Το Πολιτιστικό Τμήμα της ΚΕ του ΚΚΕ προσκαλεί τη Δευτέρα 23/2, στις 8.30 στην Αίθουσα Συνεδρίων του Κόμματος στον Περισσό, στη θεατρική παράσταση με το έργο του Ντάριο Φο «Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω» από τον Εταιρικό Θίασο «Για Γέλια και για Κλάματα». Η διασκευή είναι του Στέφανου Ληναίου, η μουσική του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, η σκηνοθεσία της Ανδρομάχης Μοντζολή, τα σκηνικά - κοστούμια της Ελένης Στασινού, στίχοι τραγουδιών της Μαρία Δημητρούκα, μουσική τραγουδιών του Λευτέρη Τσάτση
Παίζουν: Μαρία Δημητρούκα, Μαρία Δρακοπούλου, Αμαλία Ταμπάκη, Λευτέρης Τσάτσης, Βασίλης Ψυχογιόπουλος και Φάνης Ξουρής.
Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.
Από τη διοργανώτρια ΝΑ Λέσβου και τους ξενοδόχους μέχρι... τους προσκόπους και το Στρατό (που φέρονται «πρόθυμοι» να «συνδράμουν», άγνωστο πώς, μαζί με «σεκιουριτάδες» για την ασφάλεια της συναυλίας), σχεδόν άπαντες στη Λέσβο αναμένουν τη συναυλία του ροκ συγκροτήματος «Σκόρπιονς» (Ιούλη) στο Κάστρο της Μυτιλήνης, με χαρακτηριστικά... «ζωής ή θανάτου» για το νησί!
Παρά την αρνητική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (Γενάρης 2009) για την παραχώρηση του μνημείου, οι πολύπλευρες πιέσεις προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ «έπιασαν». Ο υπουργός επανέφερε το θέμα στο ΚΑΣ, το οποίο, στην προχτεσινή του συνεδρίαση, ομοφώνως «ενέδωσε», εγκρίνοντας την παραχώρηση. Τυπικά, το ΚΑΣ θεώρησε πως μετά τα «νέα» δεδομένα που έθεσαν οι διοργανωτές (μεταξύ άλλων: αύξηση των χημικών τουαλετών, «επιστράτευση» σεκιουριτάδων, κ.ά. για την «ασφάλεια»), καθώς και τις εξαρχής θετικές γνώμες των αρμόδιων υπηρεσιών του ΥΠΠΟ (τοπική Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων), δε θα υπάρξει πρόβλημα για το μνημείο.
Το θέμα, όμως, δεν είναι (μόνο) αυτό. Περισσότερο πρέπει να προβληματίσει το γεγονός ότι οι φορείς που πίεσαν για να γίνει η συναυλία και η διοργανώτρια ΝΑ Λέσβου, εμφανίζουν τους «Σκόρπιονς» σχεδόν ως ...«μεσσίες», οι οποίοι θα «προβάλλουν» το νησί στο εξωτερικό, θα υπάρξουν οικονομικά οφέλη από τους οπαδούς τους κ.ά., ενώ η αρμόδια Εφορεία επαυξάνει, λέγοντας ότι «τα μνημεία πρέπει να παραχωρούνται στους πολίτες», όπως και η αρμόδια Διεύθυνση, λέγοντας πως είναι «σπάνιες οι ευκαιρίες προβολής ενός αρχαίου μνημείου».
Ακόμη κι αν υποθέσουμε (και ελπίσουμε) ότι το μνημείο δε θα πάθει τίποτα, από τις 25.000 θεατών που αναμένεται να παρακολουθήσουν τη συναυλία, η παραχώρηση δε γίνεται υπέρ των «πολιτών», αλλά για εκδήλωση μιας κερδοσκοπικής επιχείρησης, διότι οι μεγάλες ροκ μπάντες (ανεξάρτητα από την αφετηρία και την όποια προσφορά τους στο είδος) σήμερα είναι γιγάντιες κερδοσκοπικές επιχειρήσεις. Και βέβαια, ως συνήθως, τέτοιου είδους παραχωρήσεις δημιουργούν ένα προηγούμενο για νέα ανάλογα αιτήματα. Αναδεικνύεται, επίσης, το τι εννοούν, πραγματικά, το κράτος και ορισμένοι φορείς (μεταξύ αυτών οι «Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις») μιλώντας για «άνοιγμα» των μνημείων στην «κοινωνία».
Σε τελευταία ανάλυση, η επιλογή μνημείων, ανά τον κόσμο από τους «Σκόρπιονς» και από άλλους, γίνεται για να προσδώσουν λάμψη στους ίδιους και όχι στα μνημεία, που χρησιμοποιούνται, ακριβώς, λόγω της σημασίας και ομορφιάς τους.
Προκειμένου να καλυφθούν οι πάγιες δαπάνες του ΕΕΤΕ και οι προγραμματισμένες δράσεις του, οι εικαστικοί - όπως ομόφωνα αποφάσισαν σε πρόσφατη Γενική Συνέλευση - ζητούν 1.192.000 ευρώ για τον προϋπολογισμό του 2009, επαναθέτοντας το αίτημα για χρηματοδότηση του Πολιτισμού με 2% από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Οπως αναφέρει στην ανακοίνωσή του το ΔΣ του Επιμελητηρίου, «τη στιγμή που δίνονται ποσά πολύ μεγαλύτερα για ιδιωτικές εικαστικές διοργανώσεις ολιγοήμερες και προκλητικά δίνονται για "διαφήμιση" εκδηλώσεων βιτρίνας αστρονομικά ποσά, διαφαίνεται προκλητικά εκ μέρους του ΥΠΠΟ η απαξίωση των εικαστικών καλλιτεχνών της χώρας, που μοχθούν να προβάλουν, με προσωπική προσφορά και αυταπάρνηση, τη σύγχρονη τέχνη στην Ελλάδα και το εξωτερικό».
«Είναι επιτακτική η ανάγκη μαχητικής κινητοποίησης όλων των μελών, προκειμένου το ΕΕΤΕ να αναπτύξει τη δυναμική του και να υλοποιήσει τους στόχους του: Ανάπτυξη των εικαστικών τεχνών και τη διήθησή τους μέσα στην ελληνική κοινωνία. Προβολή και στήριξη της σύγχρονης ελληνικής τέχνης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και επικοινωνία με τους δημιουργούς άλλων χωρών. Στήριξη των εικαστικών στο έργο τους, προάσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων τους, διασφάλιση της ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης και πλήρης συνταξιοδότησή τους».
«Ο πολιτισμός και η Τέχνη», καταλήγει το ΕΕΤΕ, «είναι υποχρέωση του κράτους, το οποίο οφείλει να δημιουργεί το θεσμικό πλαίσιο και τις προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη ανάπτυξή τους».
O Βασίλης Τσαμπρόπουλος, από τους κορυφαίους πιανίστες της γενιάς του, και η Elisabetta Antonini, από τις σημαντικότερες τζαζ παρουσίες, συναντώνται στο «Guru bar, jazz upstairs» (Πλατεία Θεάτρου 10, 210.3246.530), από σήμερα μέχρι το Σάββατο. Θα παρουσιαστούν οι νέες συνθέσεις για φωνή του Β. Τσαμπρόπουλου, από μια προικισμένη ερμηνεύτρια. Πέραν της πολύ επιτυχημένης του καριέρας ως κλασικού ερμηνευτή, ο πιανίστας είναι και αξιόλογος δημιουργός. Η τελευταία του προσωπική δουλειά, «Melos», έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές, ενώ το Μάρτη κυκλοφορεί το 8o cd του στην ECM, με τίτλο «The Promise», όπου παίζει σόλο πιάνο, τις δικές του συνθέσεις.
Μια βδομάδα αργότερα θα ξεκινήσουν οι εμφανίσεις του Διονύση Τσακνή στην «Αρχιτεκτονική», λόγω τεχνικών δυκολιών. Η έναρξη είχε προγραμματισθεί για σήμερα, αλλά τελικά θα γίνει στις 25 Φλεβάρη.
Τρεις συναυλίες στην Ικαρία δίνει ο τραγουδοποιός Γιάννης Γλέζος, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Πολιτισμικών Διαλόγων «Ικαρος 2009», που συνδιοργανώνουν οι Δήμοι Αγίου Κηρύκου, Ευδήλου και Ραχών Ικαρίας. Αύριο, εμφανίζεται στον Αγιο Κήρυκο (αίθουσα Κουντουμά), στις 21/2 στο Χριστό Ραχών (αίθουσα εκδηλώσεων) και στις 22/2 στον Εύδηλο (Πολιτιστικό Κέντρο - Βιβλιοθήκη). Εναρξη 8μμ. Οι συναυλίες περιλαμβάνουν τραγούδια του συνθέτη, σε ποίηση Ελλήνων και ξένων ποιητών, και μεγάλες λαϊκές επιτυχίες του, ερμηνευμένες από τον ίδιο. Πρόκειται για λαϊκό ρεσιτάλ για πιάνο και φωνή, χωρισμένο σε 2 μέρη. Είσοδος δωρεάν.