ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 2 Οχτώβρη 2005
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Στην «κλίνη του Προκρούστη»

Θύμα των νέων κυβερνητικών «αναμορφώσεων» στην εκπαίδευση είναι τα καλλιτεχνικά μαθήματα. Στις «μεταρρυθμίσεις» των προηγούμενων χρόνων, που ουσιαστικά τα εξοστράκισαν από το σχολείο και τα περιόρισαν σε οριακά επίπεδα, έρχεται να προστεθεί νέα μείωση και υποβάθμιση. Ετσι, τη νέα σχολική χρονιά, μπαίνουν στην «κλίνη του Προκρούστη» τα μαθήματα Αισθητικής Αγωγής, Σχεδίου και Ιστορίας της Τέχνης στα Μουσικά Γυμνάσια και Λύκεια. H εξέλιξη αυτή, αφήνοντας έντονα το πολιτιστικό της αποτύπωμα, αποτελεί καίριο πλήγμα εξασθένησης και υποβάθμισης του ιδιαίτερου χαρακτήρα αυτών των Γυμνασίων και Λυκείων. Επίσης, προκαλεί έντονες ανησυχίες στην εκπαιδευτική κοινότητα, μήπως ανάλογες αποφάσεις προετοιμάζονται για τα μαθήματα Τέχνης σε όλα γενικά τα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας.

Η ιστορία των Μουσικών Σχολείων ξεκινά πριν από 17 χρόνια. Το όραμα του μεγάλου μουσικοπαιδαγωγού και συνθέτη Στέφανου Βασιλειάδη, πήρε «σάρκα και οστά» το 1988, όταν άρχισε να λειτουργεί το Πειραματικό Μουσικό Γυμνάσιο Παλλήνης, που ως σκοπό είχε - σύμφωνα με την ιδρυτική απόφαση του υπουργείου Παιδείας - να «λειτουργεί πειραματικά για την εφαρμογή πειραματικών προγραμμάτων και πειραματικών μεθόδων διδασκαλίας στον τομέα της αισθητικής παιδείας γενικότερα και της μουσικής ειδικότερα». Σήμερα στη χώρα μας, λειτουργούν 35 συνολικά Μουσικά σχολεία.


Για τον πολύχρονο Γολγοθά των καλλιτεχνικών μαθημάτων στα Μουσικά Σχολεία μάς μιλά ο Νίκος Γιαννάκης, καθηγητής εικαστικών στο Πειραματικό Γυμνάσιο και Λύκειο Παλλήνης. «Στην αρχική σύλληψη η αισθητική παιδεία περιλάμβανε το πολύ σημαντικό μάθημα της "Πολύτεχνης έκφρασης", ένα μουσικό θέατρο με τη συμμετοχή του κορμιού, τη θεατρική ερμηνεία, τα σκηνικά, την αμφίεση, το πλάσιμο του προσώπου, την παντομίμα... Πολύ σύντομα, όμως, αλλοιώθηκε και παρέμεινε μόνο ως τίτλος για ένα δίωρο "μουσικοκινητικής αγωγής" (πρόγραμμα 1991). Από τη διάσπαση της "Πολύτεχνης έκφρασης" προέκυψε το μάθημα της "Ελεύθερης έκφρασης", όπου καθηγητές όλων των κλάδων δίδασκαν σε ξεχωριστά εργαστήρια όποια τέχνη ήξερε ο καθένας, αλλά και το μάθημα της "Θεατρικής αγωγής"».

«Το μάθημα των Εικαστικών είχε θεσμοθετηθεί για να εκπληρώσει το σκοπό του σ' αυτό το σχολείο, με ένα δίωρο τη βδομάδα για όλες τις τάξεις. Για το μάθημα της Ιστορίας της Τέχνης δεν υπήρχε και δεν υπάρχει βιβλίο. Οι καθηγητές των Εικαστικών που κλήθηκαν να το διδάξουν αφιέρωσαν ατέλειωτες ώρες εργασίας εκτός σχολείου για να το οργανώσουν και κατάφεραν να το κάνουν ένα ζωντανό εποπτικό μάθημα».

«Από το Μάη του 1993, διαπιστώνουμε ότι άρχισε η δρομολόγηση της συστηματικής αλλαγής του προγράμματος, όταν η Καλλιτεχνική Επιτροπή του ΥΠΠΟ πρότεινε την ενοποίηση της Ιστορίας της Τέχνης με την Ιστορία της Μουσικής και τη μείωση της ενοποιημένης Ιστορίας σε μία ώρα τη βδομάδα. Στα τέλη του Σεπτέμβρη του 1994, στο νέο πρόγραμμα που δόθηκε τηλεφωνικά από τον γραμματέα της Καλλιτεχνικής Επιτροπής στους διευθυντές των σχολείων, οι ώρες των Εικαστικών ήταν μειωμένες κατά το ήμισυ περίπου, στο δε μάθημα της Ιστορίας της Τέχνης, επιβαλλόταν "αυθαίρετα" αλλοίωση και μετονομαζόταν σε "Ιστορία των Πολιτισμών και των Τεχνών"».

Μετά από πολύμηνο Γολγοθά, «πλάγιους τρόπους» και χωρίς να ληφθούν υπόψη οι προτάσεις των καθηγητών, κοινοποιήθηκε τον Ιούνη του 1995 νέο πρόγραμμα, σύμφωνα με το οποίο καταργείται τελείως η γενική αισθητική παιδεία, καταργείται η Πολύτεχνη έκφραση και η Ελεύθερη έκφραση, μειώνονται η Ιστορία της Τέχνης και τα Εικαστικά (από 64 ώρες σε 21). «Ετσι, χάθηκε ολοκληρωτικά ο πολύτεχνος και πολυπρόσωπος χαρακτήρας του σχολείου, χωρίς βεβαίως να επιτευχθεί ο στόχος του επαγγελματισμού. Και όλες αυτές οι τροποποιήσεις έγιναν, χωρίς κανείς από τους υπεύθυνους να τις αιτιολογήσει».

Το φετινό Σεπτέμβρη, το ΥΠΠΟ προχώρησε σε νέες περικοπές των μαθημάτων Αισθητικής Αγωγής, Σχεδίου και Ιστορίας της Τέχνης, οι οποίες προκάλεσαν την αναστάτωση της σχολικής κοινότητας, την αγανάκτηση των καλλιτεχνών - καθηγητών, αλλά και των ίδιων των μαθητών. Οπως μας λέει η Μαρία Ξενούλη, καθηγήτρια εικαστικών στο Μουσικό Γυμνάσιο Ιλίου, «Χάνεται ένα κομμάτι μάθησης, που έχει πολύ μεγάλη σημασία για τα παιδιά αυτού του σχολείου. Συμπλήρωνε τις γνώσεις τους και έδινε μια σφαιρική εικόνα της Τέχνης. Οταν το ζητούμενο της παιδαγωγικής πράξης είναι η πολύπλευρη ανάπτυξη και η καλλιέργεια της προσωπικότητας του ατόμου, η Τέχνη και η διδασκαλία της θα έπρεπε να είναι προτεραιότητα».

Να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι προτάσεις των καλλιτεχνών εκπαιδευτικών, «στην εν "αγνοία" των εκπαιδευτικών φορέων κυοφορούμενη "αναμόρφωση" των αναλυτικών προγραμμάτων για τα Γυμνάσια και τα Λύκεια», ζητά και η Ενωση Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων Μέσης Εκπαίδευσης. Οπως μας λέει η πρόεδρός της, Ζωή Χατζή: «Η καλλιτεχνική παιδεία παραμελείται. Πουθενά, ούτε και στα γενικά Γυμνάσια και Λύκεια, το μάθημα δεν έχει βελτιωθεί. Δεν έχουν ακούσει ποτέ τις προτάσεις των "εργατών της Τέχνης", όπως θα λέγαμε τους καλλιτέχνες - εκπαιδευτικούς. Αν το βλέπαμε στην προέκτασή του, σε όλα τα σχολεία της εκπαίδευσης χρειάζεται ο συνδυασμός μουσικής, θεάτρου, εικαστικών, χορού... Αυτή η προσπάθεια, όμως, όπου επιχειρήθηκε να γίνει από τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τα παιδιά, "πνίγηκε". Γιατί, χρειάζεται πολιτική βούληση. Στήριξη από το κράτος».


Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
H τρέλα των αθώων

Ολοι μεγαλώσαμε ανάμεσα σε δύο έργα, στην «Κοιμωμένη» του Χαλεπά και στα «Ηλιοτρόπια» του Βαν Γκογκ. Αυτό που συνδέει τους δύο δημιουργούς είναι ότι έζησαν κάτω από τον αστερισμό της τρέλας. Και κόντρα στις διαγνώσεις των ψυχιάτρων τους, λειτούργησαν την υπέροχη φράση του ποιητή Μιχάλη Κατσαρού: «Παραμένω εν πλήρη συγχύσει αθώος».

Σήμερα θα ασχοληθούμε με τον Βαν Γκογκ μέσα από μια ανάλυση του έργου του από έναν άλλο «έγκλειστο», τον Αντονέν Αρτώ. Η ανάλυση του Αρτώ εξελίσσεται σε μια υπεράσπιση της αθωότητας του ζωγράφου σε σχέση με την εμπλοκή του με τον κόσμο. Δίχως να το καταλάβει, ο Αρτώ ψηλαφίζει και τη δική του αλήθεια μέσα από τον ζωγράφο, αφού τρελός, δηλαδή αθώος και αυτός, θα κλείσει τα μάτια του σ' ένα ψυχιατρικό ίδρυμα.

1. Μια έκθεση έργων του Βαν Γκογκ είναι πάντα μια ξεχωριστή ημερομηνία για την ιστορία.

2. Κι αν ο Βαν Γκογκ δεν πέθαινε στα 37 του, δε θα ρώταγα τη Μεγάλη Μοιρολογίστρα να μου πει με πόσα υπέροχα αριστουργήματα θα εμπλουτιζόταν η ζωγραφική, γιατί δεν μπορώ να φανταστώ πως μετά τα Κοράκια ο Βαν Γκογκ θα ζωγράφιζε έστω κι έναν πίνακα παραπάνω.

3. Η ιατρική γεννήθηκε από το κακό, αν όχι από την αρρώστια, εκτός κι αν, αντίθετα, προκάλεσε και δημιούργησε με κάθε τρόπο την αρρώστια για να δικαιολογήσει την ύπαρξή της. Η ψυχιατρική όμως δημιουργήθηκε από ένα συρφετό υπάρξεων που θέλησαν να διατηρήσουν το κακό σαν πηγή της αρρώστιας, βγάζοντας έτσι από τη δικιά τους ανυπαρξία ένα είδος Ελβετού μισθοφόρου για να εκμηδενίσουν την ορμή της ανταρσίας, των διεκδικήσεων, που είναι η πηγή μιας ευφυίας. Υπάρχει, μέσα σε κάθε παρανοϊκό μια ακατανόητη ευφυία, που η ιδέα και μόνο ότι εκδηλώνεται μέσα στο κεφάλι του τρομάζει, μια ευφυία που μπόρεσε να βρει μόνο στο παραλήρημα διέξοδο στην ασφυξία που της είχε προετοιμάσει η ζωή. Επιστολή του Βαν Γκογκ: «Τι σημαίνει ζωγραφίζω; Πώς τα καταφέρνει κανείς; Είναι η πράξη του να ανοίγεις ένα πέρασμα διαμέσου ενός αόρατου σιδερένιου τοίχου, που φαίνεται να βρίσκεται ανάμεσα σε αυτό που νιώθεις και σε αυτό που μπορείς. Πώς μπορείς να διαπεράσεις αυτόν τον τοίχο, αφού δε χρησιμεύει σε τίποτα το να τον χτυπήσεις δυνατά; Πρέπει να τον υπονομεύσεις και να τον ανοίξεις με τη λίμα αργά και με υπομονή, κατά τη γνώμη μου».

4. Γιατί άραγε τα έργα του Βαν Γκογκ μού δίνουν την εντύπωση σαν να φαίνονται από την άλλη μεριά του τάφου ενός κόσμου που οι ήλιοι του θα ήταν στο κάτω κάτω οι μόνοι που περιστρέφονταν και φώτιζαν χαρμόσυνα; Γιατί η ιστορία όλη αυτού που αποκαλέσαμε μια μέρα ψυχή δε ζει και πεθαίνει μέσα στα σπασμωδικά της τοπία και τα λουλούδια της;

5. Ο Βαν Γκογκ είχε τους εκτελεστές του, όπως τους είχε ο Μπωντλαίρ, ο Πόε κι ο Λωτρεαμόν. Αυτούς που μια μέρα του είπαν: «Ε λοιπόν· αρκετά, Βαν Γκογκ, στον τάφο σου. Φτάνει πια η ιδιοφυία σου». Γιατί ο Βαν Γκογκ δεν πέθανε στην προσπάθειά του να ψάξει για το άπειρο. Υποχρεώθηκε να σβήσει από τη μιζέρια και την ασφυξία. Πέθανε βλέποντας να του το αρνείται η γύρα όλων αυτών που από την εποχή που ζούσε ακόμη πίστευαν πως κρατούσαν το άπειρο εναντίον του. Κι ο Βαν Γκογκ θα μπορούσε να βρει αρκετό από το άπειρο για να επιζήσει σε όλη του τη ζωή. (...) Δεν αυτοκτονούμε ποτέ από μόνοι μας. Κανένας ποτέ δεν ήταν μόνος του για να γεννηθεί, και κανένας μόνος του για να πεθάνει. Ομως, στην περίπτωση της αυτοκτονίας, χρειάζεται μια στρατιά κακών συνειδήσεων για να στρέψουν το σώμα στην παρά φύση πράξη του να στερηθεί την ίδια του τη ζωή.

(Από το βιβλίο του Αντονέν Αρτώ «Βαν Γκογκ, ο αυτόχειρας της κοινωνίας», εκδόσεις «Αιγόκερως» 1986).


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ