ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Φλεβάρη 2021
Σελ. /24
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Μέτρα τώρα για το άνοιγμα των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων

Επίκαιρη Ερώτηση του Κόμματος στη Βουλή

Επίκαιρη Ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας κατέθεσε το ΚΚΕ στη Βουλή, ζητώντας μέτρα για το άνοιγμα των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Αναλυτικά στο κείμενο της Ερώτησης σημειώνεται:

«Εδώ και πάνω από ένα χρόνο συνολικά, τα πανεπιστημιακά ιδρύματα παραμένουν κλειστά, στο έδαφος της πανδημίας, μη πραγματοποιώντας διά ζώσης διδασκαλία. Συνέπεια του μακρόχρονου κλεισίματος των ΑΕΙ είναι να υπάρχουν πλέον τεράστια κενά σε αυτά που διδάσκονται οι φοιτητές μέσω τηλεδιάσκεψης, να μην έχουν πραγματοποιηθεί εργαστήρια, κλινικές για τους φοιτητές Ιατρικής και Νοσηλευτικής, πρακτικές ασκήσεις, ζωτικής σημασίας για την κατανόηση και αφομοίωση της επιστημονικής γνώσης σε πολλά επιστημονικά αντικείμενα.

Η κυβέρνηση, όλο αυτό το διάστημα, αντί να πάρει μέτρα για το ασφαλές άνοιγμα των πανεπιστημιακών σχολών, την αναπλήρωση των μη διδαχθέντων ή πλημμελώς διδαχθέντων μαθημάτων, θεωρητικών και εργαστηρίων, επεξεργάζεται νέους αντιεκπαιδευτικούς νόμους και ετοιμάζεται να δώσει πάνω από 30 εκατομμύρια ευρώ για να προσλάβει ειδικό σώμα αστυνομικών, εντείνοντας την καταστολή μέσα και έξω από τα ΑΕΙ. Την ίδια στιγμή, μια σειρά πρυτανικές αρχές έχουν καταθέσει πρακτικές προτάσεις για την επανεκκίνηση των διά ζώσης εκπαιδευτικών λειτουργιών, που η κυβέρνηση αρνείται να υλοποιήσει.

Η τηλεκπαίδευση, παρά τα πολυεπίπεδα προβλήματα που συνεπιφέρει, αποκλείοντας στην ουσία φοιτητές που δεν έχουν σταθερή και εύκολη πρόσβαση σε ηλεκτρονικά μέσα, αποστεώνοντας σε ένα βαθμό την εκπαιδευτική διαδικασία, που προϋποθέτει τη διά ζώσης μετάδοση γνώσης και ανταλλαγή απόψεων, γίνεται πλέον μια παγιωμένη κατάσταση, που όπως φαίνεται προετοιμάζεται το έδαφος να διατηρηθεί και μετά το άνοιγμα των ΑΕΙ.

Τεράστια παραμένουν τα προβλήματα με την ανυπαρξία μέτρων και στις φοιτητικές εστίες, με το περαιτέρω πετσόκομμα της φοιτητικής μέριμνας, με τα συγγράμματα που φτάνουν πολύ αργά ή καθόλου στους φοιτητές, ορθώνοντας νέα εμπόδια στις σπουδές των νέων ανθρώπων. Η τηλεκπαίδευση και τα αδίδακτα μαθήματα δεν μπορούν να κρύψουν τις τεράστιες ελλείψεις σε εκπαιδευτικό και λοιπό προσωπικό, που επίσης παγιώνονται, με αποτέλεσμα ολόκληρα μαθήματα να πετιούνται κυριολεκτικά εκτός προγραμμάτων σπουδών, εφόσον δεν υπάρχουν ΔΕΠ να τα διδάξουν.

Την ίδια στιγμή, στα ΑΕΙ συνεχίζεται ανεμπόδιστη η κάθε μορφής επιχειρηματική δραστηριότητα, παραμένουν ανοιχτά και σε λειτουργία τα ερευνητικά ινστιτούτα, τα εργαστήρια πιστοποίησης ποιότητας και κάθε "φρούριο" της επιχειρηματικότητας, αξιοποιώντας τις υποδομές και το δυναμικό που θα έπρεπε να παρέχονται για τις ανάγκες του εκπαιδευτικού έργου».

Με βάση τα παραπάνω, ο βουλευτής του Κόμματος Γιάννης Δελής, που υπογράφει την Ερώτηση, ζητά από την υπουργό μέτρα ώστε:

  • Να ανοίξουν άμεσα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, με εξασφαλισμένα όλα τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα (δωρεάν rapid test για τους φοιτητές και εργαζόμενους, εμβολιασμός, μάσκες και αντισηπτικά, καθημερινός καθαρισμός - αερισμός των χώρων), τις απαραίτητες αίθουσες διδασκαλίας και εργαστηρίων, ώστε να μην υπάρχει συνωστισμός, το αναγκαίο διδακτικό και λοιπό προσωπικό που θα στηρίξει τις νέες ανάγκες για μικρό αριθμό φοιτητών ανά αίθουσα, αναπλήρωση μαθημάτων κ.λπ.
  • Να λυθούν άμεσα ζητήματα φοιτητικής στέγασης, με ενοικίαση κατάλληλων χώρων, με γενίκευση του επιδόματος στέγασης στους φοιτητές, με εξασφάλιση της ασφαλούς και φτηνής μεταφοράς τους από και προς τους τόπους κατοικίας, από και προς τις πανεπιστημιακές σχολές.
  • Να αναπληρωθούν άμεσα, με όλα τα μέτρα διασφάλισης της υγείας των φοιτητών, οι πρακτικές ασκήσεις και κλινικές, με την ευθύνη του αντίστοιχου πανεπιστημιακού ιδρύματος.
Κάνοντας «ταμείο» μετά από σχεδόν ένα χρόνο τηλεκπαίδευσης στις καθηγητικές σχολές

Τον τελευταίο χρόνο οι φοιτητές καθηγητικών σχολών όπως το Μαθηματικό έχουν έρθει αντιμέτωποι με τεράστια διδακτικά κενά που συσσωρεύονται, αφού αντικειμενικά η διά ζώσης διδασκαλία αντικαταστάθηκε από την τηλεκπαίδευση με διαφάνειες ή με βιντεοσκοπημένα μαθήματα στο Youtube και άλλες πλατφόρμες, πολλές φορές χωρίς στοιχειώδη αλληλεπίδραση με τον διδάσκοντα και το αντικείμενό μας.

Τα κενά αυτά, ειδικά στο κομμάτι της διδακτικής των Μαθηματικών, ήρθαν να προστεθούν σε μια ήδη δύσκολη κατάσταση, που συντηρείται και επιδεινώνεται χρόνια τώρα. Για παράδειγμα, οι περισσότεροι φοιτητές του Μαθηματικού έτσι και αλλιώς δεν έχουμε πρόσβαση στην πρακτική άσκηση σε σχολείο, αφού γίνονται δεκτοί μόλις 50 φοιτητές ανά εξάμηνο, ενώ ακόμα και οι «τυχεροί» που έγιναν δεκτοί φέτος, κλήθηκαν να παρακολουθήσουν πίσω από την οθόνη ενός υπολογιστή το τηλεμάθημα μαζί με τους μαθητές, με το όποιο στοιχείο αλληλεπίδρασης μαζί τους να «πηγαίνει περίπατο» από την πρώτη μέρα.

Ταυτόχρονα, τα θεωρητικά μαθήματα διδακτικής - που έτσι και αλλιώς ήταν πίσω από τις ανάγκες - γίνονται με τη μορφή slides σε κοινή χρήση οθόνης από τον διδάσκοντα, περιορίζοντας σημαντικά την ικανότητα εμβάθυνσης και αφομοίωσης της ύλης, ενώ στο θεωρητικό μέρος της πρακτικής άσκησης ο φοιτητής αξιολογείται πάνω στην πείρα που αποκόμισε πίσω από την οθόνη του υπολογιστή του, χωρίς να συμμετέχει ουσιαστικά ο ίδιος στη διδασκαλία του μαθήματος.

Το μόνο θετικό της τηλεκπαίδευσης από αυτή την άποψη είναι ότι αποτελεί έναν τρόπο να καταλάβει ο φοιτητής από την ίδια του την πείρα αυτό που θα διαβάσει σε πολλά συγγράμματα, ότι δηλαδή η διδασκαλία αποκλειστικά μέσω τηλεκπαίδευσης ούτε παιδαγωγική είναι, ούτε μπορεί να υποκαταστήσει τη διά ζώσης διδασκαλία. Αξίζει να τονιστεί ότι στην τελική εξέταση πολλών μαθημάτων, ο φοιτητής που καλείται να «οργανώσει» ένα σχολικό μάθημα από τη σκοπιά του καθηγητή, πρέπει να προσέξει να μην «σχεδιάσει» το μάθημα με τον τρόπο που ο ίδιος κλήθηκε να παρακολουθήσει όλο το εξάμηνο, αφού το μόνο σίγουρο τότε είναι ότι θα χρειαστεί να ξαναεξεταστεί τον Σεπτέμβρη.

Οι δυσκολίες της τηλεκπαίδευσης για καθηγητές και φοιτητές, τόσο στα πιο «θεωρητικά» όσο και στα πιο «πρακτικά» μαθήματα, η γνώση που χάνεται μέσα από αυτήν τη διαδικασία, έρχεται να επιδεινώσει ακόμα περισσότερο την κατάσταση που επικρατεί σήμερα, με φοιτητές που σπουδάζουν στην ίδια σχολή και στα ίδια αμφιθέατρα να παίρνουν πτυχίο ο ένας με πρακτική άσκηση στη διδασκαλία των Μαθηματικών, ενώ ο άλλος όχι, ο ένας έχοντας κάνει πρακτική διά ζώσης και ο άλλος εξ αποστάσεως, την ίδια ώρα που ένας συνάδελφός τους που έχει αποφοιτήσει από τμήμα Μαθηματικών άλλης πόλης μπορεί να μην είχε καν μαθήματα διδακτικής στο πρόγραμμα σπουδών του!

Το υπουργείο και οι διοικήσεις των τμημάτων, αντί να προχωρήσουν σε καταγραφή και αναπλήρωση των διδακτικών κενών που αντικειμενικά δημιούργησε και δημιουργεί η τηλεκπαίδευση - όπως ζητούσαν φοιτητές και καθηγητές από το πρώτο κιόλας lockdown - βλέπουν στη χαμένη γνώση μια χρυσή ευκαιρία να προωθηθούν σχεδιασμοί που οι φοιτητές με τον αγώνα τους μπλόκαραν όλα τα προηγούμενα χρόνια.

Αρκεί μόνο να αναφέρουμε ότι με πρόφαση τις ελλιπείς γνώσεις που προσφέρονται στο κομμάτι της διδακτικής, επανήλθε μέσα στην πανδημία το σενάριο για απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο, με σκοπό να γίνει πανάκριβο πιστοποιητικό επί πληρωμή έξω από το πρόγραμμα σπουδών. Δεν θέλει πολλή φαντασία για να καταλάβει κανείς ότι οι φωνές αυτές μόνο θα δυναμώνουν, όσο τα κενά και η γνώση που χάνεται πίσω από την οθόνη των υπολογιστών μας πολλαπλασιάζονται.

Από όλα τα παραπάνω προκύπτει ότι μονόδρομος για τους χιλιάδες φοιτητές των καθηγητικών σχολών σε όλη την Ελλάδα, όπως και όλων των συμφοιτητών μας που πασχίζουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στις πιο αντίξοες συνθήκες και να μάθουν ολόπλευρα την επιστήμη τους είναι να δυναμώσει η φωνή που λέει «ως εδώ», που παλεύει ενάντια στους σχεδιασμούς κυβέρνησης και υπουργείου, για να ανοίξουν και πάλι οι σχολές μας, να καλυφθούν όλα τα διδακτικά κενά του τελευταίου χρόνου, να μην πεταχτεί γνώση έξω από τα πτυχία μας.


Ηρακλής ΕΥΑΓΓΕΛΙΝΟΣ
Φοιτητής του Τμήματος Μαθηματικών ΕΚΠΑ

ΜΕΤΩΠΟ ΑΓΩΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ
Να μη χάσει την εξέτασή του κανένας φοιτητής

«Από το πρωί της Δευτέρας περιοχές σε όλη την Ελλάδα αντιμετωπίζουν διακοπές ρεύματος και άλλων παροχών λόγω της χιονόπτωσης. Την ίδια στιγμή που η εξεταστική του χειμερινού εξαμήνου που πραγματοποιείται τηλεματικά είναι σε εξέλιξη, οι συνεχείς διακοπές ρεύματος, σε συνδυασμό με τις ελλείψεις σε υλικοτεχνικό εξοπλισμό που η κυβέρνηση δεν φρόντισε να καλύψει, οδηγούν σε αποκλεισμό από την εξέταση δεκάδες φοιτητές, που πρακτικά δεν μπορούν να συνδεθούν στην πλατφόρμα εξέτασης».

Τα παραπάνω καταγγέλλει η Εκτελεστική Γραμματεία του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ), που απαιτεί: «Οι Πρυτανείες και οι διοικήσεις των σχολών και των τμημάτων να πάρουν τώρα όλα τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να καταγράψουν τους φοιτητές που δεν μπόρεσαν να εξεταστούν. Να φροντίσουν ώστε άμεσα να οριστεί νέα ημερομηνία εξέτασης των μαθημάτων, χωρίς να επιβαρυνθεί το υπόλοιπο πρόγραμμα της εξεταστικής τους».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ