συγκοινωνιακού έργου σε όλη την Αττική. Εξω όλοι οι ιδιώτες - κατάργηση κάθε εργολαβίας.

Η ΔΑΣ σημειώνει ότι με το νομοσχέδιο σαρώνονται όσα εργασιακά δικαιώματα έχουν απομείνει και συνεχίζεται η ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών, δίνοντας επιπλέον 25% συγκοινωνιακό έργο στα ΚΤΕΛ. Για πρώτη φορά επιτρέπονται στις αστικές συγκοινωνίες προσλήψεις με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, με διευθυντικό δικαίωμα, μέσω συνέντευξης και περιορισμό του ΑΣΕΠ. Ακόμα επιτρέπει την «ενοικίαση» εργαζομένων μέσω δουλεμπορικών γραφείων. Ετσι, επισημαίνει η ΔΑΣ, «θα υπάρχουν εργαζόμενοι πολλών ταχυτήτων και σε δικαιώματα και σε μορφή σχέσεων εργασίας (αόριστου χρόνου, ορισμένου χρόνου, εργολαβικοί - δανεικοί) και μισθολογικά, που θα απασχολούνται στο ίδιο αντικείμενο εργασίας, από τον ίδιο εργοδότη. Αυτονόητο είναι ότι οι εργαζόμενοι ορισμένου χρόνου ή οι εργολαβικοί - δανεικοί είναι εργαζόμενοι χωρίς συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα».

Ακόμα μια απεργία στα δικαστήρια

Στο μεταξύ, χτες το μεσημέρι έγινε γνωστό πως οι διοικήσεις της «Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ» (ΟΣΥ, λεωφορεία και τρόλεϊ, θυγατρική του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας) και της ΣΤΑΣΥ προσέφυγαν στα δικαστήρια, ζητώντας να κηρυχθεί παράνομη η σημερινή απεργία. Η δίκη αναμένεται να γίνει σήμερα το μεσημέρι.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ